quote:
Op zondag 19 september 2010 14:20 schreef Vragende het volgende:Mijn vraag is nu, ben ik strafbaar? Aangezien hij begon met discrimineerde opmerkingen en hij mij ook duwde,
dus het is toch gewoon zelfverdediging? Ook had hij duidelijk iets te veel gedronken terwijl ik nuchter was. Ook gebruikte ik geen excessief geweld want zodra hij naar de grond toe ging stopte ik omdat het opgebroken werd.
Zelfverdediging (noodweer) mag alleen bij een werkelijke aanval op jezelf of een ander of jullie spullen en moet proportioneel aan de aanval zijn (iemand doodschieten omdat hij je tasje probeerde te jatten is niet proportioneel).
Onder omstandigheden mag het ook niet-proportioneel zijn (noodweerexces) maar dan heb je het over gevallen waarin iemand je aanvalt en jij onder werking van adrenaline, angst etc niet goed meer weet wat je doet en bijv. 5 slagen geeft terwijl 1tje al voldoende was geweest, of de aanval is alweer voorbij omdat de aanvaller op de grond ligt, maar je bent zo doorgeslagen dat je dit niet direct doorhebt en je geeft diegene nog een paar schoppen na.
Voor zowel noodweer als noodweerexces is vereist dat er een aanval IS. Of in elk geval, dat je dacht en terecht mocht denken dat er een aanval was. In theorie is het namelijk ook nog eens mogelijk dat je jezelf bij voorbaat al gaat verdedigen omdat je ervan overtuigd bent dat je aangevallen gaat worden. Dit wordt, onder omstandigheden, goedgekeurd door het recht. Je hoeft dus niet altijd daadwerkelijk aangevallen te worden. Stel bijvoorbeeld dat je iemand hebt aangereden, diegene trekt een pistool en loopt naar je toe. Je schrikt je de pleuris en je denkt dat hij je gaat neerschieten dus je ramt 'm neer. Het blijkt dat die kerel helemaal geen pistool had maar een mobieltje wat precies op een pistool leek en hij wilde even gaan bellen met de verzekering of zo. Of, je ziet een tasje gestolen worden en je duwt de dief op de grond, het blijkt echter dat ze allemaal bij elkaar hoorden en een youtube video maakten. Of er komt een enorm duister bikerfiguur op je af met een koevoet, maar die wilde hij net in de vuilnisbak achter je rug gaan gooien. De wet heeft er begrip voor als je in zulke gevallen niet gaat afwachten tot je werkelijk aangevallen wordt - het kan dan immers al te laat zijn (vooral als iemand een wapen heeft). Als je zich verdedigt tegen zo'n imaginaire aanval is het een vorm van dwaling ten aanzien van de feiten. Hoe dan ook, in theorie kan dat maar in de praktijk moet je toch wel wat meer hebben dan "ja maar ik voelde me zo bedreigd toen hij zei dat ik moest optyfen uit Nederland". Ieder weldenkend mens in jou situatie zou dan namelijk hetzelfde moeten hebben gedacht en bang zijn geweest.
Of een duw gegeven worden al voldoende is om met een beroep op noodweer of noodweerexces uit te komen onder wat n.a.v. jouw beschrijving uit zal draaien op "zware mishandeling" in de tenlastelegging, durf ik niet te zeggen. Ik vermoed van niet.
Uitgedaagd worden heeft strafrechtelijk niet zo'n relevantie (tenzij je het als toestemming kunt zien, maar dan heb je het meer over stoerdoenerij tussen vrienden, zo van, ik wed dat je 't niet voor mekaar krijgt mij in m'n ballen te schoppen of zo), of het civielrechtelijk nog gevolgen heeft voor de schadevergoeding (eigen schuld slachtoffer?) durf ik niet te zeggen.
[ Bericht 3% gewijzigd door Sessy op 19-09-2010 17:22:11 ]