lijkt me dat de woningmarkt vastzit, meer doorstroom , dus meer verkoopbare nieuwbouw op goedkopere grond, en weg met de overdrachtsbelasting zou helpenquote:Op dinsdag 21 september 2010 22:15 schreef du_ke het volgende:
In een jaar tijd, de teller ongeveer 10% omhoog. Is dat indrukwekkend?
Nope.... deze crash zit er al jaren aan te komen. Iedereen met meer dan twee werkende hersencellen had het kunnen voorzienquote:Op dinsdag 21 september 2010 22:15 schreef du_ke het volgende:
In een jaar tijd, de teller ongeveer 10% omhoog. Is dat indrukwekkend?
Volgens mij kan je een stijging van 10% in een jaar moeilijk als een crash omschrijven...quote:Op dinsdag 21 september 2010 22:44 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Nope.... deze crash zit er al jaren aan te komen. Iedereen met meer dan twee werkende hersencellen had het kunnen voorzien
Alsof de teller een maat is voor de staat van de marktquote:Op dinsdag 21 september 2010 22:45 schreef du_ke het volgende:
Volgens mij kan je een stijging van 10% in een jaar moeilijk als een crash omschrijven...
Je maakt je er al 8 topics lang druk om. Dus wat is het dan wel?quote:Op dinsdag 21 september 2010 22:50 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Alsof de teller een maat is voor de staat van de markt![]()
Zolang het aantal uitzettingen nog reuze meevalt en de meeste mensen hun woning niet als molensteen om de nek hebben hangen valt het nog wel een beetje mee met die crashquote:Feit is dat de nieuwbouw gehalveerd is en de verkoop van woningen zelfs meer dan gehalveerd is. Ik noem dat een crash. Uiteraard blijven de meeste mensen in hun huis wonen zolang ze hun lasten kunnen betalen.
Ik maak me er niet druk om, ik volg het gewoon met veel interessequote:Op dinsdag 21 september 2010 22:56 schreef du_ke het volgende:
[..]
Je maakt je er al 8 topics lang druk om. Dus wat is het dan wel?
[..]
Zolang het aantal uitzettingen nog reuze meevalt en de meeste mensen hun woning niet als molensteen om de nek hebben hangen valt het nog wel een beetje mee met die crash. Zeker nu de economie weer aantrekt.
De politiek kiest voor het in stand houden van de huizenbubble ten koste van de economie.quote:Op dinsdag 21 september 2010 23:03 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik maak me er niet druk om, ik volg het gewoon met veel interesse![]()
Afgelopen weekend nog even met wat ex-bouwvakkers gesproken, die zitten allemaal in de WW want het bedrijf is failliet. Het regent faillissementen in de bouw, nieuwbouwprojecten liggen stil, huizen raken ze aan de straatstenen niet kwijt. Veel burgers zitten tot aan hun oogballen toe in de schulden, er hoeft maar iets te gebeuren en ze komen in zwaar weer terecht, de overheid gaat bezuinigen en daardoor komen veel banen op de tocht en komen een hoop gezinnen in de problemen. Het gepretendeerde economische herstel is een onzin verhaal. De benodigde economische groei komt helemaal niet in de buurt van de benodigde economische groei die nodig is om aan de renteverplichtingen en toenemende kosten van de vergrijzing te voldoen. Uiteindelijk betekend zo'n groei dus gewoon dat de welvaart gaat afnemen.
De politici denken dat ze de crisis wel even uitzitten en dat het daarna business as usual is, dat ze zich feitelijk aan de situatie moeten aanpassen komt niet in hun op. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de belangen die er spelen. Mensen zijn snel gewend aan een situatie waarin er gewin is, maar verlies nemen is een brug te ver voor de meesten. Echter de realiteit achterhaalt ons altijd, never waste a good crisisquote:Op dinsdag 21 september 2010 23:31 schreef Verburg_K het volgende:
[..]
De politiek kiest voor het in stand houden van de huizenbubble ten koste van de economie.
Terwijl gemeentes met overschotten aan bouwgrond zitten en grote tekorten op de balans, door de overheid
Yep, dus bijbouwen heeft voorlopig gelukkig geen zin. Eerst maar eens de oude voorraad verkopen.quote:Op woensdag 22 september 2010 09:16 schreef Blandigan het volgende:
200k+ huizen, dat is een flinke stad.....
Eerst merken, dan geloven. Elke maand hoor ik tegenstrijdige berichten. De ene keer gaat het goed, dan weer word het gematigd en dan weer geen sprake van groei..quote:Op dinsdag 21 september 2010 22:56 schreef du_ke het volgende:
[..]
Zeker nu de economie weer aantrekt.
kennelijk hebben de bank en de kopers daar geen zin inquote:Op woensdag 22 september 2010 20:36 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Yep, dus bijbouwen heeft voorlopig gelukkig geen zin. Eerst maar eens de oude voorraad verkopen.
Zeg jij het even tegen al die werkeloze bouwvarkensquote:Op woensdag 22 september 2010 20:36 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Yep, dus bijbouwen heeft voorlopig gelukkig geen zin. Eerst maar eens de oude voorraad verkopen.
Zo dat is een aardige dhuis/dtquote:Op donderdag 23 september 2010 08:20 schreef Bayswater het volgende:
217.702. Hoppa, weer bijna 500 woningen erbij.
De revolutie die zich voordoet bij de autoindustrie moet ook op de woningmarkt ruim baan krijgen, dus energieneutrale woningen met hi speed internet en geen tochtige corporatieflats uit de jaren 60quote:Op donderdag 23 september 2010 09:57 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Zeg jij het even tegen al die werkeloze bouwvarkens![]()
Overigens.... de meeste woningen die te koop staan is afgedankte troep, die kunnen ze beter laten slopen. Dan kan er een huis op die plek gebouwd worden waar mensen wel willen wonen. Waarom zou je als huurder de afgedankte troep van een grootschuldbezitter willen kopen, ze willen er zelf zo graag weg
Dat wilde ik ook posten. De stijging is na het zomerse plat veel hoger dan ik had verwacht!quote:Op donderdag 23 september 2010 09:59 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Zo dat is een aardige dhuis/dt
Dat is nu juist de reden dat de markt helemaal vast zit, het werkelijke gat tussen vraag en koopprijs is veel hoger dan men denkt.quote:Op donderdag 23 september 2010 10:46 schreef xenobinol het volgende:
Wat zul je je dan 'onbegrepen' voelen als eigenaar dat jouw paleisje dat jezelf 228k waard vind nog niet eens voor 150k verkocht kan worden.... de misrekening....
Ik op zich wel. Ik heb een aantal semi-interessante objecten "bewaard", en begin september hebben toch veel eigenaren zich even achter hun oren gekrabt. Ongeveer 1/4 van de huizen heeft er iets af geschaafd, na 3 tot 6 maanden stagnatie. Een verwaarloosbaar klein bedrag overigens. Alsof 775->750 en 420->415 uitmaaktquote:Op donderdag 23 september 2010 10:52 schreef Bayswater het volgende:
Overigens zie ik er maar weinig zakken in prijs de laatste tijd ondanks het 9 % hogere aanbod in nog geen 6 maanden tijd. En dan komen de slechte maanden er aan. Nog 1 keer open dag over 2 weken en dat was het dan weer tot volgend jaar maart.
Ik ging dan toch voor nieuw, ik verwacht dat de komende maanden redelijk grond vrijkomt en de bouwkosten zijn de laatste drie jaar met 10 a 15% gedaaldquote:Op donderdag 23 september 2010 11:52 schreef eleusis het volgende:
[..]
Ik op zich wel. Ik heb een aantal semi-interessante objecten "bewaard", en begin september hebben toch veel eigenaren zich even achter hun oren gekrabt. Ongeveer 1/4 van de huizen heeft er iets af geschaafd, na 3 tot 6 maanden stagnatie. Een verwaarloosbaar klein bedrag overigens. Alsof 775->750 en 420->415 uitmaakt
Ik heb ook zeker interesse voor nieuw. Het is beter zakendoen met rationele marktpartijen. Volgend jaar schijnt een leuk project te beginnen hier in de buurt. Ik hoop dat het nog doorgaat.quote:Op donderdag 23 september 2010 12:16 schreef Foksnor het volgende:
[..]
Ik ging dan toch voor nieuw, ik verwacht dat de komende maanden redelijk grond vrijkomt en de bouwkosten zijn de laatste drie jaar met 10 a 15% gedaald
http://www.bouwgrond.com/
Goed bezig, goede indicator....quote:Op donderdag 23 september 2010 10:46 schreef xenobinol het volgende:
Ik volg al een tijdje een woning bij mij in de buurt, puur als indicator. Deze woning staat al 2 jaar te koop, vraagprijs begon op 228k en is eerst in kleine stapjes van 5k gezakt naar zo'n 190k. Plotseling werd deze in een andere verkoopvorm aangeboden nl. een zogenaande internetveiling, de startprijs werd gezet op 150k. Tot 2 maal toe is deze in de veiling geweest met als resultaat dat deze niet verkocht is. Nu is het zo dat bij zo'n internetveiling dat je verkopende partij niet akkoord hoeft te gaan met de startprijs indien er een bod gedaan word. Dus het kan een marketing tool zijn om kopers tegen elkaar op te laten bieden. Nu schetst mijn verbazing dat het huis nu gewoon te koop word aangeboden op de reguliere manier met een vraagprijs van 150k.... er heeft dus waarschijnlijk helemaal niemand een bod uitgebracht tijdens de veiling![]()
![]()
![]()
Wat zul je je dan 'onbegrepen' voelen als eigenaar dat jouw paleisje dat jezelf 228k waard vind nog niet eens voor 150k verkocht kan worden.... de misrekening.... het zal moeilijk worden om weer grip te krijgen op de realiteit
Ik denk dat er genoeg woningen in NL te koop staan die misschien van eigenaar kunnen wisselen als de huidige eigenaar bereid is zijn vraagprijs te halveren. In dit geval is de v.p. al zo'n 35% gedaald en ik verwacht niet dat er een koper gaat komen. Overigens krijg ik een nieuwe buurvrouw.... zo'n vrouw van een jaar of 35 die net gescheiden is en nu gaat huren.... ik zal eens vragen wat zij voor hun koopwoning vragen, "slagroom op de appeltaart, buurvrouw?"
En dat heb je allemaal van die bouwvakkers gehoord, die je ook weer toevallig in je kenniskring hebt zitten en die dat soort dingen graag met uitgerekend jou delen?quote:Op dinsdag 21 september 2010 23:03 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik maak me er niet druk om, ik volg het gewoon met veel interesse![]()
Afgelopen weekend nog even met wat ex-bouwvakkers gesproken, die zitten allemaal in de WW want het bedrijf is failliet. Het regent faillissementen in de bouw, nieuwbouwprojecten liggen stil, huizen raken ze aan de straatstenen niet kwijt. Veel burgers zitten tot aan hun oogballen toe in de schulden, er hoeft maar iets te gebeuren en ze komen in zwaar weer terecht, de overheid gaat bezuinigen en daardoor komen veel banen op de tocht en komen een hoop gezinnen in de problemen. Het gepretendeerde economische herstel is een onzin verhaal. De benodigde economische groei komt helemaal niet in de buurt van de benodigde economische groei die nodig is om aan de renteverplichtingen en toenemende kosten van de vergrijzing te voldoen. Uiteindelijk betekend zo'n groei dus gewoon dat de welvaart gaat afnemen.
What can I say "I'm a peoples person"quote:Op vrijdag 24 september 2010 11:11 schreef Sjabba het volgende:
En dat heb je allemaal van die bouwvakkers gehoord, die je ook weer toevallig in je kenniskring hebt zitten en die dat soort dingen graag met uitgerekend jou delen?
Nieuwe ATH:quote:
Meen je serieus dat je 0.004% belangrijk genoeg vind om het spannend te vinden?quote:Op vrijdag 24 september 2010 12:52 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Nieuwe ATH:
217.991 huizen te koop
Het word nog spannen of we dit weekend de 218k gaan aantikken
Hij is al verkocht, kennelijk een spoedje geweestquote:Op vrijdag 24 september 2010 17:46 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Meen je serieus dat je 0.004% belangrijk genoeg vind om het spannend te vinden?
Dan is Xenobinol waarschijnlijk overstag gegaan en heeft hij toch maar een huis gekocht.quote:Op vrijdag 24 september 2010 17:53 schreef Verburg_K het volgende:
[..]
Hij is al verkocht, kennelijk een spoedje geweest
Ik zit nog steeds in mijn huurpaleisje, kennelijk was iemand mij voorquote:Op vrijdag 24 september 2010 18:00 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dan is Xenobinol waarschijnlijk overstag gegaan en heeft hij toch maar een huis gekocht.
Maar _ik_ denk niet dat we eind oktober de 225.000 halen, ik denk dat de piek op 223.000 blijft steken, vorig jaar was na oktober ook de groei er uit, vlak voor de feestdagen wil je geen verkoopstress hebben. Maar als de economie niet op gang wil komen (0-groei of Double Dip) verwacht ik dat het in februari weer los gaat.quote:Op zaterdag 25 september 2010 07:29 schreef LXIV het volgende:
218.394 huizen te koop
Tempo is idd rap nu.
Ik vraag me af bij hoeveel aangeboden woning er stress is. Volgens mij bied iemand het alleen nog aan als hij/zij iets anders wil, als dat lukt leuk en lukt het niet dan halen we het over ene jaar of 2 uit de verkoop en gaan we verbouwen.quote:Op zaterdag 25 september 2010 09:54 schreef Resistor het volgende:
[..]
Maar _ik_ denk niet dat we eind oktober de 225.000 halen, ik denk dat de piek op 223.000 blijft steken, vorig jaar was na oktober ook de groei er uit, vlak voor de feestdagen wil je geen verkoopstress hebben. Maar als de economie niet op gang wil komen (0-groei of Double Dip) verwacht ik dat het in februari weer los gaat.
of wachten op noodsituaties, emigratie, doodgaan , andere baan .quote:Op zaterdag 25 september 2010 11:03 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Ik vraag me af bij hoeveel aangeboden woning er stress is. Volgens mij bied iemand het alleen nog aan als hij/zij iets anders wil, als dat lukt leuk en lukt het niet dan halen we het over ene jaar of 2 uit de verkoop en gaan we verbouwen.
inderdaad, zolang we boven de 150.000 zitten is er een dalend prijsniveauquote:Op zaterdag 25 september 2010 11:26 schreef LXIV het volgende:
Hoe dan ook is het groeien van het aanbod gunstig voor de prijsontwikkeling. Dat is de meest primaire economische wet.
Verder zal het vooralsnog zo zijn dat éérst het aanbod nog verder toeneemt, dan pas de prijzen echt gaan dalen. Wanneer het aanbod 20% onder de top gekomen is, zijn de prijzen voldoende gezakt. Heel eenvoudig om dit moment te timen dus. Vooralsnog moet je nog even geduld hebben.
Eh, wat een BSquote:Op zaterdag 25 september 2010 09:46 schreef Bayswater het volgende:
Mensen zetten alleen momenteel vaak het huis te koop zonder al iets gekocht te hebben. Dat vertekent wel wat aangezien die mensen niet persé hoeven te verkopen.
Lekker onderbouwd weer.....quote:
ja veel babyboomers die willen cashen en over drie jaar het land uit willen doen datquote:Op zaterdag 25 september 2010 09:46 schreef Bayswater het volgende:
Mensen zetten alleen momenteel vaak het huis te koop zonder al iets gekocht te hebben. Dat vertekent wel wat aangezien die mensen niet persé hoeven te verkopen.
Alle doorstromers doe dat ook hoorquote:Op zaterdag 25 september 2010 13:31 schreef Verburg_K het volgende:
[..]
ja veel babyboomers die willen cashen en over drie jaar het land uit willen doen dat
Ik denk zelfs dat de toename van het aanbod vrijwel volledig aan de afwachtende houding van de doorstromers is te wijten. Die zijn voorzichtiger geworden en willen eerst hun huis verkocht hebben voordat ze een andere kopen.quote:Op zaterdag 25 september 2010 14:11 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Alle doorstromers doe dat ook hoor
Maar dat is te logisch voor sommige hier. Die denken echt dat al die woningen perse verkocht moeten worden en dat mensen bereid zijn om duizenden euro's te laten varen, dat vele dat zelfs moeten. Er is maar een heel klein groepje die echt moet. De rest denkt zoals jij en ik.quote:Op zaterdag 25 september 2010 15:06 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik denk zelfs dat de toename van het aanbod vrijwel volledig aan de afwachtende houding van de doorstromers is te wijten. Die zijn voorzichtiger geworden en willen eerst hun huis verkocht hebben voordat ze een andere kopen.
Als ik zou willen doorstromen zou ik ook mijn huis te koop zetten en afwachten. En zolang ik niet de prijs krijg die IK ervoor wil hebben staat hij mij best. In prijs zakken is dan onnodig.
Als de huuropbrengsten dalen en de huizenprijzen eveneens, is verhuren juist steeds dommer om te doen.quote:Op zaterdag 25 september 2010 16:38 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Maar dat is te logisch voor sommige hier. Die denken echt dat al die woningen perse verkocht moeten worden en dat mensen bereid zijn om duizenden euro's te laten varen, dat vele dat zelfs moeten. Er is maar een heel klein groepje die echt moet. De rest denkt zoals jij en ik.
Je kan er tenslotte altijd nog in wonen als je de prijs niet krijgt die je wil hebben. Of verhuren, wordt steeds interessanter.
Ja. Want de huren dalen al geruime tijd....quote:Op zaterdag 25 september 2010 16:38 schreef LXIV het volgende:
Als de huuropbrengsten dalen en de huizenprijzen eveneens, is verhuren juist steeds dommer om te doen.
De huurprijzen op de vrije markt dalen al een tijdje. De rest van de 'markt' is geen markt.quote:Op zaterdag 25 september 2010 16:58 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja. Want de huren dalen al geruime tijd....![]()
(En ja, ik weet het verschil tussen huuropbrengst en huur, maar dat maakt voor de HUURDER niets uit, die ziet alleen wat hij moet betalen. En zolang de huren niet significant dalen, doen de huizenprijzen dat ook niet. Leer ermee leven.)
De huurprijzen op de vrije markt zijn vaak het dubbele van de hypotheeklasten. Nog een (heel erg) lange weg te gaan dus. Vandaar mijn stelling dat als de huurprijzen niet significant dalen de huizenprijzen dat ook niet zullen doen.quote:Op zaterdag 25 september 2010 17:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
De huurprijzen op de vrije markt dalen al een tijdje. De rest van de 'markt' is geen markt.
De hypotheeklasten zijn kleiner dan de totale kosten voor een huizenbezitter en als de HRA hier ook nog vanaf gehaald wordt dan wordt het onmogelijk om een huis voor zelfs maar de kostprijs te verhuren.quote:Op zaterdag 25 september 2010 17:07 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
De huurprijzen op de vrije markt zijn vaak het dubbele van de hypotheeklasten. Nog een (heel erg) lange weg te gaan dus. Vandaar mijn stelling dat als de huurprijzen niet significant dalen de huizenprijzen dat ook niet zullen doen.
Uiteraard.quote:Op zaterdag 25 september 2010 17:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
De hypotheeklasten zijn kleiner dan de totale kosten voor een huizenbezitter
Als als als.... Gaat niet gebeuren, en zo ja dan hooguit in zeer soepele termijnen.quote:en als de HRA hier ook nog vanaf gehaald wordt
Dat zou niet leuk zijn voor de huurders. Die woningen hebben namelijk ook een eigenaar. En die wil wel winst blijven maken.quote:dan wordt het onmogelijk om een huis voor zelfs maar de kostprijs te verhuren.
Wederom slecht nieuws voor de huurders. Iemand moet dat gat gaan dichten. En de eigenaar is het niet hoor.quote:Een rijtjeswoning ter waarde van 200.000 moet dan al zo'n 1200 euro per maand opbrengen.
Dat is vreemd, dezelfde woning moet eerst 1200,- kosten en als bij toverslag iets verderop 500,-???quote:Daar zet je het niet voor weg als 100 meter verderop die woningen voor 500 euro te huur staan.
Nee, als jij een huis verhuurt krijg je geen HRA. Dus je moet sowieso al 100% van de rente terugverdienen.quote:Op zaterdag 25 september 2010 17:24 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Uiteraard.
[..]
Als als als.... Gaat niet gebeuren, en zo ja dan hooguit in zeer soepele termijnen.
[..]
Willen is niet gelijk aan kunnen.quote:Dat zou niet leuk zijn voor de huurders. Die woningen hebben namelijk ook een eigenaar. En die wil wel winst blijven maken.
De verhuurprijs wordt niet bepaald door de kostprijs maar door de markt. En op dit moment is verhuren dus gewoon verliesgevend.quote:Wederom slecht nieuws voor de huurders. Iemand moet dat gat gaan dichten. En de eigenaar is het niet hoor.
De kostprijs is 1200 euro. En die woningen worden voor 500 verhuurd ja. Verlies is dus 700 euro.quote:Dat is vreemd, dezelfde woning moet eerst 1200,- kosten en als bij toverslag iets verderop 500,-???
Als ze die kosten doorberekenen verhuren ze niks, want dan zijn ze te duur in vergelijking met koophuizen, sociale huurwoningen en hun concurrenten.quote:EDIT: ELKE woning heeft een eigenaar. Dus als de kosten voor die eigenaar omhoog gaan worden die gewoon zoals het hoort doorberekend.![]()
OW, en ik maar denken dat de HRA slechts een deel van de rente vergoed?quote:Op zaterdag 25 september 2010 18:00 schreef LXIV het volgende:
Nee, als jij een huis verhuurt krijg je geen HRA. Dus je moet sowieso al 100% van de rente terugverdienen.
Probeer jij maar eens een pandje te huren wat al 2 jaar leeg staat voor 70% van de vraagprijs.Ze laten hem liever leeg staan hoor. Kunnen is inderdaad niet gelijk aan willen.... (OW, wacht ff, zo bedoelde je hem zeker niet?)quote:Willen is niet gelijk aan kunnen.
Dus MOETEN de huurprijzen omhoog.quote:De verhuurprijs wordt niet bepaald door de kostprijs maar door de markt. En op dit moment is verhuren dus gewoon verliesgevend.
Yep. En dat is voor de verhuurder natuurlijk jarenlang vol te houden. Wees gerust huurder, niks aan de hand, alles komt goed....quote:De kostprijs is 1200 euro. En die woningen worden voor 500 verhuurd ja. Verlies is dus 700 euro.
OW? Tot op heden betalen hele volksstammen het dubbele van wat ik betaal, en zijn dus te duur uit. En weet je wat? Dat volk betaalt gewoon elke maand braaf de huur (Ja, echt!) en als tegenwicht lullen ze hier wat mee in een topic, uiteraard allemaal als Pro, en beter wetend.quote:Als ze die kosten doorberekenen verhuren ze niks, want dan zijn ze te duur in vergelijking met koophuizen, sociale huurwoningen en hun concurrenten.
En als ze niets verhuren verliezen ze nog meer.quote:Op zaterdag 25 september 2010 18:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, als jij een huis verhuurt krijg je geen HRA. Dus je moet sowieso al 100% van de rente terugverdienen.
[..]
Willen is niet gelijk aan kunnen.
[..]
De verhuurprijs wordt niet bepaald door de kostprijs maar door de markt. En op dit moment is verhuren dus gewoon verliesgevend.
[..]
De kostprijs is 1200 euro. En die woningen worden voor 500 verhuurd ja. Verlies is dus 700 euro.
[..]
Als ze die kosten doorberekenen verhuren ze niks, want dan zijn ze te duur in vergelijking met koophuizen, sociale huurwoningen en hun concurrenten.
Yep.quote:Op zaterdag 25 september 2010 18:20 schreef Resistor het volgende:
Nu zitten er een stel Polen in.
Als jij een huis verhuurt krijg je 0% HRA. 100% van de rente is dus voor jou. Dit geld niet als je een huis gekocht hebt. Dan krijg je gewoon je HRA, dus ca. 40-50% van je rente.quote:Op zaterdag 25 september 2010 18:16 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
OW, en ik maar denken dat de HRA slechts een deel van de rente vergoed?
Wellicht kun jij me aangeven waar ik met HRA 100% vergoed krijg?
[..]
Een verhuurder zal zijn prijs moeten aanpassen aan de markt. Vraagprijs zegt me niet zoveel.quote:Probeer jij maar eens een pandje te huren wat al 2 jaar leeg staat voor 70% van de vraagprijs.Ze laten hem liever leeg staan hoor. Kunnen is inderdaad niet gelijk aan willen.... (OW, wacht ff, zo bedoelde je hem zeker niet?)
Dat MOGEN ze dus niet van de staat. Ja, op de vrije markt natuurlijk wel. Maar zolang er concurrentie is vanuit de sociale woningmarkt en de woningmarkt plus HRA zal dat dus nooit lukken.quote:Dus MOETEN de huurprijzen omhoog.
Of de verhuurder het wel of niet lang volhoudt hangt van zijn cashflow af.quote:Yep. En dat is voor de verhuurder natuurlijk jarenlang vol te houden. Wees gerust huurder, niks aan de hand, alles komt goed....![]()
Ik weet niet wat jij betaalt, noch wat hele volksstammen betalen. Dus daar laat ik me niet over uit.quote:OW? Tot op heden betalen hele volksstammen het dubbele van wat ik betaal, en zijn dus te duur uit. En weet je wat? Dat volk betaalt gewoon elke maand braaf de huur (Ja, echt!) en als tegenwicht lullen ze hier wat mee in een topic, uiteraard allemaal als Pro, en beter wetend.
En in plaats van 2000 euro om het na twee jaar weer op te knappen om verhuurbaar te maken 5000 euro. Alles heeft een prijs en een markt die met rust gelaten wordt is in evenwicht.quote:Op zaterdag 25 september 2010 18:26 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Yep.
In plaats van 1 x 600 huur, nu 3 x 350,-
JOUW stelling was: 'Dus je moet sowieso al 100% van de rente terugverdienen.'quote:Op zaterdag 25 september 2010 18:36 schreef LXIV het volgende:
Als jij een huis verhuurt krijg je 0% HRA. 100% van de rente is dus voor jou. Dit geld niet als je een huis gekocht hebt. Dan krijg je gewoon je HRA, dus ca. 40-50% van je rente.
? Als je geen HRA hebt zijn de huuropbrengsten gewoon inkomsten en alle andere uitgaven t.o.v. de woning gewoon uitgaven. Volledig aftrekbaar dus.quote:Daarom is het in Nederland ook bijna onmogelijk om een huis winstgevend te verhuren. Je moet namelijk concurreren met een huizenmarkt voor kopers waar de helft van de "huur" c.q. hypotheek door de staat betaalt wordt.
Jou wellicht niet, maar de verhuurder kan wel rekenen hoor.quote:Een verhuurder zal zijn prijs moeten aanpassen aan de markt. Vraagprijs zegt me niet zoveel.
Kijk eens om je heen naar diverse kantoorpanden. Het maakt ze niets uit. Al staat het al 30 jaar leeg. Als jij het wil hebben kun je wel wat rommelen met de termijn, maar niet echt met de prijs. Probeer maar. Je vergelijking gaat volledig mank.quote:Wel weet ik dat wanneer iemand een huis 2 jaar leeg laat staan (24 huurtermijnen), hij dit huis héél lang boven de marktprijs zal moeten proberen te verhuren wil hij dit terugverdienen.
En? Dat komt op hetzelfde neer als een huurder die tegen beter weten in blijft huren omdat anders 'iemand anders' wat meer verdient. Zowel de eigenaar als de verhuurder zijn dan een dief van hun EIGEN portemonnee... Who care's?quote:Stel dat de huurprijs 800 euro is en dat 'normaal' 700 zou zijn, dan doort het dus 14 jaar voordat dit verschil ingelopen is!! Met andere woorden: een verhuurder die een huis 2 jaar lang leeg laat staan omdat hij wacht op 'de juiste prijs' loopt dit verschil nooit meer in.
Dat mogen ze NOG niet bedoel je.... (Denk eens na gast...)quote:Dat MOGEN ze dus niet van de staat. Ja, op de vrije markt natuurlijk wel. Maar zolang er concurrentie is vanuit de sociale woningmarkt en de woningmarkt plus HRA zal dat dus nooit lukken.
Oneerlijk? Dat wel ja. Maar hier zal niet veel veranderen.
Breek jij daar ook maar je hoofd niet over. Gaat je niet zo best af namelijk.quote:Of de verhuurder het wel of niet lang volhoudt hangt van zijn cashflow af.
Als ik een (afgeloste) woning ter waarde van 400.000 euro voor 12.000 euro per jaar verhuur en hiervoor kosten maak van 6.000 euro dan houdt ik aan cash per jaar nog altijd 6.000 euro over. Dus dit kan hij tot in lengte van dagen volhouden.
De verhuurder maakt echter een verlies van zo'n 14.000 euro per jaar. Maar dat is 'hogere' economie, breek daar je hoofd niet over.
Vrijblijvend advies: Kom eens buiten.quote:Ik weet niet wat jij betaalt, noch wat hele volksstammen betalen. Dus daar laat ik me niet over uit.
Je zegt dus eigenlijk dat huren aan het uitsterven is en dat je dus wel moet gaan kopen en de prijzen dus weer zullen stijgen?quote:Op zaterdag 25 september 2010 18:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
[..]
Willen is niet gelijk aan kunnen.
[..]
De verhuurprijs wordt niet bepaald door de kostprijs maar door de markt. En op dit moment is verhuren dus gewoon verliesgevend.
[..]
De kostprijs is 1200 euro. En die woningen worden voor 500 verhuurd ja. Verlies is dus 700 euro.
[..]
Als ze die kosten doorberekenen verhuren ze niks, want dan zijn ze te duur in vergelijking met koophuizen, sociale huurwoningen en hun concurrenten.
Ik zeg dat verhuren onrendabel is door het systeem dat in Nederland bestaat.quote:Op zaterdag 25 september 2010 21:52 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Je zegt dus eigenlijk dat huren aan het uitsterven is en dat je dus wel moet gaan kopen en de prijzen dus weer zullen stijgen?
waarom denk je dat met een historisch lage rente? Ik kan nog net zoveel keer mijn inkomen lenen hoor, alleen bij een aanzienlijk lagere rente, die bovendien nog steeds lager wordt.quote:Op zaterdag 25 september 2010 22:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik zeg dat verhuren onrendabel is door het systeem dat in Nederland bestaat.
Verder zullen de prijzen ooit vast weer gaan stijgen, al is het maar omdat ze op de lange termijn gewoon de inflatie volgen. Voor de korte termijn (<5 jr) verwacht ik een daling omdat de financierbaarheid beduidend meer gedaald is dan de huizenprijs op dit moment.
Niet echt een ineenstorting wel?quote:Op zondag 26 september 2010 11:27 schreef Verburg_K het volgende:
http://biflatie.nl/artike(...)en-20-maanden-op-rij
meer een slowcrashquote:
Dat is niet nieuw.....quote:Op zondag 26 september 2010 11:43 schreef LXIV het volgende:
Nee, een ineenstorting van de prijs heeft nog niet plaatsgevonden. De markt zelf is wel ineengestort. De reden dat de prijzen zo langzaam zakken is dat de Nederlandse staat bereid is om zowat 80% van de reeele rente te betalen.
Echt? Mensen die nu al zeggen dat ze in de toptijd zijn ingestapt? Die dus nog maar een jaartje ergens wonen en over instappen praten? Lijkt mij sterk.... Ik zie overigens nog geen gat. Een kleine daling, zoals in de statistieken is wel zichtbaar, maar he, we zijn 2 jaar verder.quote:Op zondag 26 september 2010 11:46 schreef Verburg_K het volgende:
[..]
meer een slowcrash![]()
Je hoort nu steeds meer mensen zeggen dat was in de duurste periode of helaas in de toptijd ingestapt, dat wil zeggen dat het gat nu toch wel zichtbaar gaat worden.
ja vergelijkbare woningen doen nu 285.000 - 300.000 voor een hele mooie, en op de toptijd is er wel 330.000 - 340.000 betaald, geen enkele makelaar zal een vergelijkbare woning voor die prijs nu in de verkoop nemenquote:Op zondag 26 september 2010 20:54 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Echt? Mensen die nu al zeggen dat ze in de toptijd zijn ingestapt? Die dus nog maar een jaartje ergens wonen en over instappen praten? Lijkt mij sterk.... Ik zie overigens nog geen gat. Een kleine daling, zoals in de statistieken is wel zichtbaar, maar he, we zijn 2 jaar verder.
Yep. De wens is de vader van de gedachte zullen we maar zeggen.quote:Op zondag 26 september 2010 21:00 schreef Scorpie het volgende:
Zo lekker overdreven zal men altijd hier wel blijven reageren denk ik dan maar
Zolang onze overheid geld blijft lenen van de toekomstige generaties gaat dat nog niet gebeurenquote:Op zondag 26 september 2010 21:00 schreef Scorpie het volgende:
Ach, 2 jaar geleden zouden de huizeneigenaren nu allemaal al lang en breed aan de bedelstaf zijn, honderdduizenden uitzettingen zouden nu een feit zijn, het aantal voedselbanken zouden verdriedubbeld zijn, er zou nu massaal hongersterfte plaatsvinden onder de mensen met een hypotheek. Zo lekker overdreven zal men altijd hier wel blijven reageren denk ik dan maar
En zolang de overheid godzijdank verder doordenkt als Xenobinol, (je wilt als overheid namelijk geen miljoen mensen dakloos en in de schuld hebben, dan kun je Nederland zo goed als weggooien), gaat dat ook niet gebeuren.quote:Op zondag 26 september 2010 22:54 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Zolang onze overheid geld blijft lenen van de toekomstige generaties gaat dat nog niet gebeuren
Dus jij denkt serieus dat blijven lenen de oplossing is? Juist het laten oplopen van de schulden zal ons land veranderen in een bananenrepubliek (niet dat die hier willen groeien overigens). In plaats van de problemen op te lossen word er gekozen voor het middel om de burger diep in de schulden te steken, allemaal ten gunste van de leentokkies en overige mensen die onverantwoordelijk bezig zijn.quote:Op zondag 26 september 2010 23:03 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
En zolang de overheid godzijdank verder doordenkt als Xenobinol, (je wilt als overheid namelijk geen miljoen mensen dakloos en in de schuld hebben, dan kun je Nederland zo goed als weggooien), gaat dat ook niet gebeuren.
Dat zeg ik toch niet?quote:Op zondag 26 september 2010 23:07 schreef xenobinol het volgende:
Dus jij denkt serieus dat blijven lenen de oplossing is?.
Afspraak? Het is een subsidie waarvan nooit belooft is dat hij tot lengte van dagen gehandhaafd zou worden. Echter daar heeft de gemiddelde leentokkie kennelijk geen boodschap aanquote:Op zondag 26 september 2010 23:14 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch niet?
Ik zeg alleen dat de overheid zich aan de afspraak moet houden die al 100 jaar staat. (HRA)
Dat in 1 keer terug draaien is de doodsteek voor de NL economie. Of je dan woningeigenaar bent of huurder maakt niet echt uit.
HRA blijft wel overeind, alleen het huurwaardeforfait zal worden opgevoerd volgend jaar van nu 0,55% naar 1,35% van de WOZ waarde, voor woningen onder de 1.000.000,quote:Op zondag 26 september 2010 23:14 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch niet?
Ik zeg alleen dat de overheid zich aan de afspraak moet houden die al 100 jaar staat. (HRA)
Dat in 1 keer terug draaien is de doodsteek voor de NL economie. Of je dan woningeigenaar bent of huurder maakt niet echt uit.
Droeftoeter... Die afspraak staat al 100 jaar. En nu noem jij hem ineens een 'subsidie' omdat je dat beter uitkomt....quote:Op zondag 26 september 2010 23:22 schreef xenobinol het volgende:
Afspraak? Het is een subsidie waarvan nooit belooft is dat hij tot lengte van dagen gehandhaafd zou worden.
Afspraak is afspraak. Sim-pel.quote:Echter daar heeft de gemiddelde leentokkie kennelijk geen boodschap aan![]()
Kennelijk dringt het niet tot jou door dat in de IB tarieven al rekening is gehouden met een evt. HRA.quote:Kennelijk dringt het niet tot je door dat als je minder belasting ophaalt je ergens anders meer geld moet ophalen of zaken moet gaan afstoten.
quote:De Nederlandse maatschappij dreigt te veranderen in een minder welvarend land omdat de leentokkies zich hebben laten slaven door de banken Tijd om schoon schip te maken en massaal het faillissement uit te spreken van de leentokkies en de banken![]()
Yep. De huurders. Die moeten nog 30 jaar het volle pond betalen.quote:Iedereen met meer dan twee hersencellen, geen over the top hypotheek en geen baan bij een bank of verzekeraar kan tot dat inzicht komen. Mmmm..... dat laat dus nog maar een paar Nederlanders met gezond verstand over die de kar moeten trekken
We zullen zien...quote:Op zondag 26 september 2010 23:23 schreef Verburg_K het volgende:
HRA blijft wel overeind, alleen het huurwaardeforfait zal worden opgevoerd volgend jaar van nu 0,55% naar 1,35% van de WOZ waarde, voor woningen onder de 1.000.000,
Het huurwaardeforfait voor woningen boven de 1.000.000 WOZ gaat omlaag van 2,35% naar 1,35 %
Daar hebben de grootste leners namelijk het minste last van en het progressief voordeel blijft in stand
En ook wel terecht want mensen die nu 375 euro kwijt zijn per maand, hoeven geen 125 euro retour te krijgen van de overheid
De Wet Hillen zorgt ervoor dat dit niet negatief kan uitpakken
Droeftoeter? Dat is een beetje een dooddoener. Subsidie is volgens mij wel een correcte benaming, heeft niets te maken met hoe mij dat uitkomt.quote:Op zondag 26 september 2010 23:36 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Droeftoeter... Die afspraak staat al 100 jaar. En nu noem jij hem ineens een 'subsidie' omdat je dat beter uitkomt....
Als bedrijf betaal je belasting over de winst die je maakt.quote:Ter vergelijking: Alsl bedrijf moet je omzetbelasting betalen over je inkomsten, de reeds betaalde omzetbelasting mag je daarvan aftrekken. Zullen we dat verworven recht ook maar 'subsidie' gaan noemen?
Heb jij een wettelijk document waarin de overheid jou de HRA als onaantastbaar recht toegekend heeft?quote:Afspraak is afspraak. Sim-pel.
Dat lijkt mij niet het geval aangezien overheden ieder jaar geld te kort komen. IB tarieven zijn zo gekozen dat de bevolking genoeg overhoud om niet al te hard te gaan klagen. De mensen die eventueel gaan klagen compenseren we met subsidies, toeslagen (andere naam voor subsidie) en vrijstelling (b.v. gemeentelijke belastingen), je kan zelf wel bedenken dat als er overal rekenschap mee gehouden was de overheid dit soort fratsen niet uit hoefde te halenquote:Kennelijk dringt het niet tot jou door dat in de IB tarieven al rekening is gehouden met een evt. HRA.
Als je er 50 jaar blijft wonen moet je zelfs 50 jaar je huur betalen, ik zie niet in welk punt je probeert te makenquote:Yep. De huurders. Die moeten nog 30 jaar het volle pond betalen.
Klinkt als famous last words ;-)quote:Op zondag 26 september 2010 23:36 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Droeftoeter... Die afspraak staat al 100 jaar. En nu noem jij hem ineens een 'subsidie' omdat je dat beter uitkomt....
...
Afspraak is afspraak. Sim-pel.
Ja... want ze hebben hard gewerkt, hun hele leven een schijntje aan belastingen en premies betaald, maar toch geeft ze dat recht op royale oudedagsvoorzieningen, afspraak is afspraak, simpel toch?quote:Op maandag 27 september 2010 09:40 schreef Istrilyin het volgende:
[..]
Klinkt als famous last words ;-)
Zodra de boomers uitgeprofiteerd zijn qua HRA dan zullen politici plotseling met hele serieuze gelaatsuitdrukkingen komen vertellen dat er geen geld meer voor is, aangezien de (dan) ouderen in de samenleving plotseling heel veel financiele steun nodig hebben. Let maar op.
Dit is wel waar helaas.quote:Op maandag 27 september 2010 09:40 schreef Istrilyin het volgende:
[..]
Klinkt als famous last words ;-)
Zodra de boomers uitgeprofiteerd zijn qua HRA dan zullen politici plotseling met hele serieuze gelaatsuitdrukkingen komen vertellen dat er geen geld meer voor is, aangezien de (dan) ouderen in de samenleving plotseling heel veel financiele steun nodig hebben. Let maar op.
Alsof dat wat uitmaaktquote:Op maandag 27 september 2010 10:01 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Dit is wel waar helaas.
Daarom moeten jongeren ook eens goed kijken op welke partijen ze stemmen.
Richt maar een politieke partij op dan stem ik wel op je. Heb je i.i.g. 1 stem.quote:Op maandag 27 september 2010 10:53 schreef xenobinol het volgende:
maar ik ben er van overtuigd dat ik de eerste grote leider ben die dit proces weet om te draaien
Democratie? Daar doet een verlicht despoot niet aanquote:Op maandag 27 september 2010 13:30 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Richt maar een politieke partij op dan stem ik wel op je. Heb je i.i.g. 1 stem.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |