quote:
Op vrijdag 17 september 2010 10:39 schreef VerrekteZakHooi het volgende:Toch vind ik het wel raar dat het Rutten bij Twente wel lukte om verzorgd positiespel te spelen (dat was ook niet echt aanvallend overigens). Daar werkte Ten Hag en Rutten ook samen, wat gaat er nu dan mis?
Tsja, dat is lastig te doorgronden. Als dat niet zo lastig was, had Rutten dat heus wel opgelost, neem ik aan. Ik denk dat het met het niveau van organiseren te maken heeft. Twente was op dat moment total geen titelkandidaat.
Verder is de organisatie van een Twente heel anders dan die van PSV. Daar zit een voorzitter die veel directer betrokken is bij de structuur en het beleid van de club. Bij PSV zit het wat bedrijfsmatiger in elkaar. Twente is beter afgesteld op een lage kleine competitie als de eredivisie, terwijl PSV van oudsher nog ingesteld is op het aanhouden van netwerken waaruit goede spelers voort moeten komen (die nu niet meer willen komen voor het geld dat nu beschikbaar is) en grotere sponsoren. Dit met als doel om internationaal mee te kunnen blijven doen. Doordat die structuur niet meer werkt in de huidige voetbalomgeving, en doordat de bedrijfsstructuur van PSV redelijk wankel is (denk aan de staat van de jeugdopleiding waar in de afgelopen jaren veel in geïnvesteerd is, terwijl het aloude beleid waarin niets door kwam, gewoon doorgezet werd, het feit dat het scoutingsapparaat in een penibele staat verkeerd, en er een redelijk stroperig bestuur is voor een relatief kleine organisatie als PSV (met een algemeen directeur, voorzitter, raad van commissarissen, raad van bestuur met vertegenwoordigers van belanghebbenden die met zijn allen niet genoeg aanleveren in termen van bronnen).
Ik denk dat Rutten gewoon bij een grote BVO gewoon verdrinkt en daar niet geschikt voor is.
quote:
Verder stond Afellay gister ook weer op de controlerende positie naas Engelaar hoor

.
Hij stond daar wel, maar hij fungeerde gewoon in zijn oude rol. Of wil je zeggen dat hij controlerend aan het spelen was?

Overigens meende ik ook iets van over-effort te zien. Als in dat hij zit in de kijker wilde spelen, en daarom extra zijn best deed en veel ging lopen met de bal, ongeacht of dat wel of niet in het teambelang was. Maar goed, gezien de situatie van onvermogen van gisteren, kon ik daar wel mee leven. Aan de andere kant (:)) draagt het natuurlijk niet bij aan pogingen om de structuur terug in het spel te krijgen. De aanvoerder moet hem dan tot orde roepen.......maar ja, dat is Afellay dus.
En daarmee hebben we nòg een punt van kritiek; de belangen van Afellay en zijn acties daartoe die niet stroken met het belang van het team cq. PSV.

quote:
Denk overigens dat met een Braziliaanse 4-4-2 de kwaliteiten van dit PSV meer naar voren komen, maar dat is wel een lastig systeem. Dus zo:
Keeper+4mans verdediging
--------Hutchinson--Engelaar------------
Afellay------------------------Dzsudzsak
--------Toivonen---Berg------------------
Interessant idee. Alleen denk ik dat we in de spits een voetballend meer kundige oplossing moeten hebben. De beiden Zweden zijn daar niet geschikt voor, zowel tactisch als technisch Je zou dan Reis kunnen gebruiken met Afellay erachter, en Lens op de positie van Afellay.
quote:
Toivonen en Berg voelen zich volgens mij prettiger bij een 2 spitsen systeem en Afellay en Dzsudzsak zijn in mijn ogen 2 spelers op de vleugels die het gevaarlijkst zijn als ze veel ruimte voor zich hebben.
Hutchinson is dan de stofzuiger op het middenveld, met 'passer' Engelaar naast zich.
Ik denk niet dat Afellay een goede rechtsbuiten zou zijn. Hij kan aardig met de bal lopen en een bal bij zich houden. Maar een goede kap- en passeerbeweging heeft hij niet echt. Het gaat bij hem puur op snelheid met de bal, en bal controle. In de eredivisie kun je in veel gevallen een verdediging dan nog in de luren leggen, maar internationaal wordt dat een stuk lastiger. En fysiek is het ook niets. Dus het simpel afhouden van iemand en er op voetballend vermogen langs te gaan is er ook niet bij. Mijnsinziens moet het dus gewoon de naar binnentrekkende rol zijn, of centraal.
Berg en Toivonen zijn denk ik inderdaad beter in een twee-spitsensysteem. Maar dat geldt voor het gros van de spitsen wel. De vraag is alleen of ze goed genoeg zijn. Ik denk van niet. Verder kun je je afvragen of je met twee spitsen kunt winnen van een sterkere tegenstander. Vroeger had ik het idee dat je gewoon het systeem moet spelen waar je spelers zich het beste in voelen, en dat je dan het beste voetbal kon neerzetten. Je hebt dat veel eerder de synergie (@jpg97:

), omdat spelers snel snappen wat ze moeten doen, en elkaar eerder vinden, aangezien de meesten al eerder zo hebben gespeeld.
Het is echter zo dat er geen holistische meerwaarde is (dus dat je met alle kwaliteiten bij elkaar niet beter bent dan de som van die kwaliteiten). Met een goed systeem is dat er wel. Op die manier zagen we dat PSV onder Hiddink wist te winnen van tegenstanders die veel beter zijn. Traditioneel spelen de Nederlandse clubs dan ook vaak in een dergelijk systeem. Het is alleen wel zo dat je het moet kùnnen. De kleinere clubs spelen daarom vaak alleen 4-4-2.
Wat mij betreft heeft Hiddink mijn ongelijk bewezen, en is een simpele 4-4-2 niet de oplossing. Iedere tegenstander kan zich daar namelijk optimaal op instellen, en iedere ploeg met duurdere spelers zal met PSV dan normaal gesproken geen moeite hebben. En iets anders dan een simpele 4-4-2 vergt al extra moeite voor een Toivonen/Berg, dat ze die natuurlijke synergie al niet hebben.
Maar kwa basiskwaliteiten heb ik sowieso veel meer vertrouwen in een Reis in de spits met een Afellay erachter. Het Braziliaanse systeem is dus best interessant, maar dan afgesteld op de spelers die we hebben:
--------Hutchinson--Engelaar------------
----------------------------------------------
Lens---------Afellay----------Dzsudzsak
------------------------Reis-----------------
Waar Lens en Dzsudzsak het veld breed houden en Afellay dus soort van tweede spits kan fungeren, maar dan vanuit het middenveld; tussen de linies in dus.