quote:
Op vrijdag 17 september 2010 19:37 schreef L0we het volgende:[..]
Leuk dingetje! Ben wel benieuwd van die lijst met dingen die dr aan moeten gebeuren

.
750 vind ik nog best wel wat, voor een auto met zoveel mankementen, maar dat komt wellicht ook doordat ik een iets ander referentiekader heb
Mja, ik heb hem met een vriend in Maastricht gehaald dus we moesten via het Saabforum en een bevriende automonteur op afstand schatten wat het probleem zou kunnen zijn. Dus het was sowieso een gok.
Lijst met problemen bij aanschaf:
- Koppeling heel dun, gat van druklagerarm uitgelubberd waardoor de auto als een malle schudt bij het optrekken.
- Koppelingcilinders versleten, dus als je het pedaal intrapt probeert hij er zelf weer doorheen op te komen. Dat is vooral vervelend omdat je dan niet meer in de versnelling kan komen. Dus het is zaak om de koppeling zo kort mogelijk ingedrukt te houden, hopen dat hij niet blijft plakken als je op wil trekken want dan poets je alleen tanden zonder resultaat. Dit vergt wat behendigheid bij verkeerslichten en zo.
- Hij lekt een beetje, dus in de winter lag er een bevroren mat in de auto met een laag ijs erop.
- Roest

Veel cosmetisch maar inmiddels ook de dorpels.
- Paar banden zijn vrij matig, inmiddels ook APK afkeur.
- Homokineet links is erg slecht, en dat is een relatief zeldzaam onderdeel.
- Versnellingsbak 'zingt' in z'n 2, een bekend 96 probleem en is niet direct een probleem. Daar kan je wel een heel eind op doorrijden.
- Verwarmingsdraden werken niet, dus als je hem op warm of koud wil zetten moet je onder de motorkap wezen (met andere woorden: hij staat daarom maar standaard op warm, en met een poolcirkelproof kachel wordt dat uiteindelijk best warm

). Stoelverwarming werkt ook niet meer, achterruitverwarming ook niet.
- Startmotor matig; maakt regelmatig geen contact met de motor en staat maar loos te zoemen.
- Radiator is volgens mij ook niet denderend meer.
Verdere problemen inmiddels:
- Uitlaat lek gereden toen ik in het donker een drempel te laat zag, en zo te horen lekt hij nu alleen steeds meer. Waarschijnlijk daardoor ook de CO2 waarde te hoog.
- Remschijven zullen ongetwijfeld inmiddels afkeur zijn; hij staat al een tijdje stil en daarvoor was er al genoeg roestvorming aanwezig dat het op het randje zat. Remleiding rechtsvoor moest ook vervangen worden.
- En de doodsteek was dat hij opeens uit begon te vallen zodra hij laag in de toeren kwam. Garage heeft het niet nauw uit kunnen zoeken, maar het zou de koppakking kunnen zijn en ze vermoeden eigenlijk dat de kop gescheurd is. Hij valt nog wel te draaien en te verplaatsen, en de olie en koelvloeistof mixen nog niet, maar al met al is het teveel om nu aan te beginnen.
En dan zijn er denk ik nog wat kleine dingetjes die ik vergeet

Waarom hij uitvalt als ik kort na het starten weg wil rijden weet ik niet, misschien dat de autochoke ook niet optimaal meer is, als de motor even een tijdje heeft staan draaien (wat officieel ook moet) en er is een paar 100 meter mee gereden reageerde hij wel gewoon.