abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96053824
Bij alle grote verhuurmaatschappijen betaal je voor zover ik weet geen dropoff kosten binnen Californië en tussen Nevada en Californië.
Old enough to know better. Too young to care.
pi_96510275
Een kleine bump omhoog! :)

Ik ga van 20 juni tot 30 juni op bezoek bij een vriend in Palo Alto. Nu vroeg ik me af wat echt de must-see dingen zijn in de San Francisco bay area en misschien nog iets verder. En kennen jullie misschien nog voordelige autohuur in deze buurt?

Ik hoor het wel :D
  zondag 8 mei 2011 @ 20:29:44 #78
4259 JK
In for a penny, in for a pound
pi_96517832
Binnenkort ga ik ook eens die kant op van Amerika.
Alleen in de OP staat dat 10-15% tippen normaal is... ik weet niet hoor, maar als je 10% geeft, geef je aan dat je ontevreden bent. Dus dat niet echt niet normaal... 15% is normaal, en ben je erg tevreden dan geef je 20%. Ben je echt niet tevreden dan kan je 10% geven, maar roep anders even de manager. Kan je trouwens ook doen als je zeer tevreden bent.
Aangezien Nederlanders vrij gierig van zichzelf zijn, zullen ze anders eerder geneigd zijn om 10% te geven als ze het advies in de OP lezen. :+

Mijn plan is SF, Yosemite, Santa Maria, L.A., San Diego en Las Vegas. En tussendoor dan van alles en nog wat natuurlijk. en van SF naar Santa Maria via de US1, voor zover deze volledig open is.. nog even de berichtgeving in de gaten houden ivm de landslide en het stuk wat afbrak in zee.
pi_96518060
Fooi staat 9 van de 10 keer al op de bon erbij. Dus goed op letten dat je het niet 2 keer betaald.
  zondag 8 mei 2011 @ 21:06:00 #80
113373 doeka
Pompiedomtiedom
pi_96520538
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 20:32 schreef nelisb het volgende:
Fooi staat 9 van de 10 keer al op de bon erbij. Dus goed op letten dat je het niet 2 keer betaald.
Kijk dat wist ik dan weer niet, daar kan ik dan mooi op letten.
But till then tramps like us baby we were born to run
But till then tramps like us baby we were born to run
  zondag 8 mei 2011 @ 23:01:31 #81
7168 Kptelmo
Syntax Error
pi_96528663
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 17:44 schreef Newjersey_nl het volgende:

Ik ga van 20 juni tot 30 juni op bezoek bij een vriend in Palo Alto. Nu vroeg ik me af wat echt de must-see dingen zijn in de San Francisco bay area en misschien nog iets verder. En kennen jullie misschien nog voordelige autohuur in deze buurt?

Het Computer History Museum ligt in de buurt. Als je zoiets interesseert is het een aanrader.
"Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning." (Rich Cook)
pi_96534732
quote:
ZOu ik inderdaad maar even goed naar kijken als ik jou was, heb het namelijk nog niet 1x op de bon zien staan in mijn 2 amerika-reizen.
Voor wat foto's, kijk hier
pi_96534743
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 17:44 schreef Newjersey_nl het volgende:

-alcatrax
-fishermans warf. daar kan je ook een onderzeeeer bezoeken, lijkt mij wel gaaf. ga ik zeker proberen.
-golden gate bridge
-muir woods
pi_96534847
Dubbel
pi_96534855
[quote]0s.gif Op maandag 9 mei 2011 07:26 schreef polariteit het volgende:

[..]

ZOu ik inderdaad maar even goed naar kijken als ik jou was, heb het namelijk nog niet 1x op de bon zien staan in mijn 2 amerika-reizen.

Alleen in echte restaurants staat het erop. Niet bij fastfoodketens of wat dan ook.
Vaak staat het ook op de menu kaart. Onderaan ergens: service fee 10-12% included.
Maar goed kan het niet aantonen nu. Weet ook zo niet hoe de zaken heten.

In de 7 keer dat ik nu ben geweest heb ik het al zo vaak gezien.
Zal er extra op letten aankomende september.
pi_96535194
Hier zijn er meer die het ook hebben gehad op de bon.
Ik heb alleen pagina 5 gelezen.

http://www.allesamerika.n(...)?f=3&t=9548&start=80
  maandag 9 mei 2011 @ 08:54:28 #87
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_96535583
quote:
Meestal alleen bij groepen van 6 of meer. Dat doen ze omdat als iedereen apart wil betalen.... (wat ze hier dan weer "going Dutch" noemen :D ) .... de fooi er nog wel eens bij in schiet. Maar dan staat het inderdaad duidelijk op de bon, en meestal hanteren ze dan 18%

Als ik met alleen mijn vrouw uit ga, dan maak ik dat nooit mee.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  maandag 9 mei 2011 @ 08:58:36 #88
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_96535639
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 20:29 schreef JK het volgende:
Binnenkort ga ik ook eens die kant op van Amerika.
Alleen in de OP staat dat 10-15% tippen normaal is... ik weet niet hoor, maar als je 10% geeft, geef je aan dat je ontevreden bent. Dus dat niet echt niet normaal... 15% is normaal, en ben je erg tevreden dan geef je 20%. Ben je echt niet tevreden dan kan je 10% geven, maar roep anders even de manager. Kan je trouwens ook doen als je zeer tevreden bent.
Aangezien Nederlanders vrij gierig van zichzelf zijn, zullen ze anders eerder geneigd zijn om 10% te geven als ze het advies in de OP lezen. :+
Tja.... Nederlanders willen altijd graag dat anderen zich aanpassen aan Nederland en haar cultuur, maar zodra het met geld van doen heeft..... dan willen Nederlanders zelf zich natuurlijk NIET aanpassen aan een andere cultuur. ;) (Vandaar ook dat enkele cruiserederijen voor Nederlanders een iets hoger tarief hanteren, om fooigeld in de prijs te verwerken, omdat Nederlanders dus blijkbaar nergens (of te weinig) fooi geven op cruise schepen).

Mijn pa en ma lossen het handig op als ze op bezoek zijn: Maarten, regel jij de fooi even? :D :D (uit hun portemonee dan wel als ze toevallig betalen, maar omdat ik het gewend ben laten ze mij even de fooi doen.... )

Ik ben er zelf natuurlijk alweer jaren aan gewend. Overigens is het in Belgie ook veel normaler om fooi te geven, daar geef je bijv. ook fooi bij de kapper, wat men in NL ook niet doet.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_96536386
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 08:54 schreef maartena het volgende:

[..]

Meestal alleen bij groepen van 6 of meer. Dat doen ze omdat als iedereen apart wil betalen.... (wat ze hier dan weer "going Dutch" noemen :D ) .... de fooi er nog wel eens bij in schiet. Maar dan staat het inderdaad duidelijk op de bon, en meestal hanteren ze dan 18%

Als ik met alleen mijn vrouw uit ga, dan maak ik dat nooit mee.
Dat zou kunnen inderdaad. Meestal ben ik met familie als we daar zijn.
Zal er eens op letten.
  maandag 9 mei 2011 @ 10:00:44 #90
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_96536873
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 08:58 schreef maartena het volgende:

[..]

Tja.... Nederlanders willen altijd graag dat anderen zich aanpassen aan Nederland en haar cultuur, maar zodra het met geld van doen heeft..... dan willen Nederlanders zelf zich natuurlijk NIET aanpassen aan een andere cultuur. ;) (Vandaar ook dat enkele cruiserederijen voor Nederlanders een iets hoger tarief hanteren, om fooigeld in de prijs te verwerken, omdat Nederlanders dus blijkbaar nergens (of te weinig) fooi geven op cruise schepen).

Mijn pa en ma lossen het handig op als ze op bezoek zijn: Maarten, regel jij de fooi even? :D :D (uit hun portemonee dan wel als ze toevallig betalen, maar omdat ik het gewend ben laten ze mij even de fooi doen.... )

Ik ben er zelf natuurlijk alweer jaren aan gewend. Overigens is het in Belgie ook veel normaler om fooi te geven, daar geef je bijv. ook fooi bij de kapper, wat men in NL ook niet doet.
Dat is echt te generaliserend, in mijn Nederlandse omgeving geeft iedereen fooi, en mijn Belgische schoonfamilie zegt dat het bij hen heel ongebruikelijk is om fooien te geven, alleen in goede restaurants met erg goede bediening.
pi_96538285
quote:
1s.gif Op maandag 9 mei 2011 07:50 schreef nelisb het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op maandag 9 mei 2011 07:26 schreef polariteit het volgende:

[..]

Alleen in echte restaurants staat het erop. Niet bij fastfoodketens of wat dan ook.
Vaak staat het ook op de menu kaart. Onderaan ergens: service fee 10-12% included.
Maar goed kan het niet aantonen nu. Weet ook zo niet hoe de zaken heten.

In de 7 keer dat ik nu ben geweest heb ik het al zo vaak gezien.
Zal er extra op letten aankomende september.
Ik heb het ook over echte restaurants ;)

Maakt ook niet uit verder, fooi geven doe ik toch wel.

behalve als ze er van te voren al om gaan lopen bietsen, nog voordat ik het geld neergelegd heb. Ik wilde een keer af gaan rekenen bij een restaurantje in Washington, en zat mijn geld te tellen omdat ik al die amerikaanse muntjes en briefjes nog niet uit mijn hoofd ken (:')) Begint die ober te zeiken dat het niet de bedoeling is om precies gepast te betalen en dat je fooi moet geven...

Aangezien hij even daarvoor ook al mijn bord voor mijn bord had weggesjord terwijl er nog groente op lag, kon hi hetj toen dus wel vergeten met de fooi :')
pi_96617393
Lees jaloers mee....wat was onze reis door west Amerika mooi :)

Zoek je een hotel probeer het eens via www.hotwire.com en www.priceline.com. Bieden op kamers...werkte voor ons prima :)

En in Las vegas: Flamingo hotel, Go Luxury room with strip view.
  dinsdag 10 mei 2011 @ 23:27:04 #93
4259 JK
pi_96629247
18% gratuity is alleen voor een groep van 6 personen of meer inderdaad.
Lijkt me sterk dat NelisB dit ooit heeft meegemaakt met minder personen. Ik heb tientallen restaurants bezocht met minder dan 6 man en nooit werd de fooi er in berekend.

Overigens heb je ook restaurants waar je moet afrekenen bij een kassa, dan moet je weer een fooi op tafel achterlaten ipv het bij de kassa betalen... dan willen ze weer alleen het bedrag van de bon. Liefste laat ik gewoon een paar flappen achter op tafel, wel zo makkelijk en in Amerika kan het, in Nederland zijn die flappen zo van tafel door een andere bezoeker. :P

Dat vlugge afruimen in restaurants is vrij normaal, maar ze vragen normaal gesproken wel of je klaar bent... of ze vragen of je een doggybag wilt als je niet op schiet. :+
Anyway, die waiters verdienen echt geen ene drol, een paar dollar per uur, dus die fooi hebben ze echt nodig voor een beetje normaal salaris te hebben, vandaar ook die 10% als je het oneens bent met de service.

US1 is trouwens nog steeds niet volledig open... kan nog even duren...
pi_96630515
Ik weet het niet meer.
Weet alleen dat ik nooit met minder dan 4 personen ergens kom in Californië. Altijd met familie op pad die daar allemaal wonen.

September gaan we 1,5 week met zijn 2en op pad voordat we naar de familie gaan. Zal er eens op letten.
  dinsdag 10 mei 2011 @ 23:56:44 #95
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_96630879
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 23:27 schreef JK het volgende:
Lijkt me sterk dat NelisB dit ooit heeft meegemaakt met minder personen. Ik heb tientallen restaurants bezocht met minder dan 6 man en nooit werd de fooi er in berekend.
Tja... ik woon in de VS, en maak dit inderdaad ook niet mee met slechts enkele personen. Meestal alleen bij 6 of meer, sommige restaurants hanteren 8 of meer - met name familierestaurants, waar je nog wel eens de kans loopt dat er een gezin met 4 kinderen binnenloopt. :P
-
pi_96635465
quote:
Dat vlugge afruimen in restaurants is vrij normaal
Ja dat heb ik gemerkt ja, best irritant :P

quote:
Hoop dat hij 25 en 26 juni open is, want dan rijden wij van LA naar San Simeon en daarna naar San Francisco.

Was hij nou helemaal dicht, of slechts 1 richting?
  woensdag 11 mei 2011 @ 09:13:34 #97
230749 Olle.
It's OK you fool!
pi_96637023
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 23:27 schreef JK het volgende:

Overigens heb je ook restaurants waar je moet afrekenen bij een kassa, dan moet je weer een fooi op tafel achterlaten ipv het bij de kassa betalen... dan willen ze weer alleen het bedrag van de bon. Liefste laat ik gewoon een paar flappen achter op tafel, wel zo makkelijk en in Amerika kan het, in Nederland zijn die flappen zo van tafel door een andere bezoeker. :P

Dat vlugge afruimen in restaurants is vrij normaal, maar ze vragen normaal gesproken wel of je klaar bent... of ze vragen of je een doggybag wilt als je niet op schiet. :+
Anyway, die waiters verdienen echt geen ene drol, een paar dollar per uur, dus die fooi hebben ze echt nodig voor een beetje normaal salaris te hebben, vandaar ook die 10% als je het oneens bent met de service.

Helaas heb ik in Amerika wel mee mogen maken dat de serveerster gewoon wachjt op een tip :')
Maar wij als steore Nederlanders liepen dan gewoon weg...

We waren met zijn 3en overigens
A man's got to do what a man's got to do
  woensdag 11 mei 2011 @ 22:53:51 #98
4259 JK
pi_96676269
Gezinnen met 4 kinderen, dan zijn de goedkopere familierestaurants een goed alternatief. Alhoewel,zelf koken is nog beter.

Ik weet niet wat nu de status van de US1 is, maar je zal waarschijnlijk wat detours hebben en als er één baan open is, zal het wel om en om gaan met verkeerslichten? Lange files dan...Ik durf het echt niet te zeggen, ik zie het over een anderhalve maand ofzo wel en anders rijd ik een stuk om.
Op Google Maps zie ik ook geen info over de US1 bij de verkeersinfo.

@Olle; Het is niet zo dat je pas moet tippen bij 6 personen, vanaf +/- 6 personen is het in de prijs verrekend en staat dat op de bon. Zit je qua personen daaronder, dan hoor je gewoon fooi te geven ipv 'stoer' weg te lopen. Je moest echt eens weten wat voor hongerloontje ze krijgen... en met de huidige koers eet je dan nog steeds erg voordelig.
  woensdag 11 mei 2011 @ 23:19:32 #99
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_96677877
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 09:13 schreef Olle. het volgende:
Helaas heb ik in Amerika wel mee mogen maken dat de serveerster gewoon wachjt op een tip :')
Maar wij als steore Nederlanders liepen dan gewoon weg...
Zoals ik al zei: Nederlanders hoeven zich niet aan te passen aan andere culturen, die andere cultuur past zich maar aan hen aan. :D
-
  donderdag 12 mei 2011 @ 08:43:16 #100
83823 Vinno
Dat is ook.
pi_96684968
Nog 1,5 maand wachten :( Dan ga ik ook met mijn vriendinnetje lekker weg! :D

We gaan in de volgende route afleggen:
01-07 - 02-07 LAX Hotelletje
02-07 - 03-07 San Simeon
03-07 - 06-07 San Fransisco (Iemand nog tips voor 4th july vieren??????)
06-07 - 08-07 Yosemite/Fresno
08-07 - 10-07 Las Vegas
10-07 - 12-07 Los Angeles
13-07 - 22-07 Miami (Geen auto meer, gewoon chillen)

Wij hebben een Pontiac G6 gehuurd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')