Inderdaad.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 11:50 schreef Green1 het volgende:
Damn.. ik zou echt moeite moeten doen om niet in slaap te vallen als ik daar zat
Discriminatie van de islam?quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 11:51 schreef Jian het volgende:
Let op hè, deze uitspraken van het OM betreffen het aanzetten tot haat. Discriminatie wordt apart behandeld!
Discriminatie van moslims natuurlijk, maar ik snap wat je bedoelt, die kant zal het opgaan in de beoordelingquote:Op vrijdag 15 oktober 2010 11:53 schreef Gia het volgende:
[..]
Discriminatie van de islam?
Hoe doen we dat? De islam discrimineren?
Daarbij heeft hij ook geen enkele moslim gediscrimineerd.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 11:55 schreef Jian het volgende:
Discriminatie van moslims natuurlijk, maar ik snap wat je bedoelt, die kant zal het opgaan in de beoordeling
Ook dat, maar ik bedoelde dat het zo eentonig, en lang is..quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 11:52 schreef Gia het volgende:
[..]
Inderdaad.
Alles wat daar gezegd wordt, is hier op Fok al zo vaak gezegd.
Wilders heeft het over de Islam, niet over moslims. Hij zet dus geen groepen tegenover elkaar. Dus zet niet aan tot haat.
Oftewel: Niks mis met moslims, wel met de islam.
Yup !quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 12:00 schreef StephanL het volgende:
7e ook geen aanzetting tot haat als ik het goed heb gehoord
8 ook niet echt gehoord, maar begon dat het bij voorbaat al geen aanzetten tot haat kon wezen.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 12:03 schreef Jian het volgende:
[..]
Yup !
Conclusie OM 7e uitspraak: gaat over Marokkaanse jongeren die crimineel zijn of zich niet aan de regels houden en gaat dus uberhaupt niet over godsdienst: Geen aanzetten tot haat!
Ik heb 8 gemist ?
Maar zelfs als Wilders het wél expliciet over moslims heeft, dan nog vindt het OM dat hij het dan eigenlijk toch niet over moslims heeft, maar alleen over mensen die vanwege hun aanhang van de Islam bepaald gedrag vertonen. Is dat niet een wel erg vrije interpretatie van wat Wilders heeft gezegd? En is dat niet een beetje een vreemde uitholling van het begrip 'moslim'? Immers, het begrip 'moslim' duidt toch juist precies op iemand die de Islam aanhangt en daardoor een bepaald gedrag vertoont?quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 11:52 schreef Gia het volgende:
[..]
Inderdaad.
Alles wat daar gezegd wordt, is hier op Fok al zo vaak gezegd.
Wilders heeft het over de Islam, niet over moslims. Hij zet dus geen groepen tegenover elkaar. Dus zet niet aan tot haat.
Oftewel: Niks mis met moslims, wel met de islam.
Zie mijn post hierboven.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 12:07 schreef Pool het volgende:
"Moslims zullen de Nederlandse samenleving overspoelen en zorgen voor criminaliteit en overlast. Hun intolerante en gewelddadige cultuur zal de Nederlandse samenleving raken in het hart en onze identiteit."
Bij dat soort uitspraken zegt het OM dus dat het niet over moslims als groep gaat? Of is die uitspraak nog niet langsgekomen? Heb zelf geen beeld hier.
Het OM heeft in haar eerder geschetste theorie geconcludeerd dat uitspraken beoordeeld moeten worden op de context en dat is wat ze dus doen.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 12:05 schreef Igen het volgende:
[..]
Maar zelfs als Wilders het wél expliciet over moslims heeft, dan nog vindt het OM dat hij het dan eigenlijk toch niet over moslims heeft, maar alleen over mensen die vanwege hun aanhang van de Islam bepaald gedrag vertonen. Is dat niet een wel erg vrije interpretatie van wat Wilders heeft gezegd? En is dat niet een beetje een vreemde uitholling van het begrip 'moslim'? Immers, het begrip 'moslim' duidt toch juist precies op iemand die de Islam aanhangt en daardoor een bepaald gedrag vertoont?
Mja, maar met het uitleggen van artikel 137 d, werd ook al geduid dat het niet alleen om de exacte bewoordingen gaat, maar om de bedoeling achter iemands woorden in verhouding tot de hele tekst.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 12:05 schreef Igen het volgende:
[..]
Maar zelfs als Wilders het wél expliciet over moslims heeft, dan nog vindt het OM dat hij het dan eigenlijk toch niet over moslims heeft, maar alleen over mensen die vanwege hun aanhang van de Islam bepaald gedrag vertonen. Is dat niet een wel erg vrije interpretatie van wat Wilders heeft gezegd? En is dat niet een beetje een vreemde uitholling van het begrip 'moslim'? Immers, het begrip 'moslim' duidt toch juist precies op iemand die de Islam aanhangt en daardoor een bepaald gedrag vertoont?
Ofwel, wanneer je uit de context ipv 'de moslims' ook 'de islam' kunt lezen dan word hem niets verweten.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 12:08 schreef Igen het volgende:
[..]
Zie mijn post hierboven.
Het OM vindt dat uitspraken die over moslims gaan eigenlijk niet (evt. gezien de context) over moslims gaan.
Dan nog zet hij daarmee geen groepen tegen elkaar op, dus is het geen haatzaaien.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 12:07 schreef Pool het volgende:
"Moslims zullen de Nederlandse samenleving overspoelen en zorgen voor criminaliteit en overlast. Hun intolerante en gewelddadige cultuur zal de Nederlandse samenleving raken in het hart en onze identiteit."
Bij dat soort uitspraken zegt het OM dus dat het niet over moslims als groep gaat? Of is die uitspraak nog niet langsgekomen? Heb zelf geen beeld hier.
Als hij dat inderdaad continu gezegd zou hebben, dan was er nooit een probleem geweest en was er wellicht niet eens een zaak gekomen. Hij heeft echter wel degelijk een flink aantal keren het randje opgezocht door het over moslims te hebben.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 12:10 schreef Jian het volgende:
[..]
Het OM heeft in haar eerder geschetste theorie geconcludeerd dat uitspraken beoordeeld moeten worden op de context en dat is wat ze dus doen.
Wilders heeft eigenlijk continue gezegd dat er gematigde moslims bestaan, maar geen gematigde Islam, daarbij maakt hij dus een onderscheid tussen de Leer en haar volgers.
Dat lijkt mij een krasse uitspraak. Het aanspreken van een onderbuik is niet per definitie een feit.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 12:14 schreef Gia het volgende:
[..]
Dan nog zet hij daarmee geen groepen tegen elkaar op, dus is het geen haatzaaien.
Denk dat hij het hier echt wel heeft over de mensen, de moslims, maar het is een constatering van een feit en het uitspreken van bezorgdheid. Hij zet hiermee niet aan tot haat of discriminatie.
We zijn de kloof tussen burger en politiek of rechtspraak of whatever (het verschil is eigenlijk muggenzifterij), aan het dichtenquote:Op vrijdag 15 oktober 2010 12:16 schreef Weltschmerz het volgende:
Wat een boel juridisch deskundigheid maakt zo'n proces toch los bij mensen bij wie geen verdieping daarin laat staan opleiding zou vermoeden.
Maar als je het principe van samenhang zo ver oprekt dat je vindt dat iemand het niet over moslims heeft als hij het over moslims heeft, dan kun je omgekeerd ook redeneren dat Wilders' onderscheid tussen moslims en Islam alleen maar een wassen neus is, dat hij eigenlijk tegen moslims is maar een trucje gebruikt om zich niet strafbaar te maken, en dat hij bij de uitspraken waar hij het wel expliciet over moslims heeft zijn ware aard laat zien.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 12:10 schreef Jian het volgende:
[..]
Het OM heeft in haar eerder geschetste theorie geconcludeerd dat uitspraken beoordeeld moeten worden op de context en dat is wat ze dus doen.
Wilders heeft eigenlijk continue gezegd dat er gematigde moslims bestaan, maar geen gematigde Islam, daarbij maakt hij dus een onderscheid tussen de Leer en haar volgers.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |