quote:Eiffeltoren ontruimd na dreiging bomaanslag
AMSTERDAM - De Franse politie heeft dinsdagavond in Parijs de Eiffeltoren ontruimd nadat was gedreigd met een bomaanslag.
HeijmansVolgens de lokale zender BFM TV zou het gaan om 25.000 mensen die moesten worden geëvacueerd.
Ook het aangrenzende park werd ontruimd. Ook de Franse brandweer was aanwezig.
Live Webcam Paris/EiffelTowerquote:Tens of thousands evacuated from the Eiffel Tower and Champ de Mars over bomb threat
Tuesday, September 14th, 2010 at 7:29 pm | Monica Lawrence | Leave a Comment
By Monica Lawrence
PARIS (BNO NEWS) -- The Eiffel Tower and Champ de Mars were evacuated on late Tuesday evening over a reported bomb threat, according to local BFM TV.
BFM TV reported that some 25,000 people were evacuated from the area, and said the bomb squad was on scene.
LIVE TV REPORTAGEquote:Bomb threat follows burqa law
FRENCH police evacuated the Eiffel Tower and the park surrounding the Paris landmark today after a bomb alert.
A police officer said about 25,000 people were in the area at the time of the scare but added that they left calmly shortly before 9pm local time.
The officer, speaking on condition of anonymity, said the alert was sounded either after a threat was phoned in or following the discovery of a suspicious package.
The people evacuated, mostly French and foreign tourists, were asked to stay on the nearby Seine river banks, and the tower area and Champ de Mars park were also declared off limits.
The scare happened just hours after the French parliament passed a law prohibiting wearing a full-face veil in public, meaning a ban will come into force early next year if it is not overturned by senior judges.
The bill makes no mention of Islam, but President Nicolas Sarkozy's government promoted it as a means to protect women from being forced to wear Muslim full-face veils such as the burqa or the niqab.
There has not been any suggestion so far that the two events are linked, however.
quote:Risk of terror attack in France ‘never been higher’, says spy chief
The risk of a terrorist attack on French soil has never been higher, according to Bernard Squarcini, head of the country’s counterespionage agency in an interview published Saturday.
AP - The risk of a terrorist attack on French soil has never been higher, the head of the country’s counterespionage agency said in an interview released Saturday.
Bernard Squarcini told Le Journal du Dimanche newspaper that France’s history as a colonial master in North Africa, its military presence in Afghanistan and a proposal aimed at banning full-covering face veils in public all make the country a prime target for certain radical Islamist groups.
The risk of an attack is now as high as it was in 1995, before deadly attacks on the Paris subway by Algerian Islamic extremists, he said.
“Objectively, there are reasons for worry. The threat has never been as high” as now, the interview quotes Squarcini as saying. “We foil an average of two (planned) attacks a year, but one day or another, we’re going to get hit.”
Squarcini said the threat is threefold, coming from al-Qaida’s North African affiliate - an Algerian insurgent group that allied itself with the international terror network several years ago and has targeted French interest in the region in the past - radical French converts to Islam and French nationals who have trained with extremist groups in Afghanistan, Yemen and Somalia.
“All (such) scenarios are possible,” Squarcini said.
He added that before the 1995 bombings on the Paris subway, which killed
eight people and wounded hundreds, the risk came solely from insurgent groups from France’s former colony, Algeria. One such group, the Armed Islamic Group, claimed responsibility for the 1995 attacks.
Next week, the Senate, the upper house of the French parliament, will vote on a bill that would ban the wearing of burqas or niqabs, fully covering Islamic veils, in public places in France. The proposal, which was overwhelmingly approved in the lower house of parliament in July, drew the indignation of the No. 2 of al-Qaida, Ayman al-Zawahri, who said the drive to ban the veil amounted to discrimination against Muslim women.
France’s terror alert level remains at red, the second-highest rank out of four.
quote:
Ik snap je reactie wel, maar degene die het meldt kwam ook als eerste met het nieuws.. dus...quote:
Hij staat nogquote:Op dinsdag 14 september 2010 21:33 schreef mazaru het volgende:
Oh wee als ze hem opblazen! Dan word ik echt boos hoor.
Sorry, Unable to process request at this time -- error 999.quote:Op dinsdag 14 september 2010 21:36 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Hij staat nog
live webcam Eiffel Tower
ik kom er gewoon opquote:Op dinsdag 14 september 2010 21:38 schreef remlof het volgende:
[..]
Sorry, Unable to process request at this time -- error 999.
http://www.nu.nl/buitenla(...)ging-bomaanslag.htmlquote:Op dinsdag 14 september 2010 21:35 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ik snap je reactie wel, maar degene die het meldt kwam ook als eerste met het nieuws.. dus...
inmiddels meer bronnen die spreken van 25.000 mensenZie OP
quote:Op dinsdag 14 september 2010 21:36 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Hij staat nog
live webcam Eiffel Tower
http://www.camvista.com/l(...)fel-tower-webcam.phpquote:Op dinsdag 14 september 2010 21:38 schreef remlof het volgende:
[..]
Sorry, Unable to process request at this time -- error 999.
Oh? Ik kan me niet herinneren gefortuneerd te worden daar, de twee keer dat ik ben geweest.quote:Op dinsdag 14 september 2010 21:58 schreef Leandra het volgende:
Controleren ze al jaren (sinds 9/11) uitermate streng de tassen van bezoekers.....
Nou maar hopen dat het alleen een dreiging is, en niet werkelijk.
Gefortuneerd?quote:Op dinsdag 14 september 2010 22:00 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Oh? Ik kan me niet herinneren gefortuneerd te worden daar, de twee keer dat ik ben geweest.
Wij wel, en in augustus 2002 zelfs uitermate streng, in augustus 2006 en november 2007 werd volgens mij ook de inhoud van de rugzakken bekeken.quote:Op dinsdag 14 september 2010 22:00 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Oh? Ik kan me niet herinneren gefortuneerd te worden daar, de twee keer dat ik ben geweest.
CNN meldt dat inmiddels ook.quote:Op dinsdag 14 september 2010 22:09 schreef Pino112 het volgende:
25000 mensen, juist
Op die stream staat 2000
in elk geval 1 land dat iets probeert te doen in West Europa aan de problemen, zie ook de Roma uitzettingenquote:Op dinsdag 14 september 2010 22:19 schreef Poncke_Princen het volgende:
Het is een kwestie van meerdere factoren waarom Frankrijk een doelwit is: ze hebben troepen in Afghanistan, ze doen actief mee in Afrika aan de jacht op al-Qaida in de Islamitische Maghreb (AQIM), en vandaag is het boerkaverbod ingevoerd. Al deze maatregelen zijn niet zo zeer anti-moslim, maar wel anti-radicale islam en de extremisten hebben dus een appeltje te schillen met de Fransen, ze zijn in oorlog met de Franse regering. Frankrijk zoekt de confrontatie op en hun geschiedenis in Algerije is ook niet iets om trots op te zijn.
http://www.nu.nl/buitenla(...)truimd-bomalarm.htmlquote:De politie in Parijs heeft de Eiffeltoren en het park eromheen dinsdag ontruimd vanwege een bomalarm.
Eiffeltoren ontruimd na bomalarm slideshow
Ongeveer 25.000 mensen waren in het gebied ten tijde van het alarm. Ze verlieten rond negen uur 's avonds het terrein op rustige wijze.
Volgens de politie ontving de maatschappij die de Eiffeltoren runt rond kwart over acht 's avonds een anoniem dreigtelefoontje, zo berichtte de Franse krant Le Figaro op zijn website.
De Eiffeltoren en het aan de voet gelegen park Champ de Mars zijn vervolgens geëvacueerd.
Snuffelhonden
Speciale eenheden van de politie, waarvan een met snuffelhonden, inspecteerden de toren verdieping na verdieping.
De geëvacueerde bezoekers, vooral Franse en buitenlandse toeristen, bleven buiten het afgegrendelde gebied, onder meer bij de oevers van de rivier de Seine.
[speculeer]Daar kan het ook mee te maken hebben natuurlijk...[/speculeer]quote:Op dinsdag 14 september 2010 22:21 schreef macca728 het volgende:
[..]
in elk geval 1 land dat iets probeert te doen in West Europa aan de problemen, zie ook de Roma uitzettingen
Als dat zo zou zijn, dan zouden er binnen een paar seconden wel heel veel berichten moeten komen van mensen die het ook gehoord hebben en die zie ik nietquote:Op dinsdag 14 september 2010 22:32 schreef Beaudelaire het volgende:
Ik weet dat het niet betrouwbaar is, maar ik lees op Twitter dat er een explosie gehoord is..
http://twitter.com/FriendBreeze/status/24506704236
idd, nu nog steeds niet. Dat zal wel een hoax zijn (nu nog wel in ieder geval, je weet het maar nooit als je morgenochtend wakker wordt.)quote:Op dinsdag 14 september 2010 22:35 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Als dat zo zou zijn, dan zouden er binnen een paar seconden wel heel veel berichten moeten komen van mensen die het ook gehoord hebben en die zie ik niet
Trap af gaat altijd sneller dan trap op.quote:Op dinsdag 14 september 2010 22:42 schreef psv-gomes het volgende:
hoe snel wil / kan je al die mensen evacueren met die liften?
dat lukt gaat nooit zo vlot
Klopt. Ik vind de Eiffeltoren bezoeken ook allang niet leuk meer. Als je daar bent zie je onder de toren 4 groepen van drie gewapende militairen lopen, Uzi in de aanslag. Voelt gewoon niet goed. Gaat iets dreigends vanuit.quote:Op dinsdag 14 september 2010 21:58 schreef Leandra het volgende:
Controleren ze al jaren (sinds 9/11) uitermate streng de tassen van bezoekers.....
Nou maar hopen dat het alleen een dreiging is, en niet werkelijk.
Dat zou me niet verbazen, maar het verbod is nog niet definitief, moet nog getoetst aan de grondwet.quote:Op dinsdag 14 september 2010 21:48 schreef waht het volgende:
Dit komt waarschijnlijk uit Islamitische hoek als reactie op het verbieden van burka's in den openbare ruimte.
nou ik ben er de laatste 2 jaar 10x geweest, niets van gemerkt eigenlijk, nooit geconroleerd, had ook maar plastic tas bij me maar goed.quote:Op dinsdag 14 september 2010 23:09 schreef spuitje het volgende:
[..]
Klopt. Ik vind de Eiffeltoren bezoeken ook allang niet leuk meer. Als je daar bent zie je onder de toren 4 groepen van drie gewapende militairen lopen, Uzi in de aanslag. Voelt gewoon niet goed. Gaat iets dreigends vanuit.
Vind de Eiffeltoren overigens een draak van een ding, maar opblazen hoeft wat mij betreft nu ook weer niet, en al helemaal niet met die enorme aantallen bezoekers. Moet er even niet aan denken wat er gebeurt als de een of andere idioot beslist hem echt op te blazen.
Dan ben jij dus op andere dagen geweest dan ik. Want die militairen lopen er wel degelijk, heb zelfs foto's van die militairenquote:Op dinsdag 14 september 2010 23:14 schreef macca728 het volgende:
[..]
nou ik ben er de laatste 2 jaar 10x geweest, niets van gemerkt eigenlijk, nooit geconroleerd, had ook maar plastic tas bij me maar goed.
Als die militairen er rondlopen zullen die negers weinig kunnen verkopen hoor, die zijn illegaal bezig.
Altijd lachen als de politie te paard langs komt
tuurlijk moet je ontruimen. gebeurt wel meer hoor.quote:Op woensdag 15 september 2010 00:15 schreef spuitje het volgende:
[..]
Dan ben jij dus op andere dagen geweest dan ik. Want die militairen lopen er wel degelijk, heb zelfs foto's van die militairen![]()
En zojuist dus in het nieuws dat er telefonische meldingen zijn geweest. Er zouden bommen liggen bij de Eiffeltoren en bij een station. En die kun je denk ik maar beter serieus nemen. Misschien is er niets aan de hand, maar voor hetzelfde gaat er wel iets af. Dus ontruimen lijkt me het verstandigst.
Meerdere bommeldingen dusquote:Verschillende bommeldingen in centrum Parijs
De politie in Parijs heeft dinsdagavond het treinstation Saint-Michel bij de Notre Dame-kathedraal ontruimd na een bommelding. Eerder werden al tweeduizend mensen geëvacueerd nadat er een melding binnenkwam over een bom bij de Eiffeltoren.
Dreigtelefoontje
Het station was bijna een uur gesloten en ging na een politiecontrole om rond kwart over tien weer open. De aanleiding was een anoniem dreigtelefoontje, aldus SNCF.
Eerder op de avond werd de Eiffeltoren ontruimd, eveneens na een anoniem dreigtelefoontje. Dat gebeurde dinsdagavond rond negen uur. Ook een aantal nabijgelegen appartementencomplexen en bedrijven zijn ontruimd.
Snuffelhonden
Volgens de politie ontving de maatschappij die de 324 hoge Eiffeltoren uit 1889 runt, rond kwart over acht 's avonds een anoniem dreigtelefoontje. Speciale eenheden van de politie, waarvan één met snuffelhonden, inspecteerden de toren verdieping na verdieping.
Ongeveer tien politiewagens bevonden zich in het afgezette gebied rondom de een van de meest bezochte toeristische attracties ter wereld met zes miljoen bezoekers per jaar.
Burqaverbod
De geëvacueerde bezoekers, vooral Fransen en buitenlandse toeristen, bleven buiten het afgegrendelde gebied, onder meer bij de oevers van de rivier de Seine.
Vooralsnog lijkt het in alle gevallen te gaan om valse meldingen. Toch nam de politie de dreigementen zeer serieus vanwege de herdenking van de aanslagen van 11 september in New York, die enkele dagen geleden werd gehouden. Ook stemde de Franse Senaat dinsdag in met het voor moslims omstreden burqaverbod.
Gewoon zieke bankmakerij, gok ik. Als je echt een aanslag wil plegen in Parijs, dan ga je dat toch niet van tevoren melden?quote:
very true...tenzij het iets van ETA/IRA is...quote:Op woensdag 15 september 2010 00:24 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Gewoon zieke bankmakerij, gok ik. Als je echt een aanslag wil plegen in Parijs, dan ga je dat toch niet van tevoren melden?
Nee, uiteraard kun je het niet negeren. Dat is het lullige van bommeldingen; je moet altijd het zekere voor het onzekere nemen. Ik verwacht en hoop echter dat ik gelijk heb.quote:Op woensdag 15 september 2010 00:27 schreef Frutsel het volgende:
[..]
very true...tenzij het iets van ETA/IRA is...
maar ja... kan je het gewoon negeren? Owee als er wel een bom ligt en de politie later zegt: we dachten dat het de zoveelste grap was
toch een metrostation, geen treinstation. Wel heel druk jaquote:Op woensdag 15 september 2010 00:23 schreef MargrietV het volgende:
Treinstation Parijs ontruimd na bomalarm PARIJS - De politie in Parijs heeft dinsdagavond het treinstation Saint-Michel bij de Notre Dame-kathedraal ontruimd, in het centrum van de Franse hoofdstad. Dat hebben de Franse spoorwegen, SNCF, en de metro in Parijs, RATP, gemeld.
Het station was bijna een uur gesloten en ging na een politiecontrole om rond kwart over tien weer open. De aanleiding was een anoniem dreigtelefoontje, aldus SNCF.
Eerder op de avond werd de Eiffeltoren ontruimd, eveneens na een anoniem dreigtelefoontje.
telegraaf
Welke wijk woon je? Clichy of Asnieres?quote:Op woensdag 15 september 2010 00:36 schreef dr_Pieters het volgende:
Tering, ik woon in Parijs (wel ver weg van het centrum/Eiffeltoren). Ik denk trouwens niet dat er echt bommen zijn, de aanslagen van 09/11, Londen en Madrid waren ook niet aangekondigd.
Nee, in een mooie banlieu in het zuiden. Op een afstandje van Parijs, maar ik kom er meerdere malen per week. En altijd via station St. Michel Notre Dame...quote:Op woensdag 15 september 2010 00:38 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Welke wijk woon je? Clichy of Asnieres?²
Dat kan wel gebeuren na eerst een aantal loze dreigingen.quote:Op woensdag 15 september 2010 00:27 schreef Frutsel het volgende:
Owee als er wel een bom ligt en de politie later zegt: we dachten dat het de zoveelste grap was
ze krijgen bijna dagelijks bommeldingen daarquote:Op woensdag 15 september 2010 07:14 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat kan wel gebeuren na eerst een aantal loze dreigingen.
Die millitairen lopen al bijna 30 jaar rond in Parijs.quote:Op dinsdag 14 september 2010 23:09 schreef spuitje het volgende:
[..]
Klopt. Ik vind de Eiffeltoren bezoeken ook allang niet leuk meer. Als je daar bent zie je onder de toren 4 groepen van drie gewapende militairen lopen, Uzi in de aanslag. Voelt gewoon niet goed. Gaat iets dreigends vanuit.
Vind de Eiffeltoren overigens een draak van een ding, maar opblazen hoeft wat mij betreft nu ook weer niet, en al helemaal niet met die enorme aantallen bezoekers. Moet er even niet aan denken wat er gebeurt als de een of andere idioot beslist hem echt op te blazen.
nee op gare du nord lopen ze ook rond, niets mis meequote:Op woensdag 15 september 2010 09:17 schreef Muridae het volgende:
[..]
Die millitairen lopen al bijna 30 jaar rond in Parijs.
Zie geschiedenis mbt Charles de Gaulle en de OAS (Organisation de l'Armée Secrète).
Deze groep pleegde veel aanslagen in Frankrijk omdat ze tegen de onafhankelijkheid van Algerije waren. Je kunt ze beschouwen als een soort franse RAF. Daarnaast kent Frankrijk nog de aanslagen van de Algerijnse GIA in de jaren negentig.
Het is dus niks nieuws.
zal best, ik zie ze alleen bij gare du nord eigenlijk als ik er benquote:Op woensdag 15 september 2010 10:18 schreef psv-gomes het volgende:
nou ze zijn er toch bijna dagelijks bij de eiffeltoren
ze lopen overal rond, jarding des tuilleries, bij disneyland!
En zo te lezen hebben veel mensen hier behoefte aan die schijnveiligheid.quote:Op woensdag 15 september 2010 11:38 schreef dr_Pieters het volgende:
Het geeft natuurlijk wel schijnveiligheid, een paar van die jochies van 18 die geen enkele bevoegdheid hebben, maar wel een wapen zonder patronen in de hand.
Zo zouden de agenten (ik weet dat dat geen agenten zijn) hier in Nederland ook moeten lopen.quote:Op dinsdag 14 september 2010 23:09 schreef spuitje het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |