Iedereen kent het wel, je tuft ergens en opeens zie je langs de kant een mobiele flitscamera staan.
de eerste reactie is vaak om ff flink op die rem te stampen omdat je niet weet of je nu 120 rijdt of 127 aangezien je niet elke 5 seconden op je tellers kijkt.
en iedereen kent het wel dat die dan opeens ook een halve noodstop moet maken doordat de persoon voor je dergelijke schrikreacties heeft.
Koos Spee beweerd altijd dat het voor de verkeersveiligheid gaat.
dat de inkomsten van verkeersovertredingen nauwelijks worden besteed aan het veiliger maken van het verkeer of een betere infrastructuur weten we ook.
dat een groot deel van rijdend nederland na de zoveelste lullige boete voor een paar km te hard meer naar de berm en zijn teller kijkt en rare noodstoppen maakt schijnt volgens koosje niet gevaarlijk te zijn.
maar nu is het dus raak, niet voor de eerste keer maar wel dat de politie duidelijk iets in de doofpot wil stoppen wat velen al uit ervaring weten of hebben mee gemaakt, zij het niet met dodelijke afloop:
quote:
Zondag 12 september 2010 om 16:24 uur werd er een melding aan Flitsservice.nl doorgegeven dat er op de A28 ter hoogte van hectometerpaaltje 146.2 een radarcontrole stond.
De exacte locatie van deze controle is door een Flitsservice.nl vrijwilliger bevestigd.
Vanmorgen bereikte ons het volgende bericht:
Motorrijder komt om leven bij ongeval
Zondagavond rond 19.15 uur is een motorrijder om het leven gekomen bij een ongeval op de linkerbaan van de A28. Tijdens het inhalen van een auto raakte hij de motorrijder die voor hem reed en kwam daarbij ten val. Daarbij liep hij zodanige verwondingen op dat hij daaraan ter plaatse is overleden.
Tijdens de afhandeling van het verkeersongeval, waaronder het onderzoek van de afdeling Verkeers Ongevallen Analyse, is het verkeer vanaf de afrit Pesse omgeleid. Rond 22.00 uur is de A28 weer vrijgegeven.
BRON: Politie Drenthe
Met geen woord wordt erover gerept dat er ter hoogte van het ongeval een radarcontrole stond, die meteen erna ingepakt werd. Ook niet tegen RTV Drenthe wordt door de politiewoordvoerder gemeld dat er een controle ernaast stond en dat dit van invloed kan zijn geweest. Zie ook deze video op Youtube. Zie hoe de hectometers die in beeld zijn (146.1, 146.0) eigenlijk exact overeen komen met de controle lokatie.
Het is zeer waarschijnlijk dat de motorrijders geschrokken zijn van de radar en vervolgens, tijdens het remmen, elkaar geraakt hebben met deze verschrikkelijke afloop.
De politie Drenthe bevestigt ons dat er inderdaad een radarcontrole aanwezig was. Dat die meteen ingepakt is en dat de controleur eerste hulp heeft geprobeerd te bieden, helaas tevergeefs. Tevens meldt de politie ons "dat onze conclusie te voorbarig is en dat het ongeluk nog in onderzoek is". Met alle respecht, politie Drenthe, maar 1+1 is toch echt 2. Dat is onze conclusie. Het is te toevallig dat een motorrijder 200 meter na een radarcontrole dood op de snelweg ligt.
Regelmatig gebeuren er ongevallen bij radarcontroles door automobilisten die abrupt op de rem staan. Het is ook niet zo dat de politie dit niet weet. We hebben ze in het verleden gewaarschuwd
Voor diegenen die roepen: "Hadden ze maar niet te hard moeten rijden", het maakt niet uit of ze de maximum snelheid overtreden.
Ook mensen die op de limiet of eronder rijden willen uit reflex pardoes op de rem trappen.
De oplossing is verhoging van de marge waarop geflitst wordt. Wij pleiten er voor dat er pas bij 20 km/u overschrijding geflitst wordt op snelwegen. Hierdoor voorkomen we de vele "net iets te hard" boetes en zullen mensen minder paniekerig reageren bij een controle.
http://www.flitsservice.n(...)sbericht.php?id=4855ik ben dan zelf motorrijder en heb dit soort kut situaties ook al meegemaakt, dat je opeens een noodstop moet maken of via de derangeerstrook moet uitwijken
het erge is dat controles al lang niet meer om de veiligheid gaan maar om verkapt belasting heffen...
zum kotsen dit