abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 23:03:32 #226
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_116129178
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 16:44 schreef RdeGoede het volgende:
Het Evohome systeem lijkt mij een goede oplossing voor mijn thuissituatie; verwarming boven slaat niet aan doordat de ruimtes beneden al warm genoeg zijn. Aangezien ik alleen voor de ruimtes/zones boven een signaal naar de ketel wil sturen; is het voldoende om alleen die radiators van een Evohome stelknop te voorzien? En de radiators beneden dus met behulp van de thermostaat in de Evohome basismodule te voorzien in warmtevraag?
Als je beneden radiators hebt, dan wil je ook dat ze op een bepaald moment open en op een bepaald moment weer dicht gaan wanneer de basismodule een te lage of juist te hoge temperatuur gemeten heeft. Daar zul je dus ook thermostaatkranen op moeten zetten. Natuurlijk is het mogelijk om de normale knoppen standaard open te hebben staan waarna je basismodule de ketel laat stoppen als de gewenste temperatuur bereikt is, maar vervolgens vraagt bv. de badkamer om warmte en stroomt het warme ketelwater even zo vrolijk door je radiatoren beneden. Dat lijkt me verre van optimaal...
pi_116366606
Geweldig topic dit hoor! Ook ik ben bezig om een configuratie samen te stellen. Ik vraag me af of dit gaat werken:

Mijn situatie:

Stadsverwarming met een 24-230 Aan/Uit motor
Vloerverwarmingsverdeler begane grond (1 zone) met een 24V Thermische afsluiter
Vloerverwarmingsverdeler eerste verdieping (1 zone) met 24V Thermische afsluiter

• Ik wil op alle drie een BDR91 aansluiten, waarvan 2 dus als 'zoneafsluiter' moeten gaan werken
• Op de begane grond een EvoTouch
• Op de eerste verdieping een HCW82 regelbare temperatuursensor.

Als de HCW82 om warmte vraagt, kan EvoHome dan de BDR91 van de stadsverwarming én de BDR91 van de vloerverwarmingsverdeler tegelijkertijd aanspreken / open zetten?

Verder heb ik in het huis nog een aantal radiatoren, maar dat lijkt me qua configuratie geen probleem icm een aantal HR80's.
pi_116529133
Goedendag heren, ik heb nu ook een dikke 1.5 jaar evohome in mijn appartement draaien. Ik heb dus ook het probleem dat hij een paar keer per uur aanslaat en dus bij mij verwarmd, ook al is het dus vandaag zo'n 25 graden vandaag.

Tevens heb ik paar bladzijden terug gelezen dat er een update is, mijn update dateerd van 2010. Kan iemand mij vertellen waar ik de update vandaan kan halen? Ik woon in Alkmaar.

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.

Groet,

Sven
pi_116597056
Het probleem van het onnodig aanslaan van de ketel heeft blijkbaar iedereen.
Ik sprak vandaag Judith bij de Infolijn van Honeywell.
Zij vroeg mij een mail hierover te sturen.

Wordt het niet eens tijd om dit massaal bij Honeywell aan te kaarten?
Dus iedereen die deze eigenschap van het Evohome systeem niet wil, zou ik willen oproepen dit ook te melden bij Honeywell middels een mail naar infolijn@honeywell.nl

Misschien dat wij als gebruikers dan eindelijk serieus genomen worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Danny op 11-09-2012 13:29:28 ]
pi_116621447
Ik doe mee en heb al een meeltje gestuurd naar Honeywell. Het systeem is kostbaar genoeg dus enige, echte, service kan wel.

Ik heb in het voorjaar het systeem geinstalleerd, gezien dat de ketel op vreemde momenten aan stond, maar nog geen echte test resultaten. Het kan ook het inleren zijn geweest.

Kan gebruiker Coelho aangeven of hij na de update het effect nog heeft?

Er wordt meerdere malen verwezen naar de setting in de Evotouch, feit blijft dat je de instelling niet op uit kan zetten! Software update voegt daar niks aan toe, lijkt me.

Ergens heb ik wel vertrouwen in het product van Honeywell, ik kan me niet voorstellen dat de ongewenste warmtevraag niet opgevallen is bij de ontwikkeling. Ik denk dus dat het iets te maken heeft met inleren. Is er iemand die dit kan bevestigen; dus eerst wel vreemde wartevraag en na langere tijd verdween het..

Graag reacties.
  dinsdag 11 september 2012 @ 23:56:31 #231
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_116672222
Zoals al eerder gezegd, het 6x per uur aanslaan is geen bug, it's a feature. Het zit gewoon in het instellingenmenu en kan dus ook aan/uit gezet worden.

Wat mij verbaast is dat Honeywell me niet kan vertellen WAAROM die functie er op zit, en wat het EFFECT is op het moment dat ik die frequentie terug breng naar 2x per uur of minder.
pi_116677009
Dit is het antwoord wat ik ontving :

"Het aantal schakelingen per uur is de parameter die in geval van warmtevraag van kracht is.
Deze kan op 3,6,9 of 12 schakelingen per uur ingesteld worden.
Deze instellingen kunnen worden veranderd bij soort (snelheid)van verwarming.
Bijvoorbeeld vloerverwarming(traag) zou gebaat kunnen zijn bij 3 schakelingen, Radiatoren (normaal)bij 6 schakelingen, en luchtverwarming of stadsverwarming( snel) bij 9 of 12 schakelingen.
Ook is de minimale aan/uit tijd te veranderen van 1 tot 5 minuten eventueel."

Over het ongevraagd aanslaan van de ketel wordt het volgende gezegd :

"Als u een warmtevraag uit een van de zones is, gaat er via een aan/uit cyclus de ketel gestuurd worden.
Aangezien u met meerdere zones werkt en wellicht met OPTIMALISATIE ( of adaptieve start) ingestelde radiatorknoppen HR80, kan het zijn dat ondanks dat men zou denken dat er geen warmtevraag is, het systeem toch al een warmtevraag detecteert.
De ketel gaat dan uiteraard even aan.
Door de optimalisatie uit te schakelen via het installateursmenu, wordt er alleen warmtevraag gestuurd op de geprogrammeerde tijdstippen en niet ergens daarvoor al."

Ik heb het systeem op "UIT" staan. zodat alle zones staan ingesteld op 5 graden.
Adaptieve start zou dan niet van invloed mogen zijn.
Desondanks blijft de ketel gewoon een aantal keer per uur aanslaan.
Blijft dus nog steeds een raadsel wat het Evohomesysteem doet.
Ik vraag me af of men het bij Honeywell echt weet.
pi_116699696
Ik heb ook een mail gestuurd er over. Ook dat optimalisatie uit staat en dat het overal 5 graden warmer minimaal al is, dus hij noooit kan vragen.

Tevens zou ik graag willen weten wat de laatste software versie is die uit is en waar ik die vandaan kan halen.
pi_116700306
Ik ben in het bezit van de EvoTouch v21 tool.
Echter onder Windows 7 wordt de Evotouch herkend als een GPS Camera op COM 6
En daar kan de tool niet mee overweg, de Evotouch wordt dan niet herkend.
Iemand wellicht ervaring met het flashen van de Evotouch ?
Ik las eerder in dit topic al dat het wellicht op een oude XP machine zou moeten, maar dat wordt wel heel lastig, waar vind je die tegenwoordig nog ? 8-)
pi_116705395
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2012 23:56 schreef Coelho het volgende:
Zoals al eerder gezegd, het 6x per uur aanslaan is geen bug, it's a feature. Het zit gewoon in het instellingenmenu en kan dus ook aan/uit gezet worden.

Wat mij verbaast is dat Honeywell me niet kan vertellen WAAROM die functie er op zit, en wat het EFFECT is op het moment dat ik die frequentie terug breng naar 2x per uur of minder.
Beste Coelho,

Je bent een van de weinigen die de update al uitgevoerd hebt. Kan je aangeven of het random aansturen van de ketel, zonder aantoonbare reden, hiermee verdwenen is?

Je geeft ook aan dat de feature uitgezet kan worden. Ik heb waarschijnlijk de 1 na laatste software en heb de navolgende menu optie (zie link). Uitzetten is niet mogelijk! Kan je bevestigen dat we het over dezelfde parameter hebben?
Ik kan kiezen uit 3, 6, 9 of 12 schakelingen per uur.

[flickr]http://www.flickr.com/photos/87132783@N07/[/flickr]

Bedankt namens alle Evohome forum lezers.
pi_116706566
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2012 21:01 schreef Stekelbaars3 het volgende:

[..]

Beste Coelho,

Je bent een van de weinigen die de update al uitgevoerd hebt. Kan je aangeven of het random aansturen van de ketel, zonder aantoonbare reden, hiermee verdwenen is?

Je geeft ook aan dat de feature uitgezet kan worden. Ik heb waarschijnlijk de 1 na laatste software en heb de navolgende menu optie (zie link). Uitzetten is niet mogelijk! Kan je bevestigen dat we het over dezelfde parameter hebben?
Ik kan kiezen uit 3, 6, 9 of 12 schakelingen per uur.

[ afbeelding ]

Bedankt namens alle Evohome forum lezers.
Ik heb me vergist, mea culpa! Ik kan ook niet verder terug dan 3x per uur. Ik heb software versie 21 van 1 april 2011.

Of het scheelt met het aanspringen? Ik DENK van wel, aangezien het me de hele zomer nog niet opgevallen is dat de ketel 's nachts aansprong. Dat terwijl ik in de winter de ketel wel hoorde aanspringen, ondanks 21 graden in de ruimte en 18.5 in de nacht ingesteld. Met 2.5 graden te hoog mag ik hopen dat dit aanspringen niet te maken heeft/had met het adaptieve opwarmen.
pi_116750221
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2012 19:42 schreef a3bo het volgende:
Ik ben in het bezit van de EvoTouch v21 tool.
Echter onder Windows 7 wordt de Evotouch herkend als een GPS Camera op COM 6
En daar kan de tool niet mee overweg, de Evotouch wordt dan niet herkend.
Iemand wellicht ervaring met het flashen van de Evotouch ?
Ik las eerder in dit topic al dat het wellicht op een oude XP machine zou moeten, maar dat wordt wel heel lastig, waar vind je die tegenwoordig nog ? 8-)
Ik heb wel interesse in de tool als dat mogelijk is.

Groet,

Sven
pi_116754848
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2012 19:03 schreef smv het volgende:

[..]

Ik heb wel interesse in de tool als dat mogelijk is.

Groet,

Sven
De tool is eenvoudig te downloaden uit Polen, zoals aangegeven in dit forum.
Werkt inderdaad niet op Windows 7. Evotouch wordt niet herkend.
Ik probeer het nog niet voordat ik zekerheid heb dat het "phenomeen" hiermee opgelost wordt.

Sven, kan je aangeven of je de optimalisaties op dit moment aan hebt staan. Je kan dit instellen per zone en ook als systeemparameter. Beide heb ik nu beide uit sinds gisteravond. Bij mij stonden de zone's nog aan en het systeem optimalisatie op uit. Mogelijk is deze inconsequentie het wel....Daarnaast heb ik nu alle zone's op 15 graden voor 24/7. Het "phenomeen" nog niet gezien sinds gisteren. CV geheel niet aangegaan. Vanavond zet ik alle zone's op 18 graden.
pi_116787548
Ik zal die dan ook maar eens definitief uit zetten bij mij, wel jammer dat het tenkoste gaat van je optimalisatie techniek die er in zit.
Optimalisatie bij parameters gevonden, maar per zone ook gevonden, maar mijn schakeling per uur blijft op drie staan klopt dat?

Tevens heb ik Evohome mail gestuurd en verteld dat alle valkuilen die ze als antwoord naar jullie hebben gegeven, bij mij niet op gaan.

Gisteren inderdaad wel van een vage link de software kunnen downloaden, die lijkt nieuwer, maar is die ook betrouwbaar en echt de laatste versie?

[ Bericht 14% gewijzigd door smv op 14-09-2012 18:14:23 ]
pi_116788222
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2012 19:42 schreef a3bo het volgende:
Ik ben in het bezit van de EvoTouch v21 tool.
Echter onder Windows 7 wordt de Evotouch herkend als een GPS Camera op COM 6
En daar kan de tool niet mee overweg, de Evotouch wordt dan niet herkend.
Iemand wellicht ervaring met het flashen van de Evotouch ?
Ik las eerder in dit topic al dat het wellicht op een oude XP machine zou moeten, maar dat wordt wel heel lastig, waar vind je die tegenwoordig nog ? 8-)
Misschien is het mogelijk om vmware versie met Windows XP tijdelijk te runnen op je Windows 7 machine :)
pi_116788318
nog geen 10 minuten nadat ik alle optimalisaties had uitgezet, slaat mijn ketel alweer aan met de warmte vraag....

Dat heeft voor mij dus helaas niet geholpen.

Mensen goede en positieve ervaring met die poolse donwload link en kunnen jullie toevallig ook bevestigen dat het de laatste versie is die vrij is gegeven?

Wil er dan namelijk ook wel een poging op wagen
pi_116797996
De update file (voor de zomervakantie gedownload) heet als volgt: IONA_Ver21_010411.BIN
Is van 01-04-2011 tijdstip 15:18.

Ondertussen ben ik erachter dat ik op mijn CV (Bosch HRC Top) kan zien (dispaly) wat de Evotouch via OpenTherm toestuurt wat betreft gewenste CV water aanvoer temperatuur.
Als ik alles instel op 15 graden, en het is in de zone's 20.5 graden gemiddeld dan is de gewenste aanvoer temperatuur 27 graden. Als ik alles instel op 5 graden is de gewenste aanvoer temperatuur 10 graden.
Bij 27 graden zal de cv dus heel af en toe aanslaan; uitgaande dat je cv water de omgevings temperatuur is. Bij 5 graden gaat de cv nooit aan.

Mogelijk gaat die instelling van 27 nog naar beneden als je e.e.a. wat langer aanhebt. Inleer effect?

Wellicht een test voor SMV: Zet alle zone's op 5 graden en kijk over nog warmtevraag voorkomt.

Ik zet hem nu weer op 15 graden en kijk komende dagen of de "gewenste aanvoer temperatuur" daalt... Zal de Evotouch zo slim zijn dat hij doorheeft dat het nog niet koud is buiten....
pi_116808102
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2012 22:12 schreef Stekelbaars3 het volgende:
De update file (voor de zomervakantie gedownload) heet als volgt: IONA_Ver21_010411.BIN
Is van 01-04-2011 tijdstip 15:18.

Ondertussen ben ik erachter dat ik op mijn CV (Bosch HRC Top) kan zien (dispaly) wat de Evotouch via OpenTherm toestuurt wat betreft gewenste CV water aanvoer temperatuur.
Als ik alles instel op 15 graden, en het is in de zone's 20.5 graden gemiddeld dan is de gewenste aanvoer temperatuur 27 graden. Als ik alles instel op 5 graden is de gewenste aanvoer temperatuur 10 graden.
Bij 27 graden zal de cv dus heel af en toe aanslaan; uitgaande dat je cv water de omgevings temperatuur is. Bij 5 graden gaat de cv nooit aan.

Mogelijk gaat die instelling van 27 nog naar beneden als je e.e.a. wat langer aanhebt. Inleer effect?

Wellicht een test voor SMV: Zet alle zone's op 5 graden en kijk over nog warmtevraag voorkomt.

Ik zet hem nu weer op 15 graden en kijk komende dagen of de "gewenste aanvoer temperatuur" daalt... Zal de Evotouch zo slim zijn dat hij doorheeft dat het nog niet koud is buiten....
Stekelbaars,

ik heb het nu 5x gelezen, maar ik snap niet het stukje van 15 graden instellen en als het in de zone 20,5 is dat hij met aanvoer tempratuur 27 graden gaat verwarmen.

Dit stukje ben ik hem helaas kwijt.
pi_116837193
Beste forumleden,

ook ik heb als nieuwe Evohome gebruiker deze week ervaren dat de CV-ketel onnodig wordt aangestuurd als er geen warmtevraag is. Het uitzetten van de systeemparameter "Optimalisatie" is voorlopig de oplossing maar voor mij blijft dit een bug in het Evohomesysteem. Ik heb zodoende de volgende klacht naar Honeywell gestuurd:

Geachte dame/heer,

het evohome systeem heeft de vervelende eigenschap dat het de CV-ketel aanstuurt terwijl er geen warmtevraag is. Dit komt door de systeemparameter "aantal schakelingen per uur". In mijn geval genereert deze functie ca. 700 kuub extra gasverbruik per jaar. Via het FOK-forum ben ik er achter gekomen dat deze eigenschap voorkomen kan worden door de systeemparameter "Optimalisatie" uit te zetten.

Vraag: kunt u mij uitleggen waarom een optimalisatie functie 700 kuub extra gasverbruik genereert?

Bij voorbaat dank voor uw reactie.


Ben benieuwd wat het antwoord wordt.

M.vr.gr.

Arjan
pi_116845294
Arjan, je hebt helemaal gelijk.
Op individuele basis scheept Honeywell ons allemaal af.
Wellicht collectief deze klacht bij hen deponeren, misschien dat er dan eindelijk iets gebeurt.
Er moet qua instellingen iets gebeuren met de Evohme software, zodat we daadwerkelijk kunnen besparen met het systeem.
pi_116871918
Ik dacht dat ik gisteravond begreep hoe Evohome met het "aantal schakelingen per uur" omgaat. Nadat alle zones op 16 graden stonden (mijn ingestelde nachttemperatuur) en ik de systeemparameter "Optimalisatie" had uitgezet, ging de ketel niet meer om de 20 minuten aan (bij mij staat het aantal op 3x per uur).

Echter vandaag overdag werd de ketel toch weer om de 20 minuten zonder warmtevraag aangestuurd. Blijkbaar heeft de systeemparameter "Optimalisatie" toch geen invloed op dit fenomeen.

Ik begrijp het dus niet meer en wacht de reactie van Honeywell maar af.

Gr. Arjan
pi_116883526
Deze ervaring had ik ook al.
Ik heb inmiddels Honeywell ook hiervan opnieuw op de hoogte gesteld.
pi_116968045
Hallo allemaal, ik heb afgelopen week het evohome systeem bij mij thuis geinstalleerd en kwam dit forum tegen toen ik wat vragen had. Goed om te zien dat er meer mensen met dit systeem aan het 'spelen' zijn

Eerst even een opmerking over het 'probleem' met "aantal schakelingen per uur". Zoals ik het uit de handleidingen haal heeft dit niks te maken met een minimum aantal keren dat de ketel aan zou moeten springen per uur. Dit bepaalt volgens mij alleen het aantal schakelmomenten dat er in een uur zitten. Dit om te voorkomen dat de ketel continue aan/uit staat te schakelen. Voor radiatoren zal dit vaker zijn dan voor b.v. vloerverwarming. Ik verwacht dus niet dat dit iets te maken heeft met onnodig aanschakelen.

Ik heb nog een aantal zaken waar ik tegen aanloop die op mij heel onlogisch overkomen en die ik mogelijk zelf verkeerd doe (dat hoop ik dan maar). Misschien dat een van jullie mij kunnen vertellen of dat zo is.

1) Gisteren heb ik op de badkamer de temperatuur op 20 graden gezet door aan de HR80 thermostaatkraan te draaien. Tot mijn verbazing verscheen deze instelling niet op de evotouch, deze gaf nog steeds 18 graden aan (volgens programma). Toen ik na een half uur op de evotouch de badkamer temperatuur op 19 graden zette, bleef de HR80 toch gewoon op 20 graden staan. Op de evotouch kon ik wel gewoon de gemeten temperatuur aflezen. Is dit normaal? Lijkt mij geen wenselijk gedrag...

2) Als ik de deur uit ga om bij iemand op bezoek te gaan, dan kan ik niet voor alle zones de temperatuur tot een bepaalde tijd lager zetten. Ik moet dat per zone doen. Aangezien ik vijf zones heb, is dat niet echt gebruiksvriendelijk. Ik dacht dit op te lossen door de vakantie functie te gebruiken, maar deze heeft als thuis-kom-tijd altijd een dag later. Heel onhandig. Hoe voorkomen jullie dat de ketel aangaat als je een halve dag van huis bent (en dat het om een bepaalde tijd toch weer lekker warm is)?

Alvast bedankt voor jullie reacties en groeten,
Eric
pi_116985149
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 01:48 schreef AJS1 het volgende:
Beste forumleden,

ook ik heb als nieuwe Evohome gebruiker deze week ervaren dat de CV-ketel onnodig wordt aangestuurd als er geen warmtevraag is. Het uitzetten van de systeemparameter "Optimalisatie" is voorlopig de oplossing maar voor mij blijft dit een bug in het Evohomesysteem. Ik heb zodoende de volgende klacht naar Honeywell gestuurd:

Geachte dame/heer,

het evohome systeem heeft de vervelende eigenschap dat het de CV-ketel aanstuurt terwijl er geen warmtevraag is. Dit komt door de systeemparameter "aantal schakelingen per uur". In mijn geval genereert deze functie ca. 700 kuub extra gasverbruik per jaar. Via het FOK-forum ben ik er achter gekomen dat deze eigenschap voorkomen kan worden door de systeemparameter "Optimalisatie" uit te zetten.

Vraag: kunt u mij uitleggen waarom een optimalisatie functie 700 kuub extra gasverbruik genereert?

Bij voorbaat dank voor uw reactie.


Ben benieuwd wat het antwoord wordt.

M.vr.gr.

Arjan
700 kuub extra??? Hoe kom je aan die cijfers? Heb je een loods te verwarmen met EvoHome?
pi_117007890
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2012 16:26 schreef Coelho het volgende:

[..]

700 kuub extra??? Hoe kom je aan die cijfers? Heb je een loods te verwarmen met EvoHome?
Hallo Coelho,

de 700 kuub is een theoretisch rekensommetje. Ik heb bij mijn 1e test gemeten dat mijn ketel 54 liter gas verbruikt als hij 1 minuut draait. Bij 3x per uur 1 minuut onnodig verwarmen en een stookseizoen van 6 maanden kom je op ca. 700 kuub. Dit is ongeveer 30% van mijn huidig verbruik. Bij een 2e test vanavond kwam ik op 41 liter. Beduidend lager dus.

Ik begin inmiddels een patroon te ontdekken: Ik heb de Evotouch ingesteld als temperatuurvoeler voor de woonkamer. Als de gemeten temperatuur op de Evotouch 2,5 graad of meer boven de ingestelde temperatuur ligt, wordt de ketel niet onnodig aangestuurd. Daaronder gebeurt dit wel terwijl het Evohomesysteem wel alle radiatoren heeft afgesloten omdat alle zones op temperatuur zijn. Doordat ik een bypass heb geïnstalleerd gaat de ketel gelukkig niet in storing en pompt hij het warme water doelloos door de bypass.

Ik zie de logica hier niet van en heb dit dus als tekortkoming bij Honeywell aangemeld. Op bovengenoemde klacht kreeg ik een mailtje waarin de handleiding over de systeemparameters was gekopieerd. Geen antwoord op mijn vraag dus en zeer klantonvriendelijk. Blijkbaar weten ze bij de helpdesk van Honeywell ook niet hoe hun eigen systeem werkt. Ik heb een 2e mail gestuurd waarin ik alles nog een keer heb uitgelegd. Nu na 2 dagen nog geen reactie ontvangen.

Wordt vervolgd.

Groeten,

Arjan
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')