abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 2 november 2010 @ 09:26:26 #241
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_88238252
Bedankt Tico, ze krijgt er idd helemaal niets bij, pure bv.
Hmm hier zou het komen op 150 x 5 : 8 = 93nogwat dus 100 ml en soms 6 voedingen, als ze dus hele nachten overslaat en dan is het 125 ml.
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
  dinsdag 2 november 2010 @ 09:39:50 #242
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_88238566
orea, je kan ook een voeding in ijsblokzakjes opslaan. dan heb je ook keine hoeveelheden bij de hand, indien nodig. anders kan je alleenmaar hele voedingen ontdooien.

saffier, wat was er anders bij tobias dat het uiteindelijk niet goed is gegaan?
En als je ernstig gaat twijfelen aan je productie, kan je altijd een dagje nakolven. Ook goed voor de voorraad ;)
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_88238590
Ik begin met hele voedingen opslaan en dan ga ik inderdaad kleinere hoeveelheden doen :)
pi_88239555
Ik ga niets invriezen, ik hoop dat als ik straks kan voeden met een fles of anders er een routine in krijg dat ik 2 of 3 voedingen in de koelkast heb, dat is dan 5 dagen houdbaar.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  dinsdag 2 november 2010 @ 11:48:23 #245
258612 nytar
boys boys boys
pi_88241657
Ik vind het toch makkelijker om hele voedingen te hebben, enne bij ons (met jonas zn 6,5 kilo) drinkt ie gerust 180-210 weg. Wat ik eruit kolf krijgt ie gewoon weer terug via de fles. En als ik het in de koelkast bewaar kan ik het 9 van de 10 keer weggooien, op de een of andere manier krijgt ie op die momenten net geen fles. Toch zonde!
pi_88241726
Dat is echt veel!!! Maar ik ben ook alleen Jen gewent die nooit meer heeft gedronken dan 100cc. Ik stond en sta altijd verbaasd van kindjes die zo'n megafles leeglurken.
  dinsdag 2 november 2010 @ 12:06:53 #247
258612 nytar
boys boys boys
pi_88242331
Ja dat is ook echt veel, snap ook niet waar ie het laat...nou ja, het komt er uiteraard weer aan de onderkant uit :)
pi_88243383
Ik vind het op één of andere manier wel fijn om wat voorraad te hebben :)

Leia heeft laatst ook gewoon zo 200 cc weggeklokt :? maar dat lijkt me ook veel.. ben benieuwd als ik haar na 100 cc een speen geef wat ze dan doet..

Moet zeggen dat ik ook wel blij ben dat ik aan kolven of Leia's drinken niet merk dat ik ongesteld ben geworden (alleen mijn tepels zijn wat gevoelig, auw)
pi_88243414
Er staat nu flink wat in de vriezer. Maar zolang ze het niet drinkt kan ik geen routine inbouwen.
pi_88243775
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2010 09:13 schreef Ticootje het volgende:
Ik denk dat vingervoeden niet perse langer duurt dan een fles. Toch?
Hier duurde het wel iets langer, maar niet veel langer hoor. En wij hadden gewoon meerdere spuitjes (die dingen kosten toch haast niks) en dan vantevoren zoveel gevuld als we nodig hadden, hoefden we alleen dat flexibele puntje even te verwisselen en zo gelijk weer door.
...and together we'll stand on the threshold of a dream[
pi_88243898
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2010 11:48 schreef nytar het volgende:
Ik vind het toch makkelijker om hele voedingen te hebben, enne bij ons (met jonas zn 6,5 kilo) drinkt ie gerust 180-210 weg. Wat ik eruit kolf krijgt ie gewoon weer terug via de fles. En als ik het in de koelkast bewaar kan ik het 9 van de 10 keer weggooien, op de een of andere manier krijgt ie op die momenten net geen fles. Toch zonde!
dat doet en deed floris ook idd
ook met bv
als k minder gaf had ie echt niet genoeg. maar hij stopt ook met drinken als ie genoeg heeft.
pi_88245661
Die van mij drinkt dus gewoon door, vol of niet :o
  dinsdag 2 november 2010 @ 13:59:41 #253
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_88246281
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2010 09:39 schreef DaviniaHR het volgende:
orea, je kan ook een voeding in ijsblokzakjes opslaan. dan heb je ook keine hoeveelheden bij de hand, indien nodig. anders kan je alleenmaar hele voedingen ontdooien.

saffier, wat was er anders bij tobias dat het uiteindelijk niet goed is gegaan?
En als je ernstig gaat twijfelen aan je productie, kan je altijd een dagje nakolven. Ook goed voor de voorraad ;)
Tobias sliep voor het eerst door toen hij 3,5 maand oud was, toen stopte hij ook acuut met groeien, of hij stopte bijna, kwam iig veel te weinig aan. Op advies van cb én kinderarts ben ik toen 1 fles bij gaan geven en dat was funest. Meneer deed zijn best niet meer bij mij want had razendsnel door dat die fles veel makkelijker ging en mijn productie was binnen 4 weken weg.
Als ik toen had geweten wat ik nu weet was ik gaan kolven, aanleggen, hele dag(en) in bed gaan liggen... en desnoods via ff bijgevoed. Maar dat was toen.
Het begon dus met doorslapen :) vandaar mijn zorgen even.
Ylana
  dinsdag 2 november 2010 @ 14:01:36 #254
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_88246354
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2010 13:42 schreef Orea het volgende:
Die van mij drinkt dus gewoon door, vol of niet :o
Hongerlap :P
Ik had het net uitgerekend en Ylana mag nu 93kommanogwat cc per voeding. afgelopen vrijdag hebben mijn ouders opgepast ivm het 1e kinderfeestje van Tobias en ze boden 100cc aan per keer. De laatste 10 cc gingen steeds nogal moeizaam zeiden mijn ouders :D
Ylana
pi_88246637
quote:
Op dinsdag 2 november 2010 14:01 schreef Saffier het volgende:

[..]

Hongerlap :P
Ik had het net uitgerekend en Ylana mag nu 93kommanogwat cc per voeding. afgelopen vrijdag hebben mijn ouders opgepast ivm het 1e kinderfeestje van Tobias en ze boden 100cc aan per keer. De laatste 10 cc gingen steeds nogal moeizaam zeiden mijn ouders :D
Die zal gewoon flink vol gezeten hebben :D

Hier is bijvoeden met kv al ter sprake gekomen... Erg leuk allemaal, maar ik krijg er nog geen afgekolfde melk in, laat staan kv..
  dinsdag 2 november 2010 @ 14:19:56 #256
265732 Keshet
Alle kleuren van de regenboog
pi_88247046
Tico, misschien niet helemaal ontopic hier maar misschien heb je er iets aan.

In welke houding hou je Leyla als je haar de fles geeft?
De logopediste in het ziekenhuis heeft ons geleerd om Emma op haar zij te leggen als ze de fles krijgt. In haar geval om verslikken te voorkomen, ze moest echt nog leren drinken.
Die logopediste zei toen ook dat die manier vaak ook werkt voor flesweigeraars. Het kindje heeft op die manier meer controle over hoeveel melk er wanneer binnenkomt.

15 juli, nachtje ziekenhuis ivm vaccinaties

Misschien werkt het voor Leyla maar misschien ook niet.
A grand adventure has begun.
  dinsdag 2 november 2010 @ 14:20:12 #257
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_88247063
Bij ff hadden we hier een grote spuit, was niet handig leeg te krijgen, lukte bijna niet en als het lukte was het meteen te veel. Ach we zijn binnen 2 dagen overgestapt op de fles voor de bijvoeding. En volgens mij neemt hij nog steeds de fles. Ben ik erg blij mee als ik zie hoeveel moeite het kost om Leyla aan te wennen!
pi_88247197
Met dag 2 had ik al een fles klaar staan voor Leyla, omdat ik heen en weer moest naar het kdv en ze eigenlijk moest eten, toen pakte ze 'm ook al niet...

Dank je keshet, ik ben echt bereid om alles te proberen, al moet ik op mn kop gaan staan.
pi_88247235
Oh en ff crossen: groeicurve:

dinsdag 2 november 2010 @ 14:40:46 #260
265732 Keshet
pi_88247913
Pessie, een 'volgens mij' klinkt eng. Ik zou het binnenkort gewoon weer eens uitproberen! Dan kom je niet voor verrassingen te staan. :D

Tico, het lijntje begint af te buigen of niet? :*
pi_88247981
Jep.. snel he?
  dinsdag 2 november 2010 @ 14:44:39 #262
265732 Keshet
pi_88248070
Ik denk dat het altijd sneller gebeurt dan je hoopt. Hoe ben je er zelf onder?
Verschilt de curve ook heel erg met die van Jen of had zij ook eenzelfde soort lijn?
pi_88248774

Dit is Jen.
  dinsdag 2 november 2010 @ 15:03:04 #264
265732 Keshet
pi_88248868
Oh wow! Ze bestaan! Kindjes die de curve gewoon heel precies volgen! :D
Ik hoopte zeg maar een beetje dat Jen eenzelfde soort lijntje had als Leyla. Moet je je nu al in het ziekenhuis gaan melden?
pi_88248974
Ja, Jen is gemiddeld.

Ik heb al gebeld, t zit me toch niet helemaal lekker.
pi_88249044
En eigenlijk is het nog niet eens heel schokkend, maar als je haar lijntje ziet, dan zie je dat ze gewoon al een tijdje niet het lijntje volgt.. En nu zit ze dan onder het lijntje, dus de arts wilde dat we extra kwamen wegen.
  dinsdag 2 november 2010 @ 15:16:06 #267
265732 Keshet
pi_88249429
Ja, ze blijft zo te zien stabiel qua gewicht maar extra energie om te groeien heeft ze zo te zien niet veel.
Spannend allemaal.
pi_88249615
Oh jemig Tico, das toch ff schrikken!!
pi_88249712
quote:
Op dinsdag 2 november 2010 15:21 schreef Orea het volgende:
Oh jemig Tico, das toch ff schrikken!!
Ja, terwijl je weet waar het aan ligt, dat het gaat gebeuren...

En dat terwijl ze gewoon 100 gram per dag aankwam in de kraamweek... nu 185 gram in 2,5 week...
pi_88249791
:Y kan ik me helemaal voorstellen en vooral zo snel ook al.
pi_88249854
quote:
Op dinsdag 2 november 2010 15:25 schreef Orea het volgende:
:Y kan ik me helemaal voorstellen en vooral zo snel ook al.
Klachten bij een groot gat zijn op zn max rond de 6 a 8 weken... Dat klopt dan dus. En nog steeds hoopte ik op een soort wonder dat het opeens over was ofzo..
pi_88249888
Tico, :* voor jullie!! Kan me je zorg goed voorstellen!
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  dinsdag 2 november 2010 @ 15:29:28 #273
265732 Keshet
pi_88249957
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2010 15:27 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Klachten bij een groot gat zijn op zn max rond de 6 a 8 weken... Dat klopt dan dus. En nog steeds hoopte ik op een soort wonder dat het opeens over was ofzo..
:*
  dinsdag 2 november 2010 @ 15:46:10 #274
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_88250574
Ticootje :*
Naar om zo heel duidelijk te zien dat er idd iets is met haar.
  dinsdag 2 november 2010 @ 15:55:10 #275
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_88250961
Tico, logisch dat je hoopt dat er stiekem toch niets is. Een operatie in het vooruitzicht is zwaar balen. Sterkte.
Ik denk ook niet dat ze te weinig krijgt hoor! Toen ik jouw verhalen las over haar teruggeven dacht ik dat je juist meer dan voldoende voor haar hebt!

Keshet, ik wilde afgelopen weekend 100cc ontdooien en in een flesje geven en zelf kolven en dat weer invriezen. Ik was alleen de rekensom vergeten hoeveel kindjes nodig hebben. Ik zag net de berekening weer en kwam toen uit op ong. 145 cc per keer. Dus komend weekend maar even dat flesje met 100 cc ontdooien en nog 3 melk-blokjes.
pi_88254400
Nou de cardioloog denkt dus wel dat ze te weinig krijgt. Dus 4 voedingen geven met een fles en met druivensuiker. 20 minuten proberen, wat ze laat staan is dan jammer. En niet meer dan 8x per dag voeden....
  dinsdag 2 november 2010 @ 18:57:45 #277
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_88258026
Tico, Harry wilde ook niet uit de fles drinken in eerste instantie. Ik ben (toen hij nog half sliep) met hem gaan rondlopen liggend op de arm en ondertussen wiebelend met de flessenspeen in zijn mondje. Uiteindelijk dronk hij er 'per ongeluk' van en toen hij eenmaal doorhad dat er ook gewoon lekkere mamamelk uit kwam maar dan veel makkelijker, was het zo gepiept...

Heel veel succes meissie!
pi_88258502
Ja, ik heb een truukje van het kdv.. Eerst een pink, dan de fles er rustig bij en langzaam de pink weghalen en wel de vinger in aanraking houden met de lippen... -->40cc
pi_88258663
Brrr Tico, wat naar... gaat het er alleen om dat ze voeding bij moet krijgen of moet ze ook uit de fles leren drinken (ik ben niet meer zo op de hoogte op dit moment)? In het eerste geval is misschien een borstvoedingshulpset een mogelijkheid?
pi_88259119
Ze moet ook leren uit een fles te drinken. Maar de kindercardioloog wilt dus duidelijk dat er iets van controle is hoeveel erin gaat.

Maar weet je, ze is gewoon alert, slaapt niet absurt veel (ja meer dan Jen, maar niet vreemd veel), heeft voldoende plasluiers, heeft geen rare poep, heeft geen sterke urine... Het beeld klopt niet bij stille ondervoeding.

Ik bied haar een fles aan met 80cc, dat krijg ik netjes afgekolfd, mevrouw drinkt 40cc en valt als een blok in slaap. Ze heeft geen reuze honger anders bleef ze wel mopperen.

Haar luier van de nacht gaat bijna door een maatje 2 heen, lekkere volle luier van 3 voedingen in de nacht.

En als ik een hele voeding afkolf zijn mn borsten ook gewoon "op", het is dus niet zo dat als ik doorkolf dat er dan nog eens 100cc uit zou komen... De productie is echt keurig op haar vraag afgestemd..

Dusz, ik heb maar even een laktatiekundige gebeld, even vragen wat zij ervan vind.. Ik vind het beleid namelijk niet kloppen. Als je denkt aan ondervoeding, ga je niet het aantal voedingen beperken lijkt mij, dan ga je juist elke 2 a 2,5 uur je kindje wakker maken... Dan ga je de productie opvoeren door na te kolven enz...
pi_88259191
Dat zat ik inderdaad ook nog te denken Tico! Dat van die gezette tijden, zo help je je productie naar de knoppen.. En het is goed om het in de gaten te houden, maar nog geen reden tot paniek toch? Ze is niet afgevallen, alleen niet echt lekker aangekomen...
pi_88259255
Als ze was afgevallen dan hadden we echt een probleem denk ik, dan gaan artsen zich er echt mee bemoeien..

Weet je, ik ga denk ik morgen even nog een keer wegen, gewoon even dat het misschien een foute meting is, of omdat ze nog niet had gedronken, en de vorige keer lag ze er echt net na een voeding op...
pi_88261012
Zo... even snel contact gehad met onze laktatiekundige... Het is inderdaad een raar advies van de kinderarts. Zeker omdat ze maar 8 voedingen zou mogen hebben, en als ze de fles niet zou pakken dan had ze pech en moet ze maar wachten op de volgende voeding aan de borst. De fantomalt die ze moet hebben wordt gebruikt voor kindjes die er echt slecht aan toe zijn...

Maar goed, ik zou wel even de eerste melk kunnen afkolven en dat zij dus echt de vette achtermelk krijgt. Dan heb ik wel een beetje overproductie straks, maar dat kan geen kwaad.
pi_88261207
Nou, goed dat je dus even actie ondernomen hebt :Y Beetje overproductie is weer fijn voor Jen ;)
pi_88262555
Ja, jen is dol op haar melk.
pi_88262733
Ticootje -O- :'( Wat rot dat het effect nu al zo duidelijk is :*
Misschien kan ze wel niet genoeg energie binnenkrijgen om te kunnen groeien omdat er gewoon een limiet zit aan wat haar lichaam op een dag aan kan qua voeding? Het moet natuurlijk ook nog allemaal door o.a. het maagdarmstelsel en de nieren verwerkt kunnen worden.
Ik las laatst dat ze veel te vroeg geboren kinderen fortifier geven door de moedermelk heen. Je schrijft dat ze max. 40 cc drinkt (wat ik echt veel vind! Niels heeft op zeldzame momenten max. 10 cc gedronken). Misschien kun haar tussen de voedingen door wat afgekolfde melk geven waaraan nog wat extra energie toegevoegd is, maar ik weet niet of dat ook bestaat voor volgroeide kinderen.
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
pi_88262878
Ja, ik zal haar na de borst nog wel de afgekolfde melk geven die ik van tevoren afkolf, met wat fantomalt erbij. Dat zijn extra calorieën. Dat kan nu geen kwaad. Maar ze heeft geen honger, ze valt de borst niet aan. Nu is het 2 uur gelen dat ze 40cc dronk en krijgt ze bij mij 2 borsten achtermelk. Als ik dan weer wissel van borst trekt ze dr neus vies op, dat doet ze altijd als ze vol zit.
pi_88263029
Pff wat lastig zeg :{ dan kun je niet veel beginnen nee :*
Ik vind dat kolven zodat ze de vettere melk krijgt wel een goeie, maar wat een werk is dat! kon Jen nou nog maar drinken bij je, dan kon zij de voormelk snel even opdrinken
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
  dinsdag 2 november 2010 @ 22:44:24 #289
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_88269481
Zou het geen idee zijn om (een deel van) de fantomalt te vervangen door afgeroomd vet van de voormelk? Fantomalt levert 4 calorieen op per gram, vet 9 calorieen per gram. Of is dat lastig?
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_88269895
Is te proberen.
pi_88272703
Ik word echt even gek van de bv -O- Kolven is de laaste paar dagen net ff wat minder dan normaal, en Anna drinkt maar heel moeilijk aan mijn borst. Ik moet haar eerst wat afgekolfde melk uit een flesje geven, anders hapt ze gewoon niet aan. Ze gilt alleen maar, alsof ik haar ik weet niet wat aandoe. Pas als ze wat uit een flesje heeft gehad, wil ze wel heel even uit de borst drinken, maar ook met moeite. Ik weet echt niet wat ik verkeerd doe :'(
...and together we'll stand on the threshold of a dream[
pi_88273258
Ticootje, wat heftig allemaal. :'(
Wel fijn dat je lactatiekundige zo goed meedenkt. En dat ze jouw eigen ideeen en gevoel hierover bevestigd. :*

Tessie, ik weet geen oplossing, ik wil je alleen even een hart onder de riem steken. :*
Hopelijk kan Anna snel weer ontspannen aan de borst.
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
  woensdag 3 november 2010 @ 00:19:04 #293
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_88273496
Hebben jullie misschien spruw? Heeft ze ergens een ontsteking? Zijn er nog andere opvallende dingen? Niet willen liggen bijvoorbeeld? Nachtelijk spoken?
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_88273637
Tico, voor wat mijn verhaal ook waard is, ik begrijp dat jouw dochtertje ook met andere medische problemen kampt waar ik de ballen verstand van heb. Maar mijn dochter Tinka (nr.2 in rij) dronk ook minimaal en veelal op mijn verzoek. Ze woog bij geboorte 3990 gram en met bijna 9 weken (heb het opgezocht) 4570 gram. Vanaf daar bleef de lijn naar beneden duiken. Gelukkig had ik een heel fijn CB die heel geruststellend was hierin (maar me wel 2 wekelijks wou komen laten wegen) en de BV altijd bleef toejuichen. In het begin 'moest' een baby toch wel 100 gr per week blijven groeien, daarna stelden ze het bij naar minimaal 80 en tenslotte 70... en Tinka bleef altijd net ff minder groeien! :{ Tot ze bij de ondergrens was. En die lijn bleef ze keurig volgen! ^O^
Ik was maar wat blij dat ik mijn eerste ook BV gevoed had en hij er een kilo per maand op gegroeid was. Tinka was ook gewoon alert en veel wakker, hoewel geen druktemaker. (Alles na haar broer was rustig uitgevallen waarschijnlijk! :Y )
Wat ik er mee wil zeggen... probeer een beetje je eigen gevoel hierin te volgen, laat je niet ongerust maken. Het hoeft niets met haar hartje te maken te hebben, kan ook gewoon dat het net zo'n spriet wordt als die griet van mij. ;)
pi_88276784
Dank je.
Kolven gaat kut! Niet raar als je zit te stressen. Ik heb zelfs vannacht nog gekolfd. Ik krijg maar moeilijk een tsr, en heb ook niet het geduld om langer dan 5 minuten aan dat ding te hangen.
pi_88277134
Tico, heb je niet nog melk uit je kraamweek in de vriezer? Dit is toch vettere melk? Melk uit die eerste week? Dat je die nu even geeft zodat je wat ontspanning kan krijgen in het kolven? Dus wel kolven maar geen druk voor als er nog even niks komt?

Tessie, gillen is niet goed! Meteen M even bellen (of I die heb jij gehad he?) :Y voordat er iets blijkt te zijn en Anna straks helemaal niet meer wil.. Sterkte meid, ik vind het heel knap van je, hoever jullie nu al zijn! :*
pi_88278991
Arme Tico, ik heb echt met je te doen. Ik weet ook hoe enorm frustererend het is en hoe machteloos je je voelt als je kindje de fles weigert. En dan ook nog de operatie van Leyla in het verschiet. ;(

Hoe je taai, meis! :*
pi_88279109
Tessie, ik zou ook ff bellen, hoor. Blegh, kan me voorstellen dat je het er even mee gehad hebt. Sterkte! :*
pi_88282182
Nou ik ben in elk geval niet zwanger ;) Ik kreeg het vanacht even benauwd, omdat het zomaar een mogelijkheid was waarom ik opeens niet veel meer kolf.. Maar gelukkig, anders was ik echt keihard gaan janken.

Dus, gewoon elke 2 uur aan het kolfding hangen, Leyla laten drinken, en voor zover het lukt na de borst vingervoeden (lukt ook niet echt lekker, maar het gaat) of een fles. Die melk aangemaakt met de druivensuiker.

Hoelang duurt het voordat het resultaat heeft dat je meer melk vraagt dan dat je hebt? Een paar dagen toch?
pi_88282201
Oh ik heb inderdaad in de vriezer, maar ik krijg de kolfopbrengst al niet naar binnen, dus dat ga ik niet ontdooien.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')