Je bedoelt het woord 'zenuwstelsel' binnen het Taalkader van de moderne wetenschap. Kun je grond daarvan conclusies trekken over wat er wel en niet bestaat?quote:Op woensdag 13 oktober 2010 20:39 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Ben je niet gewoon een variant?
Gevoelens, die hangen volgens de wetenschap samen met je zenuwstelsel. Computers hebben geen zenuwen, althans niet zoals wij. Logisch dat ze niets voelen.
Maar wil dat zeggen dat je kunt uitgaan van een 'ziel' in een lichaam?
Dat is een te povere reaktie op een belangrijk punt, namelijk:quote:Op woensdag 13 oktober 2010 19:03 schreef sneakypete het volgende:
Taal is een communicatiemiddel. Lichaamstaal een metafoor. Je kunt dat taal noemen, of niet. Dat is een kwestie van semantiek. Wat wil je hier verder mee zeggen?
Lichaamstaal voldoet aan alle kenmerken van communicatie. Dat kun je geen metafoor van communicatie noemen. Wat ik aangeeft, is dat alle interactie informatief kan zijn. Als je gelooft dat je kunt vliegen, dan zul daar na een aantal valpartijen anders over gaan denken.quote:Mijn punt is dat het procesmodel meer omvat dan de taal (taal is een subproces). Je kunt namelijk wel iets buiten taal om zeggen:
1. Lichaamstaal is ook taal (knipogen).
2. Gedrag is ook taal. Als iemand altijd betrouwbaar is, dan communiceert hij betrouwbaarheid.
3. Iedere interactie is taal. Als een boom te beklimmen is, dan communiceert hij dat door beklimbaar te zijn.
Dat je nooit iets kunt zeggen, buiten de taal om, klinkt tautologisch.
Verbetering? Dat is een waardeoordeel en niet aan de orde.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 23:56 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat is een te povere reaktie op een belangrijk punt, namelijk:
[..]
Lichaamstaal voldoet aan alle kenmerken van communicatie. Dat kun je geen metafoor van communicatie noemen. Wat ik aangeeft, is dat alle interactie informatief kan zijn. Als je gelooft dat je kunt vliegen, dan zul daar na een aantal valpartijen anders over gaan denken.
Als je deze legitieme generalisatie accepteert, dan verruimt je het kader van een Taalkader tot een Procesmodel. Een enorme verbetering.
Gevoelens hangen niet samen met het zenuwstelsel. Gevoelens betreffen het brein. Het limbisch systeem (en vnl. de amygdala) wordt als verwant gezien met emotie(regulatie).quote:Op woensdag 13 oktober 2010 20:39 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Ben je niet gewoon een variant?
Gevoelens, die hangen volgens de wetenschap samen met je zenuwstelsel. Computers hebben geen zenuwen, althans niet zoals wij. Logisch dat ze niets voelen.
Maar wil dat zeggen dat je kunt uitgaan van een 'ziel' in een lichaam?
Het taalkader evolueert. Als iedereen, in absolute zin, in een taalkader zit opgeloten, is dat onmogelijk. Als je niet in een taalkader opgesloten zit, is alles mogelijk (zelfs objectiviteit). Verbreed tot interactie, loop je overal de taalkaders uit. Je staat in contact met 'iets' dat geen taal is, en tegen deze achtergrond evolueren taalkaders. Net zoals de evolutie van het leven begrepen wordt in de context van de natuurkundige mechanica. De gedachten van de mens in de wereld of de voorstelling van de wereld in zijn gedachten. Hoe kun je het een boven het andere stellen?quote:Op donderdag 14 oktober 2010 01:22 schreef jan_billeman het volgende:
[..]
Verbetering? Dat is een waardeoordeel en niet aan de orde.
Natuurlijk is iedere interactie informatief, daar treedt immers variatie op. De omgeving zit vol met variatie en dat betekent verschil. En we weten al, informatie is ieder verschil dat een verschil maakt.
dan vraagt Haushover: Kun je dit toelichten? Jouw antwoord:quote:Waar wetenschappers mee bezig zijn is niets meer dan het herhalen van datgene wat in het taalkader overleeft. Dit noemen ze kennis.
Je grossiert in arrogante, afkappende. absolute stellingen. Voor iemand voor wie iedere mogelijkheid van objectiviteit uitgesloten is, is dat veel te stellig.quote:Het is vrij duidelijk. Bekend met het darwinisme?
Er zit iets circulairs is, maar laat dat dienen ter verheldering. Zoals dat in de Middeleeuwen gebruikelijk was.
Is het een recente ontwikkeling in de neurowetenschappen dat het brein als niet behorend tot het zenuwstelsel wordt gezien?quote:Op donderdag 14 oktober 2010 01:25 schreef jan_billeman het volgende:
[..]
Gevoelens hangen niet samen met het zenuwstelsel. Gevoelens betreffen het brein. Het limbisch systeem (en vnl. de amygdala) wordt als verwant gezien met emotie(regulatie).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hersenenquote:De hersenen (plurale tantum), ook wel het brein genoemd, vormen het deel van het centrale zenuwstelsel dat zich in het hoofd bevindt (Grieks: ἐγκέφαλον, encephalon, in het hoofd)
Oh lol, tu as raison, ik had t verkeerd gelezenquote:Op donderdag 14 oktober 2010 13:23 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Is het een recente ontwikkeling in de neurowetenschappen dat het brein als niet behorend tot het zenuwstelsel wordt gezien?
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hersenen
Het bekende mind-body probleem.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 21:47 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ja, en een zenuwstelsel bestaat uit protonen, neutronen en elektronen.
En waarom zouden die deeltjes iets voelen?
Ze doen niets anders dan braaf de bewegingsvergelijkingen volgen, voor zover ze tenminste niet worden geconfronteerd met het metafysische principe van een macroscopische waarnemer, en waarom zou het ze wat uit maken of ze naar links of naar rechts of naar boven gaan, of helemaal nergens naar toe?
Waarom zou de taal niet toestaan iets zinnigs over zichzelf te zeggen?quote:[b]Op woensdag 13 oktober 2010 19:10
Kun je er buiten stappen en vervolgens iets zinnigs er over zeggen, of blijf je gebonden aan en gestuurd door hetgene je dacht te kunnen overzien?
Is de onvolledigheidstelling van Godel daar een geslaagd voorbeeld van?quote:Op donderdag 14 oktober 2010 14:46 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Waarom zou de taal niet toestaan iets zinnigs over zichzelf te zeggen?
Ik zou het niet weten.quote:Op donderdag 14 oktober 2010 15:00 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Is de onvolledigheidstelling van Godel daar een geslaagd voorbeeld van?
Dan zijn wij het eens. De uitdrukking "een gereedschap waar je de wereld mee naar je hand kunt zetten" is een objectieve zienswijze. Een objectieve zienswijze is onmogelijk als je "de taal opvat als een gevangenis waar niet uit te ontsnappen". Het zijn verschillende metafysische uitgangpunten of perspectieven.quote:Op donderdag 14 oktober 2010 15:22 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Ik zou het niet weten.
Wel durf ik te stellen dat je zinnige (lees: betekenisvolle) uitspraken kunt doen over de taal.
Zo kun je de taal opvatten als een gevangenis waar niet uit te ontsnappen valt maar aan de andere kant evengoed als een gereedschap waar je de wereld mee naar je hand kunt zetten. Beide opvattingen lijken me zinnig in zoverre ze het overdenken waard zijn.
Waar zolang niemand het kan weerleggen. Verder niets hoor.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 22:22 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Je zegt dat je je niet kunt losrukken van de taal. Dan heb je toch één ware uitspraak. Waar komt die vandaan?
Zodra je wilt falsificeren ben je al opgenomen in de taal. Tja, dan weerleg je die niet zo snel!quote:Alles wat ik er tegenin zou willen brengen, is al weerlegt als ik begin met typen. Het lijkt op God. Het Taalkader is niet falsificeerbaar. Als je het boek van Oudemans naar een wetenschappelijk tijdschrift zou sturen, wordt het geweigerd als onwetenschappelijk. Als het louter filosofie is, dan is het onzin (je eigen woorden).
Je zet 'echte' (wereld) tussen haakjes. Dat zegt al veel. Jij weet ook: een 'echte wereld' los van 'jouw wereld' is onvindbaar, onzinnig. Dat is geen open deur naar een totaal relativisme maar de opmerking dat je niet kunt filosoferen over de werkelijkheid. Dan denk je dat er een apart bestaande werkelijkheid is die je vervolgens kunt betreden. Hoe?quote:Kant sloot de mens ook op in zichzelf. Over de 'echte wereld' kon je niets weten. Maar Kant begon in te vullen wat deze beperking inhield. Daarbij liet hij zich inspireren door de Newtonse mechanica. Daardoor werd Kant weerlegbaar. De Algemene relativiteitstheorie was in strijdt met Kants voorstelling van zaken. Zolang je het idee van Taalkader niet uitwerkt, zal je onweerlegbaar zijn. Dat lijkt sterk, maar is zwak. Het betekent dat je zelf in een metafysica (van het slechte soort) gevangen zit.
Geldt dat ook voor God? Of bedoel je dat het een hypothese is?quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 00:24 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Waar zolang niemand het kan weerleggen. Verder niets hoor.
Het is dus geen hypothese. Is het dan metafysica?quote:Zodra je wilt falsificeren ben je al opgenomen in de taal. Tja, dan weerleg je die niet zo snel!
Wetenschap. Er is niet apart bestaande werkelijkheid, maar een voorstelling van de werkelijkheid. Een 'outside view' zoals de mechanica van Newton of evolutieleer. In dat plaatje figureren dingen die je niet direct kunt ervaren, zoals krachten of DNA. Als de wereld statisch is, dan is dat onzin. Waarom ergens iets achter denken? Achter een vallende steen de zwaartekracht denken lijkt zinloos. Maar de Newtonse mechanica is een dynamische theorie, het beschrijft een ontwikkeling in de tijd. In deze beschrijving figureert de zwaartekracht, om dat patroon te kunnen beschrijven. De theorie is later vervangen door de algemene relativiteitstheorie. Dan ben je de zwaartekracht kwijt, maar daar krijg je een gekromde tijdsruimte voor terug (en deze speelt dezelfde bemiddelende rol).quote:Je zet 'echte' (wereld) tussen haakjes. Dat zegt al veel. Jij weet ook: een 'echte wereld' los van 'jouw wereld' is onvindbaar, onzinnig. Dat is geen open deur naar een totaal relativisme maar de opmerking dat je niet kunt filosoferen over de werkelijkheid. Dan denk je dat er een apart bestaande werkelijkheid is die je vervolgens kunt betreden. Hoe?
Kant dacht de alle informatie die uit de wereld komt, door wat de mens zelf is, in een bepaalde voorstelling is gegoten. Je bewuste voorstelling zit opgesloten in deze presentatiewijze. Daarom is apriori kennis mogelijk (over de presentatie wijze zelf). Ons ideeen van tijd en ruimte behoren daartoe. Daarom is de Euclidische meetkunde apriori kennis. Volgens de algemene relativiteitstheorie kan de tijdsruimte gekromd zijn (niet euclidisch). Het bleek dat we toch weer verder kunnen kijken, dan verwacht.quote:Hoe weerlegt de relativiteitstheorie Kant? Wat valt te weerleggen? Wat wordt weerlegd?
Kant draait voor mij dus om het postuleren van een scheiding (subject-object) met de constatering dat het object (ding an sich) ontoegankelijk is voor ervaring. Het hele spreken daarvan is dan toch totaal nutteloos en dus ook het onderscheid ertussen? Dat moet je begrijpen, daar wil ik naartoe. Wanneer je dat onderscheid reduceert en dus zinloos verklaart sta je aan het begin van je eigen destructie van alle metafyisische fundamenten.
Er is geen betrouwbare kennis van de buitenwereld mogelijk via de zintuigen. Want iets dat verder weg staat lijkt kleiner. Een lepel in een glas water lijkt geknikt. Tegenwoordig zijn deze argumenten geen reden om aan onze zintuiglijke waarnemingen te twijfelen. We hebben zelfs geleerd onze zintuiglijke beperkingen te omzeilen. Maar nu zitten we weer opgesloten in een taalkader.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 00:24 schreef sneakypete het volgende:
Zodra je wilt falsificeren ben je al opgenomen in de taal. Tja, dan weerleg je die niet zo snel!
In de formulering die Alan Turing van de onvolledigheidsstelling van Godel geeft, is een turingmachine gebonden aan een set instructies (een taalkader). Binnen dat taalkader zijn bepaalde stellingen onbeslisbaar (maar de turing machine kan dat zelf niet bepalen: het stop of halting probleem). Je kunt daarbuiten om wel beredeneren of een stelling onbeslisbaar is. Net als een turing machine bevinden wij ons binnen een taalkader. Vanuit die positie kunnen wij niet bepalen welke stellingen onbeslisbaar zijn (dus welke vragen zinloos zijn). Dat is een reden waarom je niet kunt stellen dat metafysica onzin is.quote:
Het brein wordt voor zover ik weet gezien als de plaats waar alle zenuwprikkels geordend worden en gevoeld worden. Als wat jij zegt waar is, zou ik mijn been niet kunnen voelen.quote:Op donderdag 14 oktober 2010 01:25 schreef jan_billeman het volgende:
[..]
Gevoelens hangen niet samen met het zenuwstelsel. Gevoelens betreffen het brein. Het limbisch systeem (en vnl. de amygdala) wordt als verwant gezien met emotie(regulatie).
En hier geef je zelf al aan hoe de reductie in elkaar steekt. Je kunt geen onderscheid maken tussen de wereld zoals jij 'm ziet, en de wereld zoals die is omdat die tweede wereld ontoegankelijk is. Nogmaals dat is geen reden om aan alles te gaan twijfelen en kennis te verwerpen, maar wel een aanwijzing dat er geen filosofische, a priori kennis over te krijgen is. De filosofische methode heeft geen checkpoint zoals de wetenschappen (empirie) en dus blijf je ronddolen.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 14:02 schreef deelnemer het volgende:
Wetenschap. Er is niet apart bestaande werkelijkheid, maar een voorstelling van de werkelijkheid.
En dus blijkt ook dat zelfs het flinterdunne laagje 'a priori' dat behouden blijft in het Kantiaanse denken uiteindelijk de strijd verliest.quote:Kant dacht de alle informatie die uit de wereld komt, door wat de mens zelf is, in een bepaalde voorstelling is gegoten. Je bewuste voorstelling zit opgesloten in deze presentatiewijze. Daarom is apriori kennis mogelijk (over de presentatie wijze zelf). Ons ideeen van tijd en ruimte behoren daartoe. Daarom is de Euclidische meetkunde apriori kennis. Volgens de algemene relativiteitstheorie kan de tijdsruimte gekromd zijn (niet euclidisch). Het bleek dat we toch weer verder kunnen kijken, dan verwacht.
Wat is het verschil tussen:quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 18:53 schreef sneakypete het volgende:
[..]
En hier geef je zelf al aan hoe de reductie in elkaar steekt. Je kunt geen onderscheid maken tussen de wereld zoals jij 'm ziet, en de wereld zoals die is omdat die tweede wereld ontoegankelijk is. Nogmaals dat is geen reden om aan alles te gaan twijfelen en kennis te verwerpen, maar wel een aanwijzing dat er geen filosofische, a priori kennis over te krijgen is. De filosofische methode heeft geen checkpoint zoals de wetenschappen (empirie) en dus blijf je ronddolen.
Dat geldt ook voor het begrip taalkader. Als ons begrip van de tijdruimte kan veranderen, waar kan ons begrip van taalkaders niet veranderen?quote:En dus blijkt ook dat zelfs het flinterdunne laagje 'a priori' dat behouden blijft in het Kantiaanse denken uiteindelijk de strijd verliest. Zelfs tijd is niet a priori gegeven, zo stel je nu zelf. Ons begrip van tijd is ook aan dynamiek onderhevig. Bij Oudemans heet dat dus prosodische dissonantie; het begrip (woord) 'tijd' wendt zich om en geeft nu anders van zich blijk dan in in de tijd van Newton.
Ik ziet de diverse wetenschappen en de filosofie als een geheel. Dat we deze eenheid door specialisatie uiteen hebben getrokken, doet daar niets aan af.quote:Even resetten: hoe zie jij de positie van de filosofie? Wat zou een filosoof nu nog kunnen betekenen voor de andere disciplines? Wat kan een filosoof nu nog ontdekken wat niet al eerder ontdekt is, danwel niet te ontdekken valt door de filosoof? Jij vindt dat natuurkundigen ook een 'metafysica' hebben. Prima als jij dat vindt. Waarom zijn er dan filosofen nodig?
Bijvoorbeeld, twee waarnemers zien een kopje (met een oor) vanuit verschillende gezichtspunten. De ene waarnemer ziet het oor en de andere niet. Is er nu wel of geen oor? Het waargenomen verschil betekent niet, dat er strijdige waarheden over het voorwerp bestaan, want deze perspectieven sluiten elkaar niet uit. De waargenomen verschillen zijn uitsluitend een gevolg van het verschil in het gezichtspunt van de twee waarnemers en laten zich probleemloos tot een eenheid integreren. Het idee van een fysiek voorwerp integreert alle mogelijke perspectieven op het voorwerp tot één ruimtelijk ding. Het onafhankelijke bestaan van het voorwerp garandeert dat de waargenomen verschillen het gevolg zijn van verschillende gezichtspunten.quote:Jij beschuldigt J_B (en mij?) van het bekritiseren van objectieve kennis. Mijn vraag is vooral eigenlijk: wat is er objectief aan kennis? Is er ook subjectieve kennis en waarin onderscheidt deze zich? Zoniet, waarom gebruik je dan een pleonasme? Wat maakt het eigenlijk uit of kennis nu 'objectief' heet of niet? Als ik met mijn kennis van hout zagen een tafel kan maken, heeft het dan zin om stil te staan bij de aard van mijn kennis?
Ik zou het wat simpeler willen zeggen: er valt geen ware, objectieve uitspraak te doen over het begrip 'zinloosheid'. En om die reden kleeft het niet genadeloos als pur aan alle uitspraken die mogelijk zijn.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 16:08 schreef deelnemer het volgende:
Net als een turing machine bevinden wij ons binnen een taalkader. Vanuit die positie kunnen wij niet bepalen welke stellingen onbeslisbaar zijn (dus welke vragen zinloos zijn).
quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 21:33 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Ik zou het wat simpeler willen zeggen: er valt geen ware, objectieve uitspraak te doen over het begrip 'zinloosheid'. En om die reden kleeft het niet genadeloos als pur aan alle uitspraken die mogelijk zijn.
Kennis is objectief als deze ook geldig is als je er niet in geloofd. Evolutieleer en het prijsmechanisme zijn voorstellingen van zaken, die jij (volgens mij) voor objective kennis houdt. Ze gelden ook voor de mensen die er niet in 'geloven'.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 18:53 schreef sneakypete het volgende:
Jij beschuldigt J_B (en mij?) van het bekritiseren van objectieve kennis. Mijn vraag is vooral eigenlijk: wat is er objectief aan kennis? Is er ook subjectieve kennis en waarin onderscheidt deze zich? Zoniet, waarom gebruik je dan een pleonasme?
Als je kennis ziet als een instrument is er geen verschil. 'Echte kennis' is wat werkt en aan de rest heb je niets. Als je kennis ziet als een de juiste voorstelling van zaken is dat niet zo. De juiste voorstelling van zaken kan ook in je nadeel werken (bijvoorbeeld de diagnose van een ziekte).quote:Wat maakt het eigenlijk uit of kennis nu 'objectief' heet of niet? Als ik met mijn kennis van hout zagen een tafel kan maken, heeft het dan zin om stil te staan bij de aard van mijn kennis?
Mensen denken altijd dat de laatste versie van de metafysica, geen metafysica is, maar de realiteit. Nieuwe ontwikkelingen daarin, verwacht ik eerder als gevolg van de wetenschappelijke ontwikkelingen, dan van de filosofie.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 18:53 schreef sneakypete het volgende:
Even resetten: hoe zie jij de positie van de filosofie? Wat zou een filosoof nu nog kunnen betekenen voor de andere disciplines? Wat kan een filosoof nu nog ontdekken wat niet al eerder ontdekt is, danwel niet te ontdekken valt door de filosoof?
Jij vindt dat natuurkundigen ook een 'metafysica' hebben. Prima als jij dat vindt. Waarom zijn er dan filosofen nodig?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |