Ben geen C# wiz maar je kan volgens mij expliciet aangeven dat je iets by ref wilt sturen, dus ik neem aan dat je het ook met primitives en structs kan.quote:Op maandag 11 oktober 2010 13:17 schreef minibeer het volgende:
[..]
classes wel ja, structs niet
standaardtypes niet nee
dus ik denk dat het idd alleen met class-objecten kan
quote:Op maandag 11 oktober 2010 16:05 schreef Cruise.Elroy het volgende:
[..]
Ben geen C# wiz maar je kan volgens mij expliciet aangeven dat je iets by ref wilt sturen, dus ik neem aan dat je het ook met primitives en structs kan.
Als je functie een class returnt is het altijd by value dan (snap ik voor scope vars, maar ook als je in de functie bijv. een new doet?) En als je dan een class maakt met daarin een class reference en die returnt?quote:Op maandag 11 oktober 2010 17:00 schreef minibeer het volgende:
[..]
![]()
maar helaas kan je geen reference returnen als waarde van een methode op die manier..
Left side of an expression must be a variable or object ofzoiets kreeg ik de vorige keer. Dus nee, het zit er niet in op die manierquote:Op dinsdag 12 oktober 2010 08:31 schreef Cruise.Elroy het volgende:
[..]
Als je functie een class returnt is het altijd by value dan (snap ik voor scope vars, maar ook als je in de functie bijv. een new doet?) En als je dan een class maakt met daarin een class reference en die returnt?
wat zijn je bronnen?quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 14:17 schreef Cruise.Elroy het volgende:
Als ik zo even snel google dan kan het wel gewoon
quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 17:33 schreef thabit het volgende:
Misschien toch maar een apart C#-topic maken?
Wat zou kunnen is als je een ValueObject hebt met daarin een value, is dat je iets als dit doet:quote:Op maandag 11 oktober 2010 12:59 schreef thabit het volgende:
Ik ken C# niet zo goed, maar is het niet zo dat daar objecten per definitie reference-typed zijn? Dan zou het op zich met objecten moeten kunnen (mogelijk niet met built-in types).
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | { if(v1.value > v2.value) return v1; else return v2; } Grootste(v1, v2).value = 5; |
Tja, maar C# heeft echt geen hout met C++ te maken.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 17:40 schreef minibeer het volgende:
[..]
![]()
ik ben de enige die vragen stelt dan ben ik bang...
Wat is je vraag precies? Jouw functie doet exact hetzelfde als mijn "grootste" functie?quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 17:44 schreef Cruise.Elroy het volgende:
Kan je niet gewoon
MyClass functie (MyClass a, MyClass b)
{
if (a.waarde > b.waarde) return a; else return b;
}
Of maakt hij bij returnen dan altijd een kopie?
En zo ja, hoe return je dan een nieuw gemaakt object vanuit een functie zonder extra kopieren? of kan dat gewoon niet.
Tuurlijk, maar het ging om primitives, niet om objecten. Dat C++ voorbeeld m.b.t. het ophogen van ints (primitives) werkt niet.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 17:48 schreef Cruise.Elroy het volgende:
Ok dus dan kan je gewoon:
functie(A,B).increase() doen? Zeg maar wat er werd gevraagd.
Goed planquote:Op dinsdag 12 oktober 2010 19:57 schreef minibeer het volgende:
ik heb weer een vraaag over c#
zal ik dan maar gelijk een topic aanmaken?
moet ik dan een OP maken of is er ergens in een grijs verleden al een gemaakt?quote:
Je bedoelt neem ik aan dat C++ niet gelijk is aan C#. Je vergelijkt nu een taal met een platform. C# is .Net, maar .Net is niet perse C#.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 11:22 schreef Cruise.Elroy het volgende:
Nee maak aub een nieuw topic aan. C# is zeker niet gelijk aan .NET. vooral voor beginnersvragen die vooral over de syntax e.d. van de taal zelf zullen gaan
Omdat C# en C++ geen hol met mekaar te maken hebben. Dat is net zo iets als Java en PHP in een topic pleuren omdat ze toevallig beiden curly braces gebruiken.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 11:32 schreef minibeer het volgende:
waarom zou je c# niet bij c en c++ doen eigenlijk?
en dan java er ook gelijk bijplempen
Nee ik bedoel wat ik schreef.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 12:23 schreef Catbert het volgende:
Hier voor Micorosft.NET - Deel 2
[..]
Je bedoelt neem ik aan dat C++ niet gelijk is aan C#. Je vergelijkt nu een taal met een platform. C# is .Net, maar .Net is niet perse C#.
[..]
Omdat C# en C++ geen hol met mekaar te maken hebben. Dat is net zo iets als Java en PHP in een topic pleuren omdat ze toevallig beiden curly braces gebruiken.
Een belangrijk onderdeel van de "Hoe doe ik" vragen gaat gewoon over het .Net framework. Vb.net bijvoorbeeld hoort net zoals C# in dat topic.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 13:52 schreef Cruise.Elroy het volgende:
Nee ik bedoel wat ik schreef..NET is dus een platform, en vragen over C# zullen niet gaan over het .NET platform maar vooral over de taal zelf. Daarom dus een apart topic. Tenzij het .NET topic gewoon een misnomer is en dat het daar stiekem alleen over C# gaat.
een groot deel wel ja maar lang niet alle schat ik zo...quote:Op woensdag 13 oktober 2010 14:32 schreef Catbert het volgende:
[..]
Een belangrijk onderdeel van de "Hoe doe ik" vragen gaat gewoon over het .Net framework. Vb.net bijvoorbeeld hoort net zoals C# in dat topic.
Vragen over bijvoorbeeld "hoe zet ik een socket connectie op in C#" gaan dus over het framework, en niet specifiek alleen over C#. Dat kan prima samen in een topic, het is niet alsof het daar storm loopt ofzo.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 15:30 schreef minibeer het volgende:
een groot deel wel ja maar lang niet alle schat ik zo...
Maar vaak willen ze wel C# code voorbeelden zien etc. Mensen die net met C# beginnen zitten denk ik niet te wachten om een abstracte oplossing te krijgen in het .NET domein.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 15:51 schreef Catbert het volgende:
[..]
Vragen over bijvoorbeeld "hoe zet ik een socket connectie op in C#" gaan dus over het framework, en niet specifiek alleen over C#. Dat kan prima samen in een topic, het is niet alsof het daar storm loopt ofzo.
Wie zei er iets over abstract? Voorbeelden in C# maken nog steeds gebruik van het .Net framework.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 16:08 schreef Cruise.Elroy het volgende:
Maar vaak willen ze wel C# code voorbeelden zien etc. Mensen die net met C# beginnen zitten denk ik niet te wachten om een abstracte oplossing te krijgen in het .NET domein.
Tja, als ze dat al niet snappen...quote:Nouja van mij hoeft het niet, maar ik denk dat onervaren mensen die hulp zoeken met C# echt niet in/naar een .NET topic gaan zoeken.
Jij weet net zo goed als ik dat 90% van de "help!" vragen die we hier krijgen gaan over syntax errors of vragen over classes en instanties e.d. Dat heeft weinig tot niets met .NET te maken.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 16:52 schreef Catbert het volgende:
[..]
Wie zei er iets over abstract? Voorbeelden in C# maken nog steeds gebruik van het .Net framework.
[..]
Tja, als ze dat al niet snappen...
inderdaad...quote:Op woensdag 13 oktober 2010 17:02 schreef Cruise.Elroy het volgende:
[..]
Jij weet net zo goed als ik dat 90% van de "help!" vragen die we hier krijgen gaan over syntax errors of vragen over classes en instanties e.d. Dat heeft weinig tot niets met .NET te maken.
En veel C# beginners weten wel van het .NET platform af maar zullen nooit naar een .NET thread zoeken om een vraag over een error die de C# compiler opgeeft. En dat is helemaal niet zo'n gekke gedachte.
Dan zet je .Net/C#/Vb.net in de titel, sjeezquote:Op woensdag 13 oktober 2010 17:02 schreef Cruise.Elroy het volgende:
Jij weet net zo goed als ik dat 90% van de "help!" vragen die we hier krijgen gaan over syntax errors of vragen over classes en instanties e.d. Dat heeft weinig tot niets met .NET te maken.
En veel C# beginners weten wel van het .NET platform af maar zullen nooit naar een .NET thread zoeken om een vraag over een error die de C# compiler opgeeft. En dat is helemaal niet zo'n gekke gedachte.
quote:Op woensdag 13 oktober 2010 17:08 schreef Catbert het volgende:
[..]
Dan zet je .Net/C#/Vb.net in de titel, sjeez
hihi, zie je, zo is overal een oplossing voorquote:Op woensdag 13 oktober 2010 17:08 schreef Catbert het volgende:
[..]
Dan zet je .Net/C#/Vb.net in de titel, sjeez
quote:Op woensdag 20 oktober 2010 01:45 schreef TeringHenkie het volgende:
Eigenlijk is de pracht van .NET dat de taal losgekoppeld is van het platform.Gelukkig hebben ze PHP nog niet geport naar .NET, komen al die noobs weer
Neger aub.quote:Op woensdag 20 oktober 2010 01:45 schreef TeringHenkie het volgende:
Eigenlijk is de pracht van .NET dat de taal losgekoppeld is van het platform.Gelukkig hebben ze PHP nog niet geport naar .NET, komen al die noobs weer
Kijk dat je echt geen fuck van het vakgebied weet is helemaal niet erg, maar dat je dan blind mensen loopt te bitchen vind ik dan wel weer jammer.quote:Op woensdag 20 oktober 2010 10:00 schreef TeringHenkie het volgende:
[..]
Is toch zo? PHP is voor 13-jarigen die "websites maken" als bijbaantje
Heb ik mensen gekwetst ofzo? Ik bedoel alleen maar dat PHP die associatie oproept, het was niet als troll bedoeld.quote:Op woensdag 20 oktober 2010 11:30 schreef Cruise.Elroy het volgende:
[..]
Kijk dat je echt geen fuck van het vakgebied weet is helemaal niet erg, maar dat je dan blind mensen loopt te bitchen vind ik dan wel weer jammer.
Scripttalen vallen of staan met hun libs en daarin is Python nu echt heer en meester als ik dat mag geloven.quote:Op woensdag 20 oktober 2010 11:38 schreef thabit het volgende:
Veegt Python tegenwoordig niet gewoon de vloer aan met al die andere scripttalen? Waarom zou je nog Perl of PHP leren als er ook Python bestaat?
quote:Niet om 't een of 't ander, maar de meeste grote serieuze webapps worden toch echt op basis van Java of .Net gebouwd hoor.Op woensdag 20 oktober 2010 11:30 schreef Cruise.Elroy het volgende:
Kijk dat je echt geen fuck van het vakgebied weet is helemaal niet erg, maar dat je dan blind mensen loopt te bitchen vind ik dan wel weer jammer.
quote:Java kan ik nog begrijpen, maar .NET?!Op woensdag 20 oktober 2010 23:16 schreef Catbert het volgende:
[..]
Niet om 't een of 't ander, maar de meeste grote serieuze webapps worden toch echt op basis van Java of .Net gebouwd hoor.
Dus z'n verwoordig was wat trollerig, maar mijn "vakgebied" is consultantje spelen voor een backend bij dit soort projecten, en dat is ongeveer 50% java, 45% .net, 5% PHP.
quote:Ik snap je punt niet echt, maar er zijn genoeg degelijke PHP projecten en programmeurs. Ging mij om de generalisatieOp woensdag 20 oktober 2010 23:16 schreef Catbert het volgende:
[..]
Niet om 't een of 't ander, maar de meeste grote serieuze webapps worden toch echt op basis van Java of .Net gebouwd hoor.
Dus z'n verwoordig was wat trollerig, maar mijn "vakgebied" is consultantje spelen voor een backend bij dit soort projecten, en dat is ongeveer 50% java, 45% .net, 5% PHP.
quote:Niks mis met .Net.Op donderdag 21 oktober 2010 12:25 schreef Trollface. het volgende:
Java kan ik nog begrijpen, maar .NET?!
quote:Zal best, maar voor grote projecten wordt het erg weinig gebruikt.Op donderdag 21 oktober 2010 13:32 schreef Cruise.Elroy het volgende:
Ik snap je punt niet echt, maar er zijn genoeg degelijke PHP projecten en programmeurs.
quote:De interface zorgt er voor dat je alleen dingen met een class kan doen die de programmeur wil dat je er mee kanOp woensdag 27 oktober 2010 20:09 schreef minibeer het volgende:
even iets heel anders, kan iemand mij vertellen wat het voordeel is van het gebruik van interfaces boven het gebruik van abstracte classes? want eigenlijk heb ik tot nu toe alleen maar nadelen gehoord, ze zijn langzamer etc. En volgens mij is alles wat je met interfaces kan ook met abstract classes te doen, of niet?
quote:Zo ver ik weet heb je geen interfaces in C++ omdat C++ gewoon multiple inheritence ondersteunt.Op woensdag 27 oktober 2010 20:09 schreef minibeer het volgende:
even iets heel anders, kan iemand mij vertellen wat het voordeel is van het gebruik van interfaces boven het gebruik van abstracte classes? want eigenlijk heb ik tot nu toe alleen maar nadelen gehoord, ze zijn langzamer etc. En volgens mij is alles wat je met interfaces kan ook met abstract classes te doen, of niet?
quote:ah tuuuurlijkOp donderdag 28 oktober 2010 10:44 schreef Cruise.Elroy het volgende:
[..]
Zo ver ik weet heb je geen interfaces in C++ omdat C++ gewoon multiple inheritence ondersteunt.
In Java (en C# ?) is het "voordeel" van interfaces dat je er meerdere kan inheriten in één klasse.
Een interface is in C++ gewoon een abstract class met alleen maar virtual abstract functies. En er is geen winst tov. 'normale' abstract classes in C++.
Over waarom je in java en C# geen multiple inheritence hebt maar wel interfaces zijn boeken volgeschreven, dat moet je maar even googlen. Heeft te maken met diepe OOP-zen en rare cases die je daardoor vermijdt.
quote:Dat klopt idd, maar het is net wat je handig vindah tuuuurlijk
ik had gehoord dat interfaces minder verwarrend zijn (omdat je dan alle methoden moet overnemen ofzo?)
quote:Voor simpele tools met een user interface is C# echt veel makkelijker. En ja dat is het wel waard om je in te verdiepen.Op donderdag 28 oktober 2010 14:11 schreef Green1 het volgende:
Zou C++ iets voor mij zijn om me in te verdiepen? Ik wil gewoon wat simpele tooltjes maken.. En ik wil in de (verre) toekomst ook wat andere talen gaan leren.. Ik heb al eens een boekje over C# gekocht, maar dat ging vooral over visual studio. En dit betrof vooral wat je precies aan moest klikken om visual studio de code voor je te laten maken, en dat vond ik niks. Dus C# als taal viel voor mij af.. ook omdat het, volgens mij, vooral voor windows is..
Maar ik wil dus kleine commandline tooltjes voor linux en windows maken.
Ik heb nog niet echt een concreet idee.. Misschien een backup programma'tje ofzo.
Maar is het verstandig om hiervoor C++ te leren, zodat ik daar later verder mee kan, of kan iemand een andere taal aanraden?
Ik heb vrij veel, al zeg ik het zelf, ervaring met php..
quote:hoe zit het eigenlijk met comptabiliteit? ik heb hier nooit zo'n beeld van aangezien ik eigenlijk alleen maar op windows draaiOp donderdag 28 oktober 2010 15:11 schreef Cruise.Elroy het volgende:
[..]
Voor simpele tools met een user interface is C# echt veel makkelijker. En ja dat is het wel waard om je in te verdiepen.C++ kan je daarna nog gaan doen als je echt hele zware apps gaat maken ofzo
quote:Pure C++ draait gewoon op elk platform. C# daarentegen niet, tenminste niet zonder emulatielagen.Op donderdag 28 oktober 2010 15:30 schreef minibeer het volgende:
[..]
hoe zit het eigenlijk met comptabiliteit? ik heb hier nooit zo'n beeld van aangezien ik eigenlijk alleen maar op windows draai
quote:C/C++ werd gebouwd op Unices, dus voeg zowat alle UNIX-based besturingssystemen ook maar toe.Op donderdag 28 oktober 2010 16:38 schreef netolk het volgende:
Mac en Windows draaien zeker C++, en volgens mij word C++ op de andere bekende besturingssystemen ook ondersteund maar dat weet ik niet helemaal zeker
quote:Waarom zou je dat willen?Op donderdag 28 oktober 2010 22:31 schreef TeringHenkie het volgende:
Als ze nou WinForms porten naar native Win32/C++, dan zou sweeeeet zijn
quote:Wat me ook zo irriteerde was, wanneer ik zelfs een simpel hello world maakte. Dat er dan op de één of andere manier een installer bij kwam te zitten, die allerlei zooi eromheen zette. Ik weet de extensies van de bestanden niet meer, maar dat wil ik gewoon niet. Ik wil gewoon een .exe en klaar. Als ik een installer zou willen, dan wil ik dat zelf wel leren, en niet zo'n automatisch voorgekauwd ding..Op donderdag 28 oktober 2010 15:11 schreef Cruise.Elroy het volgende:
[..]
Voor simpele tools met een user interface is C# echt veel makkelijker. En ja dat is het wel waard om je in te verdiepen.C++ kan je daarna nog gaan doen als je echt hele zware apps gaat maken ofzo
quote:dat hoeft niet hoor, je kan ook de .exe uit de projectmap pakken.Op vrijdag 29 oktober 2010 17:51 schreef Green1 het volgende:
[..]
Wat me ook zo irriteerde was, wanneer ik zelfs een simpel hello world maakte. Dat er dan op de één of andere manier een installer bij kwam te zitten, die allerlei zooi eromheen zette. Ik weet de extensies van de bestanden niet meer, maar dat wil ik gewoon niet. Ik wil gewoon een .exe en klaar. Als ik een installer zou willen, dan wil ik dat zelf wel leren, en niet zo'n automatisch voorgekauwd ding..
Maar ik weet niet of dat nu iets van C# is, of van visual studio?
quote:Ik heb hier niet zo veel verstand van, maar is het niet zo dat je de code in de praktijk alsnog moet aanpassen, omdat je een andere compiler nodig hebt?Op donderdag 28 oktober 2010 16:38 schreef netolk het volgende:
Mac en Windows draaien zeker C++, en volgens mij word C++ op de andere bekende besturingssystemen ook ondersteund maar dat weet ik niet helemaal zeker
quote:Lag echt aan jezelf. Verkeerde projecttype waarschijnlijk. Ik krijg gewoon 1 exe en (alleen in debugmode) een PDB.Op vrijdag 29 oktober 2010 17:51 schreef Green1 het volgende:
Wat me ook zo irriteerde was, wanneer ik zelfs een simpel hello world maakte. Dat er dan op de één of andere manier een installer bij kwam te zitten, die allerlei zooi eromheen zette. Ik weet de extensies van de bestanden niet meer, maar dat wil ik gewoon niet. Ik wil gewoon een .exe en klaar. Als ik een installer zou willen, dan wil ik dat zelf wel leren, en niet zo'n automatisch voorgekauwd ding..
Maar ik weet niet of dat nu iets van C# is, of van visual studio?
quote:Een OS 'draait' helemaal geen C++. Het 'draait' een executable, en of het oorspronkelijk C++ was daar heeft het OS geen weet van.Op donderdag 28 oktober 2010 16:38 schreef netolk het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |