Same hier en al minimaal 20 jaar lang elke keer het zelfde gedoe.
Veel meer slaap nodig en me zwaar voelen, snel emotioneel , hoofdpijn en het liefst gewoon de deur niet meer uit hoeven.
Begint in september en eind maart trekt het es een keer weg.
Zonnebank heeft geen nut!!!!
Mensen die last van de herfstblues/winterdip hebben die hebben een een tekort aan zonuren , kortom je hebt dan een teveel aan melatonine dus je melatoninespiegel ligt te hoog.
Melatonine wordt voornamelijk 's nachts aangemaakt en dus bij minder lichturen hebben de mensen die last van herfstdip enzo hebben de pech dat er nog meer melatonine aangemaakt wordt.
Als de concentratie melatonine (te) hoog is denkt je lichaam dat het nacht is. Dit kan de vermoeidheidsklachten verklaren die veel mensen met een winterdepressie ervaren.
Wat wel wil helpen is de lichtbak, iets waar je je zelf in het begin echt moet aan toezetten om 's morgens normale tijd op te staan en dan de dag beginnen met een half uur licht van de lichtbak.
Het aantal zonlicht wat je te kort komt (flux) wordt dan aangevuld(via je ogen)en over het algemeen krijg je daar je energie weer mee terug.
Zou het dan minimaal 14 dagen lang achter elkaar doen, je merkt gelijk dat je lichaam op gegeven moment elke dag rondom de zelfde tijd wakker wordt zonder dat je moe bent.
Ik moet mij er ook weer aan gaan toezetten om mij 's morgens weer uit bed te krijgen en om ervoor te gaan zitten maar ik weet dat het vlot helpt dus zal door de zure appel heen moeten bijten.
('morgens is de wil namelijk ver te zoeken en is slapen immers veel lekkerder)
Och ja en zoveel mogelijk daglicht overdag in huis toelaten, dus niet de gordijnen of wat dan ook pot dicht houden!!!.
Heb zelf een lichtbak via marktplaats op de kop weten te tikken maar zit er sterk over na te denken om een soort daylightwekker aan te gaan schaffen.
Dan gaat de lamp vanaf bepaalde tijd 's morgens steeds feller schijnen en wordt je ook lekkerder wakker.
Succes lotgenoten, wen er maar aan....elk jaar het zelfde gedonder , elk jaar het zelfde gevecht!
Gelukkige mensen hebben niet het beste van het beste
Zij maken het beste van wat ze hebben