Volgens mij lullen we langs elkaar heen. Poging twee: Rutte is in zee gegaan met de PVV omdat hij bang was dat hij zijn pas vergaarde electoraat weer kwijt zou raken aan Wilders.quote:Op maandag 29 november 2010 19:47 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Onzin, de immigratie zou ook al sterk beperkt worden in een paars kabinet. Misschien qua beeldvorming maar dat is heel arbitrair. Ik denk oprecht dat de hervormingen wel komen (dat heb ik al een uitgelegd), daarbij zie je links al die moves maken.
En ik heb dat daarnet ontzenuwd.quote:Op maandag 29 november 2010 19:49 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Volgens mij lullen we langs elkaar heen. Poging twee: Rutte is in zee gegaan met de PVV omdat hij bang was dat hij zijn pas vergaarde electoraat weer kwijt zou raken aan Wilders.
Dat is de trieste waarheid.
Haha, nee.quote:Op maandag 29 november 2010 19:50 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
En ik heb dat daarnet ontzenuwd.
Je mag best PVV'er zeggen hoor.quote:Op donderdag 2 december 2010 12:04 schreef Judas4Justice het volgende:
Anyhow... ik ben een zwevende populist die interesse heeft in D66.
Alhoewel D66 progressief is lijkt mij de macht van religieuze instellingen inperken geen doel op zichzelf.quote:Hoe zit het met de normen en waarden van deze partij?
Is er ruimte voor een echte atheïstische visie, waarin de macht van religie verder ingeperkt wordt volgens een intelligent plan om de sociale cohesie te behouden en polarisatie tegen te gaan? Imho is Wilders het (nu nog) levende bewijs van het (groeiende) gevaar van primitieve religieuze interpretaties.
Nogmaals religie beperken is geen doel op zich en de kwaliteit van het onderwijs vergroten heeft de hoogste prioriteit!quote:Is D66 niet de partij bij uitstek om kritiek te uiten op de gedragingen van religieuzen en de indoctrinerende middelen die ze daar bij gebruiken? Als religieus onderwijs niet verboden kan worden, kunnen we dan in elk geval strijden voor een nationaal verplicht examen Nederlandse integratie in het basisonderwijs (the root of all evil ;P) ? 'Brede scholen' zoals D66 ze wil noemen hebben namelijk maar een beperkte invloed op gezinnen die sowieso al minder radicaal lijken te zijn qua opvattingen.
Er is naar mijn weten niet echt een partij die tegen alle religies is. Ik stel voor dat u vrede sluit met de notie dat er anderen zijn op deze aardbodem die er een ander wereldbeeld op nahouden... Daar zult u er waarschijnlijk nog veel van tegenkomen. Mijn advies aan u is: Stem niet. Niets of niemand verplicht u op een politieke partij te stemmen die uw idealen niet of slechts gedeeltelijk verkondigd.quote:Oftewel; ben ik met deze ideeën bij D66 aan het juiste adres, of maak ik meer kans bij een partij die een selectief discriminerend anti-geloof aanhangt zoals de PVV?
Inderdaad, helemaal met je eens, dat is wat Wilders doet en dat is het laatste wat je moet willen.quote:Het bestrijden van religie is geen doel van D66 en moet dat ook zeker niet zijn.
Absoluut niet neutraal, daar heb je gelijk in. Dat is de democratie ook niet, maar ik hoop wel dat wij met z'n allen een omgangsvorm kunnen ontwerpen waarin het beginsel van gelijkheid serieus genomen wordt. Weinig moeilijke begrippen of beperkingen, maar grondbeginselen uit onze wet die iedereen hoort te kennen, met de nadruk op vrijheid en solidariteit.quote:De vraag is daarnaast ook of de door jouw gesuggereerde 'neutraliteit van de staat' wel zo neutraal is.
Exact het standpunt. Misschien mag het wat vaker herhaald worden. Maar het is voor een D66's eigenlijk vanzelfsprekend.quote:Op vrijdag 3 december 2010 18:04 schreef Judas4Justice het volgende:
Dat sluit echter niet uit dat foute interpretaties en acties op religieuze basis veroordeeld mogen worden. Wat goed is en wat fout is wordt imho echter bepaald door de Nederlandse wet en niets daarboven. Iedereen die dat tegenspreekt mag wat mij betreft een politiek clubje oprichten.
Er moet inderdaad een sterk toezicht zijn op het onderwijs. In feite hebben we daar de instrumenten ook wel voor. Er is inspectie en slechte scholen kunnen gesloten worden.quote:Het hoort in elk geval niet thuis in ons onderwijssysteem. In Engeland was vorige maand een reportage over 40 islamitische scholen die het tegenovergestelde doen (één onderzoekje). Hoe stoppen/voorkomen we dit in Nederland?
Dit is zeker iets dat precies in het D66 gedachtengoed past en waar ook wel naar gehandeld wordt. Maar het mag wat mij betreft ook wat beter in een campagneverhaal gegoten worden. Het hoort bij het streven naar individuele vrijheid om mensen die vast zitten in een onderdrukkende gemeenschap eruit te helpen.quote:...en daar knelt de schoen dan met sommige religies die prediken dat er geen wetten hoger zijn dan die van de familie of het heilige schrift. Die vorm van godsdienstvrijheid gaat mij te ver en vind ik een enge ontwikkeling. Dan heb ik het nog niet eens over discriminatie, onderdrukking of (geestelijke) mishandeling die daar uit mogen voortvloeien. De democratie mag imho wel eens een vuist maken tegen het gevaar van foute ideeën. Dat doe je niet door miljarden mensen als één groep te behandelen en de ideologie te veroordelen maar door de foute ideeën van elk individu te analyseren en te toetsen aan de (toekomstige?) sociale norm.
quote:Overlijden Peter Baehr
Op 29 november 2010 is Peter Baehr, één van de oprichters van D66, op 75-jarige leeftijd overleden. Peter was een D66’er van het eerste uur en stond aan de basis van de partij. Hij nam in 1965 al het mede-initiatief tot de oprichting van een nieuwe partij. Na de oprichting en de verkiezingen van 1967 speelde hij een rol op de achtergrond. Peter is D66 altijd kritisch blijven volgen. De partij is hem zijn inzet en rol zeer dankbaar en verliest in Peter Baehr een Democraat in hart en nieren. Wij wensen zijn nabestaanden veel sterkte toe met dit verlies.
quote:Amnesty International
Nederland
In memoriam: Peter Baehr
Met het onverwacht overlijden van Peter Baehr, honorair hoogleraar mensenrechten, verliest Amnesty een activist van het eerste uur. Tientallen jaren was Peter onze raadgever, bestuurder, discussieleider en vooral loyale vriend.
De plotselinge dood van Peter Baehr, emeritus hoogleraar mensenrechten, brengt veel in herinnering. Een bij uitstek vriendelijke man, soms koppig, met een handdruk voor iedereen en een vraag die betrokkenheid toonde, altijd aanwezig op de mensenrechtenbijeenkomsten die er toe deden, maar ook op de afscheiden en feestjes die bij Amnesty werden gegeven. Nooit zichtbaar uit het veld geslagen. Gedegen in zijn boeken die van zeer rijke ervaring getuigden. Vaak in zijn betoog merkbaar betrokken, vaak ook op de eerste plaats de verstandige en verstandelijke politicologisch geschoolde waarnemer.
Peters dood brengt in herinnering hoe pril de mensenrechtenbeweging nog was toen hij zijn reputatie daar vestigde, meer dan drie decennia geleden. Voor jonge activisten, en de grote meerderheid van wie die toen bij Amnesty werkten was jong, waren er een paar grote voorbeelden, hoopgevende mensen in een wereld van functionarissen die de mensenrechten vooral leek te willen weren. Die voorbeelden waren onder anderen Theo van Boven, in Genève hoofd van de
VN-mensenrechtenafdeling, Max van der Stoel, de politicus en minister die persoonlijk door mensenrechten gedreven leek te worden. en Peter Baehr, de academicus die de mensenrechten in Nederland tot een heuse discipline maakte.
Peter heeft op vele momenten een belangrijke, soms cruciale rol gespeeld in de ontwikkeling van de Nederlandse Amnesty-afdeling. Opmerkelijk is dat hij nooit zitting heeft gehad in het bestuur van de afdeling (zoals zijn vrouw Malie bestuurslid was). Hij was wél vaak commissielid, spreker, panellid, adviseur. En bij uitstek een vergadervoorzitter, zoals bij de internationale conferentie over politieke moorden en verdwijningen die in 1982 in Noordwijkerhout werd belegd. Hij was lid van commissie die de mooie naam 'Borderline' had, een groepje wijze mensen dat zich moest buigen over welke casus (de totaalweigeraar, de politieke gevangene in hongerstaking, de homoactivist) net wél of net niet binnen het mandaat van Amnesty viel. Hij was lid van het Internationaal Bestuur.
Peter werd veelvuldig gevraagd om advies over internationale kwesties. Rond 2002 werd hij uitgenodigd te spreken over Amnesty zoals dat er over twintig jaar uit zou zien. Hij koos voor de pragmatiek: Amnesty moest vooral haar beloftes in research en campagnes waarmaken. Evenzo pragmatisch en overtuigd was hij in een debat eerder dit jaar in Amsterdam, met scheidend Amnesty-secretaris-generaal Irene Khan. Hij had bedenkingen bij een koers die Amnesty sterk op armoede zou doen focussen, omdat de organisatie zich zozeer had bewezen in het werk voor gewetensgevangen en slachtoffers van marteling en executie.
Peter was, nationaal en internationaal, een van eersten die Amnesty academisch onder de loep legde. Hij publiceerde een lang wetenschappelijk artikel over de organisatie, speciaal over de ontwikkeling van het 'mandaat', in een tijd dat Amnesty nog helemaal niet zo universitätsfähig was. Hij bleef de organisatie steeds in het vizier houden in zijn publicaties, en plaatste Amnesty in een breed verband van non-gouvernmentele organisaties in zijn laatste boek dat nu ook de afscheidsrede van zijn wetenschappelijk werk blijkt te zijn, Non-Governmental Human Rights Organizations in International Relations.
Peter had alle kwaliteiten van de diplomaat. Hij kon handen schudden, complimenten geven, beleefdheden uiten en netwerken gebruiken waar dat nodig was. Niet voor niets was hij jarenlang de belangrijkste regeringsadviseur op het terrein van de mensenrechten. Maar hij was ook een man met momenten van grote verontwaardiging. Toen minister Van den Broek het nieuwe restrictieve asielbeleid verdedigde in de Kamer met het argument 'al te goed is buurmans gek', merkte Peter op dat hij niet wist wat dit kabinet dreef, maar dat het in elk geval niet de mensenrechten waren. Toen minister Voorhoeve de jongens van Dutchbat verwelkomde bij hun terugkeer uit Srebrenica, zei Peter dat een minister maar één ding te doen stond na de massamoord, en dat was aftreden.
Peter was een oorlogskind, zijn onderduikherinneringen zijn onder meer door het filmdocumentatieteam van Steven Spielberg vastgelegd. Het was geen jeugd die hij naar voren of zelfs naar buiten bracht. Veel mensen blijken jaren met hem te hebben samengewerkt zonder ervan geweten te hebben. Wát ook zijn gedrevenheid was voor rechtvaardigheid, een veilige internationale orde en een daadwerkelijke naleving van mensenrechten, hij wilde bepaald niet de suggestie wekken dat daarvoor zijn persoonlijke ervaringen bepalend waren geweest.
De Pools-joodse kinderarts en mensenrechtenactivist Janusz Korczak, in 1942 omgekomen in een concentratiekamp, zei dat er drie beroepen waren die er het meest toe doen: die van arts, rechter en leraar. Peter heeft die laatste keuze met al zijn talent, inzet en menselijkheid vormgegeven. Door de jaren stond hij Amnesty-medewerkers bij als ze hem het concept van een artikel voorlegden, een advies moesten voorbereiden, een onderzoeksproject wilden uitwerken. Hij maakte het degenen die dieper in de materie wilden gaan mogelijk te publiceren in de Netherlands Quarterly of Human Rights, een gesprek te krijgen met een hoge ambtenaar of onderzoek te doen met behulp van de al vroeg gecomputeriseerde SIM-documentatie. Later kwamen bij Amnesty de vrijwilligers, stagiaires en medewerkers die de mensenrechten hadden geleerd uit de colleges van professor Baehr. Peter was iemand die graag uitlegde, achtergrond gaf. Zijn emeritaat was geen breuk -- het leek hem alleen maar meer tijd te geven om te onderzoeken, te interviewen en te publiceren.
Het verlies van Peter kun je eigenlijk geen verlies meer noemen voor de mensenrechten, dat wil zeggen, hij heeft er in zijn onderwijs, lezingen en boeken alles aan gedaan om zijn bijdrage aan die mensenrechten veilig te stellen en van langdurige betekenis te doen zijn. Dat Peter er niet meer is, is een verlies voor degenen die hem, meer dan dertig jaren geleden of afgelopen maand, vanuit de zaal of aan de vergadertafel of in heel persoonlijke nabijheid hebben meegemaakt. Een man met een groot verstand en wijsheid, met grote talenten en vooral met diepe betrokkenheid bij de condition humaine.
Jij was op het JD-congres in nijmegen geloof ikquote:Op dinsdag 21 december 2010 22:38 schreef Hexagon het volgende:
Dit topic is meer om met andere fokkers die ook bij D66 zitten of erop stemmen te ouwehoeren over allerlei zaken die spelen. Zoals interne verkiezingen en discussies. En om nieuwtjes te posten
En het is leuk om daar ook inbreng te hebben van mensen van buiten. Wellicht trekt het nog mensen over de streep om ook lid te worden.
Het topic hoeft niet continu actief te zijn. Maar als er weer eens wat speelt geef ik het weer een zwieper.
quote:Om PVV opgestapte VVD'er naar D66
vrijdag 31 december 2010 | 07:00 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 31 december 2010 | 12:00
Tekstgrootte
Bas Geerdink Foto: VVD Rheden
DE STEEG - Het Rhedense VVD-raadslid, dat in augustus optapte vanwege de samenwerking van zijn partij met de PVV, is overgestapt naar D66. Bas Geerdink uit Spankeren zegt dat zijn gedachtegoed 'blijktbaar beter bij D66 past'. Geerdink zat nog maar enkele maanden in de gemeenteraad van Rheden toen hij in augustus alweer vertrok.
Het besluit trok aandacht van de landelijke media. De inwoner van Spankeren was namelijk een van de eerste VVD'er in het land die conclusies verbond aan de intentie van de Tweede Kamerfractie van de partij om in zee te gaan met de PVV van Geert Wilders.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |