abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87380208
Ja, nu ligt er hier een forse oranje pompoen in een opwelling gekocht.

Alleen vind ik geen recepten in CUL en vrij weinig of ingewikkeld op inet.
Heeft iemand een beproefd recept ? bij voorkeur een soep.
pi_87380821
Ik maak regelmatig pompoensoep. Beetje pittig, lekker herfstsoepje:

Snij een pompoen in blokjes (zelf gebruik ik meestal flespompoen). Bak een rode ui en doe er een flinke lepel (of twee als je van pittig houdt) rode currypasta bij (Pataks, te koop bij AH). Even goed doorroeren. Pompoen erbij en goed roeren. Draai het vuur wat lager en laat de pompoen een beetje garen. Wel regelmatig roeren anders brandt het aan. Als de pompoen een minuut of 10 gebakken heeft, doe je er een liter bouillon bij. Breng het aan de kook en laat het 20 minuten zachtjes koken.
Dan is de pompoen wel zacht en kun je de soep pureren. Doe er nog een scheutje kokosmelk in (of doe dit als het in de kom zit) en serveer het met wat fijngehakte rode ui. Lekker met een naanbroodje. Een lepeltje chutney in de soep bij serveren is ook lekker. :Y)

Het kan zijn dat de soep wat dik is, aangezien niet elke pompoen even groot is. Dan pas je voeg je gewoon wat bouillon toe.
Het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd.
pi_87382907
Pompoenbrood: in plaats van water of melk, pompoenmoes door het meel met gist met een beetje suiker mengen.
  zondag 10 oktober 2010 @ 14:18:44 #4
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_87383688
Inleggen in zoetzuur.
Je snijdt de pompoen aan dobbelsteentjes, bestrooi ze met suiker en wat zout. Laten liggen, vocht afgieten en in een potje doen met azijn, suiker, peperkorrels, wat mosterdzaad en een blaadje laurier,
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_87383709
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 14:18 schreef Pietverdriet het volgende:
Inleggen in zoetzuur.
Je snijdt de pompoen aan dobbelsteentjes, bestrooi ze met suiker en wat zout. Laten liggen, vocht afgieten en in een potje doen met azijn, suiker, peperkorrels, wat mosterdzaad en een blaadje laurier,
Die is ook leuk. :Y
pi_87383753
Pompoensoep

Bijv van koken met karin:

Pompoensoep met sinaasappel en kaneel

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Of gegrilde pompoen uit de oven met verschillende kruiden (komijn is lekker erbij, of gewoon tijm, zeezout en peper) en olie. In parten snijden, en grillen in de oven tot zacht.

Of pompoensoep met koriander en feta
Of pompoensoep met komijn en gedroogde chilipepers
Of pompoensoep met kokosmelk, currypasta en koriander
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  zondag 10 oktober 2010 @ 14:22:01 #7
45206 Pietverdriet
pi_87383773
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 14:19 schreef AnneX het volgende:

[..]

Die is ook leuk. :Y
Persoonlijk vind ik het de enige manier waarop pompoen eetbaar is. Pompoensoep, heb nog nooit eentje gehad die eetbaar was. Alle alternatieve (wat die met pompoen hebben weet alleen god) vrienden en bekenden beweren dan néééééé, mijn pompoensoep is wel lekker. Dan krijg je hem en smaakt ie net als al die anderen alleen maar naar kerriepoeder of pasta.
pi_87383803
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 14:22 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Persoonlijk vind ik het de enige manier waarop pompoen eetbaar is. Pompoensoep, heb nog nooit eentje gehad die eetbaar was. Alle alternatieve (wat die met pompoen hebben weet alleen god) vrienden en bekenden beweren dan néééééé, mijn pompoensoep is wel lekker. Dan krijg je hem en smaakt ie net als al die anderen alleen maar naar kerriepoeder of pasta.
das natuurlijk gewoon heel persoonlijk idd, ik ben dus weer niet van ingelegde dingen, is mij al snel te zuur... pompoen moet zoetig zijn (voor mij dan)

Ik heb wel eens hele vieze pompoensoep gegeten maar ook hele lekkere (met komijn en chilipeper bijv of met koriander en feta... ) :)
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  zondag 10 oktober 2010 @ 14:23:37 #9
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_87383828

Simpel pompoensoepje

Boter of olie om in te bakken
1 grote ui in stukken
675 gr pompoen in stukken
450 gr kruimige aardappel in stukken
6 dl (groente)bouillon
1 mespunt nootmuskaat
1 tl fijngehakte verse dragon. (of natuurlijk gedroogde, want waar haal je in godsnaam verse vandaan?)
6 dl melk
1-2 tl citroensap
Zout en versgemalen zwarte peper

Verhit olie en/of boter in een zware pan en fruit de ui al roerend op een middelhoog vuur in 4-5 minuten glazig.
Roer de pompoen en de aardappels erdoor, dek de pan af en laat het geheel onder af en toe roeren 10 minuten op een laag vuur stoven tot de groenten bijna gaar zijn. (roeren is echt nodig anders bakt de pompoen aan)
Roer de bouillon, de nootmuskaat, de dragon en peper en zout naar smaak erdoor, breng het geheel aan de kook en laat het 10 minuten pruttelen, of tot de groenten heel gaar zijn.
Laat het mengsel iets afkoelen, schenk het in de keukenmachine/blender en pureer het tot een gladde soep.
Schenk de soep in een schone pan en voeg de melk toe. Verwarm de soep op een laag vuur en breng hem op smaak met peper, zout en citroensap. Serveer de soep gloeiend heet en geef er krokant bruin brood bij.

Uit: Alles over groente en groentegerechten van Christine Ingram
pi_87384041
Ok. keep them coming.

In ieder geval wordt het niet meer vandaag, want creme fraîche - bleekselderij - prei - sinasappel en winterwortel heb ik niet in huis.
Zelfs geen nootmuskaat meer ontdekte ik zojuist.
pi_87384854
In deze oude topics staan ook nog recepten :

Wat te doen met een pompoen?
Wat te doen met Pompoen?

En volgens Johannes van Dam :

pompoen 1
pompoen 2
pompoen3

En nog een linkje w/
pi_87385934
mijn MASTER recept (staat ook onder risottorecepten) Gegarandeerd lekker

ingredients:
pompoen (100 a 200 gr p persoon, wat je lekker vind, ik doe veel!)
3 rode uien
suiker
balsamico-azijn
1 teentje knoflook
risotto (60 gr p persoon)
rucola
biefstuk (1 pp, niet te dikke stukken)
peper zout
boter en olijfolie
kaneel
witte wijn (of een scheut andere afblusdrank)
bouillon (ik gebruik ong 1 liter bouillion (tuinkruiden of groente)

biefstuk uit de koelkast halen en op kamertemperatuur laten komen, alvast peperen en zouten.
1 ui snipperen, 2 uien in ringen snijden, pompoen in blokjes snijden (met of zonder schil, maakt niet zoveel uit)
gesnipperd uitje fruiten in lepel olijfolie (in wok of hapjespan!), pompoen in blokjes erbij. kaneel naar smaak, zorgen dat het al aardig gaar is. risotto erbij, gesnipperde knoflook toevoegen , ff kort roeren (totdat risotto glazig is), afblussen met een scheut witte wijn en daarna bouillon erbij. Dit is nu praktisch klaar - alleen af en toe roeren zodat het niet aanbakt en als het nog niet gaar is, gekookt water toevoegen.

ondertussen de uiringen in een klontje boter laten garen (glazig), schepje (1 of 2) suiker erbij... als de suiker een beetje opgelost is en de uien nog net niet bruin worden een scheut balsamico-azijn erbij en dan worden ze wel bruin en lekker zoet. Gecarameliseerde uiringen in een afgedekt bakje apart zetten.

beetje olijfolie in pan, als het goed heet is biefstukjes erin, beide kanten goed bruin laten worden en klein klontje goede boter erbij. Daarna in aluminiumfolie wegleggen totdat de risotto klaar is.

bord: bedje van rucola maken, lekker veel risotto erbovenop, biefstuk en daarop de gecaramelisseerde uiringen. voor de vega's kan je het vlees weglaten en vervangen door lekkere zachte geitenkaas (bettine) en walnoten (of beter: pecannoten)

Ja, dit is mijn allerbeste recept ever :Y)

ps
(hier op de site staat trouwens ergens een briljant recept van lasagne met pompoen en ricotta...

[ Bericht 4% gewijzigd door single_queen op 10-10-2010 15:58:14 (psje toevoegen) ]
Dromen zijn voorgevoelens van dingen die je in staat bent daadwerkelijk te verwerkelijken
pi_87386030
Frietjes snijden van de pompoen en dan frituren of in de oven/grill. :9
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
pi_87393420
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 14:18 schreef Pietverdriet het volgende:
Inleggen in zoetzuur.
En waar eet jij dat zoal bij dan ?
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
pi_87414868
Ik lees hier eens even mee. Ik heb gisteren een grote pompoen geoogst. Hij is bedoeld voor halloween maar de inhoud wil toch proberen klaar te maken.
  maandag 11 oktober 2010 @ 13:18:06 #16
45206 Pietverdriet
pi_87415574
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 19:51 schreef Stokstaart het volgende:

[..]

En waar eet jij dat zoal bij dan ?
daar waar je ook een augurk of zilveruitje, of ander tafelzuur bij eet.
pi_87497684
OK vandaag de pompoen geslacht.
Ik heb dit recept gebruikt. http://www.ah.nl/recepten/recept?id=584432&rq=pompoensoep

Het ding van gemiddelde grootte levert uiteindelijk (slechts) 250 gram op.
Net zoveel als de winterpeen en uien. (= hutspot associatie).

Extra lang - dubbele tijd - laten stoven.
Het ruikt in ieder geval wel lekker.

De rest volgt vanavond.
pi_87511841
De foto:

En het was hééeeel errug lekkur.

En 2 porties in de vriezer.
pi_87511905
mooie kleur heeft t altijd :)
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_87512718
Lekker en een echte foodgawker AnneZZ :Y)
pi_87513584
pompoenpannekoeken
Grote talenten weten wanneer ze moeten stoppen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')