quote:Goed afbakenen dus. Dat vind ik altijd wel moeilijk want meestal is er veel meer interessant dan binnen de afbakening valt.
quote:Ze hebben het in de UB zag ik, ik ga hem lenen.Boek wat ik zelf voor olie heb is Oil 101 van Downey. Richt zich op het geheel olie gebeuren (van exploratie tot verkoop) maar als je die in de bieb ofzo kunt krijgen is het een aanrader. Al met als slechts iets van 40-50 pagina's over de markten, wel interessant overigens.
quote:Ik denk dat ik mij op olie ga richten omdat de haven van Rotterdam op dat gebied zeer belangrijk is voor Europa, het is ongeveer de enige haven die voor grote olietankers bereikbaar is in West-Europa. Interessant was ook dat er op een gegeven moment tientallen olietankers voor anker lagen (tijdens de 'crisis') bij Hoek van Holland, wachtend op een gunstige olieprijs. Maar misschien is ander bulkgoed ook wel interessant, ik ben mij nog aan het oriënteren dus het kan nog veranderen.Een plek waar héél veel (wel Amerikaanse) energie info kan vinden is http://www.eia.doe.gov/ kun je historische prijzen/productie van heel veel zaken opzoeken (crude, raffinage, shipping e.d.)
En de Baltic Exchange voor een idee van verschepingskosten. Zoeken op "Baltic Dry Index" kan ook
Ik denk dat je er slim aan doet om je te beperken tot 1 grondstof
quote:JIj had toch ook toegang tot BB? Volgens mij moeten daar ook specifieke tickers op zijn die details geven over de olietankers. Waar ze zijn, waar ze vandaan komen, welke richting ze hebben, hoe vol ze geladen zijn, van wie ze zijn, naar welke haven ze gaan, etc. Dinsdag heb ik toevallig een seminar hier over. In hoeverre olie prijs veranderingen invloed hebben op de route van olie tankers en of je dat ook geografisch in hun route's kunt aflezen. Dat ze na scherpe dalingen bijv. naar een andere haven trekken etc.Op zaterdag 23 oktober 2010 21:08 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Goed afbakenen dus. Dat vind ik altijd wel moeilijk want meestal is er veel meer interessant dan binnen de afbakening valt.
[..]
Ze hebben het in de UB zag ik, ik ga hem lenen.![]()
[..]
Ik denk dat ik mij op olie ga richten omdat de haven van Rotterdam op dat gebied zeer belangrijk is voor Europa, het is ongeveer de enige haven die voor grote olietankers bereikbaar is in West-Europa. Interessant was ook dat er op een gegeven moment tientallen olietankers voor anker lagen (tijdens de 'crisis') bij Hoek van Holland, wachtend op een gunstige olieprijs. Maar misschien is ander bulkgoed ook wel interessant, ik ben mij nog aan het oriënteren dus het kan nog veranderen.Ik ga er pas in mei aan schrijven dus ik heb nog alle tijd, bedankt voor de links in ieder geval, data is altijd handig om toegang tot te hebben.
quote:Trafigura is dan met name interessant vanwege hele andere praktijken. Dat moet toch wel haast het meest foute 'Nederlandse' bedrijf zijn dat er momenteel bestaat. Ethiek, wat is dat?Op zaterdag 23 oktober 2010 02:35 schreef tjoptjop het volgende:
En interessante bedrijven in die branche zijn o.a. Trafigura, Glencore (het oude Marc Rich & co, machtig interessant figuur), Gunvor en Vitol aangezien zij zich bezig houden met de fysieke handel en niet de papierhandel @ Wall Street
(3 van die 4 zijn overigens "Nederlands")
quote:Ik heb het een half uur vol gehouden. Wat een belabberde film, het zien van Nederlandse producties is onderhand een soort zelf kastijding. Wellicht geen verkeerd idee dat die subsidies op de schop gaan.Op zaterdag 23 oktober 2010 19:25 schreef Arcee het volgende:
Telefilm: Win/Win (23 oktober 22:00 uur)
Vanavond dus op tv.
quote:Same here. Verschrikkelijk acteerwerk ook.Op zaterdag 23 oktober 2010 22:49 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ik heb het een half uur vol gehouden. Wat een belabberde film, het zien van Nederlandse producties is onderhand een soort zelf kastijding. Wellicht geen verkeerd idee dat die subsidies op de schop gaan.
quote:Het is natuurlijk uitermate naïef van je om te veronderstellen dat de grondstoffenhandel "ethisch verantwoord" is.Op zaterdag 23 oktober 2010 22:26 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Trafigura is dan met name interessant vanwege hele andere praktijken. Dat moet toch wel haast het meest foute 'Nederlandse' bedrijf zijn dat er momenteel bestaat. Ethiek, wat is dat?
quote:Hoelang bestaan die derivaten eigenlijk? De spot markt is ook pas vanaf halverwege jaren 70 geloof ik.Op zaterdag 23 oktober 2010 21:29 schreef Rejected het volgende:
Leuk dat je al een idee hebt voor je scriptie!Weet niet of er al veel goede stukken over zijn geschreven maar ik persoonlijk ben benieuwd naar de verklaring voor de toegenomen(echt enorm!) volatiliteit in de spot prijs van olie na de introductie van derivaten(zowel VS en 10j later in het VK). Volgens mij moeten derivaten namelijk juist voor een lagere volatiliteit zorgen. Houd ons op de hoogte.
Zelf wilde ik misschien onderzoek over wat eerder in dit topic werd vermeld: Is het uitkeren van dividend positief of juist niet? Maar nog even tijd om erover na te denken.
En vanavond idd Win/Win op tv, ga niet kunnen kijken dus hoop dat hij terug te zien is.
quote:Met de achtergronden van die produkten ben ik bekend. Het is eigenlijk verwerpelijk, maar zoals de meesten maak ik daar ook gewoon gebruik van.Op zaterdag 23 oktober 2010 22:59 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Het is natuurlijk uitermate naïef van je om te veronderstellen dat de grondstoffenhandel "ethisch verantwoord" is.
Als je even snel in je huis kijkt zie je ongetwijfeld aluminium producten, kans is groot dat het bauxiet daarvan komt uit Guinea, een verschrikkelijke dictatuur. Olie komt o.a. uit SA of Iran wat nou ook niet de meest menselijke landen zijn. Coltan wat je bijvoorbeeld in electronica vind komt o.a. uit Ethiopië en Congo (en gebruikt om burgeroorlogen te financieren.
quote:Precies, je kunt je wellicht afvragen wat het alternatief is, maar dat is een complete stop op de wereldhandel/ontwikkeling?Op zaterdag 23 oktober 2010 23:12 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Met de achtergronden van die produkten ben ik bekend. Het is eigenlijk verwerpelijk, maar zoals de meesten maak ik daar ook gewoon gebruik van.
quote:Ik zat nog eens te kijken naar die bedrijven, maar die hebben echt belachelijke omzettenOp zaterdag 23 oktober 2010 02:35 schreef tjoptjop het volgende:
En interessante bedrijven in die branche zijn o.a. Trafigura, Glencore (het oude Marc Rich & co, machtig interessant figuur), Gunvor en Vitol aangezien zij zich bezig houden met de fysieke handel en niet de papierhandel @ Wall Street
(3 van die 4 zijn overigens "Nederlands")
quote:Volgens mij in de jaren 80.Op zaterdag 23 oktober 2010 23:03 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Hoelang bestaan die derivaten eigenlijk? De spot markt is ook pas vanaf halverwege jaren 70 geloof ik.
quote:De spotmarkt bestaat inderdaad al duizenden jaren.
quote:In de praktijk was er tot de jaren 70 geen olie spot markt. >95% werd gewoon verhandeld (tussen weinig marktpartijen) op basis van lange termijns contracten met vaste prijzen. Pas toen het monopolie van de seven sisters begon af te brokkelen is er pas een soort spotmarkt gekomen in die tak. Voornamelijk door het OPEC oliekartel en de opkomst van onafhankelijke oliehandelaren als bijv. Marc Rich, John Deuss en consortenOp zondag 24 oktober 2010 01:58 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
De spotmarkt bestaat inderdaad al duizenden jaren.Wat betreft de spot/futuresmarkt met contractuele verplichtingen waren de jappen het eerst en dat is al bijna 300 jaar geleden. Het is wel grappig dat de candlesticks en eerste moving averages ook uit die periode afstammen. Blijkbaar worden mensen creatief als er geld mee gemoeid is..
quote:Wat ik in die zin dan ook wel bizar vind is dat we candlesticks nog steeds gebruiken. En ze werken nog steeds best aardigOp zondag 24 oktober 2010 01:58 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
De spotmarkt bestaat inderdaad al duizenden jaren.Wat betreft de spot/futuresmarkt met contractuele verplichtingen waren de jappen het eerst en dat is al bijna 300 jaar geleden. Het is wel grappig dat de candlesticks en eerste moving averages ook uit die periode afstammen. Blijkbaar worden mensen creatief als er geld mee gemoeid is..
quote:http://en.wikipedia.org/wiki/Dojima_Rice_Exchange wel tof om te lezen. Ik vind die historie sowieso wel erg interessant. En ook de belangrijke rol die Nederland hierin gespeeld heeft (eerste beurs, eerste bubbels e.d.)Op zondag 24 oktober 2010 01:58 schreef Mendeljev het volgende:
Wat betreft de spot/futuresmarkt met contractuele verplichtingen waren de jappen het eerst en dat is al bijna 300 jaar geleden. Het is wel grappig dat de candlesticks en eerste moving averages ook uit die periode afstammen. Blijkbaar worden mensen creatief als er geld mee gemoeid is..
quote:One of the earliest written records of futures trading is in Aristotle's book Politics. He tells the story of Thales, a poor philosopher from Miletus who developed a "financial device, which involves a principle of universal application." Thales used his skill in forecasting and predicted that the olive harvest would be exceptionally good the next autumn. Confident in his prediction, he made agreements with local olive-press owners to deposit his money with them to guarantee him exclusive use of their olive presses when the harvest was ready. Thales successfully negotiated low prices because the harvest was in the future and no one knew whether the harvest would be plentiful or pathetic and because the olive-press owners were willing to hedge against the possibility of a poor yield. When the harvest-time came, and a sharp increase in demand for the use of the olive presses outstripped supply, he sold his future use contracts of the olive presses at a rate of his choosing, and made a large quantity of money.
quote:Het wiel gebruiken we ook nog steeds. Doet het ook nog steeds best aardigOp zondag 24 oktober 2010 02:05 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Wat ik in die zin dan ook wel bizar vind is dat we candlesticks nog steeds gebruiken. En ze werken nog steeds best aardig
quote:Die combo's zijn wel volledig achterhaald natuurlijk (morningstar etc). Al kan het vroeger wel gewerkt hebben!Op zondag 24 oktober 2010 02:05 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Wat ik in die zin dan ook wel bizar vind is dat we candlesticks nog steeds gebruiken. En ze werken nog steeds best aardig
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ain't nothing to it but to do it.
Greece
quote:Het is altijd wel terug te herleiden naar bepaalde gebeurtenissen. Ben wel benieuwd hoe de zaken er over een jaar of 500 bij staan. Hedgefunds zullen wel niet meer bestaan en zaken zoals time scalping zie ik niet meer gebeuren. Of men moet straks op miniscule timeframes straks geld weten te verdienen.Op zondag 24 oktober 2010 02:12 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Dojima_Rice_Exchange wel tof om te lezen. Ik vind die historie sowieso wel erg interessant. En ook de belangrijke rol die Nederland hierin gespeeld heeft (eerste beurs, eerste bubbels e.d.)
Verder dit![]()
[..]
quote:Op zondag 24 oktober 2010 02:18 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Die combo's zijn wel volledig achterhaald natuurlijk (morningstar etc). Al kan het vroeger wel gewerkt hebben!Mja, ik gebruik nog wel een klein aantal combo's hoorSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Met name de shooting star en de hammers maar vaak meer als 'laatste' zetje om iets aan te schaffen.
En tjoptjop, ik denk niet dat de uitvinder van de candles had verwacht dat dat nu in sommige gevallen nog steeds relevant zou zijn. Dat was bij het wiel wel anders
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |