abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87868164
Daan krijgt alleen zijn speen als hij gaat slapen en dan gooit ie 'm gedurende de slaap zelf uit. Nu met de tandjespijn houdt hij 'm soms langer in in bed, maar buiten zijn bed vraagt hij er eigenlijk nooit om (en huilt ook eigenlijk zelden). In de auto geef ik 'm nog wel eens zodat hij wat kan slapen.

Ik zie nog niet echt noodzaak de speen in bed af te bouwen, maar verder heeft hij eigenlijk nooit een speen in (en ook geen duim overigens).

Marlinde, heb je al een geprobeerd wat er gebeurd als je haar gewoon geen speen geeft? Gaat ze dan huilen ofzo?
  zaterdag 23 oktober 2010 @ 16:07:22 #77
150191 Elmo76
2 little wonders!
pi_87868553
Tirza krijgt eigenlijk alleen haar speen als ze overdag gaat slapen. Voor de avond/nacht geven we haar eigenlijk nooit de speen. Nu een enkele keer als ze last heeft van d'r doorkomende tandjes, krijgt ze 's avonds wel eens het speentje, maar meestal ligt het 5 minuten nadat ze in slaap is gevallen naast haar hoofd en anders pakken we 'm weg. Ik merk dat ze nu overdag niet meer zo'n behoefte heeft aan de speen, ze vindt het leuk om mee te spelen (lees: weggooien). :+ Zoals het nu gaat vind ik het prima, maar het is niet de bedoeling dat ze dat nog jaren gaat doen.

Ik zou, als ik jou was, overdag eens proberen zonder tut en kijken hoe dat gaat. ^O^ Succes! Ben wel benieuwd, laat je even weten als je wat geprobeerd hebt?!
*You little wonder, little wonder you*
*I have wished for so long, how i wish for you today*
  zaterdag 23 oktober 2010 @ 16:20:21 #78
300054 Marlinde
Dolgelukkige mama van Tessa
pi_87868944
Tessa is nogal een pittig meiske en dan bedoel ik eigenlijk echt super driftig! Als ze bv in de box zit en dr speelgoed is net iets buiten haar bereik, dan doet ze een poging om het te pakken, maar lukt het niet dan zet ze het echt direct op heel hard gillen/schreeuwen/huilen :D Ook met bv brood eten, als het even niet lukt om een stukje op te pakken dan word ze echt heel boos...
Zonder speen in bed leggen alleen al is een groot probleem, ook direct gillen. In principe heeft ze de speen alleen in bed in, maar ik merk dat ze de laatste tijd steeds meer de speen wilt en ook echt niet eerder stopt met gillen/huilen totdat ze m heeft en dat is dus niet hetgeen wat ik in gedachte had over een speen. Toch wil ik er wel rustig aan vanaf, maar hoe zal ze dan in slaap komen? Ik gok dat ze het niet kan/wil, maar ik denk dat dat over een paar maanden, een jaar en zelfs na 3 jaar ook het geval gaat zijn gezien haar karakter.
Zodra dr speen tijdens haar slaap uitvalt gaat ze huilen (altijd wanneer ik ga kijken heeft ze m nog in, zeker weet ik het niet, maar ik denk dat ze echt geen moment zonder speen in bedje ligt)

Ik ben benieuwd of iemand toch nog tips heeft of kan aangeven wat jij in die situatie zou doen, of juist niet doen :)
je bent zo klein en lief
we vinden je zo volmaakt
je hebt ons door je komst
nóg gelukkiger gemaakt
pi_87870050
Thomas heeft zijn speen echt nodig als hij gaat slapen. Ik ben niet van plan om hem dat binnenkort te ontnemen. Misschien regelen ze het zelf ook wel een beetje, want tot 7 maanden had hij hem overdag ook vaak in, en nu heeft hij dat niet meer nodig. Als hij hem ziet, wil hij hem wel hebben, maar zo niet, dan is het ook prima. Dus ik wacht nog maar even af. Misschien ga ik anders veel moeite doen en verdriet veroorzaken terwijl hij een half jaar later zelf niet meer omkijkt naar de speen.
pi_87872557
Grappig die spenendiscussie, kom net van een verjaardag terug waar we dus de opmerking kregen "he Dyon heeft nu pas zn speentje in'. Dat was dus toen we naar huis gingen uurtje geleden en hij moe was. Kindje van 3 wat daar zeer regelmatig komt heeft dus continu een speen in.
Hier probeer ik het overdag gewoon niet, behalve als hij moe is en we ergens onderweg zijn. Als hij thuis de behoefte heeft aan een speentje dan is het meestal gewoon bedtijd. Voor hier dus ip alleen in bed.
pi_87873864
Rienk heeft zijn speen nodig bij het in slaap vallen, zodra hij slaapt laat hij de speen los en heeft hem dan ook niet meer nodig. Hij snapt nog steeds niet dat hij hem zelf in zijn mond kan doen en dat laten we ook lekker zo.
Hij heeft er 2 in bed, voor als we 1 zo gauw niet kunnen vinden en er hangt één aan een spenenkoord en die gaat mee als we weggaan. Hij zit eigenlijk standaard aan zijn jas vast. Verder krijgt hij hem alleen als hij hangerig is of als ie even zijn mond moet houden. Ideale geluidsdemper is het :P

En over dat zelf in zijn mond doen; zijn spenenkoord trekt hij los en dan stopt hij de achterkant in zijn mond 8)7 Heel soms stopt hij de goeie kant in zijn mond, maar hij speelt er liever mee dan dat hij er op zuigt, hij gebruikt hem echt alleen voor het in slaap vallen of als troost als hij zich niet lekker voelt. En nee, ik ga het hem ook echt niet afpakken. Dat komt wel als het tijd is :Y

En ik snap het trouwens echt niet als ik soms zie dat kinderen de hele dag met die speen in lopen. Soms zelfs nog als ze ouder zijn! :X
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
  zaterdag 23 oktober 2010 @ 19:00:51 #82
300054 Marlinde
pi_87874033
En dat is juist hetgeen wat ik wil voorkomen, de hele dag dr speen in... Maar Tessa heeft hem sowieso elk moment in bed in en de laatste dagen wilt ze de speen ook tussendoor en het maakt niet uit hoelang je haar laat huilen, maar ze stopt pas als ze dr speentje heeft... :?
Aan de ene kant wil ik hem nog niet wegpakken, maar aan de andere kant wil ik er toch ook wel weer vanaf...
je bent zo klein en lief
we vinden je zo volmaakt
nóg gelukkiger gemaakt
pi_87874088
quote:
1.gif Op zaterdag 23 oktober 2010 19:00 schreef Marlinde het volgende:
En dat is juist hetgeen wat ik wil voorkomen, de hele dag dr speen in... Maar Tessa heeft hem sowieso elk moment in bed in en de laatste dagen wilt ze de speen ook tussendoor en het maakt niet uit hoelang je haar laat huilen, maar ze stopt pas als ze dr speentje heeft... :?
Aan de ene kant wil ik hem nog niet wegpakken, maar aan de andere kant wil ik er toch ook wel weer vanaf...
Kun je haar niet afleiden? Door een kiekeboe spelletje te gaan doen of door te stoeien ofzo?
Ze speelt nu een machtsspelletje "ik blijf lekker schreeuwen want dan krijg ik mijn speen!" Lastige situatie hoor, succes!
  zaterdag 23 oktober 2010 @ 19:06:26 #84
300054 Marlinde
pi_87874176
Ik probeer van alles, maar mn meiske laat zich niet voor de gek houden :P
Maar als ik het echt afpak van dr, hoelang blijf ik dan met een baby zitten die enorm overstuur is....is dat het echt waard. Ik weet gewoon niet wanneer het een goed moment is om hem weg te nemen, nu, over een paar maanden, als ze 2 is... :?
je bent zo klein en lief
we vinden je zo volmaakt
nóg gelukkiger gemaakt
pi_87874841
Bij de onthaalmoeder zijn er 6 kinderen, 5 hebben er overdag heel vaak (ik durf niet zeggen: constant, omdat ik er niet constant ben ;) ) een speen in en dan heb je Thomas :')
Ik vraag me ook echt af hoe ouders van sommige kinderen het binnenkort gaan oplossen, want binnen 3 weken gaan er twee naar school en die lopen echt nog gigantisch vaak met de speen in hun mond (en het bijkomende drama als de speen weg is).
Ik kan er geen tips over geven, maar vind het eigenlijk ook geen zicht om oudere kinderen met een speen te zien rondlopen.

Wat betreft het afstaan van de speen. Ik hoor mijn ma altijd vertellen dat mijn zus en ik onze speen aan de Sint hebben gegeven toen we (ik denk) 2 jaar waren (we hadden ze alleszins niet meer toen we naar school gingen en dat is vanaf 2,5 jaar).
pi_87874876
Ik vind het persoonlijk nu nog wat vroeg om de speen weg te houden. Maar de vraag is natuurlijk of het Tessa echt alleen om de speen te doen is, of dat ze aan het testen is of mama toegeeft. Maar misschien voelt ze zich deze week ook wel niet lekker. Als Thomas niet lekker is, dan heeft hij er ook meer behoefte aan.
pi_87874910
quote:
Op zaterdag 23 oktober 2010 19:32 schreef leonieke het volgende:

Wat betreft het afstaan van de speen. Ik hoor mijn ma altijd vertellen dat mijn zus en ik onze speen aan de Sint hebben gegeven toen we (ik denk) 2 jaar waren (we hadden ze alleszins niet meer toen we naar school gingen en dat is vanaf 2,5 jaar).
Ja, die heb ik ook al eerder gehoord! Vind ik persoonlijk een hele goede! Op de Sint kan je toch niet boos worden...
  zaterdag 23 oktober 2010 @ 19:39:29 #88
300054 Marlinde
pi_87875049
Leonieke, dat vind ik een hele goede! :D Die onthou ik zeker! :)

Aoraki: ik bedenk me net dat ze sinds gisteren heerlijke luiers heeft :@ maar tandje nr 3 is toch echt nog niet te bekennen? Ze zal zich inderdaad niet lekker voelen, vandaag ook erg huilerig. Ik kijk het gewoon nog even aan met speen en over een maand of wat kijk ik wel hoe het dan gaat :)

Bedankt voor de reacties :*
je bent zo klein en lief
we vinden je zo volmaakt
nóg gelukkiger gemaakt
pi_87875118
quote:
1.gif Op zaterdag 23 oktober 2010 19:34 schreef Aoraki het volgende:

[..]

Ja, die heb ik ook al eerder gehoord! Vind ik persoonlijk een hele goede! Op de Sint kan je toch niet boos worden...
Misschien wel nog even meegeven dat de sint de speen wel terug gaf aan mama of papa aan de deur ;) Kwestie dat grote drama's vermeden kunnen worden.

Mijn zus heeft ze nog een week terug gebruikt en vond zichzelf een week later dan veel te groot om een speen te gebruiken en heeft ze zelf in de vuilbak gegooid (en mijn ma achter haar rug in de vuilbak grabbelen _O- maar ze heeft ze toen nooit meer gevraagd). Ikzelf heb ze nooit meer terug gevraagd.
Ik vermoed dat mijn zus ze onder iets grotere dwang heeft afgegeven aan de sint in vergelijking met mezelf.

Wel grappig trouwens dat het bij ons echt ingeburgerd is om de speen aan de sint te geven en dat bij jullie blijkbaar niet zo is :D Zo leuk, die verschillen :)
pi_87875935
Hier vanaf een maand of speen alléén voor in bed. Dat gaat prima, hij speelt en sabbelt even en gaat dan slapen. Ook 's nachts kan je hem ermee troosten.

Bij Leander hebben we de speen op een gegeven moment gewoon niet meer vervangen toen hij anderhalf was oid. En met kinderen met tanden en kiezen gaan ze dan vanzelf stuk. Heel vervelend O-)
En dan moet je dreumes van nog geen twee zélf maar zijn speentje in de prullebak gooien, want mama kan hem niet meer maken. ;)

Is prima gegaan en mijn kinderen zijn overdag dus nóóit met speen te spotten geweest. Hooguit bij ziek en met dekentje op de bank ;)
pi_87878795
Ik begrijp alleen nog niet echt wat het probleem is, Marlinde? Kost het je te veel werk om haar elke keer de speen weer te geven, of twijfel je gewoon over het beste moment om af te bouwen? In het laatste geval zou ik er nog even mee wachten. Je kunt de strijd nu wel aangaan en dat is theoretisch bekeken misschien wel de beste oplossing, maar ik denk ook dat er nog veel momenten gaan komen waarop je blij bent dat de speen even de rol van troost van je over kan nemen.

Ivan heeft de speen alleen nodig bij het inslapen, overdag en 's nachts. Als hij 's nachts wakker wordt valt hij meestal zelf zonder speen weer in slaap. Soms is dat niet het geval en dan geven we hem de speen even aan (die is dan uit bed gevallen, want als de speen nog in bed ligt dan pakt hij hem zelf). Verder gaat de speen mee als we op pad gaan. Ik maak er geen gewoonte van om de speen aan zijn jas te hangen, maar houd de speen achter de hand tijdens lastige momenten. Vandaag duurde het afrekenen bij de Ikea bijvoorbeeld erg lang en bleek hij na een banaantje nog honger te hebben. Toen was een speen even heel fijn om bij de hand te hebben. Eens in de paar weken/maanden is hij wat hangerig en dan geef ik hem een speen als ik hem even in de box wil zetten om mijn handen vrij te hebben.

Kortom: hier gaan we voorlopig niet afbouwen. Het speengebruik vind ik acceptabel en hij ontleent er veel troost aan.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_87879240
Claudia, zo gaan wij er ook mee om inderdaad (alleen in bed en achter de hand houden als we onderweg zijn). Van de week pakte hij zomaar de speen van de salontafel (die lag daar toevallg nog) en stopte hem correct in zijn mond (itt andere keren dat hij 'm achterstevoren in zijn mond stopt). Maar als hij 'm niet ziet, taalt hij er niet naar.

Daan werd vandaag trouwens pas om 8.45 uur wakker dus hoefde hij geen ochtendslaapje en is hij pas na de lunch om 12.30 uur naar bed gegaan. Toen mooi 2 uur geslapen, maar toen was de periode tussen 14.30 en 19.00 uur toch wel lang voor 'm. Da's best lastig in het weekend, 1 of 2 slaapjes. Hij wil niet slapen om 10.30 of 11.00 uur en later kom ik in de knoop met de lunch. Na de lunch gaat hij heerlijk slapen (zo'n 2 uur) maar dan wordt het om 17.00/17.30 uur weer lastig maar dan kom ik weer in de knoop met het avondeten.
Door de week geen probleem want dan maak ik 'm al om 6.45 uur wakker (muv woensdag maar dan gaan we zwemmen om 9 uur dus dan wil ie daarna wel slapen). Toch los ik het maar op met 1 slaapje en dan het laatste uurtje/2 uur 'm flink bezighouden en dan trekt ie het wel, zeurt af en toe wat, maar huilt eigenlijk niet al zie je wel dat hij moe is. Hoe lossen anderen dit op of hoe zouden jullie dit oplossen in mijn geval?
pi_87881284
Happyme, ik ken het probleem (behalve dan dat we dit vaak ook doordeweeks hebben). Ik wilde eigenlijk Hannah betrekken bij het avondeten, maar dat is eigenlijk geen doen als ze dan moe is. Wanneer ik merk dat ze het niet gaat halen dan geef ik haar te eten en leg haar gewoon lekker in bed wanneer ze moe is. Ze krijgt dan laat op de avond een fles melk.
Wanneer ze niet zo moe is dan doet ze gewoon gezellig mee met het avondeten bij ons aan tafel. Als dat niet lukt, soit. Volgens mijn moeder komt dat vanzelf wel als ze wat ouder is.

Over het gebruik van een speen: het gaat hier een beetje zoals bij Claudia. speen is meestal nodig bij het slapengaan. Wanneer we onderweg zijn en Hannah vecht tegen haar slaap, dan helpt een speentje haar om de rust te vinden. Wanneer ze wakker is dan heeft ze hem niet nodig, dus ik vind het wel prima.
pi_87881399
Ik zou precies hetzelfde doen, Happy, namelijk de laatste uren wat actiever vermaken en op die manier rekken. Oké, het kost wat werk, maar als het lukt dan is dat toch geen ramp? Het alternatief is zelf vroeger opstaan en hem dan uit bed halen, dat kan natuurlijk ook.

Iemand (ik geloof freecell?) zei het pas al, maar het is vrij normaal dat het voor kinderen aan het einde van de dag lastiger is om vrolijk te blijven en zich zelfstandig te vermaken. Dat zal waarschijnlijk nog wel een tijd lastig blijven, want ze gaan steeds minder slapen. En ach, ik voel me zelf ook niet de hele dag door even fit.
pi_87881584
Ivan werd om 22:00 uur bij wijze van hoge uitzondering huilend wakker en wilde niet meer slapen. Ik heb hem maar uit bed gehaald, een schone luier en paracetamol gegeven, even bij me in bed genomen, weer in zijn eigen bed gelegd en ben een tijdje bij hem blijven zitten. Nu (1 à 1,5 uur later) lijkt hij weer lekker te slapen.

Ik vraag me dan toch af wat er nou toch zou zijn. Een nachtmerrie misschien?
pi_87881893
Claudia, dat hebben wij hier ook. Mette wordt delaatste weken soms zomaar wakker helemaal overstuur en er is niks van ziekte of tandjes te bespeuren. Even troosten en soms een halfuurtje bij ons en daarna slaapt ze dan weer rustig verder. Ze huilt ook in haar slaap soms. Dat stopt dan ook meestal weer vanzelf.
Ik vroeg me laatst dus ook af of het niet dromen of nachtmerries zijn.

Ik ben zo trots op m'n meisie, nou ja trots klinkt misschien stom. We zijn fijn bij vrienden geweest (kinderloze) en dat ging weer zo goed :) lekker spelen, goed gegeten, heel charmant en vertederend gesjanst en toen heel braaf zonder te mokken gaan slapen in haar tentje. Zelfs braaf zwaaien nadat ze ruw uit haar slaap werd gehaald toen we naar huis gingen. Ik hou zo veel van m'n meisie <3
Tijd voor wat anders.. maar wat dan..
pi_87881907
quote:
1.gif Op zaterdag 23 oktober 2010 23:32 schreef Claudia_x het volgende:
Ivan werd om 22:00 uur bij wijze van hoge uitzondering huilend wakker en wilde niet meer slapen. Ik heb hem maar uit bed gehaald, een schone luier en paracetamol gegeven, even bij me in bed genomen, weer in zijn eigen bed gelegd en ben een tijdje bij hem blijven zitten. Nu (1 à 1,5 uur later) lijkt hij weer lekker te slapen.

Ik vraag me dan toch af wat er nou toch zou zijn. Een nachtmerrie misschien?
Sneu voor Ivan. Maar een nachtmerrie zou kunnen :{

Hier het zelfde.. Maar Rienk heeft weer luieruitslag bleek -O- Hij was niet stil te krijgen en toen ik een schone luier gaf omdat ik een poepbroek rook was het weer knalrood :{ We hebben gelijk maar weer met het wonderzalfje van de dokter gesmeerd en een paracetamol gegeven.
Hij heeft beneden een pyjamapap gehad en nu ligt hij na wéér een poepbroek in bed.. Ik hoop dat hij niet weer elke paar uur wakker wordt met een poepbroek.. Arm kind..
pi_87881930
Mette O+ Wat heerlijk dat het zo liep :Y
pi_87882238
Arme Rienk ;( hopelijk is het weer snel over. We smeren hier nog steeds 2x per dag het zalfje want de uitslag is nog niet helemaal weg. Maar Hannah heeft er geen last meer van.

Ik was dus zojuist ook boven om haar te troosten want ze zette het ook spontaan op een krijsen :? Zit het in de lucht ofzo? Kwam geen boertje uit en madam sliep meteen weer in op mijn arm dus wat het nou was...geen idee. Volgens de kinderarts hebben kinderen pas echt nachtmerries zo rond anderhalf a 2 jaar. Maar eerlijk gezegd heb ik wel het idee dat Hannah soms wakker wordt uit een nare droom. Het kan toch bijna niet anders dan dat ze vreselijk veel indrukken van overdag moeten verwerken in hun slaap?

Nouja, ik duik er ook maar eens in. Vermoedelijk heb ik morgenochtend (vanaf een uur of 7) 'entertainmentdienst' :O
  zondag 24 oktober 2010 @ 01:23:14 #100
300054 Marlinde
pi_87884739
Pfoeh, het lijkt erop dat Tessa niet meer verder wilt slapen, maar ik zou nog wel erg graag willen! :P Heb al een klein flesje gegeven.

Claudia: Ik ben bang dat ik dalijk de speen niet meer kan afbouwen/weglaten. Het terug'stoppen' in dr mondje vind ik niet zo'n ramp. Ook bang voor scheve tandjes (gezien dr neefjes)
Mag ik dan nog even zo brutaal zijn om te vragen waarom je Ivan een paracetamol gegeven hebt? Gewoon uit nieuwschierigheid hoor, maar mag je als je kindje zit te huilen/mopperen (in de nacht) en je hebt een flesje gegeven, speentje zit erin, en het kindje blijft mopperen/huilen een paracetamol geven of is dat echt alleen de bedoeling als ze verhoging hebben?
Ik bedoel zoals nu dan, Tessa huilt, flesje heeft ze gekregen, speentje in dr snoetje, maar ze ligt nog in bed te huilen en verder geen idee wat ik kan doen :?

Ivan en Hannah (en andere kindjes die wakker zijn/werden hoop dat jullie lekker doorslapen :*

Mette wat ben je toch een knappe meid O+

Arme Rienk :'(
je bent zo klein en lief
we vinden je zo volmaakt
nóg gelukkiger gemaakt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')