quote:QFT.Op zaterdag 23 oktober 2010 00:04 schreef Lkw het volgende:
Hans heeft wel grotendeels gelijk met zijn kritiek... zeker over de psychologische achtergrond van waarom mensen geven.
En Eric, die alleen geld wil ontvangen als het uit een 'goed hart komt'. Kom toch op jongen. Waarom denk je dat al die bedrijven opbellen naar je glazen huis? Pure marketing, niks goed hart.
quote:het is een beetje erg zwart witOp zaterdag 23 oktober 2010 00:04 schreef Omnifacer het volgende:
[..]
Wat nou ''?
Alsof dat verhaal uit de lucht gegrepen lulkoek was
quote:Dit is een te beperkte weergave. Natuurlijk speelt dat een rol in de motieven van mensen om te geven. Dat het een goed gevoel geeft heeft natuurlijk ook een oorzaak, namelijk dat je andere mensen helpt. En daar draait het om bij zo'n actie.Op zaterdag 23 oktober 2010 00:04 schreef Lkw het volgende:
Hans heeft wel grotendeels gelijk met zijn kritiek... zeker over de psychologische achtergrond van waarom mensen geven.
En Eric, die alleen geld wil ontvangen als het uit een 'goed hart komt'. Kom toch op jongen. Waarom denk je dat al die bedrijven opbellen naar je glazen huis? Pure marketing, niks goed hart.
quote:Het waren vooral woorden van iemand met een CV op dat gebied waar een paard de hik van krijgt.
quote:Ik vond hetOp zaterdag 23 oktober 2010 00:04 schreef Omnifacer het volgende:
[..]
Wat nou ''?
quote:Het was een veel te simplistische weergave van de werkelijkheid. Natuurlijk speelt dat ook een rol. Daarom wordt het geld ook niet direct over gemaakt aan de Afrikaanse overheden. Er zijn tal van andere manieren waarop dit geld besteed wordt.Op zaterdag 23 oktober 2010 00:04 schreef Omnifacer het volgende:
[..]
Wat nou ''?
quote:Een goed CV betekend ook niet meteen dat overal waar je een mening over geeft je meteen gelijk hebt. Gelukkig niet.Op zaterdag 23 oktober 2010 00:07 schreef Omnifacer het volgende:
[..]
Het waren vooral woorden van iemand met een CV op dat gebied waar een paard de hik van krijgt.
quote:Dat doet de overheid wel, met die 4.000 miljoen per jaar. Das ongeveer 11 miljoen ontwikkelingshulp per dag. Niemand hoeft zich schuldig te voelen als ie niet doneert, dat doet de overheid namelijk wel.Op zaterdag 23 oktober 2010 00:08 schreef DrDentz het volgende:
Maar Hans moet wel beseffen dat de feestdagen er aan komen en we het glazen huis nodig hebben om ons geweten af te kopen voor dit jaar.
quote:En dus is het waar?Op zaterdag 23 oktober 2010 00:07 schreef Omnifacer het volgende:
[..]
Het waren vooral woorden van iemand met een CV op dat gebied waar een paard de hik van krijgt.
quote:Dit dus. Iedereen heeft een mening. Mensen zijn niet meer bereid om dingen die anderen zeggen aan te nemen.Op zaterdag 23 oktober 2010 00:10 schreef thettes het volgende:
de ontwikkelingshulp is al 100 keer beter dan toen Jansen jong was. Ik heb overigens een collegereeks gevolgd met gastsprekers van allerlei NGO's (ook directeur rode kruis nederland) en hoewel er kritiek genoeg mogelijk is, vind ik de cynische blik op hun oprechtheid werkelijk om van te walgen.
quote:Op zaterdag 23 oktober 2010 00:10 schreef thettes het volgende:
de ontwikkelingshulp is al 100 keer beter dan toen Jansen jong was. Ik heb overigens een collegereeks gevolgd met gastsprekers van allerlei NGO's (ook directeur rode kruis nederland) en hoewel er kritiek genoeg mogelijk is, vind ik de cynische blik op hun oprechtheid werkelijk om van te walgen.
quote:Maar er zitten geen Bert Koendersjes meer in het kabinet die de opbrengst van een of andere actie eventjes verdubbelen en voor Sinterklaas spelen met andermans centen.Op zaterdag 23 oktober 2010 00:09 schreef pberends het volgende:
[..]
Dat doet de overheid wel, met die 4.000 miljoen per jaar. Das ongeveer 11 miljoen ontwikkelingshulp per dag. Niemand hoeft zich schuldig te voelen als ie niet doneert, dat doet de overheid namelijk wel.
quote:Knapen zal wel wat overmaken maar geen verdubbelingOp zaterdag 23 oktober 2010 00:14 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Maar er zitten geen Bert Koendersjes meer in het kabinet die de opbrengst van een of andere actie eventjes verdubbelen en voor Sinterklaas spelen met andermans centen.
quote:Hij levert gewoon 5% van z'n PGM-bonus in...Op zaterdag 23 oktober 2010 00:33 schreef borisz het volgende:
[..]
Knapen zal wel wat overmaken maar geen verdubbeling
quote:Vertel?Op zaterdag 23 oktober 2010 00:07 schreef Zolcon het volgende:
[..]
Het was een veel te simplistische weergave van de werkelijkheid. Natuurlijk speelt dat ook een rol. Daarom wordt het geld ook niet direct over gemaakt aan de Afrikaanse overheden. Er zijn tal van andere manieren waarop dit geld besteed wordt.
Het is een lastig probleem in die landen, maar het is niet uitzichtsloos.
quote:PCM.Op zaterdag 23 oktober 2010 00:34 schreef pberends het volgende:
Hij levert gewoon 5% van z'n PGM-bonus in...
quote:Alsof Jansen zijn kennis erover gestold is toen hij jong wasOp zaterdag 23 oktober 2010 00:10 schreef thettes het volgende:
quote:En jij, als leek, bent uiteraard in de positie om te kunnen beoordelen wat er wel en niet klopt aan de woorden van Jansen.Op zaterdag 23 oktober 2010 00:08 schreef Zolcon het volgende:
[..]
Een goed CVbetekendbetekent ook niet meteen dat overal waar je een mening over geeft je meteen gelijk hebt. Gelukkig niet.
quote:Dat zeg ik toch helemaal niet, of wel dan? Het is iig gebaseerd op kennis en jarenlange expertise op dat gebied. Dat is alweer een mooiere kwalificatie dan zijn verhaal afdoen als 'zwart/wit'.
quote:waarom zou je mensen niet iets op een presenteerblaadje mogen aanbieden?Op zaterdag 23 oktober 2010 09:33 schreef Cracka-ass het volgende:
Met het verschil dat Nederland de ontwikkeling op eigen initiatief ging 'halen'. In tegenstelling tot de ontwikkelingshulp die ze in de derdewereldlanden op een presenteerblaadje aangeboden krijgen, en in veel gevallen de lokale ontwikkeling niet ten goede komt.
Los van de onmogelijke morele vergelijking van toen en nu.
quote:Het was toch zwart wit?Op zaterdag 23 oktober 2010 01:44 schreef Omnifacer het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch helemaal niet, of wel dan? Het is iig gebaseerd op kennis en jarenlange expertise op dat gebied. Dat is alweer een mooiere kwalificatie dan zijn verhaal afdoen als 'zwart/wit'.
quote:Tja Jansen preekt ook voor zn eigen parochie.Op zaterdag 23 oktober 2010 01:42 schreef Omnifacer het volgende:
[..]
Alsof Jansen zijn kennis erover gestold is toen hij jong wasKom op zeg. Die dude van het Rode Kruis preekt ook alleen maar voor eigen parochie.
quote:Daar is niks mee, tenzij het doel ontwikkeling is.Op zaterdag 23 oktober 2010 10:03 schreef Klaudias het volgende:
[..]
waarom zou je mensen niet iets op een presenteerblaadje mogen aanbieden?
quote:PCM.
quote:Na de eerste zin wilde ik kwaad reageren, tot ik verder lasOp zaterdag 23 oktober 2010 09:09 schreef AryaMehr het volgende:
Treffend reactie onder de video:
'Wie heeft Nederland ontwikkelingshulp gegeven om van de 12de eeuw naar de 21ste te komen'
Meneer schijnt te vergeten dat Nederland eeuwenlang heeft geteerd van haar koloniën, slavernij, etc. Meneer, hoe welbespraakt ook, lijkt niet op de hoogte te zijn van de redenen achter het verschijnsel dat bepaalde volkeren of continenten zich anders ontwikkeld hebben. Meneer mag ook weleens het boek 'Zwaarden, paarden en ziektekiemen' van Jared Diamond lezen.
Daarbij schijnt meneer ook niet op de hoogte te zijn van het feit dat men in Europa wellicht ontwikkelingshulp geeft, maar aan de andere kant bewust ontwikkeling in Afrika tegenhoudt. Waarbij bijvoorbeeld goedkope Europese producten op de Afrikaanse markt worden gegooid, maar andersom Afrikaanse producten dermate belast worden dat ze geen enkele kans op de Europese markt maken.
quote:Het was idd wel grappig om die psychologische make-up van verongelijktheid, overlopend in bijna haat, te zien bij zo iemand als Hans Jansen. Ik begrijp nu waarom hij bij de Islamitische texten, die hij vertaalt, de interpretatie geeft die hij geeft.Op zaterdag 23 oktober 2010 11:15 schreef Ambrosius het volgende:
Het was iig wel vermakelijk gisteren.
quote:En we zien dat hij in die interpretatie niet alleen in staat, gezien de terroristische daden van radicale moslims in de wereld.Op zaterdag 23 oktober 2010 18:45 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Het was idd wel grappig om die psychologische make-up van verongelijktheid, overlopend in bijna haat, te zien bij zo iemand als Hans Jansen. Ik begrijp nu waarom hij bij de Islamitische texten, die hij vertaalt, de interpretatie geeft die hij geeft.
quote:Jansen prikt gewoon door vele heilige huisjes heen, en dat doet hij met een toefje luchtig cynisme. Ik heb gisteren geen flintertje haat noch verongelijktheid bij hem gezien. Maar jij zal er enig persoonlijk belang bij hebben dat wél te zien?Op zaterdag 23 oktober 2010 18:45 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Het was idd wel grappig om die psychologische make-up van verongelijktheid, overlopend in bijna haat, te zien bij zo iemand als Hans Jansen. Ik begrijp nu waarom hij bij de Islamitische texten, die hij vertaalt, de interpretatie geeft die hij geeft.
quote:Dat klopt, 400 jaar terug was er ook slavernij in Afrika bij andere volken.maar met de samenwerking van de ashanti bevolking(afrikanen),Nederland(VOC & WIC ) en de katholieke kerk is de export van slavernij vergroot tot een van de grootste ter wereld.Op zondag 24 oktober 2010 04:19 schreef Omnifacer het volgende:![]()
![]()
Wist jij dat er 400 jaar terug toen Nederland daar kwam al volop slavernij op het Afrikaanse continent was?
quote:Het staat in de geschiedenis boeken. Google gerust erover verrijk je kennis over de Nederlandse geschiedenis! Ik ben zelf ook naar museums geweest hierover.Op zondag 24 oktober 2010 04:39 schreef Omnifacer het volgende:
En waarom zouden we aan jouw woorden meer waarde moeten hechten dan aan die van een vooraanstaand en bewierookt arabist?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |