quote:
Op donderdag 30 september 2010 10:27 schreef gekkewiebel het volgende:[..]
BronAls Sandd en Selektmail inderdaad over de kop gaan zou dat positief zijn voor TNT, dunkt me. Dat zou dan toch een reden kunnen zijn om het aantal verplichte ontslagen te beperken?
Ook wel heel raar trouwens dat Netwerk VSP een dochterbedrijf is van TNT... lopen ze te klagen over de concurrentie die per poststuk betaalt

Waarom heet dat overkoepelende orgaan eigenlijk Werkgeversvereniging Postverspreiders Nederland? Zo lang ze al die mensen nog steeds OVO's aanbieden zijn ze helemaal geen werkgever! Ze hadden "Opdrachtgeversvereniging" moeten heten. Saillant detail is overigens dat ook VSP (van TNT) in de club zit!
Verder vind ik hun klacht onterecht. Van tevoren hadden deze bedrijven beloofd hun werknemers contracten te geven. Op die voorwaarde is de postmarkt volledig geliberaliseerd. Nu weigeren ze de belofte na te komen, met excuses als "we kunnen het niet betalen bij deze prijzen" en "de postbezorgers willen het niet".
Dat van die prijzen is simpel op te lossen door deze te verhogen. Bang zijn dat hun klanten naar de concurrent hollen is niet nodig, want die zit in hetzelfde schuitje en moet hetzelfde doen. En aangezien die CAO Nieuwe Postbedrijven zo mager is als maar kan (minimumloon, geen pensioen) zijn hun loonkosten nog steeds veel lager dan bij TNT.
En dat hun bezorgers geen contract willen is logisch. Ik heb van diverse bezorgers gehoord dat als ze het contract zouden tekenen dat ze hun vaste wijk zouden verliezen en overal binnen een straal van 15 km vanaf hun woonplaats zouden worden ingezet. Ze verliezen een hoop vrijheden, terwijl dat niet had gehoeven. Die mensen hadden best hun eigen wijk kunnen houden, maar Sandd en Selektmail willen ook niet dat hun bezorgers zo'n contract accepteren! Dus voeren ze ontmoedigingsbeleid.
Maar ik mag lijden dat wanneer die AmvB van kracht wordt dat ze omvallen. Hopelijk steekt het rechtse kabinet er geen stokje voor, want zelfs al ben je voorstander van de vrije markt dan ga je toch niet de wet veranderen (de AMvB maakt deel uit van de Postwet) om te voorkomen dat een bedrijf wat niet echt van essentieel belang is voor de Nederlandse economie (het is geen ABN ofzo) failliet gaat?
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...