abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 7 oktober 2010 @ 10:45:10 #226
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_87276755
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 10:32 schreef Foksnor het volgende:

[..]

aan wie ??
Er zijn geen kopers
Ik ben er toch. :) Heb mijn route al bepaald. :Y
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_87276800
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 10:35 schreef Istrilyin het volgende:

[..]

Oh ja! Goed dat je ons eraan herinnert, het is zo weer gratis-appeltaart-dag!
Met slagroom :9

"Doet u mij ook even een toefje in de c_/ mooie tuin heeft u trouwens! Heeft vast de nodige centen gekost?"

"Ja.... hebben we gedaan op advies van de makeleugenaar.... want het zou de waarde van onze woning ten goede komen" _O-
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_87280019
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 09:52 schreef xenobinol het volgende:
220.816 huizen te koop
Het gaat nog harder dan voor het nieuwe kabinet

Het is file op de woningmarkt
When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you have a thousand reasons to smile.
pi_87280342
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 12:07 schreef Foksnor het volgende:

[..]

Het gaat nog harder dan voor het nieuwe kabinet

Het is file op de woningmarkt
Gezien de constante toename zou er inderdaad wel eens sprake kunnen zijn van filevorming. Sinds de vakantieperiode voorbij is gaat het heel constant met de nieuw geplaatste woningen op Funda.... zou 3 tot 4 honderd woningen per dag de capaciteit zijn van de makelaars en de website beheerders :D
I'll sing you a lullaby.
pi_87280676
Toch hebben de corporaties geen enkele moeite met het verkopen van oude huurwoningen, (hoorde ik onlangs) vreemde zaak is dat
When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you have a thousand reasons to smile.
pi_87288174
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 10:35 schreef Istrilyin het volgende:

[..]

Oh ja! Goed dat je ons eraan herinnert, het is zo weer gratis-appeltaart-dag!
Even poepen in de nieuwe woning en om een koud biertje vragen is meestal ook wel een optie, mooi om die hoopvolle blik in de ogen van de verkopers te zien als je intresse toont.
Dit weekend is het weer feest :Y)
  donderdag 7 oktober 2010 @ 16:21:02 #233
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_87288980
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 12:28 schreef Foksnor het volgende:
Toch hebben de corporaties geen enkele moeite met het verkopen van oude huurwoningen, (hoorde ik onlangs) vreemde zaak is dat
Nee, dat is heel logisch. Die verkopen tegen marktprijzen.
The End Times are wild
pi_87292011
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 16:21 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nee, dat is heel logisch. Die verkopen tegen marktprijzen.
Heeft het niet te maken met de terugkoop-garanties die de corporaties durven geven??
Het meest bijzondere vind ik wel dat de minister van Volksgezondheid uit de directiekamer van Achmea komt, dus de zorgmaffia zit nu in de regering
pi_87311920
Hoorde op BNR een bericht voorbij komen dat de huizenverkopen bijzonder tegenvielen in Nederland. Strookt wel met wat in dit topic al langer wordt geconstateerd. Ik weet nooit wat ik van de NVM en Ger Hukker moet denken, ze zijn natuurlijk niet echt objectief.
pi_87313068
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 03:47 schreef Bolkesteijn het volgende:
niet echt objectief.
Dat is een understatement ;)

Werkelijk de volledige woningmarkt ligt diep op zijn gat, nieuwbouw ligt stil... woningvoorraad loopt enorm op. Ik kan bij mij in de buurt per direct tig huurhuizen betrekken, probleem is dat niemand ze kan betalen en dan heb ik het over huurhuizen die iets van 700...800 euro per maand doen. Vastgoedontwikkelaars hebben zichzelf in de voet geschoten door de betaalbaarheid uit het oog te verliezen.
I'll sing you a lullaby.
pi_87313069
De komende jaren zullen steeds meer babyboomers gaan cashen en voor een comfortabele gelijkvloerse huurflat gaan en steeds meer mensen die gaan scheiden of hun baan verliezen komen in de problemen.
Het is dus een goede zaak te kunnen vertrouwen op die terugkoopgaranties, wel zie je nu dat corporaties terugkrabbelen en het verschil bij terugkoop willen delen, waarom ???
pi_87313217
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 08:42 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Dat is een understatement ;)

Werkelijk de volledige woningmarkt ligt diep op zijn gat, nieuwbouw ligt stil... woningvoorraad loopt enorm op. Ik kan bij mij in de buurt per direct tig huurhuizen betrekken, probleem is dat niemand ze kan betalen en dan heb ik het over huurhuizen die iets van 700...800 euro per maand doen. Vastgoedontwikkelaars hebben zichzelf in de voet geschoten door de betaalbaarheid uit het oog te verliezen.
Ik vind 700 / 800 euro nog wel erg meevallen, dat zou wel niet in de omgeving van de grote steden zijn?

Een groot probleem is ontstaan bij de gemeente die hebben door al hun linkse hobby’s de grondprijzen zo hoog opgedreven dat die onbetaalbaar is geworden. En dit allemaal om hun dingen te kunnen financieren.

In de grote steden betaal je gerust 1200 / 1300 euro per maand voor een appartement in het centrum.

Een reden waarom de woningbouwcoöperaties hun woningen nog relatief makkelijk kwijtraken, omdat die goedkoper zijn dan vergelijkbare woningen in de buurt. En een aantal van die woningen liggen ook wel in het hart van het centrum en die zijn nog wel gewild.

Wel is het een feit dat woningen altijd al moeilijk betaalbaar waren. In de jaren 80 kon je ook lastig een woning veroorloven.
pi_87313638
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 08:55 schreef Vincentkemper het volgende:

[..]

Ik vind 700 / 800 euro nog wel erg meevallen, dat zou wel niet in de omgeving van de grote steden zijn?

Een groot probleem is ontstaan bij de gemeente die hebben door al hun linkse hobby’s de grondprijzen zo hoog opgedreven dat die onbetaalbaar is geworden. En dit allemaal om hun dingen te kunnen financieren.

In de grote steden betaal je gerust 1200 / 1300 euro per maand voor een appartement in het centrum.

Een reden waarom de woningbouwcoöperaties hun woningen nog relatief makkelijk kwijtraken, omdat die goedkoper zijn dan vergelijkbare woningen in de buurt. En een aantal van die woningen liggen ook wel in het hart van het centrum en die zijn nog wel gewild.

Wel is het een feit dat woningen altijd al moeilijk betaalbaar waren. In de jaren 80 kon je ook lastig een woning veroorloven.
Ik woon niet in stedelijk gebied, het gemiddelde inkomen ligt hier een stuk lager dan in de randstad. Het gevolg is dat woningen met een huur boven de 650 euro moeilijk verhuren en huizen boven de 170k zo goed als onverkoopbaar zijn. Zelfs ex-corporatiewoningen die te koop staan voor rond de 140k verkopen niet. Vrijstaande woningen van ronde de 200k.... kunnen jaren te koop staan, niemand die ze kan betalen. De mensen die ze konden betalen zijn allemaal al reeds voorzien, ergo... herstel op de koopwoningmarkt in mijn regio is alleen mogelijk als men het aanbod aanpast of iedereen een riante salarisverhoging geeft *O*
I'll sing you a lullaby.
pi_87313766
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 16:03 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Even poepen in de nieuwe woning en om een koud biertje vragen is meestal ook wel een optie, mooi om die hoopvolle blik in de ogen van de verkopers te zien als je intresse toont.
Dit weekend is het weer feest :Y)
_O- _O_
pi_87313795
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 09:31 schreef DRidder het volgende:

_O- _O_
goud :Y
I'll sing you a lullaby.
pi_87313929
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 08:55 schreef Vincentkemper het volgende:

[..]

Even een reality-check: Voor iemand met een modaal inkomen is dat 33-40% van z'n netto inkomen. Dat is m.i. gewoon veel.

Ik betaal nu 650, en woon aan de rand van Rotterdam. Die absurde huurprijs was voor mij o.a. een reden om te gaan kopen. Ik ga dan aan de rand van het centrum wonen, m'n woonoppervlak neemt met 40% toe, en m'n maandlasten dalen ruim 20%.

Dus ja: huurprijzen zijn m.i. gewoon (te) hoog.
quote:

En wat heb je dan? 2-kamer, 50 m2 of zo?

Maar, laten we wel wezen, midden in het centrum wonen is altijd al buitenproportioneel duur geweest. Je kunt wat dat betreft veel beter aan de rand van het centrum gaan zitten. Maakt qua afstand tot de diverse voorzieningen effectief geen drol uit, en het is een stuk goedkoper.
quote:
Corporaties naaien je ook waar je bij staat. Mijn huurwoning werd me te koop aangeboden voor "de speeeciaaale aanbieding, aangezien u de woning nu huurt" van een slordige 170k. Ik heb ze vierkant uitgelachen. En terecht, zo bleek een maand later, want toen mijn buurman verhuisde kwam zijn woning (exact dezelfde als die van mij) op de vrije markt. Voor een vraagprijs van 165k.

Speciale prijs voor de huurder: ja, speciaal een *hogere* prijs :').
quote:
Maar dat lag niet zozeer aan een opgeblazen prijspeil van de woningen, maar aan een hogere hypotheekrente.
You tell someone you're a Metatron, they stare at you blankly. You mention something out of a Charlton Heston movie and suddenly everyone is a theology scholar!
Meh.
pi_87314363
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 09:39 schreef Metatron het volgende:

Maar dat lag niet zozeer aan een opgeblazen prijspeil van de woningen, maar aan een hogere hypotheekrente.
Precies.... ik betaal liever een hoge rente bij een kleinere schuldenlast. Waarom? Nou dan loont het nog eens om te sparen, je doel is dat nl. veel eerder bereikt en je bent als potentiele koper een stuk minder afhankelijk van de banken. Echter... leg dat maar eens uit aan leentokkies, die kijken alleen maar naar maandlasten. Tevens is het zo dat de geldhoeveelheid die er nu uitstaat een enorm risico vormt voor onze economie, als banken minder geld uitlenen en een hoge rente vragen is het gevaar dat zij vormen voor de maatschappij een heel stuk minder, is de economie een stuk diverser.
I'll sing you a lullaby.
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 10:21:38 #245
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_87314977
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 09:39 schreef Metatron het volgende:

[..]

Even een reality-check: Voor iemand met een modaal inkomen is dat 33-40% van z'n netto inkomen. Dat is m.i. gewoon veel.

Ik betaal nu 650, en woon aan de rand van Rotterdam. Die absurde huurprijs was voor mij o.a. een reden om te gaan kopen. Ik ga dan aan de rand van het centrum wonen, m'n woonoppervlak neemt met 40% toe, en m'n maandlasten dalen ruim 20%.

Dus ja: huurprijzen zijn m.i. gewoon (te) hoog.
[..]
Huurprijzen zijn helemaal niet te hoog, want de opbrengst van de huur is niet eens kostendekkend! Door de HRA wordt de helft van de lasten van kopen (aflossingsvrij) echter door de staat gedragen. Daarom is het onmogelijk om rendabel te verhuren.
Stel dat je 250.000 euro hebt die je wil investeren in vastgoed. Je verlangt een bescheiden rendement van 5%. Dat is dan 12.500 euro per jaar.
Nu kost het onderhoud, de belastingen, de verzekeringen en het beheren van het huis je al zo'n 5500 euro per jaar. Dat betekent dat je aan huurpenningen dus 18.000 moeten opleveren. Dat is 1500 euro per maand. Daar verhuur je zo'n huis nooit voor, want een particuliere koper is voor zo'n huis in totaal zo'n 850 euro kwijt.

Dat is het probleem.
The End Times are wild
pi_87315118
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 10:21 schreef LXIV het volgende:

[..]

Huurprijzen zijn helemaal niet te hoog, want de opbrengst van de huur is niet eens kostendekkend! Door de HRA wordt de helft van de lasten van kopen (aflossingsvrij) echter door de staat gedragen. Daarom is het onmogelijk om rendabel te verhuren.
Stel dat je 250.000 euro hebt die je wil investeren in vastgoed. Je verlangt een bescheiden rendement van 5%. Dat is dan 12.500 euro per jaar.
Nu kost het onderhoud, de belastingen, de verzekeringen en het beheren van het huis je al zo'n 5500 euro per jaar. Dat betekent dat je aan huurpenningen dus 18.000 moeten opleveren. Dat is 1500 euro per maand. Daar verhuur je zo'n huis nooit voor, want een particuliere koper is voor zo'n huis in totaal zo'n 850 euro kwijt.

Dat is het probleem.
Je vergeet 1 heel belangrijk ding, en dat is dat corporaties voornamelijk nieuwbouw neerzetten, dat 30 jaar verhuren en dan verkopen. En die woning die je nu kan kopen voor 250k heeft in nieuwbouw bij lange na geen 250k gekost. Nu niet, en 10-20 of 30 geleden al helemaal niet.
You tell someone you're a Metatron, they stare at you blankly. You mention something out of a Charlton Heston movie and suddenly everyone is a theology scholar!
Meh.
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 10:30:10 #247
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_87315175
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 10:27 schreef Metatron het volgende:

[..]

Je vergeet 1 heel belangrijk ding, en dat is dat corporaties voornamelijk nieuwbouw neerzetten, dat 30 jaar verhuren en dan verkopen. En die woning die je nu kan kopen voor 250k heeft in nieuwbouw bij lange na geen 250k gekost. Nu niet, en 10-20 of 30 geleden al helemaal niet.
Dat klopt, maar dat is niet relevant voor de berekening. Je moet van de huidige marktprijzen uitgaan. Als ik het rendement op mijn aandelen RD uitreken, neem ik ook niet mee dat deze aandelen 30 jaar geleden enorm veel goedkoper waren.
The End Times are wild
pi_87315789
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 10:27 schreef Metatron het volgende:

[..]

De corporatiewoningen die ik ken zijn gebouwd tussen 1960 - 1980 en is gebouwd voor 20.000 tot 90.000 gulden zeg maar 30.000 euro maximaal
Als publieke onderneming zijn ze gehouden aan de wettelijke huurnormen en wettelijk huurstijging

overigens gaan ze nu in de verkoop voor gemiddeld 180.000 euro voor bewoners , het kabinet wil 1.000.000 huurwoningen afstoten
pi_87315885
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 03:36 schreef WammesWaggel het volgende:
221.162 huizen te koop
221.048 huizen te koop. Er zijn er weer wat af :')
pi_87316028
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 10:54 schreef Foksnor het volgende:

[..]

De corporatiewoningen die ik ken zijn gebouwd tussen 1960 - 1980 en is gebouwd voor 20.000 tot 90.000 gulden zeg maar 30.000 euro maximaal
Als publieke onderneming zijn ze gehouden aan de wettelijke huurnormen en wettelijk huurstijging

overigens gaan ze nu in de verkoop voor gemiddeld 180.000 euro voor bewoners , het kabinet wil 1.000.000 huurwoningen afstoten
Wat mij opvalt is dat opvallend veel woningen die in aanmerking komen voor groot onderhoud te koop worden gezet door de lokale corporatie. Men probeert dan een compleet huizenblok te verkopen, want anders krijg je situaties als deze na renovatie:

I'll sing you a lullaby.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')