http://www.nu.nl/wetensch(...)n-heethoofden--.htmlquote:AMSTERDAM – Linkshandige mensen worden mogelijk sneller boos dan rechtshandigen door ongelijkmatige hersenactiviteit. Dat zou blijken uit een onderzoek van Amerikaanse wetenschappers.
© Thinkstock
Linkshandige mensen zijn vermoedelijk gevoeliger voor woede-aanvallen door de manier waarop verschillende hersengebieden met elkaar communiceren.
De activiteit in de linker- en rechterhersenhelft zou bij linkshandigen minder goed in balans zijn tijdens het verwerken van negatieve emoties.
Dat schrijven wetenschappers van de Universiteit van Massachussets in het septembernummer van het wetenschappelijk tijdschrift Bevorial and Brain Functions.
Humeuriger
Het verschil in hersenactiviteit tijdens momenten van woede kan volgens hoofdonderzoekster Ruth Propper mogelijk verklaren waarom linkshandigen gemiddeld genomen humeuriger zijn dan rechtshandige mensen. Ook dat werd namelijk bij het onderzoek aangetoond.
Ook uit eerdere studies bleek al dat linkshandigen vatbaarder zijn voor negatieve emoties. Die bevinding wordt vaak geïllustreerd met voorbeelden van heethoofdige linkshandige individuen zoals John McEnroe en Bob Geldof.
De Amerikaanse wetenschappers kwamen tot hun conclusies door hersenactiviteit in de verschillende hersenhelften van linkhandige en rechtshandige proefpersonen te meten met een relatief oude methode: het opnemen van de temperatuur in het trommelvlies.
Temperatuur
Ook moesten de deelnemers aan het experiment vragen beantwoorden over de manier waarop ze met negatieve emoties omgingen.
Het onderzoek wees uit dat er bij linkshandige mensen grotere temperatuurverschillen tussen de linker- en rechterhersenhelft optreden. Verder bleek de gemiddelde temperatuur in het trommelvlies hoger te liggen bij mensen die relatief snel boos worden.
JA, IK!quote:Op maandag 20 september 2010 15:56 schreef CaptainObvious. het volgende:
Ben zelf linkshandig en ik ben best temperamentvol en kan erg opvliegerig zijn. Meer linkshandigen die hier last van hebben?
dit dus (ook linkshandig)quote:Op maandag 20 september 2010 15:56 schreef CaptainObvious. het volgende:
Ben zelf linkshandig en ik ben best temperamentvol en kan erg opvliegerig zijn. Meer linkshandigen die hier last van hebben?
nee geen last vanquote:Op maandag 20 september 2010 15:56 schreef CaptainObvious. het volgende:
ja!quote:Op maandag 20 september 2010 16:01 schreef DeBassist het volgende:
[..]
nee geen last van
heb wel letterlijk heel vaak last van een heet hoofd, telt dat ook ?
quote:Ook uit eerdere studies bleek al dat linkshandigen vatbaarder zijn voor negatieve emoties. Die bevinding wordt vaak geïllustreerd met voorbeelden van heethoofdige linkshandige individuen zoals John McEnroe en Bob Geldof.
De Amerikaanse wetenschappers kwamen tot hun conclusies door hersenactiviteit in de verschillende hersenhelften van linkhandige en rechtshandige proefpersonen te meten met een relatief oude methode: het opnemen van de temperatuur in het trommelvlies.
Temperatuur
Ook moesten de deelnemers aan het experiment vragen beantwoorden over de manier waarop ze met negatieve emoties omgingen.
Het onderzoek wees uit dat er bij linkshandige mensen grotere temperatuurverschillen tussen de linker- en rechterhersenhelft optreden. Verder bleek de gemiddelde temperatuur in het trommelvlies hoger te liggen bij mensen die relatief snel boos worden.
mij ook nietquote:Op maandag 20 september 2010 16:18 schreef Cherryblossom het volgende:
Wat een onzin. Naar mijn weten communiceren de hersenhelften van linkshandigen juist beter met elkaar omdat zij zich steeds moeten aanpassen aan de wereld van rechtshandigen.
Ik denk dat agressie en humeurigheid niets te maken heeft met met welke hand je schrijft. Zijn er ook rechtshandigen opgenomen in het onderzoek? Ik durf te wedden dat wanneer het onderzoek nog eens plaatsvind er heel andere uitkomsten uit komen.
Ik ben linkshandig en juist hardstikke laid-back, mij krijg je niet snel boos.
Nee, dat heb ik totaal niet. Ook nooit gemerkt bij linkshandige vrienden van mij. Valt mij juist op dat linkshandigen over het algemeen zo mak als een lammetje zijn.quote:Op maandag 20 september 2010 15:56 schreef CaptainObvious. het volgende:
Mij ook niet, dan moeten ze het wel héél bont maken.quote:Op maandag 20 september 2010 16:18 schreef Cherryblossom het volgende:
Wat een onzin. Naar mijn weten communiceren de hersenhelften van linkshandigen juist beter met elkaar omdat zij zich steeds moeten aanpassen aan de wereld van rechtshandigen.
Ik denk dat agressie en humeurigheid niets te maken heeft met met welke hand je schrijft. Zijn er ook rechtshandigen opgenomen in het onderzoek? Ik durf te wedden dat wanneer het onderzoek nog eens plaatsvind er heel andere uitkomsten uit komen.
Ik ben linkshandig en juist hardstikke laid-back, mij krijg je niet snel boos.
Ik raak maar moeilijk boos, maar als het gebeurt dan ben ik niet te harden. Stille wateren enzo.quote:Op maandag 20 september 2010 15:56 schreef CaptainObvious. het volgende:
Ditquote:Op maandag 20 september 2010 15:59 schreef DahBigKahuna het volgende:
Linkspoot....check
Opvliegend...dubbelcheck
Ik moet beter lezenquote:Op maandag 20 september 2010 16:20 schreef Dlocks het volgende:
[..]
Maar goed, wat ik begrijp van dit onderzoek is dat ze bij linkshandigen andere zaken constateren in de hersenen dan bij rechtshandigen (duh..).
En vervolgens maken ze de aanname dat linkshandigen dan vast en zeker wel vaker heefthoofden zullen zijn terwijl dit nou juist in hun onderzoek helemaal niet onderzocht ofwel aangetoond is?
Blijkbaar deden rechtshandigen ook mee aan het onderzoek.quote:Het verschil in hersenactiviteit tijdens momenten van woede kan volgens hoofdonderzoekster Ruth Propper mogelijk verklaren waarom linkshandigen gemiddeld genomen humeuriger zijn dan rechtshandige mensen. Ook dat werd namelijk bij het onderzoek aangetoond.
quote:Op maandag 20 september 2010 16:24 schreef Mirel het volgende:
ik ben linkshandig en heb nergens last van
Datquote:Op maandag 20 september 2010 15:59 schreef DahBigKahuna het volgende:
Linkspoot....check
Opvliegend...dubbelcheck
Schuldigquote:Op maandag 20 september 2010 15:56 schreef CaptainObvious. het volgende:
quote:Op zaterdag 25 september 2010 19:51 schreef r3gi3boy het volgende:
Ik zit soms 's avonds in m'n eentje thuis achter de computer te schelden
Dat zeggen mensen altijd. Maar eigenlijk ben je gewoon een pussy die over zich heen laat lopen.quote:Op maandag 20 september 2010 16:21 schreef Gray het volgende:
[..]
Ik raak maar moeilijk boos, maar als het gebeurt dan ben ik niet te harden. Stille wateren enzo.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |