quote:Mijn chart stond op data van het laatste halfjaar dus dat kan wel kloppenOp donderdag 21 oktober 2010 13:46 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Was de year high van de futures niet op 1203?
quote:Today's flash smash comes courtesy of microcap company LiveDeal (Nasdaq: LIVE, market cap around $3 MM) where thanks to a rogue (presumably - there are no news in the name) algorithm the stock shoots up from an opening price of $4.79 all that way to $22.25 in about one minute: a gain of 365%, which is too rich even for KKR's new prop group. And no, this is not a fat finger as the QR screen below shows: the algo was busted enough to lift every single offer in a row - there were virtually no downticks for the span of over 15 seconds. The result: 1,679 shorts end up with an almost 400% loss (one of the benefits of unlimited downside shorting). And as the stock has very little liquidity it is very likely that assorted brokers took matters into their own hands and force covered all those who were underwater and losing substantially. And the cherry on top: not a single trade has been busted. In other words, exchanges are more than happy to unwind trades immediately when an algo loses money, but when an algo creates thousands of forced buy ins and retail investors are left with huge losses, then no luck on the DK. What is scariest is that HFT has now gone microcap: with Apple, Amazon, BofA and Netflix bled dry, it is about time the robotic scalping crew found new pastures.
quote:De meeste HFT's werken op tickniveau dus grote trends of zijwaartse bewegingen zijn irrelevant. Het lelijkste is dat de grote jongens net wat eerder orderboeken mogen inzien tegen een vette premie. Als ze dat al schrappen is het al grotendeels gedaan met de efficiëntie van HFT's.Op vrijdag 22 oktober 2010 06:47 schreef Dalliance het volgende:
En dan te bedenken dat dit steeds vaker voorkomt. Is dat omdat de algorithmen niet werken onder de huidige omstandigheden of zijn dit soort berichten er altijd al geweest maar zien ze nu pas het daglicht?
quote:Het is niet zo zeer dat ze het mogen maar dat ze het kunnen omdat ze pal onder de tradingvloer zitten. Jij en ik zouden dat ook kunnen doen als we genoeg geld neertellen voor een stukje serverruimte. Overigens was het principe van wie het eerst komt wie het eerst maalt ook een issue toen er voor het eerst zetels verhuurd werden in de open-outrcry pits. Als particulier zijnde had je dan een voordeel t.o.v. banktransacties omdat je er zelf met je neus op zat. Nu is dat specifieke voordeel weggeebt door elektronische transacties en dat gaat ook zo zijn voor HFT (je ziet het nu al dat grote fondsen niet of nauwelijks gevoelig zijn voor coupes omdat er gewoon te veel volume in omgaat en er te veel partijen actief zijn).Op vrijdag 22 oktober 2010 12:36 schreef flyguy het volgende:
[..]
De meeste HFT's werken op tickniveau dus grote trends of zijwaartse bewegingen zijn irrelevant. Het lelijkste is dat de grote jongens net wat eerder orderboeken mogen inzien tegen een vette premie. Als ze dat al schrappen is het al grotendeels gedaan met de efficiëntie van HFT's.
quote:Ok, ik was daar niet bekend mee. Ik dacht dat de edge puur in lagverschil zat (10 ms voor een particulier t.o.v. 1 μs voor een bot). In dat geval mogen ze dat inderdaad wel opschorten ja.Op vrijdag 22 oktober 2010 14:50 schreef flyguy het volgende:
Zelf vind ik de afstand van bepaalde computer tot de exchange niet zo relevant. Verschillen in afstand zijn nu eenmaal een gegeven. Het feit dat de data eerder vergeven wordt vind ik wel hinderlijk.
quote:First, HFTs benefit from tapping into raw exchange data feeds, rather than sourcing their market data via the consolidated quote feeds used by the rest of the market.
Second, they co-locate their servers at the exchange’s data centres, thus minimizing any potential latency that would arise from sending electronic messages over physical distances. According to their detractors, it is these two elements that give HFTs the ability to see prices ahead of the rest of the market and trade on those prices at the expense of other investors.
quote:Je doelt op dat nieuws van een tijdje terug over o.a. GS?Op vrijdag 22 oktober 2010 14:50 schreef flyguy het volgende:
Zelf vind ik de afstand van bepaalde computer tot de exchange niet zo relevant. Verschillen in afstand zijn nu eenmaal een gegeven. Het feit dat de data eerder vergeven wordt vind ik wel hinderlijk. Maar denk niet dat het nog lang op de huidige voet voortgaat.
Net trouwens een lichte short positie op melk genomen. Even kijken of ik goed zit of niet.
quote:NYSE heeft er zelfs een apart datacenter voor. http://www.datacenterknow(...)ew-nyse-data-center/Op vrijdag 22 oktober 2010 16:36 schreef Perrin het volgende:
Volgens mij werkt HFT puur met latency- en rekenkrachtvoordelen..
Zie bijv: HFT and Latency Arbitrage
[..]
quote:Oh dat weet ik zo niet. Maar herinner me enkele artikelen over het eerder verkrijgen tot inzicht van de orderboeken met enkele ms.Op vrijdag 22 oktober 2010 18:15 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Je doelt op dat nieuws van een tijdje terug over o.a. GS?
quote:Heel veel bijzonders valt er niet te vinden over termijnhandel denk ik omdat de toepassingen heel divers zijn. Grofweg zijn er denk ik 3 principes te onderscheiden (speculatie, hedging & financiering). Speculatie & hedging worden overwegend gebruikt. Bijv futures op het weer door schaatsfabrikanten als afdekmiddel of boeren die op een gunstige prijs verkopen zonder dat de oogst binnen is. Financiering komt minder voor maar gebeurt door contracten te verkopen om zodoende het bechikbare geld direct te investeren in bijvoorbeeld metaalmijnen.Op vrijdag 22 oktober 2010 23:07 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik wil voor mijn masterscriptie denk ik wat gaan schrijven over termijnhandel van grondstoffen, de invloed die dat heeft op de vraag naar opslagcapaciteit voor deze grondstoffen en welke gevolgen dat heeft voor een zeehaven als die van Rotterdam. Weet iemand een goed boek zodat ik door kan krijgen hoe nou precies die termijnhandel in elkaar steekt? Welke speculatie technieken zijn er? Welke partijen zijn er actief op de markt? Hoe zit het met de marktefficientie? Dat soort dingen. Ik weet er wel iets vanaf maar er is denk ik nog veel meer dat ik niet weet.
quote:Leuk onderwerp, wel vrij omvangrijkOp vrijdag 22 oktober 2010 23:07 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik wil voor mijn masterscriptie denk ik wat gaan schrijven over termijnhandel van grondstoffen, de invloed die dat heeft op de vraag naar opslagcapaciteit voor deze grondstoffen en welke gevolgen dat heeft voor een zeehaven als die van Rotterdam. Weet iemand een goed boek zodat ik door kan krijgen hoe nou precies die termijnhandel in elkaar steekt? Welke speculatie technieken zijn er? Welke partijen zijn er actief op de markt? Hoe zit het met de marktefficientie? Dat soort dingen. Ik weet er wel iets vanaf maar er is denk ik nog veel meer dat ik niet weet.
quote:Oil 101 is imho niet echt toepasbaar op andere commodities aangezien olie toch wel wat specifieke eigenschappen heeft. Als Bolkesteijn echter ook olie wilt omvatten dan is het zeker een aanrader. Hier een review http://www.theoildrum.com/node/5340 Als je in de buurt van Amsterdam woont kun je het wel eens van me lenenOp vrijdag 22 oktober 2010 23:55 schreef Mendeljev het volgende:
, een algemeen goed boek over futures ken ik niet maar ik zou bijv wel het boek Oil 101 aanraden wat al heel diep ingaat op het onderwerp en wellicht toepasbaar is op vele markten. Voor algemene info kun je ook gewoon lezen op www.cme-group.com
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |