Ik snap wat je bedoelt.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 13:00 schreef robuust89 het volgende:
Wat ik ook schijtirritant vind, is dat eigenlijk overal tussen valEr is bijvoorbeeld een project, STUMASS, waarbij je begeleid samenwoont met nog 7 andere auti's. Kijk, ik ben de beroerdste niet om hulp aan te nemen (en vat die alsjeblieft niet verkeerd op
) maar ik heb zo'n idee, dat als die auti's het "erger" hebben dan ik, dat ik me dan niet voldoende ontwikkel. En ontwikkelen vind ik wel fijn
Ik heb het niet zo erg, dat autisme, maar ik excelleer niet bepaald in organiseren of plannenMaja.

Absurd heh.. waren ze ook nog van plan om je daarvan op de hoogte te brengen?quote:Op woensdag 6 oktober 2010 14:54 schreef robuust89 het volgende:
Gewoon begeleid wonen is ook wel interessant ja
btw, heb gebeld (en ben teruggebeld!) over die cursus, en ze verplaatsen 'm naar voorjaar 2011. (te weinig aanmeldingen, me dunkt)
dusz, tijd voor particulier, hoewel het beter gaat dan een paar maanden terug, denk ik er toch baat bij te hebben

lol, wat?quote:Op woensdag 6 oktober 2010 15:00 schreef Auti het volgende:
[..]
Absurd heh.. waren ze ook nog van plan om je daarvan op de hoogte te brengen?
Maar wat voor cursus is dat dan als ik vragen mag?
Rationeel Emotieve Training is de methode die ze gebruikenquote:In deze cursus leren deelnemers met behulp van de RET-methode om niet-realistische denkbeelden en opvattingen op te sporen en aan te pakken. U leert technieken die kunnen helpen om realistischer te denken, waardoor gevoelens en gedrag gezonder, prettiger en effectiever zijn.
Voor wie?
Voor mensen vanaf 18 jaar met verschillende klachten en problemen, waarbij negatief of niet-realistisch denken een rol speelt en die daar actief mee aan de slag willen gaan.

Ha, kijk daar herken ik mezelf heel erg in dus.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 15:11 schreef robuust89 het volgende:
[..]
lol, wat?![]()
Nee, jij mag altijd wat vragenDe cursus heet emoties in de hand. Bij de meeste mensen met autisme lopen gevoel en verstand niet zo in de pas. Je voelt bijvoorbeeld iets (als in emotie) maar rationeel gezien "snap" je je emotie niet.

(we gaan het even over kleine vlinder hebben, dus heb ik je post aangepastquote:Op woensdag 6 oktober 2010 16:18 schreef francis998 het volgende:
[..]
@Littlebutterflyy
je tekst is iets te lang om het helemaal te quoten en het quoten in stukken vindt ik zelf niet zo prettig dus ik doe het gewoon zo.
Als eerste, ik snap dat school moeilijk en dat er toch mee verder wilt, maar je moet gewoon beseffen dat je persoonlijk momenteel niet helemaal in "orde" bent. En daardoor zal school en werken gewoon heel moeilijk gaan.
Ik zou dus eerst jezelf iets meer op een rijtje zien te krijgen.
En dit kan hard klinken maar is hbo niet ook te lastig? Want je zegt dat je geen verplichte stage op het mbo kan doen, maar op het HBO moet je op een gegeven moment ook stage lopen, en als je mbo stage gedaan hebt, kan je op het hbo soms ook vrijstelling krijgen voor de stage.
En de thuissituatie die klinkt niet prettig, en komt deels ook bekend voor. Maar het belangrijkste is denk ik wat jij wilt?
Er moeten mogelijkheden zijn om uit huis te kunnen als jij dit wilt, het lastige is om deze te vinden.
Heb je anders niet bekenden of vrienden of andere personen bij wie je evt. terecht kan(gaan inwonen) in ruil voor een vergoeding?
en het ontploffen na een middagje uit, is logisch, je geeft zelf al aan dat je er moeite mee hebt om dingen buitenshuis te doen. Dus als je het dan doet, dan gebruik je meer emotionele en fysieke energie om kalm te blijven. En als je dan tot rust komt dan komt alles naar boven drijven.
En dat je ouders dat niet snappen, daar kan ik best inkomen want dat heb ik ook vaak met mijn ouder.
Bij mij aan de buitenkant is meestal niks zichtbaar omdat alles van binnen gebeurd, maar op bepaalde momenten trek ik het niet meer en ontplof ik gewoon. Maar wat ik meestal doe is mezelf ff op mijn kamer op sluiten daar gewoon mezelf helemaal laten gaan. En daarna op bed liggen uitrusten, tot ik denk. Nu gaan we er weer tegenaan.
Maar het beste in jou situatie is te zoeken naar mogelijkheden om uit huis te gaan, misschien dat een maatschappelijk werker je erbij kan helpen??

hmmm, voor zover ik begrijp heb je dus een maatschappelijk werker, ik weet niet precies hoe dit alles in elkaar zit. Maar ik kenden iemand die heeft van haar 17e tot 26e bij dezelfde maatschappelijk werker "gelopen" en de vorm van ondersteuning veranderde in de mate dat dingen meer op hun pootjes terecht kwam.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 16:43 schreef Littlebutterflyy het volgende:
Hee,
Bedankt voor jullie reacties. Ik weet niet hoe ik moet quoten of iets zo even terug moet lezen dus ik probeer even te reageren op wat ik nog van jullie posts weet.
Waarom ik eerder voor een HBO dan een MBO studie zou kiezen. Wel inderdaad de stage op MBO zou gemakkelijker zijn dan op het HBO dat zeker. Maar ik zou kiezen voor een thuisstudie zowieso.
En voor een MBO thuisstudie moet je wel stage doen, bij een HBO thuisstudie niet.
Vandaar dat mijn keuze HBO zou zijn.
Ik heb eigenlijk al wel besloten om momenteel te stoppen met school en aan mezelf te gaan werken. Alleen hoe ik het mijn ouders en school laat weten is nog even een punt. Het huis zou namelijk te klein zijn hier.
Ik heb mijn autisme wel geaccepteerd. Ik voel me er beter in thuis dan bij eerdere diagnoses (angsstoornis, dysthyme stoornis, depressie etc.) Maar het probleem is dat ik moeite heb met bellen en afspraken maken buitenshuis met instanties en mensen die mij zouden kunnen helpen. Laat ik dit door mijn ouders doen (die het dus niet accepteren) dan denken die mensen al snel dat ik dingen inderdaad niet goed begrijp. Mijn moeder heeft ook achter mijn rug om op school met mijn coördinator een gesprek gehad. Ik heb dit achteraf pas van hem vernomen. Mijn moeder heeft hem hierin verteld dat ik informatie niet goed verwerk.
Dit doet ze bij alle mensen die mij verder zouden kunnen helpen. Zij hebben dus heel snel het idee dat ze tegen mij moeten praten alsof ik een jaar of tien ben. Wat absoluut het geval niet is.
Ik zit gewoon vast, omdat ik niet verder kan met mijn leven zolang ik nog thuis woon dmv de stress die de situatie geeft. Maar ik kan niet uit huis, omdat ik daar de financiele middelen niet voor heb.
Ik heb een maatschappelijk begeleider. Maar zoals eerder gezegd, wordt ik overgedragen naar volwassen hulp, en ik weet nog niet wie ik daarbij krijg. En ik kan geen afsrpaken met haar hebben thuis, want mijn ouders zijn er dan. Maar door de situatie thuis lukt het mij niet om buiten de deur naar haar toe te gaan. Het loopt allemaal een beetje vast dus.

Da's kut, blijkbaar begrijpen ze niet hoeveel last je ervan hebt. Kun je ze niet overtuigen? Laat ze enkele folderstjes/boeken lezen, of laat ze praten met jou en je begeleider.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 16:03 schreef Littlebutterflyy het volgende:
Sorry, nogmaals,
Ik wilde nog even beschrijven met een voorbeeld hoe er thuis op mij gereageerd word. Ik geef namelijk wel aan dat mijn ouders het niet snappen, maar misschien is een voorbeeld duidelijker.
Ik vind het erg moeilijk om ergens heen te gaan. Ik ben namelijk erg graag alleen en hou veel van rust en stilte. Als ik ergens heen ga is het al snel te druk en te veel voor me. Dit uit zich in angst.
Als ik op zo'n moment bij mijn ouders aangeef dat het niet gaat en dat het teveel is. Dan zeggen ze dat ik normaal moet doen. Ik mag vooral de anderen mensen niet laten merken dat er "iets"mis is. Ik moet zo normaal en sociaal mogelijk doen.
Ik probeer paniekaanvallen altijd te onderdrukken met ademhalingsoefeningen die ik van een psycholoog heb gekregen, maar soms helpen die gewoon niet. Mijn ouders schamen zich dan voor me. Als ze hier achteraf op terugkomen zijn ze vaak erg boos over het feit dat ik me niet "normaal"kon gedragen.
Als ik echter mezelf wel rustig weet te houden en de middag/avond/dag uitzit en we komen terug thuis en ik stort in zijn ze ook boos. Dan zeggen ze: je hebt de hele middag geen last gehad, waarom zou nu problemen hebben. Je stelt je aan.
Oftewel, ik mag niet laten merken als het niet gaat want dan worden ze boos. Maar als ik het niet laat merken dan zijn ze ook boos.
Ik vroeg me af of meer mensen zulke reacties van hun omgeving krijgen? Als mensen niet snappen dat het soms gewoon teveel is allemaal.
Groetjes,

Leuke ouders heb je danquote:Op woensdag 6 oktober 2010 18:20 schreef Littlebutterflyy het volgende:
@ dehovenier.
Tja, het is niet dat ze er niet genoeg van af weten. Ze wíllen het gewoon niet weten. Of in ieder geval niet dat ik daarmee beperkt ben.
Ze hebben aangeboden gekregen meer uitleg te krijgen of zelf gesprekken te hebben met iemand over hoe ze mij het beste kunnen helpen. Maar dat hebben ze afgewezen.
Verder laat mijn moeder wel allemaal sites en boeken lezen van mensen die ondanks hun autisme toch het hebben weten te maken in de wereld. En nu een of andere top functie hebben en blijkbaar een geweldig leven hebben.
Dan zegt ze: zie je wel, je kunt ermee leren leven dus doe maar normaal.
En ja, ik geloof ook wel dat je kan leren beter en beter in deze maatschappij te passen. Maar dat gaat niet van vandaag op morgen, en dat verwachten ze wel.
Verder Gefeliciteerd! Ik ken je verhaal niet, maar fijn dat je uit huis kunt.

Gelukkig was het bij mij niet zo erg. Ik vond het niet leuk om te doen. Maar het ging welquote:Op woensdag 6 oktober 2010 21:51 schreef RandyMcRanderson het volgende:
Je broek zakt toch af van zulke ouders. Zelf had ik dat ook tot op zekere hoogte. Mijn ouders hadden er nooit begrip voor dat ik een hekel aan mijn eigen verjaardag had bijvoorbeeld. Want dat hoort ieder kind namenlijk de leukste dag van het jaar te vinden anders is het een complete weirdo. Maar ja het laatste waar ik op zat te wachten is het middelpunt van de belangstelling te zijn. De meeste mensen zijn zo boers. Omdat zij iets leuk vinden kunnen ze er met hun verstand niet bij dat iemand anders dat helemaal niet leuk vind en dan vervallen ze vaak in regelrechte beledigingen. 90% van de mensen kunnen zich totaal niet inleven in anderen. Ze denken puur vanuit hun eigen perspectief en als iemand er een afwijkende mening op nahoud dien je die zo lomp mogelijk te overschreeuwen. Asperger is opzich nog niet eens zo erg het is de onbegrip en het lompe gedrag van anderen wat het zo tergend maakt. Iedere spreekbeurt op school ook bijvoorbeeld. Leraar: Wow dat was slecht. Onvoldoende. Ik: Tell me about it. Leraar: Waarom was het zo slecht, niet voorbereid? Ik: Jawel. ik kan dit gewoon niet. Leraar : Waarom niet? Ik: Zenuwen, IDK. Leraar: Zenuwen voor wat? Ik: Voor dit. Leraar: Waarom? AHH zo tergend. Totaal geen begrip. Iedere spreekbeurt stond ik voor lul. Ieder jaar wist ik dat het weer zou gebeuren maar ik kon er niks aan doen. Ik haat dat. en andere mensen begrijpen het niet. Zelfmoordnijgingen. En dan zag ik al die andere fucking kids allemaal semi nonchalant hun verhaaltje houden met hier en daar een gevatte woordspeling. Ik haatte dat ik zo was.
/rant
Andere aspergers die moeite hadden met spreekbeurten/presentaties?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |