abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 12 mei 2011 @ 09:38:38 #101
230749 Olle.
It's OK you fool!
pi_96686177
quote:
@Olle; Het is niet zo dat je pas moet tippen bij 6 personen, vanaf +/- 6 personen is het in de prijs verrekend en staat dat op de bon. Zit je qua personen daaronder, dan hoor je gewoon fooi te geven ipv 'stoer' weg te lopen. Je moest echt eens weten wat voor hongerloontje ze krijgen... en met de huidige koers eet je dan nog steeds erg voordelig.
Het is heel simpel in mijn ogen.
Als wij 60 / 70 dollar kwijt zijn voor een diner bij de penny's en mensen verwachten dat we ook nog eens 20 dollar fooi er bij geven daar ben ik niet van (dubbel de taxes + 10 % ofzo).
Ik vind een fooi geven geen probleem maar het extreme vind ik te ver gaan.

En of ze weinig verdienen weet ik niet, als ze de tax mogen houden en ze krijgen per klant een enorme tip (20 dollar ofzo) en als ik zag hoe vol die penny's e.d. zaten....

Maar goed misschien kijk ik ook wel verkeerd ;)
Maar op doorreis en gemiddelsd 20 dollar per dag * 30 dagen... is 600 dollar extra voor tips, vind ik veel geld.
A man's got to do what a man's got to do
  donderdag 12 mei 2011 @ 22:38:13 #102
4259 JK
In for a penny, in for a pound
pi_96726464
Je kan ook tippen zonder de tax. Al doe ik het altijd over de tax heen.
Als je 70 dollar kwijt bent, en je bent tevreden, dan geef je 14 dollar fooi.. dat is geen 20 dollar, want dan zou je 28,5% tippen, dan ben je een generous tipper. :P

600 dollar tippen valt wel mee, dat is wel over 30 dagen.. kijk ook eens hoe goedkoop je eigenlijk eet? En je hebt gewoon free refills bij bijv. koffie en frisdrank. Nederland is veel duurder.

Hier een voorbeeldje, lees en huiver hoe laag die lonen zijn en waarom tips echt nodig voor ze zijn om rond te komen en hun kinderen bijv. te kunnen laten eten:

Companies and Industries for Waiter/Waitress Jobs

Popular Employers Hourly Rate

Applebee's Neighborhood Grill and Bar $3.22 - $6.79
Olive Garden Restaurants $3.71 - $8.08
Pizza Hut, Inc. $3.30 - $4.85
Waffle House, Inc. $2.83 - $3.65
Chili's $3.00 - $8.12

Popular Industries Hourly Rate

Restaurant(s) $3.79 - $7.17
Food Service $3.72 - $7.00
Bar / Restaurant / Nightclub $3.79 - $7.17
Fast Food Restaurant(s) $3.82 - $6.73
Restaurant, Cafe, or Deli $3.82 - $6.73

Even een dagje (8u) bij Wafflehouse werken, kom je thuis met 22 - 29 dollar. Wooptidoo!!!
Als je als Nederlander dan ook nog eens niet gaat tippen, vind je gek dat men aan moonlighting
moet doen om rond te komen...

Ik hoop dat dit bovenstaande je een beetje helpt inzien voor je volgende vakantie :)
  donderdag 12 mei 2011 @ 23:29:13 #103
113373 doeka
Pompiedomtiedom
pi_96730658
Bedankt voor de cusus "hoe geef ik fooi" ik zal me er zeker aan houden.

Hoe werkt dat in winkels? Betaal je overal tax? Bij ons hoef je als buitenlandse toerist soms geen belasting te betalen.
But till then tramps like us baby we were born to run
But till then tramps like us baby we were born to run
  vrijdag 13 mei 2011 @ 09:35:54 #104
230749 Olle.
It's OK you fool!
pi_96738927
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 22:38 schreef JK het volgende:
Je kan ook tippen zonder de tax. Al doe ik het altijd over de tax heen.
Als je 70 dollar kwijt bent, en je bent tevreden, dan geef je 14 dollar fooi.. dat is geen 20 dollar, want dan zou je 28,5% tippen, dan ben je een generous tipper. :P

600 dollar tippen valt wel mee, dat is wel over 30 dagen.. kijk ook eens hoe goedkoop je eigenlijk eet? En je hebt gewoon free refills bij bijv. koffie en frisdrank. Nederland is veel duurder.

Hier een voorbeeldje, lees en huiver hoe laag die lonen zijn en waarom tips echt nodig voor ze zijn om rond te komen en hun kinderen bijv. te kunnen laten eten:

Companies and Industries for Waiter/Waitress Jobs

Popular Employers Hourly Rate

Applebee's Neighborhood Grill and Bar $3.22 - $6.79
Olive Garden Restaurants $3.71 - $8.08
Pizza Hut, Inc. $3.30 - $4.85
Waffle House, Inc. $2.83 - $3.65
Chili's $3.00 - $8.12

Popular Industries Hourly Rate

Restaurant(s) $3.79 - $7.17
Food Service $3.72 - $7.00
Bar / Restaurant / Nightclub $3.79 - $7.17
Fast Food Restaurant(s) $3.82 - $6.73
Restaurant, Cafe, or Deli $3.82 - $6.73

Even een dagje (8u) bij Wafflehouse werken, kom je thuis met 22 - 29 dollar. Wooptidoo!!!
Als je als Nederlander dan ook nog eens niet gaat tippen, vind je gek dat men aan moonlighting
moet doen om rond te komen...

Ik hoop dat dit bovenstaande je een beetje helpt inzien voor je volgende vakantie :)
als ik kijk naar een schaftkeet als de penny's die zat helemaal vol met klanten, als iedereen een aardige fooi geeft, dan stijgt het loon per medewerker al aanzienlijk volgens mij :)
De Penny's begint al met ontbijt, heeft lunch en je kunt er ook nog eens dineren.
ik heb soms ontbijt nodig gehad, en vervolgens ook nog een diner. Dan ben ik dus al 28 dollar kwijt aan tip op een dag.
Ik vind het gewoon veel geld. En als je ziet dat een tafeltje tijdens een lunch ongeveer 30 minuten bezet is. En er zijn 30 tafeltjes (misschien nog wel meer) vol, dan kunnen de tips als je 14 dollar gebruikt in zijn totaliteit hoog oplopen.

Misschien ben ik er ook wel te nuchter voor hoor .
De lonen liggen daar wellicht laag, waar haal je deze overzichten vandaan? :)
A man's got to do what a man's got to do
  vrijdag 13 mei 2011 @ 09:37:37 #105
141104 Patje1987
Madre me quiero un frikandel.
pi_96738964
Nog 2 maandjes _O_
Wij vormen tezamen gezellig een schaar.
Sportief zijn wij allen en voor elkaar.
Ons doel en ons streven is vriendschap en vree
Aan ons de victorie aan RKC!
pi_96740449
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 08:43 schreef Vinno het volgende:
Nog 1,5 maand wachten :( Dan ga ik ook met mijn vriendinnetje lekker weg! :D

We gaan in de volgende route afleggen:
01-07 - 02-07 LAX Hotelletje
02-07 - 03-07 San Simeon
03-07 - 06-07 San Fransisco (Iemand nog tips voor 4th july vieren??????)
06-07 - 08-07 Yosemite/Fresno
08-07 - 10-07 Las Vegas
10-07 - 12-07 Los Angeles
13-07 - 22-07 Miami (Geen auto meer, gewoon chillen)

Wij hebben een Pontiac G6 gehuurd.
nice. ga je met de plane naar miami?

Zie net dat wij de 4e juli bij de grandcanyon zijn. iemand enig idee of er daar dan iets aan gedaan wordt? vuurwerk oid?
Voor wat foto's, kijk hier
pi_96767313
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 10:26 schreef polariteit het volgende:

[..]

Tja, of jij moet nog andere manieren weten om in 1 dag ruim 4400 km af te leggen? :P
Old enough to know better. Too young to care.
pi_96777019
Ik zou zeker wel een auto nemen in Miami. Er zijn best Afstanden tussen de leuke dingen.
Hoever zit je van het strand?
9 dagen strand is lang in Miami.

Kan everglades doen, kan de keys ook aanraden.

Maar daar is een ander topic voor.
  zaterdag 14 mei 2011 @ 01:13:21 #109
4259 JK
pi_96781772
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 09:35 schreef Olle. het volgende:
[..]
als ik kijk naar een schaftkeet als de penny's die zat helemaal vol met klanten, als iedereen een aardige fooi geeft, dan stijgt het loon per medewerker al aanzienlijk volgens mij :)
De Penny's begint al met ontbijt, heeft lunch en je kunt er ook nog eens dineren.
ik heb soms ontbijt nodig gehad, en vervolgens ook nog een diner. Dan ben ik dus al 28 dollar kwijt aan tip op een dag.
Ik vind het gewoon veel geld. En als je ziet dat een tafeltje tijdens een lunch ongeveer 30 minuten bezet is. En er zijn 30 tafeltjes (misschien nog wel meer) vol, dan kunnen de tips als je 14 dollar gebruikt in zijn totaliteit hoog oplopen.

Misschien ben ik er ook wel te nuchter voor hoor .
De lonen liggen daar wellicht laag, waar haal je deze overzichten vandaan? :)
Weet niet meer van welke site, ik zocht geloof ik op 'waiter wages' ofzo... maar ik heb ook een Nederlandse vriendin daar wonen die o.a. in de horeca heeft gezeten, dus ik weet net even wat meer dan de gemiddelde toerist.

Je moet die fooi eigenlijk ook even delen door het aantal personen waar je mee bent he.

Stel je ontbijt voor 10-15 dollar, en dan ontbijt je stevig, dan betaal je dus bijv. 3 dollar fooi.
Dan eet je 's avonds voor zeg 25-30 dollar p.p., dus 6 dollar fooi.. zit je op 9 dollar fooi voor een hele dag. Deel dat nu door 1,42 en dan zit je op ¤ 6,30 aan fooi. Ben je met meer mensen, ja, dan betaal je meer fooi, maar zie het niet als even een paar eurootjes die je hier geeft, maar als een aanvulling op hun salaris. Ze zullen wellicht ook niet allemaal fulltime werken en vergeet niet dat elke waiter een aantal tafeltjes heeft waar ze verantwoordelijk voor zijn, niet het hele restaurant.

Als ze echt zoveel zouden verdienen, leek het me sterk dat ik bijv. wel eens een waitress had die een paar tanden miste. Dan had die ook wel een volle rij tanden. :)

Bovendien, je bent op vakanite, als ik op vakantie ben, kijk ik wat minder op het geld. Verder ben ik ook een nuchter persoon, maar ik weet hoe het er in Amerika aan toe gaat qua lonen en hoe duur het allemaal voor ze is en dat je hier in Nederland eigenlijk maar weinig te klagen hebt.
Hoeveel taxichauffeurs zijn 's avonds / 'snachts niet aan het moonlighten, zodat hun kind ook nog eens kan studeren... moet er niet aan denken om 2 banen te hebben. Vind 1 al teveel. :P

@polariteit;
Een auto in Miami is inderdaad wel makkelijk. OV is wel te doen, maar duurt soms erg lang en 's nachts hoef je niet meer op een bus te rekenen op bepaalde routes.. maargoed, natuurlijk heb je ook nog taxi's!
  zondag 15 mei 2011 @ 05:14:10 #110
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_96827482
Ga ik binnenkort heen, eerst vlieg ik vanuit Mexico city naar Tijuana. Daar steek ik de grens over met mijn buurman die uit San Diego komt. Daarna Los Angeles bezoeken en wat vrienden in San Francisco en Sacremento.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_96874741
@JK: ik ga niet naar Miami hoor :P

@markymark: Fietsen? :P
  maandag 16 mei 2011 @ 09:18:01 #112
83823 Vinno
Dat is ook.
pi_96875325
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 10:26 schreef polariteit het volgende:

[..]

Zie net dat wij de 4e juli bij de grandcanyon zijn. iemand enig idee of er daar dan iets aan gedaan wordt? vuurwerk oid?
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 21:09 schreef Marky_Mark01 het volgende:

[..]

Tja, of jij moet nog andere manieren weten om in 1 dag ruim 4400 km af te leggen? :P
Haha, plane inderdaad :)
  maandag 16 mei 2011 @ 09:19:13 #113
83823 Vinno
Dat is ook.
pi_96875348
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 23:43 schreef nelisb het volgende:
Ik zou zeker wel een auto nemen in Miami. Er zijn best Afstanden tussen de leuke dingen.
Hoever zit je van het strand?
9 dagen strand is lang in Miami.

Kan everglades doen, kan de keys ook aanraden.

Maar daar is een ander topic voor.
We hebben in principe geen auto gehuurd in Miami.
Maar misschien als we daar zijn dat we na een paar dagen niks doen, toch nog iets huren daar ofzo... Kijken we daar wel eventjes :)
  maandag 16 mei 2011 @ 11:42:50 #114
4259 JK
pi_96879809
Oeps, Vinno dan idd, niet polariteit. :)

Mocht je echt op SoBe verblijven, dan zit je met een auto wel met de parkeerkosten, iets van 20-30 dollar per dag. Soms misschien zelfs meer. Zelf verblijf ik altijd zo rond Bal Harbour/Surfside.
Dat is 15-20 min. rijden van SoBe af. Parkeren gratis. :)
  maandag 16 mei 2011 @ 14:02:00 #115
221328 MelanieA
What we think, we become.
pi_96884991
Ik vraag me af of je ook tipt bij afhalen enzo? Of in winkels als ze iets extra's voor je doen?
Of is dat gewoon naar eigen inzicht zoals bijv. afronden naar boven ofzo?

Ga trouwens in september naar LA, San Diego en Santa Barbara op familiebezoek :)
We are born and we die. These are certainties. Everything else in between is of our own making; so make it good.
pi_96885022
Ik tip alleen in restaurants.
  maandag 16 mei 2011 @ 18:49:42 #117
83823 Vinno
Dat is ook.
pi_96897421
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 11:42 schreef JK het volgende:
Oeps, Vinno dan idd, niet polariteit. :)

Mocht je echt op SoBe verblijven, dan zit je met een auto wel met de parkeerkosten, iets van 20-30 dollar per dag. Soms misschien zelfs meer. Zelf verblijf ik altijd zo rond Bal Harbour/Surfside.
Dat is 15-20 min. rijden van SoBe af. Parkeren gratis. :)
Goed punt inderdaad om ook rekening mee te houden!

Zal eens ff checken of er bij ons hotel parkeergelegenheden zijn, en ja wat dat dan kost.
  maandag 16 mei 2011 @ 20:15:35 #118
4259 JK
pi_96903773
Ik tip:

- taxichauffeurs (mooi afronden, 10-20%), al pak ik zelden de taxi en de laatste keer wilde de beste man helemaal geen geld hebben omdat ie een kennis was van een vriendin van me. Heb 'm maar een fijne fooi gegeven die hij écht niet wilde hebben. Weet niet meer wat ik heb gezegd, maar uiteindelijk nam hij het aan. :P
- shuttlebus chauffeurs (bij car drop-off naar bijv. vliegveld die je koffers de bus in en uit sjouwt, 1 dollar per koffer), vraag me af of dit bijv. in Yosemite ook de gewoonte is, why not?
- piloten (als je bijv. een helikopter tripje doet, of een rondvlucht in een vliegtuigje), niet de piloten van de commercial airlines, 5-10 dollar, afhankelijk van wat zo'n vlucht kost.
- de persoon in de toilet bij de discotheken die netjes de kraan voor je opendraait, zeep in je hand doet, de kraan dicht doet en je een handdoekje geeft om je handen te wassen (daar kan Nederland echt een puntje aan zuigen met de ontzettend smerige wc potten die vol liggen met urine, schijt, kots en peuken). Je kan zelfs nog een luchtje op doen, staan daar tig parfumflesjes in de Amerikaanse discothekentoilets. 1 of 2 dollar.
- Waiters/waitresses.. (geen fastfood restaurant medewerkers dus) 10-20%, afhankelijk van de service. Over het algemeen doe ik 20%.
- Kamermeisjes (en hoe meer je neerlegt, hoe meer ze hun best doen ;) ) ze doen zelfs de afwas! Ik verblijf meestal in hotels / motels waar een keukentje in zit. Normaal gesproken geef ik 1 dollar per persoon in de kamer per nacht.

Nouja, ik tip (bijna) iedereen die me een dienst verleend.. teveel beroepen om op te noemen, maar dus geen cassieres ofzo. En dus bijv. ook geen receptiemedewerkers van een hotel. Iemand die je koffers bijv. meeneemt natuurlijk wel. En vergeet bij valet parking natuurlijk geen fooi te geven. Ook bij een buffetrestaurant moet iemand je borden ophalen en je glas volschenken, leg hier ook een paar dollar voor neer voor de moeite. Zoiets vergeet je snel bij een buffetrestaurant.

Lees anders ook eens deze pagina door voor wat meer info:
http://people.howstuffworks.com/tipping.htm
  maandag 16 mei 2011 @ 20:59:15 #119
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_96907081
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 09:38 schreef Olle. het volgende:
Maar goed misschien kijk ik ook wel verkeerd ;)
Zoals ik al eerder zei: Als het om geld gaat, willen Nederlanders zich niet zo aanpassen aan een andere cultuur. De andere cultuur verwacht hogere fooi, maar de Nederlander zegt: :{w - tis al duur genoeg!

Ja ja, het is een beetje een stereotype natuurlijk, want lang niet alle Nederlanders zijn zo. ;)

Ik denk dat Nederlanders bij het bekostigen van de reis, en het bekijken van de financiën, ook niet echt budgetteren voor fooi, en dat moet je eigenlijk wel doen.

JK heeft inderdaad al een mooi overzichtje buiten restaurants om. Mocht je naar de kapper gaan, vergeet die ook niet.

In principe is het qua restaurants ook simpel: Wordt je eten gebracht, dan wel fooi. Moet je zelf je vreten halen bij de toonbank, dan geen fooi. :P (En dan heb je daar tussen in ook wel restaurants waar je je eten haalt, maar waar ze wel iedere keer je drinken komen bijvullen etc.... daar geef ik dan ook wel weer fooi, afhankelijk van de service natuurlijk).
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  maandag 16 mei 2011 @ 21:27:00 #120
221328 MelanieA
What we think, we become.
pi_96909245
@ JK
@ Maartena

Thnx hier heb ik wel wat aan!!! Bedankt voor jullie duidelijke uitleg!

^O^
We are born and we die. These are certainties. Everything else in between is of our own making; so make it good.
pi_96979544
Even een vraagje, hopelijk weten jullie het: Tijdens onze vorige trip naar LA (dec 09 / jan 10) is er een groen kaartje met stempel in ons paspoort geniet. Op de achterkant hiervan staat dat je dit in moet leveren zodra je het land verlaat. Dit is helaas niet gebeurd toendertijd.

Nu staat er op de achterkant van dit kaartje ook dat een toekomstige aankomst in de VS vertraging op kan leveren. Wat kan ik nu verwachten? Kan ik het kaartje beter gewoon weggooien, of laten zitten?
  woensdag 18 mei 2011 @ 15:51:49 #122
83823 Vinno
Dat is ook.
pi_96992807
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 10:19 schreef polariteit het volgende:
Even een vraagje, hopelijk weten jullie het: Tijdens onze vorige trip naar LA (dec 09 / jan 10) is er een groen kaartje met stempel in ons paspoort geniet. Op de achterkant hiervan staat dat je dit in moet leveren zodra je het land verlaat. Dit is helaas niet gebeurd toendertijd.

Nu staat er op de achterkant van dit kaartje ook dat een toekomstige aankomst in de VS vertraging op kan leveren. Wat kan ik nu verwachten? Kan ik het kaartje beter gewoon weggooien, of laten zitten?
Ik heb er totaal geen verstand van.
Maar bewaren lijkt mij beter (misschien op andere plek dan in het paspoort).
Mochten ze er naar vragen kan je het alsnog geven en zeggen dat ze het vergeten zijn vorige keer... Als ze er naar vragen en je zegt weggegooid is misschien nog vertragender...

Maar nogmaals, ik heb er totaal geen verstand van, puur wat mij logisch lijkt. :)
  woensdag 18 mei 2011 @ 17:24:30 #123
270981 DrSmoke
that's awesome!!
pi_96995422
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 10:19 schreef polariteit het volgende:

Ik zou het sowieso niet laten zitten. Dat had ik namelijk wel gedaan en dat kon de uiteraard zeer vriendelijke man van de douane niet zo waarderen. Na een preek van deze kerel werd ik doorgestuurd naar een kantoortje waar ik wederom als een soort terrorist werd ondervraagd. Ik kwam er met een waarschuwing van af, maar volgens mij kun je er ook een flinke boete voor krijgen. Op zich snap ik het best, want als je dat groene kaartje niet inlevert ben je "officieel" nog illegaal in de VS, de manier waarop ze je behandelen beviel mij minder. Het is immers de taak van de luchtvaartmaatschappij om dat kaartje in te nemen bij het boarden van de vlucht waarmee je de VS verlaat.
Om een dergelijk oponthoud en een boel ergernis te voorkomen raad ik je dus aan om dat kaartje er uit te halen. Ik geloof dat je dit dan naar de ambassade op moet sturen of zo waardoor je vertrek uit de VS alsnog officieel wordt geregistreerd. Overigens is mijn verhaal van een paar jaar geleden en dus van voor ESTA, wellicht dat ze er nu dus niet meer zo streng over doen.
  woensdag 18 mei 2011 @ 20:03:01 #124
4259 JK
pi_97003249
I-94 formulier vergeten? Kijk voor info:

http://www.verenigdestaten.info/rsinfo/waiver.html

Ik ken ook wel mensen die 'm gewoon uit het paspoort hebben gescheurd en bij een volgend bezoek was er niets aan de hand... dus ja, doe wat jou het beste lijkt.
pi_97062534
Tnx voor de reacties. Ik ga het er toch maar uithalen voor de zekerheid.

Opsturen naar de vs inclusief salarisstrook & originele boardingpas: gaat helaas niet gebeuren :') Eerste lijkt mij logisch, en tweede heb ik niet eens meer.

edit: op de link die JK plaatst staat een link naar de site van de Customs&Border Protection; en daar staat dat de groene kaartjes niet meer gebruikt worden indien je via ESTA toestemming hebt gehad om het land binnen te komen.

https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/1190/kw/I-94

[ Bericht 37% gewijzigd door polariteit op 20-05-2011 07:54:27 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')