Volgens mij moet ik de schijf zelf eerst opnieuw formatteren. Zo ja, hoe doe ik dat?quote:GParted 0.4.5
Libparted 1.8.8.1.159-1e0e
Format /dev/sdb5 as ext3 00:00:01 ( ERROR )
calibrate /dev/sdb5 00:00:00 ( SUCCESS )
path: /dev/sdb5
start: 126
end: 976768064
size: 976767939 (465.76 GiB)
set partition type on /dev/sdb5 00:00:01 ( SUCCESS )
new partition type: ext3
create new ext3 file system 00:00:00 ( ERROR )
mkfs.ext3 -L "" /dev/sdb5
mke2fs 1.41.9 (22-Aug-2009)
Could not stat /dev/sdb5 --- No such file or directory
The device apparently does not exist; did you specify it correctly?
geeft'ie wel /dev/sdb5 in $sudo fdisk -lquote:Op dinsdag 5 oktober 2010 19:54 schreef Thomas B. het volgende:
gewoon sudo gparted.
De schijf was gemount, dus dat zal het probleem wel zijn geweest. Heb 'm nou ge-unmount en Gparted is nu bezig het ext4 file system te creeeren. Er gebeurt weinig maar hij is bezig iig
huh? chmod verander je de owner niet mee. Dat is chown...quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 20:05 schreef Thomas B. het volgende:
Ok de schijf is nu geformatteerd in ext4. Maar nu is het permissionprobleem weer terug. Ik heb net jouw command gebruikt ($sudo chmod 777 -R /media/schijfnaam) maar nu is de owner 777 (letterlijk). Hoe word ik zelf nu weer owner?
Ik had jouw command overgenomen, maar chown lijkt ook niet te werken...quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 20:08 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
huh? chmod verander je de owner niet mee. Dat is chown...
had je de schijf dan wel als share aangemaakt? (in samba neem ik aan)quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 20:10 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Ik had jouw command overgenomen, maar chown lijkt ook niet te werken...
-edit-
Ok, het werkte wel volgens mijKan nu folders aanmaken en rechten instellen. Maar als ik nu vanaf mijn eigen pc de share wil benaderen krijg ik Network access denied. Nog steeds geen toegangsrechten
Als ik de schijf zelf als share aanmaak (dus de hoofddir) dan krijg ik een error. Ik moet de regel "usershare owner only = false" toevoegen aan smb.conf. Blijkbaar ben ik dus nog steeds geen owner. En $sudo chown 777 /media/ace467fa-a928-4b7a-8afd-bc5766781420 werkt ook niet. Ik kan wel dirs aanmaken die ik vervolgens weer kan sharen, maar daar kan ik dus nog steeds niet bij vanaf mijn eigen PC. Heeft het zin om die regel toe te voegen?quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 20:16 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
had je de schijf dan wel als share aangemaakt? (in samba neem ik aan)
waa? je moet niet chown 777 doen! Dat slaat nergens op...quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 20:29 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Als ik de schijf zelf als share aanmaak (dus de hoofddir) dan krijg ik een error. Ik moet de regel "usershare owner only = false" toevoegen aan smb.conf. Blijkbaar ben ik dus nog steeds geen owner. En $sudo chown 777 /media/ace467fa-a928-4b7a-8afd-bc5766781420 werkt ook niet. Ik kan wel dirs aanmaken die ik vervolgens weer kan sharen, maar daar kan ik dus nog steeds niet bij vanaf mijn eigen PC. Heeft het zin om die regel toe te voegen?
quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 20:31 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
waa? je moet niet chown 777 doen! Dat slaat nergens op...
777 hoort bij het toewijzen van de rechten en dus bij het command chmod...
chown verandert de eigenaar, dus bijv:
chown root filenaam
(of met -R met directory)
Ach, ubuntu-users onderling helpen elkaar graag...quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 21:54 schreef PalmRoyale het volgende:
Wanneer leren mensen nou eens hoe ze Google moeten gebruiken? GNU/Linux is het best gedocumenteerde OS ter wereld en met een paar sleutel woorden kun je voor elk probleem een oplossing vinden.
Indien iedereen alleen maar google zou gebruiken zouden antwoorden nooit te vinden zijn aangezien iedereen dan alleen maar zoekt en nooit oplossing vindt op vragen die een ander heeft gesteldquote:Op dinsdag 5 oktober 2010 21:54 schreef PalmRoyale het volgende:
Wanneer leren mensen nou eens hoe ze Google moeten gebruiken? GNU/Linux is het best gedocumenteerde OS ter wereld en met een paar sleutel woorden kun je voor elk probleem een oplossing vinden.
Wanneer wordt Ubuntu dan beter?quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 22:04 schreef Joooo-pi het volgende:
Ik denk altijd maar: hoe meer gebruikers, hoe beter het OS wordt.
Dat heb ik heus wel gedaan. Maar iemand die geen Linux-adept is zoals jij ziet al snel door de bomen het bos niet meer, en dan is het wel prettig als je een paar aanwijzingen krijgt.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 21:54 schreef PalmRoyale het volgende:
Elke 6 maandenquote:
drivers hoef je alleen te zoeken als iets nog niet werkt, zou ik zeggen. Heb je al 3d acceleration? Dit schakel je in door:quote:Op zondag 10 oktober 2010 20:43 schreef Samsonneke het volgende:
Hallo behulpzame mensen
Wellicht herrineren jullie je nog hoe ik tevergeefs geprobeerd heb de laatste Ubuntu te installeren. Dat is nog steeds niet gelukt, maar ik ben er wel in geslaagd om versie 9.10 te installeren. Het loopt allemaal echt heel vlot en soepel en ik ben er tot nu toe heel tevreden over!
Ik ben een ontzettende leek, dus ik weet nu wel niet goed hoe ik verder moet. Waarschijnlijk moet ik nog enkele drivers installeren, maar hoe doe ik dit? Of doet Ubuntu dit automatisch?
Dat van die HDMI zou ik niet weten. Gebruik ik nl. nog niet...quote:En nog een vraag: Ik wil hem aansluiten aan HDMI, maar de laptop is nu aangesloten aan een beeldscherm mbv VGA. Hoe kan ik hem aan de tv aansluiten? Mijn tv heeft geen signaal als ik hem er simpelweg insteek.
Alvast heel erg bedankt!
Ik probeerde laatst een drivertje te zoeken voor een scanner en ik vond juist dat er weinig concrete antwoorden waren. Wat dat betreft is het juist wel overzichtelijk wanneer je je gewoon tot de fabrikant kunt wenden.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 21:54 schreef PalmRoyale het volgende:
Bij een goeie fabrikant kan datquote:Op zondag 10 oktober 2010 20:54 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Ik probeerde laatst een drivertje te zoeken voor een scanner en ik vond juist dat er weinig concrete antwoorden waren. Wat dat betreft is het juist wel overzichtelijk wanneer je je gewoon tot de fabrikant kunt wenden.
Bedankt voor je reactiequote:Op zondag 10 oktober 2010 20:52 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
drivers hoef je alleen te zoeken als iets nog niet werkt, zou ik zeggen. Heb je al 3d acceleration? Dit schakel je in door:
- rechterklik op je bureaublad
- laatste tabblad "visual effects" (volgens mij)
- gemiddeld (of hoog) selecteren.
Als dat niet lukt, dan heb je nog een videokaartdriver nodig.
[ afbeelding ]
[..]
Dat van die HDMI zou ik niet weten. Gebruik ik nl. nog niet...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |