abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88025221
Wie heeft er verzonnen dat beide kerstdagen én oud en nieuw in het weekend vallen? -O-
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_88025919
Ik vind het wel fijn. Als het bv kerst op vrijdag en zaterdag was, en dan nog een zondag. 3 dagen vrij waarin iedereen thuis zit, en er niks te doen is. Niks voor mij. Dit jaar vind ik het wel fijn. Behalve 2 januari. Dan moet ik ws. wel werken dus dat betekent fijn treinen om een paar uurtjes te werken.
Op vrijdag 19 december 2014 13:42 schreef SilentChaos het volgende:
CG O+ Louter kwaliteitsposts _O_
Op dinsdag 8 september 2015 14:08 schreef ieniminimuis het volgende:
Jij bent de allerleukste van dit topic, hiep hé hoera hoezee *O*
pi_88026027
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 15:44 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Wie heeft er verzonnen dat beide kerstdagen én oud en nieuw in het weekend vallen? -O-
Geert Wilders natuurlijk.

Het is wel goed voor de economie. En mijn aandelen natuurlijk.
Mu!
pi_88033203
In chrome lijkt alles wel redelijk vlot te gaan.
  woensdag 27 oktober 2010 @ 20:50:41 #205
139407 jorienvdherik
Feyenoord KNVB Beker 07-08
pi_88038741
Trouwens over rotterdam :D

wat is Has Döner toch super _O_

De kapsalon is echt heerlijk daar, 1 van de betere in rotterdam denk ik wel?

Jullie?
pi_88039307
Ja en dan vooral die in de Zwart Jansstraat :9

zonder tomaat
pi_88039441
HAS :9 Die bij Oostplein in de buurt is ook echt niet slecht maar haalt het niet bij de ZwartJanstraat :9 (heb ook een zwak voor die oudere man in de ZJ, die lijkt echt heel erg op m'n vader O+)
Ga je mee buiten spelen?
Soms verdwaal ik in een draak
101 doelen omdat het kan
en iets met een loodgieter..
pi_88042077
Net bij Shabu Shabu gegeten, best lekkere Sushi ^O^
Personeel is niet echt super vriendelijk.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_88047481
Sushi Cube heeft vriendelijker personeel en prima sushi. :P
pi_88047652
Maar hebben ze daar ook andere (grill) gerechten,
Ik vind alleen sushi niet zo bijzonder eigenlijk.
pi_88049563
:Y Wel kleine gerechtjes, genoeg keus. :)
pi_88056144
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 15:44 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Jezus heeft dat bedacht, het is zijn feestje.
pi_88056173
of Geert Wilders natuurlijk
Mu!
pi_88057405
Paard was ietwat ophol geslagen. Zere kont en rug nu.
pi_88057554
Op hol gelagen?Of gewoon ongehoorzaam aan het rennen? :)
Mu!
pi_88057680
Een ander paard (in het deel van de stalling naast de bak) was zo verstandig om lekker tegen een metalen draadje te gaan leunen, met 25KV er op. Waarop hij uit schrik een sprong opzij deed, en de tijdelijke afzetting waar deze draad toe behoorde omlazerde, als een soort domino effect met een boel herrie. Waarop alle 10 de paarden die daar stonden besloten heisa te schoppen.

Toen zag mijn paard dus zn hele kudde er vandoor gaan, en dan kan hij natuurlijk niet achterblijven, waardoor hij erg ongehoorzaam ging rennen met nogal grote sprongen/passen. En mijn toch nog wat tere billetjes met nogal wat geweld op het zadel terecht kwamen.
pi_88058779
Je hebt geen ruiterbewijs, zeker? :)
Mu!
pi_88058802
Nee. Komen de toch al pijnlijke billetjes zachter op het zadel met een ruiterbewijs?
pi_88058914
Nee, maar je leert er wel wat je moet doen als zoiets gebeurt. En als je voldoende controle over je paard (en jezelf ) hebt gaat 'ie er ook niet vandoor.

Schrikdraad staat meestal trouwens niet meer op dan 2 tot 5 KV. Niet dat dat veel uitmaakt.

Maar sterkte met je billetjes.
Mu!
pi_88059265
-bedenk hier een quote van SC, maar door de nog buggy nieuwe layout doet de quoteknop het niet-

Hij gaat er echt nooit van door. Ik ging er dus ook vanuit dat hij dat nu niet zou doen. De zooi die omviel intereseerde hem ook echt niets. Maar toen de rest er vandoor ging, moest hij ook wel.

Op schikdraad (netstroom) staat als ik mij niet vergis 12KV tot 25KV, afhankelijk van het beest wat het tegen moet houden (als je mensen tegen wilt houden voldoet 5KV ook wel). 25KV is voor koeien. Geeft in de regen mooie vonken van de stroom die overspringt naar het hek.
pi_88059397
Wat een onzin. Al heb je honderd jaar ervaring, dan nog kun je niet altijd voorkomen dat je paard flink schrikt en even een sprintje trekt of opzij springt. Geeft ook niet als je hem daarna maar weer snel terug hebt. En bij echt op hol slaan doet zelfs de meest ervaren ruiter niet veel behalve iets als een one rein stop.
pi_88068890
..en wat is er mis met een one rein stop, als je daarmee kunt voorkomen dat je met paard en al de snelweg over knettert? Het lijkt mij geen onzin, eigenlijk...

Als je veel buiten rijdt zou ik sowieso een ruiterbewijs halen. Was er ook niet zoiets als verzekering die dat vereist? Of iets met aansprakelijkheid?
Mu!
pi_88069236
Ruiterbewijs is iets wat een stichting uitgeeft. Dat verplichten zou een beetje zijn alsof je WA van je auto zou vereisen dat je lid bent van Topgear magazine.
pi_88069430
Er is niets mis met een one rein stop. Dat zei ik ook helemaal niet. Ik zei dat het onzin is dat een goede ruiter schrikreacties altijd kan voorkomen.

Het ruiterbewijs is een bedenksel van de FNRS en naast dat het weinig voorstelt, geniet het geen enkele officiele erkenning (al doet de FNRS het graag anders voorkomen). Ik zou niets mis vinden met het afleggen van een proeve van bekwaamheid voordat je met een paard de openbare weg op mag, maar dan graag vanuit de overheid en niet vanuit een belangenorganisatie voor maneges.
  donderdag 28 oktober 2010 @ 15:55:47 #225
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_88069519
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 11:21 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
25KV is voor koeien. Geeft in de regen mooie vonken van de stroom die overspringt naar het hek.
25 KV is voor treinen. Schrikdraad houdt wel op bij 10K.
Overigens weet ik dit omdat ik ooit een brief heb geschreven naar de PGEM (inmiddels NUON) en zodoende een weddenschap heb gewonnen van iemand die dacht dat er 12 volt op schrikdraad stond :').
  donderdag 28 oktober 2010 @ 15:58:54 #226
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_88069630
NUON is toch een elecitriciteitsboer en toch geen veeboer? :?
pi_88069652
quote:
10s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 15:55 schreef JDude het volgende:

[..]

25 KV is voor treinen. Schrikdraad houdt wel op bij 10K.
Overigens weet ik dit omdat ik ooit een brief heb geschreven naar de PGEM (inmiddels NUON) en zodoende een weddenschap heb gewonnen van iemand die dacht dat er 12 volt op schrikdraad stond :').
Treinen varieren van 4 tot 24 KV :) Schokdraad is erg afhankelijk van welk beest je tegen wil houden (grofweg paard/mens/koe), of het een mobiel of netstroomapparaat is, welke afstand overbrugt gaat worden, etcetera. Ik zou niet proberen olifanten of koeien tegen te houden met 10Kv.
  donderdag 28 oktober 2010 @ 16:00:51 #228
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_88069690
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 15:58 schreef Alicey het volgende:
NUON is toch een elecitriciteitsboer en toch geen veeboer? :?
Als je als manneke van een jaar of 8 iets over stroom wil weten, dan vraag je het aan het stroombedrijf :P. De eigenaar van de paarden en bijbehorend schrikdraad was er zelf ook van overtuigd dat het om "een paar volt" ging.
  donderdag 28 oktober 2010 @ 16:01:26 #229
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_88069709
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 15:59 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

Treinen varieren van 4 tot 24 KV :)
In Nederland zijn er maar 2 smaken, 1,5 en 25.
  donderdag 28 oktober 2010 @ 16:03:01 #230
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_88069760
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 16:00 schreef JDude het volgende:

[..]

Als je als manneke van een jaar of 8 iets over stroom wil weten, dan vraag je het aan het stroombedrijf :P.
Maar ja, die roepen dus ook maar wat. :P
pi_88070126
quote:
14s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 16:01 schreef JDude het volgende:

[..]

In Nederland zijn er maar 2 smaken, 1,5 en 25.
Jup, en tram/metro op 800 volt.
pi_88070294
Vergissing, Het voltage is niet zozeer belangrijk voor wat je tegen wilt houden maar hoeveel lek je van je stroomdraadje verwacht, vanwege beplanting etc., en hoe lang je afscheiding is. Hoe hoger het voltage, hoe langer je afscheiding kan zijn. Hele lage spanning (minder dan 2KV) geeft ook een minder heftige schok, maar vanaf 2-3 KV maakt het niet zo veel uit. Als je een weiland van een paar hectare met 1 vast apparaat wilt bedienen heb je wel een 10-12 KV nodig, maar "aan de draad" meet je dan niet meer dan 5-6 KV, gemiddeld.

De gevoeligheid voor schrikdraad is niet zozeer afhankelijk van de spanning alswel van de isolatiewaarde van de huid van het diertje en de grondingswaarde. Een olifant is daarom veel gemakkelijker te "schrikken" dan een koe. Varkens gaan al bijna dood (bij wijze van spreke dan) van 1 KV.
Mu!
  donderdag 28 oktober 2010 @ 16:24:50 #233
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_88070583
Dank voor dit verhelderende bericht.
pi_88070696
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 16:17 schreef SingleCoil het volgende:
Vergissing, Het voltage is niet zozeer belangrijk voor wat je tegen wilt houden maar hoeveel lek je van je stroomdraadje verwacht, vanwege beplanting etc., en hoe lang je afscheiding is. Hoe hoger het voltage, hoe langer je afscheiding kan zijn. Hele lage spanning (minder dan 2KV) geeft ook een minder heftige schok, maar vanaf 2-3 KV maakt het niet zo veel uit. Als je een weiland van een paar hectare met 1 vast apparaat wilt bedienen heb je wel een 10-12 KV nodig, maar "aan de draad" meet je dan niet meer dan 5-6 KV, gemiddeld.

De gevoeligheid voor schrikdraad is niet zozeer afhankelijk van de spanning alswel van de isolatiewaarde van de huid van het diertje en de grondingswaarde. Een olifant is daarom veel gemakkelijker te "schrikken" dan een koe. Varkens gaan al bijna dood (bij wijze van spreke dan) van 1 KV.
Hoeveel weerstand je verwacht, niet alleen hoeveel lek. Ook oa. omtrek weiland telt mee. Materiaal van je kabel, dikte stroomdraad... En dus ook de vacht van het dier. Ik dacht dat olifanten ook wat meer nodig hadden, net als koeien? Het systeem bij ons op stal is voor koeien (de meeste paarden zullen dus nooit in de buurt van de kabel komen omdat ze het al voelen als ze in de buurt komen).

Varkens schijnen idd nogal mietjes te zijn.
pi_88070854
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 15:53 schreef Isegrim het volgende:
Er is niets mis met een one rein stop. Dat zei ik ook helemaal niet. Ik zei dat het onzin is dat een goede ruiter schrikreacties altijd kan voorkomen.
schrikreacties kun je altijd hebben, en kun je dus niet voorkomen. Er vandoor gaan wel, en daar ging het even over :)
quote:
Het ruiterbewijs is een bedenksel van de FNRS en naast dat het weinig voorstelt, geniet het geen enkele officiele erkenning (al doet de FNRS het graag anders voorkomen). Ik zou niets mis vinden met het afleggen van een proeve van bekwaamheid voordat je met een paard de openbare weg op mag, maar dan graag vanuit de overheid en niet vanuit een belangenorganisatie voor maneges.
Nee, het ruiterbewijs wordt uitgegeven door de SRR, die weer gelieerd is aan de KNHS. De FNRS geeft het ruiterpaspoort uit, dat is weer iets anders. Het ruiterbewijs is trouwens in veel natuurgebieden verplicht, en heeft in die zin wel degelijk ook formele waarde. Ook veel maneges stellen eenruiterbewijs als vereiste voor het laten uitrijden met hun paarden, en ook dat is weer van formele aard: bij eventuele ongelukken kan de manege hard maken dat zij zich hebben verzekerd van de rijvaardigheid van de ruiter en zo voorkomen ze aansprakelijkheid voor schade. Ook geen zinloze zaak dus. Verder is aanhet ruiterbewijs een WA verzekering gekoppeld, dat wordt ook weer vaak als eis gesteld door beheerders van ruiterpaden en uitrij gebieden.

Gegeven het feit dat de KNHS de enige in nederland door de overheid erkende hippische sportbond is en de KNHS het ruiterbewijs als enige accreditatie erkent is hetdus zeker niet zo dat het ruiterbewijs "geen enikele officiele erkenning geniet". Het is niet verplicht in de zin van: politie en bekeuring, dat niet. Maar zonder vliegbrevet mag je ook geen vliegtuig huren bijvoorbeeld, terwijl een vliegbrevet niet verpicht is om te mogen vliegen.
Mu!
pi_88071004
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 16:27 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Hoeveel weerstand je verwacht, niet alleen hoeveel lek. Ook oa. omtrek weiland telt mee.
ik denk dat dat iets te maken heeft met de lengte van de omheining? :) De weestand doet er trouwens niet toe, die zorgt er alleen voor dat de trafo meer stroom gaat trekken
quote:
Materiaal van je kabel, dikte stroomdraad... En dus ook de vacht van het dier. Ik dacht dat olifanten ook wat meer nodig hadden, net als koeien? Het systeem bij ons op stal is voor koeien (de meeste paarden zullen dus nooit in de buurt van de kabel komen omdat ze het al voelen als ze in de buurt komen).
vreemd genoeg lijken juist paarden niet gemakkelijk te leren van schrikdraad. Maar je kunt het wel duidelijk horen, als het stil is. Ik had een volbloed die "tussen de tikken door" het schrikdraad van de clips lostrok :)
quote:
Varkens schijnen idd nogal mietjes te zijn.
Erg gevoelige dieren, idd. Maar belangrijker: weinig haar en altijd met de poten in de modder. Dus lekker veel geleiding.
Mu!
pi_88071222
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 16:35 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

ik denk dat dat iets te maken heeft met de lengte van de omheining? :) De weestand doet er trouwens niet toe, die zorgt er alleen voor dat de trafo meer stroom gaat trekken
[..]
Het hele idee van een hoogspanningsnetwerk is dat je een vast aantal volts verliest op een X afstand. Door het aantal volt met een trafo te verhogen (en het amperage te verlagen) heb je nog steeds X verlies, maar doordat je daarna het voltage weer verlaagt, is het netto verlies minimaal.

Afstand, en dus weerstand, is dus zeker wel van toepassing op de uiteindelijke spanning (of ik heb ergens een les natuurkunde gemist en mis hier nu een belangrijk detail :P ).

quote:
vreemd genoeg lijken juist paarden niet gemakkelijk te leren van schrikdraad. Maar je kunt het wel duidelijk horen, als het stil is. Ik had een volbloed die "tussen de tikken door" het schrikdraad van de clips lostrok :)
[..]
De tikken hoor je bij ons alleen met regen. Dan zie je het trouwens ook: Dan springen er ook blauwe vonken van de kabel naar het paaltje waar de kabel doorloopt. Toch wist ons paard precies waarneer er geen spanning op stond, en toen daarna wél de spanning er op stond, benaderde hij het hek veel voorzichtiger. Eenmaal een opdonder gehad bleef hij op gepaste afstand.
quote:
Erg gevoelige dieren, idd. Maar belangrijker: weinig haar en altijd met de poten in de modder. Dus lekker veel geleiding.
En korte pootjes, lijkt me ook nog wel helpen. De stroom is veel sneller in de grond :P
pi_88076930
quote:
Vliegtuigbom op Rotterdams plein
Uitgegeven: 28 oktober 2010 18:23
Laatst gewijzigd: 28 oktober 2010 18:23
AMSTERDAM - Bouwvakkers zijn donderdagmiddag op een bouwplaats op het Kruisplein in het centrum van Rotterdam op vermoedelijk een vliegtuigbom gestuit.

© ANP
Het projectiel ligt op elf meter diep. Dat maakte een politiewoordvoerder bekend.
Het Kruisplein is een van de belangrijkste en drukste pleinen van Rotterdam en ligt vlak bij het station.

Een explosieventeam van de landmacht onderzoekt of het daadwerkelijk om een vliegtuigbom gaat.
Niemand mag het terrein op het Kruisplein meer op totdat het team daarvoor toestemming geeft. Op de plek van de bouwput wordt een parkeergarage aangelegd.
Ach, ze staan daar pas twee jaar te heien. Ontploffen zal'ie niet doen.
pi_88083187
Ik dacht altijd dat het ruiterbewijs een FNRS-dingetje was. Is dat dan ooit veranderd ofzo? Ik weet toch vrij zeker dat het ruiterbewijs dat ik op de manege kon halen, iets van de FNRS zelf was...

Maar goed, ik vind dat ruiterbewijs qua verrichtingen vrij weinig voorstellen eigenlijk.

De eisen:

quote:
Praktijkexamen:
De rijproef wordt afgelegd op een buitenterrein van tenminste 3000 m² met maximaal 10 kandidaten tegelijk en omvat de volgende toetsingspunten:

correct op- en afstijgen, been optillen, stap, draf en galop zowel individueel als in de groep
doorzitten en lichtrijden, met één hand rijden, draven zonder beugels
verlichte zit, door smalle doorgang rijden en enkele malen vanuit galop een oxer van 50 cm breed en 60 cm hoog springen
Verkeersrit:

met groepen van twee kanidaten beurtelings vooroprijdend een rit door de bebouwde kom, waar mogelijk in draf.
de examinator beoordeelt de kandidaten, maar geeft geen leiding!
wordt correct richting aangegeven, omgekeken, rekening gehouden met overige weggebruikers, op elkaar gelet
pi_88095193
Bijna weekend!
pi_88095574
Gelukkig wel zeg! Moe, toe aan weekend.
pi_88107507
Mensen die in zakelijke mails allerlei 'speelse' achtergrondjes en gekleurde letters gebruiken (bij voorkeur Comic Sans)... :{ :')
pi_88107655
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2010 15:25 schreef Isegrim het volgende:
Mensen die in zakelijke mails allerlei 'speelse' achtergrondjes en gekleurde letters gebruiken (bij voorkeur Comic Sans)... :{ :')
Die moet je doodslaan!
  vrijdag 29 oktober 2010 @ 15:29:43 #244
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_88107687
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2010 15:29 schreef TJDoornbos het volgende:

[..]

Die moet je doodslaan!
Neuh, gewoon deleten zou ik zeggen.
pi_88107812
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2010 15:29 schreef Alicey het volgende:

[..]

Neuh, gewoon deleten zou ik zeggen.
Hoe delete je iemand?
pi_88108815
Ik heb een servische kennis die dat weet
Mu!
pi_88112797
In outlook heb je achtergrond Schrift, met van die ringvellen.
Verschrikkelijk :')

Of mensen die in zakelijk mailverkeer ''Hoi'' gebruiken :')
  vrijdag 29 oktober 2010 @ 18:21:05 #248
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_88114088
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2010 17:42 schreef junkiexp het volgende:

Dat laatste kan nog wel als je iemand al langer kent, vind ik.
pi_88114182
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2010 17:42 schreef junkiexp het volgende:

Dat was dus de achtergrond in kwestie, die ringband. :')
pi_88121440
Ik kan wel weer vrij normaal lopen enzo, maar mijn linker enkel wil maar niet slinken... Anders toch even naar de huisarts volgende week. De blauwe plekken krijgen trouwens steeds spectaculairdere kleuren. :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')