abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 15 oktober 2010 @ 22:04:13 #1
24329 KNAK
ff w88,......
pi_87588921
een beetje de voorloper op Counter Strike e.d.

Millitairtje spelen:

Men neme een nep pistool (of de paupers toendertijd zonder materiaal een beetje rechte tak) en minimaal 4 andere teamplayers, ergens in een weiland (wat toendertijd gifgrond bleek te zijn geweest :') ) en dan als een debiel denken dat je in een echte levensgevaarlijke situatie zit en de tegenstander moet uitschakelen dmv kruipen, rennen,jezelf verbergen op vele manieren en nog meer van die tactische onzin.

Als je dan een tegenstander in het "vizier" had, je muil opentrekken en het geluid van een automatisch wapen nadoen:

TS " EHEHEHEHEHEHEHEHEHEHEHEHEHEHHEHEHEHEEH"

Vijand (buurjongetje) : " TEDETEDETEDETDEDETEDE"

TS: "Jij bent dood!!!!!!" - Ik schoot jou eerst

blablaha.....

Gouwe tijd!

Ander voorbeeld:

Blaaspijp oorlog

Men neemt wederom een groepje mensen, zelfde principe alleen wat anders en gevaarlijker

- rennen achter elkaar aan met een stuk pvc in je muil,...wat als je valt? TS zijn gehemelte heeft enkele keren opengelegen.

- witte spatbesjes, niet erg gezond, dat sap, ook als je geraakt werd, oogpijn. Wel mooi effect als je iemand raakte.

Pijltjes maken, verotte mondhoeken door het likken, kan er zo weer kippevel van krijgen, dat ruwe papier. Met name de Veronica gids.

Genoeg voor nu, tot slot toch blij dat mn jeugd vroegah was, en niet nu, in het digitale tijdperkt.
Mai pben rai~!
  vrijdag 15 oktober 2010 @ 22:08:30 #2
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_87589188
Bij ons was er zo'n figuur die het in zijn hoofd had gehaald om pijltjes te voorzien van naalden...
Tof joh in je rubber bootje in de sloot... :')
pi_87589243
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2010 22:08 schreef Snakey het volgende:
Het erwtenpijpje zodat je droge erwten kan (blazen) schieten.
Ja, of met pvc en wat hout een dikke luchtdruk gun maken om halve eikels mee weg te schieten. Dat was epic.
  vrijdag 15 oktober 2010 @ 22:11:58 #5
24329 KNAK
ff w88,......
pi_87589274
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2010 22:08 schreef Snakey het volgende:
Het erwtenpijpje zodat je droge erwten kan (blazen) schieten.
:o

In de Bart Smit staan met mijn marokkaans vriendje, beide 12 jaar oud, loeren op een zakje ballonnetjes waar we die erwtenschieters mee wilde maken en die we wilde pikken omdat we geen geld hadden. :')

uhh

Maar erwtenschieters waren pijnlijk, die schoten we op voorbij rijdende tams e.d.
Mai pben rai~!
pi_87589292
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2010 22:10 schreef Dementor het volgende:
Bij ons was er zo'n figuur die het in zijn hoofd had gehaald om pijltjes te voorzien van naalden...
Tof joh in je rubber bootje in de sloot... :')

Daar kwamen mijn broeder & ik ook achter, dat het wel effectief was als je de voorkant van die pijltjes eraf knipte en dan een spijkertje erin dropte via de achterkant!
pi_87589373
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2010 22:12 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Daar kwamen mijn broeder & ik ook achter, dat het wel effectief was als je de voorkant van die pijltjes eraf knipte en dan een spijkertje erin dropte via de achterkant!
Kaarsvet om de naald/spijker op z'n plek te houden...
  vrijdag 15 oktober 2010 @ 22:22:39 #8
256575 Joe-Momma
same planet different world
pi_87589741
Dat deden wij(ik en m'n maten) vroeger ook.
Op een warme zomerdag kwamen we weer op het idee oorlogie te spelen.
Blaaspijpen erbij een paar oude tijdschriften voor pijltjes te draaien en die dag onze geheime stash met donderslagen. (Rotjes) die we nog overhadden van het O&N gebeuren.

En wij trots naar het 'hoge' riet.

Rennen duiken kruipen en een hoop actie.

Schieten met de blaaspijpen en rotjes als handgranaten. We hadden en zwaar naar onze zin.

Tot dat...............

Er 1 zei: gasten ik zie rook!!!!

Wij van WAAR???

Hij vab DAAR!!!

GVD!!!

Dat halve riet veld stond in de fik. :D

Door het vuurwerk en de droogte van de zomer.

En weg waren we.

Ik mijzelf herinneren heeuuul vroeg thuis te zijn die dag en dat m'n ma zei: wat doe je hier jonge!! Ga LEKKER BUITEN spelen.

Neh zei ik. Iedereen is binnen. :P
  vrijdag 15 oktober 2010 @ 22:24:34 #9
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_87589832
Sommigen hebben er hun beroep van gemaakt.
pi_87590500
Wij schoten altijd de pijltjes bij alle openstaande ramen naar binnen, zelfs die wat op een kiertje stonden 4 hoog.
  vrijdag 15 oktober 2010 @ 22:59:51 #11
256575 Joe-Momma
same planet different world
pi_87591100
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2010 22:41 schreef Monco10 het volgende:
Wij schoten altijd de pijltjes bij alle openstaande ramen naar binnen, zelfs die wat op een kiertje stonden 4 hoog.
Dat is ook zoiets.

Ik en m'n neef die bij mij bleef pitten die dag zaten lekker binnen totdat ineens de buur jochies en meissies bij MIJ naar binnen gingen schieten.
Verdomme dacht ik dat zal mij niet gebeuren ik ben de tiran in deze buurt.

Dus wij terug schieten, maar ik en m'n neef waren maar met ons 2en en die rotkids (waren zelf ook kinderen) die waren met een hele groep. :(

Dus we dachten wacht maar we pakken ze wel.

Doosje spelden van m'n ma erbij en pijltjes draaien met naalden erin. (Gestoord eigenlijk)

En schieten met die pijlen ze bleven gewoon in de schutting hangen die dingen. _O-

Tot dat er 1 pijl via de grond zo in de enkel van een buurmeisje kwam en die hinkelend en schreeuwend naar haar huis toe rende.

OH OH dachten wij.

Snel het raam dicht en stiekem achter het gordijn gluren wat er gebeurde.

Ding dong. De deurbel. FUUUUUUUUUUUUUCK dachten we een boze vader!!!!!

Ding dong weer de bel. Shiiiiiiiit rot op dachten we.

Wij kijken uit het raam staat daar een hele kluit kids en een politie agent met zijn motor.

:'(

Gelukkig kregen we alleen een waarschuwing en moesten we onze blaaspijp inleveren. *O*

De goeie ouwe tijd man!! Zou het zo allemaal weer over willen doen.
pi_87591134
een kankerkut had een keer met zo'n pvc-blaaspijp een achterruit van een auto kapotgeschoten met een rozenbottel. _O-
pi_87591181
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2010 22:59 schreef Joe-Momma het volgende:

[..]

Dat is ook zoiets.

Ik en m'n neef die bij mij bleef pitten die dag zaten lekker binnen totdat ineens de buur jochies en meissies bij MIJ naar binnen gingen schieten.
Verdomme dacht ik dat zal mij niet gebeuren ik ben de tiran in deze buurt.

Dus wij terug schieten, maar ik en m'n neef waren maar met ons 2en en die rotkids (waren zelf ook kinderen) die waren met een hele groep. :(

Dus we dachten wacht maar we pakken ze wel.

Doosje spelden van m'n ma erbij en pijltjes draaien met naalden erin. (Gestoord eigenlijk)

En schieten met die pijlen ze bleven gewoon in de schutting hangen die dingen. _O-

Tot dat er 1 pijl via de grond zo in de enkel van een buurmeisje kwam en die hinkelend en schreeuwend naar haar huis toe rende.

OH OH dachten wij.

Snel het raam dicht en stiekem achter het gordijn gluren wat er gebeurde.

Ding dong. De deurbel. FUUUUUUUUUUUUUCK dachten we een boze vader!!!!!

Ding dong weer de bel. Shiiiiiiiit rot op dachten we.

Wij kijken uit het raam staat daar een hele kluit kids en een politie agent met zijn motor.

:'(

Gelukkig kregen we alleen een waarschuwing en moesten we onze blaaspijp inleveren. *O*

De goeie ouwe tijd man!! Zou het zo allemaal weer over willen doen.
lol... eigen schuld van die kutkinderen.
pi_87591239
Hehe, ik kan me herinneren dat 2 gasten die bij ons in de straat ruzie hadden met gehakt (ballen) uit het raam naar elkaar gooiden. Daarna gingen de auto's van hun pa eraan met modderklonten, in plaats van elkaar te bestoken.
pi_87591303
We moesten toen eerst een half uur wachten omdat een gast zijn 'camouflage jack' van huis moest halen anders konden we hem gewoon zien.
pi_87593290
Met PVC pijpen altijd dikke guns maken, met 12 vizieren ofzo, en van te voren een linnen-tas vol met blaaspijltjes voordraaien, en dan door het dorp heen lopen 8-) En natuurlijk met je klappertjespistool schieten. En dan niet zo'n klappertjespistool met van die papieren klappertjes (die waren voor sukkels) maar met 8 of 12 van die patroontjes, die je in zo'n revolver moest duwen ^O^
Verder hadden we ook een keer een oude kantoorkoffer gekregen van een vader van een vriendje, daar hadden we dan boterhamzakjes met meel in gedaan "want dat doen ze in de film ook" :D
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos
pi_87666615
Oorlog spelen met romeinse kaarsen.
mamma die kwaad werd omdat er weer brandgaten zaten in de kleren :@
"Dubbelop alsof ik een quote citeer"
pi_87678196
Wij gingen altijd oorlogje spelen in de griend. Rond O&N met babypijltjes als mortieren en astronauten als handgranaten. :D Thuis van hout en pvc-pijp hele geweren maken. Goeie ouwe tijd.
pi_87678739
Dit topic roept oude herinneringen die ver ver verborgen waren op.

Even afstoffen hoor.
  maandag 18 oktober 2010 @ 17:16:00 #20
52871 Blight
Supersized.
pi_87678976
Mooi topic ja. Vroeger in het duin, achter het huis van mijn oma. Oorlogje spelen, door het helmgras kruipen, stiekem oude bunkers verkennen. En je dan écht moeten verstoppen als er weer een boswachter of opzichter langs kwam omdat je daar heul niet mocht komen.
I'd like the whole fucking world supersized. Can I have a supersize death, with a coke?
pi_87679225
Ik heb thuis een filmpje waarbij mijn opa de tuin (Ze hadden toen een reusachtigste grote tuin, met een heel groot grasveld) aan het maaien is. Me neefjes en nichtjes ik en me broer marcheren zo achter me opa aan... met mij als jongste en fanatiekste vooraan :')
pi_87680102
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 17:22 schreef Dale. het volgende:
Ik heb thuis een filmpje waarbij mijn opa de tuin (Ze hadden toen een reusachtigste grote tuin, met een heel groot grasveld) aan het maaien is. Me neefjes en nichtjes ik en me broer marcheren zo achter me opa aan... met mij als jongste en fanatiekste vooraan :')
klinkt nogal triest eerlijk gezegd :)
  maandag 18 oktober 2010 @ 18:15:36 #23
160953 Ezechielk
Ezechiel 25:17
pi_87681229
Herkenbaar topic. Inderdaad ook epische battles gehad met de pvc blaaspijp. Zowel met witte besjes als en pijltjes. Op een gegeven moment echt honderden van die pijltjes lopen draaien, omdat ik geen zin had om elke keer pijltjes te moeten maken. En de voorkant 'rolde' ik altijd dicht met plakband, zodat ze niet opensprongen in je blaaspijp, en natuurlijk dat je ze meerdere keren kon gebruiken.

Later werden deze battles uitgevoerd met (in Nederland) illegale balletjespistolen, en de bekende gele balletjes. Wel met zonnebril als bescherming voor de ogen, zo verstandig waren we dan ook wel weer.
There is no better way of exercising the imagination than the study of law.
No poet ever interpreted nature as freely as a lawyer interprets truth.
Jean Giraudoux, "Tiger at the Gates"
pi_87682138
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 17:43 schreef Ethnikos het volgende:

[..]

klinkt nogal triest eerlijk gezegd :)
Ach ja ik heb een fijne jeugd gehad, jij vast niet zo te horen, jammer voor je heb het met je te doen :) en fyi toen was ik 3-4 jaar ofzo en me neefjes en nichtjes 4-6
pi_87683108
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 18:41 schreef Dale. het volgende:

[..]

Ach ja ik heb een fijne jeugd gehad, jij vast niet zo te horen, jammer voor je heb het met je te doen :) en fyi toen was ik 3-4 jaar ofzo en me neefjes en nichtjes 4-6
sukkel :')
pi_87684143
Dat deed ik ook altijd, of met een buis/wc rol en een ballon een proppenschieter maken.
pi_87687990
In de klas kleffe propjes papier wegschieten door een lege pen. Zodra de leraar zich naar het bord omdraaide haalde iedereen zijn blaaspijp tevoorschijn om elkaar een propje in de ogen te schieten. Spijtig ook voor degenen die neutraal wilden blijven (altijd meisjes), die doorgaans als dekking dienden en regelmatig de volle laag kregen.
pi_87688662
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 19:03 schreef Ethnikos het volgende:

[..]

sukkel :')
Wat je zegt ben jezelf!
pi_87688900
herkenbaar :) en dan een paar kleine stukjes pvc zagen en er op vast tapen zodat je een 'scope' had enzo :') hier in de schuur hangt ergens in een bovenhoek nog een papieren pijltje die ik erin geschoten heb geloof ik :)
pi_87830207
Soldaatje spelen, altijd vet. Alleen altijd kinderen die zeiden dat ze als eerste schoten.
I think universal harmony is a pipedream and it may be more productive to focus on more modest goals, like a ban on yodeling.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog vrijdag 29 oktober 2010 @ 00:43:37 #31
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_88091159
Wij hadden tegenover het huis een braak liggend stuk grond met hopen grond erop, ideaal :D
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_88133142
Episch dit :D

Wij hadden in de zomer vaak van die periodes dat iets "in" was.
Vaak begon het met pijltjes schieten. Dan lag de hele buurt vol met papiersnippers van de tvgidsen die we het hele jaar spaarden. Geen enkel open raam was veilig en complete veldslagen werden nagespeeld in de speeltuin voor mijn huis. De buren waren er nooit blij mee maar zeuren deden ze ook niet anders hadden ze het huis vol pijltjes :') Bij het draaien van de pijltjes vouwden we voor het likken de punt een stukje dubbel zodat we een botte punt hadden en die klapten altijd mooi op ramen en voertuigen. Soms klapten ze zo hard dat autoalarmen er van af gingen. Dan was het helemaal feest in de buurt :D

Later in het jaar als er mais op het veld stond gingen we bij de dijk maiskolven jatten. Er werden complete doolhoven aangelegd door het mais om bij de beste kolven te komen. Dit is een tijd goed gegaan totdat de boer een keer achter ons aan kwam met een schot hagel :')
Als we dan eindelijk het beste mais hadden en veilig thuis kwamen dan maakten we met een leeg plakbandrolletje, ducktape en een balon een proppenschieter en schoten we overal dat mais op. De glazenwasser kwam vaak langs in die periode :D

Rond oud en nieuw natuurlijk oorlogje spelen met romijnse kaarsen, astronauten en babypijltjes. Jammer genoeg duurde dit maar hooguit 2/3 dagen omdat oom agent goed aanwezig was in onze buurt en iedereen bang voor hem was :')
Snel ¤450,- verdienen? Dat is echt fantastisch!
  woensdag 3 november 2010 @ 09:32:48 #33
167837 remmertjuh
One of us is going down
pi_88277772
Ik had zoeen plastic ak47, en als je dan de hendel voor het doorladen naar achter trok, en vervolgens de trekker overhaalde, maakte ie zogenaamd het geluid van een machinegeweer :D :D :D :D
  woensdag 3 november 2010 @ 10:33:30 #34
24329 KNAK
ff w88,......
pi_88279166
Of met de super soaker, water met Jif mengen zodat je je echt "gewond" voelde als je geraakt werd....
Mai pben rai~!
  woensdag 3 november 2010 @ 10:39:00 #35
310327 L-ascorbinezuur
Procrastination Guru.
pi_88279310
Pauper Paintball:

Allemaal een oud wit T-shirt aan en een PVC-buis als wapen.
Vervolgens bolletjes maken van gekleurd crêpe-papier, als Crêpepapier nat wordt lopen de kleurstoffen gemakkelijk uit het papier.

Nu kan de oorlog beginnen.
Profit. :7
Hey, learn to take a compliment.
[i]Thanks. [/i]
  Moderator / Redactie FP donderdag 4 november 2010 @ 13:15:13 #36
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_88323606
Oorlogje spelen _O_

Ik had altijd gewoon een pistool ipv een machinegeweer, want de leiders hadden dat ook in tv-series :P
[b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
pi_88710402
Ja, dat was lachen, we hadden toen van die balletjes pistooltjes niet die van de kermis maar die illegalen zo'n één die uit Frankrijk komt. We kwamen hieraan omdat dat vriendje een oudere broer had. Dus gingen we met een groep van ongeveer 6 man door de stad heen rennen en op elkaar schieten en verstopten ons in portieken van flats door aan te bellen was echt lachen.
pi_88719672
Over gevaarlijk gesproken
Ik maakte een pijl en boog waarbij de pijl bestond uit een zinken buis van een oude televisiemast die van het dak gewaaid was.
Ik schoot vanaf 30 meter m'n vader van z'n fiets af. :{ Inclusief bloedende hoofdwond. :@
Wie dit leest is gek
  Moderator maandag 15 november 2010 @ 15:14:49 #39
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_88739504
quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2010 22:32 schreef Nieuwschierig het volgende:
Over gevaarlijk gesproken
Ik maakte een pijl en boog waarbij de pijl bestond uit een zinken buis van een oude televisiemast die van het dak gewaaid was.
Ik schoot vanaf 30 meter m'n vader van z'n fiets af. :{ Inclusief bloedende hoofdwond. :@
Maar natuurlijk, een zinken buis die jij met een home made boog 30 meter laat vliegen en je vader van zn fiets af schiet :P
Breitling - Instruments for Professionals
pi_88740188
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 15:14 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Maar natuurlijk, een zinken buis die jij met een home made boog 30 meter laat vliegen en je vader van zn fiets af schiet :P
Uhm..misschien begrijp ik je verkeerd maar wat wil je hiermee zeggen?
Het was geen duimse pijp ofzo, maar de spijltjes van de antenne sprieten, 10mm doorsnee en hooguit 1mm wanddikte

Wie dit leest is gek
pi_132511507
ik speel het nog steeds soms
hoi ik ben henky ik ben 2 jaar oud en ik ben henky
pi_132919486
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2010 13:15 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
Oorlogje spelen _O_

Ik had altijd gewoon een pistool ipv een machinegeweer, want de leiders hadden dat ook in tv-series :P
Ik had zo'n plastic Colt 1911.. in het fel oranje 8-)
Kon je van die plastic pijltjes inschuiven die aan deuren en ramen bleven plakken als je de voorkant nat had gelikt. :')
pi_132994864
Was altijd goed bewapend.

Had een zwart pistool wat erg stoer was, leek nog een beetje realistish ook al was het duidelijk plastic en wat te smal voor een echt pistool. Ik had ook nog een blauw pistool, een blauwe uzi met geluid en een machinegeweer met geluid die helaas kapot ging. Had in groep 8 nog een nieuwe gekocht die veel mooier was en compleet groen, maar die had ik vrij weinig gebruikt.
Heb ook nog een tijdje een plastic vlindermes gehad, beetje commando actie.
Had het overigens niet allemaal altijd bij, vaak een pistool, mes en geweer.

Was toch handig om een back up wapen te hebben als ze je gevangen namen. Alleen hadden ze het wel eens door en checkten ze mijn broekzakken. Geloof wel dat ik een keer een pistool onder mijn pet had verstopt.

Oh, en ik had ook een camouflage broek, jasje en een legerpet!
Durf kritiek te geven en te discusseren, maar doe het altijd met respect.
pi_132994956
ik deed het ook wel en ben een vrouw. ik was eerder een tomboy of hoe noemt dat ook alweer?
Werewolf
  vrijdag 8 november 2013 @ 11:03:35 #45
54310 Keano
PSV / Celtic
pi_133036610
Zo;n buisje wat groter was dan een PVC en dan een ballon er in plakken en erwten knallen :o
"These four walls saw the rise and fall and your midnight getaway"
  dinsdag 3 december 2013 @ 18:51:35 #46
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_133883622
Ik was Bazooka-schutter ^O^
Oud fietsframe, in de zadelbuis paste precies zo n ronde batterij.
Frame schouderen, vriendje liet een astronaut in de buis glijden met die batterij er achteraan.
Ongelooflijk wat een impact dat ding had, schoot dwars door een houten schutting heen ...
pi_134036123
quote:
6s.gif Op vrijdag 15 oktober 2010 22:04 schreef KNAK het volgende:

Pijltjes maken, verotte mondhoeken door het likken, kan er zo weer kippevel van krijgen, dat ruwe papier. Met name de Veronica gids.
Nee man, de Wehkamp Catalogus!

quote:
Genoeg voor nu, tot slot toch blij dat mn jeugd vroegah was, en niet nu, in het digitale tijdperkt.
Eens. (al zat ik in de jaren 80 ook al achter de Atari en de C64. Maar vlotje bouwen (en in de sloot vallen), buiten spelen, boomhut maken, voetballen etc was toch wel 80% van de speeltijd)
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
  zondag 8 december 2013 @ 21:53:20 #48
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_134063367
Oorlogje spelen was leuk ja.

Wij maakte in het bos (lees groenstrook tussen twee wijken) zelfs een heel loopgravenstelsel. Met als doel oorlogje te spelen. Uiteindelijk waren we meer bezig met graven dan met oorlogje spelen. Maar veel plezier aan gehad.
pi_134066231
plakband rolletje met ballon eraan met erwtjes en elke dag dezelfde gozer zn huis uit lokken :')
pi_134075788
quote:
7s.gif Op zondag 8 december 2013 00:19 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

Nee man, de Wehkamp Catalogus!
Hier spreekt een kenner. De Wehkamp catalogus was idd ideaal.

Wij hebben ons echt geweldig vermaakt in de tijd. Een van de buurjongens had een vader die fourier was bij de kazerne in Oirschot, en die hadden thuis een hele lading afgekeurde helmen, veldflessen en koppels liggen. Liepen wij rond in het spul, terwijl het 10 maten te groot was.

De tijd dat er besjes aan de bomen en struiken groeide was ideaal, hoefde je niet zelf pijltjes te draaien. En het is toch wel een keer of twee voorgekomen dat er iemand een pijl in z'n oog kreeg. Zie het nog voor me, een pijl precies tussen het ooglid en het oog in. En die jongen maar blèren.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')