Zal er dadelijk eens naar kijken maar als ik heel kort zo scan hoef je slechts 3 scenario's door te rekenen en kan je zonder LP model af. Maar goed als dat de vraag isquote:Op vrijdag 24 september 2010 16:06 schreef Martijnnn91 het volgende:
Vraagstuk:
Een kleine belegger wil over vijf jaar van zijn geld gaan genieten. Op dit moment heeft hij 100.000 euro ter beschikking voor investeringen. Er zijn drie investeringsmogelijkheden. Investering A heeft een looptijd van één jaar en geeft 1,25 euro terug aan het eind van het jaar voor elke euro die aan het begin van het jaar geïnvesteerd is. De investeringsmogelijkheid A kan alleen in het tweede, derde en vijfde jaar gebruikt worden. De investeringen B en C vereisen dat het geïnvesteerde geld een aantal jaren vaststaat en geven voor elke geïnvesteerde euro 1,35 euro respectievelijk 1,50 euro terug na drie jaar respectievelijk vier jaar.
Formuleer een LP-model om te berekenen hoe de belegger moet investeren wil zijn kapitaal na vijf jaar zo groot mogelijk zijn.
(Aanwijzing: gebruik de voorraadvariabelen v1,...v5, waarbij de variabele vi het aantal euro's aangeeft dat in jaar i in kas gehouden wordt.)
LP-model:
Beslissingsvariabelen:
v1 = het aantal euro's dat in jaar 1 in kas wordt gehouden
v2 = het aantal euro's dat in jaar 2 in kas wordt gehouden
v3 = het aantal euro's dat in jaar 3 in kas wordt gehouden
v4 = het aantal euro's dat in jaar 4 in kas wordt gehouden
v5 = het aantal euro's dat in jaar 5 in kas wordt gehouden
xa2 = het geïnvesteerde bedrag in euro's in product a in jaar 2
xa3 = het geïnvesteerde bedrag in euro's in product a in jaar 3
xa5 = het geïnvesteerde bedrag in euro's in product a in jaar 5
xb1 = het geïnvesteerde bedrag in euro's in product b in jaar 1
xb2 = het geïnvesteerde bedrag in euro's in product b in jaar 2
xb3 = het geïnvesteerde bedrag in euro's in product b in jaar 3 (xb4/5 zijn niet nodig vanwege looptijd?)
xc1 = het geïnvesteerde bedrag in euro's in product c in jaar 1
xc2 = het geïnvesteerde bedrag in euro's in product c in jaar 2 (xc3/4/5 zijn niet nodig vanwege looptijd?)
Maximaliseer:
xa2*1,25 + xa3*1,25 + xa5*1,25 + xb1*1,35 + xb2*1,35 + xb3*1,35 + xc1*1,50 + xc2*1,50
maar dan kom je de looptijd tegen en snap ik het niet meer.
Kan iemand mij hierbij helpen?
Geld begin jaar 1 = 100.000quote:Op vrijdag 24 september 2010 16:23 schreef GlowMouse het volgende:
kun je het geld aan het begin van jaar 2 uitdrukken in het geld aan het begin van jaar 1?
Teken 'n cirkel, daarna copy paste je die cirkel? Ik kon het prima in paint afquote:Op vrijdag 24 september 2010 19:50 schreef FastFox91 het volgende:
Voor als klad kan dat wel, maar het moet wat netter. In Paint kan ik niet eens twee gelijke cirkels tekenen.
Als ik de selecttool gebruik, cirkel kopieer, dan neemt die de background mee en die overlapt dan uiteindelijk de andere cirkel, waardoor hij nog niet goed is. Ik wil gewoon een gemakkelijk programma. Bestaat toch vast wel? Iemand met ervaring?quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:52 schreef Diabox het volgende:
[..]
Teken 'n cirkel, daarna copy paste je die cirkel? Ik kon het prima in paint af
Noobs met paint.quote:Op vrijdag 24 september 2010 20:17 schreef FastFox91 het volgende:
[..]
Als ik de selecttool gebruik, cirkel kopieer, dan neemt die de background mee en die overlapt dan uiteindelijk de andere cirkel, waardoor hij nog niet goed is. Ik wil gewoon een gemakkelijk programma. Bestaat toch vast wel? Iemand met ervaring?
Paint 2.0quote:Op vrijdag 24 september 2010 20:18 schreef Diabox het volgende:
[..]
Noobs met paint.![]()
Je kan transparant selection kiezen he.
[ afbeelding ]
Oh, cool. Wist niet dat zoiets ook in Latex kon, ben een Latex-newbie. Dank.quote:Op vrijdag 24 september 2010 20:19 schreef thabit het volgende:
Als word goed genoeg is, is paint dat ook wel. Anders: [LaTeX #6] TeXnologen voor de zetTeXniek.
Ook in de oude paint kan het, zelfs die van Win95 ondersteunt het.quote:Op vrijdag 24 september 2010 20:24 schreef FastFox91 het volgende:
[..]
Paint 2.0![]()
Ik gebruik nog oude.
[..]
Oh, cool. Wist niet dat zoiets ook in Latex kon, ben een Latex-newbie. Dank.
quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:32 schreef FastFox91 het volgende:
In Word 2010 lukt het mij niet om een intersection van een Venndiagram een pattern te geven. Heeft iemand hiervoor een oplossing of desnoods een mooi programma die dat wel kan?
Goeie vraag. Wat is daar het antwoord op? Zo ja dan kan je het misschien beter in een grafen probleem vertalen.quote:Op vrijdag 24 september 2010 16:23 schreef GlowMouse het volgende:
kun je het geld aan het begin van jaar 2 uitdrukken in het geld aan het begin van jaar 1?
Wel als het een lineaire functie betreft: f(x) = 2x, dan f'(x) = 2 in elk punt x.quote:Op zaterdag 25 september 2010 17:11 schreef BasementDweller het volgende:
Volgens mij begrijp je mijn vraag verkeerd, dus ik zal het herformuleren. Is de afgeleide van f in ieder punt x in dit geval hetzelfde?
(Dat is met functies van R->R en in het algemeen niet, want als f(x)=x², f'(x)=2x en f'(1)=! f'(2) )
Kan je dat uitleggen? Waarom is de afgeleide dan opeens 2 ipv 2x?quote:Op zaterdag 25 september 2010 17:19 schreef thabit het volgende:
[..]
Wel als het een lineaire functie betreft: f(x) = x2, dan f'(x) = 2 in elk punt x.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |