abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87808053
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 20:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Evolutie is waar, maar niet de waarheid. De waarheid bestaat niet.
[..]

Een (streekroman) kan heel goed een waarheidsperspectief hebben, terwijl een wetenschappelijk theologisch werk....
Het gaat niet over hoe waar of onwaar het is. Het is een verschil van perspectief: of je erin zit of er buitenstaat.

Er zijn allerlei concepten die alleen zinvol zijn in één van beide perspectieven.

Begrippen als vrijheid, zin en doel hebben alleen betekenis in het deelnemersperspectief, maar niet in het waarheidsperspectief.

[ Bericht 8% gewijzigd door deelnemer op 21-10-2010 20:45:10 ]
The view from nowhere.
pi_87808189
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 20:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Evolutie is waar, maar niet de waarheid. De waarheid bestaat niet.
[..]

Waarom niet? De waarheid is zoals het is, en een leugen is een voosteling van zaken die niet overeenstemt met dat wat “is”.
  donderdag 21 oktober 2010 @ 20:45:59 #278
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_87808356
quote:
1.gif Op donderdag 21 oktober 2010 20:39 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Het gaat niet over hoe waar of onwaar het is. Het is een verschil van perspectief: of je erin zit of er buitenstaat.

Dan zal je zien dat de buitenstaander objectiever over de situatie van de deelnemer kan oordelen dan de deelnemer. Ik weet dat de kat bewegende zaken veel duidelijker ziet dan stationaire, en dat dat zijn jacht/speel instinct activeert. De kat denkt dat hij met iets belangrijks bezig is.

En jij begint over waarheid, niet ik.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  donderdag 21 oktober 2010 @ 20:50:23 #279
pi_87808594
quote:
1.gif Op donderdag 21 oktober 2010 20:42 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Waarom niet? De waarheid is zoals het is, en een leugen is een voosteling van zaken die niet overeenstemt met dat wat “is”.
quote:
1.gif Op dinsdag 19 oktober 2010 21:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nee. Jij komt met het begrip "waarheid". Dat is in feite een religieus concept, staat vlak naast dogma in het keukenkastje.

Wetenschap werk zo gewoon niet. 1+1=2 is waar, maar is het een/de waarheid?
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_87808611
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 20:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dan zal je zien dat de buitenstaander objectiever over de situatie van de deelnemer kan oordelen dan de deelnemer. Ik weet dat de kat bewegende zaken veel duidelijker ziet dan stationaire, en dat dat zijn jacht/speel instinct activeert. De kat denkt dat hij met iets belangrijks bezig is.

En jij begint over waarheid, niet ik.
De muis zien, is iets anders dan de muis zijn.

Ook al zie je de muis veel beter dan de kat; ken je zijn evolutionaire ontwikkeling, zijn DNA, zijn hele biochemie, fysiologie en gedrag (dat is een waarheidsperspectief). Het is wat anders om een muis te zijn (dat is het deelnemersperspectief). Een zinvol onderscheid lijkt mij.

[ Bericht 4% gewijzigd door deelnemer op 21-10-2010 20:59:28 ]
The view from nowhere.
  donderdag 21 oktober 2010 @ 20:59:21 #281
pi_87809034
quote:
1.gif Op donderdag 21 oktober 2010 20:50 schreef deelnemer het volgende:

[..]

De muis zien, is iets anders dan de muis zijn.
Ja dat zeg ik, maar het is niet plotseling de waarheid.
quote:
Ook al zie je de muis veel beter dan de kat; ken je zijn evolutionair ontwikkeling, zijn DNA, zijn heel biochemie, fysiologie en gedrag (dat is een waarheidsperspectief). Het is wat anders om een muis te zijn (dat is het deelnemersperspectief). Een zinvol onderscheidt lijkt mij.
Ik heb het niet over een muis. Ik speel de kat een pingpongbal toe. Heb je wel eens een kat zien pingpongen? :D
pi_87809154
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 20:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Nee. Jij komt met het begrip "waarheid". Dat is in feite een religieus concept, staat vlak naast dogma in het keukenkastje.

Wetenschap werk zo gewoon niet. 1+1=2 is waar, maar is het een/de waarheid?

Wat wel belangrijk is in dit opzicht is: dat als we een knikker nemen en we voegen daar vervolgens nog een knikker aan toe het resultaat van dit alles in overeenstemming is met de definitie van 2 knikkers.

De meeste mensen zullen er dan intuïtief wel van overtuigd zijn dat we de waarheid op zo’n moment dicht naderen, die intuïtie is dan iets geestelijks in de mens, en zonder dit geestelijke element zou hij ophouden een mens te zijn.
pi_87809309
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 20:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ja dat zeg ik, maar het is niet plotseling de waarheid.
[..]

Ik heb het niet over een muis. Ik speel de kat een pingpongbal toe. Heb je wel eens een kat zien pingpongen? :D
Les: Ik mag geen woorden meer maken met het begrip waarheid erin, omdat dan niemand je begrijpt.

Want niemand wil nog nadenken over een woord als er de string 'waarheid' in voorkomt. Dat gaan alle alarmbellen rinkelen en moet er gezegd worden dat niemand de waarheid kent, ook als iemand dat niet bedoeld.

Ik vraag me af wat er gebeurd als jij iemand tegenkomt met een hond die 'Waarheid' heet. Die hond bestaat volgens jou niet.
The view from nowhere.
  donderdag 21 oktober 2010 @ 21:12:44 #284
pi_87809754
quote:
1.gif Op donderdag 21 oktober 2010 21:01 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Wat wel belangrijk is in dit opzicht is: dat als we een knikker nemen en we voegen daar vervolgens nog een knikker aan toe het resultaat van dit alles in overeenstemming is met de definitie van 2 knikkers.

De meeste mensen zullen er dan intuïtief wel van overtuigd zijn dat we de waarheid op zo’n moment dicht naderen, die intuïtie is dan iets geestelijks in de mens, en zonder dit geestelijke element zou hij ophouden een mens te zijn.
Dat komt omdat veel mensen behoefte hebben aan een waarheid. Maar dat heeft verder niets te maken met de werkelijkheid. De Waarheid is een religieus concept.
  donderdag 21 oktober 2010 @ 21:14:33 #285
pi_87809842
quote:
1.gif Op donderdag 21 oktober 2010 21:04 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Les: Ik mag geen woorden meer maken met het begrip waarheid erin, omdat dan niemand je begrijpt.

Want niemand wil nog nadenken over een woord als er de string 'waarheid' in voorkomt. Dat gaan alle alarmbellen rinkelen en moet er gezegd worden dat niemand de waarheid kent, ook als iemand dat niet bedoeld.
De waarheid is een religieus concept. Jupiter is een planeet. dat is waar, maar is het de waarheid?
quote:
Ik vraag me af wat er gebeurd als jij iemand tegenkomt met een hond die 'Waarheid' heet. Die hond bestaat volgens jou niet.
De hond heet Waarheid. dat is waar maar is het De Waarheid?
pi_87810314
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 21:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

De waarheid is een religieus concept. Jupiter is een planeet. dat is waar, maar is het de waarheid?
[..]

De hond heet Waarheid. dat is waar maar is het De Waarheid?
Ik heb het niet over de waarheid maar over een perspectief.

Je kent het idee van een gedachten experiment. In een gedachte experiment kun je jezelf iets voorstellen dat je niet praktisch kunt uitvoeren. Als de wereld bestaat, dan kun je je voorstellen (als een gedachte experiment) dat je niet in de wereld bent, maar erbuiten staat. Zo kun je je voorstellen dat het leven zich op de aarde ontwikkeld, als een soort film. Hier is het woord waarheid niet gevallen, maar is wel een manier van kijken verwoord. Theorieen worden altijd zo verwoord. Ook als ze niet waar zijn. Het is de gemakkelijkste manier om ze te verwoorden.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 21-10-2010 21:29:15 ]
The view from nowhere.
pi_87811243
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 21:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

[..]

Waarom zou het weliswaar waar zijn dat Jupiter een planeet is, maar niet de waarheid? Wat is het verschil?
pi_87811344
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 21:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat komt omdat veel mensen behoefte hebben aan een waarheid. Maar dat heeft verder niets te maken met de werkelijkheid.
Dat beweer jij. Je spreekt alsof je de Waarheid kent.
pi_87812259
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 21:47 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Als je het mij vraagt betoogt hij juist dat die waarheid er niet is of minstens onkenbaar is.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_87812815
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 22:09 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als je het mij vraagt betoogt hij juist dat die waarheid er niet is of minstens onkenbaar is.
Nee, hij zegt dat veel mensen behoefte hebben aan een waarheid, en die daarom bijvoorbeeld in religies zoeken, maar dat dit verder niets te maken heeft met de werkelijkheid.

Maar hoe kan hij dat weten als hij de waarheid, en dus de werkelijkheid niet kent?
  donderdag 21 oktober 2010 @ 22:21:54 #291
pi_87812906
quote:
1.gif Op donderdag 21 oktober 2010 21:47 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Waarheid is een religieus concept. Ik wil het wel hebben over de werkelijkheid, maar gezien ons beperkt vermogen tot waarnemen, weten we daar nog niet veel vanaf. Ik trek daar geen conclusies uit, gelovigen (en dan heb ik het voor het gemak over erodome) trekken daar wel consequenties uit. En juist die mensen claimen een waarheid te kennen.
pi_87813006
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 22:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Waarheid is een religieus concept. Ik wil het wel hebben over de werkelijkheid, maar gezien ons beperkt vermogen tot waarnemen, weten we daar nog niet veel vanaf. Ik trek daar geen conclusies uit, gelovigen (en dan heb ik het voor het gemak over erodome) trekken daar wel consequenties uit. En juist die mensen claimen een waarheid te kennen.
Maar kun je, als je de waarheid niet kent, iets uitsluiten?
The view from nowhere.
pi_87813107
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 22:23 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Dit durf de mogelijkheid dat anderen die waarheid wel kennen wel uit te sluiten ieg. ;)
pi_87813215
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 22:25 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dit durf de mogelijkheid dat anderen die waarheid wel kennen wel uit te sluiten ieg. ;)
Maar sluit je ook het speculatieve denken uit?
The view from nowhere.
pi_87813297
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 22:27 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Maar sluit je ook het speculatieve denken uit?
Welnee, mensen speculeren er lustig op los. Een deel gebaseerd op waarneming, dat noemen we wetenschappelijk onderzoek. Maar een groot deel ook gebaseerd op helemaal niets, dat noemen we religie.
  donderdag 21 oktober 2010 @ 22:30:51 #296
pi_87813344
quote:
1.gif Op donderdag 21 oktober 2010 21:23 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Ik heb het niet over de waarheid maar over een perspectief.

Je kent het idee van een gedachten experiment. In een gedachte experiment kun je jezelf iets voorstellen dat je niet praktisch kunt uitvoeren. Als de wereld bestaat, dan kun je je voorstellen (als een gedachte experiment) dat je niet in de wereld bent, maar erbuiten staat. Zo kun je je voorstellen dat het leven zich op de aarde ontwikkeld, als een soort film. Hier is het woord waarheid niet gevallen, maar is wel een manier van kijken verwoord. Theorieen worden altijd zo verwoord. Ook als ze niet waar zijn. Het is de gemakkelijkste manier om ze te verwoorden.
Maar dan moet ik me voorstellen wat ik zie. Op een echt bestaand feest kan ik echt uit de rol van deelnemer stappen (wat de gemiddelde feestganger/organisator dan als deelnemersrol ziet) en wat anders gaan doen, het feest op een andere manier bekijken.

Nu kan ik erodome uitleggen hoeveel kW er aan aggregaten staat te stampen, maar daar heeft ze geen behoefte aan. Ze gelooft in het feest alsof het de waarheid is.

Ik kan me haar positie heel goed voorstellen, begrijpen, uitleggen en er op dezelfde manier van genieten. Zij kan niet in mijn rol stappen. Of ze "wil" het niet omdat haar wereldbeeld haar gelukkig maakt.
Mijn model van de wereld is groter dan die van haar, kan die van haar verklaren. Het enige wat zij kan doen is denken dat ik het niet snap, te beperkt ben om het op haar manier te zien.

Kunnen we hier niet iets uit concluderen? Zit ik niet dichter bij de werkelijkheid dan zij? Alleen maar omdat haar `waarheid` keurig in mijn werkelijkheid verklaard wordt?

En daar heb ik geen gedachte-experiment voor nodig, het is een live experiment dat een paar pagina's terug begint.
  donderdag 21 oktober 2010 @ 22:32:02 #297
pi_87813393
quote:
1.gif Op donderdag 21 oktober 2010 22:20 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Nee, hij zegt dat veel mensen behoefte hebben aan een waarheid, en die daarom bijvoorbeeld in religies zoeken, maar dat dit verder niets te maken heeft met de werkelijkheid.

Maar hoe kan hij dat weten als hij de waarheid, en dus de werkelijkheid niet kent?
Omdat ik die waarheden kan verklaren en uitleggen.
  donderdag 21 oktober 2010 @ 22:35:04 #298
pi_87813536
quote:
1.gif Op donderdag 21 oktober 2010 22:23 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Waarheid is een religieus concept. Ik ben niet religieus. Dus waarom zou ik die vraag interessant vinden?
pi_87813539
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 22:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Waarheid is een religieus concept.
Ik zie niet in waarom waarheid een bij uitstek religieus concept zou zijn.

Zoals al gezegd, waarheid is datgene wat “is” en het is voor iedereen, of hij nou religieus is of niet, toch van groot belang datgene wat “is” te kennen, en dan vooral datgene wat “is” op geestelijk vlak. Omdat die de kern van zijn wezen uitmaakt, en het hemd nader is dan de rok.

Zo is het bijvoorbeeld ofwel waar dat de mens zijn bewustzijn behoudt na de dood, ofwel dat is niet waar.

Dat hier meningsverschillen over bestaan doet er niets aan af dat een van die 2 dingen de waarheid is, en het lijkt me ook niet onbelangrijk die te kennen.
pi_87813564
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 22:29 schreef Molurus het volgende:

[..]

Welnee, mensen speculeren er lustig op los. Een deel gebaseerd op waarneming, dat noemen we wetenschappelijk onderzoek. Maar een groot deel ook gebaseerd op helemaal niets, dat noemen we religie.
Veel wordt ontdekt door speculatief te denken. In de natuurkunde worden theorien ontwikkeld, zonder dat er veel data aan te pas komt. Het maakt gebruikt van logica. Het is een tegenhanger van metingen verrichten. Hebben jullie niet teveel een datagedreven idee van wetenschap.

[ Bericht 10% gewijzigd door deelnemer op 21-10-2010 22:43:29 ]
The view from nowhere.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')