abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86794743

Of je nu al overweegt over te stappen, eerst nog wat informatie wilt inwinnen of net bent overgestapt en steun zoekt bij de eerste stappen op je nieuwe Ubuntu-installatie: welkom in het centrale Ubuntutopic!

Doel
Deze reeks is ontstaan uit de vraag of Ubuntu een volwaardig besturingssysteem is, met het oog op gebruikers die geen ervaring met Linux hebben.
Dat kunnen bijvoorbeeld Windowsgebruikers zijn die zoeken naar een stabiel, veilig en vrij alternatief.
Het doel van deze reeks is nu om het gebruik van Ubuntu te stimuleren en transitie van (voornamelijk) Windows zo aangenaam als mogelijk te maken.

Kennismaking
Om kennis te maken met Ubuntu zonder enig risico voor je bestaande besturingssysteem kun je gebruikmaken van de Live functie. Wanneer je van de installatiecd opstart is dit de standaardfunctie.
Ubuntu wordt geladen en je kunt er direct mee aan de slag.
Wanneer je genoeg hebt gezien en wilt installeren open je het installatieprogramma vanaf het bureaublad.
Een snellere manier om de Live-omgeving en/of de installatie te starten is van USBstick:
Vanuit Windows: Universal USB installer
Vanuit Windows en/of Linux: UNetbootin

Installatie
De installatie is bijzonder simpel. Na het beantwoorden van een aantal vragen (tijdzone, toetsenbord, disk, naam) wordt het systeem geinstalleerd.
Na installatie is het klaar voor gebruik. Allerlei basissoftware is standaard geinstalleerd.
Voor een uitgebreide handleiding inclusief instellingen en applicaties, zie howtoforge perfect desktop.

Hulp en documentatie
https://help.ubuntu.com/
http://www.ubuntugeek.com/

Plaatjes

Videos
Omdat een video meer zegt dan 1000 woorden (vooral als een dame uitlegt hoe Ubuntu werkt en wat je ermee kunt, natuurlijk :P):

Video's van NixiePixel

Andere video's

Applicaties

In Ubuntu is een flink aantal applicaties standaard al geinstalleerd en klaar voor gebruik:

Browser: Mozilla Firefox
Fotobeheer: F-Spot
E-mail: Evolution
MSN/Chat/IRC: Empathy
Tekstverwerker: OpenOffice.org
Videobewerken: Pitivi

Naast deze standaard geinstalleerde applicaties zijn nog duizenden applicaties vrij (en gratis) beschikbaar via de package manager.
De volgende applicaties zijn beschikbaar via het Ubuntu Software Center. Zij voegen mogelijk functionaliteit toe of bieden een andere funtionaliteit dan de standaardapplicaties. Voor meer informatie bekijk je de website of vraagt naar informatie en tips in dit topic!
Installatie is bijzonder simpel: Open Ubuntu Software Center, zoek de naam van de applicatie en installeer deze.

Browsers: Chromium (google chrome)
Fotobewerkingssoftware: the GIMP
E-mail: Mozilla Thunderbird
MSN: emesene, amsn

Games
Natuurlijk kun je ook allerlei spelletjes spelen! Standaard zitten in Ubuntu een paar spelletjes, via Ubuntu Software Center zijn nog vele spellen beschikbaar.
Hier nog een paar links naar sites over games en Ubuntu/Linux.

forum.ubuntu games-voor-linux
linuxgames.com
linux-box.nl linux games
rangit.com top 8 linux games (2007)

Andere (Linux)topics
In DIG staat de fantastische reeks "[Linux/Unix] [/Gurus/helpen/newbies]$" waar je ook voor allerlei hulpvragen aangaande Ubuntu terecht kunt.
Ook is er een centraal shell scripting topic waar je terecht kunt als je zover bent om daarover vragen te stellen!

Overige Links
OMG! Ubuntu

Deze OP is te vinden op de fok wiki: OP/Ubuntu
pi_86794750
Nog een gekke vraag. Ik heb nu opgestart van usb stick en ik kan in de filemanager de usb stick niet meer benaderen. Deze staat er aan de linkerkant wel tussen, en de harde schijven van de pc zijn ook gewoon te benaderen, maar ik kan de inhoud van de usb stick niet oproepen. Is die beveiligd ofzo en hoe los ik dat op?

En als ik van de usb stick opstart krijg ik altijd de optie of ik van de stick wil opstarten of ubuntu op de pc wil installeren. Ik wil helemaal niets installeren, ik wil dat ubuntu gelijk doorstart. Hoe doe ik dat?

En waarom geeft hij niet de correcte tijd weer rechtsboven? }:|

[ Bericht 19% gewijzigd door vogeltjesdans op 24-09-2010 17:02:31 ]
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_86794769
Laatste post van mij;

quote:
Op vrijdag 24 september 2010 16:46 schreef ReWout het volgende:
Ik heb nu het volgende maar naar wat ik lees moet ik dit nog even aanpassen, omdat ik de tweede partitie

• Een partitie van ca. 15 GB, met bestandssysteem EXT4, en aanhechtingspunt "/"

moet aanpassen naar een primair partitie type? (Moet dit ook alleen voor de 2de of ook voor de 1ste?)

[ afbeelding ]

ps. van de overige vrije ruimte maak een ntfs partitie van wanneer ik weer op windows ben ingelogd.
pi_86795763
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 16:48 schreef vogeltjesdans het volgende:
En waarom geeft hij niet de correcte tijd weer rechtsboven? }:|
Tijdzone instellen (desgewenst op "localhost", dan ben je de conflicten met Windows dualboot kwijt). /etc/localtime dus. Linux standaard is om de systeemtijd overal op aarde gelijk te hebben, en de tijd die de user ziet aan te passen aan de tijdzone waarin de user zich bevindt.
censuur :O
  vrijdag 24 september 2010 @ 17:13:56 #5
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_86795845
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 16:48 schreef ReWout het volgende:
Laatste post van mij;
[..]

Dat ziet er volgens mij goed uit. Volgens mij projecteert de installer zelf logische partities voor. Dat is volgens mij goed, want je kan maar een beperkt aantal primaire partities maken.
heitieh
pi_86795952
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 17:13 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Dat ziet er volgens mij goed uit. Volgens mij projecteert de installer zelf logische partities voor. Dat is volgens mij goed, want je kan maar een beperkt aantal primaire partities maken.
4 stuks om precies te zijn.
En 1 secundaire partitie.
pi_86796121
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 17:13 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Dat denk ik dus niet want hij zal anders dan toch niet vragen of het een logische of primaire partitie moet zijn lijkt me? Dus mijn vraag alom

• een partitie net zo groot als je werkgeheugen, met bestandssysteem "linux swap"
• De rest van de ruimte een partitie met bestandssysteem EXT4 en aanhechtingspunt "/home"

welke van de 3 moet primair zijn, lijkt me logisch dat het de tweede is.
  vrijdag 24 september 2010 @ 17:26:30 #8
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_86796391
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 17:20 schreef ReWout het volgende:

[..]

Dat denk ik dus niet want hij zal anders dan toch niet vragen of het een logische of primaire partitie moet zijn lijkt me? Dus mijn vraag alom

• een partitie net zo groot als je werkgeheugen, met bestandssysteem "linux swap"
• De rest van de ruimte een partitie met bestandssysteem EXT4 en aanhechtingspunt "/home"

welke van de 3 moet primair zijn, lijkt me logisch dat het de tweede is.
Volgens mij hoef je helemaal geen primary partition aan te wijzen. Alles mag logisch.

Zie: https://help.ubuntu.com/1(...)ng-partitioning.html
heitieh
pi_86797179
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 17:26 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Volgens mij hoef je helemaal geen primary partition aan te wijzen. Alles mag logisch.

Zie: https://help.ubuntu.com/1(...)ng-partitioning.html
Thanks voor de link; lees ook trouwens dat de swap partitie ministens 2 maal zo groot moet zijn als het werkgeheugen en niet 1x...

quote:
1.

Root partition - where Ubuntu is installed. This should be at least 4GB.
2.

Home partition - where your files are kept.
3.

Swap partition - this need only be twice the size of your memory.
  vrijdag 24 september 2010 @ 17:48:26 #10
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_86797310
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 17:45 schreef ReWout het volgende:

[..]

Thanks voor de link; lees ook trouwens dat de swap partitie ministens 2 maal zo groot moet zijn als het werkgeheugen en niet 1x...
[..]

Hou die grootte die komttijd noemde aan. Swap hoeft bij jou echt geen 6Gb te zijn hoor! Die regel geldt zo'n beetje als je minder dan 1Gb RAM hebt...

En 4Gb voor / is minimaal en dus eigenlijk te weinig.
heitieh
  vrijdag 24 september 2010 @ 17:55:47 #11
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_86797595
Als je 4 GB ram hebt (toch wel standaard tegenwoordig?) zou ik helemaal geen swap instellen.
  vrijdag 24 september 2010 @ 18:06:35 #12
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_86797983
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 17:55 schreef RemcoDelft het volgende:
Als je 4 GB ram hebt (toch wel standaard tegenwoordig?) zou ik helemaal geen swap instellen.
Mwoa, als je wilt hibernaten heb je swap nodig, dacht ik...
heitieh
  vrijdag 24 september 2010 @ 18:21:44 #13
238641 Hondenbrokken
Ik ga echt geen katten voeren.
pi_86798598
Ik krijg een dvd niet werkend op VLC. Ik heb restricted extras, css en vlc player geïnstalleerd.
De DVD opstarten lukt wel, maar als ik klik op "film starten", krijg ik slecht geluid en het beeld is in blokken verdeeld, met verschillende kleuren.
Op windows werkt de DVD trouwens wel out of the box (zonder codecs)
Op de DVD-doos staat dat de schijf een kopieerbeveiliging heeft. Wat kan het probleem zijn?
Jesus hates you.
pi_86799391
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 18:21 schreef Hondenbrokken het volgende:
Ik krijg een dvd niet werkend op VLC. Ik heb restricted extras, css en vlc player geïnstalleerd.
De DVD opstarten lukt wel, maar als ik klik op "film starten", krijg ik slecht geluid en het beeld is in blokken verdeeld, met verschillende kleuren.
Op de DVD-doos staat dat de schijf een kopieerbeveiliging heeft. Wat kan het probleem zijn?
Heb je dat alleen bij deze DVD of ook bij een andere?
Is de source ook DVD (mapje VIDEO_TS en AUDIO_TS op de schijf)?
pi_86799484
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 18:06 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Vond het een goeie, ik wist het ook niet gelijk.
Ubuntu forum geeft:

Hibernation (suspend-to-disk) The hibernation feature (suspend-to-disk) writes out the contents of RAM to the swap partition before turning off the machine. Therefore, your swap partition should be at least as big as your RAM size. The hibernation implementation currently used in Ubuntu, swsusp, needs a swap or suspend partition. It cannot use a swap file on an active file system.
  vrijdag 24 september 2010 @ 18:51:01 #16
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_86799730
quote:

[..]

Dan wel inderdaad, maar dat doe ik niet.
Heb het trouwens ook nooit echt begrepen: stel je hebt 4 GB ram, en 6 GB swapfile, waarvan 3 GB in gebruik. Dan heb je alsnog te weinig swapfile over om je ram weg te schrijven...
  vrijdag 24 september 2010 @ 18:51:48 #17
238641 Hondenbrokken
pi_86799765
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 18:42 schreef Kalkmaar het volgende:

[..]

Heb je dat alleen bij deze DVD of ook bij een andere?
Bij een bepaalde DVD.

quote:
Is de source ook DVD (mapje VIDEO_TS en AUDIO_TS op de schijf)?
Alleen een mapje met de naam VIDEO_TS, met een aantal bestandjes eindigend op BUP, IFO en VOB.
AUDIO_TS bestaat niet.
Jesus hates you.
pi_86800007
Hmmm klote...

Net dus ubuntu geinstalleerd krijg ik een nietszeggende error wanneer ik Windows 7 selecteer om op te starten: 0xc0000225...
  vrijdag 24 september 2010 @ 19:04:36 #19
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_86800279
Die error ff googlen:
http://forums.techarena.in/vista-setup-install/561943.htm
reactie 4 heeft ook een linux install gedaan en had hetzelfde. Was snel opgelost blijkbaar...
heitieh
  vrijdag 24 september 2010 @ 19:06:04 #20
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_86800346
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 19:04 schreef Joooo-pi het volgende:
Die error ff googlen:
http://forums.techarena.in/vista-setup-install/561943.htm
reactie 4 heeft ook een linux install gedaan en had hetzelfde. Was snel opgelost blijkbaar...
Niet helemaal de juiste link. Gaat over een vista installatie... :')
heitieh
pi_86800651
Ik heb de Canon MP210 printer. En omdat er geen drivers zijn op amd64 architecture heb ik de MP180 driver gebruikt. Het werkt wel maar het bugt, er komt bij het uitprinten van een schema in Openoffice Calc een link onderaan de uitgeprinte bladzijde. Is dit uit te schakelen of moet ik hiermee leven?
  vrijdag 24 september 2010 @ 19:15:33 #22
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
  vrijdag 24 september 2010 @ 19:17:07 #23
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_86800843
Hey als ik Ubuntu op een usb-stick zet en daarmee mijn partietie ga verkleinen waar windows7 op staat (partitie is ongeveer 500GB en moet verkleind worden naar zeg 20GB). Is dat veilig of bestaan er nog kinderziekten hierbij? Ik wil nadat ik de partitie heb verkleind deze partitie gaan imagen met ubuntu en comprimeren met 7zip.
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_86800974
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 19:15 schreef Joooo-pi het volgende:
@ReWout:

is dit wat?
http://www.howtogeek.com/(...)ows-vista-partition/
Thanks, zoals ik begrijp heb je dus 2 keuzes dat programma'tje gebruiken of windows gewoon opnieuw installeren. Dan doe ik wel het laatste omdat ik windows toch gisteravond er nieuw op heb gegooid. Vandaar dat ik nu ook graag ubuntu er eens op wil hebben :)

ps. is het trouwens ook mogelijk om ubuntu gewoon op een usb stick te installeren? Ik wil het eigenlijk namelijk vooral gebruiken voor software development.
  vrijdag 24 september 2010 @ 19:23:44 #25
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_86801181
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 19:19 schreef ReWout het volgende:

[..]

Thanks, zoals ik begrijp heb je dus 2 keuzes dat programma'tje gebruiken of windows gewoon opnieuw installeren. Dan doe ik wel het laatste omdat ik windows toch gisteravond er nieuw op heb gegooid. Vandaar dat ik nu ook graag ubuntu er eens op wil hebben :)

ps. is het trouwens ook mogelijk om ubuntu gewoon op een usb stick te installeren? Ik wil het eigenlijk namelijk vooral gebruiken voor software development.
Nee, volgens mij kun je met de vista cd gewoon "repairen".
heitieh
pi_86802493
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 19:17 schreef Schenkstroop het volgende:
Hey als ik Ubuntu op een usb-stick zet en daarmee mijn partietie ga verkleinen waar windows7 op staat (partitie is ongeveer 500GB en moet verkleind worden naar zeg 20GB). Is dat veilig of bestaan er nog kinderziekten hierbij? Ik wil nadat ik de partitie heb verkleind deze partitie gaan imagen met ubuntu en comprimeren met 7zip.
Ik heb het nog nooit fout zien gaan, maar voor de zekerheid kun je natuurlijk beter eerst even een backup maken.
pi_86802616
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 19:19 schreef ReWout het volgende:

[..]

Ja natuurlijk. Gewoon de betreffende (lege) USB-stick als schijf kiezen bij dat partitievenstertje.

Overigens is het niet handig om Windows als laatste te installeren, windows kan er niet echt mee omgaan als er al een ander besturingssysteem geinstalleerd staat.
  vrijdag 24 september 2010 @ 19:57:26 #28
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_86802639
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 17:55 schreef RemcoDelft het volgende:
Het kan maar je krijgt dan geen hibernate en I/O caching zal niet gebeuren.
Vorige topic pagina 3 bij 100 op 1 blad staat een lange reply van mij over swap O+
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_86802778
Hmmmm... heb win7 nu gerepareerd en doet het weer. Maar nu krijg ik bij het opstarten geen keuze menu meer van welk OS ik wil opstarten... ;(

quote:
Op vrijdag 24 september 2010 19:56 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Ja natuurlijk. Gewoon de betreffende (lege) USB-stick als schijf kiezen bij dat partitievenstertje.

Overigens is het niet handig om Windows als laatste te installeren, windows kan er niet echt mee omgaan als er al een ander besturingssysteem geinstalleerd staat.
Kan ik dan nogsteeds programma's installeren? Zoals eclipse? En bestanden opslaan etc...

En slaat hij dat dan op op de usb of de hardeschijf?

Want dan ga ik denk ik het installeren op een usb omdat ik het met name voor development wil gebruiken.
pi_86802861
Aan herpartitioneren kleeft altijd een zeker risico, bijvoorbeeld bij stroomuitval.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_86802920
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 20:00 schreef ReWout het volgende:
Hmmmm... heb win7 nu gerepareerd en doet het weer. Maar nu krijg ik bij het opstarten geen keuze menu meer van welk OS ik wil opstarten... ;(
Eventjes een live-sessie starten en grub repareren.

http://www.ubuntu-inside.(...)2-after-windows.html
pi_86803006
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 20:00 schreef ReWout het volgende:

[..]

Kan ik dan nogsteeds programma's installeren? Zoals eclipse? En bestanden opslaan etc...

En slaat hij dat dan op op de usb of de hardeschijf?

Want dan ga ik denk ik het installeren op een usb omdat ik het met name voor development wil gebruiken.
Een USB-stick is ook gewoon een (kleine) harde schijf dus voor de rest werkt het precies het zelfde. Ligt er allemaal maar net aan waar jij je partities neerzet.
pi_86803343
Ok en een 8 gig usb stick zou voldoende kunnen zijn? Of moet het een grotere zijn?
  vrijdag 24 september 2010 @ 20:15:21 #34
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_86803431
8 is goed genoeg.
pi_86803867
Ik ga weer even meelezen :)
Welke software is voor jullie onmisbaar, en wat zijn leuke tooltjes? :)
  vrijdag 24 september 2010 @ 20:28:18 #36
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_86803976
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 20:25 schreef fotostarter het volgende:
Ik ga weer even meelezen :)
Welke software is voor jullie onmisbaar, en wat zijn leuke tooltjes? :)
Leuk tooltje is miredo (service) om gebruik te maken van gratis newsgroepen via ipv6 :)
heitieh
pi_86804141
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 20:28 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Leuk tooltje is miredo (service) om gebruik te maken van gratis newsgroepen via ipv6 :)
Heb eens gekeken, maar ik blijf er wel vanaf :D
pi_86804157
Trouwens wie heeft nog meer last van dat de geluidskwaliteit echt zuigt. Ik heb al via Realtek mijn drivers geupdate maar de ALSA drivers zijn bij lange na nog niet zo goed als de HD Audio Drivers bij windows.

Zijn er misschien nog alternatieven?
pi_86804465
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 20:32 schreef Rivalo het volgende:
Trouwens wie heeft nog meer last van dat de geluidskwaliteit echt zuigt. Ik heb al via Realtek mijn drivers geupdate maar de ALSA drivers zijn bij lange na nog niet zo goed als de HD Audio Drivers bij windows.

Zijn er misschien nog alternatieven?
Huh? Daar heb ik nog nóóit van gehoord! Watvoor geluidskaart/output gebruik je?
pi_86804568
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 20:40 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Huh? Daar heb ik nog nóóit van gehoord! Watvoor geluidskaart/output gebruik je?
Gewoon standaard intel HD 7.1 dingetje. Misschien zijn mijn oren/boxen gewoon te goed :')
Maar ik vond windows toch altijd beter klinken, en dan ook eigenlijk met alles. Bij de update kan ik wel wat verbetering horen. Soms clipte de audio zelfs (World of Warcraft).
pi_86804674
Je hebt niet al je kanalen op 200% staan ofzo?
pi_86804730
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 20:44 schreef KomtTijd... het volgende:
Je hebt niet al je kanalen op 200% staan ofzo?
Geen idee maar dan hoort het nog niet te kraken.
pi_86804778
typ even alsamixer in in een terminal, en zorg dat al je kanalen max op 80% staan ofzo...
  vrijdag 24 september 2010 @ 21:16:44 #44
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_86806243
Ik heb een vraag, laatst las ik op Tweakers dat DirectX 10 nu ook native op Linux kan draaien, wanneer komt WINE met een update?
pi_86809625
Nieuw vraagje van mij... Ik wil nu dus ubuntu op me 8gig usb installeren maar hoe doe ik dat? Ik heb ubuntu al op me usb staan vanwaar ik ubuntu kan opstarten maar dan is ubuntu toch noch niet geinstalleerd?
pi_86809926
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 22:24 schreef ReWout het volgende:
Nieuw vraagje van mij... Ik wil nu dus ubuntu op me 8gig usb installeren maar hoe doe ik dat? Ik heb ubuntu al op me usb staan vanwaar ik ubuntu kan opstarten maar dan is ubuntu toch noch niet geinstalleerd?
Waarom zou je een usb gebruiken? Er kleven allerlei nadelen aan. Het is veel trager en als je op de usb een wisselpartitie instelt is deze heel snel versleten.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_86811849
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 22:24 schreef ReWout het volgende:
Nee je hebt dan nog een USB-stick nodig. Of je moet even een CDtje branden.

Maar, met ouderejongere. Waarom in hemelsnaam?
pi_86814209
Iemand idee hoe ik mijn koptelefoon aan de praat krijg. Het is er 1 met een ingebouwde geluidskaart, waar je normaal drivers voor nodig hebt maar dat is eigenlijk alleen maar voor surround.
Linux lijkt hem helemaal niet te herkennen :') Hij krijgt wel stroom maar dat is het dan ook. Geluid hoor ik er niet door.
pi_86814935
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 00:02 schreef Rivalo het volgende:
Iemand idee hoe ik mijn koptelefoon aan de praat krijg. Het is er 1 met een ingebouwde geluidskaart, waar je normaal drivers voor nodig hebt maar dat is eigenlijk alleen maar voor surround.
Linux lijkt hem helemaal niet te herkennen :') Hij krijgt wel stroom maar dat is het dan ook. Geluid hoor ik er niet door.
Als je niet vertelt watvoor koptelefoon het om gaat niet nee.

Als het goed is moet je gewoon bij geluidsvoorkeuren het uitvoerapparaat kunnen selecteren.
pi_86815579
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 20:25 schreef fotostarter het volgende:
Welke software is voor jullie onmisbaar
Git is voor mij absoluut onmisbaar, ben kernel hacker van beroep.
"Our rights are not granted by governments. They are inherent to our nature. But it's entirely the opposite for governments: their privileges are precisely equal to only that which we suffer them to enjoy." - Edward Snowden
pi_86815777
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 00:19 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Als je niet vertelt watvoor koptelefoon het om gaat niet nee.

Als het goed is moet je gewoon bij geluidsvoorkeuren het uitvoerapparaat kunnen selecteren.
G35.
Nee dat kan helaas niet, hij herkent hem geen eens dat hij aangesloten word.
pi_86815937
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 17:16 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

4 stuks om precies te zijn.
En 1 secundaire partitie.
Secundair? Bedoel je extended? Het totaal van de primaire en de extended was volgens mij 4. Binnen een extended kan je verder nog logische stations aanmaken.

Of praat ik nou windows? :@
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_86815954
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 17:45 schreef ReWout het volgende:

[..]

[..]

Dat is een advies, het hoeft niet.
pi_86816082
quote:

[..]

Nee, dat is een andere file. Zoals je onder windows ook pagefile.sys en hiberfil.sys hebt. De een is voor standaard gebruik (RAM - harddisk verkeer) en de ander is om de inhoud van je geheugen in te zetten als je in hibernate gaat. Daarom hoeft de beschikbare schijfruimte om te kunnen hibernaten ook niet groter te zijn dat het intern geheugen, terwijl voor de pagefile 2 keer de grootte van het intern geheugen aanbevolen wordt.

edit: gaat toch naar dezelfde file kennelijk. Opmerkelijk wel.
pi_86816179
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 19:56 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Kan wel, maar dan moet je de ntldr terugkopieren vanuit de command line nadat je van de windows dvd opgestart hebt. Of zijn dan ook andere zaken vernueckt? Onder windows xp werkte dat tenminste nog wel.
pi_86816250
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 16:48 schreef vogeltjesdans het volgende:
Nog een gekke vraag. Ik heb nu opgestart van usb stick en ik kan in de filemanager de usb stick niet meer benaderen. Deze staat er aan de linkerkant wel tussen, en de harde schijven van de pc zijn ook gewoon te benaderen, maar ik kan de inhoud van de usb stick niet oproepen. Is die beveiligd ofzo en hoe los ik dat op?

En als ik van de usb stick opstart krijg ik altijd de optie of ik van de stick wil opstarten of ubuntu op de pc wil installeren. Ik wil helemaal niets installeren, ik wil dat ubuntu gelijk doorstart. Hoe doe ik dat?
Anyone? ;(
pi_86816625
Oke, probleempje.
Ik had eerst de standaard driver aan staan. Toen heb ik een nieuwe van de ATI site gedownload toen dit ging buggen heb ik deze met een command gedelete(stond op internet ;()
Nu start ubuntu 10.04 op en blijft het bij een paars scherm. Kan ik dit repairen met mijn Installatie CD zonder te moeten formatten. Of is dit een verloren zaak?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-09-2010 01:09:27 ]
pi_86817004
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 01:09 schreef Rivalo het volgende:
Oke, probleempje.
Ik had eerst de standaard driver aan staan. Toen heb ik een nieuwe van de ATI site gedownload toen dit ging buggen heb ik deze met een command gedelete(stond op internet ;()
Nu start ubuntu 10.04 op en blijft het bij een paars scherm. Kan ik dit repairen met mijn Installatie CD zonder te moeten formatten. Of is dit een verloren zaak?
Heb je al opgestart in recovery mode? Dan krijg je wat opties zoals de videokaartdriver herstellen of starten in "low graphics" mode. Waarschijnlijk kom je er daar wel mee uit.
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 00:56 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Anyone? ;(
Wat wil je doen met de bestanden op die stick dan? Daar kun je niet zo veel mee hoor.
En als je wilt dat ubuntu direct opstart moet je het gewoon installeren ipv een live sessie draaien.
pi_86818681
Oke ik ben weer bij af. Linux doet het weer maar voordat ik nu games kan spelen moet eerst de boel het goed doen en het werkt nog steeds niet:
1
2
3
4
5
6
7
8
***@***-desktop:~$ glxinfo
name of display: :0.0
X Error of failed request:  BadRequest (invalid request code or no such operation)
  Major opcode of failed request:  136 (GLX)
  Minor opcode of failed request:  19 (X_GLXQueryServerString)
  Serial number of failed request:  15
  Current serial number in output stream:  15
***@***-desktop:~$ 
  zaterdag 25 september 2010 @ 08:43:47 #60
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_86819317
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 00:41 schreef Rivalo het volgende:

[..]

G35.
Nee dat kan helaas niet, hij herkent hem geen eens dat hij aangesloten word.
PulseAudio Device Chooser zou de g35 moeten herkennen.
Zit tegenwoordig standaard in Linux maar zo te zien is het veel configuratie werk.

Hier iemand die aangeeft dat je beide geluidskaarten moet instellen:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1311715

Maar ik kan er verder zeer weinig kan vinden :(

quote:
Op zaterdag 25 september 2010 03:35 schreef Rivalo het volgende:
Oke ik ben weer bij af. Linux doet het weer maar voordat ik nu games kan spelen moet eerst de boel het goed doen en het werkt nog steeds niet:
[ code verwijderd ]

Hmmm kun je FGLRX eens herinstalleren? :)
Zelfde error: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1005480

Kun je eens in je log file kijken of je daar een melding ziet staan?
Want volgens https://bugs.launchpad.ne(...)ug/293012/comments/9
is de installatie van de driver niet goed gedaan en zijn sommige modules niet geladen door de kernel.
  zaterdag 25 september 2010 @ 10:09:37 #61
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_86820418
Misschien X-server opnieuw configureren:
1$sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
heitieh
pi_86828468
Wanneer ik nu Glxinfo doe lijkt de driver niet te laden:
1
2
name of display: :0.0
Segmentatiefout
Na de server te hebben gereset, nog steeds het zelfde.
Geen idee hoe ik FGLRX herinstalleer. Moet ik alle packs in Synaptic herinstalleren waar fglrx instaat of...?

Bij de tweede link zie ik een foutmelding die ik eerder heb gezien. In een logfile(kan het niet meer vinden, weet ook niet in welke log dit hoort te staan) of in de Terminal.
De eerste command gaf helaas de error:
1
2
3
4
5
6
root@***-desktop:~# apt-get remove --purge xserver-xorg-video-radeon
E: Kon vergrendeling /var/lib/dpkg/lock niet verkrijgen - open (11: Hulpbron is tijdelijk onbeschikbaar)
E: Unable to lock the administration directory (/var/lib/dpkg/), is another process using it?
root@***-desktop:~# apt-get remove xserver-xorg-video-radeon --purge
E: Kon vergrendeling /var/lib/dpkg/lock niet verkrijgen - open (11: Hulpbron is tijdelijk onbeschikbaar)
E: Unable to lock the administration directory (/var/lib/dpkg/), is another process using it?
  zaterdag 25 september 2010 @ 14:43:56 #63
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_86828593
Je hebt nog ergens een package manager open staan...

Verwijderen:
sudo apt-get remove --purge xserver-xorg-video-radeon
sudo apt-get remove --purge fglrx-kernel-source

Of zonder sudo aangezien je onder root bezig bent (waarom?).

En de installatie kan toch gewoon via de gnome driver display lijkt me?
Vanaf 9.10 kan dit via System->Administration->Hardware Drivers.

Na een reboot kun je
fglrxinfo
gebruiken als test of eea. werkt.

[ Bericht 81% gewijzigd door wdn op 25-09-2010 14:49:01 ]
pi_86828935
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 14:43 schreef wdn het volgende:
Je hebt nog ergens een package manager open staan...

Verwijderen:
sudo apt-get remove --purge xserver-xorg-video-radeon
sudo apt-get remove --purge fglrx-kernel-source

Of zonder sudo aangezien je onder root bezig bent (waarom?).

En de installatie kan toch gewoon via de gnome driver display lijkt me?
Vanaf 9.10 kan dit via System->Administration->Hardware Drivers.

Na een reboot kun je
fglrxinfo
gebruiken als test of eea. werkt.
vind het altijd handig om als ik meerdere commands uitvoer dat ik sudo -i uitvoer.

Edit: OpenGL doet het :D
heel erg bedankt :D

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 25-09-2010 15:05:15 ]
  zaterdag 25 september 2010 @ 14:58:26 #65
238641 Hondenbrokken
pi_86829016
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 18:21 schreef Hondenbrokken het volgende:
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 18:51 schreef Hondenbrokken het volgende:

vraagt mij of ik dat ook bij andere dvd's heb
Bij een bepaalde DVD.

vraagt mij of ik de mapjes video_ts en audio_ts kan vinden
Alleen een mapje met de naam VIDEO_TS, met een aantal bestandjes eindigend op BUP, IFO en VOB.
AUDIO_TS bestaat niet.
Jesus hates you.
  zaterdag 25 september 2010 @ 15:03:06 #66
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_86829110
quote:
krijg ik slecht geluid en het beeld is in blokken verdeeld, met verschillende kleuren.
Dit klinkt als een kopieerbeveiliging.
quote:
Op de DVD-doos staat dat de schijf een kopieerbeveiliging heeft.
*O*
quote:
Wat kan het probleem zijn?
Ik neem aan die kopieerbeveiliging...

Oh en het is volstrekt legaal in Nederland om een film te downloaden die je op dvd hebt aangeschaft.
Scheelt misschien een hoop gekloot.

Maar zoals altijd .... zonder info geen fatsoenlijk antwoord: welke film? en welke kopieerbeveiliging?

SM Player al geprobeerd? :)
  zaterdag 25 september 2010 @ 15:05:01 #67
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_86829153
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 14:55 schreef Rivalo het volgende:

[..]

vind het altijd handig om als ik meerdere commands uitvoer dat ik sudo -i uitvoer.
Ok maar je moet dan niet vergeten dat je andere packet managers moet afsluiten voordat je commando style gaat ;)
pi_86830806
Voor het gamen wil ik nu toch windows hebben. (G15 doet het niet, Xfire doet het niet volledig. Niet alle games doen het, driver problemen.)
Kan ik gewoon de partitie van Ubuntu verkleinen en er windows bij opzetten?

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 25-09-2010 16:08:58 ]
pi_86840685
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 16:07 schreef Rivalo het volgende:
Voor het gamen wil ik nu toch windows hebben. (G15 doet het niet, Xfire doet het niet volledig. Niet alle games doen het, driver problemen.)
Kan ik gewoon de partitie van Ubuntu verkleinen en er windows bij opzetten?
Natuurlijk! Als je EXT gebruikt en grub kan je partities verkleinen, vergroten, verplaatsen, toevoegen en (als er geen belangrijke delen zoals / of /home op staan) zelfs verwijderen, EXT4-schijven hebben een UUID, waaraan het systeem de partities herkent. Als een partitie ooit als sda6 is aangemaakt zal deze altijd sda6 blijven, ook al maak je twee partities tussen sda5 en sda6 in.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_86849006
Morgen gaat Ubuntu eraf. Word er knetter gek van.
Net geupdate naar 10.10 en nu staat hij al dubbel in de bootloader en flash is opeens weg en het lukt me ook niet om de boel te installeren

Opgelost.
Misschien toch maar dualboot :@

[ Bericht 28% gewijzigd door #ANONIEM op 26-09-2010 01:22:10 ]
pi_86889678
Je bent geupgrade naar een beta versie?

En hij staat niet dubbel in de bootloader, je hebt meerdere kernels (zeker als je bent geupgrade tussen versies). Dat is wat je ziet. Als je gewoon oude kernels verwijderd dan heb je nergens last van :)

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
_rmkernel () {
        local cur_kernel=$1
        local kernel_pkg=$2
        local meta_pkg=$3
        sudo aptitude remove $(dpkg -l | egrep $kernel_pkg | egrep -v "${cur_kernel}|${meta_pkg}" | awk '{print $2}')
}

rmkernel () {
        local cur_kernel=$(uname -r|sed 's/-*[a-z]//g'|sed 's/-386//g')
        local kernel_pkg="linux-(image|headers|ubuntu-modules|restricted-modules)"
        local meta_pkg="${kernel_pkg}-(generic|i386|server|common|rt|xen|ec2)"
        _rmkernel $cur_kernel $kernel_pkg $meta_pkg
        sudo aptitude purge $(dpkg -l | tail -n +6 | grep -v '^ii' | awk '{print $2}')
}
En dan rmkernel uitvoeren :)

[ Bericht 3% gewijzigd door slacker_nl op 27-09-2010 08:46:29 ]
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
pi_86891760
Je kunt ook gewoon in Synaptic even zoeken op "linux-image-2.6" en dan de oude versies die je niet meer gebruikt verwijderen.
'k zie zelf echt het probleem van meerdere kernels in de bootloader, in de weg staan doen ze niet. Maar toch verwijder ik ze af en toe inderdaad.
  maandag 27 september 2010 @ 10:35:12 #73
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_86892251
quote:
Op maandag 27 september 2010 10:16 schreef KomtTijd... het volgende:
Je kunt ook gewoon in Synaptic even zoeken op "linux-image-2.6" en dan de oude versies die je niet meer gebruikt verwijderen.
'k zie zelf echt het probleem van meerdere kernels in de bootloader, in de weg staan doen ze niet. Maar toch verwijder ik ze af en toe inderdaad.
Wat ik best vervelend vind (en hopelijk heeft iemand daar een oplossing voor)
is dat windows bij mij altijd onderaan komt te staan. Het nummer van de defaultkeuze verandert daardoor steeds. Volgens wordt dit bij een update niet aangepast, waardoor de default niet goed meer is...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
heitieh
pi_86892711
Ja dat is inderdaad een nadeeltje van Grub2. Ben er ook weleens tegenaan gelopen met de computer van mijn pa. (die wel standaard windows wou)

Wat ik ook een nadeel vind van Grub2 is dat je, als je ook een windows installatie hebt, niet default het bootmenu kunt skippen. Nu zet ik 'm altijd maar gewoon op 1 seconde ofzo, maar toch.
pi_86893332
Das heel makkelijk aan te passen bij grub2 heur..

1cat /boot/grub/grub.cfg
Zoek je Windows entry op (ik doe hier ff Ubuntu als default, principe is hetzelfde uiteraard :))

1sudo vi /etc/grub.d/05_mydefault_os
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
menuentry "Ubuntu 10.04.1 LTS, kernel 2.6.32-21-generic (on /dev/sda2)" {
        insmod part_msdos
        insmod ext2
        set root='(hd0,msdos2)'
        search --no-floppy --fs-uuid --set ec8ce521-7f42-481b-981c-36357abf559c
        linux /boot/vmlinuz-2.6.32-21-generic root=UUID=ec8ce521-7f42-481b-981c-36357abf559c ro quiet splash
        initrd /boot/initrd.img-2.6.32-21-generic
}
menuentry "Ubuntu 10.04.1 LTS, kernel 2.6.32-21-generic (recovery mode) (on /dev/sda2)" {
        insmod part_msdos
        insmod ext2
        set root='(hd0,msdos2)'
        linux /boot/vmlinuz-2.6.32-21-generic root=UUID=ec8ce521-7f42-481b-981c-36357abf559c ro single
        initrd /boot/initrd.img-2.6.32-21-generic
}
menuentry "Ubuntu 10.04.1 LTS, memtest86+ (on /dev/sda2)" {
        insmod part_msdos
        insmod ext2
        set root='(hd0,msdos2)'
        linux /boot/memtest86+.bin 
}
Dan ff update-grub2 uitvoeren en klaar.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
  maandag 27 september 2010 @ 12:20:52 #76
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_86895424
quote:
Op maandag 27 september 2010 11:14 schreef slacker_nl het volgende:
Das heel makkelijk aan te passen bij grub2 heur..
[ code verwijderd ]

Zoek je Windows entry op (ik doe hier ff Ubuntu als default, principe is hetzelfde uiteraard :))
[ code verwijderd ]

[ code verwijderd ]

Dan ff update-grub2 uitvoeren en klaar.
En dat komt dan bovenaan te staan? En niet dubbel?
heitieh
pi_86898909
Op m'n laptop heb ik zo'n shutdown button, maar ik wil dus dat die niks doet, waar kan ik dat configuren in ubuntu?
pi_86899843
quote:
Op maandag 27 september 2010 14:05 schreef Diabox het volgende:
Op m'n laptop heb ik zo'n shutdown button, maar ik wil dus dat die niks doet, waar kan ik dat configuren in ubuntu?
Voorkeuren -> energiebeheer. Maar "niets doen" staat er niet bij als keuze, wel "vragen", dan krijg je dus alleen een keuzevenstertje.
pi_86900042
Dat keuzevenstertje heb ik al, maar ik wil gewoon dat ie niks doet, op WINDOWS KAN DAT WEL :(
pi_86900197
http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-45368.html Eerste hit op google. Niet echt recent maar een poging waard.
  maandag 27 september 2010 @ 15:41:46 #81
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_86902944
quote:
Op maandag 27 september 2010 14:35 schreef Diabox het volgende:
Dat keuzevenstertje heb ik al, maar ik wil gewoon dat ie niks doet, op WINDOWS KAN DAT WEL :(
sudo gdmsetup

(of... System > Administration > Login Screen / Login Windows).

Oh en wil je dat de "power off"-button ook disablen? Kan ook :+ Maar niet in windows >:)
  maandag 27 september 2010 @ 15:54:35 #82
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_86903524
quote:
Op maandag 27 september 2010 14:35 schreef Diabox het volgende:
.... op WINDOWS KAN DAT WEL :(
:')
heitieh
pi_86912100
Lieve schatten, ik heb jullie nodig :@

Na een update naar kernel 2.6.32-25 op mijn laptop doet de nvidia X server het niet meer. De computer start op in lage resolutie

sudo nvidia-xconfig werkt niet (schrijft nieuwe xorg.conf, maar na reboot komt er weer een waarschuwing en daarna low-res)
Is de nieuwe kernel niet compatible? Als ik in 2.6.32-24 opstart is er niks aan de hand, dan heb ik gewoon 1440x900
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_86912161
quote:
Op maandag 27 september 2010 15:54 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

:')
:(?
  maandag 27 september 2010 @ 19:23:53 #85
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_86912462
quote:
Op maandag 27 september 2010 19:15 schreef ouderejongere het volgende:

Na een update naar kernel 2.6.32-25 op mijn laptop doet de nvidia X server het niet meer. De computer start op in lage resolutie

sudo nvidia-xconfig werkt niet (schrijft nieuwe xorg.conf, maar na reboot komt er weer een waarschuwing en daarna low-res)
Is de nieuwe kernel niet compatible? Als ik in 2.6.32-24 opstart is er niks aan de hand, dan heb ik gewoon 1440x900
?

Oh en vooruitlopend op de vraag:
Indien de oude kernel het nog doet dan kan het zijn dan je voor de oude kernel je nVidia driver opnieuw moet installeren.

[ Bericht 4% gewijzigd door wdn op 27-09-2010 19:30:00 ]
pi_86912518
quote:
Op maandag 27 september 2010 12:20 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

En dat komt dan bovenaan te staan? En niet dubbel?
Als je alleen windows hebt, dan kan je het os_prober ding weghalen uit /etc/grub.d/ want hij komt er wel dubbel in te staan ja. Heb je meerdere OS'sen, ja, dan zal je met enkele dubbele entries gaan zitten. Of je moet os_prober een hogere prio geven, ala mv 40_os_prober 01_os_prober
pi_86912599
quote:
Op maandag 27 september 2010 19:23 schreef wdn het volgende:

[..]

?
Ik heb nu low-res op mijn laptop, behalve als ik de vorige kernel gebruik, zo duidelijker?
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_86912611
quote:

Wel de goede kernelheaders installed?

Doe eens
1
2
3
dpkg -l | egrep linux-(header|image)
# en/of
dpkg -l | grep $(uname -r)
Quick fix:
1aptitude install $(dpkg -l | egrep "linux-image-[a-z]" | awk '{print $2}' | sed -e 's/image/headers/')

[ Bericht 16% gewijzigd door slacker_nl op 27-09-2010 19:34:20 ]
  maandag 27 september 2010 @ 19:28:01 #89
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_86912684
quote:

Ik heb ook een nvidia en draai nu kernel 2.6.35 - 22 :{ (Maverick Meerkat)
heitieh
  maandag 27 september 2010 @ 19:30:59 #90
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_86912850
quote:
Op maandag 27 september 2010 19:26 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

Ik heb nu low-res op mijn laptop, behalve als ik de vorige kernel gebruik, zo duidelijker?
Nee, WAT is de waarschuwing ;)
"een waarschuwing" kan zoveel zijn :+

De melding zelf zou helpen...

En let ook op mijn aanpassing :)
  maandag 27 september 2010 @ 19:33:42 #91
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_86912954
ouderejongere:

doe eens:

sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg
sudo /etc/init.d/gdm restart

Op eigen risico he >:)
Maar hier gevonden: http://www.linuxforums.or(...)r-kernel-update.html

edit: oh en ook daarna nVidia driver installeren/installer draaien zo te zien :)
pi_86914080
Ik bleek nog een oude nvidia driver te gebruiken (wordt niet automatisch geupdate), via systeem/stuurprogramma's ingesteld en de kernelheader ging niet automatisch mee met de update .
Volgens mij werkt het nu
Dank jullie wel
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  maandag 27 september 2010 @ 20:02:05 #93
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_86914326
@Wdn:
Heb je 10.10 vandaag al ge-update? (ivm python-virtkey (0.60.0-0ubuntu1) )
heitieh
  maandag 27 september 2010 @ 20:26:16 #94
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_86915609
Nope.
Maar ik heb geen osk geinstalleerd dus zal het weinig kwaad kunnen lijkt me >:)
  maandag 27 september 2010 @ 21:12:31 #95
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_86918276
quote:
Op maandag 27 september 2010 20:26 schreef wdn het volgende:
Nope.
Maar ik heb geen osk geinstalleerd dus zal het weinig kwaad kunnen lijkt me >:)
Behalve dat ie nu elke install/update stop ivm die foutmelding }:|
heitieh
pi_86923547
Meerkat gaat goed zo te horen?

Ik wilde LTS draaien, maar zit nu alweer op Meerkat packages op m'n LTS laptopje.. (en dit vanwege thunderbird).
pi_86924146
Ik weet alleen hoe ik muziek kan syncen naar mijn iPhone maar niet hoe ik video kan syncen want Rythmbox speelt natuurlijk alleen muziek af :') Anyone?
Feyenoord Rotterdam
pi_86924326
Bestaat er voor Ubuntu inmiddels een goede media player die goed met ondertitels overweg kan? Ik gebruik BSplayer in Windows, maar in de periode dat ik Ubuntu gebruikte kon ik geen goed programma vinden.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-09-2010 22:50:52 ]
pi_86924749
@o.us: probeer het eens met banshee

@sloggi
VLC, mplayer, totem, etc etc.
pi_86927067
Ik kan me nog herinneren dat ze wel ondertitels afspeelden, maar dat het verstellen van de ondertitels, als de ondertiteling niet gelijk liep, niet gemakkelijk werkte.

Met BSplayer kun je met één druk op de knop de ondertiteling een (tiende van een) seconde opschuiven, bij die andere programma's werkte dat veel omslachtiger. Of dat nu nog zo is weet ik niet.

[ Bericht 37% gewijzigd door #ANONIEM op 28-09-2010 00:04:36 ]
  dinsdag 28 september 2010 @ 00:09:47 #101
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_86927358
mplayer kan het ook, doe je met een toetsaanslag (geen idee welke, gebruik amper subs). Onder VLC weet ik 't ni, kijk 90%in mplayer en de overige shizzle in VLC en amper subs.
pi_86927967
Oke mensen :) vraagje...

Is me nog gelukt om ubuntu te installeren op me tablet, touchscreen etc doet het allemaal :D
Nu heb ik ook verschillende toetsen op het scherm zitten.

Nu wil ik een van die toetsen programmeren om het scherm te roteren.

Wat ik nu heb is de volgende commando;
Spiegelen
1xrandr -o inverted
Normaal
1xrandr -o normal
Nu wil ik graag dat wanneer me beeldscherm gespiegeld is, is dat wanneer ik er nog een keer op druk dat me scherm weer in z'n normale positie komt... hoe hoe?
pi_86928396
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 00:30 schreef ReWout het volgende:
Oke mensen :) vraagje...

Is me nog gelukt om ubuntu te installeren op me tablet, touchscreen etc doet het allemaal :D
Nu heb ik ook verschillende toetsen op het scherm zitten.

Nu wil ik een van die toetsen programmeren om het scherm te roteren.

Wat ik nu heb is de volgende commando;
Spiegelen
[ code verwijderd ]

Normaal
[ code verwijderd ]

Nu wil ik graag dat wanneer me beeldscherm gespiegeld is, is dat wanneer ik er nog een keer op druk dat me scherm weer in z'n normale positie komt... hoe hoe?
Ik heb nu het volgende script wat werkt :)
1
2
3
4
5
6
7
orientation=`xrandr --query | grep LVDS | awk '{print $4}'`

if [ "$orientation" = "(normal" ]; then
    xrandr -o inverted
else
    xrandr -o normal
fi
Ik heb het opgeslagen als rotate.sh, hoe zeg ik tegen me shortcut nu zeg maar dat hij dit moet uitvoeren?
pi_86928628
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 00:47 schreef ReWout het volgende:

[..]

Ik heb nu het volgende script wat werkt :)
[ code verwijderd ]

Ik heb het opgeslagen als rotate.sh, hoe zeg ik tegen me shortcut nu zeg maar dat hij dit moet uitvoeren?
Got it :D best makkelijk allemaal *O*
pi_86929550
Je kunt ook gewoon sneltoetsen maken voor die commando's :P

-edit- oh daar begon je mee :')
  dinsdag 28 september 2010 @ 07:10:31 #106
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_86930320
quote:
Op maandag 27 september 2010 22:50 schreef Sloggi het volgende:
Bestaat er voor Ubuntu inmiddels een goede media player die goed met ondertitels overweg kan? Ik gebruik BSplayer in Windows, maar in de periode dat ik Ubuntu gebruikte kon ik geen goed programma vinden.
Hoezo? allemaal hoor.

Met SM player kun je subtitels later en eerder laten lopen met x en z.
En dat kan echt al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren.
pi_86931168
quote:
Op maandag 27 september 2010 22:59 schreef slacker_nl het volgende:
@o.us: probeer het eens met banshee

@sloggi
VLC, mplayer, totem, etc etc.
*O*!
Feyenoord Rotterdam
pi_86940673
Weet iemand een goed alternatief voor iTunes of foobar in linux?
pi_86941006
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 14:08 schreef ReWout het volgende:
Ik gebruik altijd gewoon Rhythmbox. Laatst raadde iemand mij guayadeque aan, maar daar heb ik nog niet naar gekeken.
pi_86941954
Weet iemand een videoplayer die ook het toelaat om te terug/vooruit te spoelen als je aan het streamen bent? Ik heb namelijk een eigen server thuis en merkte net dat wanneer ik een video open niet vooruit of achteruit kan spoelen...

ps. het gaat in dit geval dus om de gebrekken van de totem player in ubuntu.
  dinsdag 28 september 2010 @ 15:35:19 #111
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_86943696
Totem player heb ik nooit van gesnapt waarom dit de default is.
Mijn voorkeur is jaren VLC geweest (voornamelijk omdat het ook onder windows draait) maar tegenwoordig installeer ik alleen nog maar sm-player. En 1 van deze 2 zou de de-facto standaard moeten zijn wat mij betreft :(

Of deze 2 qua streamen beter werken zelf je zelf even moeten proberen ;)

quote:
Op dinsdag 28 september 2010 14:17 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Ik gebruik altijd gewoon Rhythmbox. Laatst raadde iemand mij guayadeque aan, maar daar heb ik nog niet naar gekeken.
IKKE! :+

quote:
Op dinsdag 28 september 2010 14:08 schreef ReWout het volgende:
Probeer eens Guayadeque. Geeeeeeeen idee of dit is wat je zoekt maar ik zag laatst een patch langskomen waarmee je iTunes ratings kunt overnemen :+ (guayItunes.rb).
Svp wel even rapporteren of het is wat je wilt want anders blijf ik het adviseren >:)

[ Bericht 33% gewijzigd door wdn op 28-09-2010 15:41:12 ]
  dinsdag 28 september 2010 @ 19:44:41 #112
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_86952944
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 08:47 schreef o.us het volgende:

[..]

*O*!
I take it banshee did the trick :)
pi_86954167
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 08:47 schreef o.us het volgende:

[..]

*O*!
Bedankt voor de reacties. Misschien toch maar weer eens overstappen naar Ubuntu of een andere Linux-distro.
  dinsdag 28 september 2010 @ 20:14:23 #114
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_86954473
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 20:08 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Bedankt voor de reacties. Misschien toch maar weer eens overstappen naar Ubuntu of een andere Linux-distro.
;)
heitieh
  dinsdag 28 september 2010 @ 20:21:03 #115
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_86954832
The Big Bang Theory S3 E21
quote:
385
00:18:39,753 --> 00:18:41,988
O, Ubuntu,

386
00:18:41,989 --> 00:18:46,159
jij bent mijn favoriete
Linux gebaseerd besturingssysteem.
Sheldon *O*
  dinsdag 28 september 2010 @ 20:48:13 #116
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_86956176
Ach, so bijzonder is Ubuntu ook weer ni he.
  dinsdag 28 september 2010 @ 20:51:50 #117
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_86956325
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 20:48 schreef slacker_nl het volgende:
Andere distros kunnen ook prima draaien natuurlijk, maar 10.10 begint wel echt een heel compleet OS te worden, met alle voordelen van linux erbij :)
heitieh
  dinsdag 28 september 2010 @ 20:55:14 #118
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_86956507
Wat ik nog zoek voor ubuntu is een alternatief voor autohotkey (windows). Voor iets zoals die drawball scriptjes.
heitieh
  dinsdag 28 september 2010 @ 20:58:39 #119
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_86956668
quote:
Ubuntu is (zoals Joop al zegt) een distro. Twee keer per jaar heb je een compleet pakket met de nieuwste stuurprogramma's, kernels en toepassingen.
Natuurlijk kan je ook kiezen voor een andere distro, zelfs CLI, waarbij je zelf GDM of KDM moet installeren en zelf op zoek moet naar een driver voor je videokaart. Dan heb je wel een systeem op maat, zonder nutteloze zaken.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  dinsdag 28 september 2010 @ 20:59:06 #120
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_86956686
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 20:55 schreef Joooo-pi het volgende:
Wat ik nog zoek voor ubuntu is een alternatief voor autohotkey (windows). Voor iets zoals die drawball scriptjes.
tsk tsk tsk. Binnen 1 minuut vond ik dit:

http://code.google.com/p/autokey/

Goed genoeg of moet ik door zoeken? >:)
  dinsdag 28 september 2010 @ 21:06:53 #121
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_86957047
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 20:59 schreef wdn het volgende:

[..]

tsk tsk tsk. Binnen 1 minuut vond ik dit:

http://code.google.com/p/autokey/

Goed genoeg of moet ik door zoeken? >:)
Ja, die had ik ook gevonden, maar ik lees de omschrijving als dat het alleen keyboardstrokes automatiseert. Voor drawball heb je geautomatiseerde muisklikken nodig :D
heitieh
  dinsdag 28 september 2010 @ 21:08:02 #122
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_86957131
quote:
Eens. Niet specialer dan RHEL of SUSE. Maar toch... het is niet alleen het OS wat Ubuntu Ubuntu maakt.

Het is ook de gebruikersgroep: geen rtfm of fu (of nagenoeg geen ;) ) op de forums van Ubuntu maakt er wordt geholpen of meegedacht voor een oplossing.
Bijvoorbeeld... de brainstorm website is nav. gebruikers op het ubuntuforum opgezet.
Daarnaast is sudo echt populair geworden met Ubuntu. Daarvoor werd het sporadisch gebruikt en zelfs dan meestal niet als standaard.
Plus het is het eerste Linux OS wat een aanzet heeft gegeven tot een redelijjk succesvolle aanval op de desktop. RHEL en SUSE zitten meer aan de zakelijke kant ("want daar zit geld") en Ubuntu heeft met een goede bijdrage van Shuttleworth toch wel laten zien dat een desktop variant haalbaar is.

Software Center komt meen ik ook uit de hoed van Ubuntu? De betaal apps in USC in elk geval. Ik vind het een goed idee; zal er weinig apps kopen zoals het nu gaat maar je weet maar nooit ;)
  dinsdag 28 september 2010 @ 21:11:41 #123
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_86957369
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 21:06 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Ja, die had ik ook gevonden, maar ik lees de omschrijving als dat het alleen keyboardstrokes automatiseert. Voor drawball heb je geautomatiseerde muisklikken nodig :D
http://code.google.com/p/autokey/wiki/SampleScripts
>:)

Comment by mailryan, Oct 15, 2009
Is it possible to control the mouse?

Comment by m...@paddy-net.com, Jan 05, 2010
@mailryan: yes, see full documentation: http://autokey.sourceforg(...)ing.Mouse-class.html

dinsdag 28 september 2010 @ 21:15:19 #124
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_86957599
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 21:11 schreef wdn het volgende:

[..]

http://code.google.com/p/autokey/wiki/SampleScripts

Comment by mailryan, Oct 15, 2009
Is it possible to control the mouse?

Comment by m...@paddy-net.com, Jan 05, 2010
@mailryan: yes, see full documentation: http://autokey.sourceforg(...)ing.Mouse-class.html

Hmmm, oke! Zal het binnenkort even proberen. Thanx!

Edit: ziet er goed uit volgens mij :P
heitieh
  dinsdag 28 september 2010 @ 21:17:42 #125
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_86957723
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 21:15 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Hmmm, oke! Zal het binnenkort even proberen. Thanx!
np :)
Ik ga het ook eens proberen. Lijkt me dat daar leuke dingen mee te doen zijn.

Oh en er zit een GTK en een QT versie in USC.
pi_86958931
Hmmm klote... Net liep ubuntu vast... Toen melde ubuntu dat ik me software moest herstellen... hij ging toen naar wat het leek gewoon ubuntu downloaden en installeerde die. Wanneer ik toen opnieuw wou opstarten ging dat niet... hij logt uit scherm gaat even op zwart en dan kwam het login scherm weer... afsluiten was dus onmogelijk...

Toen dus maar gewoon power button ingedrukt en zo opnieuw opgestart... Nu staat er echter bij me bootloader 2 maal ubuntu... Is nu ook veel langerzamer geworden tijdens opstarten van ubuntu...

Iemand enig idee wat er loos is of mij kan helpen om uit te vogelen wat er mis is?
  dinsdag 28 september 2010 @ 21:57:34 #127
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_86959947
"software moest herstellen" que? Bedoel je een file system check? Dat kan ook komen omdat je 20x hebt ge-reboot zonder file system controle. Kan dus toeval zijn.

Afsluiten vanaf het login scherm is wel mogelijk. Er staat een drop down menu met 'shutdown' als optie.

Mbt de bootloader... dat deze er 2x staat lijkt me vreemd. In die zin: indien je systeem crasht (cq. je de power button gebruikt in een sessie) zal grub de eerste keer standaard met het menu komen. Dit gebeurd niet als je daarna weer normaal shutdown't en start of weer herstart.

Op zich is wat je vertelt een logische gang van zaken maar je verwoordt het wat vreemd ;)

Krijg je enige vorm van foutmeldingen tijdens het starten?
pi_86961965
quote:
"software moest herstellen" que? Bedoel je een file system check? Dat kan ook komen omdat je 20x hebt ge-reboot zonder file system controle. Kan dus toeval zijn.
Nee geen file system check. Hij ging daadwerkelijk iets (ubuntu geloof ik) downloaden en toen installeren. Verder start ik ubuntu gewoon altijd normaal op :o

quote:
Op dinsdag 28 september 2010 21:57 schreef wdn het volgende:
Afsluiten vanaf het login scherm is wel mogelijk. Er staat een drop down menu met 'shutdown' als optie.
Dat had geen zin. Hij volgde dan namelijk gewoon hetzelfde process. Scherm kort op zwart en dan kwam login scherm weer op.

quote:
Krijg je enige vorm van foutmeldingen tijdens het starten?
Nee, alleen dus dat ik wel duidelijk merk dat het langzamer is geworden en dat in grub ubuntu nu dus 2x in de lijst staat.
pi_86963299
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 20:21 schreef wdn het volgende:
[..]

Sheldon *O*
Ik weet niet zeker of dit positieve reclame is :')
  woensdag 29 september 2010 @ 01:21:56 #130
238641 Hondenbrokken
pi_86967793
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 20:21 schreef wdn het volgende:
[..]

Sheldon *O*
Sheldon zei dat niet in episode 21, maar in episode 22.
Het verbaasde me trouwens dat hij ubuntu gebruikt. Hij lijkt me namelijk meer het gentoo-type.
Jesus hates you.
pi_86970650
quote:
Op woensdag 29 september 2010 01:21 schreef Hondenbrokken het volgende:

[..]

Het verbaasde me trouwens dat hij ubuntu gebruikt. Hij lijkt me namelijk meer het gentoo-type.
Ja ach, het moet wel een héél klein beetje begrijpelijk blijven voor het doorsnee publiek heh ;)
  woensdag 29 september 2010 @ 09:39:17 #132
151340 Casino.Bob
level 100 paladin
pi_86970843
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 22:58 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

:')_!
anders steek je gewoon even je tong erin
  woensdag 29 september 2010 @ 12:03:37 #133
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_86975027
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 22:58 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Briljante serie O+

ReWout: ik heb geen idee wat er mis is gegaan bij jou :(
pi_86975568
quote:
Op woensdag 29 september 2010 01:21 schreef Hondenbrokken het volgende:

[..]

Gentoo..

(#1) a spicy blend of Linux and BSD, or (#2) voor falende Linux-BSD zwevers, or (#3) voor mensen die freeBSD willen leren, maar toch bij linux willen blijven, or (#4) http://funroll-loops.info/, or (#5) life's too short to run gentoo

Had 'm eerder Debian/BSD/Solaris zien draaien dan Ubuntu :)
pi_86975712
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 21:08 schreef wdn het volgende:
Het is ook de gebruikersgroep: geen rtfm of fu (of nagenoeg geen ;) ) op de forums van Ubuntu maakt er wordt geholpen of meegedacht voor een oplossing.
Eensch.

quote:
Daarnaast is sudo echt populair geworden met Ubuntu. Daarvoor werd het sporadisch gebruikt en zelfs dan meestal niet als standaard.
Dat weet ik niet, ik kende sudo al veeeel langer. Misschien populair bij mainstream publiek. Denk dat binnen de beroepsgroep sudo al veel eerder bekend was en ook gebruikt werd.

quote:
Plus het is het eerste Linux OS wat een aanzet heeft gegeven tot een redelijjk succesvolle aanval op de desktop. RHEL en SUSE zitten meer aan de zakelijke kant ("want daar zit geld") en Ubuntu heeft met een goede bijdrage van Shuttleworth toch wel laten zien dat een desktop variant haalbaar is.
Fair enough. Al zijn er anderen (sidux comes to mind) die ook wel een fijne desktop experience neerzetten. Ik zou het eigenlijk anders willen stellen, Ubuntu heeft Linux wat meer mainstreamer gemaakt.

quote:
Software Center komt meen ik ook uit de hoed van Ubuntu? De betaal apps in USC in elk geval. Ik vind het een goed idee; zal er weinig apps kopen zoals het nu gaat maar je weet maar nooit ;)
Ja, maar software center is niks meer en minder dan de Marketplace van Apple/Android. Beter goed gejat dan slecht bedacht.
  woensdag 29 september 2010 @ 17:47:57 #136
269262 PalmRoyale
Life's a bitch.
pi_86988404
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 21:38 schreef ReWout het volgende:
Iemand enig idee wat er loos is of mij kan helpen om uit te vogelen wat er mis is?
Wat er mis is is dat je Ubuntu hebt geinstalleerd. Ubuntu zuigt en zal dat altijd doen. Het is gewoon een slap aftreksel van Debian.
"Our rights are not granted by governments. They are inherent to our nature. But it's entirely the opposite for governments: their privileges are precisely equal to only that which we suffer them to enjoy." - Edward Snowden
  woensdag 29 september 2010 @ 19:11:43 #137
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_86991516
quote:
Op woensdag 29 september 2010 17:47 schreef PalmRoyale het volgende:

[..]

Wat er mis is is dat je Ubuntu hebt geinstalleerd. Ubuntu zuigt en zal dat altijd doen. Het is gewoon een slap aftreksel van Debian.
OTIO :')
heitieh
  donderdag 30 september 2010 @ 17:40:02 #138
126522 Samsonneke
Moaaah Gertjuh!!! :')
pi_87029019
Hallo mensen,

Afgelopen week heeft het beeldscherm van mijn laptop het begeven. Helaas valt mijn laptop niet meer onder de garantie, en hem laten repareren vind ik het geld niet waard. Daar kwam ook nog eens bij dat Vista plotseling problemen gaf en ik daardoor mijn laptop helemaal niet meer gebruiken kon. Hierdoor besloot ik om van deze laptop eventueel toch nog iets leuks te kunnen maken, namelijk een soort mediacenter die ik aansluit aan mijn tv.

Ubuntu leek mij een leuk alternatief voor Vista (dat is ook niet zo moeilijk). Echter het installatieproces ging niet van een leien dakje. Ik had mijn laptop aan een monitor aangesloten en poogde Ubuntu 10.4 te installeren middels de Live CD. Wanneer ik echter op "Install Ubuntu" drukte, ging mijn monitor in standby modus en kon ik niets doen. Gelijk Google geraadpleegd en deze adviseerde mij om de alternate CD te gebruiken. Zo gezegd, zo gedaan. Het installeren ging vlekkeloos en ik verheugde me al op het inlogscherm van Ubuntu toen ik de laptop opnieuw aanzette. Maar nee, ook nu weer werd het scherm zwart en viel mijn monitor in Standby modus.

Opnieuw google geraadpleegd en geprobeerd allerlei oplossingen te vinden, maar dat mocht niet baten. Ik ben een ontzettende leek (vooral met Linux) en derhalve kwam ik er niet uit. Wel moet ik erbij zeggen dat mijn laptop een ATI-grafische kaart heeft, een merk waar Linux volgens mij niet zo'n fan van is.

Graag zou ik jullie vragen of jullie misschien een oplossing voor me hebben? Alle hulp wordt gewaardeerd!
De vliegende flipperkast wist ternauwernood te ontsnappen aan de vlijmscherpe wieken der ventilatoren.
pi_87029454
Zo de eerste week met ubuntu.
Het is echt geweldig, vooral nu ik nog dualboot windows draai voor games. Ook mooi is dat gewoon er ook gewoon applicaties zoals FTD of Nzbgrabbers er op doen.
En het is gewoon rete snel. Ook niet de gebugde drivers van ATI geinstalleerd die alleen maar zorgen voor error's of bsod's.
pi_87033521
quote:
Op donderdag 30 september 2010 17:40 schreef Samsonneke het volgende:
Hallo mensen,

Afgelopen week heeft het beeldscherm van mijn laptop het begeven. Helaas valt mijn laptop niet meer onder de garantie, en hem laten repareren vind ik het geld niet waard. Daar kwam ook nog eens bij dat Vista plotseling problemen gaf en ik daardoor mijn laptop helemaal niet meer gebruiken kon. Hierdoor besloot ik om van deze laptop eventueel toch nog iets leuks te kunnen maken, namelijk een soort mediacenter die ik aansluit aan mijn tv.

Ubuntu leek mij een leuk alternatief voor Vista (dat is ook niet zo moeilijk). Echter het installatieproces ging niet van een leien dakje. Ik had mijn laptop aan een monitor aangesloten en poogde Ubuntu 10.4 te installeren middels de Live CD. Wanneer ik echter op "Install Ubuntu" drukte, ging mijn monitor in standby modus en kon ik niets doen. Gelijk Google geraadpleegd en deze adviseerde mij om de alternate CD te gebruiken. Zo gezegd, zo gedaan. Het installeren ging vlekkeloos en ik verheugde me al op het inlogscherm van Ubuntu toen ik de laptop opnieuw aanzette. Maar nee, ook nu weer werd het scherm zwart en viel mijn monitor in Standby modus.

Opnieuw google geraadpleegd en geprobeerd allerlei oplossingen te vinden, maar dat mocht niet baten. Ik ben een ontzettende leek (vooral met Linux) en derhalve kwam ik er niet uit. Wel moet ik erbij zeggen dat mijn laptop een ATI-grafische kaart heeft, een merk waar Linux volgens mij niet zo'n fan van is.

Graag zou ik jullie vragen of jullie misschien een oplossing voor me hebben? Alle hulp wordt gewaardeerd!
Dit zou je moeten kunnen oplossen in xorg.conf, het configuratiebestand van X.org (het pakket wat de volledige grafische interface verzorgt)

deze kun je openen in een terminal met het commando:
1sudo nano /etc/X11/xorg.conf
Ik ben hier geen held in maar heb wat lopen googlen en kom op het volgende uit.
Je moet je monitor een identifier geven, als volgt (misschien staat zoiets er al in):
1
2
3
4
Section "Monitor"
    Identifier     "Monitor0"
    ModelName      "[naam-van-je-beeldscherm]"
EndSection
Vervolgens moet je aangeven dat die monitor gebruikt moet worden:
1
2
3
4
5
section "Screen"
    Identifier     "Default Screen"
    Device         "Configured Video Device"
    Monitor        "Monitor0"
EndSection
De section "screen" moet je sowieso al hebben. Die kun je gewoon aanpassen, je hoeft dan in principe alleen de monitor te veranderen of toe te voegen.
De section "monitor" heb je misschien, maar waarschijnlijk niet. Dan kun je die gewoon toevoegen zoals hierboven.

Ik *denk* dat dit zou moeten werken maar ik weet het niet zeker, gebruik op eigen risico dus!
(een foutieve xorg.conf kan je systeem omzeep helpen maargoed het werkt toch al niet bij jou dus weinig te verliezen)
  donderdag 30 september 2010 @ 20:00:19 #141
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_87034508
Komttijd: Tegenwoordig moet je eerst al een xorg.conf aan laten maken, omdat deze niet meer standaard aanwezig is.

Samsonneke, kun je als je monitor uigaat op CTRL-ALT-F1 drukken, misschien dat je dan in CLI mode komt. Zo niet, dan moet je via het bootmenu (tijdens opstarten op ESC drukken) in recovery mode opstarten.

quote:
In order to generate xorg.conf you need to switch to one virtual console using the key combination CTRL + ALT + F1.
Now execute the following commands:
user@ubuntu ~# sudo service gdm stop
This command will stop the X.
Now we need to generate the xorg.conf file:
user@ubuntu ~# sudo Xorg -configure
This has generated the file in ~/xorg.conf.new.
We need to make the X using it so we have to put this file inside /etc/X11/
user@ubuntu ~# sudo mv ~/xorg.conf.new /etc/X11/xorg.conf
After moving this file to the proper location you can start the X again and see what happens:
user@ubuntu ~# sudo service gdm start
De laatste regel start je X weer op, dus die hoef je pas te doen als je de xorg.conf hebt aangepast met nano.

$sudo nano /etc/X11/xorg.conf
heitieh
  donderdag 30 september 2010 @ 20:07:08 #142
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_87034769
Aanvullend:

Als je een xorg.conf hebt, dan zou je als eerste kunnen proberen een mode (resolutie) toe te voegen.

In de Screen section komt dan, bijvoorbeeld:
DefaultDepth 24
SubSection "Display"
Depth 24
Modes "1024x768_60.00"
EndSubSection

Ook is er een commandline tool om screenresolutions toe te voegen genaamd xrandr. Google die ook eens.
heitieh
pi_87035462
Wine geeft mij steeds deze melding als ik een programma wil installeren, maakt niet uit welke.

Hoe komt dat?

En trouwens: Waarom heb ik sterkere wifibereik met Windows dan met Ubuntu? Is hier ook een oplossing voor?

Sorry voor al die vragen, vragen, vragen :P
Feyenoord Rotterdam
pi_87035555
quote:
Op donderdag 30 september 2010 20:22 schreef o.us het volgende:
Wine geeft mij steeds deze melding als ik een programma wil installeren, maakt niet uit welke.
[ afbeelding ]

Hoe komt dat?

En trouwens: Waarom heb ik sterkere wifibereik met Windows dan met Ubuntu? Is hier ook een oplossing voor?

Staat er toch? "is not marked as executable".

En weet je zeker dat het bereik minder is? of heeft alleen de indicator een andere schaal?
  donderdag 30 september 2010 @ 20:24:13 #145
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_87035569
quote:
Op donderdag 30 september 2010 20:22 schreef o.us het volgende:
[ afbeelding ]

Hoe komt dat?

Die melding in wine is simpel. Klik met rechts op de .exe en doe properties. Daar kun je ergens aanvinken dat dit bestand uitgevoerd (execute) mag worden.

Daarna moet het werken ^O^
heitieh
pi_87035700
quote:
Op donderdag 30 september 2010 20:24 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Die melding in wine is simpel. Klik met rechts op de .exe en doe properties. Daar kun je ergens aanvinken dat dit bestand uitgevoerd (execute) mag worden.

Daarna moet het werken ^O^
:D Ik hou van je.
Feyenoord Rotterdam
  donderdag 30 september 2010 @ 20:34:31 #147
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_87036105
quote:
Op donderdag 30 september 2010 20:26 schreef o.us het volgende:

[..]

:D Ik hou van je.
:*

oh nee... :')
heitieh
  donderdag 30 september 2010 @ 20:36:57 #148
126522 Samsonneke
pi_87036214
Iedereen bedankt voor de reacties!

Ik zal als eerste in gaan op de volgende post:

quote:
Op donderdag 30 september 2010 20:00 schreef Joooo-pi het volgende:
Komttijd: Tegenwoordig moet je eerst al een xorg.conf aan laten maken, omdat deze niet meer standaard aanwezig is.

Samsonneke, kun je als je monitor uigaat op CTRL-ALT-F1 drukken, misschien dat je dan in CLI mode komt. Zo niet, dan moet je via het bootmenu (tijdens opstarten op ESC drukken) in recovery mode opstarten.
[..]

De laatste regel start je X weer op, dus die hoef je pas te doen als je de xorg.conf hebt aangepast met nano.

$sudo nano /etc/X11/xorg.conf
Ctrl + Alt + F1 levert niets op, ESC levert eventjes een sherm op met witte letters maar daarna valt het scherm ook weer uit. Ik kan wel in het bootmenu komen met F2 te drukken. Ik zie echter nergens de optie "Recovery Mode" staan. Doe ik iets fouts?

(Nogmaals, ik ben 100% leek!)
De vliegende flipperkast wist ternauwernood te ontsnappen aan de vlijmscherpe wieken der ventilatoren.
  donderdag 30 september 2010 @ 20:43:03 #149
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_87036518
quote:
Op donderdag 30 september 2010 20:36 schreef Samsonneke het volgende:
Iedereen bedankt voor de reacties!

Ik zal als eerste in gaan op de volgende post:
[..]

Ctrl + Alt + F1 levert niets op, ESC levert eventjes een sherm op met witte letters maar daarna valt het scherm ook weer uit. Ik kan wel in het bootmenu komen met F2 te drukken. Ik zie echter nergens de optie "Recovery Mode" staan. Doe ik iets fouts?

(Nogmaals, ik ben 100% leek!)
Ah, dat bootmenu krijg je met SHIFT tijdens het opstarten ipv ESC. (ESC was in de oude versie ;) )

Dus als je het systeem aanzet, doorlopend op SHIFT blijven drukken, totdat het bootmenu verschijnt.

link waar staat dat het SHIFT is:
https://help.ubuntu.com/community/Grub2
heitieh
  donderdag 30 september 2010 @ 20:46:46 #150
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_87036743
Dat ziet er zo uit:
heitieh
pi_87036889
Het volgende probleem doet zich alweer aan.. bij een .exe bestand wanneer ik bij properties dat vinkje aanvink zodat ik hem kan gebruiken maar dat vinkje ontvinkt zich weer zodat ik hem alsnog niet kan gebruiken, wtf :').
Feyenoord Rotterdam
  donderdag 30 september 2010 @ 20:59:45 #152
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_87037431
quote:
Op donderdag 30 september 2010 20:49 schreef o.us het volgende:
Het volgende probleem doet zich alweer aan.. bij een .exe bestand wanneer ik bij properties dat vinkje aanvink zodat ik hem kan gebruiken maar dat vinkje ontvinkt zich weer zodat ik hem alsnog niet kan gebruiken, wtf :').
Waar staat het bestand? Heb je wel rechten op dat bestand?
heitieh
  donderdag 30 september 2010 @ 21:03:51 #153
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_87037614
Dit "vinkje" kun je ook vanaf de command line zetten met

$chmod a+x bestandsnaam

Als dit niet lukt heb je geen rechten op het bestand en doe je het met sudo ervoor.
heitieh
  donderdag 30 september 2010 @ 21:05:34 #154
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_87037701
quote:
Op donderdag 30 september 2010 20:59 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Waar staat het bestand? Heb je wel rechten op dat bestand en op de directory waar het bestand in staat?
Je kunt ook naar de dir gaan via commandline en dan een
chmod 775 {bestand}
doen. Krijg je vanzelf te zien of je dan mag doen ;) Indien niet.. sudo ervoor *O*
  donderdag 30 september 2010 @ 21:07:50 #155
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_87037814
quote:
Op donderdag 30 september 2010 21:05 schreef wdn het volgende:

[..]

chmod 775 {bestand}
doen. Krijg je vanzelf te zien of je dan mag doen ;) Indien niet.. sudo ervoor *O*
Verassend veel overeenkomsten met de post ervoor :D
heitieh
  donderdag 30 september 2010 @ 21:11:59 #156
126522 Samsonneke
pi_87037999
Bedankt!

Het is gelukt om in de Recovery Mode te komen, ik heb nu de keuze tussen:

Resume
Clean
dpkg
netroot
root

Wat moet ik uitkiezen? In je vorige posts stond namelijk dat ik ALT + CTRL + F1 moet drukken (dat engels talige stukje), maar er gebeurt niks als ik die combinatie gebruik.
  donderdag 30 september 2010 @ 21:15:46 #157
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_87038179
quote:
Op donderdag 30 september 2010 21:11 schreef Samsonneke het volgende:
Bedankt!

Het is gelukt om in de Recovery Mode te komen, ik heb nu de keuze tussen:

Resume
Clean
dpkg
netroot
root

Wat moet ik uitkiezen? In je vorige posts stond namelijk dat ik ALT + CTRL + F1 moet drukken (dat engels talige stukje), maar er gebeurt niks als ik die combinatie gebruik.
Die ctrl-alt-f1 is om van grafische mode naar command line mode te komen. Nu niet meer nodig dus.

Kies hier resume en je komt volgens mij in de command line.

Als je eenmaal zover bent, zit in ieder geval in linux en kun je vanalles gaan doen om e.e.a. in te stellen ^O^
heitieh
  donderdag 30 september 2010 @ 21:26:57 #158
126522 Samsonneke
pi_87038789
Dankje!

Het heeft helaas niet gewerkt. Bij de eerste command zei hij al iets als "wrong Instance" (ik weet het niet precies meer). Daarna heb ik toch maar de overige commands ook ingevoerd maar dat heeft niets geholpen.

Bij de line "user@ubuntu ~# sudo mv ~/xorg.conf.new /etc/X11/xorg.conf" heb ik dat ~ ook daadwerkelijk getypt. Was dat misschien fout?
pi_87038873
quote:
Op donderdag 30 september 2010 21:26 schreef Samsonneke het volgende:
Dankje!

Het heeft helaas niet gewerkt. Bij de eerste command zei hij al iets als "wrong Instance" (ik weet het niet precies meer). Daarna heb ik toch maar de overige commands ook ingevoerd maar dat heeft niets geholpen.

Bij de line "user@ubuntu ~# sudo mv ~/xorg.conf.new /etc/X11/xorg.conf" heb ik dat ~ ook daadwerkelijk getypt. Was dat misschien fout?
Jep.
  donderdag 30 september 2010 @ 21:29:58 #160
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_87038948
quote:
Op donderdag 30 september 2010 21:26 schreef Samsonneke het volgende:
Dankje!

~ is goed. Dat staat voor "/home/{username}"

Maar begrijp ik het goed dat je dus nu wel een command line interface hebt?
heitieh
pi_87039016
Oh díe ~. Ja die klopt wel.
  donderdag 30 september 2010 @ 21:31:40 #162
126522 Samsonneke
pi_87039045
Ja, ik heb een command line interface.
  donderdag 30 september 2010 @ 21:32:50 #163
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_87039109
Btw het eerste command was

Sudo service gdm stop

Wat betekent dat je je grafische mode wil stoppen, maar omdat je nu geen grafische mode hebt gestart, roept linux "wrong instance"
heitieh
  donderdag 30 september 2010 @ 21:47:20 #164
126522 Samsonneke
pi_87039936
Het is me gelukt om nu in de nano te zitten.

Moet ik nu die codes invoeren over "Section Monitor" en "Section screen"? Moet ik dat allemaal in hetzelfde venster typen? En als ik het getypt heb, hoe sla ik het dan op? Ik zie enkel "Get Help, Exit, WriteOut, Justify..." etc.
  donderdag 30 september 2010 @ 21:49:14 #165
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_87040079
Samsonneke, de command line interface is een hoopvol begin. Vandaar kun je alles regelen, maar het nadeel is dat het dus allemaal dmv commando's moet. Lastig dus voor de leek. Maar google en fok! zijn je vienden :)

Ik ben nu eerst weg (morgen vroeg op }:|), wellicht dat wdn of komttijd je verder kunnen helpen? :P
heitieh
  donderdag 30 september 2010 @ 21:50:37 #166
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_87040176
Je vraag nog snel even :)

Nano kun je met ctrl x afsluiten en vraagt dan of je wil opslaan.
heitieh
  donderdag 30 september 2010 @ 21:51:37 #167
126522 Samsonneke
pi_87040235
Super bedankt Joopi, ik ga het proberen! En natuurlijk de anderen ook alvast bedankt! Jullie zien mijn vragen vanzelf wel verschijnen :)

Fijne nachtrust!
  donderdag 30 september 2010 @ 22:03:13 #168
126522 Samsonneke
pi_87041002
Ik heb alles letterlijk overgetypt in de nano, maar het heeft helaas niet geholpen ;(
pi_87042071
quote:
Op donderdag 30 september 2010 20:46 schreef Joooo-pi het volgende:
Dat ziet er zo uit:
[ afbeelding ]
AHHHHHHHHH. Nu zie ik het "probleem" wat ik had m.b.t. de bootloader...

Dat zijn gewoon 2 verschillende ubuntu versie 2.6.32-23 en 2.6.32-24 heb ik net gezien...

Nu is mijn vraag wat moet ik hier ingodsnaam mee :?
pi_87044092
quote:
Op donderdag 30 september 2010 21:05 schreef wdn het volgende:

[..]

chmod 775 {bestand}
755, die schrijfrechten voor de groep zijn nergens voor nodig :)
pi_87048127
quote:
Op donderdag 30 september 2010 22:22 schreef ReWout het volgende:

[..]

AHHHHHHHHH. Nu zie ik het "probleem" wat ik had m.b.t. de bootloader...

Dat zijn gewoon 2 verschillende ubuntu versie 2.6.32-23 en 2.6.32-24 heb ik net gezien...

Nu is mijn vraag wat moet ik hier ingodsnaam mee :?
Watvoor probleem had je met de bootloader dan?

En die 2.6.nogiets zijn geen verschillende Ubuntu versies, maar verschillende Linux-kernels.

Soms doet Ubuntu een kernel-upgrade (dan wordt er dus écht in de basis van het besturingssysteem iets veranderd). Dat kun je zien in de update-manager, en daarna krijg je ook de melding dat je moet herstarten om de wijzigingen actief te maken.
Omdat er altijd een hele minieme kans bestaat dat de nieuwe kernel iets niet doet wat de oude wel deed (bijv. doordat een patch voor het ene probleem een bug bij iets anders veroorzaakt), wordt de oude kernel niet weggegooit en krijg je bij het opstarten de mogelijkheid om die oude kernel weer te kiezen.
pi_87048153
quote:
Op donderdag 30 september 2010 22:03 schreef Samsonneke het volgende:
Ik heb alles letterlijk overgetypt in de nano, maar het heeft helaas niet geholpen ;(
Letterlijk overtypen is sowieso niet de bedoeling. Je moet de boel toepassen op jouw situatie. Dat betekent dat je op zijn minst moet uitzoeken hoe je monitor heet enzo. Kun je eventueel doen door 'm aan en andere computer te hangen.
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 09:01:12 #173
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_87050593
quote:
Op donderdag 30 september 2010 22:03 schreef Samsonneke het volgende:
xorg.conf is best een lastig configbestand.

Het beste is als je je merk videokaart en monitor en de inhoud van je xorg.conf even met ons deelt.

als je xorg.conf nogal lang is en je geen zin hebt om over te typen, zou je deze via ssh naar een ander systeem kunnen halen, mits je netwerk verbinding hebt. (testen met ping?)

ssh installeren gaat met:
$sudo apt-get install openssh-server

in windows installeer je winscp en kun je bestanden overhalen naar windows via je netwerk dmv ssh.
heitieh
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 09:08:09 #174
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_87050695
quote:
Op donderdag 30 september 2010 20:59 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Waar staat het bestand? Heb je wel rechten op dat bestand?
Probeer ik in te stellen bij properties maar het komt steeds voor.
Feyenoord Rotterdam
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 09:12:21 #175
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_87050753
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 09:08 schreef o.us het volgende:

[..]

Probeer ik in te stellen bij properties maar het komt steeds voor.
Hoe bedoel je het komt steeds voor?

Als je een windowsprogramma download, zet em dan in ieder geval ergens in je homefolder, bijv. op je bureaublad. Dan heb je er gewoon rechten op.

edit: maar je zal wel altijd handmatig de executable bit moeten aanvinken, want dat is een soort beveiligingsmechanisme in ubuntu.

[ Bericht 11% gewijzigd door Joooo-pi op 01-10-2010 09:26:07 ]
heitieh
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 09:43:01 #176
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_87051371
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 09:12 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Hoe bedoel je het komt steeds voor?

Als je een windowsprogramma download, zet em dan in ieder geval ergens in je homefolder, bijv. op je bureaublad. Dan heb je er gewoon rechten op.

edit: maar je zal wel altijd handmatig de executable bit moeten aanvinken, want dat is een soort beveiligingsmechanisme in ubuntu.
Oh :') want ik heb maar 1,7 GB over op mijn C-schijf in Ubuntu terwijl ik eigenlijk gewoon 33GB over heb.
Moet ik hem via Wubi weer opnieuw installeren voor een groter geheugen zodat ik hem in mijn homefolder kan doen of wa? :P
Feyenoord Rotterdam
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 11:31:30 #177
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_87054753
Je kan trouwens je xorg.conf laten generen: http://www.cyberciti.biz/tips/create-a-xorgconf-file.html

Dan kan je ermee pielen en doen :)
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 11:38:45 #178
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_87054990
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 09:43 schreef o.us het volgende:

[..]

Oh :') want ik heb maar 1,7 GB over op mijn C-schijf in Ubuntu terwijl ik eigenlijk gewoon 33GB over heb.
Moet ik hem via Wubi weer opnieuw installeren voor een groter geheugen zodat ik hem in mijn homefolder kan doen of wa? :P
Je maakt het me wel moeilijk :D

Ten eerste heb je geen C-schijf in ubuntu. Dus wat bedoel je?

Ten tweede vraag je of je een groter geheugen nodig hebt... geheugen = RAM. We hebben het tot nu toe over schijfruimte... Dus wat bedoel je daarmee?

Ten derde: wat probeer je eigenlijk te installeren? Een spel vanuit een ISO ofzo?
heitieh
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 11:40:30 #179
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_87055057
O.us. Je werkt met een wubi install. Dat betekent dat je schijven NTFS zijn? Ik weet niet hoe het dan zit met het executable bit (het vinkje). Daar zou je probleem wel eens kunnen zitten...
heitieh
pi_87061489
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 01:26 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Watvoor probleem had je met de bootloader dan?

En die 2.6.nogiets zijn geen verschillende Ubuntu versies, maar verschillende Linux-kernels.

Soms doet Ubuntu een kernel-upgrade (dan wordt er dus écht in de basis van het besturingssysteem iets veranderd). Dat kun je zien in de update-manager, en daarna krijg je ook de melding dat je moet herstarten om de wijzigingen actief te maken.
Omdat er altijd een hele minieme kans bestaat dat de nieuwe kernel iets niet doet wat de oude wel deed (bijv. doordat een patch voor het ene probleem een bug bij iets anders veroorzaakt), wordt de oude kernel niet weggegooit en krijg je bij het opstarten de mogelijkheid om die oude kernel weer te kiezen.
Ah ok nu begrijp ik het. Bedankt voor je toelichting ^O^
pi_87071885
Weet iemand hier een skin zoals de standaard skin van ubuntu genaamd "hoog contrast grote tekst negatief" dat grote buttons + groter paneel geeft enzo? Kan wel het lettertype bijvoorbeeld verhogen maar tjah is ook net echt mooi...

Oh en bij me account kan ik me zo aanmelden bij msn, facebook, etc... maar als ik dat doe krijg ik nergens een lijst van personen die online zijn enzo... en kan ik dus niet met ze praten...?

[ Bericht 30% gewijzigd door ReWout op 01-10-2010 19:33:14 ]
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 19:23:54 #182
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_87072029
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 19:20 schreef ReWout het volgende:
Weet iemand hier een skin zoals de standaard skin van ubuntu genaamd "hoog contrast grote tekst negatief" dat grote buttons + groter paneel geeft enzo? Kan wel het lettertype bijvoorbeeld verhogen maar tjah is ook net echt mooi...
Panel kun je groter maken door rechterklik op het panel en dan "properties" (eigenschappen?). Icoontjes op het paneel worden dan ook groter...
heitieh
pi_87072699
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 19:23 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Panel kun je groter maken door rechterklik op het panel en dan "properties" (eigenschappen?). Icoontjes op het paneel worden dan ook groter...
Thanks ^O^ wist niet dat, dat kon. Enig idee of het ook mogelijk is om het aan te passen met een bash script? Heb al gezocht maar kan niet 1.2.3 vinden denk dat ik de fouten zoekwoorden gebruik omdat ik niet weet hoe het paneel heet in het engels.
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 20:08:12 #184
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_87073828
Geen idee of het met command line/bash kan. Paneel heet gewoon panel in het engels :P
heitieh
pi_87074486
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 20:08 schreef Joooo-pi het volgende:
Geen idee of het met command line/bash kan. Paneel heet gewoon panel in het engels :P
Ja op dat woord zoekte ik ook maar dan kom ik alleen bij bash scripts uit die de terminal venster resizen :P dus ik dacht dat het een andere benaming had in het Engels.

Weet iemand hier;
Oh en bij me account kan ik me zo aanmelden bij msn, facebook, etc... maar als ik dat doe krijg ik nergens een lijst van personen die online zijn enzo... en kan ik dus niet met ze praten...?

trouwens antwoord op?

[ Bericht 7% gewijzigd door ReWout op 01-10-2010 20:43:32 ]
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 21:28:00 #186
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_87077468
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 19:39 schreef ReWout het volgende:

[..]

Thanks ^O^ wist niet dat, dat kon. Enig idee of het ook mogelijk is om het aan te passen met een bash script? Heb al gezocht maar kan niet 1.2.3 vinden denk dat ik de fouten zoekwoorden gebruik omdat ik niet weet hoe het paneel heet in het engels.
Het lijkt me dat panel size een optie is in gconf-editor.

Dit is de basis regel om wijzigingen door te voeren:
quote:
gconftool-2 --set /path/to/setting --type <type> "value"
Voorbeeld:
quote:
gconftool-2 --set /apps/gnome-screensaver/lock_enabled --type bool 1"
dit zet de screensaved lock aan en kun je in een script zetten.

Om dit voor enig andere optie te doen...
alt-f2
gconf-editor
en dan zoeken naar de betreffende optie en waarde.
en dan kom ik uit op....

apps
panel
default_setup
toplevels
top_panel en bottom_panel.

en bij size staat 24 als waarde.

Ik neem aan dat het dan dit wordt voor top en bottom pannel om een panel naar 30 te zetten.

gconftool-2 -s --type integer /apps/panel/default_setup/toplevels/top_panel 30
gconftool-2 -s --type integer /apps/panel/default_setup/toplevels/bottom_panel 30

edit: hmm het wil niet werken maar dit zou wel het idee moeten zijn :D
ff verder zoeken.
edit 2: Sommige gconftools-2 opties zitten vast aan het gekozen thema en daar wordt de wijziging niet voor doorgevoerd. Vreemd :)
edit 3: probleem: ik heb fouten gemaakt met overtypen van de tree. dan werkt het nooit.

[ Bericht 5% gewijzigd door wdn op 01-10-2010 22:05:19 ]
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 21:44:37 #187
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_87078469
Gevonden. Ik heb deze toggle panel op het web gevonden en dan is het vrij simpel :)

gconftool-2 --set "/apps/panel/toplevels/top_panel_screen0/auto_hide" --type boolean "true"
gconftool-2 --set "/apps/panel/toplevels/top_panel_screen0/auto_hide" --type boolean "false"

Dit is dan de juiste voor panel size:

gconftool-2 --set "/apps/panel/toplevels/top_panel_screen0/size" --type integer "30"
en
gconftool-2 --set "/apps/panel/toplevels/bottom_panel_screen0/size" --type integer "30"

top/bottom panel veranderd dan van 24 naar 30.

[ Bericht 15% gewijzigd door wdn op 01-10-2010 22:04:21 ]
pi_87083868
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 21:28 schreef wdn het volgende:

[..]

Het lijkt me dat panel size een optie is in gconf-editor.

Dit is de basis regel om wijzigingen door te voeren:
[..]

Voorbeeld:
[..]

dit zet de screensaved lock aan en kun je in een script zetten.

Om dit voor enig andere optie te doen...
alt-f2
gconf-editor
en dan zoeken naar de betreffende optie en waarde.
en dan kom ik uit op....

apps
panel
default_setup
toplevels
top_panel en bottom_panel.

en bij size staat 24 als waarde.

Ik neem aan dat het dan dit wordt voor top en bottom pannel om een panel naar 30 te zetten.

gconftool-2 -s --type integer /apps/panel/default_setup/toplevels/top_panel 30
gconftool-2 -s --type integer /apps/panel/default_setup/toplevels/bottom_panel 30

edit: hmm het wil niet werken maar dit zou wel het idee moeten zijn :D
ff verder zoeken.
edit 2: Sommige gconftools-2 opties zitten vast aan het gekozen thema en daar wordt de wijziging niet voor doorgevoerd. Vreemd :)
edit 3: probleem: ik heb fouten gemaakt met overtypen van de tree. dan werkt het nooit.
Hartelijk dank voor je informatieve post is me gelukt :)

1
2
3
4
5
gconftool-2 --set /apps/panel/toplevels/bottom_panel_screen0/size --type integer 50
gconftool-2 --set /apps/panel/toplevels/bottom_panel_screen0/size --type integer 25

gconftool-2 --set /apps/panel/toplevels/bottom_panel_screen0/size --type integer 50
gconftool-2 --set /apps/panel/toplevels/bottom_panel_screen0/size --type integer 25
Heel fijn om zo makkelijk een wat grotere panel in te stellen en wat knoppen. Probleem namelijk is dat die zich aan de rand bevinden en daar is de touchscreen altijd wat minder accurater helaas.

ps. jou code werkte dus niet ;)
pi_87084173
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 21:44 schreef wdn het volgende:
Gevonden. Ik heb deze toggle panel op het web gevonden en dan is het vrij simpel :)

gconftool-2 --set "/apps/panel/toplevels/top_panel_screen0/auto_hide" --type boolean "true"
gconftool-2 --set "/apps/panel/toplevels/top_panel_screen0/auto_hide" --type boolean "false"

Dit is dan de juiste voor panel size:

gconftool-2 --set "/apps/panel/toplevels/top_panel_screen0/size" --type integer "30"
en
gconftool-2 --set "/apps/panel/toplevels/bottom_panel_screen0/size" --type integer "30"

top/bottom panel veranderd dan van 24 naar 30.

Die werkt dan weer wel :P maar had die post niet gezien :s)
pi_87111252
Waarom is het zo moeilijk om een map + inhoud te verplaatsen???

1
2
sudo mv ~/Bureaublad/fonts/ /usr/share/texmf-texlive/
mv: kan `/home/wouter/Bureaublad/fonts/’ niet naar `/usr/share/texmf-texlive/fonts’ verplaatsten: Map is niet leeg
Ik wil een map "fonts" verplaatsen naar de map texmf-texlive waarin ook een map fonts staat die moeten dan gewoon met elkander mergen..
  zaterdag 2 oktober 2010 @ 20:09:56 #191
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_87111539
Komt omdat mv alleen de inodes update en niet daadwerkelijk iets verplaatst.

Mogelijke oplossingen voor je.
1 dir dieper gaan en dan...

tar cf - . |(cd /usr/share/texmf-texlive/; tar xvf -)

1 van de briljantste manieren om command line dingen te verplaatsen :D
FYI dit overschrijft bestaande gegevens.

nog 1:

rsync -a /home/wouter/Bureaublad/fonts/ /usr/share/texmf-texlive/ --remove-sent-files --ignore-existing --whole-file

dit slaat bestaande over!

zeg... er bestaat ook zo iets als Nautilus he. LOL.
command line addict :+

[ Bericht 9% gewijzigd door wdn op 02-10-2010 20:19:02 ]
  zaterdag 2 oktober 2010 @ 20:54:20 #192
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_87113056
mv bla/fonts/* /path/to/dir works :)
pi_87129093
Gebruikt een van jullie trouwens ook texlive op ubuntu? Enig idee hoe je de packages update?
  zondag 3 oktober 2010 @ 14:24:54 #194
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_87131839
Waarom zou dat niet via de standaard update manager gaan? :+
texlive zit in de repo's namelijk:
http://packages.ubuntu.com/search?keywords=texlive
pi_87132793
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 14:24 schreef wdn het volgende:
Waarom zou dat niet via de standaard update manager gaan? :+
texlive zit in de repo's namelijk:
http://packages.ubuntu.com/search?keywords=texlive
Wanneer ik http://www.win.tue.nl/latex/tuepdfscreen2008.zip download van http://www.win.tue.nl/latex/windows.html

Krijg ik het bij het compileren de volgende fout namelijk:
quote:
pdflatex> (/usr/share/texmf-texlive/tex/generic/oberdiek/ltxcmds.sty))))
pdflatex> (/usr/share/texmf-texlive/tex/generic/oberdiek/atbegshi.sty))
pdflatex> *hyperref using default driver hpdftex*
pdflatex> (/usr/share/texmf-texlive/tex/latex/hyperref/hpdftex.def)
pdflatex>
pdflatex> ! LaTeX Error: File `pause.sty' not found.
pdflatex>
pdflatex> Type X to quit or <RETURN> to proceed,
pdflatex> or enter new name. (Default extension: sty)
pdflatex>
Lijkt me dus dat ik niet alle packages heb... Heb ook net gekeken bij systeem->beheer->updatebeheer maar waren geen updates...
  zondag 3 oktober 2010 @ 15:03:46 #196
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_87133072
Met het volgende commando kan je uitvogelen bij welke package die file hoort:
apt-file search pause.sty

En anders dpkg -S /path/to/pause.sty, maar dan moet je ook weten waar pause.sty staat, dus probeer het met apt-file search :)
  zondag 3 oktober 2010 @ 15:09:59 #197
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_87133259
fuck...
Ik heb net al mijn files van mijn desktop verwijderd :X
Kan ik ze weer gaan downloaden :X
  zondag 3 oktober 2010 @ 15:16:23 #198
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_87133487
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 14:54 schreef ReWout het volgende:

[..]

Wanneer ik http://www.win.tue.nl/latex/tuepdfscreen2008.zip download van http://www.win.tue.nl/latex/windows.html

Krijg ik het bij het compileren de volgende fout namelijk:
[..]

Lijkt me dus dat ik niet alle packages heb... Heb ook net gekeken bij systeem->beheer->updatebeheer maar waren geen updates...
Dat lijkt me niet iets wat ge-update moet worden van ubuntu maar eerder een extra is;)
Indien er een pause.sty in texlive zou zitten was het wel mee-geinstalleerd namelijk.
Zie ....
http://www.tex.ac.uk/ctan/support/ppower4/download.html
http://www.tex.ac.uk/CTAN/support/ppower4/pause.sty
pi_87133914
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 15:03 schreef slacker_nl het volgende:
Met het volgende commando kan je uitvogelen bij welke package die file hoort:
apt-file search pause.sty

En anders dpkg -S /path/to/pause.sty, maar dan moet je ook weten waar pause.sty staat, dus probeer het met apt-file search :)
Op het eerste commando krijg ik geen antwoord, dus daaruit concludeer ik dat ik die package niet heb... Eens kijken wat ik met het commentaar van wdn kan.

-edit- oh bij die website van wdn kan ik het gewoon downloaden... maar weet iemand wat de standaard directory is in ubuntu voor texlive packages, dan zet ik hem in die dir.
  zondag 3 oktober 2010 @ 15:38:41 #200
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_87134145
http://goanna.cs.rmit.edu.au/~bodob/ppower4.html ;)

Pun1. zal een readme in zitten denk ik
pi_87135680
Heb het nu werkend... alleen een ander probleem nu... namelijk met de font...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Blijkbaar kan hij denk ik de package fontenc niet vinden denk ik of bepaalde fonts ervan... Echter volgens ctan zit deze package wel bij texlive...

Wanneer ik hem zoek via het apt-file search commando krijg ik het volgende resultaat:
SPOILER
Hier zit hij dus tussen. Ook de t1enc package heb ik...
Waarom is dit zo moeilijk bij MikTex was het toch wel gemakkelijker :P, gewoon "update" klaarrrr :P
  zondag 3 oktober 2010 @ 16:54:45 #202
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_87136637
Waarom spoiler tags gebruiken? [code]-tags werken perfect :)
pi_87137226
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 16:54 schreef slacker_nl het volgende:
Waarom spoiler tags gebruiken? [code]-tags werken perfect :)
Omdat het anders zo lange post werd :P maar je hebt geen antwoord dus :+?
pi_87143216
Klote. Ik heb me ctrl+alt+delete combo gemold... Hoe krijg ik het terug dat ik het onderstaande scherm weer krijg als ik op ctrl+alt+del druk... Niet hoe ik een toets moet instellen maar het commando voor dat scherm :9

En me stylus werkt nog steeds niet goed met me tablet :( orientatie van me stylus draait wel mee als ik me scherm draai... maar de orientatie van me vinger (touch) niet... grmbl!
  zondag 3 oktober 2010 @ 20:16:38 #205
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_87143539
System --> Preferences --> Keyboard shortcuts

Onder "Log out"
heitieh
pi_87144887
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 20:16 schreef Joooo-pi het volgende:
System --> Preferences --> Keyboard shortcuts

Onder "Log out"
Hmmm kan niet echt iets vinden m.b.t de Nederlandse vertaling van "Log out"... Maar evengoed systeem shortcuts kun je niet bewerken, dus niet openen, dus niet het commando zien.
  zondag 3 oktober 2010 @ 21:40:16 #207
238641 Hondenbrokken
pi_87148090
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 20:47 schreef ReWout het volgende:

[..]

Hmmm kan niet echt iets vinden m.b.t de Nederlandse vertaling van "Log out"... Maar evengoed systeem shortcuts kun je niet bewerken, dus niet openen, dus niet het commando zien.
afmelden ofzo
Jesus hates you.
pi_87155217
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 21:40 schreef Hondenbrokken het volgende:

[..]

afmelden ofzo
I know maar ik weet toch niet welk commando daaronder zit? Dat kun je niet zien ;)
  maandag 4 oktober 2010 @ 08:29:22 #209
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_87159012
Deze kwam ik tegen terwijl ik aan het rondkijken was en wilde ik niet voor mezelf houden:

Van http://computingtech.blog(...)d-key-sequence.html:

gconftool-2 -t str --set /apps/metacity/global_keybindings/run_command_10 \
'<Control><Alt>Delete'

gconftool-2 -t str --set /apps/metacity/keybinding_commands/command_10 \
"gnome-system-monitor"

Dit zet gnome system monitor bin indrukken van CAD

gconftool-2 -t str --set /apps/metacity/keybinding_commands/command_10 \
"gksudo reboot"

Dit zorgt voor een password vraag + reboot.

.... en CAD met logout scherm staat hier:
http://hubpages.com/hub/H(...)ager-In-Ubuntu-Linux

Voorbeeld scherm:

[ Bericht 36% gewijzigd door wdn op 04-10-2010 08:38:13 ]
  maandag 4 oktober 2010 @ 08:57:15 #210
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_87159341
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 00:05 schreef ReWout het volgende:

[..]

I know maar ik weet toch niet welk commando daaronder zit? Dat kun je niet zien ;)
Waarvoor heb je het command nodig dan? Je vroeg toch hoe je de toetsencombi weer in kon schakelen?
heitieh
pi_87165973
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 08:57 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Waarvoor heb je het command nodig dan? Je vroeg toch hoe je de toetsencombi weer in kon schakelen?
Omdat ik een tablet heb, deze heeft ook een ctrl alt del knop ;) die moet ik dus zelf instellen.

Ah wacht nevermind heb het al :) die "afmelden" weer aanzetten was inderdaad correct. Me knop op me tablet heeft zeg maar het zelfde "signaal" als wanneer je ctrl+alt+del indrukt. Opgelost dus.
  maandag 4 oktober 2010 @ 13:45:26 #212
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
  maandag 4 oktober 2010 @ 20:30:36 #213
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_87182643
Zijn er meer die problemen hebben met die html5 filmpjes op youtube in chrome icm ubuntu? Ze starten bij mij niet. 1x Is er wel een gestart, daarna niet meer... -O-
heitieh
pi_87182936
Nope werkt gewoon bij mij. Althans, met chromium natuurlijk.
  maandag 4 oktober 2010 @ 20:51:21 #215
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_87183615
hmmm, hoe zou dat kunnen ??

en, ja, chromium bedoel ik... :P

Het rondje begint te draaien en houdt niet meer op... :{
heitieh
pi_87218433
Ik heb een probleempje met permissions. Net een nieuwe hdd in mijn servertje geplaatst en nu wil ik dat het hele netwerk daar onbeperkte toegang toe heeft in de vorm van een shared folder. Bij de filesystem-schijf was dit geen probleem, maar als ik nu de rechten probeer in te stellen 'springt' ie steeds weer terug naar de standaard instellingen. Op het moment dat ik de share instel vraagt ie of ie zelf de rechten moet instellen (dus lees en schrijf rechten voor anderen). Maar als ik dan ja zeg doet ie het ook niet. En sudo chown 777 lijkt ook niet te werken, maar misschien doe ik iets verkeerd.
Dus: Hoe krijg ik dat 'none' op 'create and delete files'

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 05-10-2010 19:11:41 ]
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 19:15:04 #217
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_87218960
Misschien met
$sudo chmod 777 -R /media/schijfnaam

(of is het misschien een NTFS schijf?)
heitieh
pi_87219415
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 19:15 schreef Joooo-pi het volgende:
Misschien met
$sudo chmod 777 -R /media/schijfnaam

(of is het misschien een NTFS schijf?)
Hij is idd NTFS. Ik wist niet dat dat een probleem was. Kan dat de oorzaak zijn? Ben hem nu aan het omzetten naar Linux (0x83) waar ook de systemschijf in is geformatteerd, maar dat duurt wel lang :{
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 19:31:58 #219
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_87219692
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 19:25 schreef Thomas B. het volgende:

[..]

Hij is idd NTFS. Ik wist niet dat dat een probleem was. Kan dat de oorzaak zijn? Ben hem nu aan het omzetten naar Linux (0x83) waar ook de systemschijf in is geformatteerd, maar dat duurt wel lang :{
wel naar EXT4 dan, hoop ik?
heitieh
pi_87219860
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 19:31 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Volgens mij is dat het zelfde (of EXT3, ook goed). Ik heb die vage benamingen ook wel eens ergens gezien.

Ik weet niet of die schijf al helemaal vol zat maar anders werkt gewoon ff snelformatteren met Gparted het makkelijkst.
pi_87219867
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 19:31 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Hoe doe ik dat (het makkelijkst)?
pi_87219904
-nm-

[ Bericht 99% gewijzigd door #ANONIEM op 05-10-2010 19:38:18 ]
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 19:38:55 #223
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_87220019
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 19:36 schreef Thomas B. het volgende:

[..]

Gparted heb ik net geinstalleerd... is dat alleen command line of kan dat ook met een GUI?
EXT3 is ook goed, ja :P

GParted is met GUI:
heitieh
pi_87220060
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 19:36 schreef Thomas B. het volgende:

[..]

Gparted heb ik net geinstalleerd... is dat alleen command line of kan dat ook met een GUI?
Gparted is de GUI van Parted. Staat bij Systeem -> Beheer -> Gparted
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 19:40:23 #225
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_87220074
Je had die NTFS schijf ook in /etc/fstab kunnen zetten, dan heeft volgens mij ook iedereen rechten erop...
heitieh
pi_87220402
Heb Gparted gestart vanuit de terminal. Maar als ik dan een nieuwe partie wil maken (ext3 of ext4) krijg ik een error.
quote:
GParted 0.4.5

Libparted 1.8.8.1.159-1e0e
Format /dev/sdb5 as ext3 00:00:01 ( ERROR )

calibrate /dev/sdb5 00:00:00 ( SUCCESS )

path: /dev/sdb5
start: 126
end: 976768064
size: 976767939 (465.76 GiB)
set partition type on /dev/sdb5 00:00:01 ( SUCCESS )

new partition type: ext3
create new ext3 file system 00:00:00 ( ERROR )

mkfs.ext3 -L "" /dev/sdb5

mke2fs 1.41.9 (22-Aug-2009)
Could not stat /dev/sdb5 --- No such file or directory

The device apparently does not exist; did you specify it correctly?
Volgens mij moet ik de schijf zelf eerst opnieuw formatteren. Zo ja, hoe doe ik dat?

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 05-10-2010 19:51:49 ]
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 19:52:39 #227
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_87220648
gestart vanuit de terminal, maar wel grafisch gewerkt?

had je dan wel root-rights?

($gksu gparted)
heitieh
pi_87220750
gewoon sudo gparted.

De schijf was gemount, dus dat zal het probleem wel zijn geweest. Heb 'm nou ge-unmount en Gparted is nu bezig het ext4 file system te creeeren. Er gebeurt weinig maar hij is bezig iig :')

[ Bericht 88% gewijzigd door #ANONIEM op 05-10-2010 19:55:59 ]
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 19:56:35 #229
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_87220853
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 19:54 schreef Thomas B. het volgende:
gewoon sudo gparted.

De schijf was gemount, dus dat zal het probleem wel zijn geweest. Heb 'm nou ge-unmount en Gparted is nu bezig het ext4 file system te creeeren. Er gebeurt weinig maar hij is bezig iig :')
geeft'ie wel /dev/sdb5 in $sudo fdisk -l

edit: laat maar, ivm ninjaedit...
heitieh
pi_87221295
Ok de schijf is nu geformatteerd in ext4. Maar nu is het permissionprobleem weer terug. Ik heb net jouw command gebruikt ($sudo chmod 777 -R /media/schijfnaam) maar nu is de owner 777 (letterlijk). Hoe word ik zelf nu weer owner?
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 20:08:23 #231
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_87221430
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 20:05 schreef Thomas B. het volgende:
Ok de schijf is nu geformatteerd in ext4. Maar nu is het permissionprobleem weer terug. Ik heb net jouw command gebruikt ($sudo chmod 777 -R /media/schijfnaam) maar nu is de owner 777 (letterlijk). Hoe word ik zelf nu weer owner?
huh? chmod verander je de owner niet mee. Dat is chown...
heitieh
pi_87221502
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 20:08 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

huh? chmod verander je de owner niet mee. Dat is chown...
Ik had jouw command overgenomen, maar chown lijkt ook niet te werken...
-edit-
Ok, het werkte wel volgens mij :P Kan nu folders aanmaken en rechten instellen. Maar als ik nu vanaf mijn eigen pc de share wil benaderen krijg ik Network access denied. Nog steeds geen toegangsrechten :?

[ Bericht 33% gewijzigd door #ANONIEM op 05-10-2010 20:13:37 ]
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 20:16:39 #233
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_87221809
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 20:10 schreef Thomas B. het volgende:

[..]

Ik had jouw command overgenomen, maar chown lijkt ook niet te werken...
-edit-
Ok, het werkte wel volgens mij :P Kan nu folders aanmaken en rechten instellen. Maar als ik nu vanaf mijn eigen pc de share wil benaderen krijg ik Network access denied. Nog steeds geen toegangsrechten :?
had je de schijf dan wel als share aangemaakt? (in samba neem ik aan)
heitieh
pi_87222495
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 20:16 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

had je de schijf dan wel als share aangemaakt? (in samba neem ik aan)
Als ik de schijf zelf als share aanmaak (dus de hoofddir) dan krijg ik een error. Ik moet de regel "usershare owner only = false" toevoegen aan smb.conf. Blijkbaar ben ik dus nog steeds geen owner. En $sudo chown 777 /media/ace467fa-a928-4b7a-8afd-bc5766781420 werkt ook niet. Ik kan wel dirs aanmaken die ik vervolgens weer kan sharen, maar daar kan ik dus nog steeds niet bij vanaf mijn eigen PC. Heeft het zin om die regel toe te voegen?
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 20:31:49 #235
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_87222633
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 20:29 schreef Thomas B. het volgende:

[..]

Als ik de schijf zelf als share aanmaak (dus de hoofddir) dan krijg ik een error. Ik moet de regel "usershare owner only = false" toevoegen aan smb.conf. Blijkbaar ben ik dus nog steeds geen owner. En $sudo chown 777 /media/ace467fa-a928-4b7a-8afd-bc5766781420 werkt ook niet. Ik kan wel dirs aanmaken die ik vervolgens weer kan sharen, maar daar kan ik dus nog steeds niet bij vanaf mijn eigen PC. Heeft het zin om die regel toe te voegen?
waa? je moet niet chown 777 doen! Dat slaat nergens op...

777 hoort bij het toewijzen van de rechten en dus bij het command chmod...

chown verandert de eigenaar, dus bijv:
chown root filenaam

(of met -R met directory)
heitieh
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 20:33:28 #236
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_87222719
Voor samba is er ook een gui, btw.

dat heet system-config-samba.
heitieh
pi_87222814
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 20:31 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

waa? je moet niet chown 777 doen! Dat slaat nergens op...

777 hoort bij het toewijzen van de rechten en dus bij het command chmod...

chown verandert de eigenaar, dus bijv:
chown root filenaam

(of met -R met directory)
^O^
Hij werkt. Mijn dank is groot.
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 21:54:31 #238
269262 PalmRoyale
Life's a bitch.
pi_87226731
Wanneer leren mensen nou eens hoe ze Google moeten gebruiken? GNU/Linux is het best gedocumenteerde OS ter wereld en met een paar sleutel woorden kun je voor elk probleem een oplossing vinden.
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 22:04:42 #239
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_87227307
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 21:54 schreef PalmRoyale het volgende:
Wanneer leren mensen nou eens hoe ze Google moeten gebruiken? GNU/Linux is het best gedocumenteerde OS ter wereld en met een paar sleutel woorden kun je voor elk probleem een oplossing vinden.
Ach, ubuntu-users onderling helpen elkaar graag... :P

Ik denk altijd maar: hoe meer gebruikers, hoe beter het OS wordt.
heitieh
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 22:09:50 #240
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_87227570
quote:
Indien iedereen alleen maar google zou gebruiken zouden antwoorden nooit te vinden zijn aangezien iedereen dan alleen maar zoekt en nooit oplossing vindt op vragen die een ander heeft gesteld :+
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 22:38:23 #241
269262 PalmRoyale
Life's a bitch.
pi_87229064
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 22:04 schreef Joooo-pi het volgende:
Ik denk altijd maar: hoe meer gebruikers, hoe beter het OS wordt.
Wanneer wordt Ubuntu dan beter?
pi_87230411
quote:
Dat heb ik heus wel gedaan. Maar iemand die geen Linux-adept is zoals jij ziet al snel door de bomen het bos niet meer, en dan is het wel prettig als je een paar aanwijzingen krijgt.
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 23:48:44 #243
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_87231822
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 22:38 schreef PalmRoyale het volgende:

[..]

Wanneer wordt Ubuntu dan beter?
Elke 6 maanden :+
pi_87232839
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 23:48 schreef wdn het volgende:

[..]

Elke 6 maanden :+
Én iedere keer dat iemand een vraag beantwoord in een topic als dit.
pi_87233528
Ik gebruik Linux Mint 9 Isadora voor me netbookje. Makkelijker overstappen voor de windows user omdat de taakbalk hetzelfde is en flash en video codecs worden al meteen geïnstalleerd. Het is helemaal op ubuntu gebouwd dus mag ik het hier posten vind ik zelf.
  zondag 10 oktober 2010 @ 20:43:32 #246
126522 Samsonneke
pi_87395815
Hallo behulpzame mensen :)

Wellicht herrineren jullie je nog hoe ik tevergeefs geprobeerd heb de laatste Ubuntu te installeren. Dat is nog steeds niet gelukt, maar ik ben er wel in geslaagd om versie 9.10 te installeren. Het loopt allemaal echt heel vlot en soepel en ik ben er tot nu toe heel tevreden over!

Ik ben een ontzettende leek, dus ik weet nu wel niet goed hoe ik verder moet. Waarschijnlijk moet ik nog enkele drivers installeren, maar hoe doe ik dit? Of doet Ubuntu dit automatisch?

En nog een vraag: Ik wil hem aansluiten aan HDMI, maar de laptop is nu aangesloten aan een beeldscherm mbv VGA. Hoe kan ik hem aan de tv aansluiten? Mijn tv heeft geen signaal als ik hem er simpelweg insteek.

Alvast heel erg bedankt!
  zondag 10 oktober 2010 @ 20:52:45 #247
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_87396251
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 20:43 schreef Samsonneke het volgende:
Hallo behulpzame mensen :)

Wellicht herrineren jullie je nog hoe ik tevergeefs geprobeerd heb de laatste Ubuntu te installeren. Dat is nog steeds niet gelukt, maar ik ben er wel in geslaagd om versie 9.10 te installeren. Het loopt allemaal echt heel vlot en soepel en ik ben er tot nu toe heel tevreden over!

Ik ben een ontzettende leek, dus ik weet nu wel niet goed hoe ik verder moet. Waarschijnlijk moet ik nog enkele drivers installeren, maar hoe doe ik dit? Of doet Ubuntu dit automatisch?

drivers hoef je alleen te zoeken als iets nog niet werkt, zou ik zeggen. Heb je al 3d acceleration? Dit schakel je in door:
- rechterklik op je bureaublad
- laatste tabblad "visual effects" (volgens mij)
- gemiddeld (of hoog) selecteren.
Als dat niet lukt, dan heb je nog een videokaartdriver nodig.

quote:
En nog een vraag: Ik wil hem aansluiten aan HDMI, maar de laptop is nu aangesloten aan een beeldscherm mbv VGA. Hoe kan ik hem aan de tv aansluiten? Mijn tv heeft geen signaal als ik hem er simpelweg insteek.

Alvast heel erg bedankt!
Dat van die HDMI zou ik niet weten. Gebruik ik nl. nog niet...
heitieh
  zondag 10 oktober 2010 @ 20:54:31 #248
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_87396327
quote:
Ik probeerde laatst een drivertje te zoeken voor een scanner en ik vond juist dat er weinig concrete antwoorden waren. Wat dat betreft is het juist wel overzichtelijk wanneer je je gewoon tot de fabrikant kunt wenden.
Life is what you make it.
  zondag 10 oktober 2010 @ 20:56:13 #249
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_87396409
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 20:54 schreef Schanulleke het volgende:

[..]

Ik probeerde laatst een drivertje te zoeken voor een scanner en ik vond juist dat er weinig concrete antwoorden waren. Wat dat betreft is het juist wel overzichtelijk wanneer je je gewoon tot de fabrikant kunt wenden.
Bij een goeie fabrikant kan dat ;)
heitieh
  zondag 10 oktober 2010 @ 21:05:30 #250
126522 Samsonneke
pi_87396867
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 20:52 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

drivers hoef je alleen te zoeken als iets nog niet werkt, zou ik zeggen. Heb je al 3d acceleration? Dit schakel je in door:
- rechterklik op je bureaublad
- laatste tabblad "visual effects" (volgens mij)
- gemiddeld (of hoog) selecteren.
Als dat niet lukt, dan heb je nog een videokaartdriver nodig.
[ afbeelding ]
[..]

Dat van die HDMI zou ik niet weten. Gebruik ik nl. nog niet...
Bedankt voor je reactie :)

Helaas kan ik nu al niet meer op Ubuntu, omdat ik (voordat ik deze post las) Ubuntu automatisch naar drivers heb laten zoeken. Hij vond een driver voor mijn ATI kaart, en met een onheilspellend gevoel liet ik het hem tóch installeren. En ja hoor, nu heb ik weer een zwart scherm als ik Ubuntu opstart.

Is er een mogelijkheid om deze driverinstallatie ongedaan te maken? Of om gewoon weer met een schone lei te beginnen?
  zondag 10 oktober 2010 @ 21:27:08 #251
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_87398057
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 21:05 schreef Samsonneke het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie :)

Helaas kan ik nu al niet meer op Ubuntu, omdat ik (voordat ik deze post las) Ubuntu automatisch naar drivers heb laten zoeken. Hij vond een driver voor mijn ATI kaart, en met een onheilspellend gevoel liet ik het hem tóch installeren. En ja hoor, nu heb ik weer een zwart scherm als ik Ubuntu opstart.

Is er een mogelijkheid om deze driverinstallatie ongedaan te maken? Of om gewoon weer met een schone lei te beginnen?
Automatische driverinstallatie zou ik anders ook hebben aangeraden ;) :D

Je kan natuurlijk in de command line mode komen, zoals ik eerder beschreven heb (recovery mode) om vandaaruit wat herstel werkzaamheden te doen.

Weet je al wat voor videokaart je hebt?
heitieh
  zondag 10 oktober 2010 @ 21:34:54 #252
126522 Samsonneke
pi_87398556
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 21:27 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Automatische driverinstallatie zou ik anders ook hebben aangeraden ;) :D

Je kan natuurlijk in de command line mode komen, zoals ik eerder beschreven heb (recovery mode) om vandaaruit wat herstel werkzaamheden te doen.

Weet je al wat voor videokaart je hebt?
Ach, ik bespaar mij de moeite en ik heb gewoon de Ubuntu CD er weer in gegooid en ik installeer hem gewoon opnieuw :D

Ik heb een ATI Radeon 3470. Misschien moet ik proberen een driver te downloaden bij de AMD side? Zij geven mij de optie om een driver voor Linux x86 en Linux x86-64 te downloaden. Is Linux x86 ook Ubuntu? En ik neem aan dat die 64 staat voor 64 bit?

zondag 10 oktober 2010 @ 21:44:44 #253
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_87399074
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 21:34 schreef Samsonneke het volgende:

[..]

Ach, ik bespaar mij de moeite en ik heb gewoon de Ubuntu CD er weer in gegooid en ik installeer hem gewoon opnieuw :D

Ik heb een ATI Radeon 3470. Misschien moet ik proberen een driver te downloaden bij de AMD side? Zij geven mij de optie om een driver voor Linux x86 en Linux x86-64 te downloaden. Is Linux x86 ook Ubuntu? En ik neem aan dat die 64 staat voor 64 bit?

x86 = 32bit en x64 = 64bit, inderdaad.

Je kan het proberen van de amd site, maar meestal is de auomatische versie die ubuntu biedt de beste keus. In jouw geval dus niet, helaas...

Je moet jouw videokaart googlen en kijken hoe anderen em aan de praat hebben gekregen.
heitieh
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 15:57:00 #254
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_87459935
Geinig, wist niet eens dat Chromium nu officieel in de repo's zit, gelijk maar installed:
http://pb.opperschaap.net/313
pi_87461114
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2010 15:57 schreef slacker_nl het volgende:
Geinig, wist niet eens dat Chromium nu officieel in de repo's zit, gelijk maar installed:
http://pb.opperschaap.net/313
Is iig al zolang ik ubuntu draai en dat is nu al circa 2/3 weken.
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 19:41:17 #256
269262 PalmRoyale
Life's a bitch.
pi_87468062
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 21:34 schreef Samsonneke het volgende:
Er is geen enkele reden om te herinstalleren, dat doe je met Windows, niet met een Linux distributie. Wat jij doet is het probleem omzeilen ipv oplossen. Zo leer je nooit wat.
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 19:44:10 #257
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_87468184
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:41 schreef PalmRoyale het volgende:

[..]

Er is geen enkele reden om te herinstalleren, dat doe je met Windows, niet met een Linux distributie. Wat jij doet is het probleem omzeilen ipv oplossen. Zo leer je nooit wat.
Herinstalleren moet je ook leren :+
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 20:38:01 #258
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_87470716
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 20:56 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Bij een goeie fabrikant kan dat ;)
Dit vind ik echt een dooddoener. Met de fabrikant is niks mis.
Het geeft gewoon aan waar nog steeds de zwakte van Linux/Ubuntu ligt.
pi_87470868
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2010 20:38 schreef Schanulleke het volgende:

[..]

... Dan heeft de fabrikant dus een linux driver op de website staan die je zo kunt downloaden?
quote:
Dit heeft niets met zwaktes van linux te maken, maar met zwaktes van sommige fabrikanten die weigeren andere besturingssytemen als windows te ondersteunen. Dat is nou juist het punt.

Het is eerder juist de kracht van linux dat zo gigantisch veel hardware WEL gewoon werkt, ondanks de gebrekkige ondersteuning van fabrikanten.

[ Bericht 7% gewijzigd door KomtTijd... op 12-10-2010 20:58:27 ]
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 21:12:59 #260
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_87472362
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2010 20:40 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

... Dan heeft de fabrikant dus een linux driver op de website staan die je zo kunt downloaden?
[..]
Helaas. Terwijl mijn ervaringen met Canon altijd uitstekend zijn.
quote:
Dit heeft niets met zwaktes van linux te maken, maar met zwaktes van sommige fabrikanten die weigeren andere besturingssytemen als windows te ondersteunen. Dat is nou juist het punt.

Het is eerder juist de kracht van linux dat zo gigantisch veel hardware WEL gewoon werkt, ondanks de gebrekkige ondersteuning van fabrikanten.
Och, Apple wordt wel ondersteund, dus met die onwil valt het wel mee.
Mijn eerste ervaring met Ubuntu is toch dat het weinig transparant en gebruiksvriendelijk is.
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 21:14:03 #261
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_87472416
quote:

[..]

Hoezo zwakte? Als de fabrikant geen drivers levert moet ubuntu/linux het maar uitzoeken en is het ineens hun zwakte?

Dat ze het vervolgens voor gigantisch veel hardware ook echt uitzoeken is een enorm pluspunt! Linux draait op zoveel meer hardware dan bijv. Windows!

[ Bericht 0% gewijzigd door Joooo-pi op 12-10-2010 21:24:53 (storende tekstuele fout...) ]
heitieh
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 21:16:39 #262
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_87472542
huh, heel topic gemist :{
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 21:21:36 #263
269262 PalmRoyale
Life's a bitch.
pi_87472786
quote:

[..]

quote:
Op dinsdag 12 oktober 2010 21:12 schreef Schanulleke het volgende:

quote:
Mijn eerste ervaring met Ubuntu is toch dat het weinig transparant is
En nog een keer...

Het is volledig open source, hoe transparant wil je het hebben?

[ Bericht 17% gewijzigd door PalmRoyale op 12-10-2010 21:30:48 ]
pi_87472880
quote:

[..]

Helaas. Terwijl mijn ervaringen met Canon altijd uitstekend zijn.
[..]

Mijn eerste ervaring met Ubuntu is toch dat het weinig transparant en gebruiksvriendelijk is.
Heb je naast die scanner (HP werkt prima) nog andere concrete voorbeelden van het gebrek aan transparantie of gebruiksvriendelijkheid?
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 21:27:31 #265
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_87473050
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 20:54 schreef Schanulleke het volgende:

[..]

Linux kent voor alle hardware generieke drivers dus een driver zoeken hoef je niet.
Het is meer vinden of je het kunt doen met installatie van een programma of via het aanpassen van settings/tekstbestanden oid. Heel veel scanners kunnen overweg met "sane": http://www.sane-project.org/sane-mfgs.html

Controleer merk en type nummer maar eens hier:
http://www.linux-drivers.org/printer_scanner.html

Of post deze even en dan zoeken we allemaal mee *O*
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 21:29:48 #266
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_87473141
quote:

[..]

wtf? Niet transparant :|W 8)7
heitieh
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 21:30:50 #267
136730 PiRANiA
pi_87473197
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2010 21:29 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

wtf? Niet transparant :|W 8)7
Hihi, ik moest lachen :D
pi_87473233
quote:
[..]

Wat heeft nukkigheid van Canon in hemelsnaam te maken met de transparantie of gebruiksvriendelijkheid van Ubuntu te maken?

En wat is er in hemelsnaam niet transparant aan ubuntu? Of ongebruiksvriendelijk? Noem alsjeblieft een voorbeeld. Want tot nu toe klinkt het alsof je er 10 seconden naar gekeken hebt, geen "START" button linksonderin beeld vond, en het toen weer weggeflikkerd hebt omdat het "weinig transparant of gebruiksvriendelijk is"/
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 21:32:09 #269
136730 PiRANiA
pi_87473249
Iedereen hapt hier :o
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 21:32:44 #270
136730 PiRANiA
pi_87473282
Mijn canonscanner werkt trouwens wel. Hulde aan de community daarvoor :D
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 21:33:01 #271
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_87473294
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2010 21:30 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

Hihi, ik moest lachen :D
Wel leuk trouwens dat transparante terminalwindow O+
heitieh
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 21:33:39 #272
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_87473339
quote:
Onzin. Overigens moet je niet Ubuntu maar gnome of kde met windows/mac vergelijken. Want dat is wat je ziet en gebruikt en waar de gebruikerservaring van een nieuwe gebruiker op is gebaseerd.

Daarnaast krijg je er gratis en voor niks de meest krachtige tool er bij voor als je wat meer ervaring hebt: commandline.

Gnome is -anders- dan windows en anders dan mac os. Meer is het niet. Dingen staan gewoon op andere plekken en kennen andere namen. Het is gewoon een kwestie van wennen.
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 21:34:07 #273
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_87473366
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2010 21:32 schreef PiRANiA het volgende:
Iedereen hapt hier :o
Ik hou er niet van om beledigd te worden :+
pi_87473377
Overigens, even tussendoor, schijnen die paar cannon-dingen die niet gewoon out-of-the-box werken, weleens aan de praat te krijgen te zijn met de apple-drivers.
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 21:38:02 #275
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_87473590
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2010 21:32 schreef PiRANiA het volgende:
Mijn canonscanner werkt trouwens wel. Hulde aan de community daarvoor :D
Ik heb ooit in een vlaag van verstandsverbijstering een HP PSC 2175C all in one gekocht.
Nooit aan dus ook nooit gezien door Ubuntu (2005/2006/2007 versie toen ik nog met XP dual bootte). Had ik dat ding een keer aan en installeerde Ubuntu opnieuw vanwege een upgrade of omdat ik alles weer eens had verkloot ofzo en *plop* werken. Zowel printer, scanner als cardreader _O-
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 21:59:02 #276
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_87474908
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2010 16:31 schreef ReWout het volgende:

[..]

Is iig al zolang ik ubuntu draai en dat is nu al circa 2/3 weken.
Nouja, ik draai 'm al maanden, aangezien ik gewoon de Google versie heb. Maar inmiddels dus ook Chromium. De Google versie is hier van de development branch en de Ubuntu/Debian versies (if you will) zijn van de stable branch.

Debian experimental loopt wel gelijk met Google unstable (aka de development branch). Maar als ik die ga upgraden heb ik kans dat m'n profile fucked up gaat worden onder Ubuntu waar ze nog niet zo ver zijn bij zowel Maverick als Natty. Misschien morgen eens testen.
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 22:08:10 #277
136730 PiRANiA
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 23:05:23 #278
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_87478397
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2010 22:08 schreef PiRANiA het volgende:
Wie helpt?
eeepc blijft hangen in syslinux
Hij krijgt echt niet mijn externe DVD burner (die gebruik ik om de netbook iso gewoon via CD op een netbook te installen) :)
pi_87648046
Ik moet een Wav splitten met een cue bestand.
Ik kan alleen niks vinden op google, zo'n programma zou er toch al lang moeten zijn?
  zondag 17 oktober 2010 @ 21:41:44 #280
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_87648770
Audacity?

nope, gaat niet werken, wel vond ik dit, zelf niet geprobeerd, werkt in Java, dus moet in Ubuntu werken.

[ Bericht 45% gewijzigd door ouderejongere op 17-10-2010 21:44:52 ( .) ]
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_87657027
Ik ga in iedergeval nog even wachten met overstappen op 10.10. Heb nu pas 10.04 zoals jullie wel weten en dit draait nu soepel. Verder moet ik eerst ook checken qua compatibiliteit m.b.t. dat ik een tablet heb.
  maandag 18 oktober 2010 @ 15:13:40 #282
17635 mvdlubbe
het is al ijdelheid
pi_87673742
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 00:12 schreef ReWout het volgende:
Ik ga in iedergeval nog even wachten met overstappen op 10.10. Heb nu pas 10.04 zoals jullie wel weten en dit draait nu soepel. Verder moet ik eerst ook checken qua compatibiliteit m.b.t. dat ik een tablet heb.
Compatibiliteit test je toch gewoon met een live usb?
12. Hoe vaak ben je bang dat je leven zonder internet vervelend, leeg en onplezierig zal zijn?
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 13:13:34 #283
226558 Brombaard
trots baarddrager
pi_87709902
Aangezien mijn macbook nu na 5 jaar wel zo'n beetje aan het eind van zijn Latijn is en ik een nieuwe mac veel te duur vind voor wat je krijgt (core2duo met 2gb RAM voor ¤999 :')), ben ik me een beetje op een nieuwe laptop aan het oriënteren. Ik zit me af te vragen of ik daar Ubuntu op zal zetten.

Heb al wel eens eerder wat met Ubuntu gekloot, maar ik werd toen helemaal neerslachtig van dat drabbige bruin en het Fisher-Price lettertype. Ik zie dat in 10.4 een nieuw thema is geïntroduceerd (nog steeds wat donker, maar een stuk beter), en dat er in 10.10 een mooi, nieuw lettertype wordt gebruikt. Zo op het eerste gezicht zijn mijn grootste klachten dus wel opgelost.

Mijn vragen zijn nu:

1. Trekt Ubuntu je batterij sneller leeg dan Windows?
2. Is het allemaal een beetje te doen zonder commando's in te typen of te kloten met "drivers"? Ik ben namelijk best bereid er wat tijd in te steken, maar een echte geek/nerd/whizzkid ben ik niet.

Vast bedankt!

EDIT: Nog een reden om geen Macbook te nemen trouwens: een witte laptop is het slechtste idee ooit :') Wat een vuiligheid verzamelt zich op zo'n ding. Verder werkt het trouwens wel erg lekker.
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 13:25:16 #284
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_87710358
"1. Trekt Ubuntu je batterij sneller leeg dan Windows?"
NEE. eerder andersom. Mijn eigen machine DELL Inspiron 1720 doet 4.5 uur als ik niets doe met de machine.
Mijn collega met dezelfde machine met WIN7 komt op 3 uur uit (met dezelfde battery!).

Effectief als ik video kijk kom ik uit op 3 uur in totaal trouwens; is met een nieuwe battery gemeten met ubuntu 10.10.

Wat wel opvalt is dat windows anders omgaat met de tijd van een battery dus een echte vergelijking ging steeds mank voor leken als mijn collega en ik ;-) Linux lijkt per installatie zich te "calibreren": de tijd is eerst laag (een 2 uur ofzo) en na een tijdje springt die tijd omhoog. Waarbij Windows iets uitleest en zich daar aan houdt (of dat nu waar is of niet ;-) )

"2. Is het allemaal een beetje te doen zonder commando's in te typen of te kloten met "drivers"? Ik ben namelijk best bereid er wat tijd in te steken, maar een echte geek/nerd/whizzkid ben ik niet."

Ja, indien je Linux compatible hardware hebt zeker. Ik heb met mijn machine niet met commandline "gekloot" om hardware aan de gang te krijgen (al een dik 2 jaar of zo).

Koop die laptop met een nVidia kaart en niet met een ATI. Dat scheelt al heel veel ellende onder Linux :)
pi_87710409
1) Over het algemeen wel (ietsje), tenzij je zelf de boel gaat optimaliseren.
2) Drivers? Huh? Ubuntu werkt gewoon.

Overigens heeft Ubuntu ook gewoon een licht thema.

Ohja zoek wel ff een laptop uit met een beetje linux compatible hardware. Maakt het leven een heel stuk makkelijker. Bij twijfel gewoon even hier vragen.
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 13:38:35 #286
226558 Brombaard
trots baarddrager
pi_87710838
Ik lees al 2 heel verschillende dingen over de batterij! KomtTijd: hoeveel is "ietsje" ongeveer? Ik snap dat je het niet in minuten weet, maar om even een beeld te krijgen.

Die laptop ben ik nog aan het uitzoeken dus compatible zal wel lukken dan.
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 13:42:31 #287
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_87711016
Punt met batterijen is dat het ook afhankelijk is van de hardware: de ene graf kaart trekt meer van de batterij dan de andere graf kaart. Daarnaast zijn applets en zo batteryzuipers.

Kortom: je vraag klopt niet dus krijg je afwijkende antwoorden :+
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 13:54:45 #288
226558 Brombaard
trots baarddrager
pi_87711549
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 13:42 schreef wdn het volgende:
Punt met batterijen is dat het ook afhankelijk is van de hardware: de ene graf kaart trekt meer van de batterij dan de andere graf kaart. Daarnaast zijn applets en zo batteryzuipers.

Kortom: je vraag klopt niet dus krijg je afwijkende antwoorden :+
Nee, ok dat snap ik wel. Maar ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat Ubuntu bij ongeveer gelijk gebruik meer stroom verbruikt dan bijvoorbeeld windows. Ik hoef verder geen precieze cijfers, maar ik zou wel willen weten of dat ongeveer waar is.
pi_87712153
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 13:54 schreef Brombaard het volgende:

[..]

Nee, ok dat snap ik wel. Maar ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat Ubuntu bij ongeveer gelijk gebruik meer stroom verbruikt dan bijvoorbeeld windows. Ik hoef verder geen precieze cijfers, maar ik zou wel willen weten of dat ongeveer waar is.
Naja, verschilt per hardware dus.
Ik weet wel dat mensen die met Powertop gaan spelen de batterijduur juist gigantisch omhoog weten te schroeven. Maar dat valt wel onder "geavanceerd gebruik", met de terminal enzo.
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 14:16:21 #290
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_87712528
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 13:54 schreef Brombaard het volgende:

[..]

OK nu ook even zonder roze bril :+

Windows komt standaard geinstalleerd met power management specifiek getweaked voor dat systeem en linux doet het altijd met een generieke power management. Wat dus voor 'jouw' systeem wel eens negatief kan uitvallen. Dus OOTB denk ik dat windows het zal winnen van een OOTB Ubuntu.

Maar onder Linux is alles te tweaken natuurlijk (wat voor 90% van de gebruikers teveel werk is maar het kan wel ;) )

Ik zelf heb het aantal wakeup calls aangepast met een utility (kom zo even niet op de naam) en met wat zoekwerk. En dat in een script gezet zodat ik na een install dit meteen weer kan doorvoeren (doe ik tegenwoordig zelfs onbewust en denk ik niet meer bij na :D )

Dus mijn eerste post had moeten zijn: mijn "getweakte" Ubuntu doet het beter dan mijn collega's machine ;)

edit: ja! powertop was het.

Nog zo 1:
Bluetooth uitzetten en wifi uitzetten als je het niet gebruikt scheelt ook heel veel.
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 14:47:45 #291
226558 Brombaard
trots baarddrager
pi_87714061
Zou deze problemen opleveren?
pi_87714157
Intel chipset, Nvidia grafische kaart, zou goed moeten gaan lijkt me.
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 15:07:11 #293
226558 Brombaard
trots baarddrager
pi_87714939
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 14:49 schreef KomtTijd... het volgende:
Intel chipset, Nvidia grafische kaart, zou goed moeten gaan lijkt me.
Dacht ik al, maar toch even controleren :P
pi_87735128
Ik wil graag Limewire installeren maar adept kent hem niet. In de terminal kan hij de package niet vinden.
Wat doe ik verkeerd, of welk ander programma is ook geschikt om losse nummers te downloaden?
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 23:27:27 #295
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_87735628
http://www.limewire.com/nl/download/?os=linux

Indien niet native dan gewoon de .DEB downloaden en installeren :)
pi_87736266
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 23:27 schreef wdn het volgende:
http://www.limewire.com/nl/download/?os=linux

Indien niet native dan gewoon de .DEB downloaden en installeren :)
Thanks, maar kreeg een foutmelding, weet ook niet waarom.

Iets van "kan niet voldoen aan afhankelijkheid sun-java (en dan een hele riedel met termen en cijfers ;) )
  woensdag 20 oktober 2010 @ 13:34:53 #297
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_87750802
Probeer het eens met deze repo:
http://hacktolive.org/wik(...)dding_the_repository

En die java error komt me bekend voor, heb zelf ook problemen hiermee. For some reason lijkt de partner repo down te zijn van Canonical. Iig, met die super OS repo kan je limewire installen (mits je Sun java hebt):

1
2
3
4
5
6
7
$ apt-cache policy limewire-basic
limewire-basic:
  Installed: (none)
  Candidate: 5.5.16-1
  Version table:
     5.5.16-1 0
        500 http://hacktolive.org/repo/lucid/ lucid/main Packages
Yeah, geen java issues meer!!

[code]
$ safe_upgrade
Reading package lists... Done
Building dependency tree
Reading state information... Done
Reading extended state information
Initializing package states... Done
The following packages will be upgraded:
sun-java6-bin [6.20dlj-1ubuntu3 -> 6.22-0ubuntu1~10.04]
sun-java6-jdk [6.20dlj-1ubuntu3 -> 6.22-0ubuntu1~10.04]
sun-java6-jre [6.20dlj-1ubuntu3 -> 6.22-0ubuntu1~10.04]
The following packages are RECOMMENDED but will NOT be installed:
visualvm
3 packages upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded.
Need to get 55.8MB of archives. After unpacking 496kB will be freed.
Do you want to continue? [Y/n/?] y
Writing extended state information... Done
Get:1 http://archive.canonical.com/ubuntu/ lucid/partner sun-java6-jre 6.22-0ubuntu1~10.04 [6,420kB]
Get:2 http://archive.canonical.com/ubuntu/ lucid/partner sun-java6-bin 6.22-0ubuntu1~10.04 [29.7MB]
[/code]
pi_87785278
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 10:40 schreef PiRANiA het volgende:
[ afbeelding ]

Een geëdite post krijgt NaN als postID. Ik kan dit niet makkelijk reproduceren. Opera op Ubuntu....
Doet bij jou de toetsencombo Alt-Print het ook niet?
Ik heb 'm gisteren veranderd naar Super-Print.
  donderdag 21 oktober 2010 @ 10:49:25 #299
136730 PiRANiA
pi_87785406
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 10:45 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Doet bij jou de toetsencombo Alt-Print het ook niet?
Ik heb 'm gisteren veranderd naar Super-Print.
Werkt prima hoor, had het nu alleen niet gedaan :).

VOLGENDE POSTER OPENT NIEUW DEEL
pi_87785538
Neehoor die hierna pas!
  donderdag 21 oktober 2010 @ 12:06:58 #301
128015 BONG4002
Account gesloten.
pi_87787682
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 10:53 schreef KomtTijd... het volgende:
Neehoor die hierna pas!
:).

Ik zal wel even snel een nieuw deeltje openen :).
Dit account heb ik opgeheven en ga verder onder een andere naam.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')