Geslacht m/v
Leeftijd:
Opleiding:
Ben je gelovig of niet:
Land van herkomst:
Godsdienst ouder:
(Antwoorden als je gelovig bent)
1. Wat is je godsdienst?:
2. Sinds wanneer ben je gelovig?:
3. Geloof je in de oude schriften van je godsdienst?:
4. Heb je ooit contact met jouw god gehad?:
5. Waarom denk je dat God bestaat?:
(Antwoorden als je gelovig en ongelovig bent)
6. Hoe veel invloed heeft jouw godsdienst of die van de mensen om je heen op jou?:
7. Zou je ooit in een ander/een godsdienst kunnen gaan geloven?:
8. Zou je in een godsdienst/god kunnen geloven zonder dat ooit iemand je er over verteld heeft?:
9. Sinds wanneer ben je er van overtuigd dat er wel/geen God bestaat?:
10. Wanneer ben je er het meest van overtuigd dat er (geen)God is:?
11. Geloven de mensen om je heen in de zelfde godsdienst als jij of juist niet?:
Daar gaat je enquete
quote:Er staat boven het 2e gedeelte ook "(Antwoorden als je gelovig bent)"
Op maandag 27 mei 2002 11:46 schreef vosss het volgende:
En als je niet gelooft, watdan??Daar gaat je enquete
Ik zal het zoiets noemen als "Het Egoïsme".
Uitgangspunt van dit heerlijke geloof is natuurlijk dat je er een heleboel rechten door krijgt, zo zal mijn bijbel het dragen van piercings en tattoo´s bij mannen en minirokjes voor de vrouwen verplichten.
Hiernaast zal de islam als een maatschappelijke en natuurlijk besmettelijke ziekte worden gezien. Dus eindelijk kan ik, met al mijn volgelingen, in het openbaar die maffe moslims eens de waarheid zeggen, alles religieus onderbouwt natuurlijk.
Verder ga ik een paar coole kerken in wat Arabische landen neerzetten, die al om een uur of vier 's ochtends de klokken zullen luiden en is vrijdag een rustdag. Als laatste heb ik natuurlijk ook recht op het heilige land, de Gazastrook en Jeruzalem.
Nu alleen nog een god hebben, wat dachten jullie van Roodkapje? Die is, evenals al die andere goden, dan ook gebaseerd op een eeuwenoud sprookje.
quote:Ik bedoel dat als je niet gelovig bent, dat je dan geen fuck aan die vragen hebt
Op maandag 27 mei 2002 11:48 schreef B03S het volgende:[..]
Er staat boven het 2e gedeelte ook "(Antwoorden als je gelovig bent)"
quote:
Op maandag 27 mei 2002 11:42 schreef dand het volgende:Voor school moet ik een enquete houden en ik heb besloten die over geloof in god te houden. Ik weet dat school stom is maar het zou fijn zijn als je mij zou willen helpen door antwoorden te geven op de enquete.
Geslacht m
Leeftijd:17
Opleiding: HBO P&A
Ben je gelovig of niet: Ja
Land van herkomst: Nederland
Godsdienst ouder: Christelijk,
Gereformeerd-Vrijgemaakt(Antwoorden als je gelovig bent)
1. Wat is je godsdienst?: Gereformeerd-Vrijgemaakt2. Sinds wanneer ben je gelovig?: Sinds mijn geboorte
3. Geloof je in de oude schriften van je godsdienst?: Ja
4. Heb je ooit contact met jouw god gehad?: Hangt er vanaf wat je contact met God noemt. Ik versta bijvoorbeeld bidden daaronder. Als dat ookmeetlet is het antwoord ja
Omdat de mens en de natuur in zijn geheel zo ingewikkeld en knap in elkaar zitten, dat het nóóit toevallig tot stand zou zijn gekomen
6. Hoe veel invloed heeft jouw godsdienst of die van de mensen om je heen op jou?: Redelijk veel, vooral op het gebied van gedrag.7. Zou je ooit in een ander/een godsdienst kunnen gaan geloven?:
Die kans acht ik niet aannemelijk.
8. Zou je in een godsdienst/god kunnen geloven zonder dat ooit iemand je er over verteld heeft?: Het zou mogelijk moeten zijn, de natuur is wat mij betreft - ondanks dat ik hélémaal niks op heb met plantjes ed, het bewijs dat er een God is.9. Sinds wanneer ben je er van overtuigd dat er wel/geen God bestaat?: Wel, sinds een paar jaar bewust.
11. Geloven de mensen om je heen in de zelfde godsdienst als jij of juist niet?: Veel wel. Trouwens, je gelooft niet in een godsdienst, maar je gelooft in God.
quote:
Op maandag 27 mei 2002 11:42 schreef dand het volgende:Voor school moet ik een enquete houden en ik heb besloten die over geloof in god te houden. Ik weet dat school stom is maar het zou fijn zijn als je mij zou willen helpen door antwoorden te geven op de enquete.
Geslacht m/v M
Leeftijd: 25
Opleiding: MBO Technische Informatica / HBO Hoger Management
Ben je gelovig of niet: Ja, maar val niet onder een bepaald geloof
Godsdienst ouder: Christelijk
1. Wat is je godsdienst?: Ik val niet onder een bepaalde godsdienst, ben van mening dat geen van de godsgiensten het helemaal goed kan hebben.2. Sinds wanneer ben je gelovig?: Zo lang als ik mij kan herinneren
3. Geloof je in de oude schriften van je godsdienst?: Vreemde vraag.... ja de schriften bestaan, maar ik geloof niet dat alle verhalen in alle geschriften ook daadwerkelijk gebeurd zijn.
4. Heb je ooit contact met jouw god gehad?: Moeilijk te zeggen... misschien
5. Waarom denk je dat God bestaat?: Ik denk dat er één of meer hogere wezens bestaan, omdat ik domweg niet kan geloven dat wij het hoogtepunt zijn.
6. Hoe veel invloed heeft jouw godsdienst of die van de mensen om je heen op jou?: Weinig... ik val anderen er neit mee lastig, hoewel ik wel graag discussieer over dit soort onderwerpen7. Zou je ooit in een ander/een godsdienst kunnen gaan geloven?: Ik bijna zeker van niet... maar je moet nooit iets uitsluiten
8. Zou je in een godsdienst/god kunnen geloven zonder dat ooit iemand je er over verteld heeft?: Als niemand me erover verteld heeft kan ik ook niet van het bestaan afweten toch? Hoe moet ik er dan in geloven?
9. Sinds wanneer ben je er van overtuigd dat er wel/geen God bestaat?: Zo lang als ik me kan herinneren
10. Wanneer ben je er het meest van overtuigd dat er (geen)God is:? Als ik denk aan waar wij mensen naartoe gaan.
11. Geloven de mensen om je heen in de zelfde godsdienst als jij of juist niet?: Er zit er om mij heen niet één tussen die net zo'n mafkees is als ik.
quote:Aangeboren afwijking
Op maandag 27 mei 2002 11:48 schreef Heerlijkheid het volgende:2. Sinds wanneer ben je gelovig?: Sinds mijn geboorte
Gelovig vanaf je geboorte, kom nou zeg ................
quote:Klopt, dat is net als geloven in een godsdienst.. maar ik mag mij een kind van God noemen sinds mijn geboorte, en ach, of je dat gelovig moet noemen.. das een principekwestie.
Op maandag 27 mei 2002 11:51 schreef R@b het volgende:[..]
Aangeboren afwijking
Gelovig vanaf je geboorte, kom nou zeg ................
1. Wat is je godsdienst?: RK
vanaf een jaar of 3, tijdje ervan afgevallen tussen 13-20 daarna wederom het "licht gezien"
4. Heb je ooit contact met jouw god gehad?: Ja
5. Waarom denk je dat God bestaat?: vanwege vraag 4
6. Hoe veel invloed heeft jouw godsdienst of die van de mensen om je heen op jou?: op mensen om mij heen niets, op mij een beetje
7. Zou je ooit in een ander/een godsdienst kunnen gaan geloven?: Nee
8. Zou je in een godsdienst/god kunnen geloven zonder dat ooit iemand je er over verteld heeft?: Ja hoor, zie vraag 4
9. Sinds wanneer ben je er van overtuigd dat er wel/geen God bestaat?: vanaf 20e
10. Wanneer ben je er het meest van overtuigd dat er (geen)God is:? Altijd
11. Geloven de mensen om je heen in de zelfde godsdienst als jij of juist niet?: geen idee, is redelijk prive voor mij.
quote:Dat is niet gelovig.
Op maandag 27 mei 2002 11:53 schreef Heerlijkheid het volgende:[..]
Klopt, dat is net als geloven in een godsdienst.. maar ik mag mij een kind van God noemen sinds mijn geboorte, en ach, of je dat gelovig moet noemen.. das een principekwestie.
Een kind gelooft in wat zijn ouders hem vertellen.
Als jij ongelovige ouders had gehad, of moslim ouders, dan had jij als kind in iets heel anders geloofd of in niets.
Wanneer je later zelf bewust een keuze maakt, geloof (
) ik meer in jouw geloof, dan als het er met de paplepel ingegoten is.
quote:
Op maandag 27 mei 2002 11:42 schreef dand het volgende:
Geslacht m/v
Leeftijd: 18
Opleiding: atheneum
Ben je gelovig of niet: ja
Land van herkomst: nederland
Godsdienst ouder: protestants
1. Wat is je godsdienst?: katholiek2. Sinds wanneer ben je gelovig?: hele leven
3. Geloof je in de oude schriften van je godsdienst?: nee
4. Heb je ooit contact met jouw god gehad?: nee
6. Hoe veel invloed heeft jouw godsdienst of die van de mensen om je heen op jou?: bijna nix7. Zou je ooit in een ander/een godsdienst kunnen gaan geloven?: denk het wel
8. Zou je in een godsdienst/god kunnen geloven zonder dat ooit iemand je er over verteld heeft?: nee, hoe kom je dan bij dat idee?
9. Sinds wanneer ben je er van overtuigd dat er wel/geen God bestaat?: sinds 2 jaar geleden
10. Wanneer ben je er het meest van overtuigd dat er (geen)God is:? nooit
11. Geloven de mensen om je heen in de zelfde godsdienst als jij of juist niet?: sommigen wel, sommigen niet
Het zijn voor een groot deel erg open vragen waar je uiteindelijk vrij weinig aan hebt.
Aangezien het meestal de bedoeling van een enquete is om er een overzicht/statistiek mee te creëren is het verstandig om wat strakker omlijnde vragen of zelfs voor een groot deel meerkeuze vragen te gebruiken.
Weet je genoeg???
quote:Goed, en dan noem jij het toeval wat voor ouders ik heb gekregen, maar ik noem dat leiding. Soms is gewoon nodig dingen aan te nemen van anderen. Als iedereen zijn geloof individueel zou beleven wordt belangrijkste aspect - dienen van God - achtergeschoven en wordt het een soort van persoonlijke spirituele beleving. Daar is op zich niks mis mee maar je doet het dan wel voor jezelf, en dat is niet de kern van godsdienst
Op maandag 27 mei 2002 11:56 schreef R@b het volgende:[..]
Dat is niet gelovig.
Een kind gelooft in wat zijn ouders hem vertellen.
Als jij ongelovige ouders had gehad, of moslim ouders, dan had jij als kind in iets heel anders geloofd of in niets.
Wanneer je later zelf bewust een keuze maakt, geloof (
) ik meer in jouw geloof, dan als het er met de paplepel ingegoten is.
quote:heb je gelijk in. Maar eh... what's your point?
Op maandag 27 mei 2002 11:56 schreef tommie36 het volgende:
Ik vind bidden geen contact met god hebben. Contact bestaat uit tweezijdige comminucatie. Voorbeeld als jij iemand aankijkt de je leuk vind maar die persoon kijkt niet terug, dan heb je dus geen contact.
quote:Dat was een reactie op mijn schrijven. Op er op in te gaan: eenzijdige contact kun je ook contact noemen vind. Een brief is ook een vorm van contact. Komt nog een sbij dat sommigen God voelen tijdens het bidden.
Op maandag 27 mei 2002 12:06 schreef DoctorB het volgende:[..]
heb je gelijk in. Maar eh... what's your point?
Niet van toepassing
Ik vind godsdienst één van de grootste leugens die ooit in de wereld geholpen zijn. Natuurlijk is godsdienst wel goed... het brengt ons normen en waarden bij. Dit vind ik heel goed van godsdienst, maar als die poespas er om heen vind ik egt onzin. Alles zou door God geregeld worden... dat is gewoon onzinnig. Vroeger werden er allerlei dingen aan God toegeschreven, die nu wel verklaart zijn. Zo zal het ook gaan met dingen die men nu aan God toeschrijft, ooit zal bewezen worden dat die dingen nix met God te maken hebben...
Maar goed... iedereen mag geloven wat hij wil natuurlijk... vrijheid van meningsuiting geloof ik wel in
quote:En hoe ging dat precies in z'n werk? Kan een afvallige
Op maandag 27 mei 2002 11:54 schreef DoctorB het volgende:
4. Heb je ooit contact met jouw god gehad?: Ja
Ik geloof niet in god, maar ben wel bang voor hem!
quote:
Geslacht m/v: M
Leeftijd: 19
Opleiding: Universiteit
Ben je gelovig of niet: Half
Godsdienst ouder: Pff mijn moeder heeft ergens iets katholieks meegekregen maar doet er niets mee.
1. Wat is je godsdienst?: Daar is geen naam voor.2. Sinds wanneer ben je gelovig?: Ik heb altijd wel gedacht dat er toch iets meer was tussen hemel en aarde.
3. Geloof je in de oude schriften van je godsdienst?: Er zal wel een kern van waarheid inzetten met 99% bullshit er omheen.
4. Heb je ooit contact met jouw god gehad?: Haha, nee.
5. Waarom denk je dat God bestaat?: Ik denk dat zoals wij evolueren (Darwinisme) van eencellige wezentjes tot mensen met 10 vingers en een computer een doel heeft. Het gaat wel ergens heen en wordt min of meer lichtelijk gestuurd. Door wie, wat of waarheen, geen idee.
6. Hoe veel invloed heeft jouw godsdienst of die van de mensen om je heen op jou?: Veel, ik vind mensen die een boek aannemen als waarheid bij voorbaat onredelijk en onnadenkend tot ze me het tegendeel bewijzen en "Het staat zo in de geschriften" is daarbij geen argument.7. Zou je ooit in een ander/een godsdienst kunnen gaan geloven?: Ja hoor, als Allah neerdaalt en de schutting in brand zet (persoonlijk, dus niet zijn Nederlandse helpers) zou ik toch nog een keer extra nadenken.
8. Zou je in een godsdienst/god kunnen geloven zonder dat ooit iemand je er over verteld heeft?: Dat doe ik dus al.
9. Sinds wanneer ben je er van overtuigd dat er wel/geen God bestaat?: Wederom denk ik dat ieder goed en redelijk nadenkend mens tot de conclusie kan komen dat er geen God is zoals in de boeken beschreven staat. Geen God die je beoordeelt op wat je doet, hij heeft je immers zo gemaakt, toch? Beetje flauw om jou af te rekenen op zijn fouten. Zoals een Kardinaal ooit zei "Er is wel een Hel, maar er zit niemand in", dat vind ik een mooie gedachte.
10. Wanneer ben je er het meest van overtuigd dat er (geen)God is:? Als ik al die teringzooi in wereld zie en al die fanatieke fundamentalisen een sprookjesboek zie aanhangen.
11. Geloven de mensen om je heen in de zelfde godsdienst als jij of juist niet?: Denk dat de meeste mensen die ik ken toch wel Atheist zijn.
6. Hoe veel invloed heeft jouw godsdienst of die van de mensen om je heen op jou?:
Geen, ieder doet zijn ding. Je houd er wel rekening mee als vrienden een bepaalde geloof aanhangen, maar je houd ook rekening met andere die niet gelovig zijn. Beleefdheid dus eik.
Ja, alles kan.
8. Zou je in een godsdienst/god kunnen geloven zonder dat ooit iemand je er over verteld heeft?:
Nee.
Geen idee, nooit een geloof aangehangen.
Op dagen zoals deze.
11. Geloven de mensen om je heen in de zelfde godsdienst als jij of juist niet?:
Geen godsdienst, dus, you do the math
Ik kan me er soms aan ergeren, vooral wanneer gelovigen hun normen aan anderen willen opleggen (bv. "euthanasie moet algemeen verboden worden omdat dat van mijn god/geloof niet mag")
Praktisch uitgesloten
Hoewel ik zelf nooit zou geloven, is die mogelijkheid er wel. Je kan zelf gebeurtenissen die je niet kan verklaren ook toe gaan schrijven aan iets bovennatuurlijks
Sinds m'n hele vroege jeugd.
10. Wanneer ben je er het meest van overtuigd dat er geen God is:
ten alle tijde
11. Geloven de mensen om je heen in de zelfde godsdienst als jij of juist niet:
Zijn grotendeels ongelovig net als ik, of misschien laten ze niks van hun geloof merken. Geloof is niet bepaald een hot topic in m'n vriendenkring, hoewel ook niet not-done om over te praten.
protestant
gelovig opgevoed, dus hele leven
zie het meer als een leidraad, niet als een geschiedenisboek, geloof dat het gelijkenissen zijn
in gebed ja, hij/zij zegt niets maar geeft apart gevoel
Omdat ik er anders niet meer geweest was, er gebeuren zoveel wonderlijke dingen dat toeval niet meer mogelijk is
Best veel, men weet van mijn geloof en respecteert dat, hoewel men naar mij anders is dan naar niet-gelovigen (niet op een negatieve manier, maar als zijnde: o ja hij heeft liever niet dat..., dus doen we dat niet.)
7. Zou je ooit in een ander godsdienst kunnen gaan geloven?:
Nee, ik geloof op mijn eigen manier, ik heb het idee dat dat ook afwijkt van de normen van de protestantse kerk, ik geloof heel anders dan anderen, geloof op m'n gevoel niet op wat de kerk zegt, dus de kerk maakt op zich niet zo uit, maar ik verander niet omdat ik me in de gemeenschap waar ik nu zit op m'n gemak voel
Als ik er dan via andere media over gehoord heb misschien wel
9. Sinds wanneer ben je er van overtuigd dat er wel God bestaat?:
Sinds 1991, na het overlijden van m'n oma.
10. Wanneer ben je er het meest van overtuigd dat er een God is:?
Als ik alleen ben en me eenzaam voel, ik denk dan aan het verhaal:
Een man heeft een gesprek met jezus, die naast hem loopt. De man kijkt om en ziet de voetsporen van hem en Jezus, maar op de punten dat hij het moeilijk had zag hij maar 1 paar voetsporen. Dean vraagt aan JEzus: Waarom was u er niet in de periodes dat ik het moeilijk had? Jezus antwoord daarop: In die periodes was u niet alleen maar droeg ik u.
Wisselend, ouders wel, maar op school geleoven de meesten niet of in "dat er wel iets is". Omdat ik in Brabant woon en op school zit zijn de meestenm van oorsprong katholiek, maar ze hangen hier niet meer zo sterk aan.
1. Wat is je godsdienst?: Rooms katholiek
2. Sinds wanneer ben je gelovig?: officieel sinds mn geboorte, maar ik ben actief bezig sinds een jaar
Het zal allemaal geromantiseerd zijn van toen tot nu, maar de achterliggende boodschappen van de bijbel zijn zeker kloppend.
4. Heb je ooit contact met jouw god gehad?: Ik ben van mening dat alle gelovigen dat hebben, onbewust dan wel.
5. Waarom denk je dat God bestaat?: Omdat er dingen zijn waar mensen geen vat op hebben , zoals het toeval.
6. Hoe veel invloed heeft jouw godsdienst of die van de mensen om je heen op jou?: Mensen om mij heen merken het niet aan mij, maar ik ben er elke dag wel mee bezig, lees elke dag stukje bijbel en bid savonds.
7. Zou je ooit in een ander/een godsdienst kunnen gaan geloven?: Nee
8. Zou je in een godsdienst/god kunnen geloven zonder dat ooit iemand je er over verteld heeft?: Nee
Zo zwart-wit is het niet, het is zeg maar gegroeid
Als je merkt dat als je goed doet goed ontmoet (serieus ja)
11. Geloven de mensen om je heen in de zelfde godsdienst als jij of juist niet?: Niet zo actief als ik, maar wel een beetje (zeggen ze zelf)
quote:Dit verhaaltje heb ik dus op elke begrafenis waar ik ooit geweest ben gehoord (2 oma's + 1 opa) en ik blijf 't een stuk zelfbedrog vinden van de gelovigen.
Op dinsdag 28 mei 2002 02:19 schreef henkalex het volgende:
9. Sinds wanneer ben je er van overtuigd dat er wel God bestaat?:
Sinds 1991, na het overlijden van m'n oma.10. Wanneer ben je er het meest van overtuigd dat er een God is:?
Als ik alleen ben en me eenzaam voel, ik denk dan aan het verhaal:
Een man heeft een gesprek met jezus, die naast hem loopt. De man kijkt om en ziet de voetsporen van hem en Jezus, maar op de punten dat hij het moeilijk had zag hij maar 1 paar voetsporen. Dean vraagt aan JEzus: Waarom was u er niet in de periodes dat ik het moeilijk had? Jezus antwoord daarop: In die periodes was u niet alleen maar droeg ik u.
Mijn interpretatie van het verhaal:
In de tijden dat het moelijk gaat lijkt het alsof god er niet is om je te helpen. maar eigenlijk helpt ie je nog meer dan normaal. Maar als hij je dan zo goed helpt (draagt) waarom lijkt het voor die persoon dan alsof god er niet is. m.a.w. Mensen merken niks van gods hulp in moeilijke tijden (niet zo gek want god bestaat niet), en dit verhaaltje zou een 'verklaring' moeten zijn.
Kan ik erg kort in zijn, geen.
Nee, ik geloof 100% in de wetenschap
zie vraag 8
Sinds dat ik rationeel kon denken
continu eigenlijk
De meeste mensen om mij heen hebben geen godsdienst
Ik ben katholiek opgevoed, ben naar een katholieke basisschool geweest, en moest me eens in de zoveel tijd de pleuris vervelen in een koud gebouw waarin een oude man met een jurk aan sprookjes stond te vertellen.
Ik zou in het bestaan van een god kunnen geloven als hier keihard bewijs voor is. ik zou hem niet aanbidden (integendeel)
Nee
9. Sinds wanneer ben je er van overtuigd dat er geen God bestaat?:
Sinds ik als kind ontdekte dat die man in die jurk die voorin dat grote koude gebouw stond tegen me loog. Tijdens een v/d tripjes met school naar dat gebouw werd me door de man in de jurk gewezen op een ding wat voor in de kerk hing waarin een lichtje brand, volgens de man in de jurk was het feit dat dit lichtje brande een teken dat god in dat grote koude gebouw aanwezig was. Ik heb me een tijdje lopen afvragen hoe dit apparaat werkte, totdat ik er achter kwam dat er gewoon een kaarsje in zat
. ik heb nooit meer een woord geloofd van wat die man in die jurk vertelde.
10. Wanneer ben je er het meest van overtuigd dat er geen God is:?
Altijd
Meeste mensen in m'n omgeving zijn niet gelovig.
6. Hoe veel invloed heeft jouw godsdienst of die van de mensen om je heen op jou?
Een lagere school onder the Church of England met elke ochtend een lading schreeuwende kleuters (ja, zingen). Een christelijke middelbare school waar docenten het leuk vonden 's morgens voor de les te lezen uit een vorm van fabeltjeskrant.
7. Zou je ooit in een ander/een godsdienst kunnen gaan geloven?
Als de god persoonlijk zou aanbellen zou ik hem/haar uitnodigen voor een kopje koffie en het er eens grondig over gaan hebben. Aanbidden zit er in elk geval niet in, het meeste waar op gehoopt kan worden is erkenning van zijn/haar bestaan.
8. Zou je in een godsdienst/god kunnen geloven zonder dat ooit iemand je er over verteld heeft?
Nee, en al heeft iemand het verteld dan nog niet. Vertellen is niet voldoende, ik wil de bewijzen zien.
9. Sinds wanneer ben je er van overtuigd dat er wel/geen God bestaat?
Vanaf een jaar of 5, de indoctrinatie heeft toch niet gewerkt.
10. Wanneer ben je er het meest van overtuigd dat er (geen)God is?
Ik ben er niet mee bezig, tot iemand het tegendeel aan me aantoont is het gewoon een feit van het leven, net zoals dat je zuurstof nodig hebt en dat ik bier lekker vind. Dat is 24/7 waar.
11. Geloven de mensen om je heen in de zelfde godsdienst als jij of juist niet?
Stelletje atheisten en agnosten bij elkaar hoor
zitten wel wat gelovigen tussen maar religie is geen punt van discussie ze houden het netjes privé.
6. Hoeveel invloed heeft jouw godsdienst of die van de mensen om je heen op jou?
Persoonlijk niet veel. Maar met de komst van de islam in Nederland heb ik af en toe wel nagedacht over de gevolgen van geloof. (Ben daar niet positief over te spreken)
Nee. Daar ben ik te nuchter voor.
8. Zou je in een godsdienst/god kunnen geloven zonder dat ooit iemand je er over verteld heeft?
Kan ik niks over zeggen. Ik zit niet in die situatie.
9. Sinds wanneer ben je er van overtuigd dat er wel/geen God bestaat?
Kan ik niks over zeggen, houd ik me niet mee bezig.
10. Wanneer ben je er het meest van overtuigd dat er (geen)God is?
Ik ben er niet van overtuigd dat er geen god is. Ik ben er ook niet van overtuigd dat er wel een is. Het interesseert me gewoon niks. Er van uit gaande dat god wel bestaat, als hij/zij niet van zich laat horen, waarom moet ik me dan wel met hem/haar bezig houden?
11. Geloven de mensen om je heen in de zelfde godsdienst als jij of juist niet?
Ik heb geen godsdienst.
[Dit bericht is gewijzigd door Hiawatha op 04-10-2002 22:05]
Sinds 1.5 jaar
Die zijn er niet.
Tuurlijk. Heb toch contact met mezelf
Omdat IK besta
6. Hoe veel invloed heeft jouw godsdienst of die van de mensen om je
heen op jou?:
Veel
Tuurlijk
Read and weep....
Obsolete question
Als iets me gelukt is wat ik voorheen voor onmogelijk had gehouden
Mwoah. Me nooit echt opgevallen dat mijn geloof meer aanhangers heeft dan alleen ikzelf.
Zo goed?
quote:
Geslacht m
Leeftijd: 20
Opleiding: WO Informatica
Ben je gelovig of niet: Niet religieus
Godsdienst ouder: Vader Katholiek (geen kerkganger), moeder atheïst(Antwoorden als je gelovig en ongelovig bent)
Veel in dat ik er veel over nadenk en mezelf interesseer in filosofie, en mythologie.7. Zou je ooit in een ander/een godsdienst kunnen gaan geloven?:
Alleen als god zich voor me openbaart. Weinig kans dus8. Zou je in een godsdienst/god kunnen geloven zonder dat ooit iemand je er over verteld heeft?:
Ja anders kan een godsdienst nooit ontstaan zijn9. Sinds wanneer ben je er van overtuigd dat er wel/geen God bestaat?:
Dat kun je niet zijn, echter overtuigd van het niet bestaan van de god zoals beschreven in hedendaagse of geschiedkundige religies, sinds ongeveer twee jaar.10. Wanneer ben je er het meest van overtuigd dat er (geen)God is:?
Uh 's ochtends? Als je rationeel over iets nagedacht hebt maken verschillende gemoedstoestanden niet zoveel uit.11. Geloven de mensen om je heen in de zelfde godsdienst als jij of juist niet?:
Dat is verschillend.
quote:
Op maandag 27 mei 2002 11:42 schreef dand het volgende:Geslacht m/v V
Leeftijd: 23
Opleiding: PABO in Assen
Ben je gelovig of niet: Ik geloof een hoop maar niet in god
Godsdienst ouder: Nederlands Hervormd
quote:Dit vind ik wel een leuke, als god wel vat op het toeval heeft, is het dan wel toeval?
Op vrijdag 4 oktober 2002 18:19 schreef Henkmanz het volgende:
5. Waarom denk je dat God bestaat?: Omdat er dingen zijn waar mensen geen vat op hebben , zoals het toeval.
quote:
Geslacht m/v: M
Leeftijd: 20
Opleiding: Gymnasium
Ben je gelovig of niet: Ja, niet gelovig
Godsdienst ouder: mijn moeder is protestants opgevoed
quote:Daarom is 't nog wel een leuk topic
Op vrijdag 4 oktober 2002 21:49 schreef koei het volgende:
ehm, heeft er al iemand naar de datum van dit topic gekeken? mei 2002, lijkt me toch een tijdje geleden en dus niet echt nuttig mee rom te antwoorden..
1: Het Christelijke geloof
2: Sinds 1997
3: Voor het grootste deel
4: Ja
5: Daar heb ik een heel boek voor nodig.
6: Vrij veel
7: Nee
8: Ik neem aan van niet, hoe horen zonder prediker?
9: Sinds mijn vijftiende
10: Als ik aan het schrijven ben. Als ik niets doe.
11: Op een of twee na, niet
6. Hoe veel invloed heeft jouw godsdienst of die van de mensen om je heen op jou?: Niet echt veel. Ben opgevoed zonder religie omdat mijn ouders wilden dat ik, op 18-jarige leeftijd, zelf kon beslissen over religie/spiritualiteit. Heb de Bijbel gelezen uit nieuwsgierigheid en het afgedaan als een boek met een aantal mooie verhalen, een hele zooi wreedheid en onzin, en een goede boodschap die meer mensen zouden moeten volgen.
Ik probeer andere mensen niet te 'bekeren' tot het atheïsme. Alles wat ik daarvoor terug vraag is dat ik met rust wordt gelaten. Geloof jij maar lekker in je sprookje, dan doe ik het lekker niet.
7. Zou je ooit in een ander/een godsdienst kunnen gaan geloven?: Ik denk niet dat ik ooit in iets bovennatuurlijks zou kunnen geloven zonder dat daar duidelijk bewijs voor is. Ik durf echter niets met zekerheid te zeggen.
8. Zou je in een godsdienst/god kunnen geloven zonder dat ooit iemand je er over verteld heeft?: Dat denk ik niet.
9. Sinds wanneer ben je er van overtuigd dat er wel/geen God bestaat?: Ik ben er niet van overtuigd dat er geen God/Godin is. Ik vind dat er niet genoeg bewijs is voor het bestaan van een dergelijk wezen, en dus ga ik er van uit dat Hij/Zij/Het niet bestaat. Ik zou het natuurlijk verkeerd kunnen hebben.
10. Wanneer ben je er het meest van overtuigd dat er (geen)God is:? Op dagen als 11 september 2001. Of als ik lees over de Holocaust, wereldrampen en oorlogen.
11. Geloven de mensen om je heen in de zelfde godsdienst als jij of juist niet?: Mijn familie bestaat uit 'Kerstmis christenen' en gaan volgens mij alleen omdat het traditie is (met Kerst, dus. En soms met Pasen). Ze geloven omdat ze zo zijn opgevoed en hebben er verder geen aandacht aan besteed (ik zeg niet dat álle christenen zo zijn, alleen mijn familieleden, waarvan ik de meeste toch niet kan uitstaan). De meeste van mijn vrienden zijn ook atheïst.
Heb op een christelijke basisschool gezeten en zit nu op een christelijke middelbare school (al is dat weinig merkbaar tegenwoordig
) Vroeger ging ik zo nu en dan eens mee met ons pa en ma naar de kerk, maar tegenwoordig haast nooit meer, omdat ik er niet veel nuttigs in zie en heb dat ook gewoon gezegd... Eerlijk zijn he.
quote:
Geslacht m/v M
Leeftijd: 21
Opleiding: Hoog genoeg
Ben je gelovig of niet: Sort off
Land van herkomst: NL
Godsdienst ouder:(Antwoorden als je gelovig bent)
1. Wat is je godsdienst?: Satanisme, maar da's meer een lifestyle zoals ik het zie.2. Sinds wanneer ben je gelovig?: Ik geef het sinds een paar jaar een naam, maar denk er altijd al zo over.
3. Geloof je in de oude schriften van je godsdienst?: Nee, want die zijn er niet.
4. Heb je ooit contact met jouw god gehad?: Het gaat om contact met jezelf, dusuh ja ik denk het wel.
5. Waarom denk je dat God bestaat?: Niet, tis geen godheid meer een levenswijze. Werkt voor mij prima, zodoende "geloof" ik er in.
6. Hoe veel invloed heeft jouw godsdienst of die van de mensen om je heen op jou?: Behalve dat ik soms anders denk over dingen geen.7. Zou je ooit in een ander/een godsdienst kunnen gaan geloven?: Nee dank je.
8. Zou je in een godsdienst/god kunnen geloven zonder dat ooit iemand je er over verteld heeft?: Ik heb het niet zo op god's diensten.
9. Sinds wanneer ben je er van overtuigd dat er wel/geen God bestaat?: altijd al, maar op bepaalde punten werd mijn vermoeden dat er geen god is versterkt.
11. Geloven de mensen om je heen in de zelfde godsdienst als jij of juist niet?: Ze noemen het misschien geen Satanisme, dat doe ik ook alleen nu voor het begrijpelijk voor anderen invullen van deze enquete. Maar ze denken vaak wel hetzelfde over dingen.
1. Wat is je godsdienst?: Nederlands hervormd
2. Sinds wanneer ben je gelovig?: ik ben altijd al gelovig geweest, maar sinds mijn twaalfde ofzo denk ik er ook vaak over na
3. Geloof je in de oude schriften van je godsdienst?: Ja daar geloof ik wel in alleen ik denk dat je niet alles helemaal letterlijk moet opvatten, ookal koste het me eerst wel moeite om te accepteren dat niet alles helemaal letterlijk bedoeld word
4. Heb je ooit contact met jouw god gehad?: jah als je bid heb je contact, en toen ik nog klein was heb ik ongeveer een half jaar achter elkaar gebeden of ik hem mocht horen en toen heeft ie in een droom tegen me gesproken, ik was met een vriendje aan het spelen op straat en we gingen naar zijn huis. Toen deed er iemand de deur open maar het waren zijn ouders niet, en de stem zei: wees maar niet bang, Ik ben het.
5. Waarom denk je dat God bestaat?: Ik voel echt dat hij altijd bij me is, en ik weet zeker dat wij zonder een God nooit zouden kunnen leven op deze aarde
6. Hoe veel invloed heeft jouw godsdienst of die van de mensen om je heen op jou?: Veel invloed. De laatste tijd ben ik er weer veel mee bezig en ik vind het belangrijk dat de mensen om mij heen weten waar ik in geloof. Ouders zijn ook gelovig maar zus en broertje niet
7. Zou je ooit in een ander/een godsdienst kunnen gaan geloven?: Nee ik zal altijd in dezelfde God blijven geloven maar je geloof ontwikkeld zich denk ik wel dus je kan denk ik wel andere ideeen krijgen over het geloof
8. Zou je in een godsdienst/god kunnen geloven zonder dat ooit iemand je er over verteld heeft?: Dan denk ik dat je niet echt kunt geloven. Maar ik denk dat je wel kunt 'voelen' dat er meer is
9. Sinds wanneer ben je er van overtuigd dat er wel/geen God bestaat?: altijd wist ik het wel, maar sinds groep 8 van de basisschool toen we met de klas naar Jesus Christ Super Star gingen ben ik er helemaal mee bezig gegaan. En dat terwijl ik eerst iets tegen Jesus Christ Superstar had
10. Wanneer ben je er het meest van overtuigd dat er (geen)God is: eigenlijk altijd
11. Geloven de mensen om je heen in de zelfde godsdienst als jij of juist niet?: ouders wel, sommige vrienden ook, andere vrienden en zus en broertje niet
1. Wat is je godsdienst?: Evangelies
2. Sinds wanneer ben je gelovig?: christelijk opgevoed, maar bewuste keuze 2 jaar geleden
3. Geloof je in de oude schriften van je godsdienst?: Ja zeker wel, maar door veel mensen word de bijbel uit zijn verband gerukt en wordt er vaak verkeerd gelezen.
4. Heb je ooit contact met jouw god gehad? gewoon simpel JA
5. Waarom denk je dat God bestaat? Ik denk het niet alleen maar ik weet het. je kunt het niet omschrijven. Het is het zelfde als ik jou vertel dat ik mijn raam heb dicht gedaan. Maar je weet niet waar ik woon dus je kan niet kijken. Hoe weet jij dan dat mijn raam dicht staat. Je kan het niet weten je gelooft het. Je vertrouwd me, of niet
6. Hoeveel invloed heeft jouw godsdienst of die van de mensen om je heen op jou? Veel, maar wat heeft tegenwoordig geen invloed op ons leven. kijk eens om je heen. Overal word je aandacht gevestigd op bebaalde producten.
7. Zou je ooit in een ander/een godsdienst kunnen gaan geloven? Nee
8. Zou je in een godsdienst/god kunnen geloven zonder dat ooit iemand je er over verteld heeft? JA
9. Sinds wanneer ben je er van overtuigd dat er wel/geen God bestaat?: Sins dat Hij mijn leven heeft genomen en verandert zoals Hij dat wou
10. Wanneer ben je er het meest van overtuigd dat er (geen)God is: Toen ik in Zuid-Afrika was en ik zat daar op de bank voor de TV. Komt er een klein meisje van 4/5jaar aan gerend gaat op mijn schoot zitten en begint tv tekijken ( had dit meisje nog nooit gezien ). Toen vertelde haar pleegmoeder, omdat haar echte moeder overleden was aan aids dat dit meisje ooit ook HIV heeft gehad en dat ze daar totaal van genezen was.
11. Geloven de mensen om je heen in de zelfde godsdienst als jij of juist niet?: Je zoekt geen vrienden uit die het helemaal niet met je eens zijn in je levensstijl, dus de meeste mensen die ik goed ken delen mijn passie voor God
Leeftijd:20
Opleiding: Havo 2 jaar Facilitaire Dienstverlening, nu niets meer
Ben je gelovig of niet: Ja
Godsdienst ouders: beiden protestants
1. Wat is je godsdienst?: Gereformeerd
2. Sinds wanneer ben je gelovig?: Zo lang als ik mij kan herinneren
4. Heb je ooit contact met jouw god gehad?: Als bidden hieronder valt dan ja, anders misschien...
5. Waarom denk je dat God bestaat?: OMdat ik het gevoel heb dat er iemand is die over me waakt en me bijstaat als ik het moeilijk heb.
6. Hoe veel invloed heeft jouw godsdienst of die van de mensen om je heen op jou?: Nauwelijks. Discussies voeren is wel leuk trouwens
7. Zou je ooit in een ander/een godsdienst kunnen gaan geloven?: Ik ga er niet van uit, maar je weet het nooit natuurlijk
8. Zou je in een godsdienst/god kunnen geloven zonder dat ooit iemand je er over verteld heeft?: Is dat uberhaupt mogelijk?? Misschien als je zelf een godsdienst begint ofzo maar anders lijkt het me onmogelijk. Je hoort en ziet toch dingen die met bepaalde godsdiensten te maken hebben.
9. Sinds wanneer ben je er van overtuigd dat er wel/geen God bestaat?: Zo lang als ik me kan herinneren
10. Wanneer ben je er het meest van overtuigd dat God er is:? Als je niet lekker in je vel zit en op een gegeven moment het gevoel krijgt dat je getroost wordt.
11. Geloven de mensen om je heen in de zelfde godsdienst als jij of juist niet?: Vrijwel mijn hele familie is gelovig. Mijn vrienden daarentegen zijn meest niet gelovig.
2. Sinds wanneer ben je gelovig?: vanaf geboorte
4. Heb je ooit contact met jouw god gehad?: Als je bidt hebje contact met Hem, dus dan ja.
5. Waarom denk je dat God bestaat?: Ten eerste wordt jemet iets opgevoed. Ik denk dat het best moeilijk zal zijn voor mensen die niet gelovig zijn te realiseren dat er WEL wat is...simpelweg omdat ze er niet mee zijn opgevoed. Ten tweede weet ik het zeker. Een aantal mensen in mijn omgeving hebben Hem gezien, en ik heb Zijn nabijheid gevoeld.
6. Hoe veel invloed heeft jouw godsdienst of die van de mensen om je heen op jou?: mensen om me heen weinig. Zij geloven wat zij geloven, ik geloof wat ik geloof.
7. Zou je ooit in een ander/een godsdienst kunnen gaan geloven?: Denk het niet.
8. Zou je in een godsdienst/god kunnen geloven zonder dat ooit iemand je er over verteld heeft?: Moeilijk. Je zult jezelf er natuurlijk eerst wat in moeten verdiepen zodat je weet wat het inhoudt!
9. Sinds wanneer ben je er van overtuigd dat er wel/geen God bestaat?: Beetje persoonlijke vraag.
10. Wanneer ben je er het meest van overtuigd dat God er is:Toen mn opa op zn sterfbed lag.
11. Geloven de mensen om je heen in de zelfde godsdienst als jij of juist niet?: De meeste wel ja.
quote:Je kunt de pot op met je nieuwe geloof egoisme. Ik denk dat jij bemettelijk bent in plaats van de islam.
Op maandag 27 mei 2002 11:48 schreef rapedraper het volgende:
Ik geloof in Het nieuwe geloofIk zal het zoiets noemen als "Het Egoïsme".
Uitgangspunt van dit heerlijke geloof is natuurlijk dat je er een heleboel rechten door krijgt, zo zal mijn bijbel het dragen van piercings en tattoo´s bij mannen en minirokjes voor de vrouwen verplichten.
Hiernaast zal de islam als een maatschappelijke en natuurlijk besmettelijke ziekte worden gezien. Dus eindelijk kan ik, met al mijn volgelingen, in het openbaar die maffe moslims eens de waarheid zeggen, alles religieus onderbouwt natuurlijk.
Verder ga ik een paar coole kerken in wat Arabische landen neerzetten, die al om een uur of vier 's ochtends de klokken zullen luiden en is vrijdag een rustdag. Als laatste heb ik natuurlijk ook recht op het heilige land, de Gazastrook en Jeruzalem.
Nu alleen nog een god hebben, wat dachten jullie van Roodkapje? Die is, evenals al die andere goden, dan ook gebaseerd op een eeuwenoud sprookje.
quote:Jullie kunnen in het vervolg ook *alle* overbodige en onzinnige topics naar WFT schoppen. Niemand ziet het verschil.
Op woensdag 9 oktober 2002 01:35 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ik stuur deze naar WFT. Topic is oud en derhalve niet meer handig voor topicopener. puntloos moet zelf maar kijken of ie het open wil laten, of dat het 10voudig dubbel is.
quote:Je moet je voor Katrien Duck bestemde bij- en onderschrift even verwijderen.
Op zaterdag 19 oktober 2002 19:49 schreef Koekepan het volgende:[..]
Jullie kunnen in het vervolg ook *alle* overbodige en onzinnige topics naar WFT schoppen. Niemand ziet het verschil.
quote:Christelijk (Evangelisch)
quote:Ik ben er mee opgevoed, maar de keuze heb ik zelf gemaakt toen ik 15 was, maar sinds mijn 19de ben ik er eigenlijk echt mee bezig.
quote:Het Oude Testament lees ik altijd met de correcties van het Nieuwe Testament erbij. Vooral de wetten uit het OT zijn tegenwoordig niet meer van toepassing
quote:Ja
quote:Dat er een god is is niet meer dan duidelijk. Wij mensen hebben allemaal een godsbesef, en dat is ook datgene waar de economie op gebaseerd is. Iedereen wil iets of iemand hebben om te aanbidden, en dat gebeurt dan ook in grote mate. We 'aanbidden' onze nieuwe auto, we 'aanbidden' celebrity's, enzovoorts. En daarbij komt dat de Bijbel vaak zo direct antwoord kan geven op je eigen omgeving, dat het wel geschreven moet zijn door de schepper van deze aarde. Als we alles zouden doen wat in de Bijbel staat (en dus niet de interpretaties die er de afgelopen eeuwen aan gegeven zouden zijn), dan zou iedereen in vrede kunnen leven.
quote:Nederland is een land met Christelijke grondslag, dus je zou kunnen zeggen dat het erg veel invloed heeft op deze maatschappij. Helaas zijn veel van deze dingen misinterpretaties van de Bijbel geweest.
ps Op het moment ben ik me in de 'christianarchy' bewegingen aan het verdiepen. Ik hoop hierover een keer een artikel op dit forum te plaatsen
quote:Nee. Niet dat ik kortzichtig ben (ik heb gewoon geen tijd om me in andere godsdiensten te verdiepen), maar toch. Ik denk dat alle levensovertuigingen waarheden bevatten. Waarheden die de Bijbel ook heeft, maar die tot nog toe onopgemerkt of verkeerd geinterpreteerd zijn geweest. Ik ga me in de toekomst zeker verdiepen in andere levensovertuigingen, omdat ik het kortzichtig vind om alles vanuit het perspectief van het huidige christendom te bekijken.
quote:Als in : Stel, je groeit op in een 100% atheistisch land en je gaat aan het filosoferen omdat je voelt dat er wel iets meer moet zijn dan het zichtbare?
quote:Geen specifiek moment in mijn leven denk ik. Het is iig niet zo geweest dat ik het zeker wist op het moment dat ik Hem met mijn ogen zag werken
quote:Op het moment dat ik op TV kinderen zie spelen tussen oorlogsruines. Dan pas besef ik echt dat God bestaat, dat er tussen die haat nog een sprankje liefde bestaat. Dat God zich nooit helemaal van een volk afzondert. Dat mensen geboren worden als liefhebbende wezens. God schiep de mens naar Zijn beeld, en God is liefde. Een kind is nog niet vervuild door deze wereld waar haat, nijd en jaloezie aan de orde van de dag zijn.
quote:De meeste vrienden die ik heb zijn christen. Niet omdat ik krampachtig in het christenwereldje zit ofzo (je kunt zelfs gerust stellen dat ik er en afkeer van heb), en verder weet ik van veel mensen niet of ze christen zijn of niet. En veel mensen weten het ook niet van mij. En daar voel ik me soms best schuldig over....
* MonoSynth denkt aan het moment dat hij in 1999 op het Flevo Totaal Festival rondliep en stomverbaasd een al even stomverbaasde klasgenoot tegenkwam
quote:
Dat er een god is is niet meer dan duidelijk. Wij mensen hebben allemaal een godsbesef
x-miljoen moslims: wij hebben gelijk, enige ware geloof
x-miljoen christenen: " " " "
etc. etc. ![]()
Tis maar net wat je van anderen hoort. Als je niet door iemand anders (ouders, dominee) 'overtuigd' wordt, is het allemaal zo willekeurig... God is door mensen gecreërd om 'onverklaarbare' dingen te verklaren. Punt.
quote:Dat is onzin, er zijn genoeg mensen die gaan geloven puur uit eigen ervaringen, zonder dat ze overtuigd worden door derden.
Op maandag 11 november 2002 13:53 schreef habermas het volgende:
Tis maar net wat je van anderen hoort. Als je niet door iemand anders (ouders, dominee) 'overtuigd' wordt, is het allemaal zo willekeurig... God is door mensen gecreërd om 'onverklaarbare' dingen te verklaren. Punt.
Zonder de mens geen god.
Oorspronkelijk protestant, nu weet ik niet onder welke noemer mijn overtuiging valt...
sinds me 15e
Ja. Maar wel een kanttekening. De Bijbel was tot voor kort een prachtig sprookjesboek, totdat Hans Stolp mij leerde te lezen, oftewel de Bijbel werd ineens een stuk leuker en interessanter. Maar er zijn meerdere boeken.
Ik zie God niet als persoon... dus met de persoon God niet. Ik heb wel God mogen voelen op het moment dat ik onvoorwaardelijk iemand heb mogen/kunnen helpen...
God zie ik als de Eerste Oorzaak. Alle andere Goden zijn daar gevolg van inclusief Chirstus. (lees genesis...)
Steeds meer, je merkt dat er meer mensen eenzelfde visie hebben als jezelf
Hoeft niet, alle wereld religies zijn gebaseerd op een het zelfde, maar door overleveringen en interpretaties verschillend uitgelegd.
Ja. Op het moment dat de vraag rijst, wat is het doel van mijn leven, en je gaat met je hart zoeken in je zelf, merk je dat er meer is dan alleen dit materialistisch wereldje. Daar word jouw geloof bevestigd.
Sinds mijn 15e
Op het moment dat ik onvoorwaardelijk iemand heb mogen/kunnen helpen...
Veel mensen om mij heen hebben een zelfde visie. Diverse mensen hebben mij een duwtje gegeven om tot mijn eigen visie te komen.
Hoewel ik soms twijfel of ie wel echt bestaat... en ik mezelf niet vreselijk voor de gek houd..
Katholiek
Sinds ik uit de wieg kom.
JA
Indirect
Omdat er leven is, omdat er zaken zijn voor mij die niet anders te verklaren zijn dan door het godswonder.
Aanzienlijk.
Nee
Kan ik niet over oordelen
Sinds kort.
Als hij me hoort in mijn gebeden.
11. Geloven de mensen om je heen in de zelfde godsdienst als jij of juist niet?: JA, Hier in het dorp zijn veel gelovigen. De kerk zit altijd voor driekwart of meer vol, om nog maar niet over de hoge feesten te spreken.
Ik heb geen godsdienst. Overige godsdiensten hebben geen invloed op mij.
7. Zou je ooit in een een godsdienst kunnen gaan geloven?:
Nee. Godsdienst is een achterhaald princiepe van massa controle.
Nee. Wat je niet weet kan je niet in geloven / begrijpen.
9. Sinds wanneer ben je er van overtuigd dat er geen God bestaat?:
Sinds ik de eerste godsdienstelijke verhalen gehoord heb. Sindsdien is dit alleen maar versterkt.
10. Wanneer ben je er het meest van overtuigd dat er geen God is:?
Zie vraag 9. Uitspraken zoals: Het is Gods wil...
Ik woon in een kleine gemeente waar het merendeel in hetzelfde geloof geloven (voor zover er mensen zijn die een godsdienst hebben).
Klakkeloos aannemen
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |