Heb zelf ook wel een man die ik soms dingen echt moet uitleggen, maar als jij gewoon zegt: Dit moet, want anders ben ik gewoon geen leuke vrouw/moeder/vriendin etc., Laat hem inderdaad maar een beetje klooien met Jan. Dan ligt Jan maar een keer in bed met zijn shirt en sokken nog aan (de man hier 'doet' niet altijd aan pyama's, dat vergeef ik hem maar

) Gaat vanzelf beter en ook dat is onderdeel van 'loslaten'...
En dat steunen, dat is ook gewoon gewenning. Hij is niet anders gewend dan dat jij het allemaal wel doet. Waarom zou het nu opeens anders moeten dan? Probeer hem daarbij te betrekken en durf 'jouw' dingen ook gewoon als een prioriteit op de agenda te zetten. De man klaagt hier ook weleens als ik 's avonds naar mijn cursus wil. Ja, jammer dan, maar dat moet. Hij studeert ook naast zijn werk, en daar is ook ruimte voor, en ik ga mij echt niet schuldig voelen over mijn cursusje, noch denk ik dat hij het me echt verwijt. Het komt hem misschien wat slechter uit, maar hij doet het toch met liefde!
En hier is ook geen 'extra' budget voor talloze activitieten die ik 'graag' een keer zou ondernemen. Maar kijk eens rond, er is vaak heel wat gratis, of tegen een minimaal bedrag. Of vrijwilligerswerk, oid. Actief in een ouderraad op psz van Jan ofzo (bestaat dat?) als je dat leuk lijkt. Iets waar jij je ei in kwijt kan...