abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 17:07:35 #1
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_62311266
Een mij totaal onbekend product. Nog nooit mee gekookt. Dusssss...

ik heb es een keer een pompoen gehaald. En in plaats van te googelen naar een recept heb ik zelf wat uit geprobeerd.

Pittige Pompoensoep.

1 pompoen
1/2 knolselderij
bosje lente ui
worteltjes
1 ui
theelepel paprikapoeder
theelepel komijnpoeder
2 á 3 gedroogde pepertjes (niet 4 zoals ik heb gedaan )
klontje boter
peper en zout

Schil de pompoen haal de zaden uit met midden en snij de pompoen in blokjes.
zet dit met ruim water (ong. 2 ltr.) op en breng het aan de kook.
doe de kruiden erbij
laat de pompoenblokjes zacht koken (uurtje ongeveer)
in de tijd dat het aan het pruttelen is kan je de knolselderij, wortel en lente ui snijden
giet de soep af maar vang het vocht op in een kom
doe het vocht terug in de pan en pureer de pompoen tot een fijne massa.
doe dit terug in de pan en roer het goed door het vocht.
doe de worteltjes in de soep en 5 minuutjes later de knolselderij en lente ui
snij de ui in mooie ringen en bak deze lekker bruin in een koekepannetje.
giet de soep in een kom en doe de gebakken uienringen er boven op.
serveer met een afgebakken broodje.

dan heb je uiteindelijk dit:

Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_62311478
Pompoen is heerlijk als soep, in combinatie met andere groente in een roerbakgerecht, als toetje met appelmoes (pompoenpuree en appelmoes mengen).
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 17:30:02 #3
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_62311729
Of gewoon in kleine blokjes snijden en bakken zoals je met aardappels doet.

Ik bak het altijd in wat olijfolie met een beetje curry poeder erdoorheen.
pi_62314386
Je kunt pompoen ook erg goed gebruiken in roerbakschotels, met name in combinatie met bataat
Ik maak er over het algemeen soep van in combinatie met linzen, een erg lekkere en stevige maaltijdsoep
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
pi_62315948
Roosteren en salade van maken:

recept
quote:
Voor vier personen neem je zo’n 800/850 gram pompoen in kleine blokjes, twee rode uien in grove stukken en twee theelepels komijn zaad. Schep dat allemaal door elkaar in een braadslee of ovenschaal met een flinke scheut olijfolie en zet het 20 minuten in een oven van 200 graden. Halverwege even omscheppen.
Op de borden doe je wat waterkers of andere sla. Schep daar de geroosterde pompoen overheen en kruimel er flink wat zachte geitenkaas over en een paar eetlepels honing/mosterddressing.
Lekker met gebakken aardappeltjes.
pi_62322627
Ik heb eigenlijki ook nog vrij weinig pompoen gegeten, maar ik ga binnenkort deze eens proberen, of een variant ervan.
quote:
Pompoensouffle
Benodigdheden:
350 gr pompoen (Hokaido), geschild en in stukjes gesneden
boter
2 el paneermeel
2 el bloem
1/8 l vers sinaasappelsap (=2 sinaasappels)
1/2 el limoen- of citroensap
1 cm geraspte gember
1 eierdooier
1/2 tl zout
3 el versgeraspte Parmezaanse kaas
4 eiwitten
4 kervel of peterselieplukjes

Bereiding:
Leg de pompoenstukjes in een warmtebestendige zeef of een stoommandje en zet dit in een pot met een bodem water. Stoom de pompoen tot hij gaar is (het water mag de pompoen niet raken). Pureer dan de pompoenstukjes. Strijk ondertussen 4 soufflepotjes in met boter en strooi er het paneermmel in. Verwarm de oven voor op 200 C. Smelt 30 gr boter in een steelpannetje en roer er de bloem door. Voeg vervolgens beetje bij beetje het sinaasappelsap en het limoensap toe tot het mengsel dikker wordt. Doe er de gember bij. Laat al roerende 30 sec koken. Neem de pan van het vuur en roer er de eierdooier, de pompoen, het zout en 2 el Parmezaanse kaas koor. Klop de eiwitten stijf en haal ze dan voorzichtig door het pompoenmengsel. Doe het mengsel in de soufflepotjes en strooi er de rest van de kaas over. Zet de vormpjes in de oven en bak de souffle 10 / 15 min (al naargelang de oven waarmee u werkt: warme lucht of gewoon) tot hij mooi gerezen is en er stevig uitziet. Versier de souffle nog met een plukje peterselie of kervel.
Dien onmiddellijk op met een glaasje witte wijn.
Tip: Hokaido pompoen vindt u in de natuurvoedingswinkel
Info:
Bereidingstijd: 45 minuten - Voor: 4 personen

Bron:http://members.chello.nl/k.donnert/pompoensouffle.html
Wind extinguishes a candle and energizes fire
  zondag 12 oktober 2008 @ 13:08:53 #7
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_62325494
omdat ik op dieet ben heb ik even opgeteld hoeveel calorieen en koolhydraten er in 1 portie van mijn soeppie zitten:

80 calorieen
17.9 koolhydraten

ik heb wel een beetje moeten gokken omdat ik natuurlijk niet precies weet hoeveel gram wortelen en knolselderij er in 1 kommetje gaan.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_62335067
Zowel in de Allerhande, Boodschappen als Lekker leven van Super de Boer staat een pompoensoeprecept. De laatste heb ik laatst gemaakt, erg lekker.
pi_62354694
Ik heb gister pompoenpuree gemaakt (met een tamelijk middelmatige pompoen ). Superfijn gesnipperde uitjes fruiten, lepel currypasta erbij, wat zout, pompoen in flinke blokken, klein beetje water, en dan op laag vuur stoven tot het een dikke puree met her en der wat chunks is.
Poppadoms erbij gefrituurd, lekker dippen
  maandag 13 oktober 2008 @ 21:41:57 #10
3869 David
Drum the drums
pi_62362572
pompoengnocchi.
  maandag 13 oktober 2008 @ 21:45:42 #11
137556 L.no
Midlife crisis
pi_62362659
Mijn moeder maakt soms pannenkoeken met pompoen. Ik edit wel voor het recept van haar.

Edit:
Wat je nodig hebt:
500 gr.gekookte en fijn gemalen pompoen (net zoals aardappels)
1 dl melk
2 eieren
75 gr. rozijnen (niet persé nodig)
100 gr. zelfrijzend bakmeel
theel.zout
4 eetl. suiker
olie

Hoe je het maakt
Klop de eieren los en meng ze door de fijngemaakte pompoen, voeg dan de melk. Hierna al roerende het bakmeel, zout en suiker (ook de rozijnen erbij voegen als je het erbij wilt hebben). Even proeven en eventueel kan je iets meer suiker erbij doen. Het beslag mag niet te dun zijn. Als dat gebeurt moet je iets meer bakmeel toevoegen. Tenslotte bak je van het beslag in een pan met olie.

Ik heb het van deze site ge-copy/paste, maar gewijzigd op de manier hoe mijn moeder het maakt. Je kan ook de manier pakken wat die site vermeldt, want superveel verschil is er toch niet.

[ Bericht 84% gewijzigd door L.no op 13-10-2008 22:08:25 ]
"Give me some chocolate or I will cut you" -Becky
pi_62363763
L.no, daar heb ik nog een variatie op: Zuid-Afrikaanse pampoenkoekies. Mierzoet en heel erg verrukkelijk Zal het recept weer eens opzoeken
  maandag 13 oktober 2008 @ 22:26:18 #13
137556 L.no
Midlife crisis
pi_62363970
quote:
Op maandag 13 oktober 2008 22:18 schreef ColdFeet het volgende:
L.no, daar heb ik nog een variatie op: Zuid-Afrikaanse pampoenkoekies. Mierzoet en heel erg verrukkelijk Zal het recept weer eens opzoeken
Koekjes? Wow, nooit van gehoord.
Er is trouwens ook een variant daarvan maar dan in cake. Ik houd daar niet zoveel van, maarja.
"Give me some chocolate or I will cut you" -Becky
  dinsdag 14 oktober 2008 @ 00:48:40 #14
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_62367089
quote:
Op maandag 13 oktober 2008 16:42 schreef ColdFeet het volgende:
Ik heb gister pompoenpuree gemaakt (met een tamelijk middelmatige pompoen ). Superfijn gesnipperde uitjes fruiten, lepel currypasta erbij, wat zout, pompoen in flinke blokken, klein beetje water, en dan op laag vuur stoven tot het een dikke puree met her en der wat chunks is.

Wat zijn poppadoms ColdFeet? Het klinkt lekker, maar ik heb echt geen idee.

Tevens verkapte tvp. I pompoen.
pi_62367427
zijn van die Indiaase chips achtige dingen toch? Bij de supermarkt verkopen ze het bij Oosterse voedingswaren.
Life is short, eat dessert first.
  dinsdag 14 oktober 2008 @ 04:40:43 #16
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_62368023
Vorig jaar een pompoenstampot op en die wat eigenlijk best nog wel lekker (in tegenstelling tot mijn verwachtingen). Het blijft voor mij toch mee een Halloween product
Save the cheerleader. Save the World.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today James Dean
pi_62379029
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2008 00:48 schreef renzell het volgende:

[..]

Wat zijn poppadoms ColdFeet? Het klinkt lekker, maar ik heb echt geen idee.

Tevens verkapte tvp. I pompoen.
Gedroogde crackers van linzenmeel. Ze zetten ontzettend uit als je ze frituurt, en dan krijg ja van die flinterdunne, krokante bobbeltjeschips die je bij Indiase restaurants wel ziet.

Die van patak's (bij de supermarkt) zijn prima
pi_62379792
Oehhh een pompoenen-topic

Voor het eerst ruim een jaar geleden bij ColdFeet gegeten (netals risotto, kikkererwten, linzen ) en een aantal weken terug zelf aan de slag gegaan met de pompoen met een receptje uit de Wining&Dining.

Afgelopen weekend voor het eerst een hele pompoen gekocht, damzzz wat had ik een oorlog om dat ding doormidden te krijgen.

Op een gegeven moment toen het zweet al op mijn voorhoofd stond en het mes in dat oranje geval bleef zitten uit boosheid de pompoen zo op het aanrecht geknald....had ik beter niet kunnen doen, alles wat op het aanrecht stond ging een aantal cm de lucht in en wat er aan voorbereid/gesneden eten naast de wasbak stond lag toen dus in de wasbak

Maargoed: pompoen
  donderdag 16 oktober 2008 @ 20:28:18 #19
74276 saaw
fight harder or walk away
pi_62443473
dunne plakkenpompoen, spekjes een uitje en hele cherytomaatjes bakken
pijnboompitjes roosteren
rucola erbij en wat mozarella eroverheen

heerlijk
quote:
Op maandag 13 oktober 2008 16:42 schreef ColdFeet het volgende:
bedoel je niet pappadums?
an urge to help mankind overcomes me
  zaterdag 18 oktober 2008 @ 15:02:16 #20
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_62484100
Zou ik een koolraap op dezelfde manier kunnen bereiden als pompoen? of is het meer een knolselderij achtig ding?
pi_62484402
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 20:28 schreef saaw het volgende:

bedoel je niet pappadums?
[ afbeelding ]
Poteto, patato Volgens mij is poppadom Engels.
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 11:10:48 #22
3185 Adelante
To let it go now
pi_62832714
Leuk in FEE
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_62835102
De pompoenpitten kun je ook gebruiken: drogen en roosteren met kruiden.
Erg lekker (en gezond), ik heb alleen geen recept bij de hand.
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 14:18:55 #24
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_62837646
Dat laatste vind ik ook nog wel lekker
Maar ik heb niet zulke goede herinneringen aan pompoensoep.. Maar dat van de TS ziet er smakelijk uit.
(Un)masking for the greater good.
  zaterdag 1 november 2008 @ 15:58:59 #25
3869 David
Drum the drums
pi_62862802
Gisteren gemaakt (voor hallowe'en )

lasagne met pompoen:

6 personen:

1 kg pompoen, ontpit en in redelijk grote stukken
10 à 15 blaadjes salie
knoflook, ui, evt. wat chillipeper
1 glas droge witte wijn
3 dl sterke groentenbouillon
beetje olijfolie
wat verse peterselie

100 gram boter
100 gram bloem
1l melk
500 gram verse ricotta
muskaatnoot
geraspte parmezaanse kaas
eier-lasagnebladen (voorgekookt of bv. van barilla die je niet hoeft voor te koken)

De pompoen garen in de oven in een ovenschool besprenkeld met wat olijfolie (zo'n 30 minuten, tot hij helemaal zacht is). Ondertussen de knoflook, ui en chilli fruiten in wat olie in een pan. De salieblaadjes toevoegen, even omroeren tot het aroma vrijkomt, dan blussen met de wijn. De bouillon toevoegen en tot de helft laten inkoken. De salieblaadjes eruit halen (niet weggooien), de gare pompoen toevoegen en fijn pureren met een staafmixer of in de keukenmachine tot een gladde 'saus' kruiden met peper en zout (de bouillon is al zout, dus proef!).

Een roux maken door de boter te smelten en de bloem al roerend toe te voegen (goed mengen zodat er geen klonters ontstaan). De melk al roerend toevoegen, daarna de ricotta erdoor, en al roerend aan de kook brengen. Als de saus begint in te dikken van het vuur halen, naar smaak kruiden met peper, zout en nootmuskaat en wat geraspte parmezaan erdoor roeren.

Een grote ovenschaal invetten, laag lasagnebladen leggen, dan pompoensaus, lasagnebladen, witte saus, lasagnebladen etc. herhalen tot de schaal bijna vol is, eindigen met de witte saus. Nog een flinke laag parmezaan, eventueel wat andere geraspte kaas die je lekker vindt en de salieblaadjes. Zo'n halfuurtje in een voorverwarmde oven op 180 graden laten bakken.

Smakelijk!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')