Ben zeer benieuwd naar deze serie, Den Uyl zag er goed uit in wat ik al gezien hebquote:De onthullende serie over het grootste corruptieschandaal dat Nederland gekend heeft.
In februari 1976 wordt bekend dat een hoge Nederlandse regeringsfunctionaris smeergeld heeft aangenomen van vliegtuigfabrikant Lockheed. Het wordt al snel duidelijk dat hiermee Prins Bernhard wordt bedoeld. Het land is in opschudding als blijkt dat Prins Bernhard daadwerkelijk smeergeld heeft aangenomen. Juliana dreigt met aftreden. De monarchie wankelt.
Wanneer hoge militairen zich met de zaak gaan bemoeien uit solidariteit met de Prins en ook het volk om openheid van zaken vraagt, kan Den Uyl zijn beslissing niet meer uitstellen. Kiest hij voor het behoud van de monarchie of niet? Een politieke thriller én een koningsdrama.
‘Den Uyl en de affaire Lockheed’ wordt zondag 10, 17 en 24 oktober rond 21.00 uur uitgezonden op Nederland 2.
Klopt.quote:Op zondag 10 oktober 2010 14:25 schreef mitt het volgende:
Ik ga ook kijken
Het is dus een driedelige serie?
Ok, I'll keep it in mind.quote:Op zondag 10 oktober 2010 18:35 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb pillars al compleet en gebrand. Kopietje is zo gemaakt hoor
Jij kent de familie Den Uyl persoonlijk?quote:Op zondag 10 oktober 2010 21:18 schreef golfer het volgende:
Alles klopt tot nu toe. Zelfs de bungalow in Buitenveldert met die kelder waar ik ook vaak kwam.
Ik kwam er regelmatig, ja.quote:Op zondag 10 oktober 2010 21:20 schreef themauster het volgende:
Jij kent de familie Den Uyl persoonlijk?
Ah vandaar.quote:Op zondag 10 oktober 2010 21:56 schreef golfer het volgende:
[..]
Ik kwam er regelmatig, ja.
Was samen met Liesbeth nogal actief in de afdeling Buitenveldert van de PvdA en we vergaderden vaakbij dat zooitje ongeregeld daar in huis.
Het was enigszins in een documentaire-achtige stijl gefilmd. Ik hou er wel van, maar dan is het inderdaad gauw saaiig. En ja, het script, het lijkt er op dat ze redelijk dicht in de buurt van de feiten willen blijven, dus leuker wás het gewoon niet.quote:Op zondag 10 oktober 2010 21:56 schreef Mike het volgende:
Ik vond het niet zo geweldig. Saai gefilmd, saai script.
Het Watergate schandaal was voor het grootste gedeelte ook niet erg spannend, maar er is wel een goeie film over gemaakt.quote:Op zondag 10 oktober 2010 22:39 schreef Cynix ® het volgende:
Het was enigszins in een documentaire-achtige stijl gefilmd. Ik hou er wel van, maar dan is het inderdaad gauw saaiig. En ja, het script, het lijkt er op dat ze redelijk dicht in de buurt van de feiten willen blijven, dus leuker wás het gewoon niet.
Dit gaat "Beatrix, Oranje onder Vuur" heten en gaat over de studententijd van Beatrix in Leiden.quote:Op zondag 10 oktober 2010 22:51 schreef fratsman het volgende:
http://zappen.blog.nl/var(...)re-lockheed-bij-vara
Er is een vervolg van "Bernhard, schavuit van Oranje" in de maak!
Wie speelt jou dan in de serie?quote:Op zondag 10 oktober 2010 21:18 schreef golfer het volgende:
Alles klopt tot nu toe. Zelfs de bungalow in Buitenveldert met die kelder waar ik ook vaak kwam.
De Mannetjesmaker is een politieke film, daarnaast vooral tv series, zoals de verfilming van Terug naar den Haag (van Thijn's deconfiture als minister)quote:Op maandag 11 oktober 2010 00:07 schreef Toad het volgende:
Voor zover ik weet zijn er in Nederland alleen films over de Nederlandse politiek waarin het Koningshuis een grote rol speelt. Denk aan De Kroon, De Prins en het Meisje en binnenkort Majesteit (allemaal van Peter de Baan overigens). Of kent iemand meer films/series?
Gespeeld door op zijn minst Gijs Scholten van Aschat, mag ik hopen.quote:Op maandag 11 oktober 2010 23:07 schreef fratsman het volgende:
[..]
Misschien was die uitwisselingsstudent wel gebaseerd op Golfer!![]()
quote:
De moeite waard als je van op historische feiten gebaseerd goed gespeeld drama houdt.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 00:07 schreef Arcee het volgende:
Na wat ik bij DWDD heb gezien misschien toch maar gaan kijken.
Ik zat net even op afbeeldingen te zoeken van Joop Keesmaat die Den Uyl speelt : geen wonder dat hij gecast is, het zou een broer kunnen zijnquote:Op zondag 17 oktober 2010 21:54 schreef 18konijn het volgende:
Tjonge, Den Uyl wordt perfect gespeeld (Liesbeth trouwens ook)! Kan Paul Groot nog een puntje aan zuigen...
Te oud en te dik.quote:Op zondag 17 oktober 2010 21:57 schreef golfer het volgende:
Oh, wat heerlijk herkenbaar allemaal weer.![]()
De enige die ik slecht vind spelen is de acteur die Bernhard speelt.
Dat was Henk Vredeling, toenmalig minister van Defensie tegen wil en dank, die dat suggereerdequote:Op zondag 17 oktober 2010 22:09 schreef Evertjan het volgende:
mooiste vind ik het stukje dat wordt gesuggereerd dat Bernhard een militaire coup wilden plegen
Van Agt ook. Is echt perfect. Het lijkt soms bijna een karikatuur te worden, maar dan bedenk je je dat Van Agt in het echt ook iets karikaturaals heeft.quote:Op zondag 17 oktober 2010 21:54 schreef 18konijn het volgende:
Tjonge, Den Uyl wordt perfect gespeeld (Liesbeth trouwens ook)! Kan Paul Groot nog een puntje aan zuigen...
Jantje Schaefer. Leuke tijd mee gehad in de Amsterdamse PvdA. Toen was ie gewoon nog bakker trouwens.quote:Op zondag 17 oktober 2010 22:25 schreef Evertjan het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jan_Schaefer Dat was natuurlijke een echte baas in dat kabinet
Ik ben bang dat de acteurs die Bernhard goed kunnen spelen zo langzamerhand wel op zijn na al die seriesquote:Op zondag 17 oktober 2010 21:57 schreef golfer het volgende:
Ik heb dat ook een beetje, dat ik dacht tijdens het kijken : had nou Eric Schneider maar gecastquote:Op maandag 18 oktober 2010 00:34 schreef rubbereend het volgende:
Ik ben bang dat de acteurs die Bernhard goed kunnen spelen zo langzamerhand wel op zijn na al die series
Yep:quote:Op maandag 18 oktober 2010 01:05 schreef golfer het volgende:
1 kwestie is intussen wel bekend. Ook omkoping door Northrop.
Okee, dat herinner ik me nu weer. Stond ook in dat boek van Anet Bleich. Ik heb dat boek gelezen.quote:Op maandag 18 oktober 2010 01:05 schreef golfer het volgende:
1 kwestie is intussen wel bekend. Ook omkoping door Northrop.
Staat gewoon op Uitzendinggemist hoor: http://www.uitzendinggemi(...)5751d35c2066fabe2175quote:Op maandag 18 oktober 2010 12:26 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ben vergeten te kijken, weet iemand waar de eerste aflevering is terug te kijken? Ik kan hem niet vinden op uitzendinggemist of de site van de vara.
De tweede aflevering is te kijken via: http://omroep.vara.nl/Uitzending-gemist.7919.0.html
Huh, vreemd dat ik die niet kon vinden... Nou ja, thanks! Zo even downloaden dan.quote:Op maandag 18 oktober 2010 12:27 schreef Mike het volgende:
[..]
Staat gewoon op Uitzendinggemist hoor: http://www.uitzendinggemi(...)5751d35c2066fabe2175
Ja dat vind ik ook..De acteur speelt Bernhard niet voortreffelijk..Maar wat een prachtige serie is het.quote:Op zondag 17 oktober 2010 21:57 schreef golfer het volgende:
Klopt ja.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 00:54 schreef Haaibaaike het volgende:
[..]
Ja dat vind ik ook..De acteur speelt Bernhard niet voortreffelijk..Maar wat een prachtige serie is het.
Ben je al in te huren voor feesten en partijen?quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 00:58 schreef Ryan3 het volgende:
. Ikzelf kan nog steeds een redelijke/zeer zeker niet onverdienstelijke prins Bernhard neerzetten, moet ik zelf zeggen. Altijd leuk om af en toe te doen ook. Mensen vinden dat doorgaans erg grappig.
Nou moet ik wel bekennen dat ik tegenwoordig ook meer Bart Chabot doe, en sinds kort Nico Dijkshoorn.
Daar kan over gesproken worden, ik sta niet geheel en al afwijzend tegenover het kapitalisme.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 01:17 schreef golfer het volgende:
[..]
Ben je al in te huren voor feesten en partijen?
quote:Jaaaaa gewéldigOp zondag 24 oktober 2010 21:33 schreef marcodej het volgende:
De actrice die Juliana speeltEcht 'spot on'.
quote:Van de kinderen he, niet van hem.Op zondag 24 oktober 2010 22:01 schreef remlof het volgende:
Zozo, Den Uyl had gewoon wiet in z'n tuin staan. Dat kon toen nog
quote:Even op UG kijken voor laatste deel.Starfighters luiden einde treinkaping in
Starfighter vliegtuig in actie.In de periode 1962-1984 nam de Koninklijke Luchtmacht 162 Starfighters in gebruik. Door laag en hard over te vliegen hielpen Starfighters een treinkaping in 1977 te beëindigen.De F-104G Starfighter is de voorganger van de F-16. Het toestel is van 1962 tot en met 1984 bij de luchtmacht in gebruik. Een van de meest opzienbarende acties uit het Starfighter-tijdperk is de inzet van Starfighters tijdens de treinkaping bij De Punt in 1977.
Op 23 mei 1977 gijzelen 9 Molukse kapers 94 passagiers in de intercity van Assen naar Groningen. Naarmate de treinkaping voortduurt, wordt de kans op een vreedzame oplossing steeds kleiner. De regering neigt daarom naar het inzetten van militaire middelen, uit vrees dat er anders gijzelaars zullen worden geëxecuteerd.
Planning operatie
Politie, bijzondere bijstandseenheden en krijgsmacht buigen zich gezamenlijk over een verrassingsactie. Omdat de trein in een nauwelijks beschutte omgeving staat, is het bijzonder moeilijk om de gijzelnemers te overrompelen. Bij het uitdenken van de operatie krijgen de planners het idee om straaljagers in te zetten.
Bevrijdingsactie
In de vroege ochtend van 11 juni scheren een aantal Starfighters van het 322 Squadron uit Leeuwarden meerdere malen laag over de trein, met hun naverbrander aan. Het enorme lawaai zorgt even voor verwarring bij de Molukse kapers. Van die verwarring wordt door grondeenheden gebruik gemaakt om de trein te bestormen en de gijzelaars te bevrijden.
quote:Ja, maar het was een waardeloos toestel, van die 162 zijn er dan ook 40 verongelukt, dat is bijna 25%Op zondag 24 oktober 2010 22:28 schreef Ryan3 het volgende:
Starfighter nog ingezet bij de treinkaping van de Punt door Den Uyl.
[..]
Even op UG kijken voor laatste deel.
quote:Van Agt had de leiding bij de kapingen maar Den Uyl had de "eer" om de familie van de gedode gijzelaars in te lichten.Op zondag 24 oktober 2010 22:28 schreef Ryan3 het volgende:
Starfighter nog ingezet bij de treinkaping van de Punt door Den Uyl.
[..]
quote:Nee hoor. Bernhard was er een groot voorstander van om de parlementaire democratie af te schaffen. Dat had ie zelfs al tegen het einde van WO-2 met z'n schoonmoeder bedacht.Op zondag 24 oktober 2010 23:19 schreef Paracelsus het volgende:
Weer werd er gehind naar een militaire staatsgreep. Nogal idioot.
quote:Ja. Maar waren er concrete plannen dan in de jaren '70? Nog nooit iets van gehoord of gelezen.Op zondag 24 oktober 2010 23:23 schreef golfer het volgende:
[..]
Nee hoor. Bernhard was er een groot voorstander van om de parlementaire democratie af te schaffen. Dat had ie zelfs al tegen het einde van WO-2 met z'n schoonmoeder bedacht.
quote:Ja geniet er maar van, deze kabinetsperiode zullen er niet meer van dit soort producties komen. Het is een linkse hobby tenslotteOp maandag 25 oktober 2010 00:05 schreef mr-green het volgende:
Wat een top serie
Dit is gewoon smullen van Nederlandse politieke historie (natuurlijk aangedikt)
quote:In zoverre waren er aanwijzingen dat Vredeling niet voor niets de chef Defensiestaven min of meer opsloot op zijn ministerie.Op zondag 24 oktober 2010 23:36 schreef Paracelsus het volgende:
Ja. Maar waren er concrete plannen dan in de jaren '70? Nog nooit iets van gehoord of gelezen.
quote:Jij bent echt een fantast.Op maandag 25 oktober 2010 00:36 schreef Ryan3 het volgende:
Staat mij iets van bij dat vrij recent nog aan het licht is gekomen dat men bij defensie wel bereid was een coup te plegen, dit was na een beruchte toespraak van Den Uyl over het bedrijfsleven. Hij was toen nog geen minister-president.
Verder zie je in de serie dat Bernhard dus wrs niet wars was van het leggen van enige druk op de schouders van Den Uyl. Het gesprekje in het bos, tot twee maal toe starfighters over de plaats waar Den Uyl net aanwezig was, de chefs van staven bij Vredeling op kantoor om de toespraak van Den Uyl in de TK te zien.
quote:haha ik ben ook linksOp maandag 25 oktober 2010 00:07 schreef remlof het volgende:
[..]
Ja geniet er maar van, deze kabinetsperiode zullen er niet meer van dit soort producties komen. Het is een linkse hobby tenslotte
quote:Het gaat iig over de beruchte Nijmeegse rede op 1 oktober 1974 (hij was dus al m-p).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |