bronquote:Het Rotterdamse overslagbedrijf EBS loopt flinke financiële schade op doordat zij 4700 ton giftig zink heeft opgeslagen in de Rotterdamse haven. Dat heeft EBS woensdag bevestigd naar aanleiding van een bericht in Trouw. Volgens EBS legt de DCMR Milieudienst Rijnmond het bedrijf een dwangsom op van 50.000 euro per maand als het bedrijf het vervuilde zink niet vòòr midden december heeft opgeruimd.
De partij zink zou in 1991 vanuit Duitsland naar Nederland zijn verscheept met als uiteindelijke bestemming Polen. Volgens EBS bood het Duitse bedrijf HTA de partij zink indertijd aan het Rotterdamse overslagbedrijf aan ter tijdelijke opslag onder het valse voorwendsel dat het om normaal zinkconcentraat zou gaan. Hierop sloeg het bedrijf de stof op in een loods. Onderzoek door de Nederlandse overheid zou hebben uitgewezen dat het zink zwaar vervuild is, waarna het de Rotterdamse haven nooit meer heeft verlaten.
EBS laat weten dat het vorig jaar bij de Europese Commissie een klacht heeft ingediend tegen Duitsland omdat het land zou hebben geweten dat het om zwaar vervuild zink gaat en niet om normaal zinkconcentraat. Volgens het bedrijf heeft de commissie een onderzoek ingesteld maar geen gerechtelijke stappen ondernomen tegen het land.
en waar moet het dan naar toe? Nigeria?quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 09:01 schreef TJDoornbos het volgende:
Op wo 29 jul 2009 las ik op Telegraaf het volgende schokkende:
[..]
bron
En wat denk je? Gisteren in de papieren versie van Metro editie Rotterdam: Die zooi ligt er nog: http://www.readmetro.com/show/en/Rotterdam/20101018/2/1/ en pagina 2
WTF! laat die gasten in het stadhuis of in Den Haag eens actie ondernemen. 20 f*cking jaar ligt die pleuris zooi er en daar hoop je geen hond over.............
nee gewoon naar de eigenaar en dat is het Duitse HTAquote:Op dinsdag 19 oktober 2010 09:06 schreef kawotski het volgende:
[..]
en waar moet het dan naar toe? Nigeria?
dan moeten ze dat gauw onderzoeken!quote:
Dat kan maar dat moet wel opgeduikeld en opgelost worden.quote:Dit is nog maar het topje van de ijsberg
Laat die nou net failliet zijn.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 09:11 schreef TJDoornbos het volgende:
[..]
nee gewoon naar de eigenaar en dat is het Duitse HTA
ja dat is sowieso vaag!quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 09:24 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Waarom zou men iets van Duitsland naar Polen vervoeren via Nederland? Dat is alsof je naar Brussel rijdt via Gothenburg.
Ze wilden dus eerst het goedje dumpen in een relatief arm land?quote:
dus zijn de duitsers sowieso verkeerd bezig.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 09:30 schreef kebabkever het volgende:
[..]
Ze wilden dus eerst het goedje dumpen in een relatief arm land?
en dat is het meest schokkende. Er gebeurd gewoon al 20 jaar geen kloot mee.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 09:34 schreef wimbo het volgende:
Volgens mij was dit vorig jaar ook al in het nieuws.
Word niet veel aan gedaan dus..
2009:
http://www.trouw.nl/nieuw(...)llegaal_afval__.html
http://www.trouw.nl/nieuw(...)en_twee_landen_.html
2006:
http://www.nieuwsbladtran(...)_over_zinkafval.html
Omdat Rotterdam een van de grootste tax-free zones ter wereld heeft. Dit valt echt nog wel mee, er zijn nog veel langere en onlogischer lijkende supply chains.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 09:24 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Waarom zou men iets van Duitsland naar Polen vervoeren via Nederland? Dat is alsof je naar Brussel rijdt via Gothenburg.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |