quote:Dont get me started! :pOp donderdag 21 oktober 2010 19:40 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik denk dat we met jou erbij wel compleet zijn.
quote:Dat vind ik op zich prima, maar dan niet huillie huillie doen als je hetzelfde overkomt. Zo bedoel ik hetOp vrijdag 22 oktober 2010 12:19 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik geniet van dalende prijzen en geniet daarom ook van mensen die wegens betalingsproblemen uit hun huis moeten, want dat helpt om de daling te versterken![]()
Uiteraard is het een persoonlijk drama, maar dat krijg je als je boven je stand leeft en jezelf niet goed hebt ingedekt. Als je risico's neemt moet je accepteren dat het ook wel eens mis gaat, vervelend dat dan weer wel.
quote:In tegenstelling tot veel subsidielurkers ben ik gewend om mijn eigen broek op te houdenOp vrijdag 22 oktober 2010 13:13 schreef antfukker het volgende:
Dat vind ik op zich prima, maar dan niet huillie huillie doen als je hetzelfde overkomt. Zo bedoel ik het
quote:Even een leuk nieuwsbericht in retrospectiefMarc Francke - UvA: Huizenprijzen dalen niet. Door Johan Smedema.
Categorie: Koop-verkoop woning
Gepubliceerd: 12-02-2010
Zullen de huizenprijzen in de toekomst verder stabiliseren of weer gaan stijgen? Of gaan de huizenprijzen dalen? Vragen die voor elke (toekomstige) huizenbezitter van belang zijn. Om je meer houvast en inzicht te geven in dit vraagstuk hebben we de verwachtingen van verschillende experts voor je op een rij gezet.
Verwachtingen
Marc Francke - Universiteit van Amsterdam: Huizenprijzen dalen niet
Februari 2010. Er zijn geen verdere prijsdalingen te verwachten op de Nederlandse woningmarkt, zolang de hypotheekrente aftrekbaar blijft. Hoogleraar Marc Francke van de Universiteit van Amsterdam heeft dit aangegeven. Hij presenteerde een rekenmodel dat de ontwikkeling van de woningprijs verklaart uit inkomen, rente, inflatie en het financiele vermogen van huishoudens.
De gemiddelde prijs van een woning kende een prijsdaling in het afgelopen jaar van 2 procent volgens de cijfers van de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM). Toch was een zeer lichte stijging te constateren in het vierde kwartaal vergeleken met het voorgaande kwartaal. Er is geen overwaardering van huizen, volgens hoogleraar Francke. (Bron:Marc Francke - Universiteit van Amsterdam)
Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM): 15 procent meer verkopen in 2010
Januari 2010. De NVM rekent in 2010 op een verdere stabilisering van de huizenmarkt. NVM-voorzitter Ger Hukker: “We verwachten voor 2010 een herstel van het aantal transacties op een niveau dat 15 procent hoger ligt dan 2009. Dat zijn zo’n 140.000 transacties in 2010. Dat is op zich hoopgevend, maar vergeleken met het hoogtepunt van de woningmarkt in het tweede kwartaal van 2006 (toen er 215.000 transacties plaatsvonden) ligt het aantal transacties dan nog wel ruim 30 procent lager.”
De verwachting van de NVM is stabiliteit binnen de huizenmarkt. Sinds de financiėle crisis zijn de huizenprijzen gedaald met 5,6 procent. Hukker laat weten: “Voor 2010 verwachten we een neutraal prijsniveau. Geen al te grote schommelingen meer. Dat is op zich goed voor het vertrouwen in de markt. Waarbij wel moet worden opgemerkt dat met name in het hogere segment nog veel woningen te kopen staan en daar nog prijscorrecties voor de hand liggen.” (Bron: marktcijfers 4e kwartaal 2009 NVM)
ING: in 2010 trekken woningverkopen aan
September 2009. Volgens het ING Economisch Bureau is de helft van de prijsdaling achter de rug. De woningverkopen zullen volgend jaar weer aantrekken.
Uit onderzoek van ING blijkt dat de huizenprijzen verder dalen en steeds meer straten worden getroffen. Van de 55.500 respondenten ziet 45 procent van hen woningen goedkoper worden. Ook het Kadaster bevestigt dat huizen goedkoper worden. Toch wijst deze ontwikkeling nog niet op een wending in de prijsontwikkeling. Het ING Economisch Bureau verwacht een verdere daling in de huizenprijzen. Er gaat van piek tot dal ruim 10% van de huizenprijzen af, verwacht het ING Economisch Bureau.
Deze dalende prijzen en de relatief lage rente maken huizen beter betaalbaar. Voor starters komen huizen nu steeds meer binnen bereik. Met een verbetering van de economie volgend jaar, neemt het vertrouwen voor huizenkopers ook verder toe. Bij lagere huizenprijzen, zal de huizenmarkt uiteindelijk een nieuw evenwicht vinden. Vanaf halverwege 2010 zal dan het aantal woningverkopen weer aantrekken (Bron: Financieele Dagblad, september 2009).
Rabobank: in 2010 een verdere krimp
Augustus 2009. Ondanks dat de Nederlandse huizenmarkt er minder gunstig voor staat, liet het tweede kwartaal van 2009, net als vorige jaren, toch een relatief positieve prijsontwikkeling zien. Dit blijkt uit het nieuwe Kwartaalbericht Woningmarkt van de Rabobank.
Enerzijds bestaat er de angst voor werkloosheid met de kans op mogelijke dubbele woonlasten. Anderzijds zal doorstromen naar een duurdere woning zorgen voor een compensatie van de lagere verkoopprijs door de eveneens lagere aankoopprijs. Het Kwartaalbericht zegt ook dat deze huishoudens gebruik zullen maken van de toekomstige stijgende huizenprijzen, omdat de tarieven in het duurdere segment turbulent zijn. Hier komt bij dat de betaalbaarheid van Nederlandse koophuizen tijdelijk aanzienlijk is verbeterd door het lage renteniveau, volgens het Kwartaalbericht.
Al met al voorziet de Rabobank voor bestaande woningen voor 2009 een nominale huizenprijsdaling van 6% en in 2010 een verdere krimp met 1%. Hierbij wordt het duurdere huizenmarktsegment het hardst getroffen. (Bron: Kwartaalbericht Woningmarkt, Rabobank, augustus 2009)
Bron: www.hypotheker.nl
Door Johan Smedema.
Wij zijn niet aansprakelijk te stellen voor onjuiste of onvolledige informatie die in de nieuwsartikelen vermeld staan; er zijn aan deze gegevens geen rechten te ontlenen. Uiteraard zijn de nieuwsartikelen met de grootst mogelijke zorgvuldigheid opgesteld.
quote:Dat ligt er geheel aan. De rente staat nu historisch laag zelfs voor een lange vaste periode. De prijzen zijn gem. genomen behoorlijk gedaalt.Op zaterdag 9 oktober 2010 17:32 schreef xenobinol het volgende:
Gewoon nog even een paar jaar wachten met kopen, is de beste optie voor degene die niet zo nodig hoeven te kopen
quote:Dus jij verdient 100k per jaar? 100k per jaar x 2,5 is 2.5k. Kun je net een rijtjeshuis in een vinexwijkje voor kopen momenteel..Op vrijdag 22 oktober 2010 15:08 schreef Cherna het volgende:
[..]
Zolang je zelf maar geen top hypotheek(max 2,5-3 x je jaar salaris) neemt en voor jezelf een behoorlijk marge inbouwd mocht er iets mis gaan. Dan maar de iets mindere woning zonder de luxe badkamer en keuken. Daar kun je nog altijd voor sparen en dit later doen. Of opnieuw kopen als de markt weer beter loopt.
quote:Dit argument komt elke x pagina's langs, en moet elke keer weer weerlegd wordenOp vrijdag 22 oktober 2010 15:08 schreef Cherna het volgende:
Dat ligt er geheel aan. De rente staat nu historisch laag zelfs voor een lange vaste periode. De prijzen zijn gem. genomen behoorlijk gedaalt.
quote:Ik kan me hier wel in vinden. Als eigen huis bezitter ben ik niet afhankelijk van HRA. Als die zou komen te vervallen is voor mij nog niets aan de hand. Daarom dat ik zie, bouw een marge in. Natuurlijk niets is zeker in het leven.Op vrijdag 22 oktober 2010 13:17 schreef xenobinol het volgende:
[..]
In tegenstelling tot veel subsidielurkers ben ik gewend om mijn eigen broek op te houden
quote:Nee samen hadden we destijds 50.000 euro samen en dat is in de loop der jaren iets meer geworden. Had een huis van 155.000 gekocht(ja een rijtjes huis ,maar wat is daar mis mee)de overdrachtsbelasting heb ik een paar jaar voor gespaard en in het pand gestoken. Nog steeds de oude keuken en badkamer in het huis, maar wat maakt dat uit is daar iets mis mee dan. Ik spaar wel. nog 4 jaar en kan de toko geheel verbouwen. Alles op zijn tijd. Natuurlijk de hypotheek verstrekker zei dat ik tot 5- 6 maal mijn jaar inkomen kon gaan maar heb dit natuurlijk nooit gedaan. Heb maar netjes bij de Rabo mijn hypotheek genomenOp vrijdag 22 oktober 2010 15:21 schreef antfukker het volgende:
[..]
Dus jij verdient 100k per jaar? 100k per jaar x 2,5 is 2.5k. Kun je net een rijtjeshuis in een vinexwijkje voor kopen momenteel..
quote:Misschien heb je gelijk. Het blijft een spel. Maar geheel deel ik je mening niet. Stel ik heb een rente van 7% dan heb ik dus ook een stuk meer HRA dan met een rente van 4%. Het ligt ook aan de hypotheekvorm die je neemt. Is de rente hoog is een spaarhypotheek naar mijn mening zo slecht nog niet want de spaarpremie is dan laag vanwege de hogere rente en tevens los je na 30 jaar (of wat je zelf aangeeft) af.Op vrijdag 22 oktober 2010 15:23 schreef Istrilyin het volgende:
[..]
Dit argument komt elke x pagina's langs, en moet elke keer weer weerlegd worden![]()
Sorry, maar lage rente betekent dat elke idioot goedkoop geld kan lenen, en dat daarmee de prijzen (te) hoog gehouden worden. Lage rente => hoge prijzen, hoge rente => lage prijzen.
De prijzen zijn amper gedaald, slechts 5% ten opzichte van de waanzinnig hoge top. Zodra de rente gaat stijgen, dan daalt je huisje in waarde omdat niemand hoge prijs plus hoge rente op kan brengen... Ouch! Liever kopen wanneer de rente hoog is (en de prijs laag) met een zo groot mogelijk deel eigen geld (tenzij het belastingtechnisch dan toch beter is om een dikke hypo te pakken).
Zie ook punt 3 op http://patrick.net/housing/crash.html
quote:En persoonlijk heb ik liever een lage schuld bij een hoge rente, dan ben je tenminste extra gemotiveerd om snel af te lossen, lineaire hypotheek is dan plots heel interessant aan het worden.Op vrijdag 22 oktober 2010 15:23 schreef Istrilyin het volgende:
[..]
Dit argument komt elke x pagina's langs, en moet elke keer weer weerlegd worden![]()
Sorry, maar lage rente betekent dat elke idioot goedkoop geld kan lenen, en dat daarmee de prijzen (te) hoog gehouden worden. Lage rente => hoge prijzen, hoge rente => lage prijzen.
quote:Als de rente omhoog gaat moeten de prijzen wel flink omlaag omdat anders niemand meer kan aflossen. Nu zijn de banken in dikke paniek omdat de prijs niet mag dalen vanwege al die AFH die ze hebben uitgegeven, van een kale kip kan je niet plukkenOp vrijdag 22 oktober 2010 16:20 schreef Bayswater het volgende:
Aflossen is wel het laatste wat ik doe, neem dat huis toch niet mee mijn graf in. En leen 4 keer ons brutoloon, moet wel ergens in thuiskomen na een dagje ploeteren.
quote:Niks mis mee, integendeel. Alleen met 155.000 euro kan ik net een flatje kopen in prachtwijk nummero 5 van nederland waar ik woonOp vrijdag 22 oktober 2010 15:42 schreef Cherna het volgende:
[..]
Nee samen hadden we destijds 50.000 euro samen en dat is in de loop der jaren iets meer geworden. Had een huis van 155.000 gekocht(ja een rijtjes huis ,maar wat is daar mis mee)de overdrachtsbelasting heb ik een paar jaar voor gespaard en in het pand gestoken.
quote:Volgens mij heb jij ook al vaak genoeg van die faalartikelen aangehaald waarin 'wetenschappers' 'economen' aangaven dat de prijzen nu onderhand al 20% gedaald hadden moeten zijn. Om nog maar even over jouw getallen te zwijgen.Op vrijdag 22 oktober 2010 13:31 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Even een leuk nieuwsbericht in retrospectief![]()
Die faalprof kan zijn titels eigenlijk wel inleveren want hij bedrijft geen wetenschap.... hij doet uitspraken op basis van wat zijn subsidie verstrekkers graag geventileerd willen horen![]()
Tot dusver zit de Rabo het dichtst bij de huidige situatie.... maar... zien we al de tekenen van herstel? Ik vermoed dat de verdere prijsdaling versneld zal inzetten, ik kan niet wachten op de cijfers van volgend jaar. We leven in interessante tijden
quote:Ik snap het, de regio kan bepalend zijn. Heb je nooit overwogen om het elders net buiten de regio te zoeken waar het goedkoper is.Op vrijdag 22 oktober 2010 17:06 schreef antfukker het volgende:
[..]
Niks mis mee, integendeel. Alleen met 155.000 euro kan ik net een flatje kopen in prachtwijk nummero 5 van nederland waar ik woon
quote:Ik woon al in het oostenOp vrijdag 22 oktober 2010 17:41 schreef Cherna het volgende:
[..]
Ik snap het, de regio kan bepalend zijn. Heb je nooit overwogen om het elders net buiten de regio te zoeken waar het goedkoper is.
quote:De overheid heeft ingegrepen door het verlenen van subsidies, deeltijd WW verlening HRA voor tweede woning, steun aan de banken, optrekken grens NHG, zonder die maatregelen had de situatie er al een stuk rooskleuriger uitgezienOp vrijdag 22 oktober 2010 17:33 schreef inXs het volgende:
[..]
Volgens mij heb jij ook al vaak genoeg van die faalartikelen aangehaald waarin 'wetenschappers' 'economen' aangaven dat de prijzen nu onderhand al 20% gedaald hadden moeten zijn. Om nog maar even over jouw getallen te zwijgen.
quote:Ik zit liever in een wijk met faciliteiten in de buurt van een centrum. Zo'n nieuwbouwwijk met boompjes van 3 jaar, gare vieze straten, vele legen huizen en een de tegenwoordige vaak lelijke bouwstijl.Op vrijdag 22 oktober 2010 11:03 schreef luckyb1rd het volgende:
[..]
Ik zou liever een nieuwbouw huisje kopen dan een krot van 20 jaar voor dezelfde prijs. Dus ik zie nog wel de nieuwbouwhuizenmarkt een klein beetje aantrekken maar de bestaande bouw zakt nu echt door de grond heen.
quote:Dus als jij morgen gaat fietsen en invalide wordt gereden dan is het normaal dat een ander geniet omdat dan jij je fiets niet meer nodig hebt en ik hem dus voor weinig kan kopen?Op vrijdag 22 oktober 2010 12:19 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik geniet van dalende prijzen en geniet daarom ook van mensen die wegens betalingsproblemen uit hun huis moeten, want dat helpt om de daling te versterken![]()
Uiteraard is het een persoonlijk drama, maar dat krijg je als je boven je stand leeft en jezelf niet goed hebt ingedekt. Als je risico's neemt moet je accepteren dat het ook wel eens mis gaat, vervelend dat dan weer wel.
quote:De tijd dat de rente voor 10 jaar boven de 8% komt gaan we niet gauw zien hoor, of verwacht jij van wel? Na 30 jaar is je hypotheek afbetaald...Op vrijdag 22 oktober 2010 15:23 schreef Istrilyin het volgende:
[..]
De prijzen zijn amper gedaald, slechts 5% ten opzichte van de waanzinnig hoge top. Zodra de rente gaat stijgen, dan daalt je huisje in waarde omdat niemand hoge prijs plus hoge rente op kan brengen... Ouch! Liever kopen wanneer de rente hoog is (en de prijs laag) met een zo groot mogelijk deel eigen geld (tenzij het belastingtechnisch dan toch beter is om een dikke hypo te pakken).
Zie ook punt 3 op http://patrick.net/housing/crash.html
quote:Jij had verwacht dat de overheid niets zou doen? Noemt zichzelf een realist.Op vrijdag 22 oktober 2010 18:45 schreef xenobinol het volgende:
[..]
De overheid heeft ingegrepen door het verlenen van subsidies, deeltijd WW verlening HRA voor tweede woning, steun aan de banken, optrekken grens NHG, zonder die maatregelen had de situatie er al een stuk rooskleuriger uitgezien
quote:Wat een vergelijking.Op vrijdag 22 oktober 2010 21:48 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Dus als jij morgen gaat fietsen en invalide wordt gereden dan is het normaal dat een ander geniet omdat dan jij je fiets niet meer nodig hebt en ik hem dus voor weinig kan kopen?
quote:In Nederland een vergelijkbare situatie toch?Because boomers are retiring. There are 70 million Americans born between 1945-1960. One-third have zero retirement savings. The oldest are 64. The only money they have is equity in a house, so they must sell. This will add yet another flood of houses to the market, driving prices down even more.
quote:Pfff... een sadistOp vrijdag 22 oktober 2010 21:48 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Dus als jij morgen gaat fietsen en invalide wordt gereden dan is het normaal dat een ander geniet omdat dan jij je fiets niet meer nodig hebt en ik hem dus voor weinig kan kopen?
Je bent gewoon sadist, je ziet graag mensen financieel in problemen komen. Sommige mensne moeten beter beschermd worden tegen zichzelf. Dat jij dat zelf kan is een gave van jou, geen falen van de ander.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |