quote:Daar heb je wel gelijk in, maar momenteel is er totaal geen druk. Als iemand wil studeren en naast zijn reguliere vakken nog een x aantal vakken ernaast volgt: prima. Maar dat laisser faire wat er nu plaatsvindt vind ik niets.Op zaterdag 23 oktober 2010 18:57 schreef Ryon het volgende:
Op dit moment zoeken veel bedrijven en professionele instellingen - in diverse sectoren - al contact met universiteiten en studenten. Het is echter aan de Universiteiten en de instellingen die daar (in)direct aan verbonden zijn om beleid op te stellen in hoeverre ze daarin meegaan.
Meer druk zetten op de studieduur van een opleiding werkt daarbij averechts. Hoe minder tijd een student/instelling heeft om een studieprogramma over te brengen, hoe minder kennisoverdracht er in het programma opgenomen kan worden, of hoe minder tijd er besteed kan worden aan waardevolle en leerzame onderzoeksprojecten.
Dat betekent niet zozeer dat de overheid maar eindeloze positieve ondersteuning hoeft te geven in de vorm van subsidies, maar het komt de kenniseconomie ook zeker niet ten goede als de overheid restrictief beleid gaat opstellen dmv studieverkorting.
quote:Niet helemaal waar. Moet dan iedereen bankier worden? Er blijft dan geen leraar meer over bijvoorbeeld.Op zaterdag 23 oktober 2010 19:27 schreef ikhouvannoodles het volgende:
Vlaktaks, mensen belonen die excelleren. Er is geen groter motivatie dan geld, kan je afkeuren, maar is vaak wel de realiteit.
quote:Nee hoor, ik geef regelmatig les, en nog gratis ook, gewoon omdat het leuk is.Op zaterdag 23 oktober 2010 19:39 schreef OKSELHAARSHAMPOO het volgende:
[..]
Niet helemaal waar. Moet dan iedereen bankier worden? Er blijft dan geen leraar meer over bijvoorbeeld.
quote:Waarom deze sectoren, die ik absoluut niet zo bij Nederland vind passen ?Op zaterdag 23 oktober 2010 18:46 schreef eriksd het volgende:....
bovenal geen taboe's:
hierdoor zou Nederland op het gebied van bijvoorbeeld gezondheidszorg, kernenergie, schone energie en militaire apparatuur enorm kunnen excelleren.
quote:Omdat de sectoren zijn waarvan ik verwacht dat er nog ruimte is voor expertise. Civiele techniek is er nog zo één. Momenteel bestaat de kenniseconomie van Nederland m.i. nog teveel uit dienstverlening, getuige ook het opleidingenaanbod, met name op het HBO.Op zaterdag 23 oktober 2010 21:15 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Waarom deze sectoren, die ik absoluut niet zo bij Nederland vind passen ?
quote:Dat is ook onzin. Veel aanvullende studieprogramma's en researchmasters hebben toegangseisen die op cijfers gebaseerd zijn.Op zaterdag 23 oktober 2010 21:34 schreef Asphias het volgende:
ben het helemaal met je eens, we moeten zorgen dat we een kenniseconomie worden. ik had persoonlijk weinig van dit kabinet verwacht vanwege de pvv en cda, maar dat maakt het niet minder erg.
wat mij betreft moeten we vooral kijken hoe we van de zesjescultuur af kunnen komen. op het moment maakt het verdomd weinig uit of iemand jarenlang alles met 8en en 9ens haalt, of dat ie tevreden is met een 5.7 op de herkansing.
quote:Civiele techniek ? kustlijnen en dijkbewaking ?Op zaterdag 23 oktober 2010 21:20 schreef eriksd het volgende:
[..]
Omdat de sectoren zijn waarvan ik verwacht dat er nog ruimte is voor expertise. Civiele techniek is er nog zo één. Momenteel bestaat de kenniseconomie van Nederland m.i. nog teveel uit dienstverlening, getuige ook het opleidingenaanbod, met name op het HBO.
De financiele dienstverlening zou ik wel koste wat kost hier willen houden of hier laten vestigen.
quote:Als ik een ding geleerd heb van het hele Noord-zuidlijn fiasco is het dat Nederlanders niet kunnen graven. De bodem is er op veel plaatsen ook gewoon niet geschikt voor denk ik.Op zaterdag 23 oktober 2010 22:44 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Ik zie veel in binnenvaarttechnologie en ondergrondse wegen als vorm van transport-technologie.
quote:Hoezo? Het gaat eigenlijk gewoon prima bij het overgrote deel van die werkzaamheden. Er is vorig jaar een blok huizen verzakt, jammer maar niet onoverkomelijk. In Keulen ging het er heftiger aan toeOp zaterdag 23 oktober 2010 23:00 schreef Repelsteeltju het volgende:
[..]
Als ik een ding geleerd heb van het hele Noord-zuidlijn fiasco is het dat Nederlanders niet kunnen graven. De bodem is er op veel plaatsen ook gewoon niet geschikt voor denk ik.
quote:Dat noemen ze eigen verantwoordelijkheid. Lekker met een studieschuld beginnen die je nooit afgelost krijgt, die vervolgens na 15 jaar alsnog wordt kwijtgescholden.Op zondag 24 oktober 2010 01:07 schreef twittar het volgende:
Als we die kenniseconomie echt zo graag willen waarom wordt de studiefinanciering dan verlaagt zonder enige protesten en waarom niet juist verhoogd? Iedereen weet dat de stufie al laag was en dan zelfs nog erop knijpen, belachelijk. Persoonlijk heb ik geen problemen om mijn financiering rond te krijgen maar 90% van de studenten is genoodzaakt te lenen of zelfs te werken in plaats te studeren. Uiteindelijk leveren de hoog opgeleiden meer op voor de overheid dus ik zie dit als een gemiste kans. Onze kenniseconomie wordt naar de kloten geholpen door bepaalde politieke partijen!
quote:We zouden van de stufi een soort van prestatiebeurs kunnen maken. Bijv. je moet je P in 1 jaar halen anders krijg je niet verder betaald. Of je moet je bachelor in 5 jaar halen ipv 10 jaar, anders wordt het een lening.Op zondag 24 oktober 2010 01:07 schreef twittar het volgende:
Als we die kenniseconomie echt zo graag willen waarom wordt de studiefinanciering dan verlaagt zonder enige protesten en waarom niet juist verhoogd? Iedereen weet dat de stufie al laag was en dan zelfs nog erop knijpen, belachelijk. Persoonlijk heb ik geen problemen om mijn financiering rond te krijgen maar 90% van de studenten is genoodzaakt te lenen of zelfs te werken in plaats te studeren. Uiteindelijk leveren de hoog opgeleiden meer op voor de overheid dus ik zie dit als een gemiste kans. Onze kenniseconomie wordt naar de kloten geholpen door bepaalde politieke partijen!
quote:Met dat soort randvoorwaarden verpest je ook 'de kenniseconomie', in ieder geval op academisch niveau. Dat soort trajecten worden nu al schools ingericht, om zo snel mogelijk, zo veel mogelijk mensen de arbeidsmarkt op te krijgen. Dat heeft niets met kwaliteit van kennis of onderwijs te maken.Op zondag 24 oktober 2010 08:45 schreef ikhouvannoodles het volgende:
[..]
We zouden van de stufi een soort van prestatiebeurs kunnen maken. Bijv. je moet je P in 1 jaar halen anders krijg je niet verder betaald. Of je moet je bachelor in 5 jaar halen ipv 10 jaar, anders wordt het een lening.
quote:het levert alleen (op de korte termijn) goedkopere arbeidskrachten, doordat er meer aanbod is van lager geschoold personeel. Later wreekt dat zich omdat je afglijdt naar een lagere lonen/slechte service economie.Op zondag 24 oktober 2010 10:10 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Met dat soort randvoorwaarden verpest je ook 'de kenniseconomie', in ieder geval op academisch niveau. Dat soort trajecten worden nu al schools ingericht, om zo snel mogelijk, zo veel mogelijk mensen de arbeidsmarkt op te krijgen. Dat heeft niets met kwaliteit van kennis of onderwijs te maken.
quote:Mooie opmerking.Daar zit de paradox in het beleid: men wil de kwaliteit verhogen door de doorlooptijd te verkorten. Het enige wat er dan kwalitatief op vooruitgaat is het proces. Niet de inoud.
quote:Ja precies, men richt zich volkomen op de arbeidsdeling waar in de huidige economie sprake van is. Het probleem is juist dat dat niet innovatief/vernieuwend is, laat staan dat die arbeidsdeling een statisch gegeven is. Om vernieuwend bezig te zijn, het proces "creative destruction" aan de gang te houden, zul je moeten investeren in kennis. En niet alleen beroepskennis, maar ook "knowledge for the sake of knowledge".Op zondag 24 oktober 2010 12:49 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
het levert alleen (op de korte termijn) goedkopere arbeidskrachten, doordat er meer aanbod is van lager geschoold personeel. Later wreekt dat zich omdat je afglijdt naar een lagere lonen/slechte service economie.
[..]
quote:Dank, ik ben ook bang van niet nee. Die ontstijgen termen als efficiëntie, kosten en winst helaas niet (meer). Zodoende is de politieke discussie rondom 'de kenniseconomie' ook eigenlijk een farce.Mooie opmerking.
Ik ben bang dat politici deze opmerking niet snappen.
quote:Het is niet dat ik wil dat studenten perse snel afstuderen, maar dat ze tegenover de stufi een bepaald prestatie moeten leveren. Dus om verder betaald te krijgen moeten ze bepaalde doelstellingen halen. Wat de doelstellingen zijn kan over gediscussieerd worden. Maar kan je bijv kiezen voor een bepaald cijfer gemiddelde of student moet zijn P in 1 jaar halen.Op zondag 24 oktober 2010 10:10 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Met dat soort randvoorwaarden verpest je ook 'de kenniseconomie', in ieder geval op academisch niveau. Dat soort trajecten worden nu al schools ingericht, om zo snel mogelijk, zo veel mogelijk mensen de arbeidsmarkt op te krijgen. Dat heeft niets met kwaliteit van kennis of onderwijs te maken.
Als men echt een kenniseconomie bepleit, dan moet men ook accepteren dat er mensen zijn die zich daar in onder willen dompelen, die vijf jaar over hun bachelor willen doen, die drie jaar over hun master willen doen, en in hun onderzoek misschien wel zaken onder de loep nemen die niet direct (commercieel) van belang zijn. Daar kun je dan wmb prima een prestatiebeurs aan koppelen, maar doe dat dan op basis van studiepunten.
Daar zit de paradox in het beleid: men wil de kwaliteit verhogen door de doorlooptijd te verkorten. Het enige wat er dan kwalitatief op vooruitgaat is het proces. Niet de inoud.
quote:Net als onder alle kabinetten Balkenende overigens.Op zaterdag 23 oktober 2010 18:46 schreef eriksd het volgende:
We zijn allemaal -uiteraard- bekend met de term kenniseconomie. Nederland zou zo'n economie hebben, of althans moeten worden. Met het aantreden van het nieuwe kabinet had ik dan ook hoge verwachtingen: een frisse wind en nieuwe invloeden. Nu is er van dit alles vrij weinig terechtgekomen in het regeerakkoord. Hoe dat komt zou ik zo niet weten, maar ik vrees dat het geen prioriteit heeft. Op dit vlak spreekt er weinig ambitie uit.
quote:Zou kunnen, maar je moet ook gewoon fundamenteel onderzoek doen. Wetenschap is geen R&D, en het is er ook niet om de marketing van producten een handje te helpen. Je moet dus de onafhankelijkheid bewaken en dus ook de geldstromen.Mijns inziens zou Nederland intensief moeten gaan samenwerken met de hier gevestigde technische ondernemingen. Een gevorderde samenwerking met de Technische Universiteiten en bedrijven als Stork en Philips om zo daadwerkelijk op bepaalde gebieden een hoog niveau te bereiken. Niet doormiddel van staatssteun aan die bedrijven, maar beurzen voor studenten, fiscaal aantrekkelijke regelingen en bovenal geen taboe's: hierdoor zou Nederland op het gebied van bijvoorbeeld gezondheidszorg, kernenergie, schone energie en militaire apparatuur enorm kunnen excelleren. Ongetwijfeld zullen in dit kleine rijtje al onderdelen zitten waar menig lezer een rolberoerte van krijgt: het gaat mij echter om de ambitie die ik geheel mis.
quote:Klopt, maar alle beslissers worden afgerekend op de hoeveelheid papiertjes die ze uitreiken.Dit brengt mij tot het volgende punt van kritiek, wat ik al sinds lange tijd heb, en dat betreft het onderwijs. Ook hier zijn de plannen mij niet geheel duidelijk, behalve een lening voor de master.
De nadruk ligt wat mij betreft nog steeds teveel op kwantiteit in plaats van kwaliteit als het gaat om het onderwijs. Een kenniseconomie ben je niet doordat veel mensen hoger onderwijs volgen, een kenniseconomie ben je door internationaal hoog aangeslagen te worden op vakgebieden. "Hoger onderwijs" is slechts een predikaat.
quote:En de enorme aanwas van studenten in het algemeen. Sorry, maar de universiteit heeft niet 5 eeuwen overleefd om verkwanseld te worden aan de middelmatigen. Zonder selectie geen niveau, de daar aanwezig kennis en kunde wordt niet alleen verspild aan de middelmatigen, de middelmatigen trekken alles en iedereen mee naar hun eigen niveau.Nog steeds wordt het onderwijs gegijzeld door een soort vreemde schaamte of woede als het gaat om selectie aan de poort. Vandaar de enorme aanwas aan studies die, beoordeeld naar hun intrinsieke waarde, helemaal geen hoger onderwijs zijn. Men neme bijvoorbeeld een nichestudie als omgangskunde, die opleidt tot docent omgangskunde.
quote:Het probleem zit hem door het hele onderwijs, men is bang van selectie, men wil geen afvallers. Maar zonder afvallers geen selectie, en zonder selectie geen niveau. Alle prikkels zijn al tientallen jaren richting niveauverlaging.Voer dus eens een ingangstoets in. Een Numerus Fixus. Het eerste jaar verplicht alle vakken halen. Bachelor binnen 4 jaar. Meer druk op het geheel: alles is nu veel te vrijblijvend. Je studie moet tegenwoordig vooral "leuk" zijn, in plaats van uitdagend. Het een sluit het ander niet uit, maar kijk wederom eens naar al die pretstudies. Verwachte Pavlov-reactie op bovenstaande: "er moet meer geld naar het onderwijs!" of "met dergelijke eisen gaan minder mensen studeren" Uitstekend me dunkt: iedereen heeft zijn sterke punten, en als de gedachte aan een schuld je studiewensen doorkruist, wil je het kennelijk niet zo graag.
quote:Mee eens, maar de beslissers wat belangrijk is hebben een hoog wij van wc-eendgehalte. Managers vinden managers heel belangrijk en daardoor krijg je teveel managers, hogeropgeleiden vinden hoogopgeleid zijn heel belangrijk, mensen die zich formeel hoogopgeleid mogen noemen vinden het heel belangrijk dat men zich hoogopgeleid mag noemen etc... Wie denk je dat termen laag en hoog daarin verzonnen heeft?En mijn laatste aandachtspunt: meer waardering voor mensen die praktisch aangelegd zijn. Een loodgieter moet je niet zien als iemand "die geen "hoger onderwijs" heeft kunnen volgen, maar als een vakman van een gewaardeerd ambacht. Hetzelfde geldt voor bouwvakkers, bakkers, stucadoors, enzovoorts enzovoorts.
quote:Vergeet het maar, er zit geen enkele visie in.Als Rutte - I het voorgaande alles eens serieus zou willen aanpakken, en over de eigen schaduw heen zou willen springen, gaat zij eens echt kritisch kijken naar het onderwijs, om zo de kenniseconomie te worden.
quote:Dat lijken me juist de verkeerde doelen, al afgestemd op een middelmatig niveau. Het niveau moet gewoon zo hoog zijn dat een 6 ook daadwerkelijk een voldoende is qua inhoudelijk niveau. Een student die een 9 haalt is niet voldoende op de proef gesteld door het tentamen. Diens talent wordt in wezen verspild met te makkelijke vragen. Nou heb je ze er altijd bij voor wie alles makkelijk is, dat moeten wel grote uitzonderingen zijn.Op zondag 24 oktober 2010 14:27 schreef ikhouvannoodles het volgende:
[..]
Het is niet dat ik wil dat studenten perse snel afstuderen, maar dat ze tegenover de stufi een bepaald prestatie moeten leveren. Dus om verder betaald te krijgen moeten ze bepaalde doelstellingen halen. Wat de doelstellingen zijn kan over gediscussieerd worden. Maar kan je bijv kiezen voor een bepaald cijfer gemiddelde of student moet zijn P in 1 jaar halen.
quote:En het is niet zo dat een universiteit altijd naar het beste onderwijs streeft. De Ivy leagues zijn helemaal niet zo heel veel beter dan een hoop universiteiten die eronder zitten (vaak zijn alleen enkele studies heel goed), maar ze hebben wel de naam. En die is belangrijker dan het daadwerkelijke niveau van onderwijs als het gaat om het nut van je diploma op de arbeidsmarkt. Daarnaast duurt het heel lang voor zo'n goede naam verloren is gegaan, tenzij je een Inhollandje uithaalt natuurlijk.Op zondag 24 oktober 2010 14:27 schreef ikhouvannoodles het volgende:
Het meest effectieve is naar mijn mening nog steeds private universiteiten. Universiteiten proberen hun naam hoog te houden en geven hun diploma's niet zomaar weg. Ze proberen de best mogelijke onderwijs te geven, anders komen er geen studenten meer en studenten kunnen niet achter over zitten, omdat ze zelf college geld betalen. Niet zomaar dat de beste Uni's prive zijn. Krijg je ook niet het probleem bij Inholland. Maar ja, dan krijg je het probleem dat niet iedereen het kan betalen.
quote:Ik ben het helemaal met je eens.Op zondag 24 oktober 2010 13:35 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Ja precies, men richt zich volkomen op de arbeidsdeling waar in de huidige economie sprake van is. Het probleem is juist dat dat niet innovatief/vernieuwend is, laat staan dat die arbeidsdeling een statisch gegeven is. Om vernieuwend bezig te zijn, het proces "creative destruction" aan de gang te houden, zul je moeten investeren in kennis. En niet alleen beroepskennis, maar ook "knowledge for the sake of knowledge".
[..]
Dank, ik ben ook bang van niet nee. Die ontstijgen termen als efficiëntie, kosten en winst helaas niet (meer). Zodoende is de politieke discussie rondom 'de kenniseconomie' ook eigenlijk een farce.
quote:Uitstekende reactie, met name het stuk wat ik gemarkeerd heb. Daar spreekt nou visie uit.Op zondag 24 oktober 2010 15:10 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Net als onder alle kabinetten Balkenende overigens.
[..]
Zou kunnen, maar je moet ook gewoon fundamenteel onderzoek doen. Wetenschap is geen R&D, en het is er ook niet om de marketing van producten een handje te helpen. Je moet dus de onafhankelijkheid bewaken en dus ook de geldstromen.
[..]
Klopt, maar alle beslissers worden afgerekend op de hoeveelheid papiertjes die ze uitreiken.
[..]
En de enorme aanwas van studenten in het algemeen. Sorry, maar de universiteit heeft niet 5 eeuwen overleefd om verkwanseld te worden aan de middelmatigen. Zonder selectie geen niveau, de daar aanwezig kennis en kunde wordt niet alleen verspild aan de middelmatigen, de middelmatigen trekken alles en iedereen mee naar hun eigen niveau.
[..]
Het probleem zit hem door het hele onderwijs, men is bang van selectie, men wil geen afvallers. Maar zonder afvallers geen selectie, en zonder selectie geen niveau. Alle prikkels zijn al tientallen jaren richting niveauverlaging.
Het uitgangspunt moet zijn dat je talent gebruikt. In de leeftijdsgroep tussen 12 en 25 kunnen mensen ontzettend veel leren, laat ze dan ook zoveel mogelijk leren. En dan moet je eisen stellen, eisen waaraan niet iedereen kan voldoen, anders gaan niksen, zuipen, gamen en masturberen voor, zo werkt dat op die leeftijd.
[..]
Mee eens, maar de beslissers wat belangrijk is hebben een hoog wij van wc-eendgehalte. Managers vinden managers heel belangrijk en daardoor krijg je teveel managers, hogeropgeleiden vinden hoogopgeleid zijn heel belangrijk, mensen die zich formeel hoogopgeleid mogen noemen vinden het heel belangrijk dat men zich hoogopgeleid mag noemen etc... Wie denk je dat termen laag en hoog daarin verzonnen heeft?
We moeten iets aan met de mensen die theoretisch niet zo sterk aangelegd zijn, een laag abstractieniveau hebben. Zeker nu veel van het laagopgeleide werk naar het buitenland vertrekt. Nou hebben die mensen niet per definitie andere talenten, maar veel wel. De truc is natuurlijk om te bereiken dat die mensen ook een hoge arbeidsproductiviteit bereiken, dat wil zeggen, werk doen wat veel geld waard is. Lopende bandwerk is dat niet meer en eigenlijk ook nooit geweest. Hoogwaardig handwerk is dat bijvoorbeeld wel. Botenbouw is bijvoorbeeld een prima sector voor die mensen, daar moet je echt wel wat voor kunnen. Maar al je zorgt dat hier veel goed opgeleide handwerkslieden klaarstaan dan zou in combinatie met het fameuze dutch design bijvoorbeeld zeer hoogwaardige meubels kunnen exporteren voor veel geld. Kwaliteit is geld waard, en mensen met een laag abstractieniveau kunnen vaak wel kwaliteit maken wanneer ze goed zijn opgeleid.
Spyker heeft bijvoorbeeld zijn productie naar Engeland verplaatst, terwijl daarin juist technologie, design en hoogwaardig en duur handwerk samenkomen. Dat dat niet in Nederland kan is een groot probleem.
[..]
Vergeet het maar, er zit geen enkele visie in.
quote:Ik juich het alleen maar toe. Hier op de universiteit is het een grote zooi omdat er teveel studenten zijn. De capaciteit is er niet. Eerstejaars zitten buiten de collegezaal, op de grond, etc. De net vernieuwde bibliotheek is enkel vernieuwd, niet uitgebreid, terwijl de capaciteit al onvoldoende was. Teveel focus op opdrachten ipv studie en het echt begrijpen wat je doet, en zo nog vele zaken.Op zondag 24 oktober 2010 01:07 schreef twittar het volgende:
quote:Je zou dezelfde kwantiteit kunnen blijven leveren met een hogere kwaliteit, als je maar durft te investeren.Op zondag 24 oktober 2010 19:15 schreef NightH4wk het volgende:
Typisch een term uit de politiek. Lekker roepen maar niets doen.
-edit-
[..]
Ik juich het alleen maar toe. Hier op de universiteit is het een grote zooi omdat er teveel studenten zijn. De capaciteit is er niet. Eerstejaars zitten buiten de collegezaal, op de grond, etc. De net vernieuwde bibliotheek is enkel vernieuwd, niet uitgebreid, terwijl de capaciteit al onvoldoende was. Teveel focus op opdrachten ipv studie en het echt begrijpen wat je doet, en zo nog vele zaken.
Zeker vakken gerelateerd aan wiskunde en statistiek moet je niet in een collegezaal met 200 studenten gaan geven. En dan ook nog veel slides gebruiken, pff.
quote:Studiefinancieirng verlagen is niet de oplossing daartegen. Nouja, het is een oplossing i guess, want geen oplossing is ook een oplossing, maar toch niet de juiste. Wel heel toepasselijk in deze tijd, namelijk alles in termen van geld uitdrukken en maar hopen dat het op magische wijze goed komt door te roepen dat zo alleen nog gemotiveerde (of rijke) studenten komen. Maar zolang universiteiten en hogescholen betaald worden per afgestudeerde docent is het heel logisch dat ze zoveel mogelijk studenten zo snel mogelijk een diploma willen geven. Die financiering moet simpelweg verdwijnen.Op zondag 24 oktober 2010 19:15 schreef NightH4wk het volgende:
Typisch een term uit de politiek. Lekker roepen maar niets doen.
-edit-
[..]
Ik juich het alleen maar toe. Hier op de universiteit is het een grote zooi omdat er teveel studenten zijn. De capaciteit is er niet. Eerstejaars zitten buiten de collegezaal, op de grond, etc. De net vernieuwde bibliotheek is enkel vernieuwd, niet uitgebreid, terwijl de capaciteit al onvoldoende was. Teveel focus op opdrachten ipv studie en het echt begrijpen wat je doet, en zo nog vele zaken.
Zeker vakken gerelateerd aan wiskunde en statistiek moet je niet in een collegezaal met 200 studenten gaan geven. En dan ook nog veel slides gebruiken, pff.
quote:Ik studeer zelf op de TU Delft en als ik colleges op youtube kijk van de MIT zijn die veel en veel beter. Er wordt nog gewoon oldskool met krijtbord echt lesgegeven en geen verkapte pp presentaties. Vooral dit jaar hebben we op onze faculteit nieuwe high tech schoolborden en echt alles is kut aan die dingenOp zondag 24 oktober 2010 15:49 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
En het is niet zo dat een universiteit altijd naar het beste onderwijs streeft. De Ivy leagues zijn helemaal niet zo heel veel beter dan een hoop universiteiten die eronder zitten (vaak zijn alleen enkele studies heel goed), maar ze hebben wel de naam. En die is belangrijker dan het daadwerkelijke niveau van onderwijs als het gaat om het nut van je diploma op de arbeidsmarkt. Daarnaast duurt het heel lang voor zo'n goede naam verloren is gegaan, tenzij je een Inhollandje uithaalt natuurlijk.
quote:Ik ben het vaker met je eens en dit keer is geen uitzondering.Op zondag 24 oktober 2010 19:54 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Studiefinancieirng verlagen is niet de oplossing daartegen. Nouja, het is een oplossing i guess, want geen oplossing is ook een oplossing, maar toch niet de juiste. Wel heel toepasselijk in deze tijd, namelijk alles in termen van geld uitdrukken en maar hopen dat het op magische wijze goed komt door te roepen dat zo alleen nog gemotiveerde (of rijke) studenten komen. Maar zolang universiteiten en hogescholen betaald worden per afgestudeerde docent is het heel logisch dat ze zoveel mogelijk studenten zo snel mogelijk een diploma willen geven. Die financiering moet simpelweg verdwijnen.
quote:De Kwantiteit is juist eerder de oorzaak van de problemen dan iets waar het aan ontbreekt.Op zondag 24 oktober 2010 22:58 schreef Repelsteeltju het volgende:
Als er geen capaciteit is dan moet die vergroot worden. De samenleving heeft alleen maar baat bij meer hoger opgeleiden. Dus wat extra geld steken in het onderwijs lijkt me geen overbodige luxe.
quote:HBO is zijn status kwijt als hoog opgeleid door de enorme toestroom die ze weliswaar op kunnen, HBO barst van de grote gebouwen, maar de kwaliteit van de colleges is te betwijfelen, je kan dit beter duaal doen, omdat met ervaring op werkvloer op dit niveau meer vertrouwen.Op zondag 24 oktober 2010 23:24 schreef Repelsteeltju het volgende:
NightH4wk zei in zijn post dat er onvoldoende capaciteit is om aan de vraag te voldoen.
Dat kan je oplossen door de capaciteit te verhogen, of de toestroom van leerlingen te verlagen.
De eerste optie zal op korte termijn moeilijker uit te voeren zijn vanwege de kosten die daar aan verbonden zijn, maar levert op de lange termijn een hoger opgeleide beroepsbevolking op en zal het door middel van die hogeropgeleiden zichzelf ruimschoots terugbetalen. De tweede optie daarentegen zal wat makkelijker uitvoerbaar zijn omdat de toelatingseisen vrij makkelijk aan te passen zijn, maar betaald zich minder uit dan de eerder genoemde optie omdat er dan weer minder hogeropgeleiden zijn. Waar Nederland behoefte aan heeft als ze een kenniseconomie wil zijn.
Of zit er een fout in mijn redenering?
quote:Tja, ... Het gaat immers om de kennis-overdracht, en dus niet om de verpakking.Op zondag 24 oktober 2010 20:24 schreef ikhouvannoodles het volgende:
[..]
Ik studeer zelf op de TU Delft en als ik colleges op youtube kijk van de MIT zijn die veel en veel beter. Er wordt nog gewoon oldskool met krijtbord echt lesgegeven en geen verkapte pp presentaties.
quote:Mooi voorbeeld van omgekeerde innovatie hierzo.Vooral dit jaar hebben we op onze faculteit nieuwe high tech schoolborden en echt alles is kut aan die dingen. Onbegrijpbaar dat ze die dingen hebben aangeschaft, alsof ze hun jaarlijkse budget moeten opmaken. Daar weten ze wat werkt en dat is investeren in leraren en niet in speelgoed.
quote:Inderdaad. Een belangrijk punt waar mensen snel voorbij kijken. Als je kleinschalig en hoogwaardig onderwijs wil, kan je altijd University college of honours programma doen.Op zondag 24 oktober 2010 22:58 schreef Repelsteeltju het volgende:
Als er geen capaciteit is dan moet die vergroot worden. De samenleving heeft alleen maar baat bij meer hoger opgeleiden.
quote:Why not? En groot deel van de Nederlandse bevolking kan gewoon hoogwaardig onderwijs aan. Er is compleet geen reden om mensen onderwijs te ontzeggen als wij er uiteindelijk allemaal op vooruit gaan als zoveel mogelijk mensen hiervan hebben genoten. HBO is voor een groot gedeelte ingesteld op kennisoverdracht voor de arbeidsmarkt en niet zozeer op het onderzoeken, en daar is niets mis mee.Op maandag 25 oktober 2010 10:08 schreef Citizen.Erased het volgende:
Het aantal hoog opgeleiden moet geen doel op zich zijn. We moeten ons eens gaan realiseren dat een hoger abstractieniveau niet voor iedereen weggelegd is en we moeten mensen ook teleur durven stellen als ze het niveau simpelweg niet hebben.
quote:Middelmatige studenten zijn geen slechte studenten. Natuurlijk kan niet iedereen zomaar een negen staan voor van alles en nog wat, maar als studenten het minimum niveau kunnen bijbenen dan krijgen ze alsnog buitengewoon veel kennis mee. Dit hebben ze gewoon nodig als ze niet de speelbal van de arbeidsmarkt willen zijn.Doordat er veel middelmatige studenten toegelaten worden gaat het niveau van het hoger onderwijs gewoon omlaag omdat we hier in Nederland iedereen tevreden willen houden. Als er al geld geïnvesteerd dient te worden is dat in de lagere niveaus. Zorg voor goede (vak)opleidingen. Mensen met een mbo-diploma kunnen dan ook aan de slag in plaats van genoodzaakt zijn een hbo-opleiding te gaan doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |