Lake Powell heb je in een dag wel gezien! Een boottocht van een paar uur is wel erg leuk. Als je toch in Page bent zou ik Antelope Canyon en The Wave ook bezoeken! In The Wave mogen dagelijks wel maar 20 mensen binnen dus je moet je inschrijven voor een loterij om een permit te kunnen krijgenquote:Op donderdag 31 maart 2011 13:48 schreef Miendientje het volgende:
Ons plan is om met een camper deze route te gaan rijden. Niet al te veel kilometers per dag en af en toe ook eens een dag langer op 1 plek. Is dit een beetje te doen? Zijn we nog dingen vergeten? Kunnen we bepaalde plekken beter overslaan?
San Francisco
Yosemite 260 km 2 dagen
Monterey (Ligt aan de kust) 300 km 1 dag
Cambria of Morro Bay 250 km 2 dagen
Bakersfield 220 km 1 dag
Barstow 220 km 1 dag
Kingman 340 km 1 dag
Grand Canyon 270 km 2 dagen
Lake Powell (Page) 240 km 2 dagen
Bryce Canyon 240 km 1 dag
Zion National Park 130 km 2 dagen
Las Vegas 250 km 1 nacht camping, 1 nacht hotel
De route Cambria - Bakersfield - Barstow is niet een van de mooiste lvolgens mij. Bovendien maak je veel extra km door eerst naar Yosemite te gaan vanuit San Francisco en vervolgens weer terug naar de kust te rijden. Wanneer ga je precies? Als je buiten de zomermaanden gaat zou je vanaf Yosemite naar Death Valley kunnen rijden (in de zomermaanden is het veelal niet toegestaan)?quote:Op donderdag 31 maart 2011 13:48 schreef Miendientje het volgende:
Ons plan is om met een camper deze route te gaan rijden. Niet al te veel kilometers per dag en af en toe ook eens een dag langer op 1 plek. Is dit een beetje te doen? Zijn we nog dingen vergeten? Kunnen we bepaalde plekken beter overslaan?
San Francisco
Yosemite 260 km 2 dagen
Monterey (Ligt aan de kust) 300 km 1 dag
Cambria of Morro Bay 250 km 2 dagen
Bakersfield 220 km 1 dag
Barstow 220 km 1 dag
Kingman 340 km 1 dag
Grand Canyon 270 km 2 dagen
Lake Powell (Page) 240 km 2 dagen
Bryce Canyon 240 km 1 dag
Zion National Park 130 km 2 dagen
Las Vegas 250 km 1 nacht camping, 1 nacht hotel
De bedoeling is inderdaad als we ergens meerdere dagen zijn om dan niet op de camping te blijven zitten. Ik heb even gegoogled en The Wave ziet er inderdaad prachtig uit. Hoe moet je je inschrijven voor zo'n permit?quote:Op donderdag 31 maart 2011 14:27 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Lake Powell heb je in een dag wel gezien! Een boottocht van een paar uur is wel erg leuk. Als je toch in Page bent zou ik Antelope Canyon en The Wave ook bezoeken! In The Wave mogen dagelijks wel maar 20 mensen binnen dus je moet je inschrijven voor een loterij om een permit te kunnen krijgen
De reden we eerst naar Yosemite gaan en dan weer naar de kust is omdat als we eerst langs de kust gaan en dan landinwaarts gaan is omdat je anders nooit meer bij Yosemite uit komen. En als we via Yosemite door rijden komen we nooit meer bij de kust. We gaan overigens in Mei dus Death Valley is dan waarschijnlijk nog wel te doen.quote:Op donderdag 31 maart 2011 18:38 schreef Marky_Mark01 het volgende:
[..]
De route Cambria - Bakersfield - Barstow is niet een van de mooiste lvolgens mij. Bovendien maak je veel extra km door eerst naar Yosemite te gaan vanuit San Francisco en vervolgens weer terug naar de kust te rijden. Wanneer ga je precies? Als je buiten de zomermaanden gaat zou je vanaf Yosemite naar Death Valley kunnen rijden (in de zomermaanden is het veelal niet toegestaan)?
Je kan je inschrijven via https://www.blm.gov/az/paria/obtainpermits.cfm?usearea=CB. Je kan je steeds 4 maanden van tevoren inschrijven vanaf de 1e dag van de maand. Vanaf vandaag kan je je dus inschrijven voor de maand augustus, vanaf 1 mei kan je je inschrijven voor de maand september, etc. Het kost je 5 dollar om mee te doen, of je nou wint of niet. Je hoort dacht ik maximaal 7 weken voor vertrek of je ook daadwerkelijk ingeloot wordt. Maar ik heb ook van mensen gelezen die al veel eerder een e-mail kregen. Ik zou een plan B (zoals Antelope Canyon) klaarhebben voor de reële kans dat je niet ingeloot wordt!quote:Op vrijdag 1 april 2011 14:25 schreef Miendientje het volgende:
[..]
De bedoeling is inderdaad als we ergens meerdere dagen zijn om dan niet op de camping te blijven zitten. Ik heb even gegoogled en The Wave ziet er inderdaad prachtig uit. Hoe moet je je inschrijven voor zo'n permit?
[..]
De reden we eerst naar Yosemite gaan en dan weer naar de kust is omdat als we eerst langs de kust gaan en dan landinwaarts gaan is omdat je anders nooit meer bij Yosemite uit komen. En als we via Yosemite door rijden komen we nooit meer bij de kust. We gaan overigens in Mei dus Death Valley is dan waarschijnlijk nog wel te doen.
O, daar zijn we dus al te laat voor, we vertrekken al in mei. De link doet het trouwens niet (voor als er iemand anders gebruik van wil maken)quote:Op vrijdag 1 april 2011 14:52 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Je kan je inschrijven via https://www.blm.gov/az/paria/obtainpermits.cfm?usearea=CB. Je kan je steeds 4 maanden van tevoren inschrijven vanaf de 1e dag van de maand. Vanaf vandaag kan je je dus inschrijven voor de maand augustus, vanaf 1 mei kan je je inschrijven voor de maand september, etc. Het kost je 5 dollar om mee te doen, of je nou wint of niet. Je hoort dacht ik maximaal 7 weken voor vertrek of je ook daadwerkelijk ingeloot wordt. Maar ik heb ook van mensen gelezen die al veel eerder een e-mail kregen. Ik zou een plan B (zoals Antelope Canyon) klaarhebben voor de reële kans dat je niet ingeloot wordt!
Jammer! Maar er is nog meer moois in die omgeving.quote:Op vrijdag 1 april 2011 14:57 schreef Miendientje het volgende:
[..]
O, daar zijn we dus al te laat voor, we vertrekken al in mei. De link doet het trouwens niet (voor als er iemand anders gebruik van wil maken)
Wil je Death Valley meepakken in je vakantie?quote:De reden we eerst naar Yosemite gaan en dan weer naar de kust is omdat als we eerst langs de kust gaan en dan landinwaarts gaan is omdat je anders nooit meer bij Yosemite uit komen. En als we via Yosemite door rijden komen we nooit meer bij de kust. We gaan overigens in Mei dus Death Valley is dan waarschijnlijk nog wel te doen.
Ik heb eerlijk gezegd niet echt gekeken of dit nou in jouw route valt, maar kijk even hier http://www.allesamerika.nl/forum/viewtopic.php?f=7&t=33423, want een gedeelte van de Highway 1 is gesloten!quote:Op woensdag 20 april 2011 03:40 schreef hoppla het volgende:
<edit> is de 101 of de 1 leuker/mooier om te rijden? </edit>
Jazeker, bij de BART stations kun je voor een schijntje (1 of 2 dollar) parkeren. Zie verderquote:Op woensdag 20 april 2011 14:41 schreef polariteit het volgende:
Hey tof een west amerika topic. Wij gaan in juni/juli 22 dagen die kant op
het wordt vooral een 'steden' vakantie met 5 dagen LA, 5 dagen SF en 5 dagen LV. We gaan met de auto vanaf LA naar SF via highway 1 kustroute, schijnt erg mooi te zijn. Na SF gaan we via Yosemite/tiogapass/deathvalley/grand canyon naar las vegas en dan weer terug naar LA/huis
Heb er al superveel zin in. Begin vorig jaar 8 dagen naar LA en LV geweest (met kerst en oud en nieuw) en dat was veels te kort
gelijk even een vraag: Ik begreep dat je je in LA het beste met de auto kan verplaatsen. Nu begreep ik dat het in SF net iets anders ligt, aangezien er nogal een parkeerproblematiek schijnt te zijn. Nu wil het toeval dat ik het niet erg vind om eventueel iets buiten te stad te gaan zitten, aangezien de hotels daar ook iets goedkoper zijn. Maar heb je in San Francisco&omgeving ook iets als een Park+Ride? Dus dat er grote parkeerplaatsen bij bijvoorbeeld een trein- of metrostation zijn, en dat je verder gaat met het OV? Ik kon dit niet echt goed vinden op de site van de openbaar vervoer organisatie.
Ik kan uit je schema niet goed opmaken wat een reisdag is of niet. Ik zou in ieder geval Grand Canyon - Death Valley in twee etappes rijden. Of vanuit Grand Canyon richting Page en Zion N.P. rijden, dan vermijdt je een groot stuk terugrijden.quote:Op woensdag 20 april 2011 03:40 schreef hoppla het volgende:
Mijn semester abroad aan een Canadese universiteit eindigt bijnaEind van de maand vlieg ik naar Californie om een roadtrip te maken met een vriend. Het budget is beperkt maar we willen graag zoveel mogelijk zien en doen.
Onze trip ziet er als volgt uit:
1e dag - LA verkennen
2e dag - Ophalen campervan, richting Las Vegas
4e dag - Grand Canyon
6e dag - Death Valley (overnachten)
7e dag - Yosemite park
11e dag - San Francisco
15e dag - 101 afrijden naar o.a. Santa Cruz en Santa Barbara
18e dag - inleveren campervan in LA
19e en 20e - LA
We zijn flexibel met ons reisschema, vandaar de vraag of ervaringsdeskundige nog suggesties hebben voor onze trip?
Dankje voor de link! Ik ga dit jaar zelf ook proberen dagelijks iets op mijn travelblog te schrijven tijdens mijn reis.quote:Op woensdag 20 april 2011 16:30 schreef Olle. het volgende:
Mensen,.
ik ben vorigjaar oktober 28 dagen in USA geweest.
ik heb een blog bijgehouden.
wellicht kunnen jullie hier wat mee
mochten er vragen zijn, let me know, reageer ik hier niet pm dan even.
http://travelingthestates(...)e=message&id=3610371
de planning (van onder naar boven zijn we gereden totaal 8000 kilometer, de laatste dag staat bovenaan):
Seattle 23 oktober 2010 Dag 29 downtown Seattle
Seattle 22 oktober 2010 Dag 27 en 28 Leaving Portland, op naar Seattle
Portland 20 oktober 2010 Dag 25 en 26 Vervolg moving up North & Portland
Medford 18 oktober 2010 Dag 24 Lassen National Park
Redding 17 oktober 2010 Dag 23 Moving up North, Sacramento
Oakdale 16 oktober 2010 Dag 22 Yosemite National Park
San Francisco 15 oktober 2010 Dag 21 Alcatraz.
San Francisco 14 oktober 2010 Dag 20 Downtown San Fransisco
San Francisco 13 oktober 2010 Dag 19, op naar San Francisco
Monteney 12 oktober 2010 Dag 18 Vervolg highway one
Ventura 11 oktober 2010 Dag 17 Hollywood boulevard en highway one
Van Nuys 10 oktober 2010 Dag 16 Universal Studios, Hollywood Los Angeles
Van Nuys 9 oktober 2010 Dag 15 richting Hollywood
Hemet 8 oktober 2010 Dag 14
Hemet 7 oktober 2010 Dag 13: Joshua Tree National Park
Blyght 7 oktober 2010 Dag 12 Hoover dam
Death Valley 6 oktober 2010 Dag 11 Death Valley
Las Vegas 6 oktober 2010 Dag 9 en 10
St. George 2 oktober 2010 Dag 8 Grand Canyon
Bryce Canyon 1 oktober 2010 Dag 7 Zion National Park
Bryce Canyon 30 september 2010 Dag 6 Bryce Canyon
Kanab 29 september 2010 Dag 5 Lake Powell
Monument Valley, Arizona 28 september 2010 Dag 4 Arches NP en Monument Valley
Rocky Mountains NP 27 september 2010 Dag 3 Rocky Mountains National Park
Denver. Colorado 26 september 2010 Dag 2, downtown Denver en Nederland
Denver. Colorado 26 september 2010 Dag 1, de vliegreis
Hey kerel,quote:Op woensdag 27 april 2011 11:56 schreef Patje1987 het volgende:
[..]
Dankje voor de link! Ik ga dit jaar zelf ook proberen dagelijks iets op mijn travelblog te schrijven tijdens mijn reis.
Kijk dat wist ik dan weer niet, daar kan ik dan mooi op letten.quote:Op zondag 8 mei 2011 20:32 schreef nelisb het volgende:
Fooi staat 9 van de 10 keer al op de bon erbij. Dus goed op letten dat je het niet 2 keer betaald.
Het Computer History Museum ligt in de buurt. Als je zoiets interesseert is het een aanrader.quote:Op zondag 8 mei 2011 17:44 schreef Newjersey_nl het volgende:
Een kleine bump omhoog!
Ik ga van 20 juni tot 30 juni op bezoek bij een vriend in Palo Alto. Nu vroeg ik me af wat echt de must-see dingen zijn in de San Francisco bay area en misschien nog iets verder. En kennen jullie misschien nog voordelige autohuur in deze buurt?
Ik hoor het wel
ZOu ik inderdaad maar even goed naar kijken als ik jou was, heb het namelijk nog niet 1x op de bon zien staan in mijn 2 amerika-reizen.quote:Op zondag 8 mei 2011 20:32 schreef nelisb het volgende:
Fooi staat 9 van de 10 keer al op de bon erbij. Dus goed op letten dat je het niet 2 keer betaald.
-alcatraxquote:Op zondag 8 mei 2011 17:44 schreef Newjersey_nl het volgende:
Een kleine bump omhoog!
Ik ga van 20 juni tot 30 juni op bezoek bij een vriend in Palo Alto. Nu vroeg ik me af wat echt de must-see dingen zijn in de San Francisco bay area en misschien nog iets verder. En kennen jullie misschien nog voordelige autohuur in deze buurt?
Ik hoor het wel
Meestal alleen bij groepen van 6 of meer. Dat doen ze omdat als iedereen apart wil betalen.... (wat ze hier dan weer "going Dutch" noemenquote:Op zondag 8 mei 2011 20:32 schreef nelisb het volgende:
Tja.... Nederlanders willen altijd graag dat anderen zich aanpassen aan Nederland en haar cultuur, maar zodra het met geld van doen heeft..... dan willen Nederlanders zelf zich natuurlijk NIET aanpassen aan een andere cultuur.quote:Op zondag 8 mei 2011 20:29 schreef JK het volgende:
Binnenkort ga ik ook eens die kant op van Amerika.
Alleen in de OP staat dat 10-15% tippen normaal is... ik weet niet hoor, maar als je 10% geeft, geef je aan dat je ontevreden bent. Dus dat niet echt niet normaal... 15% is normaal, en ben je erg tevreden dan geef je 20%. Ben je echt niet tevreden dan kan je 10% geven, maar roep anders even de manager. Kan je trouwens ook doen als je zeer tevreden bent.
Aangezien Nederlanders vrij gierig van zichzelf zijn, zullen ze anders eerder geneigd zijn om 10% te geven als ze het advies in de OP lezen.
Dat zou kunnen inderdaad. Meestal ben ik met familie als we daar zijn.quote:Op maandag 9 mei 2011 08:54 schreef maartena het volgende:
[..]
Meestal alleen bij groepen van 6 of meer. Dat doen ze omdat als iedereen apart wil betalen.... (wat ze hier dan weer "going Dutch" noemen) .... de fooi er nog wel eens bij in schiet. Maar dan staat het inderdaad duidelijk op de bon, en meestal hanteren ze dan 18%
Als ik met alleen mijn vrouw uit ga, dan maak ik dat nooit mee.
Dat is echt te generaliserend, in mijn Nederlandse omgeving geeft iedereen fooi, en mijn Belgische schoonfamilie zegt dat het bij hen heel ongebruikelijk is om fooien te geven, alleen in goede restaurants met erg goede bediening.quote:Op maandag 9 mei 2011 08:58 schreef maartena het volgende:
[..]
Tja.... Nederlanders willen altijd graag dat anderen zich aanpassen aan Nederland en haar cultuur, maar zodra het met geld van doen heeft..... dan willen Nederlanders zelf zich natuurlijk NIET aanpassen aan een andere cultuur.(Vandaar ook dat enkele cruiserederijen voor Nederlanders een iets hoger tarief hanteren, om fooigeld in de prijs te verwerken, omdat Nederlanders dus blijkbaar nergens (of te weinig) fooi geven op cruise schepen).
Mijn pa en ma lossen het handig op als ze op bezoek zijn: Maarten, regel jij de fooi even?![]()
(uit hun portemonee dan wel als ze toevallig betalen, maar omdat ik het gewend ben laten ze mij even de fooi doen.... )
Ik ben er zelf natuurlijk alweer jaren aan gewend. Overigens is het in Belgie ook veel normaler om fooi te geven, daar geef je bijv. ook fooi bij de kapper, wat men in NL ook niet doet.
Ik heb het ook over echte restaurantsquote:Op maandag 9 mei 2011 07:50 schreef nelisb het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op maandag 9 mei 2011 07:26 schreef polariteit het volgende:
[..]
ZOu ik inderdaad maar even goed naar kijken als ik jou was, heb het namelijk nog niet 1x op de bon zien staan in mijn 2 amerika-reizen.
Alleen in echte restaurants staat het erop. Niet bij fastfoodketens of wat dan ook.
Vaak staat het ook op de menu kaart. Onderaan ergens: service fee 10-12% included.
Maar goed kan het niet aantonen nu. Weet ook zo niet hoe de zaken heten.
In de 7 keer dat ik nu ben geweest heb ik het al zo vaak gezien.
Zal er extra op letten aankomende september.
Tja... ik woon in de VS, en maak dit inderdaad ook niet mee met slechts enkele personen. Meestal alleen bij 6 of meer, sommige restaurants hanteren 8 of meer - met name familierestaurants, waar je nog wel eens de kans loopt dat er een gezin met 4 kinderen binnenloopt.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 23:27 schreef JK het volgende:
18% gratuity is alleen voor een groep van 6 personen of meer inderdaad.
Lijkt me sterk dat NelisB dit ooit heeft meegemaakt met minder personen. Ik heb tientallen restaurants bezocht met minder dan 6 man en nooit werd de fooi er in berekend.
Ja dat heb ik gemerkt ja, best irritantquote:Dat vlugge afruimen in restaurants is vrij normaal
Hoop dat hij 25 en 26 juni open is, want dan rijden wij van LA naar San Simeon en daarna naar San Francisco.quote:US1 is trouwens nog steeds niet volledig open... kan nog even duren...
Helaas heb ik in Amerika wel mee mogen maken dat de serveerster gewoon wachjt op een tipquote:Op dinsdag 10 mei 2011 23:27 schreef JK het volgende:
18% gratuity is alleen voor een groep van 6 personen of meer inderdaad.
Lijkt me sterk dat NelisB dit ooit heeft meegemaakt met minder personen. Ik heb tientallen restaurants bezocht met minder dan 6 man en nooit werd de fooi er in berekend.
Overigens heb je ook restaurants waar je moet afrekenen bij een kassa, dan moet je weer een fooi op tafel achterlaten ipv het bij de kassa betalen... dan willen ze weer alleen het bedrag van de bon. Liefste laat ik gewoon een paar flappen achter op tafel, wel zo makkelijk en in Amerika kan het, in Nederland zijn die flappen zo van tafel door een andere bezoeker.
Dat vlugge afruimen in restaurants is vrij normaal, maar ze vragen normaal gesproken wel of je klaar bent... of ze vragen of je een doggybag wilt als je niet op schiet.
Anyway, die waiters verdienen echt geen ene drol, een paar dollar per uur, dus die fooi hebben ze echt nodig voor een beetje normaal salaris te hebben, vandaar ook die 10% als je het oneens bent met de service.
US1 is trouwens nog steeds niet volledig open... kan nog even duren...
Zoals ik al zei: Nederlanders hoeven zich niet aan te passen aan andere culturen, die andere cultuur past zich maar aan hen aan.quote:Op woensdag 11 mei 2011 09:13 schreef Olle. het volgende:
Helaas heb ik in Amerika wel mee mogen maken dat de serveerster gewoon wachjt op een tip
Maar wij als steore Nederlanders liepen dan gewoon weg...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |