Bu san (Goodbye, Dragon Inn) (2003, Taiwan, Tsai Ming-liang )Een film waarin heel heel weinig gebeurd. We zien wat mensen in een hele grote bioscoopzaal naar een oude film (King Hu's Dragon Inn) kijken en wat mensen die door de verlate gangetjes en kamers van die bioscoop slenteren. Dat de 82 minuten dan ook voorbij waren zonder dat ik me een moment verveeld had spreekt erg in het voordeel van de film. Dit is dan ook een film die niet draait om een verhaal met begin, midden en einde, maar om het oproepen van een bepaalde sfeer. Waarin Ming-liang goed slaagt.
De bioscoop zelf is eigenlijk het hoofdpersonage van de film. Door de verlate kleine betonnen gangetjes, lekkende daken en ouderwetse projectiekamers kreeg ik een nostalgisch gevoel. De vergane glorie van de bioscoop (die symbool staat voor de gloriedagen van de Chinese film) is voelbaar. De bioscoop is dan ook echt gesloten vlak na de opnames van deze film.
Daarnaast weet Ming-liang ook heel goed het gevoel van eenzaamheid, onverbondenheid en onvermogen om te communiceren van het moderne stadsleven over te brengen met z'n shots van karakters in de grote lege bioscoopzaal, strompelend door de gangen of pogingen doend om contact te maken met non-verbale communicatie.
De film is bovenal een ode aan de gedeelde belevenis van het kijken van een film in de bioscoop.
cijfer: 8
Toy Story 3 (2010, VS, Lee Unkrich) ![]()
In plaats van de vraag of deze animatiefilm ook leuk is voor volwassenen, vraag ik me bij deze eerder af of deze ook leuk is voor kinderen. Want deze film zit zo vol met elementen uit andere films, de flashbacks, de charismatische slechterik, enz., dat ik niet denk dat kinderen die referenties snappen. Heel de film is eigenlijk een ontsnappingsthriller die hier een extra, grappige, dimensie krijgen omdat het nu met speelgoed gebeurd. Waarbij de karakters perfect passen bij de uitstraling van het speelgoed.
Ook denk ik niet dat kinderen zelf na het zien van Toy Story 3 met weemoed terugdenken aan de tijd dat ze nog met speelgoed speelde en de tijd herinneren dat ze zelf ook hun speelgoed opborgen in de zolder omdat ze te groot werden om ermee te spelen.
Maar dat zijn vragen die andere met kinderen beter kunnen beantwoorden. Voor deze volwassene was het iig een heel leuke en goed film.
cijfer: 8.5