abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 29 september 2010 @ 11:34:13 #101
19479 Mr.J
Train, eat, sleep. Repeat.
pi_86973972
Zelf denk ik dat er al iets teveel verwijzingen zijn naar voeding en training wat later aan de bak komt. Maybe een idee om onderstaand van de huidige OP te mergen?

Keep in mind dat er geen standaard training bestaat voor iedereen. De trainingsbehoefte verschilt per individu en daar zal men zelf door praktijkervaring achter moeten komen.

Allereerst kan je je wel gaan ori๋nteren op wat je min of meer nodig hebt aan de hand van je lichaamsbouw. Er bestaan 3 types lichaamsbouw:

* Ectomorph (slanke bouw, hoge verbranding)
* Mesomorph (gespierde bouw, middel verbranding)
* Endomorph (stevige bouw, trage verbranding)

Kijk hier om uit te zoeken wat jij precies bent en waarin je in eerste instantie aan moet denken als je begint met training. http://www.bodybuilding.com/fun/becker3.htm

Overigens behoort niemand echt tot 1 van de hoofdtypes lichaamsbouw. Iedereen is een unieke combinatie tussen bovenstaande typen.

Ook het type sportschool waar je wilt gaan trainen biedt stof tot nadenken.

Je hebt aan de ene kant die mooie moderne sportscholen, met apparaten die op luchtdruk werken en zich met jouw pasje zich instellen op het gewicht wat jij moet doen die dag. Bij deze sportschool is er vaak geen mogelijkheid tot (of is het zelfs verboden) het doen van sommige "echte" bodybuild oefeningen zoals squats, uitstappen, deadlifts ed. Ook gaan de losse gewichten vaak niet zwaarder dan 30kg. Publiek is vaak een beetje, eh, trendy als 't ware. De sfeer is hierbij vaak zoiets van "Zie mij in m'n nieuwe dure trainingsoutfit de huppelkut uithangen."

Aan de andere kant heb je de old school sportscholen. Veel zwaar gewicht ipv hypermodern spul. Het publiek is hier degenen die echt willen trainen en groeien. Voor een beginner kunnen een aantal grote jongens van 120kg die zwaar aan 't trainen zijn imponerend overkomen, maar als je verder kijkt dan je neus lang is merk je dat de sfeer stukken gemoedelijker en behulpzamer is dan die "moderne" sportscholen.

En hier zijn dus ook weer tussenvormen in.
Godfather Bodybuilding topic reeks
pi_86977845
quote:
Zelf denk ik dat er al iets teveel verwijzingen zijn naar voeding en training wat later aan de bak komt.
Eens. Kan inderdaad beter later terugkomen, i.p.v. gelijk al bij algemeen.

Ik heb overigens bewust de somatypes eruit gelaten, denk dat de meeste mensen wel weten wat ze ongeveer zijn, sowieso is iedereen een menging van somatypes. En ik zie er ook het voordeel niet van in om te weten wat je bent, veelal wordt het als excuus gebruikt door ecto's om te beargumenteren waarom ze zo traag gaan ;) Maar dat is mijn mening waarom ik vind dat het eruitgelaten kan worden :P

Rest kan inderdaad gemerged worden.
pi_86982198
quote:
* Ectomorph (slanke bouw, hoge verbranding)
* Mesomorph (gespierde bouw, middel verbranding)
* Endomorph (stevige bouw, trage verbranding)
Wel lekker kort door de bocht, kan je een hele pagina over vullen...
pi_86982404
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:19 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

Je kan er ook 'n boek over schrijven, ik vind die hele somatypering echter van ondergeschikt belang bij bodybuilding. Lekker boeiend of je weet of je ecto/meso/endo bent. :P
pi_86982512
quote:

[..]

Ik vind deze link daarover erg interessant: http://web.archive.org/we(...).com/catpsy/t1c4.htm

Vond het bijna angstaanjagend om te lezen in hoeverre het geestelijke en lichamelijke bij mij verbonden is.. Zowel geestelijk als lichamelijk zit ik op ongeveer een 60/20/20 verdeling qua ecto/meso/endo.
pi_86983155
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:24 schreef Diabox het volgende:

[..]

Je kan er ook 'n boek over schrijven, ik vind die hele somatypering echter van ondergeschikt belang bij bodybuilding. Lekker boeiend of je weet of je ecto/meso/endo bent. :P
Ja ik vind het ook niet boeiend, maar als je het plaatst vind ik dit wel erg kort door de bocht.
Denk dat beginners nu gaan kiezen bijv. welke ze zijn terwijl je vaak mix hebt van 2 bij elkaar.
  woensdag 29 september 2010 @ 15:53:56 #107
97111 ukga
Siewosie baas
pi_86983876
quote:

[..]

als je de test bij doet via de link kom je er ook achter toch?
pi_86984203
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:24 schreef Diabox het volgende:

[..]

Best wel boeiend... een ecto zal (veel) meer boven onderhoud moeten gaan eten dan een endo om te groeien om maar iets te noemen. BMR past zich van zo'n persoon op de een of andere manier meer aan dan die van de endo.
Hier zie je zo'n niet al te wetenschappenlijk filmpje erover, wat zoiets min of meer aangeeft:
pi_86984305
Maar wat als je ecto bent en weinig eet...(denkend dat je veel eet).
Ben je misschien van nature helemaal geen ecto, maar dat komt simpel weg omdat je teweinig of slecht at.
pi_86984377
@VerrekteZakhooi
Ecto of endo, als je niet aankomt moet je gewoon meer eten, daar heb ik geen somatypering voor nodig.
pi_86984478
quote:
Op woensdag 29 september 2010 16:05 schreef Diabox het volgende:
@VerrekteZakhooi
Ecto of endo, als je niet aankomt moet je gewoon meer eten, daar heb ik geen somatypering voor nodig.
Idd, ik zie niet waarom je het nodig hebt.
Je bepaalt via internet ongeveer je behoefte, je probeert het paar weken en dan kan je het aanpassen wanneer het teweinig of teveel is.
pi_86986208
quote:
Op woensdag 29 september 2010 16:05 schreef Diabox het volgende:
@VerrekteZakhooi
Wanneer je je bewust bent van je somatypering ben je je hier ook sneller van bewust. Je somatypering helpt je gewoon bij het bewustzijn van de valkuilen m.b.t. BB. Een endo zal stricter moeten zijn m.b.t. clean eten dan een endo om maar iets te noemen en die endo dient extra te letten op zijn vetpercentage bij een bulk. Een ecto zal extra aandacht moeten geven aan veelvuldig eten. Natuurlijk doet een 'echte' BB'er dat sowieso al. Maar die OP is juist bedoeld voor beginners en dan is het wel handig om te weten waar je extra aandacht aan dient te besteden / extra op dient te letten.

Verder dient een endo meer cardio te doen dan een ecto (die dat juist moet minimaliseren over het algemeen), om de vetverbranding aan te wakkeren.
pi_87141232
Even een vraag, beste is natuurlijk om elke 2/3 uur te eten, maar dit schiet er overdag natuurlijk nog wel eens bij in. Heeft het nut om in een keer een grote hoeveelheid eten naar binnen te werken? Bijvoorbeeld 's avonds nog even 8 sneetjes brood icm shake, of doet je lichaam hier niks mee? Dus moet je verspreiden of is het niet geheel noodzakelijk?
pi_87141515
Heeft nut, het is echter beter om om de 2/3 uur te eten voor een constant hoog niveau van aminozuren.
pi_87142812
En om je verbranding aan de gang te houden, je suikerspiegel op peil te houden, etc. Moet gewoon eigenlijk.
full stops and exclamation marks
  maandag 4 oktober 2010 @ 13:55:20 #116
316558 koffok
Wilde speknek
pi_87167816
quote:
Op woensdag 22 september 2010 15:54 schreef 16meter het volgende:
Denk dat er eigenlijk GEEN mensen zijn hier die die ambitie hebben. Omdat dat voor niemand hier haalbaar is.
En waarom zou dit voor niemand hier dit haalbaar zijn?
pi_87168121
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 13:55 schreef koffok het volgende:

[..]

Omdat de kans dat jij de genen ervoor hebt, en daarbij ook nog de oneindige discipline vrijwel nihil is. Hou er rekening mee dat het de absolute wereldtop, grotere kans dat je prof. voetballer wordt. Het kost ook nog eens ontzettend veel geld, echt ongelofelijk veel.
  maandag 4 oktober 2010 @ 14:20:47 #118
316558 koffok
Wilde speknek
pi_87168706
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 14:04 schreef Diabox het volgende:

[..]

Omdat de kans dat jij de genen ervoor hebt, en daarbij ook nog de oneindige discipline vrijwel nihil is. Hou er rekening mee dat het de absolute wereldtop, grotere kans dat je prof. voetballer wordt. Het kost ook nog eens ontzettend veel geld, echt ongelofelijk veel.
Dus nogsteeds niet onmogelijk, discipline kun je leren.
Je ziet daar de beste van de wereld, en ik denk niet dat er een verschil is in kansberekening tussen voetbal en bodybuilding. Ik denk dat de kans even groot is.
De beste voetballer van de wereld of de nummer 1 bodybuilder. Daarnaast verkracht je totaal je lichaam met bodybuilding en al die troep die je slikt.
pi_87168762
Er zijn veel meer prof. voetballers dan IFBB pro's, qua kansrekening schiet je dus de bal mis.
  maandag 4 oktober 2010 @ 14:27:24 #120
316558 koffok
Wilde speknek
pi_87168945
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 14:22 schreef Diabox het volgende:
Er zijn veel meer prof. voetballers dan IFBB pro's, qua kansrekening schiet je dus de bal mis.
Vanzelfsprekend, je kunt ongetwijfeld zelf bedenken dat hoe dat komt. Dat betekend dat je in Bodybuilding minder concurrentie hebt. Ik denk niet dat het verschil maakt welke sport je doet, als je de beste wilt zijn. Bij de een is er meer concurrentie, bij de andere moet je er meer voor doen.
pi_87172658
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 13:55 schreef koffok het volgende:

[..]

Kom op man. :')

Dus jij denkt als een willekeurige ecto een paar jaar met dezelfde begeleiding als Cutler traint die ook wel even Mr. O. wordt?
  maandag 4 oktober 2010 @ 16:13:51 #122
316558 koffok
Wilde speknek
pi_87172781
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 16:10 schreef 16meter het volgende:

[..]

Kom op man. :')

Dus jij denkt als een willekeurige ecto een paar jaar met dezelfde begeleiding als Cutler traint die ook wel even Mr. O. wordt?
Nee, als je goed gelezen hebt, heb ik dat ook nooit gezegd, dus iedereen is Ecto hier?
pi_87174192
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 16:13 schreef koffok het volgende:

[..]

Nee, als je goed gelezen hebt, heb ik dat ook nooit gezegd, dus iedereen is Ecto hier?
Al ben je geen ecto, de kans dat jij d้ genen hebt om een IFBB pro te worden is gewoon heel klein.
  maandag 4 oktober 2010 @ 16:52:59 #124
316558 koffok
Wilde speknek
pi_87174375
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 16:48 schreef Diabox het volgende:

[..]

Al ben je geen ecto, de kans dat jij d้ genen hebt om een IFBB pro te worden is gewoon heel klein.
Je zegt het zelf al, heel klein is niet onmogelijk, point said i think.
pi_87175095
Niks is onmogelijk, zo blijf je aan de gang.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')