Het is dus nuttig om daar achter te komenquote:Op dinsdag 12 oktober 2010 23:26 schreef francis998 het volgende:
[..]
en soms de beperkingen te leren herkennen en kennen, zoals in mijn geval., Ik ken niet al mijn valkuilen en zoals de psycholoog ooit zei:"volgens mij heb je nog veel te leren (over jezelf)"
Dat meen je niet serieus?quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 23:10 schreef RandyMcRanderson het volgende:
en me socialer op moeten stellen (ORLY, dat ik daar nog niet aan gedacht heb).
dit verschilt per persoon. de ene houdt absoluut niet van intimiteit en de ander weer wel.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 01:39 schreef Under_Score het volgende:
als niet PDD-er/autist ff een vraag, hoe zit dat nou met een autistische stoornis en intimiteit, ik heb in het verleden een relatie gehad met iemand die PDD had, en daar kwam weinig tot geen intimiteit bij kijken helaas.
verschilt dit nou gewoon weer per persoon of is een lagere behoefte aan intimiteit onderdeel van een stoornis in het
autistisch spectrum.
Hum, dat acteren viel bij mij wel mee, alleen merkte ik op dat ik me bij sociale gelegenheden totaal anders ging gedragen en mezelf niet meer was. Maar ik deed dat zonder het te merken pas achteraf merkte ik dat. Ik ging me veel socialer gedragen dan ik was, of juist te weinig sociaal.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 09:50 schreef RandyMcRanderson het volgende:
Het is dat ik van de tv en internet weet wat er op dat vlak allemaal verwacht word in een relatie anders had ik er waarschijnlijk weinig van gebakken. Ik voel me zo fake. Zo moet ik binnenkort ook naar een sociale vaardigheids cursus zodat ik beter contact met mensen kan maken en beter communiceer. Het is toch belachelijk dat dat bij mij en andere autisten niet automatisch gaat en we als een soort acteurs ons door sociale situaties proberen te slaan. Ik heb bij de meeste dingen totaal geen gevoel maar probeer uit alle macht een normaal persoon te acteren.
Mensen met Asperger hebben meer moeite met hulpverleners (en ook UWV) dan mensen met welke beperking dan ook. In sommige gevallen denkt de klant het zelfs beter te weten. Maar dat komt door de zelfkennis die mensen met Asperger hebben. Het verschilt per behandelaar welke weg er wordt bewandeld.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 23:10 schreef RandyMcRanderson het volgende:
Hoe ging het met jullie verder nadat je de diagnose asperger had gekregen? Ik moet nu om de haverklap terug op gesprek komen in het kader van een "hulp traject" waarbij er voornamelijk open deuren ingetrapt worden en me onzinnige ideeën aan de hand gedaan worden. Zo zou ik een hyves profiel aan moeten maken, een of andere autisme pas aan moeten vragen en me socialer op moeten stellen (ORLY, dat ik daar nog niet aan gedacht heb). Overbodig om te zeggen dat ik geen baat heb bij zulke flauwekul en asperger valt niet te genezen dus ik heb het gevoel dat ze me uit alle macht binnenboord proberen te houden om zo geld aan me te verdienen. Hebben anderen ook uitgebreide "hulp trajecten" moeten volgen of kreeg je de diagnose en was het toen klaar?
Waar zit je twijfel?quote:Op woensdag 13 oktober 2010 12:21 schreef GimmeGore het volgende:
ik begin steeds meer te neigen om toch op zoek te gaan naar een diagnose
Daarom moet je goed nadenken, waarom je het wilt. Het heeft nl een hele grote impact, nog veel groter dan ik dachtquote:Op woensdag 13 oktober 2010 12:33 schreef GimmeGore het volgende:
Wat de toegevoegde waarde voor mij is van een diagnose.
Ik ben bang dat ik me er niet opgelucht door ga voelen, maar juist rot omdat ik dan weet (sorry voor de verwoording) wat er "mis" met me is
Ergens ben ik liever raar omdat ik Marion ben, dan raar om een andere rede.
Ben je nog van plan om je rijbewijs te halen?quote:Op woensdag 13 oktober 2010 12:33 schreef GimmeGore het volgende:
Ik ben bang dat ik me er niet opgelucht door ga voelen, maar juist rot omdat ik dan weet (sorry voor de verwoording) wat er "mis" met me is
Ik als non asperger kan je vertellen dat iedereen volgens mij een beetje acteert als het om sociale omgangsvormen gaat. Ik heb vaak het gevoel dat je in 't leven gewoon een spelletje een beetje mee moet proberen te spelen en dat je dan al ver komt. Natuurlijk gaat dit sommigen heel goed af en anderen niet. Makes sense?quote:Op woensdag 13 oktober 2010 09:50 schreef RandyMcRanderson het volgende:
Het is dat ik van de tv en internet weet wat er op dat vlak allemaal verwacht word in een relatie anders had ik er waarschijnlijk weinig van gebakken. Ik voel me zo fake. Zo moet ik binnenkort ook naar een sociale vaardigheids cursus zodat ik beter contact met mensen kan maken en beter communiceer. Het is toch belachelijk dat dat bij mij en andere autisten niet automatisch gaat en we als een soort acteurs ons door sociale situaties proberen te slaan. Ik heb bij de meeste dingen totaal geen gevoel maar probeer uit alle macht een normaal persoon te acteren.
Hangt er ook een beetje vanaf wat je onder intimiteit verstaat. Lichamelijke intimiteit of geestelijke? En indien lichamelijk, bedoel je dan echt seks of ook dingen als handjes vasthouden?quote:Op woensdag 13 oktober 2010 01:39 schreef Under_Score het volgende:
als niet PDD-er/autist ff een vraag, hoe zit dat nou met een autistische stoornis en intimiteit, ik heb in het verleden een relatie gehad met iemand die PDD had, en daar kwam weinig tot geen intimiteit bij kijken helaas.
verschilt dit nou gewoon weer per persoon of is een lagere behoefte aan intimiteit onderdeel van een stoornis in het autistisch spectrum.
Het lijkt mij vrij logisch dat je na je diagnose hulp krijgt om met die diagnose te leren om gaan en hulp bij het leren om gaan met je problemen. Door trainingen en dergelijke.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 23:10 schreef RandyMcRanderson het volgende:
Hoe ging het met jullie verder nadat je de diagnose asperger had gekregen? Ik moet nu om de haverklap terug op gesprek komen in het kader van een "hulp traject" waarbij er voornamelijk open deuren ingetrapt worden en me onzinnige ideeën aan de hand gedaan worden. Zo zou ik een hyves profiel aan moeten maken, een of andere autisme pas aan moeten vragen en me socialer op moeten stellen (ORLY, dat ik daar nog niet aan gedacht heb). Overbodig om te zeggen dat ik geen baat heb bij zulke flauwekul en asperger valt niet te genezen dus ik heb het gevoel dat ze me uit alle macht binnenboord proberen te houden om zo geld aan me te verdienen. Hebben anderen ook uitgebreide "hulp trajecten" moeten volgen of kreeg je de diagnose en was het toen klaar?
Dat eerste sowieso. Dat tweede ook. Ik zelf heb vooral aan het begin moeite met intimiteit. Maar zodra ik die persoon beter ken dan is dat geen probleem meer.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 01:39 schreef Under_Score het volgende:
verschilt dit nou gewoon weer per persoon of is een lagere behoefte aan intimiteit onderdeel van een stoornis in het autistisch spectrum.
Voor mij is de diagnose geen een middel om de juiste handvatten te krijgen om dingen op te lossen waar ik tegen aan loop in het leven.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 12:33 schreef GimmeGore het volgende:
Ik kan wel een vakantie gebruiken. Maar val toch buiten alle regelingenquote:Op dinsdag 5 oktober 2010 20:41 schreef EchtGaaf het volgende:
Wie van jullie heeft een PGB en waarvoor?
quote:Op donderdag 14 oktober 2010 11:07 schreef ScarFace- het volgende:
[..]
Ik kan wel een vakantie gebruiken. Maar val toch buiten alle regelingen
En toch he, niet om het een of ander, kom je toch over als een van de posters die het meest tegen zichzelf aanloopt.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 19:57 schreef francis998 het volgende:
Trouwens om ff in te gaan op Gimmemore en het "labeltje", het hangt er natuurlijk ook vanaf in welke mate je het labeltje jezelf laat beinvloeden.
Ik sta er eigenlijk bijna niet zo bij stil dat ik een vorm van autisme heb, alleen op kernmomenten bij het kijken naar een baan of studie.
Verder sta ik er niet echt bij stil omdat ik er ook niet heel veel last van heb.
Maar verder heeft het wel impact natuurlijk, bij mij viel de impact wel redelijk mee, omdat ik al ruim een jaartje het vermoeden had.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |