abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 21 oktober 2013 @ 19:55:02 #226
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_132405597
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 14:26 schreef HaerdenC het volgende:

Ik woon in Belgie dus Toko of zo hebben we hier niet DENK ik maar ik ga er eens naar zoeken
Tadaaaa: http://www.aziatische-ingredienten.nl/adreslijst-belgie/
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 12:45:49 #227
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_132428822
Hmzzz Antwerpen en zo zal inderdaad van die winkels hebben maar ik ben sneller in Maastricht dan in Antwerpen :) lijstje van RobinOok eens bekijken! Bedankt.

Interessant ... er is er pas 1 geopend in mijn achtertuin (Diest) blijkbaar ... morgen voormiddag eens even gaan checken :)

[ Bericht 31% gewijzigd door HaerdenC op 22-10-2013 12:58:59 ]
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_132442521
Kan je serieus supermarkt vis gebruiken voor sushi?!?
pi_132443812
Nu wil ik ook sushi eten.. :(
  Moderator / Miss SHO dinsdag 22 oktober 2013 @ 23:02:04 #230
22592 crew  Ole
pi_132457231
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 15:50 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Zaadlijst moet je er ook uithalen.

Ik heb een tijdje geleden eens een "nori"vel van komkommer gemaakt, met een (zeer) scherp smal mes (vleesmes gaat prima) de komkommer tot aan de zaadlijst schillen zoals een appel, moet een lang vel van komkommer worden.
De donkergroene schil haal je er op het eind af.

Ook leuke truuk:
Kun je ook met een kaasschaaf doen. Is veel makkelijker!
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  woensdag 23 oktober 2013 @ 00:03:50 #231
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_132460049
Ik geloof eerlijk gezegd niet dat dat makkelijker gaat met een kaasschaaf.
Bovendien is een kaasschaaf niet zo breed.
En last but not least, zo'n zalm in een plakkie komkommer lijkt me he-le-maal niks.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 12:08:38 #232
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_132468977
Zalm met komkommer in maki combineren is best lekker en doe ik vaak hoor ... maar om er nu nouri vervangende bladen mee te maken zou ik ook niet direct op komen vooral ook omdat het om meer draait dan enkel het groene hoesje. Nouri bladen hebben zeer hoge ijzerwaardes en zijn bijzonder gezond. Het wordt dan ook gebruikt bij je sushi gerechten om te zorgen dat je een volwaardige maaltijd krijgt die evenwichtig is.
  Redactie Frontpage woensdag 23 oktober 2013 @ 12:10:56 #233
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_132469062
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 00:03 schreef RobinOok het volgende:

Ik doe t ook altijd met een kaasschaaf, gaat super
  Redactie Frontpage woensdag 23 oktober 2013 @ 12:11:52 #234
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_132469092
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:18 schreef regnavetto het volgende:
Kan je serieus supermarkt vis gebruiken voor sushi?!?
Ja. waarom niet, zelfs diepvries zalm en tonijn, smaak zal wel iets anders zijn misschien maar met soja en wasabi smaakt t best
  woensdag 23 oktober 2013 @ 12:44:45 #235
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_132470232
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:11 schreef SunChaser het volgende:

[..]

Ja. waarom niet, zelfs diepvries zalm en tonijn, smaak zal wel iets anders zijn misschien maar met soja en wasabi smaakt t best
Ingevroren heeft zelfs een paar voordelen ;) De meesten onder ons hebben niet echt een vlijmscherp duur sushi mes ... als je je vis lichtjes invriest kan je hem makkelijker in fijne plakjes snijden ... Ikzelf gebruik best regelmatig gerookte zalm, het is een beetje zoeken. Sommige is heel erg rokerig van smaak maar andere is net aangenaam en het beperkt merkelijk de risico's op vieze probleempjes ;)

Surimi staafjes gebruik ik ook. Deze haal ik gewoon bij de Aldi! Als je lekker budget vriendelijk wil doen is dat helemaal geen slechte oplossing.

Voordeel is dat ze behoorlijk goed bewaren (ik woon alleen dus heb maar kleine porties nodig). Voor de liefhebbers die willen weten of die surimi wel goed is ...

http://www.een.be/programmas/volt/is-surimi-even-gezond-als-krab
pi_132957710
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 12:44 schreef HaerdenC het volgende:

[..]

Ingevroren heeft zelfs een paar voordelen ;) De meesten onder ons hebben niet echt een vlijmscherp duur sushi mes ... als je je vis lichtjes invriest kan je hem makkelijker in fijne plakjes snijden ... Ikzelf gebruik best regelmatig gerookte zalm, het is een beetje zoeken. Sommige is heel erg rokerig van smaak maar andere is net aangenaam en het beperkt merkelijk de risico's op vieze probleempjes ;)

Surimi staafjes gebruik ik ook. Deze haal ik gewoon bij de Aldi! Als je lekker budget vriendelijk wil doen is dat helemaal geen slechte oplossing.

[ afbeelding ]

Voordeel is dat ze behoorlijk goed bewaren (ik woon alleen dus heb maar kleine porties nodig). Voor de liefhebbers die willen weten of die surimi wel goed is ...

http://www.een.be/programmas/volt/is-surimi-even-gezond-als-krab
Ik heb et nog nooit gegeten maar in hoeverre smaakt deze imitatie krab naar krab
pi_132957758
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 00:03 schreef RobinOok het volgende:
Bovendien is een kaasschaaf niet zo breed.
En last but not least, zo'n zalm in een plakkie komkommer lijkt me he-le-maal niks.
Mij ook niet, maar ik houd dan ook totaal niet van komkommer :') :@
Ja doei.
pi_132957786
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 12:45 schreef regnavetto het volgende:

[..]

Ik heb et nog nooit gegeten maar in hoeverre smaakt deze imitatie krab naar krab
Surimi in sushi vind ik zelfs in restaurants niet te vreten. Het is het meest goedkope troep dat je in sushi kan doen. Sushi hoort een delicatesse te zijn met smaakvolle verse echte vis, surimi is dat gewoon niet. Alle surimi van alber hein tot aan de grootste sushi restaurants zullen geen echte krab gebruiken.
  Designer woensdag 6 november 2013 @ 12:53:09 #239
266257 crew  DeZwabber
dugga doo dugga dugga doo
pi_132957945
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 12:48 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Alle surimi van alber hein tot aan de grootste sushi restaurants zullen geen echte krab gebruiken.
Dat hoort dan ook bij surimi.
🐙
pi_132958133
De enige krab die ik heb gegeten bij sushi is alaskan king crab, en die was dan ook knap aan de prijs maar wel heel lekker.
  woensdag 6 november 2013 @ 13:01:06 #241
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_132958203
Het smaakt best ok eigenlijk zeker als je het combineert met mango en sezam zaadjes. Ik heb in Japan gewoon sushi gegeten met surimi in hoor ;) dus dat valt wel mee hier bij de japanner zit het ook in bepaalde rolletjes gedraaid. De smaak is best ok ... als je liever met echte krab maakt kan het ook. Wil je budgetvriendelijk sushi maken en heb je eens zin in wat anders dan tonijn of zalm is het een uitstekende aanvulling. Dat is uiteraard mijn mening.

Dit is een leuk receptje ...

http://www.sushi-san.nl/seafood-surprise-roll-surimi-garnaal/

Over surimi bestaan er veel vooroordelen en helaas ook veel leugens. De uitleg dat in surimi de afval verwerkt wordt is dus niet waar, ik heb zelf al bezoek gebracht tijdens een open bedrijven dag aan een bedrijfje aan de belgische kust waar surimisticks gemaakt worden. Het is aan de basis koolvis filet ... dat is wel een goedkope vissoort, daar is geen tijfel over mogelijk. Dat wordt vervolgens verpulverd en met wat andere producten terug samen gevoegd tot staafjes met smaken. De krab smaak is de meest bekende maar je kan dus ook surimi sticks krijgen die bv naar banaan of kiwi smaken ;) in ons gedeelte van de aardkloot kom je dat praktisch niet tegen. Als je de totale conclusie bekijkt is surimi dan wel een goedkoop product gemaakt van een goedkope vissoort maar desondanks heeft het een paar voordelen. Vleesproducten zijn ook niet vrij van rare productjes en dergelijke hormonen en opspuiten ... dat heb je bij vis al weer wat minder. Tevens eten we sowieso al te weinig vis. Ik vind het best een aangename aanvulling maar ieder gebruikt uiteraard wat hij of zij wil. Ik zou zeggen probeer het eens en oordeel dan. Surimi kost praktisch niks dus de gok waard.
pi_132958311
quote:
10s.gif Op woensdag 6 november 2013 12:53 schreef DeZwabber het volgende:

[..]

Dat hoort dan ook bij surimi.
Kan zijn, maar het is gewoon vies en niet sushi waardig. Laat dat dan ook altijd staan, tenzij het een calafornia roll is met andere "extras".
  woensdag 6 november 2013 @ 13:05:50 #243
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_132958336
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 13:05 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Kan zijn, maar het is gewoon vies en niet sushi waardig. Laat dat dan ook altijd staan, tenzij het een calafornia roll is met andere "extras".
voila dat bedoel ik ... als het als extraatje is kan het best wel hoor ...
pi_132958486
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 13:05 schreef HaerdenC het volgende:

[..]

voila dat bedoel ik ... als het als extraatje is kan het best wel hoor ...
Ja ok, maar dan niet een nigri of maki met alleen surimi er in, de rol moet dan minimaal voorzien zijn met eitjes/sesam advocado beetje wasabi mayo etc. Eigenlijk totdat je de surimi niet meer proeft.
  woensdag 6 november 2013 @ 13:14:59 #245
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_132958649
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 13:10 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Ja ok, maar dan niet een nigri of maki met alleen surimi er in, de rol moet dan minimaal voorzien zijn met eitjes/sesam advocado beetje wasabi mayo etc. Eigenlijk totdat je de surimi niet meer proeft.
Inderdaad, nu er zit veel meer achter wat er in sushi en maki gebruikt wordt dan enkel smaakmakers. Alles is zo samengesteld dat je er een volwaardige maaltijd aan hebt. In de gebruikte vis en dus ook in surimi sticks zitten er bepaalde voedingsdelen. Dat is ook waarom er nuri gebruikt wordt. Uiteraard ook voor het zicht, het praktische aspect en de smaak maar nuri bevat veel ijzer, iets wat in de meeste andere gebruikte sushi ingredienten niet zit. Dat is ook de reden waarom er bijvoorbeeld ommeletjes en dergelijke mee in de rolletjes gedraaid worden. Alles heeft te maken met complete en evenwichtige voeding. Dat is iets waar wij in onze streken minder mee bezig zijn.
pi_132960028
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 13:14 schreef HaerdenC het volgende:

[..]

Inderdaad, nu er zit veel meer achter wat er in sushi en maki gebruikt wordt dan enkel smaakmakers. Alles is zo samengesteld dat je er een volwaardige maaltijd aan hebt. In de gebruikte vis en dus ook in surimi sticks zitten er bepaalde voedingsdelen. Dat is ook waarom er nuri gebruikt wordt. Uiteraard ook voor het zicht, het praktische aspect en de smaak maar nuri bevat veel ijzer, iets wat in de meeste andere gebruikte sushi ingredienten niet zit. Dat is ook de reden waarom er bijvoorbeeld ommeletjes en dergelijke mee in de rolletjes gedraaid worden. Alles heeft te maken met complete en evenwichtige voeding. Dat is iets waar wij in onze streken minder mee bezig zijn.
Aha wist ik niet, wel leuk om te weten en dus uiteindelijk gezond.
  woensdag 6 november 2013 @ 13:59:27 #247
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_132960315
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 13:51 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Aha wist ik niet, wel leuk om te weten en dus uiteindelijk gezond.
Dat was inderdaad de bedoeling ... nu tegenwoordig ... fukushima en zo ... nja ;)
pi_132960370
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 13:59 schreef HaerdenC het volgende:

[..]

Dat was inderdaad de bedoeling ... nu tegenwoordig ... fukushima en zo ... nja ;)
Naja onze vis/ingredienten komen niet uit de buurt van fukushima vandaan, dus voor ons all good :P
  woensdag 6 november 2013 @ 14:06:44 #249
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_132960588
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 14:00 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Naja onze vis/ingredienten komen niet uit de buurt van fukushima vandaan, dus voor ons all good :P
Helaas is het zo dat bij ons zowat alle vissoorten niet geschikt zijn voor rauwe consumptie ... als je hier zalm koopt is die onmogelijk vers genoeg aangezien die van in noorwegen of zo moeten komen en per definitie dus al lang onderweg zijn. Daarom best altijd even invriezen of gewoon licht gerookte zalm gebruiken (ook al zijn veel mensen daar een beetje tegen hier).
  Redactie Frontpage maandag 9 december 2013 @ 00:09:34 #250
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_134069235
Persoonlijke ervaring
Had een halve kilo gekookte sushi rijst over. Ingevroren en ontdooid. Dat is als het is ontdooid is dus korrelig en plakt niet meer, maar dat los je zo op. Pannetje water opzetten, bodempje is gemoeg, rijst daarna in vergiet laten stomen met deksel erop, daarna op bord of grote kom ff laren afkoelen en t plakt weer

Smaak gaat wel achteruit dan dat je t eet zonder invriezen maar goed, het maken kost zoveel tijd dat weggooien zonde is
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')