quote:
Op vrijdag 24 september 2010 10:05 schreef robuust89 het volgende:[..]
Dat mag, humorloze zoutzak

vertel eens wat over jezelf! wanneer kreeg je de diagnose, hoe gaat het nu, etc
Rong 2004 (ongeveer) zat ik in psychiatrische behandeling, toen werd er een autisme-test gedaan.
Daaruit kwam PDD-NOS rollen (hoewel ik ergens anders juist Asperger zag staan).
Mijn IQ was toen 103, mogelijk dat die verschillen daarmee te maken hebben?
De grap was dat ik dezelfde test eerder op het internet had gedaan, dus ik wist eigenlijk al dat ik autisme heb, het moest alleen nog officieel bevestigd worden.
Overigens herken ik in heel veel mensen trekjes van autisme, ik noem mijzelf dan ook een gelabelde autist.
Later zat ik in een praatgroep voor mensen met autisme, was interessant.
Momenteel werk ik in de sociale werkvoorziening, maar heb het gevoel dat ik niet echt mijn talenten kan benutten.
Ben inmiddels ruim 4 jaar samen met mijn soulmate, heb sinds kort een huis.
Heb begeleiding via Aktiezorg, en mijn ouders en schoonouders helpen ook veel.
Autisme zie ik vooral als een sociale handicap.
Voorbeeld:
Ik ga fitnessen, iemand zegt hallo, ik zeg hallo terug.
Volgende standaard vraag: Alles goed?
Ik zeg ja, en jij? Ook goed.
Wat kan je dan verder vertellen?
Ja mooi weer buiten enzo, maar om de één of andere reden lijkt het zo zinloos, alsof zulke gesprekken niet belangrijk zijn.
Iemand die geen autisme heeft, zal zulke gesprekken gebruiken om de sociale contacten bij te houden.
Ik vind het altijd interessant om de zogenaamde sociaal begaafde mens te bestuderen, want je kan er toch wat van leren.
Hoe ik mijn autisme ervaar: Een jong kind zal (dacht ik) rond het 3e levensjaar de beginselen van het sociale contact tot zich nemen (waarom is het belangrijk dingen samen te doen, waarom is het belangrijk te delen etc.) Ik had het destijds te druk met details tot me te nemen, zoals hoe groot de stoeptegels zijn, waarom er water uit de kraan komt als de kraan opengedraaid wordt etc. etc., dus te veel informatie welke niets met sociale contacten te maken hebben.
Iemand die pas vanaf het 12e levensjaar begint met het leren van de Nederlandse taal, zal er veel meer moeite mee hebben, dan iemand die dat doet vanaf een jaar of 3, zo ervaar ik dat met de sociale contacten.
Dit is een introductie van mijn persoon.
Als iemand het interessant vindt, kan ik nog wat lapjes tekst over autisme pasten die ik heb geschreven.
Gegroet.