quote:Op donderdag 21 oktober 2010 16:03 schreef JendaB het volgende:
het zou kunnen zijn dat een dokter je eerder dood laat gaan, om je organen te gebruiken.
quote:alsjeblieft zeg!! Wat een gedachtens... Een arts mag echt niet zo maar een stekker ergens uit trekken omdat hij een orgaan nodig heeft!! En als die Hans snel nieuwe nieren nodig heeft moet hij ook nog net toevallig boven aan de lijst staan. Als hij nummer 4 is dan krijgt hij ze ook niet. En moet de nier ook nog matchen bij hem.... Ze geven iemand echt niet een nier van iemand die B+ is als jij A- bent en dat is nog maar 1 van de factoren waar ze naar kijken daarbij is er ook nog zoiets als een wachtlijst!!Op donderdag 21 oktober 2010 16:03 schreef JendaB het volgende:
Ik had het al eerder gelezen hier, maar ik sta op het moment nog geregistreerd als 'nabestaanden bepalen'.
Maar tot nog toe heb ik eigenlijk meer zoiets van, doe maar niet. Met onder andere het argument wat al eerder aangedragen werd, het zou kunnen zijn dat een dokter je eerder dood laat gaan, om je organen te gebruiken.
Stel, je bent een dokter, en weet dat in kamer 1 Hans ligt, en Hans heeft snel een nieuwe (2e hands) nier nodig. In kamer 2 ligt Henk, en Henk is net aangereden en ligt in coma. Zijn kansen zijn niet erg groot, maar wel een beetje. De kans dat Hans overleeft met een nieuwe (2e hands) nier is daarentegen 90%. Ik denk dat een dokter dan best eens voor Hans zou kiezen, en minder zou doen voor Henk.
quote:Dat is muggenziften over de situatie want het ging diegene wie jij gequote hebt niet om de verdeling tussen personen op de lijst. Daarbij hoeft de arts nergens de stekker uit te trekken. Hij kan bijvoorbeeld gewoon minder zn best doen en weinig energie in jou steken omdat iemand anders met zijn hulp een veel hogere overlevingskans heeft. Wellicht klinkt dit voor jou ethisch onverantwoord en oneerlijk maar de wereld is niet eerlijk. Dat het niet in Nederland voor komt of dat je er nog nooit van gehoord hebt betekend niet dat het nooit voor komt.Op donderdag 21 oktober 2010 16:17 schreef doehetzelfer het volgende:
[..]
alsjeblieft zeg!! Wat een gedachtens... Een arts mag echt niet zo maar een stekker ergens uit trekken omdat hij een orgaan nodig heeft!! En als die Hans snel nieuwe nieren nodig heeft moet hij ook nog net toevallig boven aan de lijst staan. Als hij nummer 4 is dan krijgt hij ze ook niet. En moet de nier ook nog matchen bij hem.... Ze geven iemand echt niet een nier van iemand die B+ is als jij A- bent en dat is nog maar 1 van de factoren waar ze naar kijken daarbij is er ook nog zoiets als een wachtlijst!!
quote:Op donderdag 21 oktober 2010 16:03 schreef JendaB het volgende:
Ik had het al eerder gelezen hier, maar ik sta op het moment nog geregistreerd als 'nabestaanden bepalen'.
Maar tot nog toe heb ik eigenlijk meer zoiets van, doe maar niet. Met onder andere het argument wat al eerder aangedragen werd, het zou kunnen zijn dat een dokter je eerder dood laat gaan, om je organen te gebruiken.
Stel, je bent een dokter, en weet dat in kamer 1 Hans ligt, en Hans heeft snel een nieuwe (2e hands) nier nodig. In kamer 2 ligt Henk, en Henk is net aangereden en ligt in coma. Zijn kansen zijn niet erg groot, maar wel een beetje. De kans dat Hans overleeft met een nieuwe (2e hands) nier is daarentegen 90%. Ik denk dat een dokter dan best eens voor Hans zou kiezen, en minder zou doen voor Henk.
Ook als je kijkt naar andere delen op de wereld waar er een heuse handel is in organen, en mensen van straat worden geplukt voor de organen, geeft me dat niet echt een beter gevoel.
Las gister ook op nu.nl over een vrouw die hersendood verklaard was, en enkele uren later werd ze wakker.
http://www.nu.nl/opmerkel(...)t-in-ziekenhuis.html
Dat was in Frankrijk, maar als daar zo'n fout gemaakt kan worden, kan het hier ook.
quote:Je beseft dat een orgaan van persoon A niet zomaar in iedere willekeurige persoon B past ?Op donderdag 21 oktober 2010 16:03 schreef JendaB het volgende:
quote:Hoevaak gebeurd dit? 1 op 1.000.000? Er gaan zo vaak dingen mis tijdens het opereren; is dit een reden om helemaal niet meer geopereerd te willen worden? Bovendien; hier werd de vrouw doodverklaard zonder dat er een hersenscan had plaatsgevonden; ze kwamen er in het andere ziekenhuis tijdens de scan achter dat zij nog leefde. In Nederland kunnen artsen iemand pas hersendood verklaren als ze zeker weten dat de hersenen onherstelbaar beschadigd zijn én er een reeks testen is gedaan. Aangezien dit mensen werk is zullen er zeer zelden fouten gemaakt worden, maar of dit genoeg reden is om geen donor te worden....Op donderdag 21 oktober 2010 16:03 schreef JendaB het volgende:
Las gister ook op nu.nl over een vrouw die hersendood verklaard was, en enkele uren later werd ze wakker.
http://www.nu.nl/opmerkel(...)t-in-ziekenhuis.html
Dat was in Frankrijk, maar als daar zo'n fout gemaakt kan worden, kan het hier ook.
quote:Ja maar wij wonen in nederland!Op donderdag 21 oktober 2010 16:27 schreef ZoutenStickje het volgende:
[..]
Dat is muggenziften over de situatie want het ging diegene wie jij gequote hebt niet om de verdeling tussen personen op de lijst. Daarbij hoeft de arts nergens de stekker uit te trekken. Hij kan bijvoorbeeld gewoon minder zn best doen en weinig energie in jou steken omdat iemand anders met zijn hulp een veel hogere overlevingskans heeft. Wellicht klinkt dit voor jou ethisch onverantwoord en oneerlijk maar de wereld is niet eerlijk. Dat het niet in Nederland voor komt of dat je er nog nooit van gehoord hebt betekend niet dat het nooit voor komt.
quote:ik heb op hyves een advertentie geplaatst waar mensen konden intekenen op mijn organen. daar zijn 2 rijke mensen op af gekomen die mijn organen hebben gekocht.Op donderdag 21 oktober 2010 12:17 schreef ZoutenStickje het volgende:
[..]
que?
dit intrigeert me. Kun je er iets meer over vertellen? Of is dit een poging humoristisch te zijn?
quote:Nope.Op donderdag 21 oktober 2010 17:59 schreef JendaB het volgende:Zoiets als een perfect werkende gebruikte auto in een pers gooien, zonder bijvoorbeeld de motor eruit te hebben gehaald... Of maak ik nu een verkeerde vergelijking?
quote:Ik vind de vergelijking zo slecht nog niet; buiten het feit dat je auto onderdelen ook kunt maken zonder andere auto's nodig te hebben. Dit is precies het probleem van organen; je hebt voorlopig nog een mens nodig om aan organen te kunnen komen.Op donderdag 21 oktober 2010 17:59 schreef JendaB het volgende:
Snap ook inderdaad wel dat mensen zoiets hebben van, wat een bull-shit...
Tegelijk heb ik op dit moment nog een beetje een raar gevoel bij het donor zijn gebeuren.
Ik overdenk het nog maar eens goed, want zoals iedereen aankondigt, je hebt er zelf niks meer aan. En zo is het ook, ik wil zelf daarna toch gewoon de oven in. Eigenlijk zonde om t dan niet te gebruiken...
Zoiets als een perfect werkende gebruikte auto in een pers gooien, zonder bijvoorbeeld de motor eruit te hebben gehaald... Of maak ik nu een verkeerde vergelijking?
quote:Ligt eraan of je menselijke organen en machineonderdelen als gelijkwaardig ziet. Iedereen weet wat een orgaan voor een mens kan doen, probleem is alleen de verbeelding die je kunt hebben als levende persoon op het moment dat ze in jouw lichaam gaan snijden om bijvoorbeeld een nier eruit te halen.Op donderdag 21 oktober 2010 17:59 schreef JendaB het volgende:
Snap ook inderdaad wel dat mensen zoiets hebben van, wat een bull-shit...
Tegelijk heb ik op dit moment nog een beetje een raar gevoel bij het donor zijn gebeuren.
Ik overdenk het nog maar eens goed, want zoals iedereen aankondigt, je hebt er zelf niks meer aan. En zo is het ook, ik wil zelf daarna toch gewoon de oven in. Eigenlijk zonde om t dan niet te gebruiken...
Zoiets als een perfect werkende gebruikte auto in een pers gooien, zonder bijvoorbeeld de motor eruit te hebben gehaald... Of maak ik nu een verkeerde vergelijking?
quote:Heb je dan al wat afgestaan of is het zo dat je bij overlijden je organen afstaat?Op donderdag 21 oktober 2010 18:01 schreef Maanvis het volgende:
[..]
ik heb op hyves een advertentie geplaatst waar mensen konden intekenen op mijn organen. daar zijn 2 rijke mensen op af gekomen die mijn organen hebben gekocht.
quote:Morgen komt er een ploeg met chirurgen uit Namibië om de transplantatie bij hem thuis, op de bank, te opereren. Je kan best leven zonder longen right.Op donderdag 21 oktober 2010 18:59 schreef doehetzelfer het volgende:
[..]
Heb je dan al wat afgestaan of is het zo dat je bij overlijden je organen afstaat?
quote:bij overlijden natuurlijk, maar dan zijn ze er zeker van dat er geen wachtlijst is. plekjes op een wachtlijst kopen is trouwens erg normaal, gebeurt veelvuldig in andere landen.Op donderdag 21 oktober 2010 18:59 schreef doehetzelfer het volgende:
[..]
Heb je dan al wat afgestaan of is het zo dat je bij overlijden je organen afstaat?
quote:(flauw) Zeker als je Charlie de eenhoorn heet (/flauw)Op donderdag 21 oktober 2010 19:06 schreef doehetzelfer het volgende:
mag hopen dat je gelijk hebt!
Maar je kan best al een nier hebben afgestaan of een stuk lever of beenmerg...
quote:Belachelijke onzin; de landen waar dit gebeurd zijn geen 'landen' maar bananenrepublieken.Op donderdag 21 oktober 2010 19:11 schreef Maanvis het volgende:
[..]
bij overlijden natuurlijk, maar dan zijn ze er zeker van dat er geen wachtlijst is. plekjes op een wachtlijst kopen is trouwens erg normaal, gebeurt veelvuldig in andere landen.
quote:Op donderdag 21 oktober 2010 19:21 schreef Mr_Mojo het volgende:
[..]
Belachelijke onzin; de landen waar dit gebeurd zijn geen 'landen' maar bananenrepublieken.
Verder heeft het helemaal geen zin om organen te kopen van iemand die nog leeft en ze na zijn overlijden afstaat; je weet immers wanneer deze persoon dood gaat. Bovendien; slechts 1 op de 12000(!!!!) mensen die als donor ingeschreven staan worden uiteindelijk orgaan donoren. Dit omdat veel mensen:
a) te oud sterven, en zodoende orgaantechnisch nutteloos zijn
b) thuis/op straat sterven
c) dusdanig ziek zijn geweest dat de organen niet meer bruikbaar zijn (bijv. na zware medicatie).
quote:Er is mij verteld dat het in o.a. België en Ierland veelvuldig voorkomtOp donderdag 21 oktober 2010 19:21 schreef Mr_Mojo het volgende:
[..]
Belachelijke onzin; de landen waar dit gebeurd zijn geen 'landen' maar bananenrepublieken.
quote:Aha, dus mijn organen zijn zeer waarschijnlijk een miskoop. Nouja, dat weten mijn klanten niet, laat ze dit topique maar niet lezen danVerder heeft het helemaal geen zin om organen te kopen van iemand die nog leeft en ze na zijn overlijden afstaat; je weet immers wanneer deze persoon dood gaat. Bovendien; slechts 1 op de 12000(!!!!) mensen die als donor ingeschreven staan worden uiteindelijk orgaan donoren. Dit omdat veel mensen:
a) te oud sterven, en zodoende orgaantechnisch nutteloos zijn
b) thuis/op straat sterven
c) dusdanig ziek zijn geweest dat de organen niet meer bruikbaar zijn (bijv. na zware medicatie).
quote:Als je een lot koopt is de kans dat je wint ook klein; is dit een reden om het niet te doen?Op donderdag 21 oktober 2010 19:31 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Er is mij verteld dat het in o.a. België en Ierland veelvuldig voorkomt.
[..]
Aha, dus mijn organen zijn zeer waarschijnlijk een miskoop. Nouja, dat weten mijn klanten niet, laat ze dit topique maar niet lezen dan.
Daarnaast: Ga eerst eens wat doen aan die orgaandonatie-inefficiëntie! Donor worden is wel errug nutteloos als er maar 1 op de 12000 kans is dat je orgaan gebruikt wordt.
quote:Die miljoenen die voor die donorcampagnes uitgegeven worden hadden 10 jaar geleden al uitgegeven moeten worden om van die 1 op 12000 1 op 100 te maken.Op donderdag 21 oktober 2010 19:43 schreef Mr_Mojo het volgende:
[..]
Als je een lot koopt is de kans dat je wint ook klein; is dit een reden om het niet te doen?
http://www.skipr.nl/actue(...)istraties-69555.html
Het is momenteel nog erg lastig om goede organen te krijgen (zie drie redenen hiervoor); als je weet dat er jaarlijks nog 200 mensen in Nederland overlijden omdat ze te lang op een orgaan moeten wachten denk ik dat het verre van nutteloos is.
Jah; het is een druppel op een gloeiende plaat. Maar één druppel is beter dan geen druppel.
quote:Uh, hoe wil jij ervoor zorgen dat er zoveel extra mensen geschikt zijn om donor te worden? Het enige wat ik kan bedenken is iedereen van rond de 50 een spuitje geven in een ziekenhuis, maar of dit ethisch verantwoord is....Op donderdag 21 oktober 2010 19:47 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Die miljoenen die voor die donorcampagnes uitgegeven worden hadden 10 jaar geleden al uitgegeven moeten worden om van die 1 op 12000 1 op 100 te maken.
Dan hadden ze nu 120 keer zoveel donororganen gehad en hoefde niemand te sterven zonder organen. Maar nee, ze gaven die miljoenen uit aan nutteloze dingen, zoals die druppel op de gloeiende plaat. Die 200 mensen per jaar sterven vanwege het feit dat het geld uitgegeven is aan donorcampagnes ipv aan donororganenbehandelingsefficiëntie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |