abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 21 oktober 2010 @ 16:03:23 #251
273652 JendaB
Beter laat, dan nooit!
pi_87796642
Ik had het al eerder gelezen hier, maar ik sta op het moment nog geregistreerd als 'nabestaanden bepalen'.
Maar tot nog toe heb ik eigenlijk meer zoiets van, doe maar niet. Met onder andere het argument wat al eerder aangedragen werd, het zou kunnen zijn dat een dokter je eerder dood laat gaan, om je organen te gebruiken.

Stel, je bent een dokter, en weet dat in kamer 1 Hans ligt, en Hans heeft snel een nieuwe (2e hands) nier nodig. In kamer 2 ligt Henk, en Henk is net aangereden en ligt in coma. Zijn kansen zijn niet erg groot, maar wel een beetje. De kans dat Hans overleeft met een nieuwe (2e hands) nier is daarentegen 90%. Ik denk dat een dokter dan best eens voor Hans zou kiezen, en minder zou doen voor Henk.

Ook als je kijkt naar andere delen op de wereld waar er een heuse handel is in organen, en mensen van straat worden geplukt voor de organen, geeft me dat niet echt een beter gevoel.

Las gister ook op nu.nl over een vrouw die hersendood verklaard was, en enkele uren later werd ze wakker.
http://www.nu.nl/opmerkel(...)t-in-ziekenhuis.html
Dat was in Frankrijk, maar als daar zo'n fout gemaakt kan worden, kan het hier ook.
Ken ik jou niet ergens van?
  donderdag 21 oktober 2010 @ 16:05:43 #252
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_87796779
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 16:03 schreef JendaB het volgende:
het zou kunnen zijn dat een dokter je eerder dood laat gaan, om je organen te gebruiken.
:') Ja, want dat vinden dokters fijn, als patiënten vroeg overlijden. Dat ze dan minder inkomsten hebben, en het ziekenhuis slechte beoordelingen krijgt, dat maakt ze allemaal niet uit, als er maar patiënten over de kling gejaagd kunnen worden.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_87797254
quote:
Ik had het al eerder gelezen hier, maar ik sta op het moment nog geregistreerd als 'nabestaanden bepalen'.
Maar tot nog toe heb ik eigenlijk meer zoiets van, doe maar niet. Met onder andere het argument wat al eerder aangedragen werd, het zou kunnen zijn dat een dokter je eerder dood laat gaan, om je organen te gebruiken.

Stel, je bent een dokter, en weet dat in kamer 1 Hans ligt, en Hans heeft snel een nieuwe (2e hands) nier nodig. In kamer 2 ligt Henk, en Henk is net aangereden en ligt in coma. Zijn kansen zijn niet erg groot, maar wel een beetje. De kans dat Hans overleeft met een nieuwe (2e hands) nier is daarentegen 90%. Ik denk dat een dokter dan best eens voor Hans zou kiezen, en minder zou doen voor Henk.

alsjeblieft zeg!! Wat een gedachtens... Een arts mag echt niet zo maar een stekker ergens uit trekken omdat hij een orgaan nodig heeft!! En als die Hans snel nieuwe nieren nodig heeft moet hij ook nog net toevallig boven aan de lijst staan. Als hij nummer 4 is dan krijgt hij ze ook niet. En moet de nier ook nog matchen bij hem.... Ze geven iemand echt niet een nier van iemand die B+ is als jij A- bent en dat is nog maar 1 van de factoren waar ze naar kijken daarbij is er ook nog zoiets als een wachtlijst!!
Ik denk altijd eerst goed na, voordat ik iets stoms zeg
pi_87797717
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 16:17 schreef doehetzelfer het volgende:

[..]

alsjeblieft zeg!! Wat een gedachtens... Een arts mag echt niet zo maar een stekker ergens uit trekken omdat hij een orgaan nodig heeft!! En als die Hans snel nieuwe nieren nodig heeft moet hij ook nog net toevallig boven aan de lijst staan. Als hij nummer 4 is dan krijgt hij ze ook niet. En moet de nier ook nog matchen bij hem.... Ze geven iemand echt niet een nier van iemand die B+ is als jij A- bent en dat is nog maar 1 van de factoren waar ze naar kijken daarbij is er ook nog zoiets als een wachtlijst!!
Dat is muggenziften over de situatie want het ging diegene wie jij gequote hebt niet om de verdeling tussen personen op de lijst. Daarbij hoeft de arts nergens de stekker uit te trekken. Hij kan bijvoorbeeld gewoon minder zn best doen en weinig energie in jou steken omdat iemand anders met zijn hulp een veel hogere overlevingskans heeft. Wellicht klinkt dit voor jou ethisch onverantwoord en oneerlijk maar de wereld is niet eerlijk. Dat het niet in Nederland voor komt of dat je er nog nooit van gehoord hebt betekend niet dat het nooit voor komt.
Signa Tuur
  donderdag 21 oktober 2010 @ 16:37:02 #255
154407 Rucky
Al prutsende wordt men wijs.
pi_87798144
quote:

Ook als je kijkt naar andere delen op de wereld waar er een heuse handel is in organen, en mensen van straat worden geplukt voor de organen, geeft me dat niet echt een beter gevoel.

Las gister ook op nu.nl over een vrouw die hersendood verklaard was, en enkele uren later werd ze wakker.
Dat was in Frankrijk, maar als daar zo'n fout gemaakt kan worden, kan het hier ook.
-O-
Op zaterdag 14 april 2012 23:50 schreef innepin het volgende: Rucky en Merlijn zijn tof.
Op donderdag 21 juni 2012 00:22 schreef Papabear het volgende: We kennen elkaar, daten elkaar, doen elkaar en helpen elkaar. FHF O+
Op vrijdag 17 december 2010 13:58 schreef smegmanus het volgende: FOK!kers, hard van buiten. Zacht van binnen 8-)
pi_87798434
quote:
Je beseft dat een orgaan van persoon A niet zomaar in iedere willekeurige persoon B past ?
  donderdag 21 oktober 2010 @ 17:12:08 #257
314223 Mr_Mojo
Leven is het meervoud van lef.
pi_87799583
quote:

Hoevaak gebeurd dit? 1 op 1.000.000? Er gaan zo vaak dingen mis tijdens het opereren; is dit een reden om helemaal niet meer geopereerd te willen worden? Bovendien; hier werd de vrouw doodverklaard zonder dat er een hersenscan had plaatsgevonden; ze kwamen er in het andere ziekenhuis tijdens de scan achter dat zij nog leefde. In Nederland kunnen artsen iemand pas hersendood verklaren als ze zeker weten dat de hersenen onherstelbaar beschadigd zijn én er een reeks testen is gedaan. Aangezien dit mensen werk is zullen er zeer zelden fouten gemaakt worden, maar of dit genoeg reden is om geen donor te worden....

Ik snap jou ja. Maar voor mij persoonlijk is dit geen reden om geen donor te worden.
Vrijheid is het recht om alles te doen wat de wet toestaat.
pi_87799834
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 16:27 schreef ZoutenStickje het volgende:

[..]

Dat is muggenziften over de situatie want het ging diegene wie jij gequote hebt niet om de verdeling tussen personen op de lijst. Daarbij hoeft de arts nergens de stekker uit te trekken. Hij kan bijvoorbeeld gewoon minder zn best doen en weinig energie in jou steken omdat iemand anders met zijn hulp een veel hogere overlevingskans heeft. Wellicht klinkt dit voor jou ethisch onverantwoord en oneerlijk maar de wereld is niet eerlijk. Dat het niet in Nederland voor komt of dat je er nog nooit van gehoord hebt betekend niet dat het nooit voor komt.
Ja maar wij wonen in nederland!
Snap best dat iemand er voor kiest om geen donor te willen zijn, maar dat je minder zorg krijgt omdat ze organen nodig heben of zomaar een stekker eruit trekken dat gebeurt echt niet in nederland....

[ Bericht 6% gewijzigd door doehetzelfer op 21-10-2010 17:23:06 ]
  donderdag 21 oktober 2010 @ 17:59:36 #259
273652 JendaB
Beter laat, dan nooit!
pi_87801240
Snap ook inderdaad wel dat mensen zoiets hebben van, wat een bull-shit...
Tegelijk heb ik op dit moment nog een beetje een raar gevoel bij het donor zijn gebeuren.
Ik overdenk het nog maar eens goed, want zoals iedereen aankondigt, je hebt er zelf niks meer aan. En zo is het ook, ik wil zelf daarna toch gewoon de oven in. Eigenlijk zonde om t dan niet te gebruiken...

Zoiets als een perfect werkende gebruikte auto in een pers gooien, zonder bijvoorbeeld de motor eruit te hebben gehaald... Of maak ik nu een verkeerde vergelijking?
Ken ik jou niet ergens van?
  donderdag 21 oktober 2010 @ 18:01:46 #260
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_87801299
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 12:17 schreef ZoutenStickje het volgende:

[..]

que?

dit intrigeert me. Kun je er iets meer over vertellen? Of is dit een poging humoristisch te zijn?
ik heb op hyves een advertentie geplaatst waar mensen konden intekenen op mijn organen. daar zijn 2 rijke mensen op af gekomen die mijn organen hebben gekocht.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_87801317
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 17:59 schreef JendaB het volgende:Zoiets als een perfect werkende gebruikte auto in een pers gooien, zonder bijvoorbeeld de motor eruit te hebben gehaald... Of maak ik nu een verkeerde vergelijking?
Nope.
  donderdag 21 oktober 2010 @ 18:10:40 #262
314223 Mr_Mojo
pi_87801614
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 17:59 schreef JendaB het volgende:
Tegelijk heb ik op dit moment nog een beetje een raar gevoel bij het donor zijn gebeuren.
Ik overdenk het nog maar eens goed, want zoals iedereen aankondigt, je hebt er zelf niks meer aan. En zo is het ook, ik wil zelf daarna toch gewoon de oven in. Eigenlijk zonde om t dan niet te gebruiken...

Zoiets als een perfect werkende gebruikte auto in een pers gooien, zonder bijvoorbeeld de motor eruit te hebben gehaald... Of maak ik nu een verkeerde vergelijking?
Ik vind de vergelijking zo slecht nog niet; buiten het feit dat je auto onderdelen ook kunt maken zonder andere auto's nodig te hebben. Dit is precies het probleem van organen; je hebt voorlopig nog een mens nodig om aan organen te kunnen komen.

Denk er nog maar eens goed over :P.
  donderdag 21 oktober 2010 @ 18:27:53 #263
321891 Kaasknabbeltje
TOETERTJESTOETERTJES!
pi_87802383
Ik Ben donor, en ik zeg

Dat zouden meer mensen moeten doen :')
Op zaterdag 5 maart 2011 23:17 schreef Geo3kant het volgende:
Nee vriendelijke mensen zoals jou.. alles wat andere zeggen afkraken en mongool noemen en noem het maar op.. jij bent een prachtuser ^O^ :')
pi_87802517
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 17:59 schreef JendaB het volgende:

Ligt eraan of je menselijke organen en machineonderdelen als gelijkwaardig ziet. Iedereen weet wat een orgaan voor een mens kan doen, probleem is alleen de verbeelding die je kunt hebben als levende persoon op het moment dat ze in jouw lichaam gaan snijden om bijvoorbeeld een nier eruit te halen.
De meeste mensen behalve chirurgen en dokters en andere mensen van geneeskunde vinden het vaak eng om organen te zien en over te praten laat staan na te denken over het feit dat er in je lichaam gesneden wordt en er iets uitgehaald wordt.
Je voelt er waarschijnlijk niets van maar het is toch wat anders dan een motor uit een auto halen.

Trouwens voor de geinteresseerden, Sterretje van Oh Oh Cherso zij tijdens Pauw en Witteman dat hij geen donor is, omdat hij het lichaam zo heeft gekregen van zijn ouders en het ook zo wil houden.
LIJST 11 BAZENPARTIJ AKA IK LUL JE DER UIT
pi_87803785
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 18:01 schreef Maanvis het volgende:

[..]

ik heb op hyves een advertentie geplaatst waar mensen konden intekenen op mijn organen. daar zijn 2 rijke mensen op af gekomen die mijn organen hebben gekocht.
Heb je dan al wat afgestaan of is het zo dat je bij overlijden je organen afstaat?
  donderdag 21 oktober 2010 @ 19:02:22 #266
314223 Mr_Mojo
pi_87803889
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 18:59 schreef doehetzelfer het volgende:

[..]

Heb je dan al wat afgestaan of is het zo dat je bij overlijden je organen afstaat?
Morgen komt er een ploeg met chirurgen uit Namibië om de transplantatie bij hem thuis, op de bank, te opereren. Je kan best leven zonder longen right.

Zo duidelijk nep...
pi_87804057
mag hopen dat je gelijk hebt!

Maar je kan best al een nier hebben afgestaan of een stuk lever of beenmerg...
  donderdag 21 oktober 2010 @ 19:11:42 #268
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_87804268
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 18:59 schreef doehetzelfer het volgende:

[..]

bij overlijden natuurlijk, maar dan zijn ze er zeker van dat er geen wachtlijst is. plekjes op een wachtlijst kopen is trouwens erg normaal, gebeurt veelvuldig in andere landen.
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_87804279
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 19:06 schreef doehetzelfer het volgende:
mag hopen dat je gelijk hebt!

Maar je kan best al een nier hebben afgestaan of een stuk lever of beenmerg...
(flauw) Zeker als je Charlie de eenhoorn heet (/flauw)

Maar idd, orgaanhandel is lucratief. Vooral door het tekort.
  donderdag 21 oktober 2010 @ 19:21:16 #270
314223 Mr_Mojo
pi_87804701
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 19:11 schreef Maanvis het volgende:

[..]

bij overlijden natuurlijk, maar dan zijn ze er zeker van dat er geen wachtlijst is. plekjes op een wachtlijst kopen is trouwens erg normaal, gebeurt veelvuldig in andere landen.
Belachelijke onzin; de landen waar dit gebeurd zijn geen 'landen' maar bananenrepublieken.

Verder heeft het helemaal geen zin om organen te kopen van iemand die nog leeft en ze na zijn overlijden afstaat; je weet immers nooit wanneer deze persoon dood gaat. Bovendien; slechts 1 op de 12000(!!!!) mensen die als donor ingeschreven staan worden uiteindelijk orgaan donoren. Dit omdat veel mensen:
a) te oud sterven, en zodoende orgaantechnisch nutteloos zijn
b) thuis/op straat sterven
c) dusdanig ziek zijn geweest dat de organen niet meer bruikbaar zijn (bijv. na zware medicatie).

[ Bericht 0% gewijzigd door Mr_Mojo op 21-10-2010 19:41:28 ]
pi_87805078
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 19:21 schreef Mr_Mojo het volgende:

[..]

Belachelijke onzin; de landen waar dit gebeurd zijn geen 'landen' maar bananenrepublieken.

Verder heeft het helemaal geen zin om organen te kopen van iemand die nog leeft en ze na zijn overlijden afstaat; je weet immers wanneer deze persoon dood gaat. Bovendien; slechts 1 op de 12000(!!!!) mensen die als donor ingeschreven staan worden uiteindelijk orgaan donoren. Dit omdat veel mensen:
c) dusdanig ziek zijn geweest dat de organen niet meer bruikbaar zijn (bijv. na zware medicatie).
:Y helemaal mee eens!

maar toch geloof ik ook wel dat er mensen zijn die hun organen door verkopen. Al weet je idd als koper niet wanneer deze persoon gaat en wat er dan nog bruikbaar is.
Misschien kijk ik te veel tv, maar ben je dan niet bang dat je koper (als de wat nodig heeft) je wat aan gaat doen? :o (sorry moet er zelf al om lachen :P )
  donderdag 21 oktober 2010 @ 19:31:08 #272
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_87805085
quote:
1.gif Op donderdag 21 oktober 2010 19:21 schreef Mr_Mojo het volgende:

[..]

Er is mij verteld dat het in o.a. België en Ierland veelvuldig voorkomt :).

quote:
Verder heeft het helemaal geen zin om organen te kopen van iemand die nog leeft en ze na zijn overlijden afstaat; je weet immers wanneer deze persoon dood gaat. Bovendien; slechts 1 op de 12000(!!!!) mensen die als donor ingeschreven staan worden uiteindelijk orgaan donoren. Dit omdat veel mensen:
Aha, dus mijn organen zijn zeer waarschijnlijk een miskoop. Nouja, dat weten mijn klanten niet, laat ze dit topique maar niet lezen dan :D.
Daarnaast: Ga eerst eens wat doen aan die orgaandonatie-inefficiëntie! Donor worden is wel errug nutteloos als er maar 1 op de 12000 kans is dat je orgaan gebruikt wordt.
Een gedicht over Maanvis
  donderdag 21 oktober 2010 @ 19:43:56 #273
314223 Mr_Mojo
pi_87805629
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 19:31 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Er is mij verteld dat het in o.a. België en Ierland veelvuldig voorkomt :).
[..]

Aha, dus mijn organen zijn zeer waarschijnlijk een miskoop. Nouja, dat weten mijn klanten niet, laat ze dit topique maar niet lezen dan :D.
Daarnaast: Ga eerst eens wat doen aan die orgaandonatie-inefficiëntie! Donor worden is wel errug nutteloos als er maar 1 op de 12000 kans is dat je orgaan gebruikt wordt.
Als je een lot koopt is de kans dat je wint ook klein; is dit een reden om het niet te doen?

http://www.skipr.nl/actue(...)istraties-69555.html

Het is momenteel nog erg lastig om goede organen te krijgen (zie drie redenen hiervoor); als je weet dat er jaarlijks nog 200 mensen in Nederland overlijden omdat ze te lang op een orgaan moeten wachten denk ik dat het verre van nutteloos is.

Jah; het is een druppel op een gloeiende plaat. Maar één druppel is beter dan geen druppel.
  donderdag 21 oktober 2010 @ 19:47:26 #274
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_87805760
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 19:43 schreef Mr_Mojo het volgende:

[..]

Als je een lot koopt is de kans dat je wint ook klein; is dit een reden om het niet te doen?

http://www.skipr.nl/actue(...)istraties-69555.html

Het is momenteel nog erg lastig om goede organen te krijgen (zie drie redenen hiervoor); als je weet dat er jaarlijks nog 200 mensen in Nederland overlijden omdat ze te lang op een orgaan moeten wachten denk ik dat het verre van nutteloos is.

Jah; het is een druppel op een gloeiende plaat. Maar één druppel is beter dan geen druppel.
Die miljoenen die voor die donorcampagnes uitgegeven worden hadden 10 jaar geleden al uitgegeven moeten worden om van die 1 op 12000 1 op 100 te maken.
Dan hadden ze nu 120 keer zoveel donororganen gehad en hoefde niemand te sterven zonder organen. Maar nee, ze gaven die miljoenen uit aan nutteloze dingen, zoals die druppel op de gloeiende plaat. Die 200 mensen per jaar sterven vanwege het feit dat het geld uitgegeven is aan donorcampagnes ipv aan donororganenbehandelingsefficiëntie.
Een gedicht over Maanvis
  donderdag 21 oktober 2010 @ 20:01:35 #275
314223 Mr_Mojo
pi_87806331
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 19:47 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Die miljoenen die voor die donorcampagnes uitgegeven worden hadden 10 jaar geleden al uitgegeven moeten worden om van die 1 op 12000 1 op 100 te maken.
Dan hadden ze nu 120 keer zoveel donororganen gehad en hoefde niemand te sterven zonder organen. Maar nee, ze gaven die miljoenen uit aan nutteloze dingen, zoals die druppel op de gloeiende plaat. Die 200 mensen per jaar sterven vanwege het feit dat het geld uitgegeven is aan donorcampagnes ipv aan donororganenbehandelingsefficiëntie.
Uh, hoe wil jij ervoor zorgen dat er zoveel extra mensen geschikt zijn om donor te worden? Het enige wat ik kan bedenken is iedereen van rond de 50 een spuitje geven in een ziekenhuis, maar of dit ethisch verantwoord is....

Alle gekheid op een stokje; er zullen vast nog verbeteringen mogelijk zijn maar dit zal geen enorme sprong vooruit beteken. Ik betwijfel heel erg of we ooit in de buurt van de 1 op 100 komen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')