abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87747558
Gistermiddag zat ik te kijken naar dit topic: Indrukwekkende foto's en video's #2
Specifiek onderstaand plaatje hield mij 's nachts in bed aan het denken:

Ik dacht bij mezelf dat wij als mensheid dus helemaal NIKS voorstellen.
Als je bovenstaand plaatje na gaat, zijn wij feitelijk niks meer dan bacteriën.

Nu vroeg ik mij af, zijn wij misschien op schaal een soort van bacteriën ?
Kan het misschien niet zo zijn dat het heelal (dus de planeten / sterrenstelsels, etc) een biologisch iets zijn ?
Dat wij uiteindelijk een minuscuul gedeelte zijn in bijvoorbeeld een hele grote woestijn ?!
Dat de planeten de zandkorreltje zijn ?!

Of is het misschien mogelijk dat het hele universum een biologisch onderdeel is van een groot organisch geheel ?!
Zijn wij misschien de 'bacteriën' binnen een levensvorm dat ONS juist nog moet ontdekken ?!
pi_87747613
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 12:09 schreef So_Surreal_Baby het volgende:

Zijn wij misschien de 'bacteriën' binnen een levensvorm dat ONS juist nog moet ontdekken ?!

Dit vind ik een hele interessante stelling! Geeft stof tot nadenken
¯(º_o)/¯
¯(o_º)/¯
pi_87747635
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 12:11 schreef 1koffieKoekje het volgende:

[..]

Dit vind ik een hele interessante stelling! Geeft stof tot nadenken
Ik ben maar een simpele ziel, maar soms filosofeer ik wel eens over dit soort dingen :@
pi_87747655
Heb ik ook wel 's gedacht inderdaad. Moet dan wel een relatief zeer intelligente levensvorm zijn, als je de vergelijking mens-bacterie maakt.
A man said to the universe: 'Sir, I exist.'
'However', replied the universe. 'This fact has not created in me a sense of obligation.'
pi_87747676
Wij zijn in ieder geval al beter dat bromvliegen, want die hebben nog geen robot op Mars :{w
pi_87747692
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 12:12 schreef Zapato het volgende:
Heb ik ook wel 's gedacht inderdaad. Moet dan wel een relatief zeer intelligente levensvorm zijn.
Zijn zij dan niet intelligent genoeg om ons te ontdekken, of zijn we daar gewoon té minuscuul voor ?!
pi_87747708
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 12:13 schreef Pakspul het volgende:
Wij zijn in ieder geval al beter dat bromvliegen, want die hebben nog geen robot op Mars :{w
Het gaat er om dat je alles in perspectief ziet !
pi_87747757
We stellen helemaal niks voor, gelukkig zijn onze hersenen geëvolueerd naar onze schaal waardoor we alsnog druk, stress en zin in ons leven zien. Bij het filosoferen over het heelal bekruipt het gevoel je al snel van "waar maak ik me nou druk om" voor specifieke situaties in je leven.
  woensdag 20 oktober 2010 @ 12:15:33 #9
301483 Echtjammer
Niet haten op Bieber
pi_87747786
Ben het eens met al je punten.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
Steun de strijd voor een indianenforum!
  woensdag 20 oktober 2010 @ 12:16:09 #10
310327 L-ascorbinezuur
Procrastination Guru.
pi_87747807
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 12:13 schreef So_Surreal_Baby het volgende:

[..]

Zijn zij dan niet intelligent genoeg om ons te ontdekken, of zijn we daar gewoon té minuscuul voor ?!
Wie zegt dat ze 'ons' nog niet ontdekt hebben?

Bacteriën hebben het waarschijnlijk ook niet door als wij ze bekijken door een microscoop.
Hey, learn to take a compliment.
[i]Thanks. [/i]
  woensdag 20 oktober 2010 @ 12:17:32 #11
301483 Echtjammer
Niet haten op Bieber
pi_87747851
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 12:16 schreef L-ascorbinezuur het volgende:

[..]

Bacteriën hebben het waarschijnlijk ook niet door als wij ze bekijken door een microscoop.
Goed Punt
Wat gij niet wilt dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
Steun de strijd voor een indianenforum!
pi_87747878
quote:

[..]

Precies, en bacteriën kunnen dingen als een microscoop niet bevatten, net als onze hersenen X niet kunnen bevatten, waarin X alles kan zijn wat boven ons bevattingsvermogen uitgaat.
pi_87747894
quote:

[..]

Hmm dat is ook weer zo.
Maar zoals ik al zei, bekijk alles in perspectief ;)

Zien wij onze bacteriën bijvoorbeeld in auto's rondrijden ?!
Als zij ons dat zouden doen, dan zouden dat ze toch wel opgemerkt hebben ?!

Wie zegt dat er ergens anders in het Universum nog leven is als wij binnen het universum al gehuisvest zijn op of in een levensvorm ?!

Btw, ik vind het lastig om mijn gedachtes om te zetten in de juiste woorden, ik hoop dat jullie me begrijpen...
pi_87747968
Ik bedoel, hoe groot is de kans dat wij deel zijn van een simpele molecuul of cel binnen een grote levensvorm ?!
pi_87747985
Uit ons grootheidssyndroom is ook het geloof ontstaan.
pi_87748035
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 12:20 schreef Pakspul het volgende:
Uit ons grootheidssyndroom is ook het geloof ontstaan.
Nog zo iets...
Waarom zijn er mensen die geloven in een god als wetenschappelijk is bewezen hoe klein wij als mensheid eigenlijk wel niet zijn ?!
pi_87748059
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 12:20 schreef So_Surreal_Baby het volgende:
Ik bedoel, hoe groot is de kans dat wij deel zijn van een simpele molecuul of cel binnen een grote levensvorm ?!
Dat moet je niet doen, als ik een dobbelsteen pak en 200.000 keer gooi, elke keer als ik een cijfer heb dit op papier zet en dan kijk wel cijfer ik heb gemaakt dan is de kans nihil dat het mij zou lukken, maar het is mij toch gelukt.
pi_87748149
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 12:09 schreef So_Surreal_Baby het volgende:
Een tumor :Y
  woensdag 20 oktober 2010 @ 12:25:18 #19
310327 L-ascorbinezuur
Procrastination Guru.
pi_87748154
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 12:18 schreef So_Surreal_Baby het volgende:

[..]

Hmm dat is ook weer zo.
Maar zoals ik al zei, bekijk alles in perspectief ;)

Zien wij onze bacteriën bijvoorbeeld in auto's rondrijden ?!
Als zij ons dat zouden doen, dan zouden dat ze toch wel opgemerkt hebben ?!
Ja, het kan goed zijn dat ze dat allang weten. Net zoals wij weten dat 'onze bacteriën' ribosomen hebben.

quote:
Wie zegt dat er ergens anders in het Universum nog leven is als wij binnen het universum al gehuisvest zijn op of in een levensvorm ?!
Kijk nog eens naar het plaatje uit je OP. Wij kunnen toch niet alleen zijn?
Hey, learn to take a compliment.
[i]Thanks. [/i]
pi_87748183
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 12:25 schreef L-ascorbinezuur het volgende:
Kijk nog eens naar het plaatje uit je OP. Wij kunnen toch niet alleen zijn?
Dat is gewoon onmogelijk imho.
  woensdag 20 oktober 2010 @ 12:26:25 #21
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_87748191
http://en.wikipedia.org/wiki/Nemesis_%28Isaac_Asimov_novel%29

quote:
It is eventually discovered that the bacterial life on Erythro forms a collective organism that possesses a form of consciousness and telepathy
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_87748197
Noem me 1 planeet waar ze Fok! hebben?\
Nou dan. :7
Lurf is the message and the message is Lurf
pi_87748201
quote:
Dat kan, maar die kans is niet te berekenen. Sowieso zijn de mogelijkheden die jezelf bedenkt beperkt, omdat ze beperkt worden tot je eigen hersencapaciteit. Onze hersenen zijn praktisch voor onze schaal, maar niet voor extremen, dingen zoals de kleinheid van kwantummechanica en grootheid van het universum zijn voor onze hersenen niet of moeilijk te bevatten. Zo is het bijvoorbeeld moeilijk te bevatten dat een rots op atoom niveau voor het merendeel uit lege ruimte bestaat.
  woensdag 20 oktober 2010 @ 12:26:44 #24
202348 Susi
Temple of Love
pi_87748206
quote:
Vrij groot, vermoed ik. Dit zonnestelsel, deze planeet is hartstikke klein en buiten dit stelsel zijn er nog tig van zulke stelsels. En daarop zou gerust wel eens leven kunnen zijn. Hoe intelliget dan ? Geen idee. Maar dat maakt ons heel klein ja.

Alleen is het bij de mens zo dat wij op de een of andere manier de rede hebben, kunnen praten en verstand hebben om hierover na te denken en daarmee automatisch te vinden dat we superieur zijn ( :') ).
pi_87748211
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 12:18 schreef algebra010 het volgende:

[..]

Precies, en bacteriën kunnen dingen als een microscoop niet bevatten, net als onze hersenen X niet kunnen bevatten, waarin X alles kan zijn wat boven ons bevattingsvermogen uitgaat.
Dit komt het dichtst bij de waarheid denk ik. We zijn denk niet zozeer onderdeel van een fysiek groter systeem, maar wel van een mentaal groter systeem. Probleem is dat dat ons voorstellingsvermogen te boven gaat.

Ik vergelijk het wel 's met de basiskleuren. Wij zien alleen kleuren die zijn opgebouwd uit de drie basiskleuren. Dat wil niet zeggen dat er niet meer kleuren zijn, maar wel dat wij alleen die kleuren zien die daaruit zijn opgebouwd. Tenzij onze ogen evolueren, zullen we nooit meer kunnen zien dan beeld opgebouwd uit die drie kleuren.

Zos is het denk ik ook met dit probleem. We zijn niet alleen fysiek bijzonder klein en beperkt, maar ook mentaal.
A man said to the universe: 'Sir, I exist.'
'However', replied the universe. 'This fact has not created in me a sense of obligation.'
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')