abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86891239



Alles begint in 1810 wanneer Jean-Pierre en Jean-Frédéric Peugeot een fabriek in Sous-Cratets beginnen waar staal wordt geproduceerd en bewerkt. Tot 1885 kent de Société Peugeot Frères Aînés een grote ontwikkeling en maakt een naam als fabrikant van allerlei gereedschappen op diverse Europese markten, maar ook in Amerika, Turkije en Egypte.

In 1885 maakt Peugeot zijn entree op de vervoermiddelenmarkt: Armand Peugeot neemt dan het initiatief rijwielen te gaan bouwen. Vier jaar later wordt een driewieler met een Serpolet stoommachine op de wereldtentoonstelling van Parijs gepresenteerd. Deze driewieler is geschikt voor het vervoer van twee personen.

De eerste Peugeot-auto wordt in 1890 gebouwd. Hij heeft vier wielen, een carrosserie van Peugeot en een Daimler motor. In 1891 komt de productie van Peugeotauto's op gang en het aantal modellen wordt uitgebreid. Armand Peugeot krijgt geen steun van zijn familie en moet het auto-avontuur zelf bekostigen. In 1896 zet hij de Société Anonyme des Automobiles Peugeot op. In 1892 begint de lange geschiedenis van het merk in de autosport. In 1892 wint Peugeot ex aequo met Panhard de toen zeer bekende race Parijs - Rouen, terwijl in 1913 de Grand-Prix van Amerika, die gereden wordt over 500 miles in Indianapolis Motor Speedway door Jules Goux met een Peugeot L 76 wordt gewonnen.

In 1910 neemt de Société Anonyme des Automobiles Peugeot het oudere Les Fils de Peugeot Frères over. Deze firma produceerde sinds 1905 ook auto's, onder de merknaam Lion-Peugeot. De merknaam Lion-Peugeot blijft tot 1916 gehandhaafd. In 1911 wordt de nieuwe fabriek van Sochaux bij Montbéliard gebouwd. Deze fabriek bestaat nog steeds en wordt als de bakermat van Peugeot beschouwd wat de autoproductie betreft. De leeuw zoals we die thans kennen als symbool van Peugeot vindt zijn oorsprong ook in Montbéliard. Het eerste ontwerp is in opdracht van Société Peugeot Frères Aînés gemaakt door Justin Blazer, een juwelier en graveerder uit Montbéliard, en dateerd van 1850. Het is dezelfde leeuw uit het wapen van het Comte Montbéliard welke afbeelding nog steeds te zien is in de buitenmuur van het kasteel van Montbéliard, of kasteel van de hertogen van Württemberg. Het ontwerp stond alleen op de topproducten van Société Peugeot Frères Aînés. Voor de mindere producten waren nog twee andere emblemen ontworpen.

Na de Tweede Wereldoorlog maakt het bedrijf snel naam met de bouw van luxe personenauto's zoals de 203, 403, 404 en 504. Dit is ook de periode waarin Peugeot actief meedoet in de rallysport. Met name in safarirally's weet Peugeot goed te scoren.

Daardoor weten de laatste twee modellen uit te groeien tot bekende modellen uit de automobielhistorie. Na de 504 heeft Peugeot zich met modellen als de 604, 305, 505 steeds verder ontwikkeld. De grote aanzet tot commercieel succes blijkt echter niet de luxe Franse limousine, maar de 205. De 205 was Peugeots laatste strohalm, qua financiën zat de autofabrikant behoorlijk aan de grond. Deze compacte auto wordt in 1983 geïntroduceerd en blijkt een succesnummer te zijn, de slagzin van de 205 is niet voor niets 205, een sterk nummer geworden. Het succes van dit type heeft ervoor gezorgd dat Peugeot zich nog verder is gaan richten op de groeiende markt voor compacte auto's.

Er kan rustig gesteld worden dat de 205 het begin is van Peugeots zegetocht. De 205 is uiteindelijk geproduceerd tot 1998 (!). De Peugeot 405 (1987 - 1996) is in 1988 auto van het jaar geworden én goed verkocht. Opvolger 406 is ook een goed gewaardeerde auto, net als het huidige model in het hogere middenklassesegment, de 407. De opvolger van de 205, de 206, is enige jaren de best verkochte auto van Nederland en van Europa geweest. Inmiddels is ook dit model weer opgevolgd, door de 207, die op dit moment hoog in de ranglijsten staat. De Peugeot 307 is in 2002 aan de haal gegaan met de titel Europees auto van het jaar, deze auto is ook een verkooptopper gebleken. Sinds september 2007 staat de opvolger van de 307 in de showroom met de naam (hoe kan het ook anders) 308.
Peugeot produceert ook nog steeds pepermolens. Dit is nog een overblijfsel uit de beginperiode van Peugeot toen zij allerlei producten op de markt hadden. De Peugeot-pepermolens staan hoog aangeschreven en staan op tafel in veel toprestaurants.


Koepert
Model: Peugeot 306
Motor: 1.9D
Bouwjaar: 2000
Kleur: Donkerblauw
Carrosserie: 4-deurs
Aantal Kilometer: 228.000 km

Mstr
Model: Peugeot 206
Motor: 1.4
Bouwjaar: 2000
Kleur: Lichtblauw
Carrosserie: 3-deurs
Aantal Kilometer: 93.000 km
Foto's:



Impry
Model: Peugeot 206 GTi
Motor: 2.0 16V (137pk/1025kg)
Bouwjaar: 2000
Kleur: Iceland-grey
Carrosserie: 3 deurs
Aantal Kilometer: 171.000 km
Overig: Sparco Kuipstoelen
Verbruik: gem. 1 op 10
Foto's:



automatic_
Model: Peugeot 207
Motor: 1.4; benzine
Bouwjaar: 2008
Kleur: Rood
Carrosserie: 5 deurs
Aantal Kilometer: 46.000 km
Foto:


Lucifer_Doosje
Model: Peugeot 206
Motor: 1.4; benzine
Bouwjaar: 2006
Kleur: Rouge Lucifer
Carrosserie: 3 deurs
Aantal Kilometer: 80.000 km

djayzz
Model: Peugeot 306
Motor: 2.0 16v; benzine (132PK/1245kg)
Bouwjaar: 1999
Kleur: Groen
Carrosserie: Cabriolet
Aantal Kilometer: 135.000
Overig: Eigenaar sinds april 2010
Foto's:




www.peugeot.nl
http://nl.wikipedia.org/wiki/Peugeot


Peugeot liefhebbers verenigd [deeltje 1]
Peugeot Liefhebbers Verenigd [Deeltje 2]
Peugeot Liefhebbers - Deel 3
Peugeot Liefhebbers - Deel 4
Peugeot Liefhebbers - Deel 5
Peugeot Liefhebbers - Deel 6
Peugeot Liefhebbers - Deel 7 - Wassen die handel!
Peugeot Liefhebbers #8


De OP is hier te vinden: Klik
pi_86891269
Sluit ik me hier net bij aan, is het topic al vol :+
Too much is never enough!
  maandag 27 september 2010 @ 10:31:52 #3
112790 Koepert
Parttime Nutcase
pi_86892155
Timing he, timing ;)

Ondanks het idee dat ik er steeds mee 'scheur' heb ik t idee dat mn 306 steeds beter losgereden word en toch steeds zuiniger..
(teller loopt nu tot bijna 160 ipv net 140 :') en Retourtje Emmen-Groningen vraagt steeds minder vd tank)
It starts with a shiver, an itch, a slow boil
  maandag 27 september 2010 @ 11:01:22 #4
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_86892989
Zojuist mijzelf in de wiki erbij gezet :7 :

MPG
Model: Peugeot 107
Motor: 1.0-12v
Bouwjaar: 2010
Kleur: Noir Caldera
Carrosserie: 3-deurs
Aantal Kilometer: 3500 (juni - sept 2010)
Foto:

KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
  maandag 27 september 2010 @ 19:42:03 #5
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_86913341
Gezellig. :)
  maandag 27 september 2010 @ 22:10:22 #6
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_86921955
Gaat niet echt rap hè, deze reeks :7

Nog altijd zeer tevreden met mijn 206 uit 2000 :)
Tics van je petten.
  maandag 27 september 2010 @ 22:17:22 #7
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_86922417
Het blijft een mooie foto O+

pi_87093638
Wat zou jullie voorkeur hebben?

Een 206 met 85.000km op de teller + 4 vorige eigenaren
of
Een 206 met 152.000km op de teller + 3 vorige eigenaren

Prijs is gelijk. Bij de eerste kan je verwachten dat er veel relatief kleinere stukjes mee zijn gereden.Dit wordt vaak als "minder goed" gezien, dan een auto met veel snelweg kilomters?
  zaterdag 2 oktober 2010 @ 12:23:25 #9
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_87093727
Welk jaar? :)
  zaterdag 2 oktober 2010 @ 12:27:51 #10
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_87093865
exact de zelfde uitvoering?
Die van 85 moet aan een nieuwe riem of niet?
  zaterdag 2 oktober 2010 @ 12:28:37 #11
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_87093886
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 12:27 schreef blup het volgende:
exact de zelfde uitvoering?
Die van 85 moet aan een nieuwe riem of niet?
Riem moet bij 8 jaar óf 120.000 km, zeg ik uit m'n hoofd.
pi_87094571
Beide zijn:
Bouwjaar 2003
Model: Quicksilver 1.6 ECC
  zaterdag 2 oktober 2010 @ 12:51:42 #13
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_87094657
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 12:48 schreef kayz het volgende:
Beide zijn:
Bouwjaar 2003
Model: Quicksilver 1.6 ECC
Ik neig toch naar de 85k km, maar vraag me niet waarom...
Ik zou gewoon naar allebei gaan kijken en proefrijden. :)
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 00:03:52 #14
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_87193135
Binnenkort weer knutselen aan de auto, nieuwe koplampen en een setje Xenon. :)
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 13:16:18 #15
318842 Descendent
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_87205271
Ik heb mn 206 een klein half jaar geleden ingeruild voor een Leon I.
Ik wilde toch iets meer ruimte met mn bijna twee meter. Maar t was een leuk bakkie; zeker met die 1.6 16v erin. :)
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 13:53:37 #16
112790 Koepert
Parttime Nutcase
pi_87206750
Dat is ook t enige wat me tegenhield voor n 206, ruimtegebrek... 306 heb ik met mn bijna 2m toch echt ruimte zat. hierna denk ik maar n 307.. zag laatst n mooie rijden, ietsje verlaagd, donkerblauw, spoilertje (die standaard 307spoiler, geen tupperware ding) en dik lichtmetaal.
It starts with a shiver, an itch, a slow boil
  maandag 18 oktober 2010 @ 15:34:40 #17
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_87674620
Mijn 207 moet binnenkort een grote beurt hebben, ik ben benieuwd....
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
  maandag 18 oktober 2010 @ 15:36:56 #18
112790 Koepert
Parttime Nutcase
pi_87674723
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 15:34 schreef automatic_ het volgende:
Mijn 207 moet binnenkort een grote beurt hebben, ik ben benieuwd....
Same met mn 306.. benieuwd hoe erg ik m afgetrapt heb :')
It starts with a shiver, an itch, a slow boil
  maandag 18 oktober 2010 @ 15:42:54 #19
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_87674988
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 15:36 schreef Koepert het volgende:

[..]

Same met mn 306.. benieuwd hoe erg ik m afgetrapt heb :')
Bij mij moeten er sowieso nieuwe banden op denk ik...
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
  maandag 18 oktober 2010 @ 15:45:33 #20
112790 Koepert
Parttime Nutcase
pi_87675102
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 15:42 schreef automatic_ het volgende:

[..]

Bij mij moeten er sowieso nieuwe banden op denk ik...
Neuh dat niet, bovendien ga k straks wisselen naar winterbanden.. Maar t is n diesel met 2+ton op de klok en 70pk, dus is t een beetje doortrappen om de gang erin te houden. Hij krijgt zn sappies wel enzo, maar t gaspedaal is vrij actief...
It starts with a shiver, an itch, a slow boil
  maandag 18 oktober 2010 @ 18:40:23 #21
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_87682116
Ik twijfel om een set winterbanden te kopen...
  donderdag 21 oktober 2010 @ 09:13:41 #22
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_87782981
Maar eerst een nieuwe accu, hij start niet meer.
Voorzien van een nieuwe accu, hij kan er weer tegen. :)

[ Bericht 62% gewijzigd door Goddelijker op 21-10-2010 10:24:26 ]
  donderdag 21 oktober 2010 @ 10:38:20 #23
112639 djayzz
Ideas are bulletproof
pi_87785077
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 15:34 schreef automatic_ het volgende:
Mijn 207 moet binnenkort een grote beurt hebben, ik ben benieuwd....
spannend!
Vroegah, toen we voor een loempia nog naar Vietnam moesten.
  donderdag 21 oktober 2010 @ 10:38:42 #24
112639 djayzz
Ideas are bulletproof
pi_87785089
Ik heb gas in laten bouwen onder mijn 306 cabriootje, als het goed is vanmiddag klaar :D
Vroegah, toen we voor een loempia nog naar Vietnam moesten.
pi_87785505
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 09:13 schreef Goddelijker het volgende:
Maar eerst een nieuwe accu, hij start niet meer.
Voorzien van een nieuwe accu, hij kan er weer tegen. :)
Daar moet mijn 306 binnenkort ook aan geloven vrees ik. Het begint telkens wat langer te duren voor ie start. Begon bij m'n oude auto ook zo tot hij ineens niks meer deed :+
Too much is never enough!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')