quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 09:08 schreef Citizen.Erased het volgende:Ik ga vandaag maar eens een aantal zaken updaten. Een algemene versie van mijn CV maken die ik voor specifieke sollicitaties weer aan kan passen en mijn LinkedIn-profiel is ook aan vernieuwing toe.
Zijn er hier ook mensen die solliciteren via LinkedIn of andere sociale netwerken?

.
Gebruik vooral LinkedIn en Twitter. Op beide netwerken laat ik duidelijk merken dat ik op zoek naar een nieuwe baan ben. Alleen al LinkedIn heeft al zeker tien gesprekken opgeleverd: aantal met werving- en selectiebureaus, aantal andere gesprekken voor concrete functies. En via twitter krijg je ook veel tips voor concrete functies of mensen met wie je eens moet gaan praten.
Aantal weken geleden naar een verplichte UWV-bijeenkomst voor hoger opgeleiden geweest. Schrok enorm toen bleek dat van de 60 aanwezigen slechts 20 actief zijn op LinkedIn

. Zeker voor hoger opgeleiden is het een
must om LinkedIn actief te zijn. Dat heeft niets te maken met willen of niet. Je kunt LinkedIn gewoon niet links laten liggen, zeker als HBO-er of WO-er. Hoe makkelijk moet het zijn om jezelf presenteren...? Recruiters kijken vooral op LinkedIn en plaatsen niet meer klakkeloos een advertentie in de krant.
Overigens is LinkedIn niet alleen handig als je naar een nieuwe baan aan 't zoeken bent. Ook handig om met mensen 'verbonden' te blijven. Vroeger wisselde je visitekaartjes uit en verloor je elkaar uit het oog als jij of die ander naar een andere werkgever ging. Nu blijf je connected en kun je iemand die je nodig hebt (voor een opdracht etc.) weer heel makkelijk bereiken. En in tijden van werkzoeken heb je dan een uitgebreid netwerk opgebouwd dat je kunt gebruiken.
Tips:
- Zet in de Professional "Headline" op je profiel duidelijk dat je naar een nieuwe baan op zoek bent. Zeker als je werkeloos bent (en je dus móet zoeken) is dat geen enkel probleem. Mensen die je kennen (je connections) zijn eerder geneigd iets voor je te doen dan onbekenden.
- Werk je profiel regelmatig bij. Daarvan krijgen je connections een melding waardoor je weer even onder de aandacht komt.
- Vul je profiel zo uitgebreid mogelijk in. Zet al je banen en functies erop, inclusief met toelichting wat je gedaan hebt
- Vraag aan je ex-baas of anderen om een recommendation. Nee, dat is niet raar. Zie het als referentie. Die ander kan daarin aangeven waarin je goed bent. Werkt erg goed voor recruiters.
- Maak gebruik van Groups waarin je actief meepost. Er zijn veel specifieke vakgerelateerde groepen, maar ook groepen voor werkzoekenden. Daar kun je je heel zichtbaar maken voor recruiters of anderen die naar een nieuwe werknemer op zoek zijn.
Waarom het mij nog niet gelukt is om een geschikte baan te vinden? Locatie. Hier in het zuiden is het heel treurig gesteld met aanbod van banen. Heb mijn zoekgebied nu tot Eindhoven (woonplaats van m'n vriendin) uitgebreid. Dat zal de kansen vast vergroten

.
[ Bericht 0% gewijzigd door Roel_Jewel op 14-10-2010 11:31:27 ]