abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86692810
Als ik ooit een Eames stoel zou kopen zou ik het doen for life. En omdat het z'n waarde (enigszins) behoudt. 't is niet zoals met andere meubels dat je er niets meer voor terug krijgt. Maar dan wil ik wel een nieuwe, en die zijn in Europa veel duurder dan in de VS. :(
pi_86693525
Design is gewoon toegepaste kunst. Ik heb mijn meubels maar om 2 redenen: ik vind ze mooi&kan het idee van de ontwerper waarderen. Designklassiekers waren tijdens de ontwerpfase vaak vernieuwend; vaak in materiaal maar soms ook qua vorm :)

Nu zijn ze niet meer te vernieuwend te noemen maar een hele meubels maar je kan nog wel indenken hoe die meubels de basis vormen voor vrijwel alles wat er nu op de markt was: stoelen met een buizenframe, stoelen van gebogen multiplex, het gebruik van plastic en andere 'nieuwe' materialen. Een kopie doet vaak geen recht aan het origineel. Ik vind 'kopieen/namaak' een lastig verhaal. Je hebt ook veel in licentie geproduceerde stoelen die ik meer namaak vind. Bijvoorbeeld omdat het ontwerp aangepast is zonder dat de ontwerpers er aan hebben meegewerkt. Er is ook een geval (kan mij het specifieke ontwerp niet meer voor de geest halen) waarbij de namaak stoelen zijn gemaakt in de oude, originele mallen en de 'officiele' stoelen op een hele manier worden gemaakt. Dan zijn die namaak stoelen toch leuker imho :)
pi_86693906

Deze heb ik in het rood leer
Gelderland 5470 by Jan des Bouvrie
Gekocht voor 3500gulden, nu vanaf 1350euro

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 21-09-2010 22:54:41 ]
pi_86694119
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 22:51 schreef Estolan het volgende:
[ afbeelding ]
Deze heb ik in het rood leer
Gelderland 5770 by Jan des Bouvrie
Gekocht voor 3500gulden, nu vanaf 1350euro
Niet echt bijzonder. Dit soort stoelen bestaat al een behoorlijke tijd, alleen dan mooier gemaakt (zonder de achterpootjes, met een betere buisframe-constructie)
pi_86694271
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 22:56 schreef Rapaille het volgende:

[..]

Niet echt bijzonder. Dit soort stoelen bestaat al een behoorlijke tijd, alleen dan mooier gemaakt (zonder de achterpootjes, met een betere buisframe-constructie)
Wat een onzin!

Dit is gewoon een klassieker, oorspronkelijk in 1989 op de markt verschenen, bij de 5770serie loopt het frame door ipv losse poten achter. Die is dan ook weer iets duurder

Alleen wordt dit model nog steeds verkocht en ook voor dezelfde prijs, dan valt het wel in de categorie design
pi_86694434
Ehm doen jullie wel lief?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  Designer dinsdag 21 september 2010 @ 23:14:22 #132
266257 crew  DeZwabber
dugga doo dugga dugga doo
pi_86694850
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 23:03 schreef Ml-etje het volgende:
Ehm doen jullie wel lief?
he, moet dat?
🐙
pi_86694987
Hmm, ik wilde net gaan zeggen dat die stoel van Jan des Kopie nogal lelijk is en al helemaal geen design-klassieker. Nou ja, dan hou ik m'n mond wel. :)

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 21-09-2010 23:18:14 ]
  Designer dinsdag 21 september 2010 @ 23:18:56 #134
266257 crew  DeZwabber
dugga doo dugga dugga doo
pi_86695023
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 23:17 schreef k_man het volgende:
Hmm, ik wilde net gaan zeggen dat die stoel van Jan des Kopie nogal lelijk is en al helemaal geen design-klassieker. Nou ja, dan hou ik m'n mond wel. :)
I see what you did there
🐙
  dinsdag 21 september 2010 @ 23:26:44 #135
277933 martinus-
onvolprezen protagonist
pi_86695313
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 23:17 schreef k_man het volgende:
Idd..lijkt op een kruising tussen de vroege Starck modellen (achterover leunend op zn pootjes) en marcel breuers stoelen. Wel typisch een stoel uit die tijd.
Je mag m wel mooi vinden, maar in t lijstje klassiekers is ie niet te vinden.
pi_86701152
Toch vreemd dat hij wel zo word weergegeven als een Gelderse klassieker

zal dan wel aan mij liggen ofzo......
pi_86701189
Hij doet me ook denken aan de fauteuils van Gispen.

Leolux heeft trouwens ook iets dergelijks (maar dan mooier, vind ik): de Scylla. Da is echter een nieuwer ontwerp dan dat van Des Bouvrie

pi_86703386
Je hebt idd wel meer merken met ongv hetzelfde concept, was de jaren 80 he :)
pi_86703695
Nou, Gispen was niet de jaren tachtig...
pi_86704953
In 'design' investeren is juist slim, het is vrij waardevast. Als je een 4-tal Gispen 201 koopt voor circa 1600, kan je deze over 20 / 30 / 40 / 50 jaar alsnog kwijt voor 1000 - 1200 euro. Trendhopper / Ikea spul is meer 'tijdelijke' meuk welke je in de verkoop niks meer oplevert.
pi_86705037
Ook weer kant en klare onzin

2ehands is design ook gewoon veel minder waard
pi_86705146
quote:
Op woensdag 22 september 2010 11:31 schreef Estolan het volgende:

Probeer jij maar eens 4 fijne Gispen 201 / 101's te krijgen voor minder dan 1000 :)
Stel dat je ze zelf voor die prijs op de kop tikt (dus het spul niet nieuw kopen) dan loop je vrijwel geen verlies als je het ooit weer zult verkopen.
pi_86705459
[..]

Je bent uitgenodigd!
[/quote]

Slechts 500 meter lopen van mijn werkplek ;) En ik werk niet eens bij de TU!
pi_86706266
quote:
Op woensdag 22 september 2010 11:35 schreef Stevie_ het volgende:

[..]

Probeer jij maar eens 4 fijne Gispen 201 / 101's te krijgen voor minder dan 1000 :)
Stel dat je ze zelf voor die prijs op de kop tikt (dus het spul niet nieuw kopen) dan loop je vrijwel geen verlies als je het ooit weer zult verkopen.
bedoel je de vergader stoel??? die kan je al krijgen voor 400e
pi_86708598
Hoe je echte design kun herkennen:
Die stoel ziet er nog steeds goed uit, en het werd ontworpen in de tijd dat de mensen er nog zo bij liepen en die kleding normaal was. Da's design!
pi_86716190
quote:
Op woensdag 22 september 2010 11:31 schreef Estolan het volgende:

Design is toegepaste kunst. Vergelijk het met een schilderij; het maakt niet uit hoeveel eigenaren er zijn geweest :) Zo is het ook met designmeubels; als de staat gewoon nog goed is dan is er vrijwel altijd een liefhebber voor te vinden.

In sommige gevallen worden de meubels zelfs meer geld waard. Dat komt over het algemeen omdat er iets in het ontwerp is veranderd. Een purist of een museum wil graag het oorspronkelijke ontwerp, maar dat is lastig als een stoel 50 jaar geleden is ontworpen. Weinig aanbod en wel vraag = stijgende prijzen.

Ook waren veel stoelen vroeger natuurlijk goedkoper. De 20-30-40 jaar oude stoelen kan je helemaal opknappen en dan ze nog steeds goedkoper als de nieuwe variant van diezelfde stoel. Dan is dat natuurlijk een interessant alternatief. Een stoel die vroeger over de toonbank ging voor 1000 gulden kan nu best verkocht worden voor 1000 euro. Makkelijk zelfs. Geen idee wat een Eames Lounge Chair of een EA124 30-40 jaar gelden moest kosten, maar ik denk een fractie van de prijs die ze er nu voor durven vragen.
pi_86732301
Design is leuk om naar te kijken: hoe het is bedacht, hoe het is gemaakt, vind ik. Soms is het foeilelijk, soms mooi, soms zit het goed, soms ook helemaal niet, soms is het supereenvoudig, soms completely over the top.
Soms van bizarre materialen of combinaties. En soms is het goed gemaakt, en soms ook niet. Kortom, je kunt er alle kanten mee op!
Natuurlijk zijn er ook mensen die kikken op het merk en de ontwerper, en er meteen bijvertellen hoe duur het wel niet was. En inderdaad, de echte design fabrikanten als Vitra, Fritz Hansen, Cassina, B&B en zo zijn voor gewone zielen nauwelijks te betalen. De kwaliteit is dan wel heel goed, maar bijna 4000 euro voor een PK22 stoeltje van Poul Kjaerholm (mooi, en zit heel goed trouwens!) is wel wat te veel. Al zal het na de eerste flinke afschrijving wellicht best waarde behouden, en eeuwig meegaan. Italiaanse of Chinese kopieen zijn dan een optie al zal de kwaliteit minder zijn, en ook zal er wel rommel tussen zitten. Kijk maar eens op http://www.interioraddict.com/ voor veel nagemaakte klassiekers. Overigens worden design ideeen ook vaak net iets anders nagemaakt door net-niet merken als Topform, Andere sites om eens te kijken: http://www.trendir.com en http://www.captivatist.com/. Leuk toch?

[ Bericht 0% gewijzigd door pete10 op 23-09-2010 00:36:08 ]
pi_86732947
quote:
Op woensdag 22 september 2010 16:49 schreef Rapaille het volgende:

[..]

Design is toegepaste kunst. Vergelijk het met een schilderij; het maakt niet uit hoeveel eigenaren er zijn geweest :) Zo is het ook met designmeubels; als de staat gewoon nog goed is dan is er vrijwel altijd een liefhebber voor te vinden.

In sommige gevallen worden de meubels zelfs meer geld waard. Dat komt over het algemeen omdat er iets in het ontwerp is veranderd. Een purist of een museum wil graag het oorspronkelijke ontwerp, maar dat is lastig als een stoel 50 jaar geleden is ontworpen. Weinig aanbod en wel vraag = stijgende prijzen.

Ook waren veel stoelen vroeger natuurlijk goedkoper. De 20-30-40 jaar oude stoelen kan je helemaal opknappen en dan ze nog steeds goedkoper als de nieuwe variant van diezelfde stoel. Dan is dat natuurlijk een interessant alternatief. Een stoel die vroeger over de toonbank ging voor 1000 gulden kan nu best verkocht worden voor 1000 euro. Makkelijk zelfs. Geen idee wat een Eames Lounge Chair of een EA124 30-40 jaar gelden moest kosten, maar ik denk een fractie van de prijs die ze er nu voor durven vragen.
Ik denk dat Vitra ook doet zoals Rolex dat doet qua prijzen. Gewoon ieder jaar de prijzen 1 a 2 procentpunt boven inflatie verhogen. Zo wordt het gunstig om het nu te kopen (volgend jaar is het weer duurder) en vanwege de tijdloosheid en kwaliteit van de horloges schrijven ze dus ook nauwelijks af.
pi_86733134
quote:
Op woensdag 22 september 2010 12:08 schreef Estolan het volgende:

[..]

bedoel je de vergader stoel??? die kan je al krijgen voor 400e
per stuk inderdaad, goedzo! Ik bedoel 4 stuks voor 1000. Het is mij gelukt, in goede staat (wel tweedehands dus). Deze kan ik sowieso binnen nu en 10 jaar (de bekleding slijt uiteraard wel) voor minimaal deze kooprijs weer verkopen...
pi_86738600
Dat hoop je, ik zag ze nieuw staan voor 450, dus 2ehands ook wel goedkoper te vinden

en ach

2ehands producten kopen, that's so lame!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')