abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86538159
Ik kan PTA niet zo snel vinden, dus ik hoop dat een modje deze dan wil verplaatsen.

Waar het om gaat is het volgende. Mijn auto schakelt de laatste tijd erg moeilijk. Veel weerstand, je moet echt trekken en duwen aan de schakelpook. Hij kraakt verder niet (zoals wanneer je zonder koppeling schakelt) maar het gaat gewoon steeds zwaarder. Het frappante is dat het schakelen wel goed gaat als de motor niet loopt.

Geen grappen graag, dit is een serieuze vraag. Ligt dit aan de koppeling of aan iets anders?
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  Vis een optie? vrijdag 17 september 2010 @ 15:13:26 #2
70532 loveli
N
pi_86538544
Schakelstangen/-kabels?
crap in = crap out
pi_86538565
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 15:04 schreef vogeltjesdans het volgende:
Ik kan PTA niet zo snel vinden, dus ik hoop dat een modje deze dan wil verplaatsen.
Luie flikker. :')

http://forum.fok.nl/index/forumindex
pi_86538639
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 15:13 schreef ruud.nl het volgende:

[..]

Luie flikker. :')

http://forum.fok.nl/index/forumindex
Hij stond maarlief helemaal onderaan!!!!
Planes, Trains & Automobiles
pi_86538768
Koppeling intrappen wil wel eens helpen. Wat voor auto heb je?
Beneath the gold, the bitter steel
pi_86538923
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 15:18 schreef Kirov het volgende:
Koppeling intrappen wil wel eens helpen. Wat voor auto heb je?
Doe ik natuurlijk, grapjas :P

Hyundai Accent, waarvan bekend is dat die wel vaker hakerig schakelt. Maar sinds een paar weken gaat die wel erg stroef.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_86539117
Als het schakelen wel moeiteloos verloopt als de auto stilstaat, weet een monteur vast wel wat er aan de hand is ^O^
Naar de garage moet je sowieso, dus wat wil je in vredesnaam met dit topic bereiken? :') Zo bij die monteur doen alsof je er verstand van hebt?
Extremistisch gematigd.
pi_86539196
Ik heb net ook even gebeld met de ANWB en die zeggen dat het of een afstelling van de koppeling is of een defecte drukgroep. Dat is volgens mij een 800,- verschil aan reparatiekosten tussne die twee dingen. Hoe kom ik erachter welke van die twee het probleem is? Kan ik zelf wat aan de koppeling bijstellen?
pi_86539202
Wellicht ontkoppelt je koppeling niet volledig. Ga eens stil staan, zet hem in zn eerste verzet, trap de koppeling in en geef maar eens flink gas. Blijft de auto dan gewoon staan?
pi_86539256
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 15:26 schreef P8 het volgende:
Als het schakelen wel moeiteloos verloopt als de auto stilstaat, weet een monteur vast wel wat er aan de hand is ^O^
Naar de garage moet je sowieso, dus wat wil je in vredesnaam met dit topic bereiken? :') Zo bij die monteur doen alsof je er verstand van hebt?
Nee, ik probeer er achter te komen wat ik kan verwachten. Een garage kan wel veel zeggen, zo van dat en dat moet vervangen worden, terwijl het misschien alleen maar een kwestie van afstellen zou zijn geweest.
pi_86539282
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 15:28 schreef 1299 het volgende:
Wellicht ontkoppelt je koppeling niet volledig. Ga eens stil staan, zet hem in zn eerste verzet, trap de koppeling in en geef maar eens flink gas. Blijft de auto dan gewoon staan?
Ja. En als ik hem in zijn 5 zet en de koppeling laat opkomen slaat hij ook gewoon af.
pi_86539937
Toch maar gewoon naar de garage gaan en daar vragen wat er aan de hand is en wat er dan aan gedaan zou moeten worden. Vervolgens kun je hier komen vragen of die aanpassingen logisch zijn.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_86540170
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 15:47 schreef n_uniet het volgende:
Toch maar gewoon naar de garage gaan en daar vragen wat er aan de hand is en wat er dan aan gedaan zou moeten worden.
"Ja meneer dat kunnen we zo niet zien, daarvoor moet u hem toch echt hier laten". Daarvoor stel ik hier de vraag niet he, ik dacht dat er hier misschien kenners op dat gebied zouden zitten ;)

quote:
Vervolgens kun je hier komen vragen of die aanpassingen logisch zijn.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja dat kan wel, maar alles wat de garage zegt kan wel "logisch" zijn. En als ik dan met de diagnose hier terugkom is de reactie natuurlijk ook dat wat de garage zegt, ook klopt. Dus daarom post ik het hier.
pi_86540258
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 15:53 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

"Ja meneer dat kunnen we zo niet zien, daarvoor moet u hem toch echt hier laten". Daarvoor stel ik hier de vraag niet he, ik dacht dat er hier misschien kenners op dat gebied zouden zitten ;)
[..]

Ja dat kan wel, maar alles wat de garage zegt kan wel "logisch" zijn. En als ik dan met de diagnose hier terugkom is de reactie natuurlijk ook dat wat de garage zegt, ook klopt. Dus daarom post ik het hier.
Oke maar op een gegeven moment moet je de garage gaan vertrouwen. :P
  vrijdag 17 september 2010 @ 15:57:22 #15
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_86540284
Zit er nog wel genoeg versnellingsbakolie in?
Vroeger een keer gehad bij een Golf II; hoe warmer het ding werd/hoe meer kms. je had gereden, hoe moeilijker je nog kon schakelen.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_86540607
Het probleem ligt in dit geval niet bij de versnellingsbak, dit kan ik als ervaringsdeskundige beamen.
Als je 3x per week naar de sportschool gaat kom je erachter dat schakelen wat soepeler verloopt, dit heeft allemaal te maken met het verval van je lichaam naarmate je ouder wordt en dit is helaas niet af te schrijven enkel gedeeltelijk te corrigeren.

Geen dank.
pi_86540739
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 15:57 schreef Hyperdude het volgende:
Zit er nog wel genoeg versnellingsbakolie in?
Vroeger een keer gehad bij een Golf II; hoe warmer het ding werd/hoe meer kms. je had gereden, hoe moeilijker je nog kon schakelen.
Dat is meer een volkswagen probleem
Beneath the gold, the bitter steel
pi_86542730
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 16:06 schreef BorusBulldog het volgende:
Het probleem ligt in dit geval niet bij de versnellingsbak, dit kan ik als ervaringsdeskundige beamen.
Als je 3x per week naar de sportschool gaat kom je erachter dat schakelen wat soepeler verloopt, dit heeft allemaal te maken met het verval van je lichaam naarmate je ouder wordt en dit is helaas niet af te schrijven enkel gedeeltelijk te corrigeren.

Geen dank.
Lolwut? Wat heeft schakelen met de sportschool te maken?
pi_86543835
Als je daadwerkelijk hebt uitgesloten dat de koppeling niet goed ontkoppeld dan moet het wel je bak/schakelstangen zijn.

Dat laatste lijkt me dan weer sterk aangezien hij geen schakelproblemen heeft als de motor uit staat.
pi_86543899
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 17:08 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Lolwut? Wat heeft schakelen met de sportschool te maken?
:')
Spring op je hoofd en noem het breakdance !!
pi_86546705
Ik heb het even nagekeken, mijn auto heeft een hydraulische koppeling. Valt daar nog wat aan af te stellen?
pi_86546715
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 17:42 schreef 1299 het volgende:
Als je daadwerkelijk hebt uitgesloten dat de koppeling niet goed ontkoppeld dan moet het wel je bak/schakelstangen zijn.

Dat laatste lijkt me dan weer sterk aangezien hij geen schakelproblemen heeft als de motor uit staat.
Drukgroep?
pi_86548552
Hydroulische koppeling? Check je remvloeistof! ;)

(En ja ik meen het, vul indien bij met Dot 4 en ontlucht hem :) )

Ja ik meen het..
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_86548813
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 20:04 schreef Turquaz52 het volgende:
Hydroulische koppeling? Check je remvloeistof! ;)

(En ja ik meen het, vul indien bij met Dot 4 en ontlucht hem :) )

Ja ik meen het..
Negerwat? Dat zijn toch twee volledig gescheiden circuits?
pi_86549197
Yep, maar de reservoir delen de meeste auto's samen met de koppeling en remmerij.. :)
Of anders zul je een ander reservoir moeten hebben voor je koppeling waar remvloeistof in moet.. ;)
Quote van Tjabbo:
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
pi_86549413
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 20:20 schreef Turquaz52 het volgende:
Yep, maar de reservoir delen de meeste auto's samen met de koppeling en remmerij.. :)
Of anders zul je een ander reservoir moeten hebben voor je koppeling waar remvloeistof in moet.. ;)
Heb ik volgens mij niet, ik heb ook nooit gehoord van koppelingsvloeistof vervangen of bijvullen. Ik zie verder ook geen remvloeistoflampje branden dus het niveau zou toch goed moeten zijn? Ik ga zo wat remvloeistof halen (dot3 was het geloof ik?) en dan ga ik het eens bijvullen :)
  vrijdag 17 september 2010 @ 20:27:24 #27
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_86549697
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 20:27 schreef Snakey het volgende:
Schopje PTA, maar je bent nog steeds een luie flikker vogeltjesdans. }:|
Lui? Ja. Maar ik kom er tenminste wel eerlijk voor uit (zie mijn TR met verplaatsingsverzoek). Flikker? Nee. Ik heb hoofdpijn en goede smaak, dus je gaat niet aan je trekken komen vanavond Sneek }:|
pi_86549981
Dot 4 :)
Quote van Tjabbo:
  vrijdag 17 september 2010 @ 20:41:20 #30
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_86550127
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 20:32 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Lui? Ja. Maar ik kom er tenminste wel eerlijk voor uit (zie mijn TR met verplaatsingsverzoek). Flikker? Nee. Ik heb hoofdpijn en goede smaak, dus je gaat niet aan je trekken komen vanavond Sneek }:|
Heej ,doe eens lief tegen Sneek, anders wordt het topicvoetbal }:|

Het kan van alles zijn, vanaf een brakke koppelingscilinder of slappe kabel, een te laag vloeistof niveau (wat Turq zei), tot één of meerdere versleten koppelingetjes in het mechaniek waardoor je domweg mis zit te duwen of gewoon een versleten plaat of drukgroep..

Als het een oldskool koppeling met een kabeltje is zóu je kunnen proberen om héél voorzichtig het kabeltje iets strakker te zetten, maar let op dat de boel niet gaat slippen want dan ben je verder van huis (verbrande plaat = onherroepelijk vervangen).. als dat niet helpt houdt het een beetje op de a-techneut, en wordt het toch de garage.
Neem geen Hyunwattes dealer want die zijn ronduit gestoord qua prijzen, ga gewoon naar een allround, liefst BOVAG garage ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  † In Memoriam † vrijdag 17 september 2010 @ 21:43:31 #31
25682 2cv
Niet subtiel
pi_86552928
Klinkt als een koppeling die niet goed ontkoppelt waardoor de synchromeschringen hun eigen snelheid aan blijven houden terwijl je de koppeling intrapt. Mogelijke oorzaken: lek in het hydraulisch circuit van je koppeling, lucht in het hydraulisch circuit van je koppeling, te weinig vloeistof in het hydraulisch circuit van je koppeling of drukgroep die bijna naar z'n grootje is.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_86552977
Hoe dan ook kunnen we dus met zekerheid zeggen dat de koppeling niet goed vrijkomt. Om erachter te komen of dat nou door een brakke afstelling, te laag vloeistofpeil, gescheurde hevel of een defecte drukgroep komt zal je toch de auto naar de garage moeten brengen als je er zelf niet genoeg verstand van hebt om een diagnose te stellen.
Hier had uw reclame kunnen staan.
  vrijdag 17 september 2010 @ 22:02:09 #33
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_86553733
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 20:32 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

:*
  Vis een optie? vrijdag 17 september 2010 @ 23:04:25 #34
70532 loveli
N
pi_86556561
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 20:25 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Heb ik volgens mij niet, ik heb ook nooit gehoord van koppelingsvloeistof vervangen of bijvullen. Ik zie verder ook geen remvloeistoflampje branden dus het niveau zou toch goed moeten zijn? Ik ga zo wat remvloeistof halen (dot3 was het geloof ik?) en dan ga ik het eens bijvullen :)
Da's een zekerheidje, je koppeling heeft eerder last van een lek in je remsysteem dan je remmen zelf.
crap in = crap out
pi_86561224
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 23:04 schreef loveli het volgende:

[..]

Da's een zekerheidje, je koppeling heeft eerder last van een lek in je remsysteem dan je remmen zelf.
Een vrouw met autokennis O+ Of een slechte profiel leugenaar :P

Sommige hydraulische koppelingen kan je ook bijstellen bij je koppelingspedaal overigens, je zou daar eens kunnen koekeloeren. Overigens kan het ook handig zijn om een werkplaatshandleiding te hebben voor dit soort praktijken :)
pi_86569962
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 20:41 schreef Sounddragon het volgende:
Als het een oldskool koppeling met een kabeltje is zóu je kunnen proberen om héél voorzichtig het kabeltje iets strakker te zetten, maar let op dat de boel niet gaat slippen want dan ben je verder van huis (verbrande plaat = onherroepelijk vervangen).. als dat niet helpt houdt het een beetje op de a-techneut, en wordt het toch de garage.
Ik heb twee reservoirs gezien in mijn auto, een zit op de rembekrachtiger en de ander is iets kleiner en zit daarnaast. En ze zitten allebei tjokvol :{

quote:
Neem geen Hyunwattes dealer want die zijn ronduit gestoord qua prijzen, ga gewoon naar een allround, liefst BOVAG garage ;)
Ze vertelden me dat het vervangen van de drukgroep ongeveer iets van 750,- zou gaan kosten. Kan dat nog goedkoper dan? Ik wil natuurlijk wel dat het goed gemaakt wordt.
pi_86571754
750 euro is een hoop geld.

Heb laats de koppeling van mijn Williams laten vervangen met drukgroep e.d. voor iets van 350 euro.
pi_86572374
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 20:20 schreef Turquaz52 het volgende:
  Vis een optie? zaterdag 18 september 2010 @ 19:12:42 #39
70532 loveli
N
pi_86577990
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 15:37 schreef cumcumber het volgende:
750 euro is een hoop geld.

Heb laats de koppeling van mijn Williams laten vervangen met drukgroep e.d. voor iets van 350 euro.
Koppelingsplaat + drukgroep + lager was voor mijn auto meer dan 500 gulden indertijd. Uiteindelijke kosten werden lager, want de plaat was niet versleten en kon retour, ook geen arbeidsloon want zelf gedaan.

Als je auto lastig in elkaar zit kan het zomaar heel duur worden door arbeidsloon.

Als de boel toch openligt, is het meestal verstandiger om alles te vervangen zodat je niet nog eens voor een verrassing komt te staan.
crap in = crap out
pi_86587828
Ik denk dat het toch de koppeling is. Als ik hem helemaal heb ingetrapt en hem ook maar een paar millimeter laat opkomen, begint de auto al te rijden. Dus het aangrijpmoment komt veel te vroeg, en daarmee het ontkoppelmoment veel te laat. Een kwestie van afstellen dus. Maar kan een hydraulische koppeling afgesteld worden?
pi_86588456
Aan een hydraulische koppeling valt niets te stellen. Hoe lang is het geleden dat de vloeistof is vervangen, die kan in de loop der jaren wel wat vocht hebben aangetrokken. Of de slave-cylinder, die de koppeling bij de bak indrukt is niet goed meer.

Verder staan de bakken van de Hyundai Accent ook niet zo bekend om hun betrouwbaarheid, maar als de bak zelf nog goed is, niet aankomen.
Als je goed roert krijg je nooit geen klontjes
  † In Memoriam † zondag 19 september 2010 @ 00:34:07 #42
25682 2cv
Niet subtiel
pi_86588600
quote:
Op zondag 19 september 2010 00:28 schreef De_Melkboer het volgende:
Aan een hydraulische koppeling valt niets te stellen. Hoe lang is het geleden dat de vloeistof is vervangen, die kan in de loop der jaren wel wat vocht hebben aangetrokken. Of de slave-cylinder, die de koppeling bij de bak indrukt is niet goed meer.

Verder staan de bakken van de Hyundai Accent ook niet zo bekend om hun betrouwbaarheid, maar als de bak zelf nog goed is, niet aankomen.
Wel heel rap de koppelingszooi (laten) repareren dan want anders gaat de bak nog sneller naar z'n volgende leven.
pi_86588658
Ja, als ik hem echt bijna door de bodem heen druk, heb ik deze problemen veel minder.
  † In Memoriam † zondag 19 september 2010 @ 00:57:30 #44
25682 2cv
Niet subtiel
pi_86589185
Nakijken en repareren of doorrijden tot dat ding echt niet meer vooruit komt /wil schakelen zodat je hem naar de sloop kan (laten) brengen.
pi_86589442
quote:
Op zondag 19 september 2010 00:57 schreef 2cv het volgende:
Nakijken en repareren of doorrijden tot dat ding echt niet meer vooruit komt /wil schakelen zodat je hem naar de sloop kan (laten) brengen.
8)7
  † In Memoriam † zondag 19 september 2010 @ 01:20:43 #46
25682 2cv
Niet subtiel
pi_86589858
quote:
Op zondag 19 september 2010 01:07 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

8)7
Genoeg domme Fokkertjes die dan zeggen 'oh, iets verder intrappen is goedkoper dan het probleem oplossen, dus doe ik het zo maar'.
pi_86589972
quote:
Op zondag 19 september 2010 01:20 schreef 2cv het volgende:

[..]

Genoeg domme Fokkertjes die dan zeggen 'oh, iets verder intrappen is goedkoper dan het probleem oplossen, dus doe ik het zo maar'.
Nee, maar ik geef zo aan waarom ik denk dat daar het probleem zit, en dan is "breng je auto naar de sloop" niet bepaald een realistische optie zeg maar.
  † In Memoriam † zondag 19 september 2010 @ 01:26:38 #48
25682 2cv
Niet subtiel
pi_86590030
Misshien was ik niet duidelijk. 2 opties.

Optie 1: Nakijken en repareren

Optie 2 (de domme-mensen-oplossing die denken geld te besparen): Doorrijden tot dat ding echt niet meer vooruit komt /wil schakelen zodat je hem naar de sloop kan (laten) brengen.
pi_86590222
quote:
Op zondag 19 september 2010 01:26 schreef 2cv het volgende:
Misshien was ik niet duidelijk. 2 opties.

Optie 1: Nakijken en repareren

Optie 2 (de domme-mensen-oplossing die denken geld te besparen): Doorrijden tot dat ding echt niet meer vooruit komt /wil schakelen zodat je hem naar de sloop kan (laten) brengen.
Het wordt dus optie 1, met de clausule dat ik me geen nieuwe bak wil laten aansmeren als het een kwestie van afstellen is. En daar probeer ik hier achter te komen.
  † In Memoriam † zondag 19 september 2010 @ 01:36:18 #50
25682 2cv
Niet subtiel
pi_86590313
Je weet het pas zeker als de koppelingszooi het weer goed doet. En als dat weer OK is kunnen de synchromeshringen al ver heen zijn. Advies: vervang ook preventief je bakolie. Dat kan nu flink vervuild zijn waardoor je bak, ook als de koppelingszooi weer goed werkt, nog steeds snel(ler) kan slijten.

Er is overigens een kans dat bij het vervangen van de koppeling (indien daar het euvel ligt, dat is in mijn ogen nog steeds een mogelijkheid, maar k zou beginnen met het nakijken van het hydraulische deel) de bakolie er zowieso uit moet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')