Jeetje dus toch! Wat raar dat er gister dan niks te zien was! Hopelijk helpen de medicijnen, en gaat het toch lukken Pingoo die antibiotica te voeren!quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 12:07 schreef Oognip het volgende:
Mijn vriend is net bij de dierenarts geweest. Pingoo heeft ten gevolge van niesziekte, keelontsteking. Zijn keeltje was weg gevoelig. Hij heeft nu voor toen dagen antibiotica en een vloeibaar troepje ontstekingsremmer. Hierna moet het over zijn.
Ik ben heel blij dat ik naar mezelf en m'n gevoel heb geluisterd, anders waren we niet naar de da gegaan.
Ja stom he! Snap er ook niks vanquote:Op dinsdag 5 oktober 2010 16:52 schreef Mama_Mia het volgende:
[..]
Jeetje dus toch! Wat raar dat er gister dan niks te zien was! Hopelijk helpen de medicijnen, en gaat het toch lukken Pingoo die antibiotica te voeren!
Pilletje hebben we niet meer geprobeerd, we vonden dat we hem genoeg geplaagd hadden. We gaan het vandaag weer proberen denk ik. Hij heeft zonet weer even wat nat vlees gegeten dus dat is heel goed. Ik heb het idee dat het ietsje pietsje beter met hem gaat, hij loopt gewoon rond en verstopt zich niet onder het bed. Maar niet te vroeg juichenquote:Op dinsdag 5 oktober 2010 22:56 schreef Mama_Mia het volgende:
Is het nog gelukt met het tabletje? En hoe is het nu met Pingoo?
Wat ik hem geef zijn geen zakjes met zacht voer maar er zit poeder in wat je moet mengen met water. Ik geef hem gewoon zoveel hij wilt, waarschijnlijk kleine beetjes gedurende de dag en hij krijgt dus zacht voer. Hij eet wel zelf brokjes van royal canin kitten. Ik kijk even hoe dat gaat anders zet ik dat ook weg.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 13:57 schreef Mama_Mia het volgende:
Ik heb toen Rhana ziek was ook van die zakjes zachtvoer gekregen van de dierenarts, en daarvan mocht ze anderhalf zakje per dag.
Lijkt me ook beter idd als je m zachtvoer blijft geven, brokjes zijn misschien wel lekker nu, maar als dat zn keel irriteert voelt ie zich daar niet beter van idd. Misschien kan je wat bouillon over de brokjes doen?Wordt het zachter van en ruikt het ook aantrekkelijker.
Ahh okay, dan heb ik geen idee. Lijkt me dat wanneer het dwangvoer is, er weinig kans is dat ie teveel eet, omdat ie niet zelf wil eten, maar dat weet ik ook niet zeker. Hopelijk houdt Pingoo straks zn eten binnen, arm beestje.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 14:05 schreef Oognip het volgende:
[..]
Wat ik hem geef zijn geen zakjes met zacht voer maar er zit poeder in wat je moet mengen met water. Ik geef hem gewoon zoveel hij wilt, waarschijnlijk kleine beetjes gedurende de dag en hij krijgt dus zacht voer. Hij eet wel zelf brokjes van royal canin kitten. Ik kijk even hoe dat gaat anders zet ik dat ook weg.
Het bouillon over de brokjes is wel een goed idee, dat ga ik uitvoeren.
Hoi Oognip, ik lees net je verhaal over Pingoo. Hopelijk knapt hij van het bijvoeren een beetje op. Ik heb een oude kater van 20 jaar die ik nu ongeveer 2 jaar dagelijks bijvoer (nierdieet fijngeprakt met een klein beetje water en dan met een lepeltje. Dit gaat prima, hij vind het niet vervelend. Daarnaast eet hij zelf ook brokjes (niet genoeg dus daarom ook bijvoeren). Je moet de brokjes dus niet weghalen hoor, het is belangrijk dat hij zelf ook nog wat eet. GEEN kant-en-klare bouillon geven (over de brokjes of hoe dan ook). Daar zit heel veel zout in en dan is echt enorm slecht voor je(elke) kat!!! Eigenlijk voor elk dier! Je kan wel kip koken en het water ervan geven aan je kat om de eetlust op te wekken. GEEN kant-en-klare bouillon doen hoor!quote:Op woensdag 6 oktober 2010 14:05 schreef Oognip het volgende:
[..]
Wat ik hem geef zijn geen zakjes met zacht voer maar er zit poeder in wat je moet mengen met water. Ik geef hem gewoon zoveel hij wilt, waarschijnlijk kleine beetjes gedurende de dag en hij krijgt dus zacht voer. Hij eet wel zelf brokjes van royal canin kitten. Ik kijk even hoe dat gaat anders zet ik dat ook weg.
Het bouillon over de brokjes is wel een goed idee, dat ga ik uitvoeren.
Hoi Pippie,quote:Op woensdag 6 oktober 2010 15:23 schreef Pippi het volgende:
[..]
Hoi Oognip, ik lees net je verhaal over Pingoo. Hopelijk knapt hij van het bijvoeren een beetje op. Ik heb een oude kkater van 20 jaar die ik nu ongeveer 2 jaar dagelijks bijvoer (nierdieet fijngeprakt met een klein beetje water en dan met een lepeltje. Dit gaat prima, hij vind het niet vervelend. Daarnaast eet hij zelf ook brokjes (niet genoeg dus daarom ook bijvoeren). Je moet de brokjes dus niet weghalen hoor, het is belangrijk dat hij zelf ook nog wat eet. GEEN kant-en-klare bouillon geven (over de brokjes of hoe dan ook). Daar zit heel veel zout in en dan is echt enorm slecht voor je(elke) kat!!! Eigenlijk voor elk dier! Je kan wel kip koken en het water ervan geven aan je kat om de eetlust op te wekken. GEEN kant-en-klare bouillon doen hoor!
Hoi Oognip,quote:Op woensdag 6 oktober 2010 15:30 schreef Oognip het volgende:
[..]
Ik dacht dat ik misschien die brokjes beter weg kan halen omdat die niet licht verteerbaar zijn en hij ze dus zo weer uitkotst. Jij denkt dat het wel mee valt? Het is namelijk wel de bedoeling dat als hij wat eet, het ook in zijn lichaampje blijft. Ik merk nu namelijk al dat ie afvalt...
Mmm... teveel afvallen is natuurlijk niet goed. Ik PM je even!quote:Op woensdag 6 oktober 2010 15:30 schreef Oognip het volgende:
[..]
Het is namelijk wel de bedoeling dat als hij wat eet, het ook in zijn lichaampje blijft. Ik merk nu namelijk al dat ie afvalt...
Hij spuugt na een hoestbui meestal, ik heb niet het idee dat hij misselijk is maar hoe weet ik dat? Ik denk dat ik zometeen langs de dierenwinkel fiets en even wat licht verteerbaar voedsel voor hem koop. Tis wel een beetje jammer dat er 5 katten van mee eten, het is ook geen doen om ze omstebeurt te voeren..quote:Op woensdag 6 oktober 2010 15:57 schreef Pippi het volgende:
[..]
Hoi Oognip,
Spuugt/ kotst je kat na een hoestbui of spuugt hij door misselijkheid?
Als hij spuugt door het hoesten maakt het eigenlijk niet uit wat voor voer je hem geeft.
Spuugt hij door misselijkheid dan zou ik aan de dierenarts vragen om Primperid en overstappen op lichtverteerbare brokjes (b.v. Hills Prescription Diet™ Feline i/d™ of Royal Canin Sensible).
Mijn vriend heeft net royal canin sensible gekocht, heel duur. Voor 400 gram betaalde hij 6 euro, dus nu even zorgen dat alleen hij het binnen krijgt.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 16:18 schreef Pippi het volgende:
Om nog even terug te komen op een eerdere vraag van je:
"Heeft iemand trouwens enig idee hoeveel een kat per dag nodig heeft van zo'n heel zakje dwangvoer?"
De hoeveelheid die een kat minimaal nodig heeft hangt af van zijn/ haar gewicht. en is bij elk type en merk voer weer anders. Op de verpakking van je dwangvoer staat hoeveel je per dag moet geven bij een bepaald gewicht. Het is beter om die hoeveelheid te verdelen over meerdere voermomenten: liever 6x per dag 1/6 gedeelte van het totaal dan 2x per dag de helft.
Lichtverteerbaar voer is altijd beter dan gewoon voer bij een kat die spuugt. Kittenvoer is veel vetter dan het normale (volwassen) kattenvoer en dus per definitie zwaarder op de maag.
Royal canin sensible is inderdaad duur, ik geef wel duur advies hequote:Op woensdag 6 oktober 2010 16:37 schreef Oognip het volgende:
[..]
Mijn vriend heeft net royal canin sensible gekocht, heel duur. Voor 400 gram betaalde hij 6 euro, dus nu even zorgen dat alleen hij het binnen krijgt.
Er staat idd wel een bepaalde hoeveelheid op maar er staat niet dat dat afhangt van het gewicht. Bovendien eet hij nog wel wat dus het is alleen maar bijvoeren, dus die voorgeschreven hoeveelheid hoef ik me in principe niet aan te houden. Vind ik zelf
Hoe komt het eigenlijk dat jij zoveel hierover weet? Komt dat puur door de ervaring met je eigen kat?
*knuff*quote:Op woensdag 6 oktober 2010 21:58 schreef Oognip het volgende:
Dank je Injetta![]()
Ik wist niet dat katten zolang zonder eten zouden kunnen. Ik kan me ook wel voorstellen dat hij niet zoveel wil eten als ie keelpijn heeft. Gelukkig eet hij toch wel kleine beetjes uit zichzelf. Er is inderdaad geen medicijn tegen niesziekte, maar hij heeft keelontsteking dus daar heeft ie wel medicijnen voor nodig.
Maar ik heb het idee dat het nu al iets beter met hem gaat, hij is meer levendig en springt weer op dingen.
Vannacht heeft ie bovenop me geslapen, terwijl hij nooit op schoot wil (tenzij ik op de wc zit). Hij doet meer dan gister, en hoest/kotst een stuk minder. Ik ben heel blij maar wil niet te vroeg juichen. De laatste keer dat een kat bij mij de goede kant op ging, ging ie dezelfde nacht nog dood :S
quote:Op woensdag 6 oktober 2010 21:35 schreef Injetta het volgende:
Ik begrijp dat je wilt dat ze eet, maar een kat kan best een tijdje zonder eten hoor.
Haha ok, ik was ook niet van plan om te stoppen hoor. Ik geef hem ook brokjes uit mijn hand en dan eet ie ze heel gulzig op (samen met mijn vingerquote:Op woensdag 6 oktober 2010 23:17 schreef Pippi het volgende:
[..]
Een kat kan helemaal niet een tijdje zonder eten
![]()
Ernstige gevolgen voor een kat die niet eet
Toen mijn kater Bram van 19 jaar door een maag- darmbloeding niet meer at ben ik, naast de 5 injecties die hij dagelijks kreeg, elke 3 uur gaan dwangvoeren om maar te voorkomen dat hij ook nog eens leverproblemen erbij kreeg!
Oognip, met andere woorden: met dwangvoeren ben je goed bezig
Heb je de tweede link ook gelezen? Nog nooit een kat met leververvetting meegemaakt zeker? Niet eten bij katten kan heel gevaarlijk zijn. Na 3 dagen kan er al leververvetting optreden. Dit probleem komt vooral bij katten voor. Je kunt katten en mensen niet altijd vergelijken hoor!quote:Op donderdag 7 oktober 2010 19:30 schreef Injetta het volgende:
Ik bedoelde met een tiijdje: hooguit een week of een dag of 10 dat een kat zonder eten kan en wel drinkt. Het verhaal waar een link naar staat gaat over een kat die heel lang niet eet en ook bijna niks drinkt. Dat is heel wat anders.
In de natuur komt het ook wel voor dat een kat een aantal dagen niet aan eten kan komen, maar dan gaat hij heus niet meteen dood. Dat is hetzelfde met mensen toch? Tuurlijk verzwak je en is het niet goed, maar als je een week niet eet (wel drinkt) dan ben je heus niet meteen dood of dood en dood ziek.
Hey Pippie thanks! Mara is ook aan de pillen, die hoeft er gelukkig nog maar 2quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 04:13 schreef Pippi het volgende:
Oognip, je hebt nu dus een soort dierenziekenhuis thuisPrins aan de oogzalf en Pingoo en Muis aan de pillen! Meid heel veel sterkte!, volhouden hoor! Dikke kus voor de lappenmand- poezebollen
![]()
Injetta, niet zo gek dat je nooit gehoord had van leververvetting. Het is wel iets typisch "kats". Een groot deel van de katten kan misschien wel een paar dagen vasten maar zodra een kat zijn vetten gaat afbreken doet ie er niet mee wat ie zou moeten doen maar slaat het dus op in de lever. Dit gebeurd vooral bij goed doorvoede/ dikke katten maar je zal maar een slanke kat/ kat op normaal gewicht hebben die dat ook gaat doen![]()
Mijn Bram is (eigenlijk was want hij is nu op een normaal gewicht) zo'n dikkiedik en ik werd gelukkig op tijd gewaarschuwd door mijn dierenarts. Al met al een wonder dat Bram toch weer de oude is geworden (na zijn maag- darmbloeding)
Muis krijgt nu inderdaad ook pillen maar toen ik hem de eerste gaf, ging hij een uur later spugen dus ik denk dat die er weer uit was. Gister heeft ie er nog een gehad zonder te spugen en vandaag nog een, volgens mij een week lang.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 22:48 schreef Injetta het volgende:
Ach nu weer muis... die niesziekte is echt naar. Ik denk dat je het wel kunt vergelijken met een hele zware verkoudheid bij jezelf. Zo'n beest voelt zich ellendig, niest de hele tijd en kan ook ontstekingen in zijn bek krijgen heb ik begrepen.
Vooral zorgen dat hij blijft drinken en hopen dat hij snel opknapt.
Heeft Muis nu ook pillen?
Precies dat vind ik ook altijd zo zielig ervan!quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 11:47 schreef Injetta het volgende:
Je hebt wel een echte ziekenboeg thuis zo...
Ik vind het altijd zo zielig als beesten ziek zijn, je kunt ze niks uitleggen. Ze snappen niet wat er aan de hand is. Zo zielig..
Goed ideequote:Op zaterdag 8 oktober 2011 10:21 schreef Kirb het volgende:
Ik ga maar eens informeren bij de DA over dwangvoeren.. Hij wil namelijk ook geen vlees vermengt met water eten, hij kijkt er gewoon niet eens naar.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |